Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-2.4010.80.2021.2.MS
z 13 maja 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 oraz art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Zainteresowanych przedstawione we wniosku z 12 lutego 2021 r. (data wpływu 18 lutego 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy planowany podział Spółki przez wydzielenie Działu Nieruchomości do Spółki kapitałowej przy jednoczesnym pozostawieniu w Spółce Działu Operacyjnego będzie skutkować dla Wspólnika lub Spółki powstaniem przychodu (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lutego 2021 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy planowany podział Spółki przez wydzielenie Działu Nieruchomości do Spółki kapitałowej przy jednoczesnym pozostawieniu w Spółce Działu Operacyjnego będzie skutkować dla Wspólnika lub Spółki powstaniem przychodu.

We wniosku złożonym przez:

Zainteresowanego będącego stroną postępowania:

  • Wnioskodawca

Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:

  • A Sp. z o.o.



przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Spółka) jest polskim rezydentem podatkowym i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w Polsce od całości osiąganych dochodów niezależnie od miejsca ich uzyskania. Wspólnikiem Spółki jest spółka A Sp. z o.o. również będąca polskim rezydentem podatkowym i podlegająca opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w Polsce od całości osiąganych dochodów niezależnie od miejsca ich uzyskania.

Podstawowym przedmiotem działalności gospodarczej Spółki jest działalność holdingów finansowych, sklasyfikowana w Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) kodem (…). Przedmiotem pozostałej działalności Spółki są między innymi:

  • działalność firm centralnych (…) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych, kod (…);
  • pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania, kod PKD (…);
  • wypożyczanie i dzierżawa sprzętu rekreacyjnego i sportowego, kod PKD (…);
  • wynajem i dzierżawa środków transportu wodnego, kod PKD (…);
  • kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek, kod PKD (…);
  • pośrednictwo w obrocie nieruchomościami, kod PKD (…);
  • działalność związana z wyszukiwaniem miejsc pracy i pozyskiwaniem pracowników, kod PKD (…);
  • pozostała działalność związana z udostępnianiem pracowników, kod PKD (…) oraz
  • działalność agencji pracy tymczasowej, kod PKD (…)

Spółka posiada udziały w kapitale zakładowym następujących podmiotów:

  • B Sp. z o.o.,
  • C Sp. z o.o.;
  • D Sp. z o.o.

Ponadto, w skład majątku Spółki wchodzą między innymi następujące nieruchomości:

  • lokal mieszkalny numer (…) położony w (…);
  • lokal mieszkalny numer (…) położony w (…);
  • lokal mieszkalny numer (…) położony w (…);
  • lokal mieszkalny numer (…) położony w (…);
  • lokal mieszkalny numer (…) położony w (…);
  • niezabudowana nieruchomość gruntowa położona w miejscowości (…), składająca się z działek ewidencyjnych nr (…) oraz (…);
  • niezabudowana nieruchomość gruntowa położona w miejscowości (…), składająca się z działek ewidencyjnych nr (…), (…), (…), (…);
  • niezabudowana nieruchomość gruntowa położona w miejscowości (…), składająca się z działki ewidencyjnej nr (…),
  • nieruchomość gruntowa położona w miejscowości (…), składająca się z działek ewidencyjnych nr (…) oraz (…),
  • udział w wysokości 1/2 w prawie własności niezabudowanej nieruchomości gruntowej położonej w (…), składającej się z działek o numerach identyfikacyjnych: (…), (…), (…),
  • niezabudowana nieruchomość gruntowa położona w miejscowości (…), składająca się z działek ewidencyjnych nr (…), (…), (…),
  • niezabudowana nieruchomość gruntowa położona w miejscowości (…), składająca się z działek ewidencyjnych nr (…), (…), (…),
  • niezabudowana nieruchomość gruntowa oznaczona w ewidencji gruntów jako działka nr (…) z obrębu (…),

zwane w dalszej części wniosku łącznie: „Nieruchomościami”.

Jedna z Nieruchomości wykorzystywana jest na potrzeby własne Spółki. Część z Nieruchomości wykorzystywana jest w działalności Spółki polegającej na najmie powierzchni. Z własnością poszczególnych nieruchomości lokalowych związane są odpowiednie (wyrażone ułamkiem) udziały w nieruchomości wspólnej oraz odpowiednie pomieszczenia przynależne (m.in. piwnica, komórka lokatorska, taras), jak również inne prawa związane z nieruchomościami lokalowymi (m.in. prawa do korzystania z miejsc postojowych). Spółce (jako współwłaścicielowi) przysługują również odpowiednie (wyrażone ułamkiem) udziały w prawie własności lokali niemieszkalnych (halach garażowych), stanowiących odrębne nieruchomości oraz w prawach związanych z tymi udziałami. Nieruchomości gruntowe zostały nabyte w celach inwestycyjnych (wzrost wartości i odsprzedaż z zyskiem), a do czasu odsprzedaży Spółka czerpie pożytki z ich najmu/dzierżawy.

Szeroki zakres działalności gospodarczej Spółki spowodował, że Spółka prowadzi obecnie działalność gospodarczą w ramach dwóch faktycznie oraz formalnie wyodrębnionych (wyspecjalizowanych) jednostek organizacyjnych, tj.:

  • działu prowadzącego działalność w zakresie wynajmu i dzierżawy nieruchomości oraz zakupu i sprzedaży nieruchomości w celach inwestycyjnych (dalej: „Dział Nieruchomości”), oraz
  • działu prowadzącego działalność gospodarczą w pozostałym zakresie (dalej: „Dział Operacyjny”).

Wyodrębnienie Działu Operacyjnego oraz Działu Nieruchomości w strukturze Spółki skutkowało stworzeniem wyspecjalizowanych struktur realizujących zadania gospodarcze odpowiadające polom działalności Spółki. Wraz z utworzeniem poszczególnych działów faktycznie oraz formalnie rozdzielone zostały sfery działalności gospodarczej Spółki na: działalność podstawową Spółki związaną z funkcjami holdingu i agencji pracy oraz innymi ubocznymi przedmiotami działalności oraz działalność związaną z zarządzaniem nieruchomościami Spółki w zakresie wynajmu, dzierżawy i obrotu nieruchomościami w celach inwestycyjnych.

W szczególności Spółka wyjaśnia, że w związku z podejmowaniem działalności w wyspecjalizowanych obszarach Spółka jest wpisana do Krajowego Rejestru Agencji Zatrudnienia, jako agencja zatrudnienia specjalizująca się w pośrednictwie pracy, doradztwie personalnym oraz pracy tymczasowej. Wszelkie czynności związane z wykonywaniem zadań agencji zatrudnienia przez Spółkę, realizowane są przez Dział Operacyjny. Spółka, wskazuje również, że w związku z formalnym i faktycznym wydzieleniem Działu Nieruchomości oraz Działu Operacyjnego do obu z nich zostały formalnie i faktycznie przypisane pakiety udziałów w spółkach, które są w sposób faktyczny i/lub celowościowy z danym działem powiązane. Udziały w spółkach przypisane do poszczególnych działów, stanowią istotny element aktywów każdego z nich. Spółka wskazuje, że do Działu Nieruchomości zostały przypisane pakiety udziałów spółki D Sp. z o.o. (spółki działającej na rynku turystycznym), zaś w odniesieniu do Działu Operacyjnego, zostały przypisane pakiety udziałów w spółkach: B Sp. z o.o. (spółki działającej na rynku spożywczym) oraz C Sp. z o.o. (tj. spółki działającej na rynku IT).

Innymi słowy każda z ww. jednostek biznesowych prowadzi działalność w wyodrębnionym obszarze biznesowym, który posiada własną specyfikę, m.in. odrębny i całkowicie inny rynek, odrębnych klientów, odrębne otoczenie konkurencyjne oraz inny zakres świadczonych usług.

Ze względów biznesowych, rozważane jest przeprowadzenie restrukturyzacji polegającej na przeprowadzeniu zmiany sposobu prowadzenia działalności w ramach Spółki.

Restrukturyzacja będzie polegała:

  • na wydzieleniu Działu Nieruchomości, w tym aktywów i zobowiązań, praw i obowiązków związanych z Działem Nieruchomości, a także części zasobów majątkowych i kadrowych wspierających działalność Działu Nieruchomości, wraz z przypisanym do niego pakietem udziałów w spółce D Sp. z o.o. do spółki kapitałowej (najprawdopodobniej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, dalej: „Spółka Kapitałowa”), oraz
  • pozostawieniu w Spółce Działu Operacyjnego, w tym aktywów i zobowiązań, praw i obowiązków związanych z Działem Operacyjnym, a także części zasobów majątkowych i kadrowych wspierających działalność Działu Operacyjnego, wraz z przypisanym do niego pakietem udziałów w spółkach: B Sp. z o.o. oraz C Sp. z o.o.

W ramach restrukturyzacji wydzielony zostanie cały Dział Nieruchomości wraz z aktywami oraz zobowiązaniami, prawami i obowiązkami niezbędnymi do funkcjonowania Działu Nieruchomości (w szczególności kluczowy personel w tym zakresie). Poniżej Wnioskodawca przedstawia opis dwóch niezależnie funkcjonujących obecnie w Spółce Działów - Działu Nieruchomości oraz Działu Operacyjnego.

Dział Nieruchomości

Do zadań Działu Nieruchomości należy w szczególności:

  • realizacja wszelkich czynności związanych z zawieraniem, rozwiązywaniem i prawidłowym wykonywaniem umów najmu i obsługą najemców,
  • poszukiwanie nowych najemców,
  • egzekwowanie płatności od byłych najemców,
  • konserwacja nieruchomości rozumiana jako nadzór nad stanem technicznym i zapewnienie określonych standardów wynajmowanych nieruchomości, w tym remonty i ulepszenia,
  • zarządzanie Nieruchomościami nabytymi w celach inwestycyjnych,
  • poszukiwanie nowych nieruchomości jako potencjalnych aktywów inwestycyjnych, oraz
  • obrót nieruchomościami inwestycyjnymi oraz reinwestycja uzyskanych środków.

W celu realizacji powyższych zadań do Działu Nieruchomości zostały przypisane zasoby majątkowe i niemajątkowe oraz odpowiednio wykwalifikowane zasoby kadrowe. Do Działu Nieruchomości zostały przypisane następujące składniki materialne i niematerialne:

  • wszystkie posiadane przez Spółkę prawa do Nieruchomości;
  • środki trwałe wykorzystywane w ramach działalności Działu Nieruchomości, w tym w szczególności sprzęt biurowy, sprzęt komputerowy itp.;
  • prawa i zobowiązania z umów handlowych dotyczących Działu Nieruchomości, w tym z umów najmu i dzierżawy;
  • prawa i zobowiązania z umów dotyczących Działu Nieruchomości, innych niż umowy handlowe (w tym dotyczących sprzedaży energii elektrycznej, zaopatrzenia w wodę i odprowadzenia ścieków, dostawy energii cieplnej, usług telekomunikacyjnych itp.);
  • należności i zobowiązania związane z Działem Nieruchomości;
  • zasoby kadrowe tj. pracownik zatrudniony w Dziale Nieruchomości i jeden współpracownik Działu Nieruchomości;
  • baza danych zawierająca dane najemców nieruchomości;
  • wierzytelności związane z Działem Nieruchomości;
  • księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej w ramach Działu Nieruchomości;
  • pakiet udziałów w D Sp. z o.o.

Dział Nieruchomości w ramach struktury organizacyjnej Spółki funkcjonuje jako jednostka organizacyjnie formalnie wyodrębniona w wewnętrznej strukturze Spółki. Wyodrębnienie to jest (lub będzie na moment podziału) odzwierciedlone poprzez przypisanie do Działu Nieruchomości następujących elementów funkcjonalnych:

  • oddzielnej struktury organizacyjnej, która wyraża się w szczególności:
    • odrębnymi pracownikami przypisanymi do Działu Nieruchomości - wyspecjalizowanych w zakresie zadań realizowanych przez Dział Nieruchomości;
    • wyodrębnieniem przestrzeni biurowej, w której prowadzona jest działalność gospodarcza Działu Nieruchomości;
  • aktywów i pasywów:
    • wyposażenia, np. meble biurowe;
    • środki trwałe, np. komputery, własność Nieruchomości;
    • prawa i obowiązki wynikające z umów handlowych, np. uprawnienia i obowiązki z umów na dostawę mediów, umów najmu, umów dzierżawy;
    • baza danych kontrahentów;
    • wierzytelności i zobowiązania, np. wierzytelności i zobowiązania handlowe, należności inne niż handlowe, tj. np. z tytułu dostawy mediów;
    • środki pieniężne zgromadzone na oddzielnych rachunkach bankowych związanych z bieżącą działalnością Działu Nieruchomości;
  • wyodrębnienia finansowego poprzez oddzielnie ewidencjonowane przychodów i kosztów związanych z działalnością Działu Nieruchomości.



Ponadto, Dział Nieruchomości jest również samodzielny pod względem finansowym. Co potwierdza fakt, że na podstawie uchwały zarządu Spółki do Działu Nieruchomości jest przypisana dokumentacja finansowo-księgowa związana z funkcjonowaniem Działu Nieruchomości oraz ewidencja przychodów i kosztów jak również aktywów i zobowiązań wyodrębniona z ewidencji Spółki, wraz z dedykowanym jej planem kont. Na moment podziału sporządzony zostanie odrębny bilans Działu Nieruchomości oraz możliwe jest, że będzie już prowadzony odrębny rachunek zysków i strat (na chwilę obecną jego przygotowywanie nie ma ekonomicznego uzasadnienia). Po przeprowadzeniu podziału, każdy dział będzie funkcjonował w oparciu o odrębne budżety.

Dział Operacyjny

W ramach Działu Operacyjnego, Spółka świadczy następujące usługi:

  • wypożyczania i dzierżawy sprzętu rekreacyjnego i sportowego;
  • wynajem i dzierżawa środków transportu wodnego;
  • usługi doradcze w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania.

A ponadto, Spółka podjęła działania związane bezpośrednio z Działem Operacyjnym, które to są nakierowane na intensyfikację oraz rozwój usług w zakresie:

  • wyszukiwania miejsc pracy;
  • rekrutacja oraz selekcja pracowników;
  • zatrudniania pracowników;
  • udostępniania pracowników;
  • nawiązywania współpracy z pracodawcami;
  • delegowania pracowników do pracodawców;
  • zapewniania innych (kluczowych z punktu widzenia grupy, do której należy Spółka) świadczeń na rzecz spółek działających w ramach grupy Spółki (np. wsparcie księgowe, IT, itp.).

W celu realizacji powyższych zadań do Działu Operacyjnego zostały przypisane zasoby majątkowe i niemajątkowe oraz odpowiednio wykwalifikowane zasoby kadrowe. Do Działu Operacyjnego zostały przypisane następujące składniki materialne i niematerialne:

  • środki trwałe wykorzystywane w ramach działalności Działu Operacyjnego, w tym w szczególności sprzęt biurowy, sprzęt komputerowy itp.;
  • prawa i zobowiązania z umów handlowych dotyczących Działu Operacyjnego;
  • prawa i zobowiązania z umów dotyczących Działu Operacyjnego, innych niż umowy handlowe (w tym dotyczących usług telekomunikacyjnych itp.);
  • należności i zobowiązania związane z Działem Operacyjnym;
  • zasoby kadrowe związane z Działem Operacyjnym;
  • baza danych zawierająca dane kontrahentów oraz pozyskiwanych pracowników;
  • wierzytelności związane z Działem Operacyjnym;
  • księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej w ramach Działu Operacyjnego;
  • pakiety udziałów w spółkach realizujących zadania Działu Operacyjnego wraz z wynikającymi z nich prawami.

Dział Operacyjny funkcjonuje w strukturze wewnętrznej Spółki jako jednostka organizacyjnie formalnie wyodrębniona. Wyodrębnienie to jest odzwierciedlone poprzez przypisanie do Działu Operacyjnego następujących elementów funkcjonalnych:

  • oddzielnej struktury organizacyjnej, wyrażającej się w szczególności:
    • odrębnymi pracownikami przypisanymi do Działu Operacyjnego;
    • odrębnymi zasadami oraz sposobem zarządzania Działem Operacyjnym;
  • aktywów i pasywów:
    • wyposażenia, np. meble biurowe;
    • środki trwałe, np. komputery;
    • prawa i obowiązki wynikające z umów handlowych, np. uprawnienia i obowiązki z umów na dostawę mediów, umów w zakresie współpracy w rekrutacji pracowników;
    • baza danych kontrahentów oraz potencjalnych pracowników;
    • wierzytelności i zobowiązania, np. wierzytelności i zobowiązania handlowe, należności inne niż handlowe, tj. np. z tytułu dostawy mediów;
    • środki pieniężne zgromadzone na oddzielnych rachunkach bankowych związanych z bieżącą działalnością Działu Operacyjnego;
  • wyodrębnienia finansowego poprzez oddzielnie ewidencjonowane przychodów i kosztów związanych z działalnością Działu Operacyjnego.



Podobnie jak Dział Nieruchomości, Dział Operacyjny jest również samodzielny pod względem finansowym. Co potwierdza fakt, że na podstawie uchwały zarządu Spółki do Działu Operacyjnego jest przypisana dokumentacja finansowo-księgowa związana z funkcjonowaniem Działu Operacyjnego oraz ewidencja przychodów i kosztów jak również aktywów i zobowiązań wyodrębniona z ewidencji Spółki, wraz z dedykowanym jej planem kont. Na moment podziału sporządzony zostanie odrębny bilans Działu Nieruchomości oraz możliwe jest, że będzie już prowadzony odrębny rachunek zysków i strat (na chwilę obecną jego przygotowywanie nie ma ekonomicznego uzasadnienia). Po przeprowadzeniu podziału, każdy dział będzie funkcjonował w oparciu o odrębne budżety.

Restrukturyzacja

Obecnie Spółka, mając na uwadze uzasadnione przyczyny ekonomiczne, w tym w szczególności z powodu całkowicie odmiennej specyfiki działalności obu działów Spółki, sposobu ich prowadzenia, horyzontu czasowego podejmowanych działań oraz sposobu rzeczywistej kontroli (zarówno zarządczej, jak i właścicielskiej) i efektywności tych działań rozważa przeprowadzenie zmiany sposobu prowadzenia działalności Spółki, który polegałby na podziale Spółki przez wydzielenie ze spółki Działu Nieruchomości do Spółki Kapitałowej.

Intencją Spółki jest, aby wydzielenie objęło cały Dział Nieruchomości, wszystkie wskazane we wniosku nieruchomości oraz aktywa do niego przypisane, niemniej z przyczyn operacyjnych może się zdarzyć, że niektóre aktywa inne niż Nieruchomości nie zostaną wydzielone do Spółki kapitałowej (bowiem ulegną w m.in. zniszczeniu, zużyciu, zostaną zbyte, itp.).

Wnioskodawca zaznacza, że dokonanie restrukturyzacji formalnie usankcjonuje istniejący faktyczny podział działalności funkcjonujący wewnątrz Spółki. Tym samym podział przez wydzielenie do Spółki Kapitałowej działalności Działu Nieruchomości stanowić będzie dostosowanie rzeczywistości prawnej do istniejącego stanu faktycznego.

Wnioskodawca podkreśla ponadto, że zamiarem i celem Spółki Kapitałowej będzie kontynuowanie działalności prowadzonej dotychczas przez Dział Nieruchomości.



W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie:

Czy w świetle opisanego zdarzenia przyszłego, planowany podział Spółki przez wydzielenie Działu Nieruchomości do Spółki kapitałowej przy jednoczesnym pozostawieniu w Spółce Działu Operacyjnego będzie skutkować dla Wspólnika lub Spółki powstaniem przychodu? (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)

Zdaniem Zainteresowanych, planowany podział Spółki przez wydzielenie Działu Nieruchomości do Spółki kapitałowej przy jednoczesnym pozostawieniu w Spółce Działu Operacyjnego nie będzie skutkować powstaniem przychodu ani u Wspólnika ani u Spółki.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 8b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1406 ze zm. dalej: „ustawa o CIT”), przychodami z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14 ustawy o CIT jest ustalona na dzień podziału wartość emisyjna udziałów spółki przejmującej przydzielonych udziałowcowi spółki dzielonej, jeżeli przy podziale przez wydzielenie majątek przejmowany na skutek podziału lub majątek pozostający w spółce, nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 8 (winno być: art. 12 ust. 1 pkt 9) ustawy o CIT w spółce podlegającej podziałowi, jeżeli przy podziale przez wydzielenie majątek przejmowany na skutek podziału lub majątek pozostający w spółce nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa przychód stanowi wartość rynkowa składników majątkowych przeniesionych na spółki przejmujące lub nowo zawiązane ustalona na dzień podziału lub wydzielenia.

W świetle powyższych przepisów, przychód nie powinien powstać, jeżeli majątek pozostający w spółce podlegającej podziałowi (tj. w Spółce po podziale) oraz w wydzielany (tu: do Spółki Kapitałowej) stanowić będą przedsiębiorstwa lub jego zorganizowane części.

Zgodnie z art. 4a pkt 4 ustawy o CIT, pod pojęciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa należy rozumieć organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

W kontekście powyższego, aby mówić o zorganizowanej części przedsiębiorstwa (dalej: „ZCP”), część tego przedsiębiorstwa powinna wypełniać następujące przesłanki:

  1. musi istnieć wyodrębniony funkcjonalnie zespół składników majątkowych, obejmujący składniki o charakterze materialnym i niematerialnym, w tym zobowiązania, przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  2. składniki te muszą być organizacyjnie wyodrębnione w istniejącym przedsiębiorstwie,
  3. składniki te muszą być finansowo wyodrębnione w istniejącym przedsiębiorstwie,
  4. ZCP mogłaby stanowić niezależne przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze.

Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT.

W ocenie Zainteresowanych, zarówno opisany w zdarzeniu przyszłym Dział Nieruchomości, jak i Dział Operacyjny spełniają wszystkie ww. przesłanki, tj.:

  1. stanowią zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) przeznaczonych do realizacji zadań gospodarczych związanych z Działem Nieruchomości oraz Działem Operacyjnym;
  2. są organizacyjnie wyodrębnione w istniejącym przedsiębiorstwie w postaci odrębnej jednostki organizacyjnej;
  3. są finansowo wyodrębnione w istniejącym przedsiębiorstwie;
  4. są wyodrębnione funkcjonalnie w istniejącym przedsiębiorstwie i przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych:
    1. Dział Nieruchomości - działalność związana z nieruchomościami;
    2. Działa Operacyjny - działalność związana ze świadczeniem usług w zakresie agencji zatrudnienia/pracy tymczasowej oraz pozostałej działalności operacyjnej;
  5. mogłyby stanowić niezależne przedsiębiorstwa samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.

Ustawa o CIT, co do zasady, nie definiuje pojęcia „zespołu składników majątkowych” tworzących ZCP. Można w tym zakresie posługiwać się stanowiskiem zawartym w doktrynie i orzecznictwie. Dla istnienia ZCP niezbędnym jest, aby składniki materialne i niematerialne wchodzące w jego skład pozostawały we wzajemnych relacjach w ten sposób, iż można mówić o nich jako o zespole, a nie zbiorze pewnych elementów. Istotne jest, aby w wydzielanym przedsiębiorstwie zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami tak, żeby przekazana masa mogła posłużyć kontynuowaniu określonej działalności gospodarczej. Powyższe oznacza, że ZCP nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których w przyszłości będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz pewnym zorganizowanym zespołem tych składników, które łącznie służą wykonywaniu ściśle określonych zadań gospodarczych. Warunkiem niezbędnym jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie, które to wydzielenie ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej.

Ad. 1 - wyodrębnienie funkcjonalne

ZCP musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość, tj. obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych realizowanych w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki materialne i niematerialne, wchodzące w skład ZCP, muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa. Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako ZCP, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Powyższy pogląd znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 25 sierpnia 2017 r., 0114-KDIP1-2.4012.344.2017.1.PC, w której wskazano, że: (...) wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębna całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy.

W ocenie Zainteresowanych, w analizowanym przypadku zarówno Dział Nieruchomości jak i Dział Operacyjny, posiadają zdolność samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służą w strukturze Spółki. Zarówno Dział Nieruchomości jak i Dział Operacyjny, stanowią z osobna zbiory elementów powiązanych funkcjonalnie, niezbędnych do realizacji ściśle określonych zadań, wydzielonych w strukturze Spółki pod względem organizacyjnym i finansowym. W skład obu działów wchodzą wymienione w opisie zdarzenia przyszłego składniki materialne i niematerialne.

Zespół składników materialnych i niematerialnych wymienionych w opisie zdarzenia przyszłego tworzących Dział Nieruchomości, stanowi funkcjonalną całość oraz posiada zdolność samodzielnego funkcjonowania w zakresie najmu, dzierżawy, obrotu nieruchomościami oraz innych zadań związanych z przypisanymi do niego nieruchomościami. Dział Nieruchomości stanowi zbiór elementów powiązanych funkcjonalnie, niezbędnych do realizacji ściśle określonych zadań, wydzielonych w strukturze Spółki. Świadczy o tym fakt, iż składa się on ze składników materialnych w postaci nieruchomości wraz z przynależną im infrastrukturą i wyposażeniem, a także składników niematerialnych takich jak obsługa nieruchomości przez wykwalifikowanych pracowników, umowy najmu oraz wszelkie zobowiązania. Elementy te stanowią funkcjonalną całość oraz umożliwiają kontynuację działalności bez konieczności angażowania składników majątku nie będących przedmiotem transakcji bądź podejmowania dodatkowych działań.

W ocenie Zainteresowanych, również zespół składników materialnych i niematerialnych wymienionych w opisie zdarzenia przyszłego przypisanych do Działu Operacyjnego, pozostaje ze sobą we wzajemnych relacjach i z racji pełnionych przez Dział Operacyjny funkcji tworzy wyodrębnioną całość zdolną do bycia niezależnym i samodzielnym podmiotem realizującym założone cele gospodarcze. Ponadto, elementy przypisane do Działu Operacyjnego, umożliwiają kontynuację działalności bez konieczności angażowania składników majątku będących przedmiotem restrukturyzacji, tj. Działu Nieruchomości bądź podejmowania dodatkowych działań.

W ocenie Zainteresowanych pomiędzy składnikami wyodrębnionymi w ramach Działu Nieruchomości oraz w ramach Działu Operacyjnego istnieje wyraźny związek funkcjonalny oraz celowy. Należy stwierdzić, że wyodrębnione zostały zorganizowane części przedsiębiorstwa, a działanie to miało służyć na oddzieleniu działalności związanej z zarządzaniem nieruchomościami od pozostałej działalności Operacyjnej Spółki. Jednoznacznym w ocenie Spółki jest, iż wyodrębnienie Działu Nieruchomości wraz ze wszystkimi wskazanymi powyżej elementami, a w szczególności umowami najmu i dzierżawy, należnościami oraz zobowiązaniami pozwoli na prowadzenie działalności w ramach Spółki Kapitałowej.

W związku z powyższym, zdaniem Zainteresowanych, pierwsze kryterium istnienia ZCP, w odniesieniu do Działu Nieruchomości jak i do Działu Operacyjnego, należy uznać za spełnione. Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego, oba działy z osobna stanowią oddzielne zespoły składników materialnych i niematerialnych, wystarczających do prowadzenia odrębnej działalności gospodarczej.

Ad. 2 - wyodrębnienie organizacyjne

Pojęcie „wyodrębnienia organizacyjnego” również nie zostało zdefiniowane w ustawie o CIT. Jednakże, zgodnie z praktyką organów podatkowych, o wyodrębnieniu organizacyjnym w strukturze przedsiębiorstwa powinny świadczyć odpowiednie zapisy statutu, regulaminu, zarządzenia lub innego aktu o podobnym charakterze. Dodatkowo, wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że ZCP ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, oddział lub wydział.

Powyższy pogląd znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 25 sierpnia 2017 r., 0114-KDIP1-2.4012.344.2017.1.PC, w której wskazano, że: (...) Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.

Jak wskazano powyżej, zespoły składników majątku Spółki, które wchodzą w skład Działu Nieruchomości oraz Działu Operacyjnego, zostały w sposób należyty wyodrębnione, poprzez podjęcie stosownych uchwał zarządu Spółki. W ocenie Wnioskodawcy, wyodrębnienie to ma charakter formalny i faktyczny. W tym również celu, jak wspomniano w opisie zdarzenia przyszłego, zostały alokowane oddzielnie do Działu Nieruchomości oraz do Działu Operacyjnego składniki aktywów (środki trwałe, należności) i pasywów (zobowiązania) oraz zasoby kadrowe.

Godnym podkreślenia jest to, że do Działu Nieruchomości przypisane zostały dedykowane do wykonywania funkcji Działu Nieruchomości osoby, będące pracownikami lub współpracownikami Spółki. W związku z reorganizacją, pracownicy i współpracownicy oraz wszystkie składniki majątkowe dedykowane do działalności Działu Nieruchomości zostaną przeniesione w ramach reorganizacji do Spółki Kapitałowej. Pracownicy zostaną przeniesieni na mocy art. 231 Kodeksu Pracy, w ramach tzw. przejścia zakładu pracy.

Ponadto, jak wskazano powyżej, zespół składników majątku określony mianem Działu Operacyjnego został wyodrębniony na podstawie uchwały zarządu Spółki. W ocenie Wnioskodawcy, wyodrębnienie to ma charakter formalny i faktyczny. Również w tym celu, jak wspomniano w opisie zdarzenia przyszłego, zostały alokowane do tej jednostki składniki aktywów (środki trwałe, należności) i pasywów (zobowiązania) oraz zasoby kadrowe.

W ocenie Zainteresowanych, wymienione powyżej okoliczności świadczą zarówno o formalnym, jak również faktycznym wyodrębnieniu organizacyjnym Działu Nieruchomości (cecha organizowania w istniejącym przedsiębiorstwie dotycząca określonego zespołu składników) wewnątrz struktury organizacyjnej Spółki, jak również Działu Operacyjnego.

W związku z powyższym, zdaniem Zainteresowanych, warunek wyodrębnienia organizacyjnego w odniesieniu do Działu Nieruchomości oraz Działu Operacyjnego należy uznać za spełniony.

Ad. 3 - wyodrębnienie finansowe

Wyodrębnienie finansowe ZCP, co do zasady nie musi oznaczać samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie do ZCP odpowiednich strumieni przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań.

Powyższy pogląd znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 25 sierpnia 2017 r., 0114-KDIP1-2.4012.344.2017.1.PC, w której wskazano, że: (...) Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Jak wspomniano powyżej, zarówno do Działu Nieruchomości jak i do Działu Operacyjnego przypisano oddzielną dokumentację finansowo-księgową, związaną z funkcjonowaniem każdego działu Spółki oraz oddzielną ewidencję przychodów i kosztów oraz aktywów i zobowiązań, wyodrębnioną z ewidencji Spółki.

W związku z powyższym, w ocenie Spółki, Dział Nieruchomości jest wyodrębniony finansowo, co potwierdzają m.in. następujące okoliczności:

  • w Spółce funkcjonują wewnętrzne procedury określające zasady identyfikacji aktywów, pasywów, kosztów/wydatków i przychodów przypisanych do Działu Nieruchomości oraz Działu Operacyjnego;
  • zdarzenia gospodarcze są ewidencjonowane, w strukturze prowadzonej przez Spółkę sprawozdawczości księgowej, w sposób umożliwiający identyfikację odrębnych aktywów i zobowiązań przypisanych do Działu Nieruchomości oraz Działu Operacyjnego;
  • w strukturze prowadzonej przez Spółkę sprawozdawczości księgowej, możliwe jest przypisanie do Działu Nieruchomości oraz Działu Operacyjnego poszczególnych kosztów/wydatków oraz przychodów;
  • Dział Nieruchomości oraz Dział Operacyjny posiadają własną ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych;
  • Dział Nieruchomości oraz Dział Operacyjny posiadają dedykowane plany kont analitycznych.

W ocenie Zainteresowanych z powyższych okoliczności wynika jednoznacznie, że zarówno Dział Nieruchomości jak i Dział Operacyjny są wyodrębnione w Spółce pod względem finansowym. W związku z powyższym, w ocenie Zainteresowanych, warunek wyodrębnienia finansowego wewnątrz struktury Spółki, zarówno w odniesieniu do Działu Nieruchomości jak i Działu Operacyjnego należy uznać za spełniony.

Ad. 4 - niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze

Kolejną cechą definiującą ZCP jest zdolność do bycia niezależnym przedsiębiorstwem samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze. Aby część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy.

Powyższy pogląd znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 25 sierpnia 2017 r., 0114-KDIP1-2.4012.344.2017.1.PC, w której wskazano, że: (...) Ponadto, wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie.

Zgodnie z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z 24 listopada 2016 r. sygn. akt I FSK 1316/15:

Okoliczność, że zorganizowana część przedsiębiorstwa tworzy zespół składników majątkowych zdolny do prowadzenia niezależnej (samodzielnej) działalności gospodarczej należy rozumieć w ten sposób, że w kształcie, w jakim zespół ten jest zbywany, może on wykonywać określone zadania gospodarcze. Innymi słowy, realizacja określonych zadań gospodarczych możliwa jest z wykorzystaniem tego określonego zespołu składników majątkowych, nie zaś dopiero w połączeniu z innymi składnikami majątkowymi, czy też dopiero w połączeniu z przedsiębiorstwem nabywcy.

Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego, owa „niezależność prowadzenia działalności gospodarczej” powinna być więc rozumiana w ten sposób, że „zespół składników majątkowych” posiada zdolność do prowadzenia takiej działalności w sytuacji, gdy stanowi konglomerat, który sam w sobie, bez uzupełniania go o dodatkowe elementy (po nabyciu i wyłączeniu do przedsiębiorstwa nabywcy) zdolny jest do prowadzenia działalności. W takiej sytuacji można go uznać za zorganizowaną cześć przedsiębiorstwa.

Dodatkowo należy wskazać, iż zgodnie z orzecznictwem oraz doktryną jako elementy zespołu składników materialnych i niematerialnych, stanowiących ZCP, powinny być rozumiane w szczególności aktywa trwałe, obrotowe, a także czynnik ludzki czyli kadra pracownicza (wyrok WSA w Rzeszowie z 23 lutego 2016 r. I SA/Rz 19/16).

Należy ponadto zauważyć, iż definicja ZCP nie wymaga, aby zespół składników obejmował wszelkie elementy obsługi przedsiębiorstwa. Jak bowiem wynika z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 23 marca 2012 roku sygn. akt II FSK 2314/10 prowadzenie działalności gospodarczej możliwe jest bez wewnętrznych działów obsługi kadrowej czy informatycznej. Zadania te bowiem mogą być realizowane w ramach obsługi dokonywanej przez firmy zewnętrzne. NSA jednoznacznie wskazał, iż usługi te jako niematerialne, nie decydują o realizacji przez przedsiębiorstwo jego zadań gospodarczych, lecz jedynie wspomagają jego funkcjonowanie.

W ocenie Zainteresowanych, wyodrębnione funkcjonalnie, organizacyjnie oraz finansowo Dział Nieruchomości oraz Dział Operacyjny posiadają również zdolność do funkcjonowania jako niezależne przedsiębiorstwa, zdolne do samodzielnej realizacji przypisanych im zadań gospodarczych.

W ocenie Zainteresowanych, Dział Nieruchomości stanowi organizacyjnie i finansowo wyodrębniony zespół składników, stworzony i przygotowany do prowadzenia określonej działalności gospodarczej, bez konieczności uzupełniania go bądź łączenia z innymi składnikami majątkowymi.

Zdaniem Zainteresowanych, wyodrębniony funkcjonalnie, organizacyjnie oraz finansowo Dział Nieruchomości posiada także zdolność do funkcjonowania jak niezależne przedsiębiorstwo, zdolne do samodzielnej realizacji przypisanych jej zadań gospodarczych. Dział Nieruchomości realizuje następujące zadania:

  • realizacja wszelkich czynności związanych z zawieraniem, rozwiązywaniem i prawidłowym wykonywaniem umów najmu i obsługą najemców,
  • poszukiwanie nowych najemców,
  • egzekwowanie płatności od byłych najemców,
  • nadzór nad stanem technicznym i zapewnienie określonych standardów wynajmowanej nieruchomości, w tym remonty i ulepszenia,
  • zarządzanie nieruchomościami nabytymi w celach inwestycyjnych,
  • poszukiwanie nowych nieruchomości jako potencjalnych aktywów inwestycyjnych, oraz
  • obrót nieruchomościami inwestycyjnymi oraz reinwestycja uzyskanych środków.

Dział Nieruchomości wyposażony jest we wszystkie składniki niezbędne do samodzielnego funkcjonowania bez konieczności dokonywania dodatkowych nakładów inwestycyjnych, czy zatrudniania dodatkowych pracowników. W konsekwencji, w ocenie Zainteresowanych, zespół składników materialnych i niematerialnych, zobowiązania oraz kadra stanowiąca Dział Nieruchomości stanowią łącznie niezależną część przedsiębiorstwa, samodzielnie realizującą przypisane jej zadania gospodarcze. Powyższe, zdaniem Zainteresowanych, oznacza, że zespół składników przypisanych do Działu Nieruchomości stanowi niezależne przedsiębiorstwo.

Zdaniem Zainteresowanych, Dział Operacyjny również stanowi samodzielne, niezależne przedsiębiorstwo. Dział Operacyjny realizuje następujące zadania:

  • wypożyczanie i dzierżawa sprzętu rekreacyjnego i sportowego;
  • wynajem i dzierżawa środków transportu wodnego;
  • usługi doradcze w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania.

A ponadto Spółka podjęła działania związane bezpośrednio z Działem Operacyjnym, które to są nakierowane na intensyfikację oraz rozwój usług Działu Operacyjnego, w zakresie:

  • wyszukiwania miejsc pracy;
  • rekrutacji oraz selekcji pracowników;
  • zatrudniania pracowników;
  • udostępniania pracowników;
  • nawiązywania współpracy z pracodawcami;
  • delegowania pracowników do pracodawców;
  • zapewniania innych (kluczowych z punktu widzenia grupy, do której należy Spółka) świadczeń na rzecz spółek działających w ramach grupy Spółki (np. wsparcie księgowe, IT, itp.).

Dział Operacyjny wyposażony jest we wszystkie składniki niezbędne do samodzielnego funkcjonowania bez konieczności dokonywania dodatkowych nakładów inwestycyjnych, czy zatrudniania dodatkowych pracowników. W konsekwencji, w ocenie Zainteresowanych, zespół składników materialnych i niematerialnych, zobowiązania oraz kadra stanowiąca Dział Operacyjny stanowią łącznie niezależną część przedsiębiorstwa, samodzielnie realizującą przypisane jej zadania gospodarcze. Powyższe, zdaniem Zainteresowanych, oznacza, że zespół składników przypisanych do Działu Operacyjnego również stanowi niezależne przedsiębiorstwo.

Zdaniem Zainteresowanych również ostatni z czterech wspomnianych wyżej warunków należy uznać za spełniony.

Z uwagi na powyższe, zdaniem Zainteresowanych, Dział Nieruchomości oraz Dział Operacyjny stanowią zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT. W konsekwencji podział Wnioskodawcy nie powinien skutkować powstaniem przychodu dla Spółki ani dla Wspólnika.



W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Nadmienia się, że w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Zainteresowanych w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj