Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-3.4010.113.2021.1.BM
z 11 maja 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 5 marca 2021 r. (data wpływu 11 marca 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy dochód uzyskany przez niego z działalności prowadzonej na terenie SSE przy wykorzystaniu Magazynu Centralnego, w zakresie objętym Zezwoleniem, podlegać będzie zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE

W dniu 11 marca 2021 r. wpłynął do tut. Organu wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy dochód uzyskany przez niego z działalności prowadzonej na terenie SSE przy wykorzystaniu Magazynu Centralnego, w zakresie objętym Zezwoleniem, podlegać będzie zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i polskim rezydentem podatkowym.

Wnioskodawca powstał w drodze przekształcenia Spółki komandytowej X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa (dalej: „Spółka Komandytowa”) w Spółkę Akcyjną uchwałą wspólników z dnia (…) r. Przekształcenie zostało zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym w dniu (…) r. Celem przekształcenia jest rozwój kapitałowy Grupy kapitałowej Wnioskodawcy i umożliwienie pozyskania nowych źródeł finansowania.

Przed przekształceniem Wnioskodawcy w Spółkę Akcyjną, Y Sp. z o.o. będąca komplementariuszem Spółki Komandytowej uzyskała interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 28 lutego 2020 r. nr 0111-KDIB1-3.4010.577.2019.2.IZ, w której organ odstępując od uzasadnienia uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym dochód Y Sp. z o.o. z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółkę Komandytową w Magazynie Centralnym na podstawie Zezwolenia na terenie SSE w zakresie objętym Zezwoleniem będzie objęty zwolnieniem od podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, proporcjonalnie do prawa Y Sp. z o.o. do udziału w zysku Spółki Komandytowej.

Celem niniejszego wniosku jest potwierdzenie, że w związku z przekształceniem Wnioskodawcy ze spółki komandytowej w spółkę akcyjną i tym samym nabyciem przez Wnioskodawcę statusu podatnika CIT, sytuacja ta nie ulegnie zmianie, a więc dochód Wnioskodawcy z działalności prowadzonej na terenie SSE przy wykorzystaniu Magazynu Centralnego, w zakresie objętym Zezwoleniem, podlegać będzie zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT.

Wnioskodawca prowadzi działalność produkcyjną na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: „SSE”), jak również poza terenem SSE.

Działalność ta prowadzona jest w zakładach produkcyjnych będących oddziałami bez samodzielności bilansowej zlokalizowanych w:

  1. A (gdzie znajduje się siedziba główna oraz zakład produkcyjny),
  2. B (teren SSSE, jednakże działalność nie jest wykonywana na podstawie zezwolenia),
  3. C (teren SSSE, działalność jest wykonywana na podstawie zezwolenia).

Działalność na terenie SSE prowadzona jest na podstawie zezwolenia z dnia (…) r. (obowiązującego do końca działania strefy; dalej: „Zezwolenie 1”) oraz zezwolenia z dnia (…) r. (obowiązującego do końca działania strefy, tj. do dnia (…) r.; dalej: „Zezwolenie 2”). Wnioskodawca jest następcą prawnym Spółki Komandytowej (sukcesja generalna), a tym samym oba wspomniane zezwolenia odnoszą się do działalności Wnioskodawcy. Powyższe Zezwolenie 1 i Zezwolenie 2 wydano na działalność produkcyjną, handlową i usługową w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie SSE, określonych następującym PKWiU:

Zezwolenie 1:

  • Sekcja C, klasa 16.23 - pozostałe wyroby stolarskie i ciesielskie dla budownictwa,
  • Sekcja C, klasa 22.23 - wyroby z tworzyw sztucznych dla budownictwa,
  • Sekcja C, klasa 25.12 - metalowe elementy stolarki budowlanej,
  • Sekcja C, klasa 16.21 - fornir i płyty na bazie drewna (Decyzją z dnia 6 września 2012 r. dodano do Zezwolenia 1);

Zezwolenie 2:

  • Sekcja C, grupowanie 16.2 - wyroby z drewna, korka, słomy i materiałów w rodzaju stosowanych do wyplatania,
  • Sekcja C, grupowanie 22.2 - wyroby z tworzyw sztucznych,
  • Sekcja C, klasa 25.1 - metalowe elementy konstrukcyjne,
  • Sekcja C, klasa 25.9 - pozostałe gotowe wyroby metalowe,
  • Sekcja E, klasa 38.11.5 - odpady inne niż niebezpieczne nadające się do recyklingu.

W ramach otrzymanych zezwoleń (działalność strefowa) oraz działalności pozastrefowej, Spółka zajmuje się w szczególności projektowaniem i produkcją drzwi wewnętrznych, zewnętrznych, technicznych, antywłamaniowych oraz ościeżnic i akcesoriów do drzwi.

Wnioskodawca jest w trakcie budowy centrum logistycznego z zapleczem socjalno-biurowym (dalej: „Magazyn Centralny”) położonego w (…), na terytorium Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: „SSE”). Działalność za pośrednictwem Magazynu Centralnego prowadzona będzie przez Spółkę na podstawie uzyskanego zezwolenia z dnia (…) r. (dalej: „Zezwolenie”), obejmującego działalność produkcyjną, handlową i usługową w zakresie wyrobów i usług wytworzonych na terenie strefy, określonych w następujących pozycjach PKWiU:

  • Sekcja H, klasa 52.10 - magazynowanie i przechowywanie towarów,
  • Sekcja H, podkategoria 52.24.12 - usługi przeładunku towarów w kontenerach, z wyłączeniem świadczonych w portach,
  • Sekcja H, podkategoria 52.24.19 - pozostałe usługi przeładunku towarów,
  • Sekcja M, podkategoria 71.20.13 - usługi w zakresie badań i analiz zintegrowanych systemów mechanicznych i elektrycznych,
  • Sekcja M, podkategoria 72.19.3 - usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie nauk technicznych, z wyłączeniem biotechnologii.

Założeniem powstania Magazynu Centralnego było wykorzystanie go na potrzeby własne Spółki, nie jest obecnie prognozowane, choć niewykluczone całkowicie w przyszłości, wykorzystywanie Magazynu Centralnego na rzecz podmiotów zewnętrznych. Magazyn Centralny ma pełnić rolę magazynu wyrobów gotowych, a także towarów oraz akcesoriów, do których wysyłane będą wytworzone w zakładach produkcyjnych Spółki zamówione przez klientów Spółki wyroby a także komplementarne i uzupełniające do tychże wyrobów, towary i akcesoria. Projekt budowy Magazynu Centralnego ma na celu zoptymalizowanie procesu magazynowania w Spółce.

Po rozpoczęciu działalności gospodarczej prowadzonej przez Magazyn Centralny, Spółka będzie prowadziła działalność w:

  1. A (gdzie znajduje się siedziba główna oraz zakład produkcyjny),
  2. B (teren SSE, jednakże działalność nie jest wykonywana na podstawie zezwolenia)
  3. C (teren SSE, działalność jest wykonywana na podstawie zezwolenia)
  4. D (teren SSE, działalność wykonywana na podstawie zezwolenia).

Poszczególne zakłady Spółki nie mają formy oddziałów samobilansujących się, natomiast posiadają wyodrębnienie organizacyjne i księgowe, umożliwiające wyodrębnienie przychodów i kosztów z działalności zwolnionej oraz opodatkowanej na podstawie prowadzonej osobnej ewidencji przychodów i kosztów Spółki.

Wewnętrzne rozliczenia pomiędzy zakładami Spółki działającymi na terenie specjalnych stref ekonomicznych i poza nimi, pozwalające na ustalenie wysokości dochodu z działalności strefowej (zwolnionej z opodatkowania), prowadzone są zgodnie z zasadami cen transferowych na podstawie wewnętrznych dokumentów Spółki. Zatem wewnętrzne rozliczenia Spółki prowadzone są na zasadach rynkowych, zgodnie przepisami o cenach transferowych stosowanymi na gruncie ustawy o CIT dla transakcji pomiędzy podmiotami powiązanymi.

Magazyn Centralny ma pełnić rolę magazynu wyrobów gotowych wytworzonych przez Spółkę w ramach prowadzonej działalności produkcyjnej, a także komplementarnych i uzupełniających do tychże wyrobów towarów i pozostałych akcesoriów, przeznaczonych następnie do sprzedaży na rzecz klientów Spółki. Należy podkreślić, że ustalona cena sprzedawanych przez Spółkę wyrobów gotowych obejmuje wszystkie procesy, jakim poddawane zostaną wyroby Spółki do momentu ich sprzedaży na rzecz klientów, w tym również magazynowanie wyrobów gotowych w Magazynie Centralnym. W związku z powyższym, cena za magazynowanie wyrobów gotowych w Magazynie Centralnym zawarta będzie w finalnej cenie wyrobów gotowych uiszczanej przez klientów Spółki. W konsekwencji, przychody uzyskiwane przez Spółkę z tytułu sprzedaży wyrobów gotowych na rzecz klientów obejmować będą również przychody i cenę w części związanej z działalnością prowadzoną za pośrednictwem Magazynu Centralnego. Innymi słowy cena finalna uwzględniać będzie procesy związane z działalnością prowadzoną za pośrednictwem Magazynu Centralnego na podstawie Zezwolenia i zgodnie z jego treścią.

Działalność prowadzona przez Spółkę w SSE za pośrednictwem Magazynu Centralnego zostanie wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określona zostanie w oparciu o dane dotyczące działalności Magazynu Centralnego. Wielkość dochodu przypadającego na działalność prowadzoną przez Magazyn Centralny zostanie ustalona na podstawie odrębnej ewidencji przychodów i kosztów Spółki. Ewidencja prowadzona będzie przez Spółkę w sposób pozwalający na ustalenie przychodów i kosztów uzyskania przychodów podlegających opodatkowaniu oraz zwolnionych z podatku, zapewniając tym samym określenie wysokości dochodu z działalności strefowej (zwolnionej z opodatkowania) i pozastrefowej (podlegającej opodatkowaniu) zgodnie z obowiązującymi przepisami. Wewnętrzne rozliczenia pomiędzy zakładami Spółki pozwalające na ustalenie wysokości dochodu z działalności strefowej (zwolnionej z opodatkowania) będą prowadzone na zasadach rynkowych, zgodnie z obowiązującymi przepisami o cenach transferowych. Wnioskodawca będzie w posiadaniu analizy przygotowanej w oparciu o obowiązujące przepisy o cenach transferowych, określającej jaka część dochodu generowanego ze sprzedaży wyrobów gotowych Spółki przypada na działalność zwolnioną w ramach uzyskanego Zezwolenia dla Magazynu Centralnego.

Jednocześnie, Wnioskodawca wskazuje, że zarówno wybrana metoda przypisania dochodu generowanego z działalności strefowej prowadzonej na terenie SSE, jak i przyjęty model rozliczeń/metodologia ustalania cen, czy rynkowość narzutu pozostają poza zakresem niniejszego wniosku.

Celem niniejszego wniosku jest potwierdzenie, że w związku z przekształceniem Wnioskodawcy ze spółki komandytowej w spółkę akcyjną i tym samym nabyciem przez Wnioskodawcę statusu podatnika CIT, stanowisko przedstawione przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 28 lutego 2020 r. nr 0111-KDIB1-3.4010.577.2019.2.IZ nie ulegnie zmianie, a więc dochód Wnioskodawcy z działalności prowadzonej na terenie SSE przy wykorzystaniu Magazynu Centralnego, w zakresie objętym Zezwoleniem, podlegać będzie zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym dochód uzyskany przez niego z działalności prowadzonej na terenie SSE przy wykorzystaniu Magazynu Centralnego, w zakresie objętym Zezwoleniem, podlegać będzie zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1406 ze zm., dalej: „ustawy o CIT”)?

Zdaniem Wnioskodawcy, dochód uzyskany przez niego z działalności prowadzonej na terenie SSE przy wykorzystaniu Magazynu Centralnego, w zakresie objętym Zezwoleniem, podlegać będzie zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy.

Zasady i tryb ustanawiania specjalnych stref ekonomicznych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zarządzania takimi strefami oraz szczególne zasady i warunki prowadzenia na ich terenie działalności gospodarczej określone zostały w ustawie z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1670 ze zm.; dalej: „ustawa o SSE”).

Na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy o SSE, dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zwolnienie to stanowi pomoc publiczną, przy czym wielkość tej pomocy nie może przekroczyć jej maksymalnej wielkości określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 4 ust. 4.

Jednocześnie, stosownie do art. 16 ust. 1 ustawy o SSE, podstawą do korzystania z. pomocy publicznej, udzielanej zgodnie z ustawą, jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy uprawniające do korzystania z pomocy publicznej.

Zezwolenie, o którym mowa w powyższym przepisie uprawnia podatnika do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej i korzystania z pomocy publicznej, jak również określa przedmiot i warunki prowadzenia tej działalności.

W art. 17 ust. 1 ustawy o CIT, ustawodawca wskazał enumeratywny katalog zwolnień z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych niektórych kategorii dochodów.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o SSE, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Ponadto, stosownie do art. 17 ust. 4 ustawy o CIT, zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a przysługują podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy lub na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że na gruncie ustawy o CIT, zwolnienie dochodów z opodatkowania przydługie w przypadku łącznego spełnienia następujących warunków:

  1. dochody osiągnięte zostały w wyniku działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy,
  2. dochody wynikają z działalności gospodarczej wyłącznie w zakresie wskazanym w zezwoleniu,
  3. wysokość zwolnienia nie może przekroczyć dostępnego limitu pomocy publicznej.

Natomiast dochody osiągnięte:

  1. poza terenem strefy (również z działalności gospodarczej wskazanej w zezwoleniu), lub
  2. na terenie strefy, ale z tytułu działalności gospodarczej innej niż wskazana w zezwoleniu

-podlegają opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o CIT, podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a-16m.

Ponadto, zgodnie z art. 17 ust. 6a ustawy o CIT, w przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej określonym w zezwoleniu lub terenem określonym w decyzji o wsparciu, działalność prowadzoną na terenie strefy lub na terenie określonym w decyzji o wsparciu wydziela się organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o przychody i koszty uzyskania przychodów jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność określoną w zezwoleniu lub w decyzji o wsparciu.

W myśl art. 17 ust. 6b ustawy o CIT, przy ustalaniu wielkości zwolnienia od podatku dochodowego, przysługującego przedsiębiorcy prowadzącemu działalność na podstawie zezwolenia lub na podstawie decyzji o wsparciu za pośrednictwem jednostki organizacyjnej, o której mowa w ust. 6a, przepisy rozdziału la oddziału 2 stosuje się odpowiednio do transakcji między tą jednostką organizacyjną a pozostałą częścią przedsiębiorstwa podatnika.

Również, w myśl § 5 ust. 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 121 ze zm.; dalej: „Rozporządzenie SSE”), zwolnienia z podatku dochodowego przysługują wyłącznie z tytułu działalności prowadzonej na terenie strefy. W przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza obszarem strefy, działalność prowadzona na terenie strefy musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy.

Natomiast, zgodnie z § 5 ust. 6 Rozporządzenia SSE, przy ustalaniu wielkości zwolnienia od podatku dochodowego, przysługującego przedsiębiorcy prowadzącemu działalność na terenie strefy za pośrednictwem jednostki organizacyjnej, o której mowa powyżej, przepisy art. 25 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych albo art. 11 ustawy o CIT stosuje się odpowiednio.

W świetle przedstawionych wyżej regulacji prawnych, w przypadku równoległego prowadzenia działalności strefowej (zwolnionej z opodatkowania) oraz pozastrefowej (podlegającej opodatkowaniu), działalność prowadzona na terenie strefy musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy. W takiej sytuacji, konieczne jest prowadzenie ksiąg rachunkowych w taki sposób, aby możliwe było precyzyjne rozdzielenie przychodów i kosztów uzyskania przychodów, związanych z działalnością prowadzoną na terenie specjalnej strefy ekonomicznej i działalnością poza terenem strefy, a także ustalenie odrębnego wyniku podatkowego dla działalności gospodarczej, z której dochód korzysta ze zwolnienia od opodatkowania oraz dla działalności, z której dochód podlega opodatkowaniu.

Ustalając dochód do opodatkowania oraz dochód zwolniony od podatku, przedsiębiorca strefowy powinien kierować się takimi przesłankami, jakby rozliczał się z niezależnym przedsiębiorcą, który prowadziłby podobną działalność w podobnych warunkach jako samodzielne przedsiębiorstwo i był całkowicie niezależny w stosunkach ze spółką, a nie z częścią własnego przedsiębiorstwa. Regulacja ta ma bowiem zapewnić rzetelne i zgodne z zasadą ceny rynkowej przypisanie przychodów i kosztów do źródeł związanych z działalnością opodatkowaną oraz działalnością zwolnioną.

Zatem, w tym przypadku odpowiednie stosowanie przepisów rozdziału la oddziału 2 ustawy o CIT, odnosić się będzie jedynie do możliwości zastosowania przez podatnika - przy ustaleniu wielkości zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych - zasady ceny rynkowej uregulowanej w tym przepisie w celu alokowania przychodów i kosztów; w odpowiednich wysokościach, do działalności zwolnionej i opodatkowanej.

Jednocześnie, w przypadku prowadzenia na terytorium specjalnej strefy ekonomicznej jedynie części procesu prowadzącego do powstania wyrobów lub usług, zwolnieniem z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, objęty będzie wyłącznie dochód przypadający na ten etap wytworzenia wyrobów lub usług, który realizowany będzie na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie uzyskanego zezwolenia. Natomiast, dochód przypadający na procesy realizowane poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej podlegać będzie opodatkowaniu na zasadach ogólnych. W takiej sytuacji, przychody uzyskane ze sprzedaży powstałych wyrobów lub usług podlegać będą zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT w proporcji przypadającej na etap procesu wytworzenia wyrobów lub usług realizowany na terytorium specjalnej strefy ekonomicznej pod warunkiem, że działalność prowadzona w ramach tego etapu procesu wytworzenia objęta będzie zakresem zezwolenia.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez organy podatkowe, przykładowo:

  • w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 15 maja 2020 r. nr 0111-KDIB1-3.4010.59.2020.2.BM w której organ stwierdził, że: w sytuacji, gdy mokra tarcica przekazywana jest z zakładu zlokalizowanego poza terenem SSE do zakładu produkcyjnego na terenie SSE, gdzie następuje proces produkcyjny suszenia tarcicy (o ile w istocie zezwolenie strefowe przewiduje działalność w zakresie suszenia tarcicy - co stanowi element stanu faktycznego niepodlegający ocenie), a następnie wysuszona tarcica służy do wytworzeniu elementów w zakładach poza strefowych, wykorzystanych do wytworzenia wyrobu gotowego w ramach działalności strefowej, dochód przypadający na usługę suszenia tarcicy w zakładzie położonym w SSE obliczony w sposób wskazany powyżej, będzie korzystał ze zwolnienia, na podstawie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 34 w związku w ust. 4 u.p.d.o.p.
  • w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 2 maja 2018 r. nr 0111-KDIB1-3.4010.92.2018.1.PC, w której organ zauważył, że: odnosząc się do sytuacji, gdy półprodukty wytwarzane na terenie SSE będą dostarczone do Zakładu pozastrefowego, w którym będą podlegały dalszej obróbce i jako element produktu finalnego będą podlegały sprzedaży odbiorcy końcowemu, stwierdzić należy, że o ile w istocie wytwarzanie półproduktu mieści się w klasyfikacji PKWiU wskazanej w zezwoleniu (co stanowi element stanu faktycznego niepodlegający ocenie), dochód przypadający proporcjonalnie na półprodukt będzie korzystał ze zwolnienia";
  • w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 2 maja 2018 r. nr 0111-KDIB1-3.40I0.93.2018.1.JKT;
  • w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 23 grudnia 2015 r. nr IBPB-1-3/4510-590/15/AW;
  • w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 23 grudnia 2015 r. nr IBPB-1-3/4510-449/15/AW.

Przedstawione wyżej stanowisko, zgodnie z którym w przypadku prowadzenia na terytorium specjalnej strefy ekonomicznej jedynie części procesu prowadzącego do powstania wyrobów lub usług, zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, podlegać będą przychody uzyskane ze sprzedaży powstałych wyrobów lub usług w proporcji przypadającej na dany etap procesu wytworzenia wyrobów lub usług realizowany na terytorium specjalnej strefy ekonomicznej pod warunkiem, że działalność prowadzona w ramach tego etapu procesu wytworzenia objęta będzie zakresem zezwolenia, jest również zgodne z tezą prezentowaną w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego, zgodnie z którą: należy przyjąć, że dochodem z działalności gospodarczej w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p. są wszelkie przysporzenia wynikające z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE o ile tytuł ich otrzymania zawiera się w zakresie przedmiotowym działalności określonej w zezwoleniu (tak Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 22 marca 2019 r. sygn. II FSK 896/17 oraz w wyroku z 15 lutego 2018 r. sygn. II FSK 245/16).

Przenosząc powyższe rozważania na grunt zdarzenia przyszłego przedstawionego w niniejszym wniosku należy zauważyć, że Magazyn Centralny ma pełnić rolę magazynu wyrobów gotowych wytworzonych przez Spółkę w ramach prowadzonej działalności produkcyjnej, przeznaczonych następnie do sprzedaży na rzecz klientów Spółki. Należy podkreślić, że ustalona cena sprzedawanych przez Spółkę wyrobów gotowych obejmuje wszystkie procesy, jakim poddawane zostaną wyroby Spółki do momentu ich sprzedaży na rzecz klientów, w tym również magazynowanie wyrobów gotowych w Magazynie Centralnym. W związku z powyższym, cena za magazynowanie wyrobów gotowych w Magazynie Centralnym zawarta będzie w finalnej cenie wyrobów gotowych uiszczanej przez klientów Spółki. W konsekwencji, przychody uzyskiwane przez Spółkę z tytułu sprzedaży wyrobów gotowych na rzecz klientów obejmować będą również przychody i cenę w części związanej z działalnością prowadzoną za pośrednictwem Magazynu Centralnego. Innymi słowy, cena finalna uwzględniać będzie procesy związane z działalnością prowadzoną za pośrednictwem Magazynu Centralnego w SSE na podstawie Zezwolenia i zgodnie z jego treścią. Część dochodu generowanego ze sprzedaży wyrobów gotowych Spółki przypadająca na działalność zwolnioną w ramach uzyskanego Zezwolenia dla Magazynu Centralnego ustalona zostanie na podstawie analizy przygotowanej w oparciu o obowiązujące przepisy o cenach transferowych.

Magazyn Centralny położony jest w SSE, zatem działalność prowadzona przez Spółkę przy wykorzystaniu Magazynu Centralnego prowadzona będzie na terenie SSE. Działalność ta będzie objęta zakresem uzyskanego przez Spółkę Zezwolenia. Tym samym, działalność prowadzona przez Spółkę przy wykorzystaniu Magazynu Centralnego będzie stanowić działalność strefową.

Działalność prowadzona przez Spółkę na terenie SSE przez Magazyn Centralny zostanie wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określona zostanie w oparciu o dane dotyczące działalności Magazynu Centralnego. Spółka prowadzić będzie niezbędną ewidencję pozwalającą na ustalenie przychodów i kosztów uzyskania przychodów podlegających opodatkowaniu oraz zwolnionych z podatku, zapewniając tym samym określenie wysokości dochodu z działalności strefowej (zwolnionej z opodatkowania) i pozastrefowej (podlegającej opodatkowaniu) zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Wewnętrzne rozliczenia pomiędzy zakładami Spółki pozwalające na ustalenie wysokości dochodu z działalności strefowej (zwolnionej z opodatkowania) będą prowadzone na zasadach rynkowych, zgodnie z obowiązującymi przepisami o cenach transferowych stosowanymi na gruncie ustawy o CIT dla transakcji pomiędzy podmiotami powiązanymi. Wnioskodawca będzie w posiadaniu analizy przygotowanej w oparciu o obowiązujące przepisy o cenach transferowych, określającej jaka część dochodu generowanego ze sprzedaży wyrobów gotowych Spółki przypada na działalność zwolnioną w ramach uzyskanego Zezwolenia dla Magazynu Centralnego.

Jednocześnie, Wnioskodawca zaznacza, że zarówno wybrana metoda przypisania dochodu generowanego z działalności strefowej prowadzonej na terenie SSE, jak i przyjęty model rozliczeń/metodologia ustalania cen, czy rynkowość narzutu pozostają poza zakresem niniejszego wniosku.

W świetle przedstawionych wyżej okoliczności należy stwierdzić, że w zdarzeniu przyszłym przedstawionym w niniejszym wniosku, warunki zastosowania zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, określone w ustawie o CIT oraz Rozporządzeniu SSE zostaną spełnione. Tym samym, dochód uzyskany przez Wnioskodawcę z działalności prowadzonej na terenie SSE przy wykorzystaniu Magazynu Centralnego, w zakresie objętym Zezwoleniem, podlegać będzie zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Zainteresowanych w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj