Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-1.4011.144.2021.2.MGR
z 7 maja 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 1 lutego 2021 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 2 lutego 2021 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 kwietnia 2021 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 13 kwietnia 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie ustalenia wysokości stawki opodatkowania z prowadzonej działalności usługowej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lutego 2021 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie ustalenia wysokości stawki opodatkowania z prowadzonej działalności usługowej.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 6 kwietnia 2021 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.144.2021.1.MGR, na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 w związku z art. 14h powołanej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano za pośrednictwem platformy ePUAP w dniu 6 kwietnia 2021 r. (data doręczenia za pośrednictwem platformy ePUAP 8 kwietnia 2021 r.). W dniu 13 kwietnia 2021 r. wpłynęło za pośrednictwem platformy ePUAP uzupełnienie wniosku.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, w której zajmuje się sprzedażą komputerów oraz ich serwisem. Działalność ta została sklasyfikowana według Polskiej Klasyfikacji Działalności pod kodami: główny kod PKD - 47.41.Z - Sprzedaż detaliczna komputerów, urządzeń peryferyjnych i oprogramowania prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach. Poboczne PKD to: 46.51.Z, 46.52.Z, 70.22.Z, 95.11.Z. Do tej pory Wnioskodawca opodatkowywał swoje dochody podatkiem liniowym, w myśl art. 30c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm., dalej: „ustawa o PIT”) stawką 19%.

Wnioskodawca, w związku ze zmianami ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r., poz. 1905, z późn. zm., dalej: „u.z.p.d.”), m.in. usunięciem „Załącznika nr 2”, a tym samym dopuszczeniem większej ilości usług do ryczałtu oraz zmianą stawek podatku, zastanawia się, czy może swoje przychody opodatkować ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy u.z.p.d., opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o PIT; za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług. Natomiast w art. 4 ust. 1 pkt 1 u.z.p.d. została zawarta definicja działalności usługowej. Jest nią pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy ustawy i opisany stan faktyczny/zdarzenie przyszłe, stwierdzić należy, że prowadzona przez Wnioskodawcę działalność jest pozarolniczą działalnością gospodarczą i osiągane z niej przychody mogą być objęte opodatkowaniem ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Wnioskodawca zgodnie z umową z Kontrahentem zobowiązany jest do:

  1. pośrednictwa w sprzedaży towarów i usług Kontrahenta w sklepie internetowym oraz w sklepie stacjonarnym w tym ewidencjonowania sprzedaży z użyciem kasy fiskalnej oraz sporządzania niezbędnych raportów fiskalnych, uczestnictwa w remanentach, inwentaryzacjach i innych czynnościach związanych z prawidłowym świadczeniem usług pośrednictwa w sprzedaży;
  2. zapewnienia obsługi, konfiguracji, konserwacji oraz naprawy infrastruktury teleinformatycznej powierzonej Wnioskodawcy. Zajmuje się On prowadzeniem sklepu w imieniu Kontrahenta, w którym dokonuje sprzedaży sprzętu komputerowego należącego do Kontrahenta. Ponadto Wnioskodawca świadczy usługi serwisu polegające na modyfikacji sprzedawanego w sklepie sprzętu, np. dołożenie modułu pamięci RAM przy sprzedaży komputera. Serwis ten nie jest dostępny dla klientów zewnętrznych, dotyczy on wyłącznie laptopów przeznaczonych do dalszej sprzedaży.

Wnioskodawca usługi wykonuje w imieniu i na rzecz Kontrahenta, prowadząc należący do Kontrahenta sklep stacjonarny oraz internetowy. Za wykonane usługi Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie stałe oraz wynagrodzenie prowizyjne uzależnione od sprzedaży w danym miesiącu.

W piśmie z dnia 12 kwietnia 2021 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, że w dniu 29 stycznia 2021 r. złożył oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego do Naczelnika Urzędu Skarbowego w (…), w myśl art. 9 ust. 1 u.z.p.d. Jego zdaniem, usługi opisane we wniosku powinny zostać sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod kodem PKWiU 47.00.31.0 - Sprzedaż detaliczna komputerów, urządzeń peryferyjnych i oprogramowania. Ponadto Wnioskodawca wykonuje również usługi serwisu komputerowego, nie osiąga z nich żadnych przychodów, jednakże powinny one zostać zaklasyfikowane pod kodem PKWiU 95.11.10.0.

Świadczone usługi nie są związane z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), nie są objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), nie są związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Wnioskodawca prowadzi sklep na zlecenie Kontrahenta, w którym sprzedaje sprzęt komputerowy, który nie stanowi własności Wnioskodawcy. Wyłączenia zawarte w art. 8 u.z.p.d. nie mają zastosowania do Jego działalności.

Działalność prowadzone przez Wnioskodawcę jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 u.z.p.d. Nie spełnia ona przesłanek do uznania jej za działalność wytwórczą w myśl art. 4 ust. 1 pkt 4 u.z.p.d., ponieważ Wnioskodawca nie wytwarza żadnych nowych wyrobów. Ponadto Wnioskodawca nie dokonuje sprzedaży towarów uprzednio nabytych, sprzedaje towary należące do Kontrahenta, wobec czego usługi wykonywane Wnioskodawcy nie będą spełniały definicji działalności usługowej w zakresie sprzedaży zawartej w art. 4 ust. 1 pkt 3 u.z.p.d.

Działalność wykonywana przez Wnioskodawcę stanowi Jego jedyne źródło przychodu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy w związku z przedstawionym stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym, do przedstawionych usług pośrednictwa sprzedaży Wnioskodawca może zastosować stawkę 8,5% w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) u.z.p.d.?
  2. Czy w związku z przedstawionym stanem faktycznym, do przedstawionych usług serwisu komputerowego Wnioskodawca może zastosować stawkę 8,5% w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) u.z.p.d.?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Usługi sprzedaży opisane w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym powinny zostać zakwalifikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod kodem 47.00.31.0 - Sprzedaż detaliczna komputerów, urządzeń peryferyjnych i oprogramowania. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b) u.z.p.d., przychody z działalności usługowej w zakresie handlu powinny być opodatkowane stawką 3%, jednakże zdaniem Wnioskodawcy, usługi pośrednictwa sprzedaży detalicznej sprzętu komputerowego nie są tożsame z usługami sprzedaży, a w związku z tym powinny być opodatkowane stawką 8,5% w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) u.z.p.d.

Zgodnie z definicją zawartą na stronie Głównego Urzędu Statystycznego, przez sprzedaż detaliczną należy rozumieć: „Sprzedaż towarów własnych i komisowych (nowych i używanych) w punktach sprzedaży detalicznej, placówkach gastronomicznych oraz innych punktach sprzedaży (np. składy, magazyny) w ilościach wskazujących na zakup dla potrzeb indywidualnych nabywców.” W myśl art. 4 ust.1 pkt 3 u.z.p.d., działalność usługowa w zakresie handlu oznacza sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników. Biorąc pod uwagę przywołane definicje należy uznać, że działalność Wnioskodawcy nie będzie spełniała warunków niezbędnych dla uznania jej za działalność usługową w zakresie handlu. Wnioskodawca nie dokonuje sprzedaży towarów uprzednio nabytych, sprzedaje towary należące do Kontrahenta, wobec czego usługi Wnioskodawcy nie będą spełniały kryteriów z art. 4 ust. 1 pkt 3 u.z.p.d, a tym samym nie będzie obowiązywała stawka podatku 3%. Odpowiednią stawką dla usług pośrednictwa sprzedaży detalicznej będzie stawka 8,5% w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) u.z.p.d.

Potwierdzenie stanowiska Wnioskodawcy można znaleźć m.in w piśmie Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 21 grudnia 2010 r., w którym organ uznał, że „Zważywszy jednak, iż Wnioskodawca nie nabywa na własność, zbywanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej towarów, stwierdzić należy, iż nie prowadzi on działalności usługowej w zakresie handlu, w rozumieniu cytowanego powyżej art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W konsekwencji uzyskane przez niego przychody nie podlegają opodatkowaniu 3% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b) tej ustawy, lecz opodatkowany jest ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) tej ustawy.” Podobne stanowisko zajęła Izba Skarbowa w Katowicach w interpretacji z dnia 13 marca 2015 r., Nr IBPBI/1/415-1464/14/WRz, gdzie Organ uznał, że: „Zauważyć przy tym należy, że Wnioskodawczyni nie prowadzi zdefiniowanej w art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy - działalności usługowej w zakresie handlu, bowiem, jak jednoznacznie wynika z wniosku i jego uzupełnienia, nie dokonuje sprzedaży towarów stanowiących jej własność (towar stanowi własność spółki, z którą zawarła umowę).” Potwierdzenie znaleźć można także w nowszych interpretacjach wydanych przez organy. W interpretacji z dnia 9 września 2019 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, Nr 0114-KDIP3-1.4011.378.2019.1.KS1, Organ wskazał, że: „Opisana we wniosku aktywność zarobkowa Wnioskodawcy, nie będzie spełniała warunków niezbędnych dla uznania jej za działalność usługową z zakresie handlu, która została zdefiniowana w art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy. Nie będzie wobec tego obowiązywała Wnioskodawcy stawka podatku przewidziana dla tego rodzaju działalności, gdyż zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego Wnioskodawca nie będzie nabywał towaru od swego kontrahenta w celu dalszej odsprzedaży (w niniejszej sprawie towar ten będzie należał do zleceniodawcy, który będzie wypłacał Wnioskodawcy prowizję od jego sprzedaży), co jest warunkiem uznania świadczonych przez Niego usług za usługi w zakresie handlu, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W myśl cyt. powyżej art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy. Reasumując, biorąc pod uwagę wskazane powyżej uregulowania prawne oraz mając na względzie przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jak i załącznik nr 2 do tej ustawy nie zawierają wyłączenia z tej formy opodatkowania usług, które będzie świadczył Wnioskodawca, polegających na pośrednictwie w sprzedaży detalicznej produktów spożywczych. Właściwą stawką opodatkowania dla przychodów z powyższej działalności gospodarczej Wnioskodawcy będzie zgodnie z cyt. art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ustawy, stawka 8,5% przychodu.”

Biorąc pod uwagę powyższe, pomimo zakwalifikowania usług Wnioskodawcy według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod kodem 47.00.31.0 - Sprzedaż detaliczna komputerów, urządzeń peryferyjnych i oprogramowania, przychody Wnioskodawcy z tych usług nie powinny być opodatkowane jako przychody z działalności usługowej w zakresie handlu - stawką 3%, a jako przychody z działalności usługowej w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. ) u.z.p.d. - stawką 8,5%.

Ad. 2

Usługi serwisu komputerowego, przedstawione w stanie faktycznym, wynikające z umowy z Kontrahentem według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zaklasyfikować można pod kodem PKWiU 95.11.10.0, powinny być opodatkowane, stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) u.z.p.d. stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w praktyce interpretacyjnej organów podatkowym, m.in. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 10 czerwca 2015 r., Nr ILPB1/4511-1-409/15-2/AA, w której Organ podatkowy uznał, że usługi serwisu komputerowego, sklasyfikowane pod PKWiU 95.11.10.0 opodatkowane powinny być stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r., poz. 1905, z późn. zm.), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

–prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 ww. ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
  2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
  3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

  1. uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
  2. uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Zgodnie natomiast z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 tej ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1 (tj. pozarolniczej działalności gospodarczej), jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

  1. opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
  2. korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
  3. osiągających w całości lub w części przychody z tytułu
    1. prowadzenia aptek,
    2. uchylona,
    3. działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
    4. uchylona,
    5. uchylona,
    6. działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
  4. wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
  5. podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
    1. samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
    2. w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
    3. samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
    -jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Z kolei wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b) ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3,0% przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu.

Ponadto zauważyć należy, że zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy, pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Z przedstawionego we wniosku i jego uzupełnieniu opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, w której zajmuje się sprzedażą komputerów oraz ich serwisem. Działalność ta została sklasyfikowana według Polskiej Klasyfikacji Działalności pod kodami: główny kod PKD: 47.41.Z - Sprzedaż detaliczna komputerów, urządzeń peryferyjnych i oprogramowania prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach. Wnioskodawca zgodnie z umową z Kontrahentem zobowiązany jest do: pośrednictwa w sprzedaży towarów i usług Kontrahenta w sklepie internetowym oraz w sklepie stacjonarnym, w tym ewidencjonowania sprzedaży z użyciem kasy fiskalnej oraz sporządzania niezbędnych raportów fiskalnych, uczestnictwa w remanentach, inwentaryzacjach i innych czynnościach związanych z prawidłowym świadczeniem usług pośrednictwa w sprzedaży oraz zapewnienia obsługi, konfiguracji, konserwacji oraz naprawy infrastruktury teleinformatycznej powierzonej Wnioskodawcy. Zajmuje się On prowadzeniem sklepu, w którym dokonuje sprzedaży sprzętu komputerowego należącego do Kontrahenta (nie stanowi własności Wnioskodawcy). Usługi te wykonuje w imieniu i na rzecz Kontrahenta, prowadząc należący do Kontrahenta sklep stacjonarny oraz internetowy. Ponadto świadczy usługi serwisu polegające na modyfikacji sprzedawanego w sklepie sprzętu, np. dołożenie modułu pamięci RAM przy sprzedaży komputera. Serwis ten nie jest dostępny dla klientów zewnętrznych, dotyczy on wyłącznie laptopów przeznaczonych do dalszej sprzedaży. Za wykonane usługi otrzymuje wynagrodzenie stałe oraz wynagrodzenie prowizyjne uzależnione od sprzedaży w danym miesiącu. Wnioskodawca złożył oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego 29 stycznia 2021 r. Usługi opisane we wniosku powinny zostać sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod kodem PKWiU 47.00.31.0 - Sprzedaż detaliczna komputerów, urządzeń peryferyjnych i oprogramowania oraz pod kodem PKWiU 95.11.10.0 w odniesieniu do usług serwisu komputerowego. Wyłączenia zawarte w art. 8 u.z.p.d. nie mają zastosowania do Jego działalności.

Zauważyć należy, że zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług usługi (PKWiU) – pod symbolem PKWiU 47.00.31.0 sklasyfikowano - Sprzedaż detaliczną komputerów, urządzeń peryferyjnych i oprogramowania.

Wszelkiego rodzaju klasyfikacje opracowane przez organy statystyczne sporządzane są dla potrzeb gospodarki narodowej dla celów statystyki i co do zasady nie mają charakteru norm prawnych. Uzyskują taki charakter jedynie wtedy, gdy ustawodawca w treści konkretnego przepisu prawa odwołuje się do norm, czy klasyfikacji statystycznych.

Z przepisu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wynika, że użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza - pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U., poz. 1676, z 2017 r., poz. 2453, z 2018 r., poz. 2440, z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r., poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;
  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Natomiast, stosownie do treści art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, działalność usługowa w zakresie handlu – to sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.

Jeżeli chodzi o działalność usługową w zakresie handlu (art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy) opodatkowaną według stawki 3% od przychodu, ustawodawca nie odwołuje się do żadnej klasyfikacji statystycznej, celem precyzyjnego określenia zakresu przedmiotowego tej działalności. Oznacza to, że każda działalność, która nie spełnia przesłanek zawartych w definicji działalności usługowej w zakresie handlu, niezależnie, czy do takiej działalności została zakwalifikowana w PKWiU, dla celów zryczałtowanego podatku dochodowego nie może być uznana za działalność handlową podlegającą opodatkowaniu wg. stawki 3%.

Użyte w treści art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy sformułowanie „sprzedaż uprzednio nabytych towarów w stanie nieprzetworzonym” oznacza sprzedaż produktów (towarów) bez zmiany ich substancji, czy wyglądu, tj. bez ingerencji sprzedającego we właściwości fabryczne produktu, ponieważ zgodnie z definicją słownikową „przetwarzać” to „przerabiać, zmieniać coś nadając inny kształt, wygląd, inną postać, formę; przekształcać, przeobrażać” (Słownik języka polskiego PWN, Warszawa 2002 r.).

Art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy precyzuje termin „towary handlowe”, zgodnie z którym towary handlowe to towary (wyroby) zakupione w celu dalszej odsprzedaży, w stanie nieprzetworzonym.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie prowadzi/nie będzie prowadził – zdefiniowanej w art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – działalności usługowej w zakresie handlu. Nie będzie wobec tego obowiązywała stawka podatku przewidziana dla tego rodzaju działalności, ponieważ, jak jednoznacznie wynika z wniosku i jego uzupełnienia, Wnioskodawca nie nabywa/nie będzie nabywał towaru od swego Kontrahenta w celu dalszej odsprzedaży (sprzedaje On towar należący do Kontrahenta, za co otrzymuje wynagrodzenie stałe oraz prowizyjne uzależnione od sprzedaży w danym miesiącu), co jest warunkiem uznania świadczonych przez Niego usług za usługi w zakresie handlu, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy. Zatem w odniesieniu do świadczonych usług pośrednictwa sprzedaży Wnioskodawca może zastosować stawkę 8,5% w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy.

Odnosząc się natomiast do wykonywanych przez Wnioskodawcę usług serwisu komputerowego Organ wyjaśnia, co następuje.

Jak zostało wyżej podkreślone, stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określają przepisy art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wynika z nich, że przychody z działalności usługowej opodatkowane są, co do zasady, według stawki ryczałtu w wysokości 8,5%.

Zatem w sytuacji, gdy żadne z wyłączeń wskazanych w art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie ma zastosowania do Wnioskodawcy, to uzyskiwany przez Niego przychód z tytułu świadczenia usług serwisu komputerowego, które, jak wskazano we wniosku, sklasyfikowane zostały według PKWiU pod symbolem 95.11.10.0 (Usługi naprawy i konserwacji komputerów i urządzeń peryferyjnych), podlega opodatkowaniu według 8,5% stawki uzyskanego przychodu. Dodatkowo należy zauważyć, że przychody ze świadczenia tych usług nie zostały wymienione wśród przychodów opodatkowanych inną stawką ryczałtu niż 8,5%.

Reasumując, przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych pod symbolami PKWiU 47.00.31.0 oraz 95.11.10.0 stanowią przychody z działalności usługowej, które zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, jeżeli spełnione są/będą pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Organ jednocześnie zaznacza, że interpretacja została wydana w oparciu o opis sprawy przedstawiony przez Wnioskodawcę. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Jeżeli jednak przedstawiony we wniosku opis różnił się będzie od stanu/zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy.

Podkreślić należy, że zmiany do art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zostały wprowadzone przez art. 3 ustawy z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020, poz. 2123). Dodatkowo uchylony został załącznik nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wyłączający określone przychody z opodatkowaniem ryczałtem. Zmieniono również brzmienie art. 8 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n ww. ustawy, nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj