Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-1.4011.911.2020.2.AMN
z 9 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2020 r. (data wpływu 7 grudnia 2020 r.), uzupełnionym w dniu 5 marca 2021 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 grudnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

Z uwagi na fakt, że ww. wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, pismem z dnia 2 marca 2021 r. nr 0112-KDIL2-1.4011.911.2020.1.AMN Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Jednocześnie poinformowano Zainteresowanego, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d § 1 Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a uzupełnieniem wniosku przez Wnioskodawcę nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 2 marca 2021 r., natomiast w dniu 5 marca 2021 r. do tut. organu wpłynęło pismo stanowiące odpowiedź na ww. wezwanie.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest bankiem krajowym w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 2357) objętym nieograniczonym obowiązkiem podatkowym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wnioskodawca oferuje klientom – zarówno osobom prawnym, jak i osobom fizycznym, szeroko pojęte usługi finansowe, w tym m.in. usługi prowadzenia rachunków bankowych dla klientów korporacyjnych prowadzących działalność w formie spółek akcyjnych i komandytowo-akcyjnych.

Ustawą z 30 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy – Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2019 r. poz. 1798, dalej: „ustawa nowelizująca”) ustawodawca wprowadzi z dniem 1 marca 2021 r. do ustawy z 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych (Dz.U. z 2020 r., poz. 1526, dalej: „ksh”) przepisy przewidujące całkowitą dematerializację akcji spółek. Ustawą nowelizującą do ksh wprowadzone zostaną m.in. nowe przepisy art. 3281-32815. Istotne w tym zakresie są w szczególności zapisy art. 1 pkt 7 i 8 ustawy nowelizującej, na podstawie których stosownie do art. 328 § 1 ksh akcje nie będą już przyjmowały formy dokumentu, natomiast zgodnie z art. 3281 ksh, w brzmieniu nadawanym ustawą nowelizującą, akcje spółki niebędącej spółką publiczną podlegać będą zarejestrowaniu w rejestrze akcjonariuszy.

W związku z powyższym, Bank planuje wobec klientów korporacyjnych prowadzących działalność w formie spółek akcyjnych i komandytowo-akcyjnych, posiadającym w Banku rachunek bankowy, zaoferować możliwość zawierania umów o świadczenie usług prowadzenia elektronicznego rejestru akcjonariuszy (dalej: „Usługa prowadzenia Rejestru”, lub „Usługa”). W ramach świadczonych przez Wnioskodawcę Usług prowadzenia Rejestru, Bank będzie wykonywał szereg określonych w umowie czynności, takich jak:

  1. rejestrowanie akcji w Rejestrze;
  2. dokonywanie wpisów w Rejestrze, na żądanie spółki lub osoby mającej interes prawny w dokonaniu wpisu;
  3. powiadomienie osoby, której uprawnienia mają być wykreślone, zmienione lub obciążone przez wpis w Rejestrze o treści zamierzonego wpisu przed jego dokonaniem, chyba że wyraziła ona zgodę na wpis;
  4. powiadomienie osoby żądającej wpisu oraz spółki o dokonanym wpisie;
  5. badanie treści i formy dokumentów uzasadniających dokonanie wpisu;
  6. wydawanie w postaci papierowej lub elektronicznej informacji z Rejestru dla spółki i każdego z akcjonariuszy na ich żądanie;
  7. wydawanie świadectwa rejestrowego na żądanie akcjonariusza albo zastawnika albo użytkownika uprawnionego do wykonywania prawa głosu z akcji, odrębnie na każdy rodzaj akcji;
  8. dokonywanie blokady określonej liczby akcji w Rejestrze, które są wskazane w treści świadectwa rejestrowego;
  9. informowanie spółki o utracie ważności świadectwa rejestrowego, wystawionego w celu uczestniczenia akcjonariusza w walnym zgromadzeniu spółki, z przyczyn wskazanych w ksh;
  10. wykonywanie zobowiązań pieniężnych w imieniu spółki względem jej akcjonariuszy, z tytułu przysługujących im praw z akcji, o ile statut spółki nie stanowi inaczej.

W zakresie czynności wykonywanych zgodnie z pkt j) powyżej, o ile statut spółki, na rzecz której Bank świadczył będzie Usługi prowadzenia Rejestru nie będzie stanowił inaczej, Bank będzie pośredniczył w wykonywaniu zobowiązań pieniężnych z tytułu przysługujących akcjonariuszom praw z posiadanych akcji, tj. w wypłacie dywidendy przez taką spółkę na rzecz jej akcjonariuszy. Pośredniczenie Banku w powyższym zakresie będzie w praktyce polegało na dokonywaniu przelewów z rachunku bankowego klienta – emitenta akcji.

Wypłaty dywidendy dokonywane będą na zlecenie klienta - emitenta akcji, w oparciu o uchwałę tej spółki o wypłacie dywidendy, z wykorzystaniem danych o strukturze akcji w spółce, które Bank będzie posiadał w związku ze świadczeniem Usług prowadzenia Rejestru emitenta.

Akcjonariuszami danej spółki mogą być zarówno osoby prawne, jak i osoby fizyczne mające status rezydenta podatkowego w Polsce, jak również niemające takiego statusu w Polsce (tzw. nierezydenci).

Z tytułu powyższych czynności wykonywanych w ramach świadczonych Usług prowadzenia Rejestru, Bank pobierał będzie od klientów (spółek akcyjnych, spółek komandytowo-akcyjnych) będących emitentami akcji opłaty (wynagrodzenie) zgodnie z przyjętą w Banku tabelą opłat i prowizji.

Na potrzeby niniejszego wniosku, przez świadczenie Usług w zakresie prowadzenia Rejestru, należy rozumieć łącznie wszelkie czynności, jakie Bank będzie wykonywał w związku przedmiotową Usługą, wskazane wyżej w lit. a - j, w odniesieniu do których będą pobierane opłaty wynikające z tabeli opłat i prowizji Banku.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany podał, że, Bank pragnie wskazać, że w zakresie akcji, które będą zapisane w rejestrze akcjonariuszy, tj. objętych Wnioskiem, Bank jako podmiot świadczący usługi prowadzenia rejestru nie jest (nie będzie) podmiotem prowadzącym rachunki zbiorcze ani rachunki papierów wartościowych poszczególnych klientów, z którymi zawarł/będzie zawierał umowy o świadczenie usług prowadzenia elektronicznego rejestru akcjonariuszy. Należy bowiem wskazać, że akcje (papiery wartościowe), dla których Bank będzie prowadził rejestr akcjonariuszy będą zapisywane w rejestrze akcjonariuszy, a tym samym nie będą podlegać zapisowi na rachunku papierów wartościowych.

Warto przy tym zaznaczyć, że na rachunkach papierów wartościowych zapisywane są akcje dopuszczone do obrotu publicznego, rejestrowane w Krajowym Depozycie Papierów Wartościowych, których nie dotyczy Wniosek. Ponadto, jak wynika z art. 32812 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1526) w brzmieniu obowiązującym od 1 marca 2021 r., akcje tej samej spółki nie mogą być zarejestrowane jednocześnie w rejestrze akcjonariuszy i depozycie papierów wartościowych. Rejestr akcjonariuszy nie jest przy tym rachunkiem papierów wartościowych czy też rachunkiem zbiorczym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe, Wnioskodawca prosi o udzielenie odpowiedzi na pytanie czy w związku z wykonywanymi w ramach świadczenia Usługi czynnościami na Banku ciążył będzie obowiązek informacyjny wystawiania PIT-8C?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z wykonywanymi w ramach świadczenia Usług prowadzenia Rejestru czynnościami na Banku nie będzie ciążył obowiązek informacyjny wystawiania PIT-8C.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 30b ust. 1 updof, od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw wynikających z tych instrumentów, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), z odpłatnego zbycia udziałów w spółdzielni oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) albo wkładów w spółdzielni w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Na podstawie art. 30b ust. 2 pkt 2 updof, dochodem, o którym mowa w ust. 1, jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z realizacji praw wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2018 r. poz. 2286, z późn. zm., dalej: „uoif”), a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38a, osiągnięta w roku podatkowym.

W myśl art. 39 ust. 3 updof, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązane przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2, sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-8C).

W ramach wykonywanych przez Bank czynności składających się na Usługi prowadzenia Rejestru, Bank będzie m.in. dokonywał rejestracji akcji, które polegać będzie na wprowadzaniu do Rejestru wpisów w związku ze zmianami w strukturze akcjonariuszy wynikających np. z transakcji zbycia akcji przez dotychczasowego akcjonariusza.

W ocenie Banku, wskazane działania techniczne związane z wprowadzaniem zmian w zapisach w Rejestrze akcjonariuszy nie będą skutkowały powstaniem po stronie Banku obowiązku informacyjnego PIT-8C zgodnie z art. 39 ust. 3 updof.

Pomimo, że przepisy ksh w brzmieniu nadanym ustawą nowelizującą zakładają, że wpis w Rejestrze będzie miał charakter konstytutywny w zakresie nabycia akcji albo ustanowienie na nich ograniczonego prawa rzeczowego (art. 3289 § 1 ksh), należy wskazać, że w odniesieniu do samej transakcji (przykładowo zbycia akcji). Bank nie będzie zasadniczo występował jako podmiot pośredniczący czy też w jakikolwiek inny sposób bezpośrednio zaangażowany w transakcję bądź w jej rozliczenie. Rola Wnioskodawcy w tym zakresie ograniczy się jedynie do dokonania zapisu w Rejestrze akcjonariuszy odzwierciedlającego zmiany dokonane w strukturze akcjonariatu spółki - emitenta na skutek transakcji zawartej przez akcjonariusza. Wpis w Rejestrze akcjonariuszy (tj. zarejestrowanie akcji) nie powoduje, że Bank występował będzie w roli podmiotu mającego jakikolwiek wpływ na doprowadzenie, czy do finalizacji transakcji. Powołany przepis ksh stanowi jedynie o określeniu momentu, w którym nabycie akcji albo ustanowienie na niej ograniczonego prawa rzeczowego dojdzie do skutku. Wnioskodawca w tym zakresie nie będzie miał jednak żadnego wpływu na ten moment, a jego działania stanowić będą jedynie konsekwencję transakcji przeprowadzanej pomiędzy stronami transakcji, której przedmiotem są papiery wartościowe. Bank jako podmiot prowadzący rejestr akcjonariuszy, zasadniczo związany będzie jedynie umową o świadczenie Usług prowadzenia rejestru akcjonariuszy zawartej ze spółką będącą emitentem papierów wartościowych. Mogą zatem wystąpić sytuacje, że Banku w trakcie realizacji swoich obowiązków ściśle związanych z prowadzeniem Rejestru akcjonariuszy, nie będzie łączyć jakakolwiek relacja prawna lub biznesowa z właścicielami/dotychczasowymi właścicielami papierów wartościowych będących przedmiotem transakcji kupna/sprzedaży.

Dodatkowo należy wskazać, że Bank nie będzie posiadał informacji dotyczących warunków transakcji zbycia czy przeniesienia prawa do akcji, w szczególności w zakresie ceny i poszczególnych wartości jej rozliczenia, lecz jedynie informacje, które będą niezbędne do dokonania aktualizacji wpisu w Rejestrze akcjonariuszy na podstawie przepisów ksh w brzmieniu nadanym ustawą nowelizującą. W konsekwencji Bank nie będzie posiadał informacji niezbędnych do wystawienia informacji PIT-8C, przykładowo, w zakresie wartości osiągniętego przez danego akcjonariusza przychodu (dochodu).

W ocenie Wnioskodawcy, treść przepisu art. 3289 § 1 ksh, w brzmieniu mającym obowiązywać od 1 marca 2021 r., który wskazuje, że dokonanie wpisu w Rejestrze ma charakter konstytutywny dla nabycia akcji lub ustanowienia na akcji ograniczonego prawa rzeczowego, nie będzie zatem stanowiła przesłanki za możliwością uznania Banku za podmiot, o którym mowa w art. 39 ust. 3 updof, zobowiązany do wystawienia informacji PIT-8C.

Warto również wskazać, iż zgodnie z ukształtowaną praktyką przyjmuje się, że w odniesieniu do podmiotów prowadzących działalność maklerską, w tym rachunki papierów wartościowych akcjonariuszy, obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C spoczywa na podmiotach, za pośrednictwem których podatnik (akcjonariusz) przeprowadził transakcje odpłatnego zbycia papierów wartościowych, jak i innych podmiotach biorących faktyczny udział w uzyskaniu określonych dochodów przez podatnika. Tak wskazano np. w interpretacji indywidualnej z 8 kwietnia 2019 r., sygn. 0114-KDIP3-2.4011.620.2018.5.LS. Bank natomiast, w ramach czynności wykonywanych w ramach usług prowadzenia Rejestru, nie będzie występował w charakterze takiego podmiotu. Należy jednak mieć na uwadze, że Bank nie będzie pełnił w opisywanym zdarzeniu przyszłym roli podmiotu prowadzącego rachunek papierów wartościowych spółki, ponieważ jak już zostało wcześniej wskazane rejestr akcjonariuszy nie będzie stanowił rachunku papierów wartościowych.

Zatem, przenosząc powyższe rozważania na grunt opisanego zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, iż w ramach świadczenia Usługi prowadzenia Rejestru Wnioskodawca będzie wykonywał jedynie czynności techniczne, nie będzie uczestniczył bezpośrednio w rozliczeniu transakcji, w szczególności nie będzie działał jako podmiot pośredniczący w zawarciu transakcji, dlatego też w związku z wykonywanymi w ramach Usługi czynnościami na Banku nie będzie ciążył obowiązek informacyjny wystawiania PIT-8C, o którym mowa w art. 39 ust. 3 updof.

Wnioskodawca nadmienia, że jest świadomy, że przedstawione w niniejszym wniosku interpretacje indywidualne i wyroki sądów nie posiadają waloru ochronnego w stosunku do Wnioskodawcy, jednak ze względu na tożsamość stosowanych regulacji prawa podatkowego pełnią one znaczącą rolę w zakresie interpretacji przepisów podatkowych i tym samym mogą zostać potraktowane jako wskazówka interpretacyjna w opisanym zdarzeniu przyszłym przedstawionym w niniejszym wniosku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Artykuł 1 ust. 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz.U. 2020 r., poz. 89, z późn. zm.) stanowi, że ustawa reguluje zasady, tryb i warunki podejmowania i prowadzenia działalności w zakresie obrotu instrumentami finansowymi, prawa i obowiązki podmiotów uczestniczących w tym obrocie oraz wykonywanie nadzoru w tym zakresie.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, rachunkami papierów wartościowych są rachunki, na których zapisywane są zdematerializowane papiery wartościowe, prowadzone wyłącznie przez: domy maklerskie i banki prowadzące działalność maklerską, banki powiernicze, zagraniczne firmy inwestycyjne i zagraniczne osoby prawne prowadzące działalność maklerską na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w formie oddziału, Krajowy Depozyt, spółkę, której Krajowy Depozyt przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 1 pkt 1, oraz Narodowy Bank Polski – jeżeli oznaczenie tych rachunków pozwala na identyfikację osób, którym przysługują prawa z papierów wartościowych.

Wskazać należy, że art. 1 pkt 8 ustawy z dnia 30 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy – Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019 r., poz. 1798, dalej „ustawa zmieniająca”) dodano do ustawy Kodeks spółek handlowych m.in. art. 3281-15.


W myśl art. 3281 § 1 ustawy Kodeks spółek handlowych, wprowadzonego ww. ustawą, akcje spółki niebędącej spółką publiczną podlegają zarejestrowaniu w rejestrze akcjonariuszy.

Paragraf 2 ww. przepisu wskazuje, że rejestr akcjonariuszy prowadzi podmiot, który na podstawie ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, jest uprawniony do prowadzenia rachunków papierów wartościowych.

Zgodnie z art. 3282 § 3 ustawy Kodeks spółek handlowych, dodanym ww. ustawą, umowa o prowadzenie rejestru akcjonariuszy stanowi podstawę do rejestrowania także praw poboru akcji oraz, o ile statut nie stanowi inaczej, powierzenia podmiotowi prowadzącemu ten rejestr pośredniczenia w wykonywaniu zobowiązań pieniężnych spółki wobec akcjonariuszy z tytułu przysługujących im praw z akcji.

Wprowadzony ww. ustawą art. 328 ustawy Kodeks spółek handlowych stanowi, że spółka wykonuje zobowiązania pieniężne spółki wobec akcjonariuszy z przysługujących im praw z akcji za pośrednictwem podmiotu prowadzącego rejestr akcjonariuszy, chyba że statut stanowi inaczej.

Należy mieć na uwadze, że ustawą z dnia 14 maja 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (Dz. U. z 2020 r., poz. 875, z późn. zm.) m.in. art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy – Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1798 oraz z 2020 r. poz. 288) otrzymał brzmienie: „Moc obowiązująca dokumentów akcji wydanych przez spółkę wygasa z mocy prawa z dniem 1 marca 2021 r. Z tym samym dniem uzyskują moc prawną wpisy w rejestrze akcjonariuszy, a w przypadku spółki niebędącej spółką publiczną w rozumieniu ustawy zmienianej w art. 9 w brzmieniu dotychczasowym, której walne zgromadzenie podjęło uchwałę o zarejestrowaniu jej akcji w depozycie papierów wartościowych w rozumieniu przepisów ustawy zmienianej w art. 9, zapisy jej akcji na rachunkach papierów wartościowych”.

Wskazać należy, że regulacje art. 3281-15 ustawy Kodeksu spółek handlowych będą obowiązywały od dnia 1 marca 2021 r.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Bank oferuje klientom – zarówno osobom prawnym, jak i osobom fizycznym, m.in. usługi prowadzenia rachunków bankowych. Ustawą z 30 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy – Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw wprowadzone zostaną m.in. nowe przepisy art. 3281-32815. Akcje spółki niebędącej spółką publiczną podlegać będą zarejestrowaniu w rejestrze akcjonariuszy. Bank planuje wobec klientów korporacyjnych prowadzących działalność w formie spółek akcyjnych i komandytowo-akcyjnych, posiadającym w Banku rachunek bankowy, zaoferować możliwość zawierania umów o świadczenie usług prowadzenia elektronicznego rejestru akcjonariuszy. W ramach świadczonych przez Wnioskodawcę Usług prowadzenia Rejestru, Bank będzie wykonywał szereg określonych w umowie czynności, takich jak:

  1. rejestrowanie akcji w Rejestrze;
  2. dokonywanie wpisów w Rejestrze, na żądanie spółki lub osoby mającej interes prawny w dokonaniu wpisu;
  3. powiadomienie osoby, której uprawnienia mają być wykreślone, zmienione lub obciążone przez wpis w Rejestrze o treści zamierzonego wpisu przed jego dokonaniem, chyba że wyraziła ona zgodę na wpis;
  4. powiadomienie osoby żądającej wpisu oraz spółki o dokonanym wpisie;
  5. badanie treści i formy dokumentów uzasadniających dokonanie wpisu;
  6. wydawanie w postaci papierowej lub elektronicznej informacji z Rejestru dla spółki i każdego z akcjonariuszy na ich żądanie;
  7. wydawanie świadectwa rejestrowego na żądanie akcjonariusza albo zastawnika albo użytkownika uprawnionego do wykonywania prawa głosu z akcji, odrębnie na każdy rodzaj akcji;
  8. dokonywanie blokady określonej liczby akcji w Rejestrze, które są wskazane w treści świadectwa rejestrowego;
  9. informowanie spółki o utracie ważności świadectwa rejestrowego, wystawionego w celu uczestniczenia akcjonariusza w walnym zgromadzeniu spółki, z przyczyn wskazanych w ksh;
  10. wykonywanie zobowiązań pieniężnych w imieniu spółki względem jej akcjonariuszy, z tytułu przysługujących im praw z akcji, o ile statut spółki nie stanowi inaczej.

W zakresie czynności wykonywanych zgodnie z pkt j) powyżej, o ile statut spółki, na rzecz której Bank świadczył będzie Usługi prowadzenia Rejestru nie będzie stanowił inaczej, Bank będzie pośredniczył w wykonywaniu zobowiązań pieniężnych z tytułu przysługujących akcjonariuszom praw z posiadanych akcji, tj. w wypłacie dywidendy przez taką spółkę na rzecz jej akcjonariuszy. Pośredniczenie Banku będzie w praktyce polegało na dokonywaniu przelewów z rachunku bankowego klienta - emitenta akcji. Wypłaty dywidendy dokonywane będą na zlecenie klienta - emitenta akcji, w oparciu o uchwałę tej spółki o wypłacie dywidendy, z wykorzystaniem danych o strukturze akcji w spółce, które Bank będzie posiadał w związku ze świadczeniem Usług prowadzenia Rejestru emitenta. Akcjonariuszami danej spółki mogą być zarówno osoby prawne, jak i osoby fizyczne mające status rezydenta podatkowego w Polsce, jak również niemające takiego statusu w Polsce (tzw. nierezydenci).

Z tytułu powyższych czynności wykonywanych w ramach świadczonych Usług prowadzenia Rejestru, Bank pobierał będzie od klientów (spółek akcyjnych, spółek komandytowo-akcyjnych) będących emitentami akcji opłaty (wynagrodzenie). Na potrzeby wniosku, przez świadczenie Usług w zakresie prowadzenia Rejestru, należy rozumieć łącznie wszelkie czynności, jakie Bank będzie wykonywał w związku przedmiotową Usługą, wskazane wyżej w lit. a - j, w odniesieniu do których będą pobierane opłaty wynikające z tabeli opłat i prowizji Banku. Bank wskazał, że w zakresie akcji, tj. które będą zapisane w rejestrze akcjonariuszy, tj. objętych wnioskiem, Bank jako podmiot świadczący usługi prowadzenia rejestru nie jest (nie będzie) podmiotem prowadzącym rachunki zbiorcze ani rachunki papierów wartościowych poszczególnych klientów, z którymi zawarł/będzie zawierał umowy oświadczenie usług prowadzenia elektronicznego rejestru akcjonariuszy. Akcje (papiery wartościowe), dla których Bank będzie prowadził rejestr akcjonariuszy będą zapisywane w rejestrze akcjonariuszy, a tym samym nie będą podlegać zapisowi na rachunku papierów wartościowych. Na rachunkach papierów wartościowych zapisywane są akcje dopuszczone do obrotu publicznego, rejestrowane w Krajowym Depozycie Papierów Wartościowych, których nie dotyczy wniosek. Ponadto, jak wynika z art. 32812 ksh w brzmieniu mającym obowiązywać od 1 marca 2021 r., akcje tej samej spółki nie mogą być zarejestrowane jednocześnie w rejestrze akcjonariuszy i depozycie papierów wartościowych. Rejestr akcjonariuszy nie jest przy tym rachunkiem papierów wartościowych czy też rachunkiem zbiorczym.

Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy w opisanym zdarzeniu przyszłym na Banku w związku z wykonywanymi w ramach świadczenia Usługi czynnościami ciążył będzie obowiązek informacyjny wystawiania PIT-8C.

Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, od uzyskanych dochodów (przychodów) z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy.

Na mocy art. 30a ust. 6 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 1-4 oraz pkt 6, 8 i 9, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 5 pkt 1 i 4, ust. 5a, 5d i 5e. W myśl art. 5a pkt 11 ww. ustawy – ilekroć w ustawie jest mowa o papierach wartościowych – oznacza to papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2018 r. poz. 2286, 2243 i 2244 oraz z 2019 r. poz. 730 i 875).

Zgodnie z art. 3 pkt 1 ww. ustawy o obrocie instrumentami finansowymi – ilekroć w ustawie jest mowa o papierach wartościowych rozumie się przez to:

  1. akcje, prawa poboru w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 505, 1543, 1655, 1798 i 2217), prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego,
  2. inne zbywalne prawa majątkowe, które powstają w wyniku emisji, inkorporujące uprawnienie do nabycia lub objęcia papierów wartościowych określonych w lit. a, lub wykonywane poprzez dokonanie rozliczenia pieniężnego, odnoszące się do papierów wartościowych określonych w lit. a, walut, stóp procentowych, stóp zwrotu, towarów oraz innych wskaźników lub mierników (prawa pochodne).

Zgodnie z art. 39 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązane przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2, sporządzone według ustalonego wzoru.

Należy zwrócić uwagę, że treść przywołanego art. 39 ust. 3 ww. ustawy ma charakter ogólny. Ustawodawca nie precyzuje ściśle kręgu podmiotów, na których ciąży obowiązek sporządzania przedmiotowej informacji. Z literalnego brzmienia tego przepisu wynika zatem, że przepis ten obowiązuje instytucje finansowe pośredniczące w obrocie papierami wartościowymi, tj. banki i działające w ich strukturze biura maklerskie.

Z powyższego wynika, że w sytuacji gdy Bank nie pośredniczy w obrocie papierami wartościowymi, a jedynie prowadzi rejestr akcjonariuszy dla klientów zgodnie z wymogami KSH i nie jest zobowiązany do wystawienia informacji PIT-8C.

Bank dokonuje dla klientów wyłącznie technicznej czynności prowadzenia rejestru akcjonariuszy i nie będzie pełnił w opisywanym zdarzeniu przyszłym roli podmiotu prowadzącego rachunek papierów wartościowych nie będzie zobowiązany do wystawienia informacji PIT-8C akcjonariuszom danego klienta.

Jak wskazano we wniosku, Bank planuje wobec klientów korporacyjnych prowadzących działalność w formie spółek akcyjnych i komandytowo-akcyjnych, posiadającym w Banku rachunek bankowy, zaoferować możliwość zawierania umów o świadczenie usług prowadzenia elektronicznego rejestru akcjonariuszy. W ramach świadczonych przez Wnioskodawcę Usług prowadzenia rejestru, Bank będzie wykonywał szereg określonych w umowie czynności, w tym Bank będzie pośredniczył w wykonywaniu zobowiązań pieniężnych z tytułu przysługujących akcjonariuszom praw z posiadanych akcji, tj. w wypłacie dywidendy przez taką spółkę na rzecz jej akcjonariuszy. W przedmiotowej sprawie istotne jest to, że Bank w zakresie akcji zapisanych w rejestrze akcjonariuszy, tj. objętych wnioskiem, Bank nie jest (nie będzie) podmiotem prowadzącym rachunki zbiorcze ani rachunki papierów wartościowych poszczególnych klientów. Akcje (papiery wartościowe), dla których Bank będzie prowadził rejestr akcjonariuszy będą zapisywane w rejestrze akcjonariuszy, a tym samym nie będą podlegać zapisowi na rachunku papierów wartościowych.

Mając na względzie przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że w sytuacji, gdy Wnioskodawca nie prowadzi dla akcjonariuszy rachunku papierów wartościowych, a będzie wykonywał jedynie czynności techniczne polegające na wypłacie akcjonariuszom dywidendy, nie będzie na nim ciążył obowiązek informacyjny wystawienia PIT-8C wynikający z art. 39 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj