Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-3.4012.71.2021.3.ALN
z 11 maja 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku we wniosku z 2 lutego 2021 r. (data wpływu 3 lutego 2021 r.), uzupełnionym pismami z 3 kwietnia 2021 r. (data wpływu) oraz z 20 kwietnia 2021 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podlegania opodatkowaniu podatkiem VAT dostawy nieruchomości w trybie egzekucji sądowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

3 lutego 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podlegania opodatkowaniu podatkiem VAT dostawy nieruchomości w trybie egzekucji sądowej.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismami z 3 kwietnia 2021 r. oraz z 20 kwietnia 2021 r. o doprecyzowanie opisu sprawy, pytanie, własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz dowody uiszczenia opłaty.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe

(doprecyzowane w uzupełnieniach wniosku).

Komornik Sądowy dla (…) wszczął egzekucję z nieruchomości położonej w (...), ul.(…), posiadającej księgę wieczystą o nr KW (...). Nieruchomość została wpisana do ewidencji środków trwałych firmy „…” (...), NIP: (…) . Firma ta była czynnym podatnikiem VAT. Budynek jest trwale związany z gruntem, używany wyłącznie do celów użytkowych. Powstał w latach 60-tych XX wieku. Od 2012 roku, część nieruchomości o wielkości 37 metrów kw., jest wydzierżawiona firmie „(...)” Sp. z o.o., która znajduje się pod tym samym adresem. Została zakupiona do majątku prywatnego w 1989 roku. Aktualnie działalność gospodarcza jest zawieszona i trwa to od 2015 roku. Dłużnik posiada udział 1/2, pozostały udział w 1/2 części nieruchomości stanowi własność (…). Nieruchomość stanowią działki nr 1 i 2 o powierzchni łącznej 2582 m2, zabudowanej budynkiem produkcyjno biurowym o pow. użytkowej (z piwnicą i antresolą): 334,5 m2, pow. zabudowy: 329 m.

W odpowiedzi na pytania zawarte w wezwaniu tut. Organu z dnia 25 marca 2021 r., tj.:

  1. W związku ze wskazaniem, że „(…) Nieruchomość stanowią działki nr 1 i 2 o powierzchni łącznej 2582 m2, zabudowanej budynkiem produkcyjno biurowym o pow. użytkowej (z piwnicą i antresolą): 334,5 m2, pow. zabudowy: 329 m”, to należy wskazać, czy obie działki będące przedmiotem sprzedaży w trybie licytacji są zabudowane?
  2. W związku ze wskazaniem, że „Od 2012 roku, część nieruchomości o wielkości 37 metrów kw., jest wydzierżawiona firmie „(...)” sp. z o.o., która znajduje się pod tym samym adresem” należy wskazać, czy umowa dzierżawy była/jest odpłatna czy nieodpłatna? Należy wskazać kto jest stroną umowy dzierżawy poza (...) Sp. z o.o.
  3. Czy ww. dzierżawa była/jest dokumentowana fakturami VAT, jeżeli tak - to przez kogo?
  4. Czy dłużnik dokonywał/dokonuje rozliczenia podatku należnego z tytułu ww. dzierżawy nieruchomości?
  5. W przypadku, gdy podatek należny z tytułu dzierżawy nieruchomości nie był/nie jest rozliczany, należy wskazać z jakiego powodu?

Jeśli przedmiotem ww. dostawy będzie działka niezbudowana, to należy wskazać:

  1. Numer działki niezabudowanej.
  2. Czy na dzień sprzedaży w trybie licytacji działka będzie objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego? Jeżeli tak, to należy wskazać, jakie będzie przeznaczenie działki będącej przedmiotem transakcji według miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego?
  3. W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, należy wskazać, czy dla niezabudowanej działki będącej przedmiotem sprzedaży w trybie licytacji została lub przed sprzedażą zostanie wydana decyzja o warunkach zabudowy bądź też decyzja o lokalizacji inwestycji celu publicznego zgodnie z art. 4 ust. 2 pkt 1 lub pkt 2 ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2020 r., poz. 293 z późn. zm.)?
  4. Czy nabycie przez dłużnika niezabudowanej działki będącej przedmiotem sprzedaży w trybie licytacji, nastąpiło w ramach transakcji opodatkowanej, zwolnionej czy niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT?
  5. Czy transakcja ta została udokumentowana fakturą z wykazaną kwotą podatku VAT?
  6. Czy dłużnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu niezabudowanej działki będącej przedmiotem sprzedaży w trybie licytacji?
  7. W jaki sposób, do jakich celów, dłużnik wykorzystywał ww. działkę będącą przedmiotem sprzedaży w trybie licytacji od dnia nabycia do dnia sprzedaży?
  8. Czy niezabudowaną działkę będącą przedmiotem sprzedaży w trybie licytacji, dłużnik wykorzystywał do działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.)?
  9. Czy z tytułu prowadzenia tej działalności dłużnik był czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług?
  10. Czy niezabudowana działka będąca przedmiotem sprzedaży w trybie licytacji, wykorzystywana była przez dłużnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której wykorzystywane była ww. działka, wykonywał dłużnik – należy podać podstawę prawną zwolnienia?
    W związku z tym, że ww. nieruchomość, objęta księgą wieczystą nr KW (...) stanowi dwie działki, to należy wskazać:
  1. Czy budynek produkcyjno biurowy znajduje się na każdej z działek będących przedmiotem dostawy?
  2. Czy budynek produkcyjno biurowy znajdujący się na działkach będących przedmiotem dostawy, jest budynkiem w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2020., poz. 1333)?
  3. Czy budynek produkcyjno biurowy został nabyty, czy wybudowany przez dłużnika Należy wskazać datę nabycia lub wybudowania.
  4. Czy z tytułu nabycia lub wytworzenia/wybudowania budynku produkcyjno biurowego dłużnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego? Jeżeli nie, to należy wskazać przyczyny.
  5. Czy nastąpiło pierwsze zasiedlenie budynku produkcyjno biurowego będącego przedmiotem dostawy w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.)? Jeżeli tak, to należy wskazać dokładną datę.
    Przez pierwsze zasiedlenie – według art. 2 pkt 14 ustawy, rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:
    1. wybudowaniu lub
    2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
  1. Czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem przedmiotowego budynku produkcyjno biurowego a jego dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata?
  2. W jaki sposób dłużnik wykorzystywał/wykorzystuje budynek produkcyjno biurowy? W szczególności należy wskazać:
    • czy budynek produkcyjno biurowy wykorzystywany były/są w działalności gospodarczej dłużnika i w jakim okresie?
    • z uwagi na okoliczność wskazaną w opisie sprawy, iż „część nieruchomości o wielkości 37 metrów kw., jest wydzierżawiona” należy wskazać czy przedmiotem dzierżawy jest część budynku o powierzchni 37 m2 czy część gruntu niezabudowanego budynkiem o powierzchni 37m2? Należy wskazać dzień, miesiąc i rok, kiedy część budynku/gruntu została oddana w najem.
  1. Czy dłużnik ponosił nakłady na ulepszenie budynku produkcyjno biurowego w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, w wysokości wyższej niż 30% wartości początkowej budynku? Jeśli tak, to należy wskazać (odpowiedzi na poniższe pytania należy udzielić tylko w przypadku twierdzącej odpowiedzi na pytanie nr 24):
    1. kiedy takie wydatki były ponoszone?
    2. czy w stosunku do wydatków na ulepszenie budynku produkcyjno biurowego będącego przedmiotem dostawy, dłużnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?
    3. czy po oddaniu do użytkowania ulepszonego budynku produkcyjno biurowego miało miejsce pierwsze zasiedlenie ww. budynku? Jeżeli tak, to należy wskazać dzień, miesiąc i rok, kiedy nastąpiło/nastąpi „pierwsze zasiedlenie”.
    4. czy między pierwszym zasiedleniem ulepszonego budynku produkcyjno biurowego, a jego dostawą, upłynie okres dłuższy niż 2 lata?
    5. w jaki sposób, dłużnik wykorzystywał/wykorzystuje ulepszony budynek produkcyjno biurowy po oddaniu go do użytkowania?
  1. Czy dzierżawca ponosił wydatki na ulepszenie budynku produkcyjno biurowego w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych w wysokości przekraczającej 30% jej wartości początkowej? Jeśli tak, to należy wskazać (odpowiedzi na poniższe pytania należy udzielić tylko w przypadku twierdzącej odpowiedzi na pytanie 25):
    1. kiedy takie wydatki były ponoszone?
    2. czy w stosunku do wydatków na ulepszenie ww. budynku dzierżawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?
    3. czy po oddaniu do użytkowania ulepszonego budynku miało miejsce pierwsze zasiedlenie tego budynku? Jeżeli tak, to należy wskazać dzień, miesiąc i rok, kiedy nastąpiło „pierwsze zasiedlenie”.
    4. czy między pierwszym zasiedleniem ww. budynku po ulepszeniu, a jego dostawą, upłynie okres dłuższy niż 2 lata?
    5. w jaki sposób dzierżawca wykorzystywał ulepszony budynek po oddaniu ich do użytkowania?
    6. czy między dłużnikiem, a dzierżawcą ww. budynku doszło/dojdzie do rozliczenia nakładów poniesionych na jego ulepszenie? Jeśli tak, to należy wskazać:
      • w jaki sposób nastąpiło/nastąpi rozliczenie nakładów (jednorazowo, częściowo) oraz czy nastąpi to przed sprzedażą czy po sprzedaży?
      • czy w stosunku do rozliczonych nakładów dłużnikowi przysługiwało/będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?
  1. Jeżeli Wnioskodawca nie posiada informacji, o których mowa w ww. pytaniach, które są niezbędne do oceny, czy w przedmiotowej sprawie będzie miało zastosowanie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 9, 10, 10a ustawy o podatku od towarów i usług, to należy wskazać:
    • czy ten brak informacji jest wynikiem podjętych przez Wnioskodawcę działań?
    • czy działania te zostały udokumentowane?
    • czy podjęte działania potwierdzają brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji od dłużnika?


Wnioskodawca udzielił następujących odpowiedzi:

Ad.1. Na działce 2 znajduje się budynek, a na działce 1 budowle.

Ad.2. Wnioskodawca nie ma wiedzy czy umowa dzierżawy była odpłatna; jej drugą stroną był (...).

Ad.3. Wnioskodawca nie ma informacji, czy dzierżawa była dokumentowana fakturami VAT, tym bardziej, że (...) od kilku lat ma zawieszoną działalność gospodarczą.

Ad. 4. Wnioskodawca nie ma wiedzy na ten temat.

Ad. 5. Wnioskodawca nie wie czy podatek był rozliczany, szczególnie że (...) od kilku lat ma zawieszoną działalność gospodarczą.

Ad. 6. Numer działki niezabudowanej to 1.

Ad. 7. Obecnie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Prawdopodobnie będzie objęta również na dzień licytacji, ale Wnioskodawca nie zna daty licytacji. Równie dobrze może być ona za kilka miesięcy jak i za rok.

Ad. 8. Nie dotyczy.

Ad. 9. Nabycie jak wynika z księgi wieczystej nastąpiło w dn. 4.10.1988 roku, zatem nie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT.

Ad. 10. Nie dotyczy.

Ad. 11. Wnioskodawca nie ma wiedzy na ten temat.

Ad. 12. Od wielu lat jest wykorzystywana w celu prowadzenia działalności gospodarczej, najprawdopodobniej od momentu zakupu, ponieważ brak jest na tych obu działkach budynków mieszkalnych, a działki są ze sobą połączone.

Ad. 13. Tak.

Ad. 14. Tak.

Ad. 15. Nie.

Ad. 16. Tylko na działce 2.

Ad. 17. Tak.

Ad. 18. Został nabyty w 1988 roku.

Ad. 19. Wnioskodawca nie wie.

Ad. 20. Wnioskodawca dokładnej daty nie zna, nastąpiło to przed 1988 rokiem.

Ad. 21. Tak.

Ad.22. Był wykorzystywany w działalności gospodarczej dłużnika od wielu lat, najprawdopodobniej od 6.12.1985 r. Powierzchnia 37 m2 dotyczy budynku produkcyjno – biurowego. Jest wynajmowana od 2012 r., dokładna data nieznana.

Ad. 23. Budynek, a szczególnie grunt pod budynkiem ma znaczną obecnie wartość. W związku z tym, że sam budynek jest zaniedbany i niszczeje, zdaniem komornika i rzeczoznawcy majątkowego nakłady dłużnika nie wynosiły więcej niż 30% jego wartości początkowej.

Ad. 24. Budynek, a szczególnie grunt pod budynkiem ma znaczną obecnie wartość. W związku z tym, że sam budynek jest zaniedbany i niszczeje, zdaniem komornika i rzeczoznawcy majątkowego nakłady dzierżawcy nie wynosiły więcej niż 30% jego wartości początkowej.

Ad. 26. Wnioskodawca nie posiada odpowiedzi na wszystkie pytania, mimo podjętych przez Wnioskodawcę działań. Działania te są udokumentowane w aktach sprawy. Podjęte działania potwierdzają niemożność uzyskania tych niezbędnych informacji od dłużnika.

W związku z informacjami wskazanymi w uzupełnieniu wniosku z dnia 3 kwietnia 2021 r. (data wpływu), iż „(…) Na działce 2 znajduje się budynek, a na działce 1 budowle” oraz „(…) Numer działki niezabudowanej to 1 (…)” Organ wezwał Wnioskodawcę w dniu 13 kwietnia 2021 r. do uzupełnienia wniosku ORD-IN poprzez jednoznaczne wskazanie:

  1. Czy działka nr 1 jest działką niezabudowaną, tj. nie znajdują się na niej żadne budynki ani żadne budowle?
  2. Jeżeli odpowiedź na pytanie nr 1 jest pozytywna to należy wskazać, jakie jest/będzie przeznaczenie działki będącej przedmiotem transakcji według miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego?
  3. Czy działka nr 1 jest zabudowana budowlami? Jeżeli tak, to należy wskazać:
  4. Jakie budowle znajdują się na działce nr 1?
  5. Czy budowle znajdujące się na działce nr 1 będą przedmiotem dostawy?
  6. Czy budowle znajdujące się na działce nr 1 będącej przedmiotem dostawy, są budowlami w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2020., poz. 1333)?
  7. Czy budowla/budowle zostały nabyte, czy wybudowane przez dłużnika. Należy wskazać datę nabycia lub wybudowania.
  8. Czy z tytułu nabycia lub wytworzenia/wybudowania budowli dłużnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego? Jeżeli nie, to należy wskazać przyczyny.
  9. Czy nastąpiło pierwsze zasiedlenie budowli będących przedmiotem dostawy w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.)? Jeżeli tak, to należy wskazać dokładną datę.
    Przez pierwsze zasiedlenie – według art. 2 pkt 14 ustawy, rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:
    1. wybudowaniu lub
    2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
  1. Czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem budowli a ich dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata?
  2. W jaki sposób dłużnik wykorzystywał/wykorzystuje budowle? W szczególności należy wskazać:
    • czy budowle wykorzystywane były/są w działalności gospodarczej dłużnika i w jakim okresie?
    • czy budowle były/są przedmiotem dzierżawy? Jeśli tak, to należy wskazać dzień, miesiąc i rok, kiedy część budowli/gruntu została oddana w najem.
  1. Czy dłużnik ponosił nakłady na ulepszenie budowli w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, w wysokości wyższej niż 30% wartości początkowej budowli? Jeśli tak, to należy wskazać (odpowiedzi na poniższe pytania należy udzielić tylko w przypadku twierdzącej odpowiedzi na pytanie nr 12):
    1. kiedy takie wydatki były ponoszone?
    2. czy w stosunku do wydatków na ulepszenie budowli będących przedmiotem dostawy, dłużnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?
    3. czy po oddaniu do użytkowania ulepszonych budowli miało miejsce pierwsze zasiedlenie ww. budowli? Jeżeli tak, to należy wskazać dzień, miesiąc i rok, kiedy nastąpiło/nastąpi „pierwsze zasiedlenie”.
    4. czy między pierwszym zasiedleniem ulepszonych budowli, a ich dostawą, upłynie okres dłuższy niż 2 lata?
    5. w jaki sposób, dłużnik wykorzystywał/wykorzystuje ulepszone budowle po oddaniu go do użytkowania?
  1. Jeżeli budowle były dzierżawione to należy wskazać, czy dzierżawca ponosił wydatki na ulepszenie budowli w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych w wysokości przekraczającej 30% jej wartości początkowej? Jeśli tak, to należy wskazać (odpowiedzi na poniższe pytania należy udzielić tylko w przypadku twierdzącej odpowiedzi na pytanie 13):
    1. kiedy takie wydatki były ponoszone?
    2. czy w stosunku do wydatków na ulepszenie budowli przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?
    3. czy po oddaniu do użytkowania ulepszonych budowli miało miejsce pierwsze zasiedlenie tego budowli? Jeżeli tak, to należy wskazać dzień, miesiąc i rok, kiedy nastąpiło „pierwsze zasiedlenie”.
    4. czy między pierwszym zasiedleniem budowli po ulepszeniu, a ich dostawą, upłynie okres dłuższy niż 2 lata?
    5. w jaki sposób dzierżawca wykorzystywał ulepszone budowle po oddaniu ich do użytkowania?
    6. czy między dłużnikiem, a dzierżawcą budowli doszło/dojdzie do rozliczenia nakładów poniesionych na jego ulepszenie? Jeśli tak, to należy wskazać:
      • w jaki sposób nastąpiło/nastąpi rozliczenie nakładów (jednorazowo, częściowo) oraz czy nastąpi to przed sprzedażą czy po sprzedaży?
      • czy w stosunku do rozliczonych nakładów dłużnikowi przysługiwało/będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?
    Na pytania od nr 5 do nr 13 należy odpowiedzieć odrębnie dla każdej budowli.
  1. Jeżeli Wnioskodawca nie posiada informacji, o których mowa w ww. pytaniach, które są niezbędne do oceny, czy w przedmiotowej sprawie będzie miało zastosowanie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 9, 10, 10a ustawy o podatku od towarów i usług, to należy wskazać:
    • czy ten brak informacji jest wynikiem podjętych przez Wnioskodawcę działań?
    • czy działania te zostały udokumentowane?
    • czy podjęte działania potwierdzają brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji od dłużnika?


W odpowiedzi na pytania do dotyczące wezwania o uzupełnienia braków formalnych z dnia 13.04.2021 r., Wnioskodawca wskazał, że:

Ad.1. Na działce 1 znajduje się budowla w postaci szamba, jest zatem działką zabudowaną.

Ad.2. Obecnie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Prawdopodobnie będzie objęta również na dzień licytacji, ale Wnioskodawca nie zna daty licytacji. Równie dobrze może być ona za kilka miesięcy jak i za rok. Aktualnie jej przeznaczenie podstawowe to: teren zabudowy usługowej; przeznaczenie uzupełniające: teren zabudowy wielorodzinnej, infrastruktura techniczna.

Ad.3. Tak, jest zabudowana szambem.

Ad. 4. Jest to szambo.

Ad. 5. Tak, będą przedmiotem dostawy.

Ad. 6. Są budowlami w myśl art. 3 pkt 3 ustawy prawo budowlane (a nie jak w piśmie Organu art. 3 pkt 2)

Ad. 7. Wnioskodawca nie ma wiedzy.

Ad. 8. Wnioskodawca ma wiedzy.

Ad. 9. Nastąpiło, brak daty. Wnioskodawca nie ma wiedzy na dalszą część pytania.

Ad. 10. Tak, ta budowla ma wiele lat.

Ad. 11. Budowle były i są wykorzystywane w działalności, aby odprowadzać ścieki. Wnioskodawca nie ma wiedzy czy były przedmiotem najmu lub dzierżawy.

Ad. 12. Wnioskodawca nie ma wiedzy.

Ad. 13. Wnioskodawca nie ma wiedzy.

Ad. 14. Wnioskodawca nie posiada odpowiedzi na wszystkie pytania, mimo podjętych przez niego działań. Działania te są udokumentowane w aktach sprawy. Podjęte działania potwierdzają niemożność uzyskania tych niezbędnych informacji od dłużnika.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

postawione we wniosku z 2 lutego 2021 r. oraz w piśmie z 3 kwietnia 2021 r. :

Czy w przypadku sprzedaży licytacyjnej w trybie egzekucji sądowej ww. nieruchomości należy odprowadzić podatek VAT? Czy nieruchomość jest nim objęta?

postawione w piśmie z 20 kwietnia 2021 r.:

Czy nieruchomości objęte działkami 1 i 2 będą podlegały podatkowi VAT przy ich sprzedaży licytacyjnej przez komornika sądowego?

Zdaniem Wnioskodawcy

przedstawionym we wniosku z 2 lutego 2021 r.:

W ocenie komornika sądowego, z uwagi na dokonywane nakłady przez dłużnika na nieruchomość, zaliczenie jej do środków trwałych, jak i wydzierżawienie części nieruchomości "(...)" Sp. z o.o., podatek VAT powinien zostać odprowadzony przy sprzedaży.

przedstawionym w piśmie z 3 kwietnia 2021 r.:

W związku z powyższymi ustaleniami, stanowisko Wnioskodawcy nie ulega zmianie, to znaczy Wnioskodawca uważa, że z uwagi na powyższe sprzedaż licytacyjna ww. nieruchomości będzie objęta podatkiem od towarów i usług. Na dzień dzisiejszy działalność gospodarcza dłużnika (...) została wykreślona z rejestru (28-02-2021 r.), a wobec niego orzeczono zakaz prowadzenia działalności na 10 lat.

przedstawionym w piśmie z 20 kwietnia 2021 r.:

W związku z powyższymi ustaleniami, stanowisko Wnioskodawcy nie ulega zmianie, to znaczy Wnioskodawca uważa, że z uwagi na powyższe sprzedaż licytacyjna ww. nieruchomości, zarówno działki o nr 1 jak i 2 będzie objęta podatkiem od towarów i usług. Na dzień dzisiejszy działalność gospodarcza dłużnika (...) została wykreślona z rejestru (28-02-2021 r.), a wobec niego orzeczono zakaz prowadzenia działalności na 10 lat.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2019 r. poz. 1438, z późn. zm.) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), zgodnie z którym płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Przepis art. 18 ustawy wprowadza szczególną na gruncie przepisów ustawy regulację, kiedy to należny podatek pobierany jest i odprowadzany do urzędu skarbowego przez płatnika, a nie przez podatnika. Płatnik pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika – dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik; w przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku.

Tym samym komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz do uwzględnienia w trakcie sprzedaży towarów okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Przepis art. 30 § 1 ww. ustawy stanowi, że płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony.

W świetle cyt. wyżej przepisów, płatnikami podatku od towarów i usług (czyli podmiotami zobowiązanymi do obliczania, poboru podatku od podatnika i wpłaty podatku na konto organu podatkowego) mogą być organy egzekucyjne oraz komornicy sądowi. Sytuacja taka ma miejsce, gdy w wykonaniu czynności egzekucyjnych organy te dokonują dostawy towarów należących do podatnika lub przez niego posiadanych z naruszeniem przepisów. Sformułowanie „płatnikami” oznacza, że organy te nie stają się z tytułu wykonania powyższych czynności podatnikami podatku od towarów i usług, lecz pełnią jedynie rolę płatnika w odniesieniu do podatku należnego z tytułu sprzedanych (zlicytowanych) towarów należących do podatnika, w stosunku do którego toczy się postępowanie egzekucyjne.

Zaznaczenia wymaga, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika – dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika, będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik. Natomiast w przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku.

Komornik sądowy pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika. Uzasadnione jest to charakterem odpłatnej dostawy następującej w ramach wykonywania czynności egzekucyjnych. Jeżeli bowiem dłużnik niesolidnie spłaca swoje zobowiązania i w celu wyegzekwowania należności wszczęto przeciwko niemu postępowanie egzekucyjne, to istnieją podstawy do uznania, że nie uiści również podatku należnego w związku z dostawą dokonaną w ramach egzekucji. Nie bez znaczenia jest także fakt, że podatnik, będący dłużnikiem, zazwyczaj nie otrzymuje kwot uzyskanych przez organ egzekucyjny ze sprzedaży towarów w wykonaniu czynności egzekucyjnych. Prawdopodobne jest zatem, że podatnik nie posiada innych środków finansowych umożliwiających uiszczenie należnego podatku. Ustanowienie organu egzekucyjnego płatnikiem zapewnia odprowadzenie należnego podatku przez organ przeprowadzający dostawę w ramach czynności egzekucyjnych.

Zatem komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług i do uwzględnienia w trakcie sprzedaży licytacyjnej towarów okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary - na mocy art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

  1. przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
  2. wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
  3. wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
  4. wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
  5. ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
  6. oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
  7. zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

W świetle przytoczonych powyżej przepisów, zarówno grunt, jak i budynek spełniają definicję towaru określoną w art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż traktowana jest jako odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że sprzedaż nieruchomości w trybie egzekucji stanowi odpłatną dostawę towarów, co oznacza, że zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, objęta jest zakresem przedmiotowym opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Stosownie zaś do art. 7 ust. 1 ustawy przez odpłatną dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem był podatnikiem podatku od towarów i usług.

Nie każda jednak czynność, stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem "podatnik" tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, że dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Należy zaznaczyć, że sprzedaż składników wykorzystywanych w działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Komornik Sądowy wszczął egzekucję z nieruchomości o numerach działek 1 i 2. Nieruchomość wpisana do ewidencji środków trwałych firmy dłużnika. dłużnik był czynnym podatnikiem VAT. Nieruchomość była wydzierżawiana. Wnioskodawca nie ma wiedzy czy umowa dzierżawy była odpłatna, jej drugą stroną był dłużnik. Wnioskodawca nie ma informacji, czy dzierżawa była dokumentowana fakturami VAT, tym bardziej, że dłużnik od kilku lat ma zawieszoną działalność gospodarczą.

Na działce 2 znajduje się budynek, a na działce 1 budowla. Wnioskodawca nie wie, czy z tytułu nabycia lub wytworzenia/wybudowania budynku i produkcyjno biurowego i budowli Dłużnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Budynek na działce nr 2 od wielu lat jest wykorzystywana w celu prowadzenia działalności gospodarczej, najprawdopodobniej od momentu zakupu. Wnioskodawca dokładnej daty pierwszego zasiedlenie budynku produkcyjno biurowego nie zna. Wnioskodawca wskazał, że nastąpiło to przed 1988 rokiem. Pomiędzy pierwszym zasiedleniem przedmiotowego budynku produkcyjno biurowego a jego dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata. W związku z tym, że sam budynek jest zaniedbany i niszczeje, zdaniem komornika i rzeczoznawcy majątkowego nakłady dłużnika nie wynosiły więcej niż 30% jego wartości początkowej. Na działce 1 jak wskazał Wnioskodawca znajduje się budowla w postaci szamba. Wnioskodawca nie ma wiedzy, czy z tytułu nabycia lub wytworzenia/wybudowania budowli dłużnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wnioskodawca nie ma wiedzy, czy dłużnik ponosił nakłady na ulepszenie budowli w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, oraz w jakiej były wysokość.

Wnioskodawca wskazał, że nie posiada odpowiedzi na wszystkie pytania, mimo podjętych przez niego działań. Działania te są udokumentowane w aktach sprawy. Podjęte działania potwierdzają niemożność uzyskania tych niezbędnych informacji od dłużnika.

Analiza okoliczności przedstawionych we wniosku oraz obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa prowadzi do wniosku, że mimo że Dłużnik obecnie nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, to w odniesieniu do transakcji sprzedaży zabudowanych działek nr1 i 2, będzie występował w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Zauważyć bowiem należy, że budynek i budowla wykorzystywane były przez dłużnika do działalności gospodarczej. Nadto, Nieruchomość jest wydzierżawiana. W konsekwencji, dostawa przez Komornika ww. zabudowanych działek o numerze 1 i 2 będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jako odpłatna dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o VAT, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim;
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady - zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części, kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Przez pierwsze zasiedlenie - zgodnie z treścią art. 2 pkt 14 ustawy - rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie nieruchomości do używania. Pierwsze zasiedlenie budynku/budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynku/budowli lub ich części oddano je w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku/budowli lub ich części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika – bowiem w obydwu przypadkach doszło do korzystania z budynku.

W tym miejscu należy nadmienić, że w przypadku nieruchomości zabudowanych niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Według art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Powyższe przepisy wskazują, jakie muszą zostać spełnione warunki aby sprzedaż budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Z przepisów tych wynika, że prawo do zwolnienia przysługuje wówczas, gdy w stosunku do budynków, budowli lub ich części będących przedmiotem sprzedaży nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Jak wskazano wyżej, aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

  1. towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
  2. przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostawy budynków, budowli lub ich części, prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie danego obiektu. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy, w myśl którego w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Jednocześnie należy wskazać, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „budynku”. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r., poz. 1333 z późn. zm.).

I tak, w myśl art. 3 pkt 1 ustawy Prawo budowlane, ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

Stosownie do treści art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane, przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Pod pojęciem budowli należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową - art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane.

Jednocześnie, wskazać należy, że z dniem 1 września 2019 r. do ustawy o VAT został dodany art. 43 ust. 21 ustawy, zgodnie z którym jeżeli udokumentowane działania organów egzekucyjnych lub komorników sądowych, o których mowa w art. 18, nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów, o której mowa w art. 18, zwolnień od podatku, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 3 i 9-10a, przyjmuje się, że warunki zastosowania zwolnień od podatku nie są spełnione.

Wobec powyższego, dokonane w trybie egzekucji dostawy towarów, są opodatkowane podatkiem od towarów i usług, jeżeli udokumentowane działania w celu potwierdzenia zwolnienia podjęte przez komornika lub organ egzekucyjny były z powodu dłużnika bezskuteczne.

W przedmiotowej sprawie przedstawiony we wniosku opis sprawy nie pozwala stwierdzić, czy sprzedaż przez Wnioskodawcę w postępowaniu egzekucyjnym budynku i budowli posadowionych na działkach o numerach 1 i 2 ((...)) będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy. Ponadto, opis sprawy nie pozwala stwierdzić, czy sprzedaż przez Wnioskodawcę w postępowaniu egzekucyjnym budynku i budowli posadowionych na działkach o numerach 1 i 2 ((...)), będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Jak wynika z przedstawionych we wniosku okoliczności Wnioskodawca nie posiada wszystkich informacji, o które wzywał organ, a które są niezbędne do dokonania takiej oceny, bowiem Wnioskodawca we wniosku wskazał, że nie posiada odpowiedzi na wszystkie pytania, mimo podjętych przez niego działań. Działania te są udokumentowane w aktach sprawy. Podjęte działania potwierdzają niemożność uzyskania tych niezbędnych informacji od dłużnika. Wnioskodawca nie ma wiedzy, czy z tytułu nabycia lub wytworzenia/wybudowania budowli dłużnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wnioskodawca nie ma wiedzy, czy Dłużnik ponosił nakłady na ulepszenie budowli w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, oraz w jakiej były wysokość.

W związku z powyższym, w sprawie znajdzie zastosowanie art. 43 ust. 21 ustawy, tj. przyjęcie, że warunki zastosowania zwolnienia nie będą spełnione, o ile podjęte przez Wnioskodawcę udokumentowane działania nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów zwolnienia od podatku.

Zaznaczyć jednak należy, że kwestia oceny działań podjętych przez Wnioskodawcę nie była przedmiotem oceny.

Tym samym, w analizowanym przypadku, dostawa w drodze licytacji sądowej nieruchomość zabudowanej składającej się z działek o numerze 1 i 2 (...) będzie podlegała opodatkowaniu właściwą stawką podatku VAT w zw. z art. 43 ust. 21 ustawy. Zatem Wnioskodawca będzie zobowiązany, jako płatnik, do pobrania podatku od towarów i usług.

W związku z tym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Ponadto, należy wskazać, że na podstawie art. 42b ust. 1 w powiązaniu z art. 42a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług podatnik może wystąpić do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o wydanie wiążącej informacji stawkowej (WIS), która jest wydawana w formie decyzji na potrzeby opodatkowania podatkiem dostawy towarów, importu towarów, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów albo świadczenia usług.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...), za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.

Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj