Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-3.4012.135.2021.SW
z 5 maja 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 marca 2021 r. (data wpływu 5 marca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją operacji (…) - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 5 marca 2021 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją operacji (…).


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca (dalej: Wnioskodawca) jest samorządową instytucją kultury, posiadającą osobowość prawną, wpisaną do rejestru samorządowych instytucji kultury Gminy. Organizatorem Wnioskodawcy jest Gmina. Wnioskodawca działa na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 roku o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz statutu.


Zgodnie z działalnością statutową przedmiotem działania Wnioskodawcy jest:

  • rozpoznawanie, rozbudzanie i zaspokajanie potrzeb oraz zainteresowań kulturalnych,
  • edukacja kulturalna i wychowanie przez sztukę,
  • promowanie interesujących zjawisk kulturalnych,
  • tworzenie warunków do rozwoju amatorskiego ruchu artystycznego i folklorystycznego oraz zainteresowania wiedzą i sztuką,
  • popularyzacja społecznego ruchu kulturalnego,
  • informowanie o imprezach i wydarzeniach kulturalnych oraz społeczno-gospodarczych,
  • promowanie Gminy.

Cele statutowe realizowane są w następujących formach:

  • szeroko pojętej edukacji kulturalnej,
  • zespołów artystycznych, sekcji i kół zainteresowań,
  • zajęć, warsztatów i pracowni artystycznych dla dzieci, młodzieży i dorosłych,
  • imprez artystycznych, przeglądów, festiwali i konkursów z różnych dziedzin sztuki,
  • kursów językowych, wiedzy ogólnej i specjalistycznej,
  • impresariatu artystycznego,
  • imprez rozrywkowych i turystycznych.


Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz figuruje w ewidencji podatników podatku VAT.


Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie działalności gospodarczej, a także usługi w zakresie działalności kulturalnej, które podlegają zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a.


Na podstawie § 29 ust. 3 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 9 kwietnia 2019 roku w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania (…) objętego (…). Wnioskodawca zawarł umowę o przyznanie pomocy na operację w ramach poddziałania (…) z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego (…). Wnioskodawca jako beneficjent został zobowiązany do realizacji operacji (…).


W ramach operacji (…) planuje się realizację 6 eventów w miesiącu maju i czerwcu 2021 roku na placu przy Wnioskodawcy lub w budynku Wnioskodawcy, które pozwalają na integrację społeczności lokalnej z obszaru (…). Czas trwania jednego spotkania to około 70 minut, przewidywana liczba uczestników spotkań to około 100 osób każdorazowo (6 spotkań x 100 osób = 600 osób). Spotkania będą ogólnodostępne, bezpłatne.


W ramach w/w operacji planuje się:

  1. opracowanie graficzne materiałów informacyjno-promocyjnych - Planuje się opracowanie i skład graficzny materiałów informacyjno-promocyjnych plakatów. Plakaty mają na celu upowszechnianie informacji o wydarzeniu. Przygotowanie projektów graficznych materiałów informacyjno-promocyjnych takich jak: plakat wymiar B1 (format, pełny kolor) - 6 spotkań. Usługa zostanie zlecona na zewnątrz.
  2. druk materiałów informacyjno-promocyjnych - Plakaty mają na celu upowszechnianie informacji o wydarzeniu. Planuje się druk materiałów informacyjno-promocyjnych: plakaty - 200 szt., B1, pełny kolor, papier 170g mat. Usługa zostanie zlecona na zewnątrz.
  3. koszt konferansjera - Wydatek niezbędny w celu realizacji projektu. Usługa obejmuje poprowadzenie 6 spotkań w ramach operacji w miesiącu maj - czerwiec 2021 r. Usługa realizowana przez 1 osobę posiadającą doświadczenie w zakresie prowadzenia spotkań. Usługa zostanie zlecona na zewnątrz.
  4. koszty zatrudnienia artystów, lokalnych twórców - Wydatek niezbędny do realizacji projektu. W ramach wydatku odbędzie się 6 spotkań w okresie maj - czerwiec 2021 r. W ramach kosztów kwalifikowanych zostanie zapłacone honorarium artysty. Podczas odbywających się wydarzeń zostanie przeprowadzone głosowanie, poprzez wypełnienie anonimowych ankiet, których wynik będzie sondażem z jaką kulturą mieszkańcy z obszaru (…) identyfikują się najbardziej. Usługa zostanie zlecona na zewnątrz.
  5. obsługa techniczna - Wydatek niezbędny do realizacji projektu. Obsługa techniczna obejmuje 6 spotkań przez 2 osoby obejmująca obsługę nagłośnienia i oświetlenia przez osoby posiadające wiedzę i i doświadczenie z zakresu realizacji usługi. Realizacja usługi obejmuje również montaż i demontaż sprzętu nagłośnieniowego i oświetleniowego. Usługa zostanie zlecona na zewnątrz.


Wnioskodawca jako beneficjent został zobowiązany do złożenia oświadczenia o kwalifikowalności podatku VAT.


Przedmiotem oświadczenia jest określenie przez Beneficjenta, czy VAT stanowi koszt kwalifikowalny w/w operacji, czy też nie. Działania, które będą wykonywane w ramach operacji są związane z wykonywaniem działalności statutowej, nieopodatkowanej. Wydanie interpretacji podatkowej jest niezbędne do przedstawienia na etapie rozpatrywania wniosku o płatność ww. operacji. W ramach tego działania zostaną poniesione koszty związane z opracowaniem graficznym materiałów informacyjno-promocyjnych, drukiem materiałów informacyjno-promocyjnych, wynagrodzeniem artystów, twórców i konferansjera, a także koszty związane z obsługą techniczną.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług dokonywanych w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania z udziałem środków (…) w ramach poddziałania (…) realizując operację (…).


Czy podatek VAT będzie stanowił koszt kwalifikowalny?


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z obowiązującym stanem prawnym w odniesieniu do realizowanej operacji Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia podatku VAT w całości lub w części, ponieważ nie spełnia kryteriów do odliczenia, tzn. prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Operacje realizowane w ramach działania przez Wnioskodawcę nie dotyczą działalności opodatkowanej, co oznacza, że nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a podatek VAT będzie stanowił koszt kwalifikowalny.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą.


W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:


  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.


Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Tak skonstruowana zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.


Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Podkreślić również należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


W myśl art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury, posiadającą osobowość prawną, wpisaną do rejestru samorządowych instytucji kultury Gminy. Organizatorem Wnioskodawcy jest Gmina, a działa On na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 roku o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz statutu.

Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz figuruje w ewidencji podatników podatku VAT.


Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie działalności gospodarczej, a także usługi w zakresie działalności kulturalnej, które podlegają zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust.1 pkt 33 lit. a.


Wnioskodawca zawarł umowę o przyznanie pomocy na operację w ramach poddziałania (…) z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego (…). Wnioskodawca jako beneficjent został zobowiązany do realizacji operacji (…).


W ramach operacji (…) planuje się realizację 6 eventów w miesiącu maju i czerwcu 2021 roku na placu przy Wnioskodawcy lub w budynku Wnioskodawcy, które pozwalają na integrację społeczności lokalnej z obszaru (…). Czas trwania jednego spotkania to około 70 minut, przewidywana liczba uczestników spotkań to około 100 osób każdorazowo (6 spotkań x 100 osób = 600 osób). Spotkania będą ogólnodostępne, bezpłatne.


W ramach ww. operacji planuje się: opracowanie graficzne materiałów informacyjno-promocyjnych, druk materiałów informacyjno-promocyjnych, koszt konferansjera, koszty zatrudnienia artystów, lokalnych twórców, obsługę techniczną.


Działania, które będą wykonywane w ramach operacji są związane z wykonywaniem działalności statutowej, nieopodatkowanej.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją operacji.


Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionych okoliczności wynika, że realizacja operacji, służy przede wszystkim działalności statutowej nieopodatkowanej. Realizowane w ramach zadania spotkania będą ogólnodostępne, bezpłatne. W analizowanej sprawie nie wystąpi więc związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, a zatem nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka umożliwiająca odliczenie podatku naliczonego.


Tym samym, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług na realizację operacji (…).

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Jednocześnie należy wskazać, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).


Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj