Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-1.4012.102.2021.1.MG
z 6 maja 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 12 lutego 2021 r. (data wpływu 18 lutego 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podlegania opodatkowaniu podatkiem VAT czynności przeniesienia składników majątku w ramach podziału przez wydzielenie Wnioskodawcy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lutego 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podlegania opodatkowaniu podatkiem VAT czynności przeniesienia składników majątku w ramach podziału przez wydzielenie Wnioskodawcy.

We wniosku złożonym przez:

  • Zainteresowanego będącego stroną postępowania:
    A Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością;
  • Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:
    B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością

przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

A Sp. z o.o. jest polskim rezydentem podatkowym i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w Polsce od całości osiąganych dochodów niezależnie od miejsca ich uzyskania. Wspólnikiem Spółki jest Spółka B Sp. z o.o. również będąca polskim rezydentem podatkowym i podlegająca opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w Polsce od całości osiąganych dochodów niezależnie od miejsca ich uzyskania.

Podstawowym przedmiotem działalności gospodarczej Spółki jest działalność holdingów finansowych, sklasyfikowana w Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) kodem (…). Przedmiotem pozostałej działalności Spółki są między innymi:

  • działalność firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych, kod (…),
  • pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania, kod PKD (…),
  • wypożyczanie i dzierżawa sprzętu rekreacyjnego i sportowego, kod PKD (…),
  • wynajem i dzierżawa środków transportu wodnego, kod PKD (…),
  • kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek, kod PKD (…),
  • pośrednictwo w obrocie nieruchomościami, kod PKD (…),
  • działalność związana z wyszukiwaniem miejsc pracy i pozyskiwaniem pracowników, kod PKD (…),
  • pozostała działalność związana z udostępnianiem pracowników, kod PKD (…) oraz
  • działalność agencji pracy tymczasowej, kod PKD (…).

Spółka posiada udziały w kapitale zakładowym następujących podmiotów:

  • C Sp. z o.o. (KRS: (…), NIP: (…), REGON: (…)),
  • D Sp. z o.o. (KRS: (…), NIP: (…), REGON: (…)),
  • E Sp. z o.o. (KRS: (…), NIP: (…), REGON: (…)).

Ponadto, w skład majątku Spółki wchodzą między innymi następujące nieruchomości:

  • lokal mieszkalny numer 1 położony w (…) przy ul. (…),
  • lokal mieszkalny numer 2 położony w (…) przy ul. (…),
  • lokal mieszkalny numer 3 położony w (…) przy ul. (…),
  • lokal mieszkalny numer 4 położony w (…) przy ul. (…),
  • lokal mieszkalny numer 5 położony w (…) przy ul. (…),
  • niezabudowana nieruchomość gruntowa położona w miejscowości (…), składająca się z działek ewidencyjnych nr 1 oraz nr 2 ,
  • niezabudowana nieruchomość gruntowa położona w miejscowości (…), składająca się z działek ewidencyjnych nr 1, 2, 3, 4,
  • niezabudowana nieruchomość gruntowa położona w miejscowości (…), składająca się z działki ewidencyjnej nr 1,
  • nieruchomość gruntowa położona w miejscowości (…), składająca się z działek ewidencyjnych nr 1 oraz 2,
  • udział w wysokości 1/2 w prawie własności niezabudowanej nieruchomości gruntowej położonej w (…), składającej się z działek o numerach identyfikacyjnych: 1, 2, 3,
  • niezabudowana nieruchomość gruntowa położona w miejscowości (…), składająca się z działek ewidencyjnych nr 1, 2, 3,
  • niezabudowana nieruchomość gruntowa położona w miejscowości (…), składająca się z działek ewidencyjnych nr 1, 2, 3,
  • niezabudowana nieruchomość gruntowa oznaczona w ewidencji gruntów jako działka nr 1 z obrębu 2 (…),

zwane w dalszej części wniosku łącznie: „Nieruchomościami”.

Jedna z Nieruchomości wykorzystywana jest na potrzeby własne Spółki. Część z Nieruchomości wykorzystywana jest w działalności Spółki polegającej na najmie powierzchni. Z własnością poszczególnych nieruchomości lokalowych związane są odpowiednie (wyrażone ułamkiem) udziały w nieruchomości wspólnej oraz odpowiednie pomieszczenia przynależne (m.in. piwnica, komórka lokatorska, taras), jak również inne prawa związane z nieruchomościami lokalowymi (m.in. prawa do korzystania z miejsc postojowych). Spółce (jako współwłaścicielowi) przysługują również odpowiednie (wyrażone ułamkiem) udziały w prawie własności lokali niemieszkalnych (halach garażowych), stanowiących odrębne nieruchomości oraz w prawach związanych z tymi udziałami. Nieruchomości gruntowe zostały nabyte w celach inwestycyjnych (wzrost wartości i odsprzedaż z zyskiem), a do czasu odsprzedaży Spółka czerpie pożytki z ich najmu/dzierżawy.

Szeroki zakres działalności gospodarczej Spółki spowodował, że Spółka prowadzi obecnie działalność gospodarczą w ramach dwóch faktycznie oraz formalnie wyodrębnionych (wyspecjalizowanych) jednostek organizacyjnych, tj.:

  • działu prowadzącego działalność w zakresie wynajmu i dzierżawy nieruchomości oraz zakupu i sprzedaży nieruchomości w celach inwestycyjnych (dalej: „Dział Nieruchomości”) oraz
  • działu prowadzącego działalność gospodarczą w pozostałym zakresie (dalej: „Dział Operacyjny”).

Wyodrębnienie Działu Operacyjnego oraz Działu Nieruchomości w strukturze Spółki skutkowało stworzeniem wyspecjalizowanych struktur realizujących zadania gospodarcze odpowiadające polom działalności Spółki. Wraz z utworzeniem poszczególnych działów faktycznie oraz formalnie rozdzielone zostały sfery działalności gospodarczej Spółki na: działalność podstawową Spółki związaną z funkcjami holdingu i agencji pracy oraz innymi ubocznymi przedmiotami działalności oraz działalność związaną z zarządzaniem nieruchomościami Spółki w zakresie wynajmu, dzierżawy i obrotu nieruchomościami w celach inwestycyjnych.

W szczególności Spółka wyjaśnia, że w związku z podejmowaniem działalności w wyspecjalizowanych obszarach Spółka jest wpisana do Krajowego Rejestru Agencji Zatrudnienia, jako agencja zatrudnienia specjalizująca się w pośrednictwie pracy, doradztwie personalnym oraz pracy tymczasowej. Wszelkie czynności związane z wykonywaniem zadań agencji zatrudnienia przez Spółkę, realizowane są przez Dział Operacyjny. Spółka, wskazuje również, że w związku z formalnym i faktycznym wydzieleniem Działu Nieruchomości oraz Działu Operacyjnego do obu z nich zostały formalnie i faktycznie przypisane pakiety udziałów w spółkach, które są w sposób faktyczny i/lub celowościowy z danym działem powiązane. Udziały w spółkach przypisane do poszczególnych działów, stanowią istotny element aktywów każdego z nich. Spółka wskazuje, że, do Działu Nieruchomości zostały przypisane pakiety udziałów Spółki E Sp. z o.o. (spółki działającej na rynku turystycznym), zaś w odniesieniu do Działu Operacyjnego, zostały przypisane pakiety udziałów w spółkach: C Sp. z o.o. (spółki działającej na rynku spożywczym) oraz D Sp. z o.o. (tj. spółki działającej na rynku IT).

Innymi słowy każda z ww. jednostek biznesowych prowadzi działalność w wyodrębnionym obszarze biznesowym, który posiada własną specyfikę, m.in. odrębny i całkowicie inny rynek, odrębnych klientów, odrębne otoczenie konkurencyjne oraz inny zakres świadczonych usług.

Ze względów biznesowych, rozważane jest przeprowadzenie restrukturyzacji polegającej na przeprowadzeniu zmiany sposobu prowadzenia działalności w ramach Spółki. Restrukturyzacja będzie polegała:

  • na wydzieleniu Działu Nieruchomości, w tym aktywów i zobowiązań, praw i obowiązków związanych z Działem Nieruchomości, a także części zasobów majątkowych i kadrowych wspierających działalność Działu Nieruchomości, wraz z przypisanymi do niego pakietem udziałów w Spółce E Sp. z o.o. do spółki kapitałowej (najprawdopodobniej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, dalej: „Spółka Kapitałowa”) oraz
  • pozostawieniu w Spółce Działu Operacyjnego, w tym aktywów i zobowiązań, praw i obowiązków związanych z Działem Operacyjnym, a także części zasobów majątkowych i kadrowych wspierających działalność Działu Operacyjnego, wraz z przypisanymi do niego pakietem udziałów w spółkach: C Sp. z o.o. oraz D Sp. z o.o.

W ramach restrukturyzacji wydzielony zostanie cały Dział Nieruchomości wraz z aktywami oraz zobowiązaniami, prawami i obowiązkami niezbędnymi do funkcjonowania Działu Nieruchomości (w szczególności kluczowy personel w tym zakresie). Poniżej Wnioskodawca przedstawia opis dwóch niezależnie funkcjonujących obecnie w Spółce Działów – Działu Nieruchomości oraz Działu Operacyjnego.

Dział Nieruchomości.

Do zadań Działu Nieruchomości należy w szczególności:

  • realizacja wszelkich czynności związanych z zawieraniem, rozwiązywaniem i prawidłowym wykonywaniem umów najmu i obsługą najemców,
  • poszukiwanie nowych najemców,
  • egzekwowanie płatności od byłych najemców,
  • konserwacja nieruchomości rozumiana jako nadzór nad stanem technicznym i zapewnienie określonych standardów wynajmowanych nieruchomości, w tym remonty i ulepszenia,
  • zarządzanie Nieruchomościami nabytymi w celach inwestycyjnych,
  • poszukiwanie nowych nieruchomości jako potencjalnych aktywów inwestycyjnych oraz
  • obrót nieruchomościami inwestycyjnymi oraz reinwestycja uzyskanych środków.

W celu realizacji powyższych zadań do Działu Nieruchomości zostały przypisane zasoby majątkowe i niemajątkowe oraz odpowiednio wykwalifikowane zasoby kadrowe. Do Działu Nieruchomości zostały przypisane następujące składniki materialne i niematerialne:

  • wszystkie posiadane przez Spółkę prawa do Nieruchomości,
  • środki trwałe wykorzystywane w ramach działalności Działu Nieruchomości, w tym w szczególności sprzęt biurowy, sprzęt komputerowy itp.,
  • prawa i zobowiązania z umów handlowych dotyczących Działu Nieruchomości, w tym z umów najmu i dzierżawy,
  • prawa i zobowiązania z umów dotyczących Działu Nieruchomości, innych niż umowy handlowe (w tym dotyczących sprzedaży energii elektrycznej, zaopatrzenia w wodę i odprowadzenia ścieków, dostawy energii cieplnej, usług telekomunikacyjnych itp.),
  • należności i zobowiązania związane z Działem Nieruchomości,
  • zasoby kadrowe tj. pracownik zatrudniony w Dziale Nieruchomości i jeden współpracownik Działu Nieruchomości,
  • baza danych zawierająca dane najemców nieruchomości,
  • wierzytelności związane z Działem Nieruchomości,
  • księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej w ramach Działu Nieruchomości,
  • pakiet udziałów w E Sp. z o.o.

Dział Nieruchomości w ramach struktury organizacyjnej Spółki funkcjonuje jako jednostka organizacyjnie formalnie wyodrębniona w wewnętrznej strukturze Spółki. Wyodrębnienie to jest (lub będzie na moment podziału) odzwierciedlone poprzez przypisanie do Działu Nieruchomości następujących elementów funkcjonalnych:

  • oddzielnej struktury organizacyjnej, która wyraża się w szczególności:
    • odrębnymi pracownikami przypisanymi do Działu Nieruchomości – wyspecjalizowanych w zakresie zadań realizowanych przez Dział Nieruchomości,
    • wyodrębnieniem przestrzeni biurowej, w której prowadzona jest działalność gospodarcza Działu Nieruchomości,
  • aktywów i pasywów:
    • wyposażenia, np. meble biurowe,
    • środki trwałe, np. komputery, własność Nieruchomości,
    • prawa i obowiązki wynikające z umów handlowych, np. uprawnienia i obowiązki z umów na dostawę mediów, umów najmu, umów dzierżawy,
    • baza danych kontrahentów,
    • wierzytelności i zobowiązania, np. wierzytelności i zobowiązania handlowe, należności inne niż handlowe, tj. np. z tytułu dostawy mediów,
    • środki pieniężne zgromadzone na oddzielnych rachunkach bankowych związanych z bieżącą działalnością Działu Nieruchomości,
  • wyodrębnienia finansowego poprzez oddzielnie ewidencjonowane przychodów i kosztów związanych z działalnością Działu Nieruchomości.

Ponadto, Dział Nieruchomości jest również samodzielny pod względem finansowym. Co potwierdza fakt, że na podstawie uchwały zarządu Spółki do Działu Nieruchomości jest przypisana dokumentacja finansowo-księgowa związana z funkcjonowaniem Działu Nieruchomości oraz ewidencja przychodów i kosztów, jak również aktywów i zobowiązań wyodrębniona z ewidencji Spółki, wraz z dedykowanym jej planem kont. Na moment podziału sporządzony zostanie odrębny bilans Działu Nieruchomości oraz możliwe jest, że będzie już prowadzony odrębny rachunek zysków i strat (na chwilę obecną jego przygotowywanie nie ma ekonomicznego uzasadnienia). Po przeprowadzeniu podziału, każdy dział będzie funkcjonował w oparciu o odrębne budżety.

Dział Operacyjny.

W ramach Działu Operacyjnego, Spółka świadczy następujące usługi:

  • wypożyczania i dzierżawy sprzętu rekreacyjnego i sportowego,
  • wynajem i dzierżawa środków transportu wodnego,
  • usługi doradcze w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania.

A ponadto, Spółka podjęła działania związane bezpośrednio z Działem Operacyjnym, które to są nakierowane na intensyfikację oraz rozwój usług w zakresie:

  • wyszukiwania miejsc pracy,
  • rekrutacji oraz selekcji pracowników,
  • zatrudniania pracowników,
  • udostępniania pracowników,
  • nawiązywania współpracy z pracodawcami,
  • delegowania pracowników do pracodawców,
  • zapewniania innych (kluczowych z punktu widzenia grupy, do której należy Spółka) świadczeń na rzecz spółek działających w ramach grupy Spółki (np. wsparcie księgowe, IT, itp.).

W celu realizacji powyższych zadań do Działu Operacyjnego zostały przypisane zasoby majątkowe i niemajątkowe oraz odpowiednio wykwalifikowane zasoby kadrowe. Do Działu Operacyjnego zostały przypisane następujące składniki materialne i niematerialne:

  • środki trwałe wykorzystywane w ramach działalności Działu Operacyjnego, w tym w szczególności sprzęt biurowy, sprzęt komputerowy itp.,
  • prawa i zobowiązania z umów handlowych dotyczących Działu Operacyjnego,
  • prawa i zobowiązania z umów dotyczących Działu Operacyjnego, innych niż umowy handlowe (w tym dotyczących usług telekomunikacyjnych itp.),
  • należności i zobowiązania związane z Działem Operacyjnym,
  • zasoby kadrowe związane z Działem Operacyjnym,
  • baza danych zawierająca dane kontrahentów oraz pozyskiwanych pracowników,
  • wierzytelności związane z Działem Operacyjnym,
  • księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej w ramach Działu Operacyjnego,
  • pakiety udziałów w spółkach realizujących zadania Działu Operacyjnego wraz z wynikającymi z nich prawami.

Dział Operacyjny funkcjonuje w strukturze wewnętrznej Spółki jako jednostka organizacyjnie formalnie wyodrębniona. Wyodrębnienie to jest odzwierciedlone poprzez przypisanie do Działu Operacyjnego następujących elementów funkcjonalnych:

  • oddzielnej struktury organizacyjnej, wyrażającej się w szczególności:
    • odrębnymi pracownikami przypisanymi do Działu Operacyjnego,
    • odrębnymi zasadami oraz sposobem zarządzania Działem Operacyjnym,
  • aktywów i pasywów:
    • wyposażenia, np. meble biurowe,
    • środki trwałe, np. komputery,
    • prawa i obowiązki wynikające z umów handlowych, np. uprawnienia i obowiązki z umów na dostawę mediów, umów w zakresie współpracy w rekrutacji pracowników,
    • baza danych kontrahentów oraz potencjalnych pracowników,
    • wierzytelności i zobowiązania, np. wierzytelności i zobowiązania handlowe, należności inne niż handlowe, tj. np. z tytułu dostawy mediów,
    • środki pieniężne zgromadzone na oddzielnych rachunkach bankowych związanych z bieżącą działalnością Działu Operacyjnego,
  • wyodrębnienia finansowego poprzez oddzielnie ewidencjonowane przychodów i kosztów związanych z działalnością Działu Operacyjnego.

Podobnie jak Dział Nieruchomości, Dział Operacyjny jest również samodzielny pod względem finansowym. Co potwierdza fakt, że na podstawie uchwały zarządu Spółki do Działu Operacyjnego jest przypisana dokumentacja finansowo-księgowa związana z funkcjonowaniem Działu Operacyjnego oraz ewidencja przychodów i kosztów jak również aktywów i zobowiązań wyodrębniona z ewidencji Spółki, wraz z dedykowanym jej planem kont. Na moment podziału sporządzony zostanie odrębny bilans Działu Nieruchomości oraz możliwe jest, że będzie już prowadzony odrębny rachunek zysków i strat (na chwilę obecną jego przygotowywanie nie ma ekonomicznego uzasadnienia). Po przeprowadzeniu podziału, każdy dział będzie funkcjonował w oparciu o odrębne budżety.

Restrukturyzacja.

Obecnie Spółka, mając na uwadze uzasadnione przyczyny ekonomiczne, w tym w szczególności z powodu całkowicie odmiennej specyfiki działalności obu działów Spółki, sposobu ich prowadzenia, horyzontu czasowego podejmowanych działań oraz sposobu rzeczywistej kontroli (zarówno zarządczej, jak i właścicielskiej) i efektywności tych działań rozważa przeprowadzenie zmiany sposobu prowadzenia działalności Spółki, który polegałby na podziale Spółki przez wydzielenie ze spółki Działu Nieruchomości do Spółki Kapitałowej.

Intencją Spółki jest, aby wydzielenie objęło cały Dział Nieruchomości, wszystkie wskazane we wniosku nieruchomości oraz aktywa do niego przypisane, niemniej z przyczyn operacyjnych może się zdarzyć, że niektóre aktywa inne niż Nieruchomości nie zostaną wydzielone do Spółki kapitałowej (bowiem ulegną m.in. zniszczeniu, zużyciu, zostaną zbyte, itp.).

Wnioskodawca zaznacza, że dokonanie restrukturyzacji formalnie usankcjonuje istniejący faktyczny podział działalności funkcjonujący wewnątrz Spółki. Tym samym podział przez wydzielenie do Spółki Kapitałowej działalności Działu Nieruchomości stanowić będzie dostosowanie rzeczywistości prawnej do istniejącego stanu faktycznego.

Wnioskodawca podkreśla ponadto, że zamiarem i celem Spółki Kapitałowej będzie kontynuowanie działalność prowadzonej dotychczas przez Dział Nieruchomości.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

  1. Czy w świetle opisanego zdarzenia przyszłego planowany podział Spółki przez wydzielenie Działu Nieruchomości do Spółki Kapitałowej przy jednoczesnym pozostawieniu w Spółce Działu Operacyjnego, będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Zdaniem Zainteresowanych, planowany podział Spółki przez wydzielenie Działu Nieruchomości do Spółki Kapitałowej nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Uzasadnienie stanowiska Zainteresowanych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów, w świetle art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumiana jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Przez towary natomiast należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, co zostało uregulowane w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT.

Stosownie natomiast do postanowień art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Pojęcie transakcji zbycia należy interpretować w świetle art. 7 ust. 1 Ustawy o VAT, jako obejmujące wszelkie czynności w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel w tym np. sprzedaż, darowiznę. W ocenie organów podatkowych przez taką transakcję należy rozumieć również podział spółki przez wydzielenie (por. np. interpretacja IS w Gdańsku z dnia 27 kwietnia 2006 r. o sygn. PI/005-109/0S/Z/09, IS w Warszawie z dnia 19 kwietnia 2014 r. IPPP2/443- 551/14-4/AO).

Z kolei pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT i należy rozumieć je jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespól składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać uznany na gruncie ustawy o VAT za zorganizowaną część przedsiębiorstwa musi on odznaczać się pełną odrębnością, która jest niezbędna do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym. Składniki majątku muszą więc znajdować się w takich wzajemnych relacjach, by można było mówić o nich jako o zespole, najważniejszym punktem jest więc fakt jaką rolę dane składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa.

Biorąc pod uwagę powyższe, aby mówić o zbyciu zorganizowanej części przedsiębiorstwa na gruncie ustawy od towarów i usług, zbywana część tego przedsiębiorstwa powinna wypełniać następujące przesłanki:

  1. musi istnieć wyodrębniony funkcjonalne zespół składników majątkowych, obejmujący składniki o charakterze materialnym i niematerialnym, w tym zobowiązania, przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  2. składniki te muszą być organizacyjnie wyodrębnione w istniejącym przedsiębiorstwie,
  3. składniki te muszą być finansowo wyodrębnione w istniejącym przedsiębiorstwie,
  4. ZCP mogłaby stanowić niezależne przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze.

Ustawa o VAT, co do zasady, nie definiuje pojęcia „zespołu składników majątkowych” tworzących ZCP. Można w tym zakresie posługiwać się stanowiskiem zawartym w doktrynie i orzecznictwie. Dla istnienia ZCP niezbędnym jest, aby składniki materialne i niematerialne wchodzące w jego skład pozostawały we wzajemnych relacjach w ten sposób, iż można mówić o nich jako o zespole, a nie zbiorze pewnych elementów. Istotne jest, aby w zbywanym przedsiębiorstwie zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami tak, żeby przekazana masa mogła posłużyć kontynuowaniu określonej działalności gospodarczej. Powyższe oznacza, że ZCP nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których w przyszłości będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz pewnym zorganizowanym zespołem tych składników, które łącznie służą wykonywaniu ściśle określonych zadań gospodarczych.

Powyższe oznacza, iż wyodrębnienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa powinno zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej.

Ad. 1 – wyodrębnienie funkcjonalne.

Wyodrębnienie funkcjonalne oznacza, że ZCP jest przeznaczona i zdolna do realizacji określonych zadań gospodarczych jako samodzielny podmiot gospodarczy, a więc stanowi funkcjonalnie odrębną całość obejmując elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych realizowanych w strukturze przedsiębiorstwa.

Składniki materialne i niematerialne, wchodzące w skład ZCP, muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa. Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako ZCP, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Powyższy pogląd znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 26 lutego 2019 r., 0111-KDIB3-2.4012.822.2018.2.MD, w której wskazano, że:

„(...) Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa”.

W ocenie Zainteresowanych, w analizowanym przypadku Dział Nieruchomości posiada zdolność samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych. Dział Nieruchomości stanowi osobny zbiór elementów powiązanych funkcjonalnie, niezbędnych do realizacji ściśle określonych zadań, wydzielonych w strukturze Spółki pod względem organizacyjnym i finansowym. W skład Działu Nieruchomości wchodzą wymienione w opisie zdarzenia przyszłego składniki materialne i niematerialne.

Zespół składników materialnych i niematerialnych wymienionych w opisie zdarzenia przyszłego tworzących Dział Nieruchomości, stanowi funkcjonalną całość oraz posiada zdolność samodzielnego funkcjonowania w zakresie najmu, dzierżawy, obrotu nieruchomościami oraz innych zadań związanych z przypisanymi do niego nieruchomościami. Dział Nieruchomości stanowi zbiór elementów powiązanych funkcjonalnie, niezbędnych do realizacji ściśle określonych zadań, wydzielonych w strukturze Spółki. Świadczy o tym fakt, iż składa się on ze składników materialnych w postaci nieruchomości wraz z przynależną im infrastrukturą i wyposażeniem, a także składników niematerialnych takich jak obsługa nieruchomości przez wykwalifikowanych pracowników, umowy najmu oraz wszelkie zobowiązania. Elementy te stanowią funkcjonalną całość oraz umożliwiają kontynuację działalności bez konieczności angażowania składników majątku nie będących przedmiotem transakcji bądź podejmowania dodatkowych działań.

W ocenie Zainteresowanych pomiędzy składnikami wyodrębnionymi w ramach Działu Nieruchomości istnieje wyraźny związek funkcjonalny oraz celowy. Należy stwierdzić, że wyodrębnione zostały zorganizowane części przedsiębiorstwa, a działanie to miało służyć na oddzieleniu działalności związanej z Działem Nieruchomości od pozostałej działalności Spółki. Jednoznacznym w ocenie Spółki jest, iż wyodrębnienie Działu Nieruchomości wraz ze wszystkimi wskazanymi powyżej elementami, a w szczególności umowami najmu i dzierżawy, należnościami oraz zobowiązaniami pozwoli na prowadzenie działalności w ramach Spółki Kapitałowej.

W związku z powyższym, zdaniem Zainteresowanych, pierwsze kryterium istnienia ZCP, w odniesieniu do Działu Nieruchomości, należy uznać za spełnione.

Ad. 2 – wyodrębnienie organizacyjne.

Ustawa o VAT nie zawiera definicji wyodrębnienia organizacyjnego, zgodnie jednak z praktyką organów podatkowych należy stwierdzić, że wyodrębnienie organizacyjne ZCP ma swoje miejsce w strukturze przedsiębiorstwa jako dział, wydział, oddział itp. Należy jednak zaznaczyć, że o wyodrębnieniu organizacyjnym ZCP powinny świadczyć odpowiednie zapisy regulaminu, statutu, zarządzenia bądź innego aktu o podobnym charakterze. Ocena odrębności organizacyjnej ZCP w strukturze przedsiębiorstwa musi również zawierać analizę umiejscowienia składników majątkowych oraz ich zorganizowania z punktu widzenia rodzaju działalności, której wykonywaniu ma służyć.

Powyższy pogląd znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidulanej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 12 marca 2018 r., sygn. akt 0114-KDIP1-1.4012.20.2018.2.AO.

,,(…) wyodrębnieniu organizacyjnym zorganizowanej części ze struktur przedsiębiorstwa powinny świadczyć odpowiednie zapisy statutu, regulaminu, zarządzenia lub innego aktu o podobnym charakterze. Ocena odrębności w tej płaszczyźnie powinna polegać na analizie umiejscowienia zespołu składników majątkowych w ramach struktury przedsiębiorstwa oraz ich zorganizowania z punktu widzenia rodzaju działalności, której wykonywaniu mają służyć”.

Jak wskazano powyżej, zespoły składników majątku Spółki, które wchodzą w skład Działu Nieruchomości, zostały w sposób należyty wyodrębnione, poprzez podjęcie stosownych uchwał zarządu Spółki. W ocenie Wnioskodawcy, wyodrębnienie to ma charakter formalny i faktyczny. W tym również celu, jak wspomniano w opisie zdarzenia przyszłego, zostały alokowane oddzielnie do Działu Nieruchomości oraz do Działu Operacyjnego składniki aktywów (środki trwałe, należności) i pasywów (zobowiązania) oraz zasoby kadrowe.

Godnym podkreślenia jest to, że do Działu Nieruchomości przypisane zostały dedykowane do wykonywania funkcji Działu Nieruchomości osoby, będące pracownikami lub współpracownikami Spółki. W związku z reorganizacją, pracownicy i współpracownicy oraz wszystkie składniki majątkowe dedykowane do działalności Działu Nieruchomości zostaną przeniesione w ramach reorganizacji do Spółki Kapitałowej. Pracownicy zostaną przeniesieni na mocy art. 231 Kodeksu Pracy, w ramach tzw. przejścia zakładu pracy.

Ponadto, jak wskazano powyżej, zespół składników majątku określony mianem Działu Operacyjnego został wyodrębniony na podstawie uchwały zarządu Spółki. W ocenie Wnioskodawcy, wyodrębnienie to ma charakter formalny i faktyczny. Również w tym celu, jak wspomniano w opisie zdarzenia przyszłego, zostały alokowane do tej jednostki składniki aktywów (środki trwałe, należności) i pasywów (zobowiązania) oraz zasoby kadrowe.

W ocenie Zainteresowanych, wymienione powyżej okoliczności świadczą zarówno o formalnym, jak również faktycznym wyodrębnieniu organizacyjnym Działu Nieruchomości (cecha organizowania w istniejącym przedsiębiorstwie dotycząca określonego zespołu składników) wewnątrz struktury organizacyjnej Spółki, jak również Działu Operacyjnego.

W związku z powyższym, zdaniem Zainteresowanych, warunek wyodrębnienia organizacyjnego w odniesieniu do Działu Nieruchomości należy uznać za spełniony, jako iż Dział Nieruchomości mógłby realizować przypisaną mu działalność jak niezależny podmiot.

Ad. 3 – wyodrębnienie finansowe.

Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem wyodrębnienie finansowe oznacza, że istnieje możliwość przypisania do ZCP określonych wskaźników finansowych rozumianych w szczególności jako przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań. Oznacza to więc, że wyodrębnienie finansowe nie musi oznaczać całkowitej samodzielności finansowej, a jedynie jej odpowiednie wyodrębnienie za pomocą odpowiedniej ewidencji zdarzeń gospodarczych przyporządkowanych do ZCP.

Powyższy pogląd znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 23 lipca 2018 r., 0114-KDIP3-1.4011.279.2018.1.MG, w której wskazano, że:

„Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa”.

Jak wspomniano powyżej, Działowi Nieruchomości przypisano dokumentację finansowo-księgową związaną z funkcjonowaniem tej działalności oraz ewidencję przychodów i kosztów oraz aktywów i zobowiązań wyodrębnioną z ewidencji Spółki, wraz z dedykowanym mu planem kont.

W ocenie Zainteresowanych, doszło do wyodrębnienia finansowego o czym świadczy możliwość przyporządkowania do Działu Nieruchomości przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań dzięki wyodrębnieniu rachunkowemu kont analitycznych w księgach rachunkowych Spółki. Oznacza to, że warunek wyodrębnienia finansowego Działu Nieruchomości wewnątrz struktury organizacyjnej Spółki został spełniony.

Ad. 4 – niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.

Ostatnią z wymaganych cech jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze.

Powyższy pogląd znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidulanej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 23 lipca 2018 r., sygn. 0114-KDIP3-1.4011.279.2018.1.MG:

„Ponadto jest wymagane, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Tę ostatnią przesłankę rozumie się zazwyczaj jako potencjalną zdolność (zorganizowanej części przedsiębiorstwa) do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielnego podmiotu gospodarczego i to jeszcze w ramach istniejącego przedsiębiorstwa”.

W ocenie Zainteresowanych, wyodrębniony funkcjonalnie, organizacyjnie oraz finansowo Dział Nieruchomości posiada również zdolność do funkcjonowania jako niezależne przedsiębiorstwo, zdolne do samodzielnej realizacji przypisanych im zadań gospodarczych.

Zdaniem Zainteresowanych, wyodrębniony funkcjonalnie, organizacyjnie oraz finansowo Dział Nieruchomości posiada zdolność do funkcjonowania jak niezależne przedsiębiorstwo, zdolne do samodzielnej realizacji przypisanych jej zadań gospodarczych. Jak zostało już wykazane Dział Nieruchomości realizuje następujące zadania:

  • realizuje wszelkie czynności związane z zawieraniem, rozwiązywaniem i prawidłowym wykonywaniem umów najmu i obsługą najemców,
  • poszukuje nowych najemców,
  • egzekwuje płatności od byłych najemców,
  • sprawuje nadzór nad stanem technicznym i zapewnieniem określonych standardów wynajmowanej nieruchomości, w tym remonty i ulepszenia,
  • zarządza nieruchomościami nabytymi w celach inwestycyjnych,
  • poszukuje nowych nieruchomości jako potencjalnych aktywów inwestycyjnych oraz
  • zajmuje się obrotem nieruchomościami inwestycyjnymi oraz reinwestycjami uzyskanych środków.

Dział Nieruchomości wyposażony jest we wszystkie składniki niezbędne do samodzielnego funkcjonowania bez konieczności podejmowania dodatkowych działań, czy zatrudniania dodatkowych pracowników. W konsekwencji, w ocenie Zainteresowanych, zespół składników materialnych i niematerialnych, zobowiązania oraz kadra stanowiąca Dział Nieruchomości stanowią łącznie niezależną część przedsiębiorstwa, samodzielnie realizującą przypisane jej zadania gospodarcze. Powyższe, zdaniem Zainteresowanych, oznacza, że zespół składników przypisanych do Działu Nieruchomości stanowi niezależne przedsiębiorstwo.

W związku z powyższym, zdaniem Zainteresowanych, należy uznać, iż zespół składników składający się na Dział Nieruchomości będzie spełniał wszelkie wymogi związane z wyodrębnieniem organizacyjnym w ramach Spółki dla uznania ich za zorganizowane części przedsiębiorstwa na gruncie ustawy o VAT.

Dodatkowo koniecznym jest odniesienie wyodrębnienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa do objaśnień Ministerstwa Finansów z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie opodatkowania VAT zbycia nieruchomości komercyjnych (dalej jako „Objaśnienia”). Zgodnie z Objaśnieniami przy ocenie czy składniki majątku powinny być uznane za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów art. 2 pkt 27e ustawy o VAT należy uwzględnić czy nabywca ma zamiar kontunuowania dotychczas prowadzonej działalności przy pomocy składników będących przedmiotem transakcji oraz czy istnieje faktyczna możliwość kontynuowania działalności w oparciu o te składniki majątku.

Wobec powyższego, zgodnie z Objaśnieniami elementem decydującym czy przeniesiona została zorganizowana część przedsiębiorstwa jest brak konieczności angażowania składników majątku nie będących przedmiotem transakcji bądź podejmowania dodatkowych działań w celu kontynuowania działalności gospodarczej przez nabywcę. W przypadku wynajętych nieruchomości konieczne jest, aby na moment transakcji przenoszony zespół składników zawierał majątek umożliwiający kontynuowanie działalności i był on wystarczający oraz aby nabywca miał zamiar kontynuowania prowadzonej dotychczas działalności przy pomocy składników majątkowych będących przedmiotem transakcji.

Oznacza to, iż kryterium decydującym czy zespół składników majątkowych stanowi ZCP jest ocena czy zespół składników majątkowych zawiera składniki pozwalające na kontynuowanie działalności bez konieczności angażowania innych składników, które nie są przedmiotem transakcji bądź podejmowania dodatkowych działań faktycznych bądź prawnych niezbędnych do prowadzenia działalności w oparciu o przejęte składniki.

„Dodatkowo za okoliczność wykluczającą możliwość stwierdzenia, że przenoszony na nabywcę zespół składników umożliwia kontynuację działalności prowadzonej przez zbywcę, należy uznać sytuację, w której konieczne jest podejmowania dodatkowych działań faktycznych lub prawnych (np. zawarcia umów) niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej w oparciu o przejęte składniki. Sytuacja taka ma miejsce w przypadku, w którym nabywca sam zawarł lub zawiera umowy o zarządzanie nieruchomością i zarządzanie aktywami, nawet z tymi samymi podmiotami, które świadczyły ww. usługi zarządzania na rzecz zbywcy” (Objaśnienia Ministerstwa Finansów z dnia 11 grudnia 2018 r.).

W odniesieniu do Objaśnień do przedmiotowej sprawy należy wskazać, iż nabywca tj. Spółka Kapitałowa ma zamiar kontynuować dotychczas prowadzoną działalność Działu Nieruchomości przy pomocy składników będących przedmiotem transakcji. Oznacza to, iż Spółka Kapitałowa kontynuując działalność w szczególności przejmie dotychczasowe umowy najmu oraz dzierżawy nieruchomości, a także strategie inwestycyjne Spółki i przy wykorzystaniu przejętych składników majątku będzie realizowała wszelkie dotychczasowe działania Działu Nieruchomościowego. Powyższy zamiar oceniany na moment transakcji nie powinien budzić żadnych wątpliwości szczególnie ze względu na fakt, iż Dział Nieruchomości ma zostać wydzielony do Spółki Kapitałowej w ramach podziału Spółki w wyniku zmiany organizacji Spółki, a zamiar kontynuacji jest nieustannie podkreślany przez Spółkę.

„Przy ocenie czy nabywca nieruchomości komercyjnych ma zamiar kontynuowania działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę należy uwzględnić całokształt okoliczności związanych z transakcją ocenianych na moment zawarcia transakcji, a w szczególności podjęcie przez nabywcę działań potwierdzających jego zamiar kontynuowania działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę. Zatem w celu stwierdzenia zamiaru kontynuowania przez nabywcę działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę konieczne jest istnienie dowodów potwierdzających istnienie na moment transakcji takiego zamiaru po stronie nabywcy (np. w formie korespondencji elektronicznej/mailowej)”.

Dodatkowo kontynuowanie dotychczasowej działalności przez Dział Nieruchomości bez żadnej wątpliwości jest faktycznie możliwe gdyż jak wskazano powyżej stanowi on wyodrębniony funkcjonalnie, organizacyjnie i finansowo zespół składników, które mogą stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze, co zostało wykazane w pkt 1-4 powyżej.

Dział Nieruchomości może stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa bez konieczności angażowania składników majątku nie będących przedmiotem transakcji bądź podejmowania działań w celu kontynuowania działalności gospodarczej przez nabywcę. Przenoszony w Dziale Nieruchomości zespół składników jak zostało wykazane powyżej jest wystarczający dla prowadzenia dotychczasowej działalności gospodarczej. W ramach Działu Nieruchomości na nabywcę przenoszone są aktywa trwałe wraz z wszelkimi prawami i obowiązkami wynikającymi z zawartych umów najmu i dzierżawy. Dział posiada również wyodrębnioną kadrę pracowniczą zajmującą się wszelkimi czynnościami związanymi z prowadzeniem przedmiotowej działalności. W celu kontynuowania działalności nie będzie konieczności podejmowania żadnych dodatkowych działań faktycznych bądź prawnych tj. nie będzie konieczności zawierania dodatkowych umów ani angażowania składników majątku nie będących przedmiotem transakcji. W odniesieniu do Objaśnień koniecznym jest wskazanie, iż w szczególności nie będzie istniała konieczność zawierania dodatkowej umowy na zarządzanie, gdyż czynności te wykonuje wyspecjalizowany pracownik, który wyodrębniony jest do Działu Nieruchomości i zostanie przeniesiony do Spółki Kapitałowej.

„Przez umowę o zarządzanie nieruchomością rozumieć należy umowę, która ma na celu utrzymanie wartości nieruchomości. Dotyczy ona głównie bieżącego zarządzania obiektem, przygotowywania raportów o nieruchomości, nadzorowania budżetu (w tym planowania ponoszonych nakładów kapitałowych), wprowadzania najemców do nieruchomości, bieżących kontaktów z najemcami, podpisywania protokołów wydania i zwrotu pomieszczeń, monitorowania zabezpieczeń złożonych przez najemców, ich uzupełniania lub odnawiania, monitorowania i ściągania płatności czynszów i zabezpieczeń oraz opłat serwisowych, monitorowania ubezpieczenia nieruchomości, jak również monitorowania ponoszonych kosztów i płatności z tytułu użytkowania wieczystego czy podatku od nieruchomości. Usługodawca może również świadczyć usługi pośrednictwa w zawieraniu lub negocjowaniu umów najmu w ramach kierunków wytyczonych przez zarządzającego aktywami lub właściciela nieruchomości”.

Podsumowując, zdaniem Zainteresowanych, analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego pozwala stwierdzić, że zespół składników materialnych i niematerialnych składający się na działalność Działu Nieruchomości wyodrębniony jest u Wnioskodawcy pod względem organizacyjnym i finansowym oraz przeznaczony jest do realizacji określonych zadań gospodarczych, który mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania, a Spółka Kapitałowa ma zamiar oraz będzie miała możliwość kontunuowania działalności gospodarczej prowadzonej w ramach Działu Nieruchomości w takim zakresie, w jakim jest obecnie prowadzona u Wnioskodawcy.

W konsekwencji należy uznać, że planowany podział Spółki przez wydzielenie Działu Nieruchomości do Spółki Kapitałowej będzie podlegało wyłączeniu z opodatkowania na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez towary – według art. 2 pkt 6 ustawy – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jednocześnie przepisy art. 6 ustawy wskazują na wyłączenia określonych czynności spod zakresu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Są w nim wskazane czynności, które co do zasady należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszcząc się w zakresie odpłatnej dostawy towarów czy też odpłatnego świadczenia usług, z uwagi jednak na stosowne wyłączenie, czynności te nie podlegają opodatkowaniu.

Na mocy art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Termin „transakcja zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do pojęcia „dostawy towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, nieodpłatne przekazanie, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.

Przepisy regulujące prawną instytucję podziału spółek stanowią treść tytułu IV działu II ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1526, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 529 § 1 pkt 4 ww. ustawy podział może być dokonany, przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub na spółkę nowo zawiązaną (podział przez wydzielenie).

Przewidziany w art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych podział dokonany przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub spółkę nowo zawiązaną (podział przez wydzielenie), powoduje przeniesienie prawa własności wydzielonej części majątku. Złożoność procedur związanych z podziałem spółki nie ma przy tym znaczenia. Istotny jest efekt końcowy – przeniesienie własności.

W sytuacji, gdy w wyniku podziału spółki przez wydzielenie przedmiotem przeniesienia własności jest przedsiębiorstwo lub zorganizowana część przedsiębiorstwa, to mamy do czynienia z transakcją zbycia w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy, który to przepis wyłącza taką czynność z zakresu regulacji ustawy.

Ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.

W myśl art. 2 pkt 27e ustawy, przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa, jako przedmiot zbycia, musi zatem stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym, co oznacza, że najistotniejsze dla przedmiotowego zagadnienia jest ustalenie, czy przenoszony majątek stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy, że zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu.

Podstawowym wymogiem dla uznania, że transakcja dotyczy zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest więc to, aby obejmowała ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Ponadto, wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

W związku z powyższym, w rozumieniu przepisów podatkowych, aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy więc do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

  • istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania,
  • zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  • składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  • zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.

Ponadto, przy ocenie czy składniki majątku powinny być uznane za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy, uwzględnić należy następujące okoliczności:

  • zamiar kontynuowania przez nabywcę działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę przy pomocy składników majątkowych będących przedmiotem transakcji oraz
  • faktyczną możliwość kontynuowania tej działalności w oparciu o składniki będące przedmiotem transakcji.

Wskazanej oceny należy dokonać na moment przeprowadzenia transakcji. Tym samym, w przypadku, gdy konieczne dla kontynuowania działalności gospodarczej jest angażowanie przez nabywcę innych składników majątku, które nie są przedmiotem transakcji lub podejmowanie dodatkowych działań, brak jest możliwości stwierdzenia, że w danym przypadku zespół składników majątkowych stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Jak wskazał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z dnia 27 listopada 2003 r. w sprawie Zita-Modes C-497/01 „(...) pojęcie zbycia, czy to za wynagrodzeniem, czy też bez lub w charakterze aportu wniesionego do spółki, całości aktywów lub jej części, należy interpretować tak, iż obejmuje ono zbycie przedsiębiorstwa, włącznie z jego rzeczowymi składnikami oraz, w zależności od konkretnego przypadku, składnikami materialnymi, które łącznie, stanowią przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa zdolną do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej, natomiast nie obejmuje ono zwykłego zbycia aktywów, takiego jak sprzedaż zapasów produktów”. Z orzeczenia tego wynika ponadto, że – w świetle tej normy Dyrektywy 2006/112/WE Rady – nabywca całości lub części majątku podatnika powinien mieć zamiar prowadzenia działalności nabytego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie działać tylko w celu niezwłocznego zlikwidowania danej działalności oraz sprzedaży ewentualnych zapasów.

Podobnie Trybunał wypowiedział się w wyroku z dnia 10 listopada 2011 r. w sprawie C-444/10 Finanzamt Ludenscheid przeciwko Christel Schriever, wskazując, że regulacja art. 5 (8) VI Dyrektywy Rady (obecnie art. 19 Dyrektywy 112) obejmuje przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części, w tym składników materialnych i ewentualnie niematerialnych, łącznie składających się na przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa zdolną prowadzić samodzielną działalność gospodarczą, nie obejmuje zaś samego zbycia towarów, jak sprzedaż zapasu produktów. Jak wskazuje Trybunał, stwierdzenie, że nastąpiło przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części w rozumieniu art. 19 Dyrektywy 112, wymaga by całość przekazanych składników pozwalała na prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej. Kwestię, czy całość ta musi obejmować określone dobra, zarówno ruchome, jak i nieruchome, należy rozpatrywać z punktu widzenia charakteru prowadzonej działalności gospodarczej.

Należy zaznaczyć, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest dowolnym zbiorem składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) wchodzących w skład przedsiębiorstwa, ale wyodrębnionym organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie zespołem tych składników, zdolnym do bycia oddzielnym przedsiębiorstwem, samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze. Przy czym, jak wynika z treści art. 2 pkt 27e ustawy, organizacyjne i finansowe wyodrębnienie musi istnieć w ramach istniejącego przedsiębiorstwa. Nie jest wystarczające, aby zbywane składniki majątkowe utworzyły przedsiębiorstwo u nabywcy – muszą one stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa u zbywcy. Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą zatem składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.

W świetle powyższych rozważań należy stwierdzić, że na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług okolicznością determinującą możliwość wyłączenia, na mocy art. 6 pkt 1 ustawy, stosowania przepisów ustawy do czynności zbycia określonego zespołu składników niematerialnych i materialnych, jest takie ich zorganizowanie, żeby wspomniany zespół mógł służyć do prowadzenia działalności gospodarczej. Zespół składników materialnych i niematerialnych obejmować powinien elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem przepisy ustawy nie miały zastosowania do zbywanego mienia, musi ono obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w jego skład muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w Polsce od całości osiąganych dochodów niezależnie od miejsca ich uzyskania. Wspólnikiem Spółki jest Spółka B Sp. z o.o. również będąca polskim rezydentem podatkowym i podlegająca opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w Polsce od całości osiąganych dochodów niezależnie od miejsca ich uzyskania.

Szeroki zakres działalności gospodarczej Spółki spowodował, że Spółka prowadzi obecnie działalność gospodarczą w ramach dwóch faktycznie oraz formalnie wyodrębnionych (wyspecjalizowanych) jednostek organizacyjnych, tj. działu prowadzącego działalność w zakresie wynajmu i dzierżawy nieruchomości oraz zakupu i sprzedaży nieruchomości w celach inwestycyjnych („Dział Nieruchomości”) oraz działu prowadzącego działalność gospodarczą w pozostałym zakresie („Dział Operacyjny”).

Wyodrębnienie Działu Operacyjnego oraz Działu Nieruchomości w strukturze Spółki skutkowało stworzeniem wyspecjalizowanych struktur realizujących zadania gospodarcze odpowiadające polom działalności Spółki. Wraz z utworzeniem poszczególnych działów faktycznie oraz formalnie rozdzielone zostały sfery działalności gospodarczej Spółki na: działalność podstawową Spółki związaną z funkcjami holdingu i agencji pracy oraz innymi ubocznymi przedmiotami działalności oraz działalność związaną z zarządzaniem nieruchomościami Spółki w zakresie wynajmu, dzierżawy i obrotu nieruchomościami w celach inwestycyjnych.

Udziały w spółkach przypisane do poszczególnych działów, stanowią istotny element aktywów każdego z nich. Spółka wskazuje, że, do Działu Nieruchomości zostały przypisane pakiety udziałów Spółki E Sp. z o.o. (spółki działającej na rynku turystycznym), zaś w odniesieniu do Działu Operacyjnego, zostały przypisane pakiety udziałów w spółkach: C Sp. z o.o. (spółki działającej na rynku spożywczym) oraz D Sp. z o.o. (tj. spółki działającej na rynku IT).

Innymi słowy każda z ww. jednostek biznesowych prowadzi działalność w wyodrębnionym obszarze biznesowym, który posiada własną specyfikę, m.in. odrębny i całkowicie inny rynek, odrębnych klientów, odrębne otoczenie konkurencyjne oraz inny zakres świadczonych usług.

Ze względów biznesowych, rozważane jest przeprowadzenie restrukturyzacji polegającej na przeprowadzeniu zmiany sposobu prowadzenia działalności w ramach Spółki. Restrukturyzacja będzie polegała na wydzieleniu Działu Nieruchomości, w tym aktywów i zobowiązań, praw i obowiązków związanych z Działem Nieruchomości, a także części zasobów majątkowych i kadrowych wspierających działalność Działu Nieruchomości, wraz z przypisanymi do niego pakietem udziałów w Spółce E Sp. z o.o. do spółki kapitałowej (najprawdopodobniej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, dalej: „Spółka Kapitałowa”) oraz pozostawieniu w Spółce Działu Operacyjnego, w tym aktywów i zobowiązań, praw i obowiązków związanych z Działem Operacyjnym, a także części zasobów majątkowych i kadrowych wspierających działalność Działu Operacyjnego, wraz z przypisanymi do niego pakietem udziałów w spółkach: C Sp. z o.o. oraz D Sp. z o.o.

Do zadań Działu Nieruchomości należy w szczególności realizacja wszelkich czynności związanych z zawieraniem, rozwiązywaniem i prawidłowym wykonywaniem umów najmu i obsługą najemców, poszukiwanie nowych najemców, egzekwowanie płatności od byłych najemców, konserwacja nieruchomości rozumiana jako nadzór nad stanem technicznym i zapewnienie określonych standardów wynajmowanych nieruchomości, w tym remonty i ulepszenia, zarządzanie Nieruchomościami nabytymi w celach inwestycyjnych, poszukiwanie nowych nieruchomości jako potencjalnych aktywów inwestycyjnych oraz obrót nieruchomościami inwestycyjnymi oraz reinwestycja uzyskanych środków.

W celu realizacji powyższych zadań do Działu Nieruchomości zostały przypisane zasoby majątkowe i niemajątkowe oraz odpowiednio wykwalifikowane zasoby kadrowe. Do Działu Nieruchomości zostały przypisane następujące składniki materialne i niematerialne:

  • wszystkie posiadane przez Spółkę prawa do Nieruchomości,
  • środki trwałe wykorzystywane w ramach działalności Działu Nieruchomości, w tym w szczególności sprzęt biurowy, sprzęt komputerowy itp.,
  • prawa i zobowiązania z umów handlowych dotyczących Działu Nieruchomości, w tym z umów najmu i dzierżawy,
  • prawa i zobowiązania z umów dotyczących Działu Nieruchomości, innych niż umowy handlowe (w tym dotyczących sprzedaży energii elektrycznej, zaopatrzenia w wodę i odprowadzenia ścieków, dostawy energii cieplnej, usług telekomunikacyjnych itp.),
  • należności i zobowiązania związane z Działem Nieruchomości,
  • zasoby kadrowe tj. pracownik zatrudniony w Dziale Nieruchomości i jeden współpracownik Działu Nieruchomości,
  • baza danych zawierająca dane najemców nieruchomości,
  • wierzytelności związane z Działem Nieruchomości,
  • księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej w ramach Działu Nieruchomości,
  • pakiet udziałów w E Sp. z o.o.

Dział Nieruchomości w ramach struktury organizacyjnej Spółki funkcjonuje jako jednostka organizacyjnie formalnie wyodrębniona w wewnętrznej strukturze Spółki. Wyodrębnienie to jest (lub będzie na moment podziału) odzwierciedlone poprzez przypisanie do Działu Nieruchomości następujących elementów funkcjonalnych:

  • oddzielnej struktury organizacyjnej, która wyraża się w szczególności odrębnymi pracownikami przypisanymi do Działu Nieruchomości – wyspecjalizowanych w zakresie zadań realizowanych przez Dział Nieruchomości, wyodrębnieniem przestrzeni biurowej, w której prowadzona jest działalność gospodarcza Działu Nieruchomości,
  • aktywów i pasywów, czyli wyposażenia, np. meble biurowe, środki trwałe, np. komputery, własność Nieruchomości, prawa i obowiązki wynikające z umów handlowych, np. uprawnienia i obowiązki z umów na dostawę mediów, umów najmu, umów dzierżawy, baza danych kontrahentów, wierzytelności i zobowiązania, np. wierzytelności i zobowiązania handlowe, należności inne niż handlowe, tj. np. z tytułu dostawy mediów, środki pieniężne zgromadzone na oddzielnych rachunkach bankowych związanych z bieżącą działalnością Działu Nieruchomości,
  • wyodrębnienia finansowego poprzez oddzielnie ewidencjonowane przychodów i kosztów związanych z działalnością Działu Nieruchomości.

Ponadto, Dział Nieruchomości jest również samodzielny pod względem finansowym. Co potwierdza fakt, że na podstawie uchwały zarządu Spółki do Działu Nieruchomości jest przypisana dokumentacja finansowo-księgowa związana z funkcjonowaniem Działu Nieruchomości oraz ewidencja przychodów i kosztów, jak również aktywów i zobowiązań wyodrębniona z ewidencji Spółki, wraz z dedykowanym jej planem kont. Na moment podziału sporządzony zostanie odrębny bilans Działu Nieruchomości oraz możliwe jest, że będzie już prowadzony odrębny rachunek zysków i strat (na chwilę obecną jego przygotowywanie nie ma ekonomicznego uzasadnienia). Po przeprowadzeniu podziału, każdy dział będzie funkcjonował w oparciu o odrębne budżety.

W ramach Działu Operacyjnego, Spółka świadczy następujące usługi: wypożyczania i dzierżawy sprzętu rekreacyjnego i sportowego, wynajem i dzierżawa środków transportu wodnego, usługi doradcze w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania.

A ponadto, Spółka podjęła działania związane bezpośrednio z Działem Operacyjnym, które to są nakierowane na intensyfikację oraz rozwój usług w zakresie: wyszukiwania miejsc pracy, rekrutacji oraz selekcji pracowników, zatrudniania pracowników, udostępniania pracowników, nawiązywania współpracy z pracodawcami, delegowania pracowników do pracodawców, zapewniania innych (kluczowych z punktu widzenia grupy, do której należy Spółka) świadczeń na rzecz spółek działających w ramach grupy Spółki (np. wsparcie księgowe, IT, itp.).

W celu realizacji powyższych zadań do Działu Operacyjnego zostały przypisane zasoby majątkowe i niemajątkowe oraz odpowiednio wykwalifikowane zasoby kadrowe. Do Działu Operacyjnego zostały przypisane następujące składniki materialne i niematerialne:

  • środki trwałe wykorzystywane w ramach działalności Działu Operacyjnego, w tym w szczególności sprzęt biurowy, sprzęt komputerowy itp.,
  • prawa i zobowiązania z umów handlowych dotyczących Działu Operacyjnego;
  • prawa i zobowiązania z umów dotyczących Działu Operacyjnego, innych niż umowy handlowe (w tym dotyczących usług telekomunikacyjnych itp.),
  • należności i zobowiązania związane z Działem Operacyjnym,
  • zasoby kadrowe związane z Działem Operacyjnym,
  • baza danych zawierająca dane kontrahentów oraz pozyskiwanych pracowników,
  • wierzytelności związane z Działem Operacyjnym,
  • księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej w ramach Działu Operacyjnego,
  • pakiety udziałów w spółkach realizujących zadania Działu Operacyjnego wraz z wynikającymi z nich prawami.

Dział Operacyjny funkcjonuje w strukturze wewnętrznej Spółki jako jednostka organizacyjnie formalnie wyodrębniona. Wyodrębnienie to jest odzwierciedlone poprzez przypisanie do Działu Operacyjnego następujących elementów funkcjonalnych:

  • oddzielnej struktury organizacyjnej, wyrażającej się w szczególności: odrębnymi pracownikami przypisanymi do Działu Operacyjnego, odrębnymi zasadami oraz sposobem zarządzania Działem Operacyjnym,
  • aktywów i pasywów: wyposażenia, np. meble biurowe, środki trwałe, np. komputery, prawa i obowiązki wynikające z umów handlowych, np. uprawnienia i obowiązki z umów na dostawę mediów, umów w zakresie współpracy w rekrutacji pracowników, baza danych kontrahentów oraz potencjalnych pracowników, wierzytelności i zobowiązania, np. wierzytelności i zobowiązania handlowe, należności inne niż handlowe, tj. np. z tytułu dostawy mediów, środki pieniężne zgromadzone na oddzielnych rachunkach bankowych związanych z bieżącą działalnością Działu Operacyjnego, wyodrębnienia finansowego poprzez oddzielnie ewidencjonowane przychodów i kosztów związanych z działalnością Działu Operacyjnego.

Podobnie jak Dział Nieruchomości, Dział Operacyjny jest również samodzielny pod względem finansowym. Co potwierdza fakt, że na podstawie uchwały zarządu Spółki do Działu Operacyjnego jest przypisana dokumentacja finansowo-księgowa związana z funkcjonowaniem Działu Operacyjnego oraz ewidencja przychodów i kosztów jak również aktywów i zobowiązań wyodrębniona z ewidencji Spółki, wraz z dedykowanym jej planem kont. Na moment podziału sporządzony zostanie odrębny bilans Działu Nieruchomości oraz możliwe jest, że będzie już prowadzony odrębny rachunek zysków i strat (na chwilę obecną jego przygotowywanie nie ma ekonomicznego uzasadnienia). Po przeprowadzeniu podziału, każdy dział będzie funkcjonował w oparciu o odrębne budżety.

Obecnie Spółka, mając na uwadze uzasadnione przyczyny ekonomiczne, w tym w szczególności z powodu całkowicie odmiennej specyfiki działalności obu działów Spółki, sposobu ich prowadzenia, horyzontu czasowego podejmowanych działań oraz sposobu rzeczywistej kontroli (zarówno zarządczej, jak i właścicielskiej) i efektywności tych działań rozważa przeprowadzenie zmiany sposobu prowadzenia działalności Spółki, który polegałby na podziale Spółki przez wydzielenie ze spółki Działu Nieruchomości do Spółki Kapitałowej.

Intencją Spółki jest, aby wydzielenie objęło cały Dział Nieruchomości, wszystkie wskazane we wniosku nieruchomości oraz aktywa do niego przypisane, niemniej z przyczyn operacyjnych może się zdarzyć, że niektóre aktywa inne niż Nieruchomości nie zostaną wydzielone do Spółki Kapitałowej (bowiem ulegną m.in. zniszczeniu, zużyciu, zostaną zbyte, itp.).

Wnioskodawca zaznacza, że dokonanie restrukturyzacji formalnie usankcjonuje istniejący faktyczny podział działalności funkcjonujący wewnątrz Spółki. Tym samym podział przez wydzielenie do Spółki Kapitałowej działalności Działu Nieruchomości stanowić będzie dostosowanie rzeczywistości prawnej do istniejącego stanu faktycznego.

Wnioskodawca podkreśla ponadto, że zamiarem i celem Spółki Kapitałowej będzie kontynuowanie działalność prowadzonej dotychczas przez Dział Nieruchomości.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Zainteresowanych dotyczą ustalenia, czy w świetle opisanego zdarzenia przyszłego planowany podział Spółki przez wydzielenie Działu Nieruchomości do Spółki Kapitałowej przy jednoczesnym pozostawieniu w Spółce Działu Operacyjnego, będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Analiza zaprezentowanego opisu sprawy w kontekście przytoczonych regulacji prawnych oraz orzecznictwa TSUE, prowadzi do wniosku, że zostaną spełnione wszystkie wskazane wcześniej przesłanki do uznania zorganizowanego zespołu składników materialnych i niematerialnych służącego do prowadzenia działalności w zakresie Działu Nieruchomości, za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy.

Opisany we wniosku wydzielony przez Wnioskodawcę majątek będzie bowiem stanowił zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, który jest organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie Wnioskodawcy oraz przeznaczony jest do realizacji określonych zadań gospodarczych.

Mając na uwadze powyższą analizę opisu sprawy oraz powołanych przepisów prawa stwierdzić należy, że przedstawiony wyżej wyodrębniony przez Wnioskodawcę Dział Nieruchomości, który w ramach podziału zostanie wydzielony do Spółki Kapitałowej, będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.

Podsumowując należy stwierdzić, że w świetle opisanego zdarzenia przyszłego, planowany podział przez wydzielenie w trybie art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych, polegający na przeniesieniu Działu Nieruchomości do Spółki Kapitałowej będzie wyłączony z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy – gdyż jak wskazano wyżej Dział Nieruchomości, który w ramach podziału zostanie wydzielony do Spółki Kapitałowej, będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy wyjaśnić również, iż Wspólnik Spółki (Zainteresowany niebędący strona postepowania) został uznany za podmiot zainteresowany w sprawie będącej przedmiotem wniosku w związku z istnieniem po jego stronie skutków podatkowych w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie, należy podkreślić, że w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie, bowiem niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie podatku od towarów i usług.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj