Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-3.4010.58.2021.2.JKU
z 12 maja 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 4 lutego 2021 r., który wpłynął do tut. Organu w tym samym dniu za pośrednictwem platformy ePUAP, uzupełnionym 7 kwietnia 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w stanie faktycznym opisanym we Wniosku, przeniesienie autorskich praw majątkowych do Utworów na rzecz Uprawnionego, które zostało dokonane w ramach kwoty dofinansowania otrzymanego przez Wnioskodawcę na podstawie Umowy z NCBiR z 20 grudnia 2013 r., o którym to mowa w § 2 ust. 1 Projektu Umowy o przeniesieniu autorskich praw majątkowych do Utworów nastąpiło w sposób nieodpłatny, a tym samym po stronie Wnioskodawcy nie powstaje przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem CIT, a w konsekwencji czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w stanie faktycznym opisanym we Wniosku, kwota dofinansowania z NCBiR otrzymana przez Wnioskodawcę jest zwolniona od opodatkowania podatkiem CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o CIT – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lutego 2021 r. wpłynął do tut. Organu wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w stanie faktycznym opisanym we Wniosku, przeniesienie autorskich praw majątkowych do Utworów na rzecz Uprawnionego, które zostało dokonane w ramach kwoty dofinansowania otrzymanego przez Wnioskodawcę na podstawie Umowy z NCBiR z 20 grudnia 2013 r., o którym to mowa w § 2 ust. 1 Projektu Umowy o przeniesieniu autorskich praw majątkowych do Utworów nastąpiło w sposób nieodpłatny, a tym samym po stronie Wnioskodawcy nie powstaje przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem CIT, a w konsekwencji czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w stanie faktycznym opisanym we Wniosku, kwota dofinansowania z NCBiR otrzymana przez Wnioskodawcę jest zwolniona od opodatkowania podatkiem CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o CIT. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych dlatego pismem z 30 marca 2021 r. wezwano do jego uzupełnienia co też nastąpiło 7 kwietnia 2021 r.



We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest (i) instytutem badawczym, (ii) mającym siedzibę i miejsce zarządu na terytorium Polski oraz (iii) posiadającym w Polsce nieograniczony obowiązek podatkowy w podatku CIT. Wnioskodawca jest również czynnym podatnikiem podatku VAT.

W dniu 20 grudnia 2013 r. Wnioskodawca oraz inni Wykonawcy („razem dalej jako „Wykonawcy”) zawarli umowę z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju („NCBiR”) na wykonanie prac (…) objętych Projektem pt. (…) („Umowa NCBiR z 20 grudnia 2013 r.”).

Na zrealizowanie Projektu Wykonawcy otrzymali od NCBiR dofinansowanie w określonej kwocie.

W ramach Projektu zostały zrealizowane przez Wykonawców dzieła wspólne, będące utworami w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2019 r. Poz. 1231 ze zm.; dalej: „ustawa o prawie autorskim i prawach majątkowych”), („Utwory”). Po zrealizowaniu Projektu Wykonawcy na wniosek Skarbu Państwa, w imieniu którego działa Minister Obrony Narodowej, zobowiązani byli do przeniesienia autorskich praw majątkowych do Utworów na Uprawnionego.

Zgodnie z zawartą Umową z NCBiR z 20 grudnia 2013 r. Wykonawcy, w związku z otrzymanym finansowaniem Projektu, zobowiązali się przenieść na Uprawnionego całość autorskich praw majątkowych do wszelkich efektów prowadzonych prac rozwojowych lub badań naukowych, stanowiących utwór w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, w tym ich uzupełnień, modyfikacji i uszczegółowień (§ 13 ust. 1 Umowy z NCBiR z 20 grudnia 2013 r.).

W związku z tym, że Projekt jest finansowany przez NCBiR intencją stron Umowy z NCBiR z 20 grudnia 2013 r. jest dokonanie transferu na rzecz Uprawnionego całości praw autorskich do Utworów, tak aby to Uprawniony był docelowo uprawniony do całości Utworów w zakresie wszelkich znanych i możliwych (niezależnie od formy) sposobów ich eksploatacji lub dalszego transferu (§ 13 ust. 2 Umowy z NCBiR z 20 grudnia 2013 r.). Przeniesienie autorskich praw majątkowych do Utworów powstałych w trakcie realizacji Umowy z NCBiR z 20 grudnia 2013 r. ma nastąpić z chwilą zakończenia realizacji Projektu.

Ponadto, w związku z tym, że prowadzone przez Wykonawców prace rozwojowe i badania naukowe są finansowane przez NCBiR, nabycie przez Uprawnionego całości praw autorskich do Utworów nastąpi w całości nieodpłatnie na podstawie umowy przenoszącej autorskie prawa majątkowe do Utworów zawartej pomiędzy Wykonawcami a Uprawnionym („Umowa o przeniesieniu autorskich praw majątkowych do Utworów”), (§ 13 ust. 12 Umowy z NCBiR z 20 grudnia 2013 r.).

W 2020 r. w związku z zakończeniem realizacji Projektu Wykonawcy zobowiązani byli do przeniesienia autorskich praw majątkowych do Utworów na rzecz Uprawnionego. W dniu 5 sierpnia 2020 r. Wykonawcy otrzymali projekt Umowy o przeniesienie autorskich praw majątkowych do Utworów („Projekt Umowy o przeniesienie autorskich praw majątkowych do Utworów”).

§ 2 ust. 1 Projektu Umowy o przeniesieniu autorskich praw majątkowych do Utworów brzmi: „Wykonawcy - odpłatnie, tj. w ramach kwoty dofinansowania, której zapłata została dokonana na podstawie [Umowy z NCBiR z 20 grudnia 2013 r.] - przenoszą (na wszystkich polach eksploatacji) na Uprawnionego autorskie prawa majątkowe do Utworów wymienionych w Załączniku Nr 7 do Umowy, wraz z wyłącznym prawem zezwalania na wykonywanie zależnych praw autorskich. Przeniesienie autorskich praw majątkowych do Utworów obejmuje uprawnienie do nieograniczonego w czasie rozporządzania i korzystania z Utworów w kraju i za granicą, a także w Kosmosie, na wszelkich polach eksploatacji, które są znane w chwili zawarcia Umowy (...)”.

W wyniku przeniesienia autorskich praw majątkowych do Utworów na podstawie Umowy o przeniesienie autorskich praw majątkowych do Utworów Wnioskodawca nie otrzyma żadnego wynagrodzenia od Uprawnionego.

Wnioskodawca tytułem uzupełnienia, pismem z 7 kwietnia 2021 r., wskazał, że na podstawie Umowy z NCBiR z 20 grudnia 2013 r. otrzymał na realizację Projektu środki pieniężne przekazane przez NCBiR. NCBiR otrzymało środki na ten cel z budżetu państwa.



W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 7 kwietnia 2021 r.):

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w stanie faktycznym opisanym we Wniosku, przeniesienie autorskich praw majątkowych do Utworów na rzecz Uprawnionego, które zostało dokonane w ramach kwoty dofinansowania otrzymanego przez Wnioskodawcę na podstawie Umowy z NCBiR z 20 grudnia 2013 r., o którym to mowa w § 2 ust. 1 Projektu Umowy o przeniesieniu autorskich praw majątkowych do Utworów nastąpiło w sposób nieodpłatny, a tym samym po stronie Wnioskodawcy nie powstaje przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem CIT, a w konsekwencji czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w stanie faktycznym opisanym we Wniosku, kwota dofinansowania z NCBiR otrzymana przez Wnioskodawcę jest zwolniona od opodatkowania podatkiem CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o CIT?



Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 7 kwietnia 2021 r.):

Art. 1 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (Dz. U. z 2020 r. poz. 1861 ze zm.; dalej: „ustawa o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju”) stanowi, że ustawa o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju określa zasady działania NCBiR. Centrum jest agencją wykonawczą w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2013 r. poz. 885, ze zm., winno być: Dz.U. z 2016 r. poz. 1870 ze zm.) powołaną do realizacji zadań z zakresu polityki naukowej, naukowo-technicznej i innowacyjnej państwa.

Zgodnie z art. 27 ust. 1 i 2 ustawy o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, Centrum zarządza strategicznymi programami badań naukowych i prac rozwojowych oraz finansuje lub współfinansuje te programy. Strategiczne programy badań naukowych i prac rozwojowych są finansowane ze środków finansowych na naukę zgodnie z rocznym planem finansowym Centrum, o którym mowa w art. 48 ust. 1 ustawy o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju.

Zgodnie z art. 28 ust. 1 oraz ust. 2 ustawy o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, Centrum zarządza realizacją badań naukowych lub prac rozwojowych na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa oraz je finansuje lub współfinansuje. Badania naukowe lub prace rozwojowe na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa są realizowane w ramach strategicznych programów badań naukowych i prac rozwojowych, lub innych zadań Centrum.

Strategiczne programy badań naukowych i prac rozwojowych są finansowane ze środków finansowych na naukę zgodnie z rocznym planem finansowym Centrum, o którym mowa w art. 48 ust. 1 ustawy o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (art. 27 ust. 2 ustawy o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju).

Jak stanowi art. 30 ust. 1 pkt 1-3 tej ustawy, do zadań Centrum należy także:

  1. wspieranie komercjalizacji wyników badań naukowych lub prac rozwojowych oraz innych form ich transferu do gospodarki;
  2. inicjowanie i realizacja programów obejmujących finansowanie badań naukowych lub prac rozwojowych oraz działań przygotowujących do wdrożenia wyniki badań naukowych lub prac rozwojowych;
  3. inicjowanie i realizacja programów obejmujących finansowanie badań stosowanych, o których mowa w art. 2 pkt 3 lit. b ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki.

W myśl art. 7 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2018 r. poz. 87; dalej: „ustawa o zasadach finansowania nauki”); ustawa o zasadach finasowania nauki została uchylona przez ustawę z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2020 r. poz. 85 ze zm.), Minister przekazuje Centrum Rozwoju środki finansowe w formie:

  1. dotacji celowej na realizację strategicznych programów badań naukowych i prac rozwojowych oraz innych zadań Centrum Rozwoju, o których mowa w art. 5 pkt 1 ustawy o zasadach finansowania nauki, oraz na realizację badań naukowych lub prac rozwojowych na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa, określonych w art. 5 pkt 2 ustawy o zasadach finansowania nauki, na wniosek Dyrektora Centrum Rozwoju;
  2. dotacji podmiotowej na pokrycie bieżących kosztów zarządzania realizowanymi przez Centrum Rozwoju zadaniami, określonymi w art. 5 pkt 1 i 2 ustawy o zasadach finansowania nauki;
  3. dotacji celowej na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji dotyczących obsługi realizacji zadań, określonych w art. 5 pkt 1 i 2 ustawy o zasadach finansowania nauki.

Zgodnie z art. 46 ust. 1 ustawy o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, przychodami Centrum są środki finansowe otrzymywane w formie dotacji celowej na realizację strategicznych programów badań naukowych i prac rozwojowych, innych zadań Centrum oraz na realizację badań naukowych i prac rozwojowych na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa, przekazywanej na wniosek Dyrektora.

Art. 32 ust. 4 ustawy o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, stanowi, że w przypadku finansowania przez Centrum projektu dotyczącego badań naukowych lub prac rozwojowych na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa Skarb Państwa może, w terminie do dwunastu miesięcy od dnia zakończenia realizacji projektu, złożyć podmiotowi, któremu Dyrektor przyznał środki finansowe, pisemne oświadczenie o korzystaniu z utworu lub z wynalazku, wzoru użytkowego, wzoru przemysłowego lub topografii układu scalonego, wyhodowanej albo odkrytej i wyprowadzonej odmiany rośliny powstałych w wyniku realizacji tego projektu. W takim przypadku Skarb Państwa uprawniony jest do nieodpłatnego korzystania z utworu na polach eksploatacji wymienionych w złożonym oświadczeniu, wybranych spośród wszystkich znanych na dzień zakończenia projektu, lub z wynalazku, wzoru użytkowego, wzoru przemysłowego lub topografii układu scalonego, wyhodowanej albo odkrytej i wyprowadzonej odmiany rośliny na zasadzie licencji pełnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo, wraz z prawem do dokonywania dowolnych zmian, adaptacji, przeróbek i modyfikacji oraz prawem do udzielania sublicencji. Skarb Państwa reprezentowany jest w tych sprawach przez podmiot wskazany w umowie o wykonanie i finansowanie projektu, a przy braku takiego wskazania - Ministra Obrony Narodowej.

Z § 2 ust. 1 Projektu Umowy o przeniesieniu autorskich praw majątkowych do Utworów wynika, że wykonawcy - odpłatnie, tj. w ramach kwoty dofinansowania, której zapłata została dokonana na podstawie Umowy z NCBiR z 20 grudnia 2013 r. - przenoszą (na wszystkich polach eksploatacji) na Uprawnionego autorskie prawa majątkowe do Utworów. Z brzmienia § 2 ust. 1 Projektu Umowy o przeniesieniu autorskich praw majątkowych do Utworów pomimo tego, że wskazano, iż przeniesienie praw majątkowych do Utworów nastąpi na rzecz Uprawnionego odpłatnie, to jednak w dalszej części tego zapisu wskazano, że ta odpłatność została sfinansowana z otrzymanego już przez Wykonawców dofinansowania w ramach zawartej wcześniej Umowy z NCBiR. Oznacza to, w ocenie Wnioskodawcy, że „odpłatne” przeniesienie praw majątkowych do Utworów na rzecz Uprawnionego nastąpi na zasadach określonych w Umowie z NCBiR z 20 grudnia 2013 r., tj. w sposób nieodpłatny bowiem „płatność”, do której odnosi się sformułowanie „odpłatnie” w § 2 ust. 1 Projektu Umowy o przeniesieniu autorskich praw majątkowych do Utworów nastąpiła już w ramach otrzymanego przez Wnioskodawcę dofinansowania. W ocenie Wnioskodawcy, nie można tutaj mówić o ponownej odpłatności za przeniesienie praw majątkowych do Utworów na rzecz Uprawnionego na podstawie Projektu Umowy. „Odpłatność” ujęta w kwocie otrzymanego dofinansowania przez Wnioskodawcę w ramach Umowy z NCBiR z 20 grudnia 2013 r. nie jest także dodatkowym wynagrodzeniem za przeniesienia autorskich praw majątkowych do Utworów. Ponadto, w wyniku przeniesienia autorskich praw majątkowych do Utworów na podstawie Umowy o przeniesienie autorskich praw majątkowych do Utworów Wnioskodawca nie otrzyma żadnego wynagrodzenia od Uprawnionego.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, przychodami, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Otrzymywane przez podatników dofinansowania spełniają co do zasady warunek uznania ich za przychód. Użycie w art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT sformułowania „otrzymane” oznacza, że momentem powstania przychodu pieniężnego jest moment otrzymania, czyli wpływu bezpośrednio do majątku podatnika, względnie na jego rachunek, wymienionych środków, skutkującego powstaniem po stronie podatnika możliwości dysponowania tymi środkami. W obrocie bezgotówkowym będzie to dzień uznania rachunku bankowego podatnika jako rachunku wierzyciela. Co do zasady więc, o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów danej osoby prawnej decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa podatnika, a więc takie, którymi podmiot może rozporządzać jak właściciel. Zatem, otrzymywane przez podatnika dofinansowania - co do zasady - stanowią przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem CIT.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o CIT, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o CIT, dochodem ze źródła przychodów, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

W art. 17 ustawy o CIT, wymienione są dochody, które na mocy tego przepisu korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem CIT.

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o CIT, wolne od podatku CIT są kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Należy więc stwierdzić, że środki finansowe, które Wnioskodawca otrzymał na realizację Projektu przekazane przez NCBiR, w zakresie w jakim NCBiR otrzymało środki na ten cel z budżetu państwa, korzystają ze zwolnienia w podatku CIT, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o CIT. W związku z tym, że w ramach otrzymanego dofinansowania, które to korzysta ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem CIT zawarta była także „odpłatność” za przeniesienie autorskich praw majątkowych do Utworów, to w ocenie Wnioskodawcy, zwrot „odpłatność” zawarty w § 2 ust. 1 Projektu Umowy o przeniesieniu autorskich praw majątkowych do Utworów nie kreuje nowego przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem CIT po stronie Wnioskodawcy.

W związku z tym, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w stanie faktycznym opisanym we Wniosku, przeniesienie autorskich praw majątkowych do Utworów na rzecz Uprawnionego, które zostało dokonane w ramach kwoty dofinansowania otrzymanego przez Wnioskodawcę na podstawie Umowy z NCBiR z 20 grudnia 2013 r., o którym to mowa w § 2 ust. 1 Projektu Umowy o przeniesieniu autorskich praw majątkowych do Utworów nastąpiło w sposób nieodpłatny, a tym samym po stronie Wnioskodawcy nie powstaje przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem CIT, ponieważ kwota dofinansowania z NCBiR otrzymana przez Wnioskodawcę jest zwolniona od opodatkowania podatkiem CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o CIT.

W związku z tym należy stwierdzić, że środki, które Wnioskodawca otrzymał na realizację projektu badawczego przekazane przez NCBiR, w zakresie w jakim NCBiR otrzymało środki na ten cel z budżetu państwa, korzystają ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem CIT, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o CIT.

Tym samym, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w stanie faktycznym opisanym we Wniosku, kwota dofinansowania z NCBiR otrzymana przez Wnioskodawcę jest zwolniona od opodatkowania podatkiem CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o CIT.



W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1406 ze zm.; dalej: „updop”), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Natomiast stosownie do treści art. 12 ust. 3 updop, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Na podstawie ww. przepisu można stwierdzić, że przychodem jest każda wartość wchodząca do majątku podatnika, powiększającą jego aktywa, mającą definitywny charakter, którą może on rozporządzać jak własną. Użycie w powyższym przepisie sformułowania „otrzymane” oznacza, że momentem powstania przychodu pieniężnego jest moment otrzymania, czyli wpływu bezpośrednio do majątku podatnika, względnie na jego rachunek, wymienionych środków, skutkującego powstaniem po stronie podatnika możliwości dysponowania tymi środkami. Co do zasady więc, o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów danej osoby prawnej decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa podatnika, a więc takie, którymi podmiot może rozporządzać jak właściciel.

W piśmiennictwie oraz judykaturze przychód podatkowy identyfikowany jest z trwałym przysporzeniem majątkowym zwiększającym wartość aktywów (zob. P. Małecki, M. Mazurkiewicz, CIT. Podatki i rachunkowość - Komentarz do art. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, LEX 2014). Z kolei w wyroku z dnia 12 lutego 2013 r., sygn. akt II FSK 1248/11 Naczelny Sąd Administracyjny wyraził pogląd, zgodnie z którym z istoty podatku dochodowego wynika, że jest on ciężarem publicznoprawnym od przyrostu majątkowego (dochodu), a zatem przychodem jest ta wartość, która wchodząc do majątku podatnika może powiększyć jego aktywa. Przychodem jest zatem takie przysporzenie majątkowe o charakterze trwałym, które definitywnie powiększa aktywa osoby prawnej.

W myśl art. 7 ust. 1 updop, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 updop, dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Otrzymywane przez Wnioskodawcę dofinansowanie spełnia zatem, warunek uznania go za przychód.

Nie oznacza to jednak, że otrzymane środki finansowe zawsze podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych przewiduje bowiem szereg zwolnień dla środków otrzymywanych na realizację określonych projektów. Przy czym zastosowanie właściwej podstawy tego zwolnienia uzależnione jest od źródła pochodzenia otrzymanych środków, celu przyznania oraz podmiotu wypłacającego określone środki.

W art. 17 updop, wymienione zostały dochody, które na mocy tego przepisu korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

I tak, wolne od podatku są m.in. kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach (art. 17 ust. 1 pkt 48 updop).

Stosownie do treści art. 1 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (Dz. U. z 2020 r. poz. 1861 ze zm.), ustawa określa zasady działania Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, zwanego dalej „Centrum”. Centrum jest agencją wykonawczą w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 869 ze zm.), powołaną do realizacji zadań z zakresu polityki naukowej, naukowo-technicznej i innowacyjnej państwa.

Zgodnie z art. 27 ust. 1 i 2 ww. ustawy, Centrum zarządza strategicznymi programami badań naukowych i prac rozwojowych oraz finansuje lub współfinansuje te programy. Strategiczne programy badań naukowych i prac rozwojowych są finansowane ze środków finansowych na naukę zgodnie z rocznym planem finansowym Centrum, o którym mowa w art. 48 ust. 1.

Stosownie do art. 46 ust. 1 ww. ustawy, przychodami Centrum są środki finansowe otrzymywane w formie:

  1. dotacji celowej na realizację strategicznych programów badań naukowych i prac rozwojowych, innych zadań Centrum oraz na realizację badań naukowych i prac rozwojowych na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa, przekazywanej na wniosek Dyrektora;
  2. dotacji podmiotowej na pokrycie bieżących kosztów zarządzania realizowanymi przez Centrum zadaniami, o których mowa w pkt 1, w tym kosztów wynagradzania ekspertów i zespołów ekspertów, o których mowa w art. 38 ust. 1;
  3. dotacji celowej na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji dotyczących obsługi realizacji zadań, o których mowa w pkt 1.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca zawarł z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju umowę na wykonanie określonych prac. W ramach Projektu zostały zrealizowane przez wykonawców Utwory. Po zrealizowaniu projektu Wnioskodawca został zobowiązany do przeniesienia autorskich praw majątkowych na Uprawnionego. W wyniku przeniesienia autorskich praw majątkowych do Utworów na podstawie Umowy o przeniesienie autorskich praw majątkowych do utworów Wnioskodawca nie otrzyma żadnego wynagrodzenia od Uprawnionego. Wnioskodawca wskazał, że NCBiR otrzymało środki na realizację Projektu z budżetu państwa.

Ponadto, w związku z tym, że prowadzone przez Wykonawców prace rozwojowe i badania naukowe są finansowane przez NCBiR, nabycie przez Uprawnionego całości praw autorskich do Utworów nastąpi w całości nieodpłatnie na podstawie umowy przenoszącej autorskie prawa majątkowe do Utworów zawartej pomiędzy Wykonawcami a Uprawnionym („Umowa o przeniesieniu autorskich praw majątkowych do Utworów”), (§ 13 ust. 12 Umowy z NCBiR z 20 grudnia 2013 r.).

Mając powyższe na uwadze zgodzić się należy z Wnioskodawcą, że przeniesienie autorskich praw majątkowych do Utworów na rzecz Uprawnionego, które zostało dokonane w ramach kwoty dofinansowania otrzymanego przez Wnioskodawcę na podstawie Umowy z NCBiR z 20 grudnia 2013 r., o którym to mowa w § 2 ust. 1 Projektu Umowy o przeniesieniu autorskich praw majątkowych do Utworów nie spowoduje obowiązku rozpoznania przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem CIT.

Odnosząc się z kolei do pytania nr 2 wskazać należy, że środki, które Wnioskodawca otrzymał na realizację Projektu przekazane przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, korzystają ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 updop, gdyż NCBiR jest agencją wykonawczą w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, która kwotę dofinansowania przekazaną Wnioskodawcy otrzymała z budżetu państwa.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w stanie faktycznym opisanym we Wniosku, przeniesienie autorskich praw majątkowych do Utworów na rzecz Uprawnionego, które zostało dokonane w ramach kwoty dofinansowania otrzymanego przez Wnioskodawcę na podstawie Umowy z NCBiR z 20 grudnia 2013 r., o którym to mowa w § 2 ust. 1 Projektu Umowy o przeniesieniu autorskich praw majątkowych do Utworów nastąpiło w sposób nieodpłatny, a tym samym po stronie Wnioskodawcy nie powstaje przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem CIT, a w konsekwencji czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w stanie faktycznym opisanym we Wniosku, kwota dofinansowania z NCBiR otrzymana przez Wnioskodawcę jest zwolniona od opodatkowania podatkiem CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o CIT należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj