Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-2.4011.52.2021.2.MG
z 28 kwietnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 22 stycznia 2021 r. (data wpływu 22 stycznia 2021 r.), uzupełnionym pismem z 24 marca 2021 r. (data wpływu 24 marca 2021 r.), w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z 17 marca 2021 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.52.2021.1.MG (data nadania 17 marca 2021 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 22 stycznia 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton. Produkcja filmowa jest szczególnego rodzaju działalnością gospodarczą, prowadzoną w celu wytworzenia produktu, jakim jest utwór audiowizualny mający swoje materialne i niematerialne oblicze, chronione prawnie. Podstawa prawna: - art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1905 z późn. zm.)


Pismem z 24 marca 2021 r. (data wpływu 24 marca 2021 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z 17 marca 2021 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.52.2021.1.MG Wnioskodawca doprecyzował przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe poprzez wskazanie:


Wnioskodawca w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej zajmuje się tworzeniem unikalnych nagrań audio-wizualnych. Nagrania mają charakter unikalny, w zależności od potrzeb są przez Wnioskodawcę modyfikowane (montowane) lub przekazywane klientowi w formie niezmienionej. Symbole PKWiU odpowiadające świadczonym przez Wnioskodawcę usługom: Dział 59: 59 usługi związane z produkcją filmów, nagrań wideo, programów telewizyjnych, nagrań dźwiękowych i muzycznych 59.1 usługi związane z filmami, nagraniami wideo i programami telewizyjnymi 59.11 usługi związane z filmami, nagraniami wideo i programami telewizyjnymi 59.11.1 Usługi związane z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych 59.11.11 Usługi związane z produkcją filmów, z wyłączeniem filmów reklamowych lub promocyjnych 59.11.11.0 Usługi związane z produkcją filmów, z wyłączeniem filmów reklamowych lub promocyjnych 59.11.12 Usługi związane z produkcją reklamowych lub promocyjnych filmów i nagrań wideo 59.11.12.0 Usługi związane z produkcją reklamowych lub promocyjnych filmów i nagrań wideo 59.11.13 Usługi związane z produkcją pozostałych programów telewizyjnych i nagrań wideo 59.11.13.0 Usługi związane z produkcją pozostałych programów telewizyjnych i nagrań wideo 59.11.2 Filmy, nagrania wideo i programy telewizyjne 59.11.21 Oryginały filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych 59.11.21.0 Oryginały filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych 59.12 usługi postprodukcyjne związane z filmami, nagraniami wideo i programami telewizyjnymi 59.20.12 Usługi w zakresie nagrywania wydarzeń na żywo.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy możliwe jest rozliczanie się za pomocą ryczałtu ewidencjonowanego w stawce 5,5% w przypadku prowadzenia działalności sklasyfikowanej w symbolach PKWiU podanych w punkcie G poz. 74 wniosku ORD-IN?


Zdaniem Wnioskodawcy, jednoosobowa działalność gospodarcza która zajmuje się wszystkimi formami indywidualnego wytwórstwa, a takim jest tworzenie unikalnych nagrań wideo, powinna mieć możliwość rozliczania się po stawce 5,5% ryczałtu ewidencjonowanego. Jest to praca twórcza, kreatywna, a efektów jej pracy często nie da się odtworzyć drugi raz w sposób jednakowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r., poz. 1905, z późn. zm.) opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.


Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest m.in. uzależniona od niewystąpienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.


Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

  1. opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
  2. korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
  3. osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

    • prowadzenia aptek,
    • działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
    • działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
  4. wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
  5. podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
    1. samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
    2. w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
    3. samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

-jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.


Ponadto należy dodać, że wybór zryczałtowanej formy opodatkowania oraz stosowanie właściwych stawek ryczałtu od przychodów osiągniętych z działalności gospodarczej zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych usług w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.


Stosownie do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r., Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Natomiast w przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania m.in. usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego, który udziela informacji w zakresie stosowania takiej klasyfikacji.


Mając na względzie powyższe wyjaśnienia, należy zatem podkreślić, że Organ podatkowy nie jest uprawniony do dokonywania klasyfikacji usług do odpowiedniej grupy. Klasyfikacji tej powinien dokonać sam podmiot gospodarczy przy ewentualnej pomocy uprawnionego organu statystycznego.


Wnioskodawca zamierza opodatkować osiągnięte przychody z usług związanych z produkcją filmów, nagrań wideo, programów telewizyjnych, nagrań dźwiękowych i muzycznych - stawką 5,5%.


Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została określona w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - zależy od rodzaju faktycznie prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej i wynosi m.in.

  • 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton, (art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ww. ustawy);
  • 8,5 % przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8, (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy).


W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, działalnością usługową jest pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.


Natomiast w myśl art. 4 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, działalność wytwórcza oznacza działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzona przez podatnika.


Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych,
  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności przeznaczone do celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.


Przychodem z działalności usługowej jest kwota należna za wykonanie usługi, która obejmuje wartość robocizny, materiałów, części i innych składników kalkulacyjnych ceny usługi.


Natomiast wyroby – w myśl Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług – to surowce, półfabrykaty, wyroby finalne oraz zespoły i ich części.


Jednocześnie należy wyjaśnić, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.


Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej zajmuje się tworzeniem unikalnych nagrań audio-wizualnych. Nagrania mają charakter unikalny, w zależności od potrzeb są przez Wnioskodawcę modyfikowane (montowane) lub przekazywane klientowi w formie niezmienionej. Symbole PKWiU odpowiadające świadczonym przez Wnioskodawcę usługom: Dział 59: 59 usługi związane z produkcją filmów, nagrań wideo, programów telewizyjnych, nagrań dźwiękowych i muzycznych 59.1 usługi związane z filmami, nagraniami wideo i programami telewizyjnymi 59.11 usługi związane z filmami, nagraniami wideo i programami telewizyjnymi 59.11.1 Usługi związane z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych 59.11.11 Usługi związane z produkcją filmów, z wyłączeniem filmów reklamowych lub promocyjnych 59.11.11.0 Usługi związane z produkcją filmów, z wyłączeniem filmów reklamowych lub promocyjnych 59.11.12 Usługi związane z produkcją reklamowych lub promocyjnych filmów i nagrań wideo 59.11.12.0 Usługi związane z produkcją reklamowych lub promocyjnych filmów i nagrań wideo 59.11.13 Usługi związane z produkcją pozostałych programów telewizyjnych i nagrań wideo 59.11.13.0 Usługi związane z produkcją pozostałych programów telewizyjnych i nagrań wideo 59.11.2 Filmy, nagrania wideo i programy telewizyjne 59.11.21 Oryginały filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych 59.11.21.0 Oryginały filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych 59.12 usługi postprodukcyjne związane z filmami, nagraniami wideo i programami telewizyjnymi 59.20.12 Usługi w zakresie nagrywania wydarzeń na żywo.


Na tle przedstawionego stanu faktycznego tut. Organ pragnie zauważyć, że Wnioskodawca, wykonując usługi przedstawione w zdarzeniu przyszłym, nie prowadzi działalności wytwórczej, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Sam fakt, że prowadzona działalność jest twórcza, kreatywna i prowadzi do wytworzenia unikalnych nagrań wideo nie przesądza o tym, że jest to działalność wytwórcza w rozumieniu ww. przepisu. Ponadto należy zauważyć, że jak wynika z uzupełnienia przedmiotem prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności jest świadczenie usług.


Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy, należy stwierdzić, że właściwą do opodatkowania przychodów uzyskiwanych przez Wnioskodawcę z działalności usługowej polegającej na tworzeniu nagrań audiowizualnych, o której mowa we wniosku, jest stawka 8,5%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy.


Reasumując, do przychodów uzyskiwanych przez Wnioskodawcę z działalności usługowej polegającej na tworzeniu nagrań audiowizualnych, o których mowa we wniosku zastosowanie znajdzie jest stawka 8,5%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Przychody uzyskiwane ze świadczenia tych usług, będą mogły być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg 8,5% stawki, o ile spełnione zostaną pozostałe wymogi określone w cyt. wyżej ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.


Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj