Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-1.4011.61.2021.2.MG
z 6 maja 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa(t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 24 grudnia2020 r. (data wpływu 25 stycznia2021 r.),uzupełnionym pismem z 13 kwietnia 2021 r. (data wpływu 16 kwietnia2021 r.) na wezwanie tut. organu z 1 kwietnia 2021 r. znak 0114-KDIP3-1.4011.61.2021.1.MGo wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznychw zakresie ciążących na Spółce obowiązkach płatnika z tytułu uczestnictwa pracownikóworaz osób uzyskujących od Spółki wynagrodzenie z art. 13 ustawy o podatku dochodowymod osób fizycznych w programie motywacyjnym organizowanym przez spółkę amerykańską - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 stycznia2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ciążących na Spółce obowiązkach płatnika z tytułu uczestnictwa pracowników oraz osób uzyskujących od Spółki wynagrodzenie z art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznychw programie motywacyjnym organizowanym przez spółkę amerykańską.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

X sp. z o.o. (dalej: Spółka polska) jest polską spółką prawa handlowegoz siedzibą w Polsce, podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Spółka polska jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych. Spółka polskajest podmiotem zależnym, a Y Inc., spółka akcyjna z siedzibą w USA(dalej: Spółka zagraniczna), jest dla niej spółką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.

USA są stroną umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej z Polską (Umowa między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Amerykio uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowaniaw zakresie podatków od dochodu, podpisana w Waszyngtonie dnia 8 października 1974 r.,Dz.U. z 1976 r. Nr 31, poz. 178).

Spółka zagraniczna organizuje program motywacyjny , Inc. 2012 (...) Plan (wprowadzonyw 2012 r., ze zm. w 2016 r.) i jego nową edycję, Y, Inc. 2020 (...) Plan (dalej: Plan motywacyjny). Pracownicy Spółki polskiej zatrudnieni w niej w oparciu o umowę o pracę (lub osoby uzyskujące od Spółki polskiej wynagrodzenie z art. 13 Ustawy o PIT) mają możliwość uczestnictwa w Planie motywacyjnym.

Plan motywacyjny ma przyciągnąć przyszłych oraz zmotywować i zatrzymać obecnych pracowników poprzez łączenie interesu firmy, jej spółek zależnych i jej akcjonariuszy z dobrem pracowników. Celem Planu motywacyjnego jest zaoferowanie wybranym pracownikom spółekz grupy X, w tym Spółki polskiej, po spełnieniu określonych warunków, akcji Spółki zagranicznej bez żadnych dodatkowych kosztów lub na preferencyjnych warunkach. Ilość otrzymanych akcji będzie zależna od spełnienia warunków określonych przez Spółkę zagraniczną. Objęcie akcji następuje bezpośrednio lub poprzez wykonanie opcji na akcje.

Koszty udziału pracowników Spółki polskiej w Planie motywacyjnym są ponoszone przez Spółkę polską poprzez refakturę kosztów.

Plan motywacyjny został zatwierdzony uchwałą walnego zgromadzenia Spółki zagranicznej, podobnie jak późniejsze poprawki do niego.

Mając na uwadze powyższe, Spółka polska chciałaby zweryfikować możliwość zastosowania art. 24 ust. 11-11b Ustawy o PIT w celu odroczenia opodatkowania do momentu sprzedaży akcji otrzymanych przez uczestników Planu motywacyjnego.

Pismem z 1 kwietnia 2021 r. znak 0114-KDIP3-1.4011.61.2021.1.MG organ podatkowy wezwał do uzupełnienia braków formalnych wniosku poprzez:

  1. Doprecyzowanie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego poprzez wskazanie:
    1. Czy uczestnictwo pracowników Spółki oraz osób uzyskujących od Spółki wynagrodzeniaz art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w Planie motywacyjnym,o którym mowa we wniosku, wynika z postanowień umów o pracę, czy też umów, o których mowa w art. 13 ww. ustawy, zawartych przez Spółkę lub też innych uregulowań prawnych obowiązujący w Spółce a dotyczący wynagrodzeń pracowników i innych osób (np. Regulamin Pracy, Regulamin Wynagradzania oraz innych dokumentów wewnętrznych obowiązującychw Spółce)?
    2. Czy z roszczeniami odnośnie przedmiotowego Planu, Uczestnicy mogą zgłaszać się do spółki amerykańskiej, organizatora przedmiotowego Planu?
      Informacja w tym zakresie zawarta została w stanowisku Spółki odnośnie zadanego pytania, natomiast winna być zawarta w opisie stanu faktycznego.
    3. Czy uczestnictwo w przedmiotowym Planie pracowników oraz osób uzyskujących przychodyz art. 13 cytowanej ustawy, wynika z odrębnej umowy dotyczącej przedmiotowego Planu?
    4. Jeżeli tak, to z którym podmiotem Uczestnicy biorący udział w tym Planie podpisują stosowną umowę uczestnictwa w Planie?
    5. Czy akcje spółki amerykańskiej uczestnicy Planu (tj. pracownicy Spółki i osoby otrzymująceod Spółki wynagrodzenie, o którym mowa w art. 13 ww. ustawy) otrzymują bezpośredniood spółki amerykańskiej, czy też Spółka uczestniczy w ich przekazywaniu?
    6. Jeżeli za pośrednictwem Spółki, to czy Spółka działa wówczas we własnym imieniu, czy teżw imieniu spółki amerykańskiej, organizatora tego Planu?
    7. Czy pracownicy Spółki oraz osoby uzyskujące od Spółki wynagrodzenie, o którym mowaw art. 13 ww. ustawy, dokonają sprzedaży akcji spółki amerykańskiej za pośrednictwem Spółki, czy też ich zbycie nastąpi za pośrednictwem spółki amerykańskiej, emitenta tych akcji, czy teżinnego zagranicznego podmiotu? Organ prosi o jednoznaczną odpowiedź w tym zakresie.
      Informacja w tym zakresie zawarta została w stanowisku Spółki odnośnie zadanego pytania, natomiast winna być zawarta w opisie stanu faktycznego.
  2. Czy przedmiotem zapytania Spółki, zgodnie z treścią zadanego we wniosku pytania są tylkoi wyłącznie spoczywające na Spółce obowiązki płatnika związane z momentem przekazania akcji spółki amerykańskiej w ramach Planu, co potwierdza także pierwszy fragment stanowisko Spółki odnośnie sformułowanego pytania?

    Wątpliwości tut. organu w tym zakresie wynikają z faktu, że w dalszej części własnego stanowiska Spółka odwołuje się także do momentu sprzedaży akcji spółki amerykańskiejp rzez Uczestników tego Planu oraz cytuje treść art. 39 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, regulującego spoczywające na podmiotach obowiązki informacyjne związane ze sprzedażą akcji.
    W związku z powyższym organ podatkowy prosi o wyjaśnienie tej kwestii i w sytuacji, gdy zadane przez Spółkę pytanie ma dotyczyć także obowiązków informacyjnych Spółki związanych ze sprzedażą akcji, organ podatkowy prosi o:
    • Ponowne precyzyjne sformułowanie pytania podatkowego, tak aby z jego treści jednoznacznie wynikało jakich zagadnień podatkowych ono dotyczy, związanych ze spoczywającymi na Spółce obowiązkami płatnika oraz obowiązkami informacyjnymi.

  3. Ponadto w stanowisku odnośnie zadanego pytania Spółka porusza także zagadnienia dotyczące obowiązków spółki zagranicznej, związanych ze sprzedażą akcji przez uczestników Planu motywacyjnego.
    Organ podatkowy zauważa, że przedmiotem interpretacji indywidualnej mogą być tylkoi wyłącznie zagadnienia dotyczące indywidualnej sprawy wnioskodawcy występującegoz wnioskiem o jej wydanie, a nie innych podmiotów, pomimo uczestnictwa w danym stanie faktycznym czy zdarzeniu przyszłym.
    Tym samym organ podatkowy informuje, że stanowisko Spółki w tym zakresie nie będzie przedmiotem analizy oraz oceny.

Pismem z 13 kwietnia 2021 r. Spółka uzupełniła braki formalne wniosku, m.in. wyjaśniając, że:

Ad. 1

Uczestnictwo pracowników Spółki oraz osób uzyskujących od Spółki wynagrodzenia z art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w Planie motywacyjnym, o którym mowawe wniosku, nie wynika z postanowień umów o pracę, umów, o których mowa w art. 13ww. ustawy, zawartych przez Spółkę ani innych uregulowań prawnych obowiązujących wSpółce, a dotyczących wynagrodzeń pracowników i innych osób (np. regulamin pracy, regulamin wynagradzania oraz inne dokumenty wewnętrzne obowiązujące w Spółce).

Stosunek pracy oraz uzyskiwanie wynagrodzenia z art. 13 ww. ustawy warunkuje możliwość uczestnictwa w Planie motywacyjnym, jednak nie stanowi podstawy do roszczeń o uczestnictwo, o świadczenie czy dochód z Planu motywacyjnego.

Ad. 2

Uczestnicy mogą zgłaszać się z roszczeniami dotyczącymi Planu do spółki amerykańskiej,która to organizuje program motywacyjny (...), Inc. 2012 (...) Plan (wprowadzony w 2012 r.,ze zmianami w 2016 r.) i jego nową edycję, (...), Inc. 2020 (...) Plan.

Ad. 3

Uczestnictwo w Planie motywacyjnym pracowników Spółki oraz osób uzyskujących przychodyz art. 13 ww. ustawy wynika z odrębnej umowy dotyczącej Planu - „Award Agreement”,której stronami są Uczestnik i Spółka amerykańska, organizująca program.

Ad. 4

Uczestnicy biorący udział w Planie motywacyjnym podpisują stosowną umowę („Award Agreement”) ze spółką zagraniczną organizującą program.

Ad. 5 i 6

Uczestnicy Planu motywacyjnego otrzymują akcje spółki zagranicznej bezpośrednio od spółki amerykańskiej.

Ad. 7

Pracownicy Spółki oraz osoby uzyskujące od Spółki wynagrodzenie, o którym mowa w art. 13 ww. ustawy, dokonują sprzedaży akcji spółki amerykańskiej na własną rękę, bez pośrednictwa Wnioskodawcy.

Odnosząc się do II części wezwania, przedmiotem zapytania Spółki są spoczywającena Spółce obowiązki płatnika związane z momentem przekazania pracownikom Spółki akcji amerykańskich przez zagraniczną (amerykańską) spółkę w ramach Planu motywacyjnego. Pytanie nie obejmuje zatem obowiązków informacyjnych ciążących na Spółce związanych ze sprzedażą akcji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy nabycie akcji przez pracowników Spółki polskiej w ramach Planu motywacyjnego Spółki zagranicznej może korzystać z preferencji, o której mowa w art. 24 ust. 11 zdanie pierwszeustawy o PIT, a co za tym idzie czy na moment przekazania akcji w ramach Planu motywacyjnego,na Spółce polskiej ciążyć będą obowiązki płatnika, o których mowa w art. 31 ww. ustawy?

Zdaniem Wnioskodawcy, nieodpłatne otrzymanie lub preferencyjne nabycie akcji w ramach Planu motywacyjnego korzysta z preferencji, o której mowa w art. 24 ust. 11 zdanie pierwsze Ustawy o PIT. W konsekwencji w roku podatkowym, w którym w ramach Planu motywacyjnego pracownicy Spółki polskiej otrzymają akcje lub opcje na akcje, na moment ich przekazania,na Spółce polskiej nie będą ciążyć obowiązki płatnika, o których mowa w art. 31 Ustawy o PIT,a wnioskodawcy nie będą musieli zadeklarować i opodatkować zgodnie z art. 9 i art. 45ww. ustawy wartości tak otrzymanych akcji.

Art. 11 ust. 1 Ustawy o PIT definiuje przychody jako co do zasady otrzymane lub pozostawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Art. 10 ust. 1 Ustawy o PITzawiera katalog źródeł przychodów. Pośród nich wskazuje nam.in. stosunek pracy (pkt 1), działalność wykonywaną osobiście (pkt 2), pozarolniczą działalność gospodarczą (pkt 3), kapitały pieniężne i prawa majątkowe (pkt 7) oraz inne źródła (pkt 9).

Z powyższego wynika, że przepisy Ustawy o PIT nie zawierają definicji przychodów otrzymywanych z programów motywacyjnych. Jednak od 2018 r., zgodnie z art. 10 ust. 4 Ustawy o PIT, przychody z realizacji praw z papierów wartościowych lub z pochodnych instrumentów finansowych, które zostały uzyskane w następstwie objęcia lub nabycia tych prawjako świadczenie w naturze lub nieodpłatne świadczenie, należy kwalifikować do tego źródła przychodów, w ramach którego to świadczenie w naturze lub nieodpłatne świadczenie zostało uzyskane. Powyższa regulacja oznaczałaby, że przychody z Planu motywacyjnego powinny zostać opodatkowane jako przychód ze stosunku pracy, nawet jeśli z umowy o pracę zawartej pomiędzy pracownikiem a Spółką polską bezpośrednio nie wynika takie uprawnienie.

Ustawodawca wprowadził jednak w art. 24 ust. 11-11b Ustawy o PIT, zawierający zasady ustalania dochodu do opodatkowania, mechanizm odroczenia momentu opodatkowania dochodów z tego tytułu do momentu sprzedaży akcji przez osobę fizyczną.

Z powyżej wspomnianego artykułu wynika więc, że jeżeli w wyniku realizacji programu motywacyjnego utworzonego przez spółkę akcyjną lub spółkę akcyjną dominującą w stosunkudo spółki, od której uczestnik otrzymuje świadczenia m.in. ze stosunku pracy lub z działalności wykonywanej osobiście, uczestnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tej spółki lub akcje spółki w stosunku do niej dominującej, to przychód z tego tytułu powstaje nie w chwili otrzymania akcji, a dopiero w momencie odpłatnego zbycia tych akcji (brak opodatkowania na moment otrzymania akcji).

Zgodnie z art. 24 ust. 11-11b Ustawy o PIT, program motywacyjny to system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez:

  • spółkę akcyjną, od której podatnik uzyskuje świadczenia lub inne należności z tytułu przychodu ze stosunku pracy i im podobne (art. 12 Ustawy o PIT) lub przychodu z działalności wykonywanej osobiście (art. 13 Ustawy o PIT), lub
  • spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 Ustawyo rachunkowości w stosunku do spółki, od której podatnik uzyskuje świadczenia oraz inne należności z tytułu przychodu ze stosunku pracy i im podobne (art. 12 Ustawy o PIT)lub przychodu z działalności wykonywanej osobiście (art. 13 Ustawy o PIT)
  • w wyniku którego osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub realizacji innych praw majątkowych, nabywają prawo do faktycznego objęcia lub nabycia akcji spółki, które prowadzą ten program motywacyjny.

Przez jednostkę dominującą rozumie się jednostkę będącą spółką handlową, sprawującą kontrolę nad jednostką zależną, w szczególności:

  • posiadającą bezpośrednio lub pośrednio większość ogólnej liczby głosów w organie stanowiącym jednostki zależnej, także na podstawie porozumień z innymi uprawnionymi do głosu, wykonującymi prawa głosu zgodnie z wolą jednostki dominującej, lub
  • będącą udziałowcem jednostki zależnej i uprawnioną do kierowania polityką finansowąi operacyjną tej jednostki zależnej w sposób samodzielny lub przez wyznaczone przez siebie osoby lub jednostki na podstawie umowy zawartej z innymi uprawnionymi do głosu, posiadającymina podstawie statutu lub umowy spółki, łącznie z jednostką dominującą, większość ogólnej liczby głosów w organie stanowiącym, lub
  • będącą udziałowcem jednostki zależnej i uprawnioną do powoływania i odwoływania większości członków organów zarządzających, nadzorujących lub administrujących tej jednostki zależnej, lub
  • będącą udziałowcem jednostki zależnej, której więcej niż połowę składu organów zarządzających, nadzorujących lub administrujących w poprzednim roku obrotowym, wciągu bieżącego roku obrotowego i do czasu sporządzenia sprawozdania finansowego za bieżący rok obrotowy stanowią osoby powołane do pełnienia tych funkcji w rezultacie wykonywania przez jednostkę dominującą prawa głosu w organach tej jednostki zależnej, chyba że inna jednostkalub osoba ma w stosunku do tej jednostki zależnej prawa, o których mowa wyżej, lub będącą udziałowcem jednostki zależnej i uprawnioną do kierowania polityką finansową i operacyjnątej jednostki zależnej, na podstawie umowy zawartej z tą jednostką zależną albo statutu lub umowy tej jednostki zależnej.

Zgodnie z art. 24 ust. 12a Ustawy o PIT, ust. 11-11b mają zastosowanie do dochodu uzyskanego przez osoby uprawnione z tytułu objęcia lub nabycia akcji spółek akcyjnych, których siedzibalub zarząd znajduje się na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub państwa, z którym Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Plan motywacyjny spełnia wszystkie warunki stawiane przez Ustawodawcę w art. 24 ust. 11-11b, by zastosować mechanizm odroczenia momentu opodatkowania dochodów z niego uzyskiwanych do momentu sprzedaży akcji przez osobę fizyczną.

Plan motywacyjny rozumiany jako system wynagradzania został utworzony przez Spółkę zagraniczną - spółkę akcyjną Y Inc. z siedzibą w USA dominującą nad Spółką polską - spółką X sp. z o.o. Spółka zagraniczna jest spółką dominującądla Spółki polskiej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.

Plan motywacyjny został utworzony i zatwierdzony uchwałą walnego zgromadzenia Spółki zagranicznej, podobnie jak późniejsze poprawki do niego.

Plan motywacyjny został utworzony przez Spółkę zagraniczną będącą dominującą w stosunkudo Spółki polskiej, od której podatnik uzyskuje świadczenia lub inne należności z tytułu umowy o pracę. Do uczestnictwa w Planie motywacyjnym uprawnieni są pracownicy Spółki polskiej.

Osoby objęte Planem motywacyjnym są uprawnione do otrzymania akcji bezpośrednio. Pracownicy Spółki polskiej faktycznie otrzymują akcję Spółki zagranicznej.

Stosunek pracy warunkuje możliwość uczestnictwa w Planie motywacyjnym, jednak nie stanowi podstawy do roszczeń o uczestnictwo, o świadczenie czy dochód z Planu motywacyjnego.

Pracownicy nabywają akcje Spółki zagranicznej, której siedziba znajduje się w USA. Jest to państwo, z którym Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania - Umowa między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowaniaw zakresie podatków od dochodu,podpisana w Waszyngtonie dnia 8 października 1974 r.,Dz.U. z 1976 r. Nr 31, poz. 178 - Spółka zagraniczna spełnia więc wymóg stawiany w art. 24ust. 12a Ustawy o PIT.

Opisany we wniosku Plan motywacyjny spełnia przesłanki programu motywacyjnego z art. 24ust. 11-11b Ustawy o PIT. Przychód po stronie podatnika powstaje dopiero w momencie zbycia akcji i jest on zaliczany do przychodów ze źródła, jakim są kapitały pieniężne.

Od tego momentu na pracownikach Spółki polskiej będą ciążyły określone obowiązki podatkowe związane z uzyskaniem przychodu ze zbycia akcji.

Podobne stanowisko zaprezentował Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowejm.in. w interpretacjach indywidualnych:

  • o sygnaturze 0114-KDIP3-1.4011.515.2019.2.MK1 z 7 lutego 2020;
  • o sygnaturze 0113-KDIPT2-3.4011.585.2019.2.RR z 16 grudnia 2019;
  • o sygnaturze 0112-KDIL3-2.4011.400.2019.2.JK z 10 grudnia 2019;
  • o sygnaturze 0112-KDIL3-3.4011.319.2019.2.AM z 28 października 2019

oraz szeregu innych interpretacji indywidualnych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 Ustawy o PIT, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa sięm.in. przychody z odpłatnego zbycia akcji i innych papierów wartościowych. Zgodnie z art. 30b ust. 1 Ustawy o PIT od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia akcji podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu. Opodatkowaniu będzie podlegała różnica pomiędzy przychodem uzyskanym ze zbycia akcji a kosztami ich nabycia (w przypadku akcji nabytych nieodpłatnie cały przychód będzie podlegał opodatkowaniu).

Zgodnie z art. 39 ust. 3 Ustawy o PIT osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą,osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązane przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku nierezydentów, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imienne informacje o wysokości dochodu m.in. z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, sporządzone według ustalonego wzoru (informacja PIT-8C).

Praktyczny wymiar tego przepisu oznacza obowiązek udokumentowania transakcji zbycia akcji przez osobę fizyczną dla celów podatkowych przez podmiot nabywające akcje lub podmiot,za pośrednictwem którego osoba fizyczna zbywa akcje. Obowiązek ten ma charakter czysto informacyjny i nie obejmuje obowiązku wyliczenia lub pobrania podatku PIT od transakcji sprzedaży akcji, który w całości będzie podlegał rozliczeniu przez pracowników Spółki polskiej w ich indywidualnych zeznaniach podatkowych.

Powyższy obowiązek jest ograniczony do podmiotów z siedzibą na terytorium Polski. Oznacza to, że Spółka zagraniczna nie będzie miała w tym zakresie żadnych obowiązków na gruncie Ustawy o PIT. Mając na uwadze indywidualne obowiązki pracowników w zakresie rozliczeniai opodatkowania dochodów ze sprzedaży akcji nabytych w ramach Planu motywacyjnego,Spółka zagraniczna (lub zagraniczna instytucja finansowa pośrednicząca w obrocie akcjami) powinna przekazać pracownikomdokumenty i informacje umożliwiające przygotowanieprzez nich ww. rozliczeń. Zarazem na Spółce polskiej nie będzie ciążył taki obowiązek.

Podobne stanowisko wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:

  • o sygnaturze 0112-KDIL2-1.4011.60.2019.1.TR z 28 stycznia 2020;
  • o sygnaturze 0113-KDIPT2-3.4011.585.2019.2.RR z 16 grudnia 2019;
  • o sygnaturze 0115-KDIT2-1.4011 68.2019.3.KK z 7 czerwca 2019

oraz szeregu innych interpretacji indywidualnych.

Tym samym, zdaniem Spółki polskiej, zbycie przez pracowników akcji nabytych wskutek uczestnictwa w Planie motywacyjnym nie spowoduje, że Spółka polska będzie miała jakiekolwiek obowiązki podatkowe z tego tytułu oraz w szczególności nie będzie ona zobowiązanado wystąpienia w charakterze płatnika oraz do rozliczania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych z ww. tytułu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2020 r.,poz. 1325 z późn. zm.), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowegodo obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z uwagi na powyższe, na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki, tj.:

  1. obliczenie,
  2. pobranie,
  3. wpłacenie

-podatku, zaliczki.

Z kolei płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8 Ordynacji podatkowej, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony, o czym stanowi art. 30 § 1 Ordynacji podatkowej.

Zasadą jest, że obowiązek prawidłowego ustalenia podstawy opodatkowania, obliczenia i zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych ciąży na podatnikach. Niemniej jednak, w odniesieniu do licznych sytuacji zasada ta została wyłączona przez ustawodawcę przez nałożenie obowiązków płatnika na podmioty wypłacające podatnikowi (stawiające do dyspozycji podatnika) należności stanowiące jego dochody (przychody).

Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1426 z późn. zm.), wprowadza system poboru podatku przez płatnika w przypadkach wskazanych w Rozdziale 7: „Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników”.

Jak wynika z przepisów przywołanego Rozdziału 7, ustawodawca ustanowił obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych przez:

  • określenie rodzaju podmiotu dokonującego wypłaty (realizacji) świadczeń na rzecz podatników, przy czym rodzaj podmiotu jest określany poprzez wskazanie jego formy organizacyjnej, jego statusu bądź roli, jaką podmiot ten pełni w relacji z podatnikiem oraz
  • określenie kategorii przychodów (dochodów) w odniesieniu do których na ww. podmiotach ciążą obowiązki płatnika podatku.

Podstawowym warunkiem dla rozważań o obowiązkach płatnika jest jednak istnienie relacji: udzielający świadczenia (płatnik) - uzyskujący świadczenie (podatnik).

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną, jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Dla celów podatkowych nieodpłatne świadczenie obejmuje każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób, których skutkiem jest nieodpłatne - to jest nie związane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu - przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Jednocześnie stosownie do art. 11 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejscaich uzyskania.

Na podstawie art. 11 ust. 2a ww. ustawy, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

  1. jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;
  4. w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika (art. 11 ust. 2b powoływanej ustawy).

Stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychodyze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturzebądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń,a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Użyty powyżej zwrot „w szczególności” oznacza, że wymienione kategorie przychodów stanowią katalog otwarty. Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika powstaniem przysporzenia majątkowego, mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym. Ponadto treść tego przepisu wskazuje, że do przychodów pracownika zaliczyć należy nie tylko wynagrodzenia, czyli świadczenia wprost wynikające z zawartej umowy o pracę,ale również wszystkie inne przychody (świadczenia), niezależnie od podstawy ich wypłaty,jeżeli w jakikolwiek sposób wiążą się z faktem wykonywania pracy. Oznacza to,że do przychodów pracownika ustawodawca zaliczył nie tylko pieniądze, ale także wartość świadczeń w naturze, czy świadczeń nieodpłatnych otrzymanych od pracodawcy.

W myśl art. 12 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wartość pieniężną świadczeń w naturze przysługujących pracownikom na podstawie odrębnych przepisów ustala się według przeciętnych cen stosowanych wobec innych odbiorców - jeżeli przedmiotem świadczenia są rzeczy lub usługi wchodzące w zakres działalności pracodawcy.

Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych ustala się według zasad określonych w art. 11 ust. 2-2b (art. 12 ust. 3 cytowanej ustawy).

Zgodnie z art. 31 powołanej ustawy, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej „zakładami pracy”, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczejlub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

W myśl art. 38 ust. 1 cytowanej ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 31 i art. 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego,przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnićw deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

Stosownie do treści art. 13 pkt 8 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług,na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło.

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 (art. 41 ust. 1 ww. ustawy).

Wątpliwości Spółki budzi kwestia ciążących na Spółce obowiązkach płatnika, tj. czy Spółkajest zobowiązana do poboru zaliczek na podatek dochodowy z tytułu przekazania przez spółkę amerykańską, organizatora programu motywacyjnego, pracownikom Spółki oraz osobom uzyskującym od Spółki wynagrodzenia z art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, akcji spółki amerykańskiej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i jego uzupełnienia wynika, że spółka zagraniczna, tj. spółka akcyjna z siedzibą w Stanach Zjednoczonych Ameryki organizuje plan motywacyjny wprowadzony w 2012 r., ze zmianami w 2016 r. i jego nową edycję,zatwierdzony uchwałą walnego zgromadzenia spółki amerykańskiej. Uczestnikami planu motywacyjnego są pracownicySpółki oraz osoby uzyskujące od Spółki wynagrodzenia z art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.Polska Spółka jest podmiotem zależnym, natomiast spółka amerykańska jest spółką dominującą w stosunku do Spółki, w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości. Koszty udziału pracowników Spółki w planie motywacyjnymsą ponoszone przez Spółkę,poprzez refakturę kosztów. W ramach planu motywacyjnegojego uczestnicy, po spełnieniu określonych warunków, mają możliwość otrzymania akcji spółki amerykańskiej bez żadnych dodatkowych kosztów lub na preferencyjnych warunkach. Ilość otrzymanych akcji będzie zależna od spełnienia warunków określonych przez spółkę zagraniczną. Objęcie akcji następuje bezpośrednio lub poprzez wykonanie opcji na akcje. Uczestnictwo pracowników Spółki oraz osób uzyskujących od Spółki wynagrodzenia z art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w planienie wynika z postanowień umówo pracę, czy umów, o których mowa w art. 13 ww. ustawy, ani innych uregulowań prawnych obowiązujących w Spółce, a dotyczących wynagrodzeń pracowników i innych osób(np. regulamin pracy, regulamin wynagradzania oraz inne dokumenty wewnętrzne obowiązującew Spółce). Stosunek pracy oraz uzyskiwanie wynagrodzenia z art. 13 ww. ustawy warunkuje możliwość uczestnictwa w Planie motywacyjnym, jednak nie stanowi podstawy do roszczeńo uczestnictwo w planie, o świadczenie czy dochód z programu. Uczestnicy mogą zgłaszać sięz roszczeniami dotyczącymi planu do spółki amerykańskiej, tj. organizatora planu. Uczestnictwo w planie wynika z odrębnej umowy, której stronami są uczestnicy i spółka amerykańska.Uczestnicy podpisują stosowną umowę ze spółką zagraniczną organizującą plan. Uczestnicy otrzymują akcje spółki amerykańskiej bezpośrednio od spółki amerykańskiej. Spółkanie uczestniczy, ani nie pośredniczy w sprzedaży przez uczestników planu akcji spółki zagranicznej.

W pierwszej kolejności należy rozważyć, czy pracownicy Spółki oraz osoby uzyskujące od Spółki wynagrodzenia z art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nabywają akcje od Spółki, czy też od innego podmiotu, tj. spółki z siedzibą w Stanach Zjednoczonych, organizatora przedmiotowego planu. Obowiązki płatnika po stronie Spółki mogłyby bowiem powstać wyłącznie w odniesieniu do sytuacji udzielania przez Spółkę świadczeń na rzecz swoich pracowników uczestniczących w planie motywacyjnym.

Wymaga podkreślenia, że o tym, czy świadczenie uzyskiwane przez podatnika jest przychodem ze stosunku pracy, czy z art. 13 ww. ustawy, decyduje okoliczność, czy może je otrzymać wyłącznie pracownik, czy także inna osoba, niezwiązana z pracodawcą. Istotne jest także to,czy istnieje związek prawny lub faktyczny danego świadczenia z istniejącym stosunkiem prawnym.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz przywołane przepisy prawa nie można uznać, że nabycie przez pracowników Spółki oraz osoby uzyskujące od Spółki świadczenia, o których mowa w art. 13 ww. ustawy, akcji spółki zagranicznej, na zasadach preferencyjnych, związanez uczestnictwem w planiemotywacyjnym, organizowanym przez spółkę z siedzibą w Stanach Zjednoczonych, jest przez nich uzyskiwane od Spółki. W opisanej sytuacji podmiotem przekazującym świadczenia jest bowiem spółka z siedzibą w Stanach Zjednoczonych.

Skoro Spółka nie jest podmiotem dokonującym opisanych we wniosku świadczeń na rzecz swoich pracowników oraz osoby uzyskujące świadczenia, o których mowa w art. 13 ww. ustawy,po stronie Spółki nie powstają obowiązki płatnika określone w art. 31oraz art. 41 ust. 1 ustawyo podatku dochodowym od osób fizycznych, niezależnie od kwalifikacji podatkowej opisanych we wniosku świadczeń po stronie pracowników Spółki oraz osób uzyskujących od Spółki świadczenia, o których mowa w art. 13 ww. ustawy jako podatników.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest wyłącznie kwestia istnienia po stronie Spółki obowiązków płatnika określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Niniejsza interpretacja indywidualna nie rozstrzyga natomiast, czy uzyskane przez uczestników planu motywacyjnego świadczenia w postaci preferencyjnego nabycia akcji spółki z siedzibą w Stanach Zjednoczonych są przychodamiw rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w tym przychodami z określonych źródeł przychodów oraz momentu powstania przychodu związanego z uczestnictwem w planie. Kwestie te nie są bowiem decydującedla wyjaśnienia indywidualnej sprawy Spółki i jej obowiązków jako płatnika w zakresie poboru zaliczek na podatek dochodowy.

W konsekwencji, stanowisko Spółki - zgodnie z którym,na moment nieodpłatnegolub preferencyjnego przekazania uczestnikom przez spółkę amerykańską akcji w ramach planu motywacyjnego,na Spółce nie ciążą obowiązki płatnika, o których mowa w art. 31 ustawyo podatku dochodowym od osób fizycznych - jest prawidłowe.

Uzasadnienie stanowiska Spółki opiera się jednak na argumencie, który nie decyduje o możliwości przypisania realizacji opisanego świadczenia Spółce. Tym samym, interpretacja nie zawieraoceny stanowiska Spółki w zakresie dotyczącym wykładni art. 24 ust. 11-12b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w odniesieniu do opisanego we wniosku planu motywacyjnego organizowanego przez spółkę z siedzibą w Stanach Zjednoczonych Ameryki, jak równieżnie określa źródła przychodu po stronie uczestników będących pracownikami Spółki oraz osobami uzyskującymi od Spółki przychody z art. 13 ustawy o podatku dochodowym odm osób fizycznych, z tytułu zbycia akcji nabytych w ramach przedmiotowego planu.

Odnośnie powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych - wskazać należy,że orzeczenia te dotyczą tylko konkretnej, indywidualnej sprawy podatnikai w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Natomiast organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów podatkowych,to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu,że nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach(art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj