Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-2.4011.28.2021.2.AA
z 16 kwietnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 stycznia 2021 r. (data wpływu 11 stycznia 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości rozliczania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%:

  • w części dotyczącej wskazanej podstawy prawnej opodatkowania usług świadczonych przez Wnioskodawcę – jest nieprawidłowe,
  • w pozostałej części – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 stycznia 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek – uzupełniony pismem z 2 kwietnia 2021 r. (data wpływu 6 kwietnia 2021 r.) – o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości rozliczania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W związku z planowanym rozszerzeniem działalności w zakresie świadczenia usług informatycznych sklasyfikowanych w 62 PKD, szczegółowo PKD 62.01.12 – Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych oraz 62.02.30 – Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego Wnioskodawca prosi o wydanie interpretacji odnośnie właściwej stawki ryczałtu.

Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi informatyczne na rzecz kontrahentów w Polsce i za granicą. Zakres świadczonych usług to:

  1. Klasyfikowane w PKWiU jako 62.01.12 usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla systemów komputerowych, takie jak:
    • Analiza wymagań i specyfikacji procesów automatyzacji dla systemów komputerowych oraz ich komponentów na podstawie wymagań dostarczanych przez kontrahenta (automatyczne wyświetlanie informacji dla lotnisk, dla przejść granicznych, automatyzacja komputerowych systemów sterowania audio-wideo);
    • Modelowanie i projektowanie automatyzacji procesów wdrożeniowych i serwisowych, technologii informatycznych dla systemów komputerowych lub ich poszczególnych składowych;
    • Projektowanie prototypów systemów komputerowych i procesów ich wdrażania;
    • Projektowanie standardów dla architektury, komponentów i konfiguracji systemów komputerowych;
    • Definiowanie i utrzymywanie dokumentacji technicznej dla systemów komputerowych, procesów automatyzacji ich wdrażania, integracji, konfiguracji, standaryzacji;
    • Aktywny udział w spotkaniach projektowych związanych z rozwojem i zmianami systemów komputerowych;
    • Prezentowanie zaprojektowanych rozwiązań technologii informatycznych kontrahentowi.
  2. Klasyfikowane w PKWiU jako 62.02.30 – usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i systemów komputerowych, takie jak:
    • Wspieranie wiedzą oraz pomoc dla osób realizujących implementacje zaproponowanych rozwiązań i technologii;
    • Wspieranie wiedzą oraz pomoc przy doborze i wdrożeniu systemów komputerowych oraz ich komponentów rozbudowanych o zaprojektowane technologie informatyczne.

Wnioskodawca nie świadczy i nie zamierza świadczyć innych usług informatycznych poza usługami w wyżej wymienionym zakresie.

W związku z przedstawionym powyżej stanem faktycznym pojawiły się wątpliwości prawne, które Wnioskodawca chciałby zweryfikować.

Ponadto w piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, że świadczone przez niego usługi, skwalifikowane pod symbolem PKWiU: 62.01.12 oraz 62.02.30 nie są związane z oprogramowaniem. W ramach usług skwalifikowanych pod w/w symbolami Wnioskodawca zamierza świadczyć tylko usługi wymienione we wniosku tj.:

  • Analiza wymagań i specyfikacji procesów automatyzacji dla systemów komputerowych oraz ich komponentów na podstawie wymagań dostarczanych przez kontrahenta (automatyczne wyświetlanie informacji dla lotnisk, dla przejść granicznych, automatyzacja komputerowych systemów sterowania audio-wideo);
  • Modelowanie i projektowanie automatyzacji procesów wdrożeniowych i serwisowych, technologii informatycznych dla systemów komputerowych lub ich poszczególnych składowych;
  • Projektowanie prototypów systemów komputerowych i procesów ich wdrażania;
  • Projektowanie standardów dla architektury, komponentów i konfiguracji systemów komputerowych;
  • Definiowanie i utrzymywanie dokumentacji technicznej dla systemów komputerowych, procesów automatyzacji ich wdrażania, integracji, konfiguracji, standaryzacji;
  • Aktywny udział w spotkaniach projektowych związanych z rozwojem i zmianami systemów komputerowych;
  • Prezentowanie zaprojektowanych rozwiązań technologii informatycznych kontrahentowi;
  • Wspieranie wiedzą oraz pomoc dla osób realizujących implementacje zaproponowanych rozwiązań i technologii;
  • Wspieranie wiedzą oraz pomoc przy doborze i wdrożeniu systemów komputerowych oraz ich komponentów rozbudowanych o zaprojektowane technologie informatyczne.

Wymienione wyżej usługi, które Wnioskodawca zamierza świadczyć nie są związane z oprogramowaniem.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy zakres usług sklasyfikowanych jako PKWiU 62.01.12 oraz PKWiU 62.02.30 opisanych szczegółowo w opisie zdarzenia przyszłego kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%?

Zdaniem Wnioskodawcy zakres świadczonych przez niego usług uprawnia do stosowania do opodatkowania przychodów z tytułu tychże usług w formie ryczałtu ewidencjonowanego w wysokości 8,5%. Usługi takie jak:

  • Analiza wymagań i specyfikacji procesów automatyzacji dla systemów komputerowych oraz ich komponentów na podstawie wymagań dostarczanych przez kontrahenta (automatyczne wyświetlanie informacji dla lotnisk, dla przejść granicznych, automatyzacja komputerowych systemów sterowania audio-wideo);
  • Modelowanie i projektowanie automatyzacji procesów wdrożeniowych i serwisowych, technologii informatycznych dla systemów komputerowych lub ich poszczególnych składowych;
  • Projektowanie prototypów systemów komputerowych i procesów ich wdrażania;
  • Projektowanie standardów dla architektury, komponentów i konfiguracji systemów komputerowych;
  • Definiowanie i utrzymywanie dokumentacji technicznej dla systemów komputerowych, procesów automatyzacji ich wdrażania, integracji, konfiguracji, standaryzacji;
  • Aktywny udział w spotkaniach projektowych związanych z rozwojem i zmianami systemów komputerowych;
  • Prezentowanie zaprojektowanych rozwiązań technologii informatycznych kontrahentowi

‒ są ściśle związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla systemów komputerowych, jednocześnie nie będąc usługami związanymi z oprogramowaniem, tj. nie dotykają usług programowania i rozwoju oprogramowania technologii informatycznych.

Usługi te są sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.02.12 i mogą być opodatkowane w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ponadto usługi takie jak;

  • Wspieranie wiedzą oraz pomoc dla zespołów realizujących implementacje zaproponowanych rozwiązań i technologii;
  • Wspieranie wiedzą oraz pomoc przy uruchamianiu systemów komputerowych rozbudowanych o zaprojektowane technologie informatyczne

‒ są ściśle związane z usługami pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i systemów komputerowych, jednocześnie nie będąc usługami związanymi z doradztwem w zakresie oprogramowania.

Zgodnie z powyższą analizą usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.01.12 oraz PKWiU 62.02.30 w w/w zakresie mogą być opodatkowane w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. g ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowo analizując swoją sytuację Wnioskodawca znalazł interpretacje podatkowe ze zbieżnym zakresem usług potwierdzające jego stanowisko, tj. interpretacja indywidualna z dnia 22 stycznia 2020 r. nr 0115-KDIT1.4011.73.2019.1.KK oraz interpretacja z dnia 21 lutego 2017 r. nr 0461-ITPB1.4511.8.2017.2.MPŁ.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie możliwości rozliczania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%:

  • w części dotyczącej wskazanej podstawy prawnej opodatkowania usług świadczonych przez Wnioskodawcę – jest nieprawidłowe,
  • w pozostałej części – jest prawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. z 2020 r., poz. 1905 z późn. zm.): ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy: opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką” (…).

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

  • 15% przychodów ze świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) – art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. h;
  • 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a).

W tym miejscu należy wyjaśnić, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto należy zauważyć, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca planuje rozszerzyć działalność w zakresie świadczenia usług informatycznych. Zakres świadczonych usług to sklasyfikowane wg PKWiU 62.01.12 usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla systemów komputerowych oraz usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i systemów komputerowych (PKWIU 62.02.30). Ponadto świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie są związane z oprogramowaniem.

Reasumując – przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.01.12 oraz 62.02.30 będą mogły być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stanowisko Wnioskodawcy uznano za nieprawidłowe z uwagi na błędną podstawę prawną. Przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę mogą być opodatkowane na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie jak wskazał Wnioskodawca na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b tej ustawy.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji należy stwierdzić, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego niniejszą interpretację.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj