Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.47.2021.2.RM
z 11 maja 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2021 r. (data wpływu 1 lutego 2021 r.), uzupełnionym w dniu 30 kwietnia 2021 r. (data wpływu 4 maja 2021 r.) na wezwanie Organu z dnia 23 kwietnia 2021 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania procedury (…) - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 1 lutego 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania procedury (…).


Wniosek uzupełniony został w dniu 30 kwietnia 2021 r., (data wpływu 4 maja 2021 r.) na wezwanie Organu z dnia 23 kwietnia 2021 r.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe, uzupełnione w dniu 30 kwietnia 2021 r.:


Wnioskodawca (zwany dalej także Spółką) podlega opodatkowaniu od całości swoich dochodów w Polsce. Wnioskodawca posiada siedzibę w Polsce. Spółka wynajmuje powierzchnię biurową w Warszawie, gdzie znajduje się jej adres rejestrowy. Zarząd Spółki spotyka się na terenie Polski, głównie w Warszawie, gdzie podejmowane są decyzje zarządcze.

Spółka jest producentem środków ochrony roślin. Działalność Spółki składa się z produkcji (czasem zlecanej do firm produkcyjnych na Węgrzech czy w Niemczech) oraz badania w celu opracowania nowszej technologii produkowanych środków (badania prowadzone są przez spółkę powiązaną w Polsce, czasem zlecane są za granicą, jeśli Spółka występuje tam o certyfikację).

Na terytorium Polski pozyskiwanie są co do zasady surowce (chyba, że produkcja jest zlecona do innych krajów), przyjmowanie towarów przychodzących i uzupełniających zapasy, które są składowane na terytorium Polski składanie zamówień dla dostawców, obsługa prawno-księgowa, obsługa informatyczna, badania prowadzone przez inżynierów, dział projektowy, dział handlowy.

Spółka planuje dostarczać swój towar do swojej spółki zależnej w Rumunii (dalej spółki R), która będzie się zajmowała dalszą jego sprzedażą w Rumunii i okolicy. Wnioskodawca posiada w spółce R 100% udziałów.


Wnioskodawca chciałby mieć możliwość czasowego składowania towaru w magazynie w Rumunii (prowadzonym przez trzecią spółkę - podmiot powiązany, zwaną dalej spółką R2) i dokonywać sprzedaży w momencie poboru towaru z magazynu.


W tym celu spółka planuje dostarczać towary do magazynu (…)prowadzonego przez spółkę R2, z którego jej spółka R1 pobierałaby towar do dalszej odsprzedaży. Magazyny w Rumunii nie będą własnością Wnioskodawcy ponieważ zleci całą obsługę logistyczną spółce R2.


Czynności składające się na wykonywane przez spółkę R2 usługi logistyczne to przede wszystkim: wyładunek towarów dostarczonych przez Wnioskodawcę z Polski, przechowywanie towarów, załadunek towarów po zgłoszeniu się po odbiór partii towarów przez spółkę Rl, a ponadto wykonywać będzie również inne czynności niezbędne do prawidłowego wykonywania wymienionych podstawowych obowiązków. Magazyn będzie zarządzany przez spółkę R2. Wnioskodawca nie będzie ingerował w szczegóły świadczenia usługi logistycznej przez spółkę R2 np. tego w jaki sposób i w jakiej części magazynu produkty Spółki będą przechowywane. Wszelkie szczegóły co do prowadzenia działalności logistyczno-magazynowej podejmowane będą przez spółkę R2 ponieważ jest to podmiot samodzielny z wieloletnim doświadczeniem. Wnioskodawca nie ma otwartego prawa wstępu do magazynu (po wcześniejszym ustaleniu terminu ze spółką R2).


Wnioskodawca nie jest zarejestrowany na terenie Rumunii do celów VAT, nie posiada tam ani oddziału ani biura. Nie posiada żadnych aktywów trwałych (w szczególności środków trwałych) ani wyposażenia na terytorium Rumunii. Wnioskodawca również nie zatrudnia pracowników do wykonywania prac związanych z szeroko pojętym handlem czy produkcją towarów na terytorium Rumunii oraz ich nie deleguje z innych państw do Rumuni. Wnioskodawca będzie prowadził ewidencję przemieszczania towarów zgodnie z wymogami wskazanymi w ustawie.


Wnioskodawca uzyskał opinię rumuńskich organów podatkowych, z której wynika, iż w przypadku prawidłowego udokumentowania transakcji i spełnienia warunków przewidzianych dla magazynu (…), będzie możliwe skorzystanie z uproszczeń przewidzianych dla tej procedury.


W uzupełnieniu wniosku, w odpowiedzi na pytanie Organu dotyczące wskazania czy Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE, Wnioskodawca wskazał, że tak. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE.


W odpowiedzi na pytanie Organu dotyczące wskazania czy Wnioskodawca posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Rumunii, Wnioskodawca wskazał, że nie. Zdaniem Wnioskodawcy nie posiada on stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Rumunii.


W odpowiedzi na pytanie Organu dotyczące wskazania czy towary będą wysyłane/transportowane z Polski na terytorium Rumunii przez Wnioskodawcę lub osobę trzecią działającą na rzecz Wnioskodawcy, Wnioskodawca wskazał, że tak. Towary będą wysyłane/transportowane z Polski na terytorium Rumunii przez Wnioskodawcę lub osobę trzecią działającą na rzecz Wnioskodawcy.


Odnosząc się do pytania Organu dotyczącego wskazania czy podmiot uprawniony do nabycia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel będzie podatnikiem podatku od wartości dodanej, Wnioskodawca wskazał, że tak. Podmiot uprawniony do nabywania prawa do rozporządzania towarami jak właściciel będzie podatnikiem podatku od wartości dodanej.

W odpowiedzi na pytanie Organu dotyczące wskazania czy podmiot, na rzecz którego towary będą wysyłane lub transportowane z Polski na terytorium Rumunii, będzie zidentyfikowany na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych w państwie, w którym znajduje się magazyn prowadzony przez spółkę R2 (Rumunia), Wnioskodawca wskazał że tak. Podmiot na rzecz którego towary będą wysyłane lub transportowane z Polski na terytorium Rumunii, będzie zidentyfikowany na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych w Rumunii, gdzie będzie znajdował się magazyn.


W odpowiedzi na pytanie Organu dotyczące wskazania czy w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów z Polski do Rumunii, Wnioskodawca będzie znał tożsamość (nazwę) oraz numer identyfikacyjny nabywcy nadany dla transakcji wewnątrzwspólnotowych przez państwo, do którego towary będą wysyłane lub transportowane z Polski (Rumunię), Wnioskodawca wskazał, że tak. W momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów z Polski do Rumunii Wnioskodawca będzie znał tożsamość (nazwę) oraz numer indentyfikacyjny nabywcy nadany dla transakcji wewnątrzwspólnotowych nadany przez Rumunię.


Odnosząc się do pytania Organu dotyczącego wskazania czy pomiędzy Wnioskodawcą a nabywcą towarów będzie istniało porozumienie/umowa, zgodnie z którym nabywca będzie uprawniony do pobierania towarów z magazynu zlokalizowanego na terytorium Rumunii prowadzonego przez spółkę R2, Wnioskodawca wskazał, że tak. Pomiędzy Wnioskodawcą a nabywcą towarów zostanie zawarte porozumienie, zgodnie z którym nabywca będzie uprawniony do pobierania towarów z magazynu zlokalizowanego na terytorium Rumunii prowadzonego przez R2.


W odpowiedzi na pytanie Organu dotyczące wskazania czy Wnioskodawca będzie rejestrował przemieszczenie towarów w ewidencji, o której mowa w art. 54a ust. 1 rozporządzenia 282/2011 (rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE.L 77 z 23.03.2011, str. 1, z późn. zm.), oraz będzie podawał w informacji podsumowującej, o której mowa w art. 100 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.) zwanej dalej „ustawą” numer identyfikacji podatkowej, o którym mowa w art. 13h ust. 2 pkt 3 ustawy, Wnioskodawca wskazał, że tak. Wnioskodawca będzie rejestrował przemieszczenie towarów w ewidencji, o której mowa w art. 54a ust. 1 rozporządzenia 282/2011 Rady UE z dnia 15 marca 2011 r. (Dz. Urz. UE. L 77 z 23.03.2011) oraz będzie podawał w informacji podsumowującej, o której mowa w art. 100 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o VAT, zwanej dalej „ustawą”, numer identyfikacji podatkowej, o którym mowa w art. 13h ust. 2 pkt 3 ustawy.


W odpowiedzi na pytanie Organu dotyczące wskazania czy przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel z Wnioskodawcy na nabywcę nastąpi w terminie 12 miesięcy od dnia wprowadzenia towarów do magazynu prowadzonego przez spółkę R2 na terytorium Rumunii, Wnioskodawca wskazał, że tak. Przeniesienie prawa do rozporządzenia towarami jak właściciel z Wnioskodawcy na nabywcę nastąpi w terminie 12 miesięcy od dnia wprowadzenia towarów do magazynu prowadzonego przez Spółkę R2 na terytorium Rumunii.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania, ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku:


Czy Wnioskodawca zachowa się prawidłowo uznając, że nie dojdzie do wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w momencie przemieszczania towarów do magazynu w Rumunii, gdyż przemieszczenie to nastąpi w procedurze (…), o której mowa w art. 13h ust. 2? Równocześnie czy zachowa się prawidłowo nie rozliczając podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów na terytorium Polski, o której mowa w art. 13 ust. 3 ustawy, w momencie przemieszczenia towarów do w Rumunii, ze względu na brak obowiązku rozliczenia przez Wnioskodawcę na terytorium Polski podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, o której mowa w art. 13 ust. 3 ustawy? Czy Wnioskodawca zachowa się prawidłowo rozliczając podatek z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, o której mowa w art. 13 ust. 1 w momencie przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel na spółkę R?


Stanowisko Wnioskodawcy, ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku:


Wnioskodawca nie jest zobowiązany do rozliczenia podatku na terytorium Polski z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, o której mowa w art. 13 ust. 3 ustawy. Jednocześnie jest zobowiązany do rozliczenia podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, o której mowa w art. 13 ust. 1 ustawy, w momencie przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel na spółkę R.


Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.2020.106 t.j. z dnia 2020.01.23), przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

W myśl ustępu 3 wyżej powołanego przepisu, za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów uznaje się również przemieszczenie przez podatnika, o którym mowa w art. 15, lub na jego rzecz towarów należących do jego przedsiębiorstwa z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, które zostały przez tego podatnika na terytorium kraju w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo sprowadzone na terytorium kraju w ramach importu towarów, jeżeli mają służyć działalności gospodarczej podatnika.


Zgodnie z art. 13h ust. 1 i 2 ustawy, przemieszczenia towarów w procedurze magazynu typu (…) nie uznaje się za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 13 ust. 3.


Procedura magazynu typu (…) ma miejsce, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. towary są wysyłane lub transportowane przez podatnika zarejestrowanego jako podatnik VAT UE lub przez osobę trzecią działającą na jego rzecz, z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, w celu ich dostawy na późniejszym etapie i po ich wprowadzeniu do magazynu w procedurze magazynu typu call-off stock podatnikowi podatku od wartości dodanej uprawnionemu do nabycia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel zgodnie z zawartym wcześniej porozumieniem między tymi podatnikami;
  2. podatnik wysyłający lub transportujący towary nie ma siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium państwa członkowskiego, do którego przemieszcza towary z terytorium kraju;
  3. podatnik podatku od wartości dodanej, na rzecz którego towary są wysyłane lub transportowane, jest zidentyfikowany na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, a jego nazwa lub imię i nazwisko oraz numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych nadany mu przez to państwo członkowskie są znane podatnikowi, o którym mowa w pkt 2, w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu;
  4. podatnik, o którym mowa w pkt 2, rejestruje przemieszczenie towarów w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 11c, oraz podaje w informacji podsumowującej, o której mowa w art. 100 ust. 1 pkt 5, numer identyfikacyjny, o którym mowa w pkt 3.


Jeżeli warunki określone w art. 13h ust. 2 są spełnione, wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 13 ust. 1, uznaje się za dokonaną przez podatnika, o którym mowa w art. 13h ust. 2 pkt 2 na terytorium kraju w momencie przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel na podatnika podatku od wartości dodanej, któremu te towary mają być dostarczone, o ile przeniesienie to nastąpi w terminie 12 miesięcy od dnia wprowadzenia towarów do magazynu w procedurze magazynu typu (…) (art. 13i ustawy).


Wobec powyższego procedura magazynu typu (…) ma miejsce, w sytuacji, gdy łącznie spełnione są warunki wymienione w art. 13h ust. 2 ustawy.


Skoro Wnioskodawca nie posiada siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności na terenie Rumunii to spełnia warunek określony w art. 13h ust. 2 pkt 2. Spółka R posiada nr VAT UE nadany przez Rumunię (warunek art. 13h ust. 2 pkt 3). Strony zawrą stosowne porozumienie, o którym mowa w art. 13h ust. 2 pkt 1. Ponadto Wnioskodawca będzie prowadził ewidencję, o której mowa w art. 13h ust. 2 pkt 4.


Podsumowując, planowana transakcja dokona się w momencie przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel na podatnika podatku od wartości dodanej, któremu te towary mają być dostarczone, o ile przeniesienie to nastąpi w terminie 12 miesięcy od dnia wprowadzenia towarów do magazynu, w procedurze magazynu typu (…).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.) – zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu ww. podatkiem podlega wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają ww. czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem jej świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Towarami zaś, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.


Jak stanowi art. 13 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest:

  1. podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
  2. osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.


Stosownie do art. 13 ust. 6 ustawy, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów występuje, jeżeli dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, z zastrzeżeniem ust. 7.


Zatem, co do zasady, przy spełnieniu warunków dotyczących podmiotów biorących udział w transakcji, w przypadku gdy w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ustawy następuje wywóz towarów z terytorium kraju na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego UE występuje wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Zachodzi wówczas transakcja wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w sprzedaży, której po stronie nabywcy odpowiada wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów w zakupie.


Ponadto, stosownie do art. 13 ust. 3 ustawy, za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów uznaje się również przemieszczenie przez podatnika, o którym mowa w art. 15, lub na jego rzecz towarów należących do jego przedsiębiorstwa z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, które zostały przez tego podatnika na terytorium kraju w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo sprowadzone na terytorium kraju w ramach importu towarów, jeżeli mają służyć działalności gospodarczej podatnika.


Powołany przepis rozszerza więc pojęcie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów na czynności niemające charakteru czynności dwustronnych (pomiędzy dwoma odrębnymi podmiotami), polegające na przemieszczeniu towarów przedsiębiorstwa z Polski do innego kraju Unii Europejskiej, które mają służyć działalności gospodarczej podatnika. W takim przypadku dostawca pełni jednocześnie rolę nabywcy towarów na terytorium innego państwa członkowskiego.


Przy czym, stosownie do art. 13h ust. 1 ustawy, przemieszczenia towarów w procedurze magazynu typu ...nie uznaje się za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 13 ust. 3.


Zgodnie z art. 13h ust. 2 ustawy, procedura magazynu typu (…) ma miejsce, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. towary są wysyłane lub transportowane przez podatnika zarejestrowanego jako podatnik VAT UE lub przez osobę trzecią działającą na jego rzecz, z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, w celu ich dostawy na późniejszym etapie i po ich wprowadzeniu do magazynu w procedurze magazynu typu call-off stock podatnikowi podatku od wartości dodanej uprawnionemu do nabycia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel zgodnie z zawartym wcześniej porozumieniem między tymi podatnikami;
  2. podatnik wysyłający lub transportujący towary nie ma siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium państwa członkowskiego, do którego przemieszcza towary z terytorium kraju;
  3. podatnik podatku od wartości dodanej, na rzecz którego towary są wysyłane lub transportowane, jest zidentyfikowany na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, a jego nazwa lub imię i nazwisko oraz numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych nadany mu przez to państwo członkowskie są znane podatnikowi, o którym mowa w pkt 2, w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu;
  4. podatnik, o którym mowa w pkt 2, rejestruje przemieszczenie towarów w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 11c, oraz podaje w informacji podsumowującej, o której mowa w art. 100 ust. 1 pkt 5, numer identyfikacyjny, o którym mowa w pkt 3.


Jeżeli warunki określone w art. 13h ust. 2 są spełnione, wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 13 ust. 1, uznaje się za dokonaną przez podatnika, o którym mowa w art. 13h ust. 2 pkt 2, na terytorium kraju w momencie przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel na podatnika podatku od wartości dodanej, któremu te towary mają być dostarczone, o ile przeniesienie to nastąpi w terminie 12 miesięcy od dnia wprowadzenia towarów do magazynu w procedurze magazynu typu (…) (art. 13i ustawy).


Na podstawie art. 13l ust. 1 ustawy, jeżeli w terminie, o którym mowa w art. 13i, nie nastąpiło przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel na rzecz podatnika podatku od wartości dodanej lub podatnika go zastępującego ani nie zaszła żadna z okoliczności określonych w art. 13k, uznaje się, że wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów, o której mowa w art. 13 ust. 3, ma miejsce w dniu następującym po upływie tego terminu.


Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy (art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy).


Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca - producent środków ochrony roślin zamierza dostarczać swój towar do spółki zależnej w Rumunii (spółka R), która będzie się zajmowała dalszą jego sprzedażą w Rumunii i okolicy.


Wnioskodawca będzie dostarczać towary do magazynu (…) prowadzonego przez podmiot powiązany (spółka R2), z którego spółka R1 będzie pobierała towar do dalszej odsprzedaży. Wnioskodawca zleci spółce R2 obsługę logistyczną, w ramach której spółka R2 zapewni wyładunek towarów dostarczonych przez Wnioskodawcę z Polski, przechowywanie towarów, załadunek towarów po zgłoszeniu się po odbiór partii towarów przez spółkę R1 i inne czynności niezbędne do prawidłowego wykonywania ww. obowiązków. Spółka R2 będzie zarządzała magazynem i ustalała szczegóły dotyczące prowadzenia działalności logistyczno-magazynowej. Towary będą wysyłane/transportowane z Polski na terytorium Rumunii przez Wnioskodawcę lub osobę trzecią działającą na jego rzecz. W momencie rozpoczęcia wysyłki towarów z Polski do Rumunii Wnioskodawca będzie znał tożsamość (nazwę) oraz numer indentyfikacyjny nabywcy nadany dla transakcji wewnątrzwspólnotowych przez Rumunię. Podmiot uprawniony do nabywania prawa do rozporządzania towarami jak właściciel będzie podatnikiem podatku od wartości dodanej i będzie zidentyfikowany na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych w Rumunii, gdzie będzie znajdował się magazyn. Pomiędzy Wnioskodawcą a nabywcą towarów zostanie zawarte porozumienie, zgodnie z którym nabywca będzie uprawniony do pobierania towarów z magazynu zlokalizowanego na terytorium Rumunii. Przeniesienie prawa do rozporządzenia towarami jak właściciel z Wnioskodawcy na nabywcę nastąpi w terminie 12 miesięcy od dnia wprowadzenia towarów do magazynu prowadzonego przez Spółkę R2 na terytorium Rumunii.


Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE, nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Rumunii i nie jest tam zarejestrowany do celów VAT.


Wnioskodawca będzie rejestrował przemieszczenie towarów w ewidencji, o której mowa w art. 54a ust. 1 rozporządzenia 282/2011 Rady UE z dnia 15 marca 2011 r. (Dz. Urz. UE. L 77 z 23.03.2011) zwanego „rozporządzeniem 282/2011” oraz będzie podawał w informacji podsumowującej, o której mowa w art. 100 ust. 1 pkt 5 ustawy numer identyfikacji podatkowej, o którym mowa w art. 13h ust. 2 pkt 3 ustawy.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia czy przemieszczenie towarów z Polski do magazynu w Rumunii nastąpi w procedurze (…) , o której mowa w art. 13h ust. 2 ustawy w związku z czym w momencie przemieszczania towarów do magazynu w Rumunii nie będzie zobowiązany do rozliczenia podatku na terytorium Polski z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, o której mowa w art. 13 ust. 3 ustawy lecz zobowiązany będzie rozliczyć podatek z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, o której mowa w art. 13 ust. 1 ustawy w momencie przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel na spółkę R.


Biorąc pod uwagę okoliczności analizowanej sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, że do przemieszczenia towarów z terytorium Polski do magazynu w Rumunii, które będą przedmiotem sprzedaży znajdzie zastosowanie procedura magazynu typu (…).

Wnioskodawca - zarejestrowany jako podatnik VAT UE będzie przemieszczał własne towary z Polski do Rumunii, do magazynu prowadzonego przez spółkę R2. Z opisu sprawy wynika, że w magazynie na terytorium Rumunii towar będzie czasowo składowany a następnie sprzedawany - w momencie poboru towaru z magazynu. Towary będą transportowane z Polski do Rumunii przez Wnioskodawcę lub osobę trzecią działającą na jego rzecz. Wnioskodawca (podmiot z siedzibą w Polsce) nie posiada na terytorium Rumunii stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej. Wnioskodawca wskazał, że w momencie rozpoczęcia wysyłki towarów z Polski do magazynu w Rumunii będzie znał tożsamość (nazwę) nabywcy oraz jego numer indentyfikacyjny nadany dla transakcji wewnątrzwspólnotowych przez Rumunię. Podmiot uprawniony do nabywania prawa do rozporządzania towarami jak właściciel będzie podatnikiem podatku od wartości dodanej i będzie zidentyfikowany na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych w Rumunii, gdzie będzie znajdował się magazyn. Przy tym, Wnioskodawca i nabywca towarów zawrą porozumienie, z którego będzie wynikać prawo nabywcy do pobierania towarów z magazynu w Rumunii. Natomiast przeniesienie prawa do rozporządzenia towarami jak właściciel z Wnioskodawcy na nabywcę nastąpi w terminie 12 miesięcy od dnia wprowadzenia towarów do magazynu na terytorium Rumunii. Jednocześnie, Wnioskodawca będzie rejestrował przemieszczenie towarów w ewidencji, o której mowa w art. 54a ust. 1 rozporządzenia 282/2011 oraz będzie podawał w informacji podsumowującej, o której mowa w art. 100 ust. 1 pkt 5 ustawy numer identyfikacji podatkowej, o którym mowa w art. 13h ust. 2 pkt 3 ustawy.


Zatem, w analizowanej sprawie spełnione zostaną wszystkie warunki określone w art. 13h ust. 2 ustawy, przy spełnieniu których znajduje zastosowanie procedura magazynu typu call-off stock. Natomiast przemieszczenia towarów, do którego ma zastosowanie procedura magazynu typu (…) nie uznaje się za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 13 ust. 3 ustawy. Jednocześnie, w sytuacji, gdy łącznie spełnione są warunki wymienione w art. 13h ust. 2 ustawy, podatnik, o którym mowa w art. 13h ust. 2 pkt 2 ustawy (tj. podatnik wysyłający/transportujący towary) rozpoznaje w momencie przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 13 ust. 1 ustawy (o ile przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel nastąpi w terminie 12 miesięcy od dnia wprowadzenia towarów do magazynu w procedurze magazynu typu (…).

Przekładając powyższe ustalenia na grunt rozpoznawanej sprawy należy wskazać, że w momencie przemieszczania towarów z Polski do magazynu w Rumunii Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do rozliczenia podatku od towarów i usług na terytorium Polski z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, o której mowa w art. 13 ust. 3 ustawy. Natomiast Wnioskodawca będzie zobowiązany do rozliczenia podatku od towarów i usług na terytorium Polski z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, o której mowa w art. 13 ust. 1 ustawy, w momencie przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel na nabywcę.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Jednocześnie wskazuje się, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP lub /KIS/wnioski. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj