Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL3.4012.51.2021.2.LS
z 12 maja 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 marca 2021 r. (data wpływu 11 marca 2021 r.), uzupełnionym dnia 28 kwietnia 2021 r. (data wpływu 4 maja 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: „(…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 marca 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: „(…)”. Wniosek uzupełniono w dniu 4 maja 2021 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (ostatecznie sformułowany w uzupełnieniu do wniosku z dnia 28 kwietnia 2021 r.).

Wnioskodawca (dalej: „Województwo”) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT w zakresie realizowanych umów cywilnoprawnych. W związku z prowadzoną przez siebie działalnością opodatkowaną Województwo od 1 stycznia 2017 r. podlega centralizacji rozliczeń w podatku VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami organizacyjnymi. Jedną z jednostek budżetowych Województwa jest Szkoła Policealna im. (…), dalej zwana „Szkołą”. Szkoła wykonuje zadania objęte systemem oświaty na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. (Dz. U. z 2020 r., poz. 1327).

Szkoła w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 realizuje projekt „(…)” współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego. Beneficjentem projektu jest Województwo, a realizatorem projektu jest Szkoła Policealna im. (…). Wykonane zadania związane są z działalnością statutową w zakresie edukacji publicznej i należą do zadań własnych Województwa.

Zgodnie z ustawą z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1668 z późn. zm.) do zadań zgodnie z zakresem działalności należą – wspieranie i prowadzenie działań na rzecz podnoszenia poziomu wykształcenia obywateli, a także wspieranie rozwoju nauki i współpracy miedzy strefą nauki i gospodarki w zakresie strategii rozwoju poprzez podnoszenie poziomu konkurencyjności i innowacji gospodarki województwa.

Założenia projektu dotyczą rozwoju kształcenia i szkolenia zawodowego o lepsze dopasowywanie systemów kształcenia i szkolenia do potrzeb rynku pracy, ułatwienie przechodzenia z etapu kształcenia do etapu zatrudnienia oraz wzmocnienie systemów kształcenia i szkolenia zawodowego i ich jakości, w tym poprzez mechanizmy prognozowania umiejętności, dostosowania programów nauczania oraz tworzenia i rozwoju systemów uczenia się poprzez praktyczną naukę zawodu zrealizowaną w ścisłej współpracy z pracodawcami. Uczniowie oraz nauczyciele zawodu w ramach projektu będą uczestniczyć w szeregu kursach i szkoleniach zawodowych. Uczestnicy po zakończeniu szkolenia zgodnie z Regulaminem konkursu otrzymają zaświadczenia, które potwierdzają nabyte przez nich kompetencje. Realizacja szkoleń zawodowych dla uczniów uzupełnia ich wiedzę o materiał nie będący w programie kształcenia danego kierunku, a szkolenia zawodowe dla nauczycieli pozwolą im na aktualizację wiedzy a także umiejętności pracy z nowymi technikami, technologiami.

Projekt przewiduje także realizację staży zgodnie z Regulaminem Konkursu dla uczniów szkoły u pracodawców. Na czas stażu zawodowego zawierana jest pisemna umowa pomiędzy stronami zaangażowanymi w realizację stażu zawodowego. Za udział w stażu uczniowie otrzymają stypendium w wysokości wyliczonej na podstawie aktualnych danych GUS. Staże organizowane są w ramach kształcenia zawodowego praktycznego, zgodnie z ustawą o systemie oświaty.

W projekcie zaplanowano również doposażenie sal dydaktycznych w celu modernizacji kierunków: Technik masażysta – TM, Technik usług kosmetycznych – TUK, Higienistka stomatologiczna – HS, Terapeuta zajęciowy – TZ, Protetyk słuchu – PS, o zasoby którymi będą m. in. piaskarka nad i poddziąsłowa, stoły do masażu, modele anatomiczne, sprzęt komputerowy itp.

Towary i usługi nabyte w ramach realizacji ww. projektu wykorzystywane są do realizacji czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT – wykonywanych w ramach zadań własnych w zakresie edukacji publicznej.

Faktury związane z zakupem towarów i usług wystawiono ze wskazaniem nabywcy – Województwo z jego NIP-em oraz odbiorcy – Szkoła Policealna im. (…). Płatnikiem faktur jest Szkoła Podstawowa.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku z dnia 28 kwietnia 2021 r.).

W związku z przedstawionymi założeniami realizacji projektu w zakresie kursów i szkoleń zawodowych dla nauczycieli i uczniów szkoły oraz organizacji staży zawodowych dla uczniów szkoły u pracodawców i doposażeniem sal dydaktycznych w pomoce naukowe, finansowane ze środków unijnych, kierujemy zapytanie czy Szkoła ma możliwość prawną odzyskania podatku naliczonego od towarów i usług VAT z faktur dokumentujących przedmiotowe wydatki w związku z realizacją projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy (własne stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku z dnia 28 kwietnia 2021 r.), szkoła jest podmiotem prawa publicznego jako jednostka budżetowa, zajmuje się działalnością edukacyjną, funkcjonując zgodnie z ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2020 r., poz. 1327) oraz postanowieniami statutu jednostki.

Szkoła realizuje działania o charakterze władztwa publicznego jako organ wykonujący zadania w zakresie kształcenia zawodowego.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w odniesieniu do tych czynności, w których występują jako organy władzy publicznej.

Szkoła w ramach zadań w trakcie realizowanego projektu będzie wykonywała czynności do których została powołana jako jednostka w zakresie kształcenia, uczniów i nauczycieli.

W tej sytuacji nabywane towary i usługi w ramach realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, a podatek VAT stanowi wydatek kwalifikowalny w związku z tym nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących przedmiotowe wydatki związane z realizacją projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685, ze zm.) zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, ze zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).


Na mocy art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1668) organy samorządu województwa działają na podstawie i w granicach określonych przez ustawy. Do zakresu działania samorządu województwa należy wykonywanie zadań publicznych o charakterze wojewódzkim, niezastrzeżonych ustawami na rzecz organów administracji rządowej.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa, samorząd województwa:

  1. wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność;
  2. dysponuje mieniem wojewódzkim;
  3. prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową na podstawie budżetu.

Jak wynika z art. 8 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, w celu wykonywania zadań województwo tworzy wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne oraz może zawierać umowy z innymi podmiotami.

Stosownie do art. 14 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie wojewódzkim, samorząd województwa wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami, w szczególności w zakresie: edukacji publicznej, w tym szkolnictwa wyższego.

Z opisu sprawy wynika, że Województwo jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT w zakresie realizowanych umów cywilnoprawnych. W związku z prowadzoną przez siebie działalnością opodatkowaną Województwo od 1 stycznia 2017 r. podlega centralizacji rozliczeń w podatku VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami organizacyjnymi. Jedną z jednostek budżetowych Województwa jest Szkoła Policealna im. (…). Szkoła wykonuje zadania objęte systemem oświaty na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. Szkoła w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 realizuje projekt „(…)” współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego. Beneficjentem projektu jest Województwo, a realizatorem projektu jest Szkoła Policealna im. (…). Wykonane zadania związane są z działalnością statutową w zakresie edukacji publicznej i należą do zadań własnych Województwa. Założenia projektu dotyczą rozwoju kształcenia i szkolenia zawodowego o lepsze dopasowywanie systemów kształcenia i szkolenia do potrzeb rynku pracy, ułatwienie przechodzenia z etapu kształcenia do etapu zatrudnienia oraz wzmocnienie systemów kształcenia i szkolenia zawodowego i ich jakości, w tym poprzez mechanizmy prognozowania umiejętności, dostosowania programów nauczania oraz tworzenia i rozwoju systemów uczenia się poprzez praktyczną naukę zawodu zrealizowaną w ścisłej współpracy z pracodawcami. Uczniowie oraz nauczyciele zawodu w ramach projektu będą uczestniczyć w szeregu kursach i szkoleniach zawodowych. Uczestnicy po zakończeniu szkolenia zgodnie z Regulaminem konkursu otrzymają zaświadczenia, które potwierdzają nabyte przez nich kompetencje. Realizacja szkoleń zawodowych dla uczniów uzupełnia ich wiedzę o materiał nie będący w programie kształcenia danego kierunku, a szkolenia zawodowe dla nauczycieli pozwolą im na aktualizację wiedzy a także umiejętności pracy z nowymi technikami, technologiami. Projekt przewiduje także realizację staży zgodnie z Regulaminem Konkursu dla uczniów szkoły u pracodawców. Na czas stażu zawodowego zawierana jest pisemna umowa pomiędzy stronami zaangażowanymi w realizację stażu zawodowego. Za udział w stażu uczniowie otrzymają stypendium w wysokości wyliczonej na podstawie aktualnych danych GUS. Staże organizowane są w ramach kształcenia zawodowego praktycznego, zgodnie z ustawą o systemie oświaty. W projekcie zaplanowano również doposażenie sal dydaktycznych w celu modernizacji kierunków: Technik masażysta – TM, Technik usług kosmetycznych – TUK, Higienistka stomatologiczna – HS, Terapeuta zajęciowy – TZ, Protetyk słuchu – PS, o zasoby którymi będą m. in. piaskarka nad i poddziąsłowa, stoły do masażu, modele anatomiczne, sprzęt komputerowy itp. Towary i usługi nabyte w ramach realizacji ww. projektu wykorzystywane są do realizacji czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT – wykonywanych w ramach zadań własnych w zakresie edukacji publicznej. Faktury związane z zakupem towarów i usług wystawiono ze wskazaniem nabywcy – Województwo z jego NIP-em oraz odbiorcy – Szkoła Policealna im. (…). Płatnikiem faktur jest Szkoła Podstawowa.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy w związku z przedstawionymi założeniami realizacji projektu w zakresie kursów i szkoleń zawodowych dla nauczycieli i uczniów szkoły oraz organizacji staży zawodowych dla uczniów szkoły u pracodawców i doposażeniem sal dydaktycznych w pomoce naukowe, finansowane ze środków unijnych, czy Szkoła ma możliwość prawną odzyskania podatku naliczonego od towarów i usług VAT z faktur dokumentujących przedmiotowe wydatki w związku z realizacją projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku VAT nie są spełnione, gdyż w związku realizacją projektu Wnioskodawca realizuje zadania własne z zakresu edukacji publicznej nałożone na niego ustawą o samorządzie wojewódzkim. Ponadto nabyte towary i usługi związane z realizacją projektu nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, ponieważ – jak wskazał Wnioskodawca – towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu wykorzystywane są do realizacji czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT – wykonywanych w ramach zadań własnych w zakresie edukacji publicznej.

W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie przysługuje prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W związku z poniesionymi wydatkami, Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 80). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu (…) podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ, Zainteresowany w stosunku do przedmiotowych zadań nie działa jako podatnik podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy, nie znajdzie zastosowania regulacja powołanego wyżej rozporządzenia.

Podsumowując, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odzyskania podatku VAT z faktur dokumentujących wydatki w związku z realizacją projektu pn.: „(…)”, ponieważ – jak wskazał Wnioskodawca – towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu wykorzystywane są do realizacji czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT – wykonywanych w ramach zadań własnych w zakresie edukacji publicznej.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy podkreślić, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj