Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.53.2021.2.MAZ
z 13 maja 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2020 r., poz. 1325, ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 1 marca 2021 r. (data wpływu – 3 marca 2021 r.), uzupełnionym pismem z 29 kwietnia 2021 r. (data wpływu – 4 maja 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie możliwości korzystania w zaistniałym stanie faktycznym ze zwolnienia od akcyzy przez Zakład wykorzystujący wyroby gazowe o kodzie CN 2711 21 00  jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE

W dniu 3 marca 2021 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie możliwości korzystania w zaistniałym stanie faktycznym ze zwolnienia od akcyzy przez Zakład wykorzystujący wyroby gazowe o kodzie CN 2711 21 00. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 29 kwietnia 2021 r. (data wpływu – 4 maja 2021 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z 20 kwietnia 2021 r., znak: 0111-KDIB3-3.4013.53. 2021.1.MAZ.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Zakład AB w C. (dalej jako: „Wnioskodawca” lub „Zakład”) jest zakładem budżetowym Gminy Miejskiej C. bez osobowości prawnej, prowadzi koncesjonowaną działalność wg klasyfikacji PKD 3530Z, w zakresie wytwarzania, przesyłu, dystrybucji i obrotu ciepła, w źródle zlokalizowanym na terenie miasta C., o łącznej mocy cieplnej zainstalowanej … MW, wyposażonym w trzy kotły wodne, wykorzystujące w procesie spalania gaz ziemny.

Zakład jest przedsiębiorstwem energetycznym, sprzedającym ciepło odbiorcom końcowym. Łączna moc zamówiona przez odbiorców przyłączonych do tych sieci jest większa od 5 MW, a więc [Zakład] jest objęty obowiązkiem nabycia i umarzania świadectw efektywności energetycznej, tzw. białych certyfikatów, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o efektywności energetycznej z dnia 15 kwietnia 2011 roku (Dz.U. Nr 94, poz. 551, z późn. zm.), przez podmioty obowiązane na podst. tej ustawy.

Zakład opłaca podatek akcyzowy w wysokości (…) zł za MWh od paliwa gazowego na cele opałowe na podst. art. 89 ust. 1 pkt 13 ustawy o podatku akcyzowym. Zakład spełnia warunek określony w art. 31b ust. 10 ustawy akcyzowej. Zakład wykorzystuje wyłącznie wyroby gazowe o kodzie CN 2711 21 00, wskazane w art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy z dnia 6 grudnia 2008 o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 722, ze zm.; zwana w dalszej części „ustawą akcyzową”). Zakład minimalizuje obciążenie środowiska emisją szkodliwych substancji pochodzących ze spalania gazu.

Stosownie do art. 31b ust. 10 ustawy akcyzowej, przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe rozumie się podmiot, u którego udział zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 5%. Zakład jest zakładem energochłonnym, gdyż udział kosztów zakupu gazu ziemnego w stosunku do wartości produkcji sprzedanej za rok 2020 wynosi 37,93%. Koszt zakupu gazu w 2020 roku wyniósł … zł netto, zaś przychody Zakładu ze sprzedaży netto wyniosły … zł.

W uzupełnieniu wniosku z 29 kwietnia 2021 r., odpowiadając na zadane pytania, Wnioskodawca podał, że:

  1. Wnioskodawca uzyskuje i umarza świadectwa efektywności energetycznej, o których mowa w ustawie z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej (Dz.U. z 2020 r., poz. 264 i 284), jako podmiot obowiązany na podstawie tej ustawy do uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw efektywności energetycznej lub uiszczenia w zamian opłaty zastępczej od roku 2016 (w załączeniu decyzja).
  2. Wnioskodawca zawrze stosowną umowę zgodnie z przepisem art. 31b ust. 5 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2020 r., poz. 722, ze zm.) po otrzymaniu decyzji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy Zakład, spełniając warunek określony w art. 31b ust. 1 pkt 5 oraz art. 31b ust. 10 ustawy akcyzowej oraz podlegając obowiązkom określonym w ustawie o efektywności energetycznej, jest uprawniony do korzystania ze zwolnienia z podatku akcyzowego przewidzianego w art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy akcyzowej dla kotłowni gazowej?

Zdaniem Wnioskodawcy, spełnienie warunku określonego w art. 31b ust. 10 ustawy akcyzowej oraz podleganie obowiązkom określonym w art. 12 ust. 1 i 2 ustawy o efektywności energetycznej uprawnia Zakład do korzystania ze zwolnienia od podatku akcyzowego na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy akcyzowej, gdyż zostały spełnione łącznie dwa warunki:

  1. Wnioskodawca jest zakładem energochłonnym w rozumieniu art. 31b ust. 10 ustawy akcyzowej, gdyż udział gazu ziemnego w wartości produkcji sprzedanej za rok 2020 wyniósł nie mniej niż 5%, tj. 37,93%;
  2. w Zakładzie wprowadzony został system wskazany w art. 31c ustawy prowadzący do osiągania celów dotyczący ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Zakład wypełnia definicję zakładu energochłonnego w rozumieniu zapisów art. 31b ust. 10 ustawy [akcyzowej]; uzyskuje i umarza świadectwa efektywności energetycznej, o których mowa w ustawie z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej (Dz.U. z 2020 r., poz. 264, z późn. zm.), przez podmioty obowiązane na podstawie tej ustawy do uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw efektywności energetycznej lub uiszczenia w zamian opłaty zastępczej w świetle art. 12 ust. 1 i 2 ustawy o efektywności [energetycznej].

W przypadku pozytywnej interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego, Zakład złoży oświadczenie akcyzowe, które jest stosowane zamiast umowy (stanowi integralną część umowy).

Zgodnie z art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy [akcyzowej], zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Zatem podmiot ubiegający się o prawo do skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy [akcyzowej], powinien spełniać kumulatywnie obie przesłanki wynikające z przepisu art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy [akcyzowej] – to winien to być podmiot, który jest zakładem energochłonnym w rozumieniu definicji ustawowej, zawartej w art. 31b ust. 10 ustawy [akcyzowej] oraz w tym zakładzie energochłonnym powinien być wprowadzony w życie co najmniej jeden z systemów prowadzących do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Zgodnie z art. 31b ust. 10 ustawy [akcyzowej], przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe rozumie się podmiot, u którego udział zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 5% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2020 r., poz. 722, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”), ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 28 załącznika nr 1 do ustawy, pod kodem CN 2711 został wymieniony gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy, wyroby gazowe to wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00.

Do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715 – art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym.

Zgodnie z art. 9c ust. 1 ustawy, w przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;
  2. sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu;
  3. import wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;
  4. użycie wyrobów gazowych przez pośredniczący podmiot gazowy;
  5. użycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego:
    1. uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,
    2. jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tych wyrobów finalnemu nabywcy gazowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że akcyza została zapłacona w należnej wysokości,
    3. nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1-4, do innych celów niż zwolnione na podstawie tych przepisów, przy czym za takie użycie uważa się również naruszenie warunku, o którym mowa w art. 31b ust. 5-7 lub 9, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31b ust. 1-4.



W myśl art. 2 ust. 1 pkt 19a ustawy, finalny nabywca gazowy to podmiot, który:

  1. nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby gazowe, lub
  2. posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby gazowe

-niebędący pośredniczącym podmiotem gazowym.

Jeżeli w stosunku do wyrobów gazowych powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o której mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości – art. 9c ust. 3 ustawy..

W przypadku sprzedaży wyrobów gazowych sprzedawca jest obowiązany ustalić, czy sprzedaje te wyroby pośredniczącemu podmiotowi gazowemu czy finalnemu nabywcy gazowemu – art. 9c ust. 4 ustawy.

W myśl art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy, zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

W przypadku sprzedaży wyrobów gazowych w ramach zwolnień, o których mowa w ust. 1, ust. 2 pkt 2-8, ust. 3 pkt 2 i 3 oraz ust. 4, podmiotom, które użyją tych wyrobów do celów określonych w tych przepisach, warunkiem zwolnienia jest określenie w umowie zawartej między sprzedawcą a nabywcą, że wyroby te będą użyte do tych celów – art. 31b ust. 5 ustawy.

Jak stanowi art. 31b ust. 10 ustawy, przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe rozumie się podmiot, u którego udział zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 5% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Stosownie do art. 31c ustawy, za system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej, o którym mowa w art. 31a ust. 1 pkt 8 i art. 31b ust. 1 pkt 5, uznaje się:

  1. system handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, o którym mowa w ustawie z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz.U. z 2018 r. poz. 1201 i 2538 oraz z 2019 r. poz. 730 i 1501) i przepisach wydanych na podstawie art. 25 ust. 4 i art. 29 ust. 1 tej ustawy;
  2. system EMAS, o którym mowa w ustawie z dnia 15 lipca 2011 r. o krajowym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS) (Dz. U. poz. 1060);
  3. uzyskiwanie i umarzanie świadectw efektywności energetycznej, o których mowa w ustawie z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej (Dz.U. z 2019 r. poz. 545), przez podmioty obowiązane na podstawie tej ustawy do uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw efektywności energetycznej lub uiszczenia w zamian opłaty zastępczej;
  4. system zarządzania środowiskowego potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 14001;
  5. system zarządzania energią potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 50001.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest przedsiębiorstwem energetycznym wykorzystującym gaz ziemny, sprzedającym ciepło odbiorcom końcowym. Zakład wykorzystuje wyłącznie wyroby gazowe o kodzie CN 2711 21 00, wskazane w art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy. Wnioskodawca spełnia warunek określony w art. 31b ust. 10 ustawy, jest zakładem energochłonnym, w którym udział kosztów zakupu gazu ziemnego w stosunku do wartości produkcji sprzedanej za rok 2020 wynosi 37,93%. Wnioskodawca zawrze stosowną umowę zgodnie z przepisem art. 31b ust. 5 ustawy po otrzymaniu decyzji. W przypadku pozytywnej interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego, Zakład złoży oświadczenie akcyzowe, które jest stosowane zamiast umowy (stanowi integralną część umowy).

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości korzystania ze zwolnienia od akcyzy przez Zakład wykorzystujący wyroby gazowe o kodzie CN 2711 21 00.

Mając na uwadze przytoczone przepisy ustawy wskazać należy, że Wnioskodawca, ubiegając się o prawo do korzystania ze zwolnienia od akcyzy przewidzianego w art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy, obok zużywania wyrobów gazowych do celów opałowych, powinien spełniać kumulatywnie następujące przesłanki:

  1. wypełniać definicję zakładu energochłonnego w rozumieniu zapisów art. 31b ust. 10 ustawy;
  2. wprowadzić w życie jeden z systemów wskazanych w art. 31c ustawy, prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej;
  3. zawrzeć ze sprzedawcą wyrobów gazowych umowę, w której określone jest, że wyroby te będą użyte do tych celów zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy (art. 31b ust. 5 ustawy).

W opisie stanu faktycznego Wnioskodawca podał, że zużywa wyroby gazowe do celów opałowych. Udział kosztów zakupu gazu ziemnego w stosunku do wartości produkcji sprzedanej za rok 2020 wynosi 37,93%. Tym samym należy się zgodzić z Wnioskodawcą, że Zakład wypełniała definicję zakładu energochłonnego w rozumieniu zapisów art. 31b ust. 10 ustawy, co oznacza, że Wnioskodawca spełnia pierwszą z ww. przesłanek do zastosowania zwolnienia od akcyzy.

W art. 31c pkt 3 ustawy, za system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej, wskazane zostało uzyskiwanie i umarzanie świadectw efektywności energetycznej, o których mowa w ustawie z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej (Dz.U. z 2019 r. poz. 545), przez podmioty obowiązane na podstawie tej ustawy do uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw efektywności energetycznej lub uiszczenia w zamian opłaty zastępczej. Z kolei w opisie stanu faktycznego Wnioskodawca podał, że ze względu na moc zamówioną przez odbiorców przyłączonych do sieci, objęty jest obowiązkiem nabycia i umarzania świadectw efektywności energetycznej. Wnioskodawca uzyskuje i umarza świadectwa efektywności energetycznej od 2016 r. Zatem oznacza to, że Zakład spełni drugą z ww. przesłanek, uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy – wprowadził w życie jeden z systemów wskazanych w art. 31c ustawy, prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

W uzupełnieniu opisu stanu faktycznego Wnioskodawca wskazał, że zawrze stosowną umowę zgodnie z przepisem art. 31b ust. 5 ustawy, po otrzymaniu decyzji (pozytywnej interpretacji podatkowej). Oznacza to, że na dzień uzupełnienia wniosku Zakład takiej umowy – zawartej ze sprzedawcą wyrobów gazowych, w której to umowie określone zostało, że wyroby te będą użyte do celów wskazanych w art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy – nie posiada. Zatem na dzień złożenia wniosku oraz jego uzupełnienia Spółka nie spełnia trzeciej z ww. przesłanek do zastosowania zwolnienia od akcyzy.

Zauważyć należy, że wniosek Zakładu dotyczy przedstawionego opisu stanu faktycznego. W tak przedstawionych we wniosku okolicznościach sprawy Wnioskodawca nie spełnia wszystkich przesłanek, uprawniających do zwolnienia od akcyzy wyrobów gazowych na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy, w przypadku przeznaczenia całości nabywanych wyrobów do celów opałowych. Prawidłowość stanowiska własnego w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego, co do możliwości zastosowania zwolnienia od akcyzy, Wnioskodawca wywiódł natomiast opierając się wyłącznie na tych okolicznościach, że Zakład:

  • spełnia definicję zakładu energochłonnego (zgodnie z art. 31b ust. 10);
  • wprowadził w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej (wskazany w art. 31c pkt 3 ustawy).

Przy tym pominął Wnioskodawca, w stanowisku własnym w sprawie, warunek zdefiniowany w art. 31b ust. 5 ustawy. Ponadto wskazał, że stosowna umowa zakupu wyrobów gazowych, spełniająca wymogi określone w art. 31b ust. 5 ustawy, ma być zawarta po otrzymaniu pozytywnej interpretacji podatkowej. Pamiętać zatem trzeba, że w treści art. 31b ust. 5 ustawy jest mowa o tym, że zawarcie stosownej umowy zakupu wyrobów gazowych jest jednym z warunków zastosowania zwolnienia od akcyzy. Przy czym możliwość zawarcia takiej umowy między sprzedawcą a nabywcą wyrobów gazowych jest suwerennym prawem obu tych podmiotów i nie wynika z konieczności wcześniejszego uzyskania pozytywnej interpretacji podatkowej przez nabywcę, co do prawa zastosowania zwolnienia od akcyzy nabywanych wyrobów gazowych. Dopiero więc zawarcie przez Wnioskodawcę takiej umowy ze sprzedawcą wyrobów gazowych, przy spełnieniu pozostałych dwóch wymienionych powyżej przesłanek, pozwoli Zakładowi w przyszłości na korzystanie ze zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy. Zatem w przedstawionym stanie faktycznym nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, że dla zwolnienia od akcyzy wyrobów gazowych wystarczające jest spełnienie jedynie warunków określonych w art. 31b ust. 10 i art. 31c ustawy o podatku akcyzowym, jak to przedstawił we własnym stanowisku Zakład.

Tym samym, z uwagi na to, że wniosek Zakładu dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, w którym nie są jeszcze spełnione wszystkie warunki do zastosowania zwolnienia od akcyzy, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Ponadto Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanego pytania) Wnioskodawcy. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniem zadanym we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych - art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193, ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r., poz. 2325, ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54§ 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj