Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-3.4014.64.2021.4.ASZ
z 13 maja 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) – Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Zainteresowanych przedstawione we wniosku wspólnym z 18 lutego 2021 r. (data wpływu – 18 lutego 2021 r.), uzupełnionym 27 kwietnia 2021 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych podwyższenia kapitału zakładowego w wyniku planowanego podziału Spółki przez wydzielenie – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lutego 2021 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych podwyższenia kapitału zakładowego w wyniku planowanego podziału Spółki przez wydzielenie.

Z uwagi na fakt, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych w piśmie z 19 kwietnia 2021 r. znak: 0114-KDIP2-2.4010.50.2021.4.RK oraz 0111-KDIB2-3.4014.64.2021.3.ASZ wezwano Zainteresowanych do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono 29 kwietnia 2021 r.



We wniosku złożonym przez:

-Zainteresowanego będącego stroną postępowania:

A Sp. z o.o. (Zainteresowany 1, Spółka Dzielona)

-Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:

B Sp. z o.o. (Zainteresowany 2, Spółka Przejmująca)



przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

I. Charakterystyka Zainteresowanego 1 i Zainteresowanego 2.

Zainteresowany 1 i Zainteresowany 2 są polskimi rezydentami podatkowymi. Spółki posiadają jednego, tego samego 100% udziałowca, tj. (…)., będącego spółką kapitałową z siedzibą w (…), (dalej: „Udziałowiec”). Numer identyfikacji podatkowej Udziałowca to: (…)

Głównym obszarem działalności Zainteresowanego 1 jest produkcja i dystrybucja 1, („Działalność Operacyjna”, „Działalność związana z produkcją 1”).

Działalność Zainteresowanego 2 polega w szczególności na produkcji i dystrybucji 2 („Działalność związana z produkcją 2”).

Oprócz wykonywania Działalności Operacyjnej, Zainteresowany 1 prowadzi również kompleksową działalność obejmującą doradztwo w zakresie działań reklamowych i marketingu oraz zarządzanie znakami towarowymi i innymi prawami własności intelektualnej (dalej: Działalność Marketingowa”) - obejmującą zarówno rynki krajowe jak i zagraniczne.

W szczególności, Zainteresowanemu 1 przysługują prawa wyłączne do znaków towarowych (dalej: „Znaki Towarowe”) oraz inne prawa własności intelektualnej (np. prawa do wzorów przemysłowych, autorskie prawa majątkowe), związane z produktami własnymi Zainteresowanego 1 lub produktami Zainteresowanego 2. Działalność Marketingowa prowadzona jest w zakresie produktów własnych Zainteresowanego 1 jak i na rzecz Zainteresowanego 2 na podstawie zawartej umowy o świadczenie usług marketingowych. Dodatkowo, Zainteresowany 1 udziela licencji na korzystanie ze Znaków Towarowych na rzecz Zainteresowanego 2 jak i na rzecz innego podmiotu z grupy, tj. spółki O., Numer identyfikacji podatkowej (…). Głównym rodzajem działalności O. jest sprzedaż wyrobów (…) na terenie (…)

Z uwagi na odmienny charakter Działalności Marketingowej obu linii produktowych związanych z działalnością Zainteresowanego 1 i Zainteresowanego 2 (wynikający z odmiennego charakteru samych produktów/rynków), w strukturze Zainteresowanego 1 wyodrębniono dwa osobne Działy odpowiedzialne za prowadzenie Działalności Marketingowej - jeden obsługujący Działalność związaną z produkcją 1 (dalej: Dział Marketingowy 1), drugi obsługujący Działalność związaną z produkcją 2 (dalej: Dział Marketingowy 2). Oba Działy zostały formalnie wyodrębnione w strukturze Zainteresowanego 1 na podstawie uchwały Zarządu i działają w formie oddziałów zarejestrowanych w KRS (dalej również: „Oddział”).

Aktualnie, z przyczyn opisanych w dalszej części wniosku planowany jest podział przez wydzielenie Zainteresowanego 1 w trybie przewidzianym w art. 529 § 1 pkt 4 ustawy Kodeks spółek handlowych, tj. poprzez przeniesienie części majątku Zainteresowanego 1 (Dział Marketingowy 2) na podmiot z tej samej grupy kapitałowej, tj. Zainteresowanego 2 (dalej: „Podział”).

II. Charakterystyka Działalności Marketingowej.

Struktura organizacyjna oraz zakres działalności obu Działów Marketingowych (Oddziałów) są zbliżone, z uwagi na fakt, iż w ramach planowanego Podziału dojdzie do wydzielenia Działu Marketingowego 2- poniższy opis koncentruje się głównie na tej działalności.

Działalność Marketingowa wykonywana obecnie przez Zainteresowanego 1 (Dział Marketingowy 1 oraz Dział Marketingowy 1) obejmuje w szczególności następujące obszary:

  • przygotowywanie strategii marketingowych,
  • tworzenie planów działań z zakresu ATL (działalność marketingowa skierowana do odbiorcy masowego) i BTL (działania marketingowe skierowane do klienta indywidualnego) w celu realizacji strategii marketingowej,
  • planowanie budżetu marketingowego,
  • doradztwo i współpraca z partnerami zewnętrznymi (agencjami reklamowymi, domami mediowymi, dysponentami mediów),
  • doradztwo w zakresie dostosowania oferty produktowej i działań marketingowych do wymogów rynku,
  • wdrażanie nowych opakowań,
  • koordynacja obsługi stron WWW w celu zapewnienia właściwych standardów komunikacyjnych z konsumentami,
  • wsparcie aktywności w zakresie digital,
  • zarządzanie Znakami Towarowymi.



Jak wyżej wskazano, obie linie produktowe różnią się w zakresie realizowanej polityki marketingowej, dlatego podjęta została decyzja o jeszcze większym odseparowaniu obu działalności, w szczególności poprzez ich wyodrębnienie w ramach oddzielnych Oddziałów z przypisanymi składnikami materialnymi i niematerialnymi niezbędnymi do prowadzenia samodzielnej działalności (przy czym Zainteresowany 1 podkreśla, iż jeszcze przed formalnym utworzeniem obu Oddziałów Działalność Marketingowa realizowana była przez różnych pracowników dedykowanych wyłącznie Działalności Marketingowej w zakresie linii produktowej 1 oraz Działalności Marketingowej w zakresie linii produktowej 2).

Każdy z Oddziałów kierowany jest przez odrębnego dyrektora zarządzającego oraz wyposażony we wszystkie niezbędne do prowadzenia samodzielnej działalności (w zakresie opisanym powyżej) składniki materialne i niematerialne, w tym w szczególności:

  • do Oddziału przyporządkowani są pracownicy odpowiedzialni za wykonywanie wyżej opisanych zadań marketingowych, tj. dedykowani wyłącznie do pracy w danym Oddziale, (Dziale Marketingowym 1 lub Dziale Marketingowym 2) oraz pracownicy pełniący funkcje wsparcia dedykowani do pracy w danym Oddziale wyłącznie na część etatu, przykładowo Specjalista ds. Księgowości, Analityk ds. Kontrolingu, Specjalista ds. Płac utrzymywania pełnych etatów w danym Oddziale);
  • do Oddziału przypisane są wewnętrznie środki obrotowe/środki trwałe (w tym leasingowane), w postaci m.in. samochodów osobowych, sprzętu elektronicznego (komputery, sprzęt biurowy, telefony) wyposażenia biura oraz wartości niematerialne i prawne w postaci Znaków Towarowych (w odpowiednim zakresie) oraz innych praw własności intelektualnej (przy czym, część Znaków Towarowych ma znaczenie zarówno dla Działu Marketingowego 1 oraz Działu Marketingowego 2, aktualnie Spółka prowadzi czynności mające na celu bardziej precyzyjne rozdzielenie Znaków Towarowych zgodnie z opisem przedstawionym w dalszej części wniosku);
  • Oddział posiada konta bankowe dedykowane wyłącznie obrotom związanym z jego działalnością;
  • w planie kont utworzone są konta ewidencyjne dotyczące gospodarki finansowej każdego z Oddziałów; Zainteresowany 1 prowadzi rozliczenia księgowe w taki sposób, że możliwe jest zidentyfikowanie przychodów, kosztów oraz aktywów i pasywów dotyczących Oddziału;
  • do każdego Oddziału przypisane są należności i zobowiązania związane z jego działalnością.



Dodatkowo Dział Marketingowy 2 świadczy usługi marketingowe na rzecz Zainteresowanego 2 oraz udziela licencji na korzystanie ze Znaków Towarowych na rzecz Zainteresowanego 2 oraz O., w związku z czym generuje przychody jak i ponosi koszty związane z ich uzyskaniem.

Dział Marketingu 2 oraz Dział Marketingu 1 prowadzi działalność w pomieszczeniach wynajmowanych przez Zainteresowanego 1.

Znaki Towarowe - kluczowe aktywa wykorzystywane w prowadzeniu Działalności Marketingowej.

Jak wskazano wyżej, Działalność Marketingowa obejmuje swoim zakresem również zarządzanie Znakami Towarowymi, będącymi kluczowymi aktywami z perspektywy Zainteresowanego 1 jak i Zainteresowanego 2.

Aktualnie w ramach Spółki prowadzone są czynności, których celem jest to, aby każdy linia produktowa (docelowo Zainteresowany 1 i Zainteresowany 2) posiadała prawa do Znaków Towarowych w zakresie związanym ze swoją działalnością (linią produktową) i skupiała się tym samym na zarządzaniu, rozwoju oraz zwiększaniu rozpoznawalności rynkowej tych Znaków Towarowych (poprzez prowadzone działania marketingowe). Zainteresowany 1 wskazuje, iż Znaki Towarowe wykorzystywane są w różnych krajach (inne rynki zbytu/odmienne regulacje prawne) oraz w różnym stopniu w danej działalności (w tym obu równocześnie), w konsekwencji opisany poniżej proces ich uporządkowania/rozdzielenia jest zróżnicowany.

Historyczne znaki towarowe.

W ramach każdej z linii produktowych występuje wiele marek (znaków towarowych) związanych z pozycjonowaniem danego rodzaju produktu, ale podstawowe kategorie produktów zarówno w linii 1 i 2 jak i linii produktów 2 sprzedawane są pod marką A. Znaki Towarowe, w tym znak towarowy A są zarejestrowane w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej, Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej („EUIPO”), lub bezpośrednio (albo za pośrednictwem Światowej Organizacji Własności Intelektualnej - „WIPO” - w trybie międzynarodowej rejestracji znaków w ramach systemu madryckiego) w krajach Unii Europejskiej lub krajach spoza Unii Europejskiej, stanowiących rynki zbytu dla produktów Zainteresowanego 1 oraz Zainteresowanego 2.

Znaki Towarowe zarejestrowane są w danej jurysdykcji (systemie) w różnych klasach Międzynarodowej Klasyfikacji Towarów i Usług (klasyfikacji nicejskiej) („Klasyfikacja”), w szczególności w klasie (…) (dotyczy Działalności związanej z produkcją 2) oraz (…) (dotyczy Działalności związanej zwłaszcza z produkcją 2). Przy czym dany Znak Towarowy, nawet jeżeli jest wykorzystywany wyłącznie w jednej linii produktowej może być zarejestrowany w obu klasach (a nawet innych klasach Klasyfikacji, które mogą mieć pomocnicze lub potencjalne znaczenie dla Działalności związanej z produkcją 1 lub Działalności związanej z produkcją 2). Dotychczas precyzyjne rozdzielenie Znaków Towarowych (tj. w podziale na klasy/towary i usługi) nie było istotne z perspektywy Zainteresowanego 1 m.in. dlatego, iż cała Działalność Marketingowa (zarówno Działalność Marketingowa związana z produkcją 1 jak i Działalność Marketingowa związana z produkcją 2) wykonywana jest przez ten sam podmiot, tj. Zainteresowanego 1, a działalność operacyjna (produkcja oraz dystrybucja) wykonywana jest przez oba podmioty (tj. Zainteresowanego 2 oraz Zainteresowanego 1) znajdujące się pod kontrolą tego samego Udziałowca.

Aktualnie, wewnętrzna alokacja Znaków Towarowych do danego Oddziału została dokonana w następujący sposób:

  1. Znak Towarowy wykorzystywany jest wyłącznie (lub w dominującym zakresie) w danej linii produktowej (tj. Działalności związanej z produkcją 1 lub Działalności związanej z produkcją 2) i w konsekwencji został przypisany do działu marketingu związanego z tą linią produktową (tj. Działu Marketingowego 1 lub Działu Marketingowego 2);
  2. Znak Towarowy wykorzystywany jest w obu liniach produktowych, a przypisanie we właściwym zakresie występuje na gruncie funkcjonalnym (Znak jest wykorzystywany w Działalności Marketingowej danej linii produktowej) oraz finansowym (przykładowo przychody z licencji takiego Znaku udzielonej na rzecz Zainteresowanego 2 alokowane są na cele wewnętrznej sprawozdawczości do Działu Marketingowego 2).
  3. Znak Towarowy nie jest wykorzystywany aktualnie w żadnej działalności, w tym przypadku w zależności od decyzji biznesowej (uwzględniając jego historyczne oraz prawne znaczenie) został przypisany zgodnie z pkt 1 lub 2 powyżej.

Takie wewnętrzne wyodrębnienie umożliwia m.in. precyzyjne określenie, jakie Znaki Towarowe mają znaczenie dla Działu Marketingowego 1/Działu Marketingowego 2, jak alokować przychody i koszty na cele wewnętrznej sprawozdawczości oraz jest elementem wspierającym przy tworzeniu budżetów, czy organizowaniu kampanii marketingowych związanych z daną linią produktową.

Jednocześnie, dotychczasowa struktura organizacyjna (tj. brak prowadzenia przez Zainteresowanego 2 jego własnej Działalności Marketingowej wraz z towarzyszącą mu alokacją Znaków Towarowych) nie jest dopasowana do zmieniających się potrzeb grupy wynikających w głównej mierze z rozwoju biznesu (poszczególnych linii produktowych) jak i planów Udziałowca zakładających wzrost wartości posiadanego portfela inwestycyjnego (uzasadnienie biznesowe zostało szczegółowo przedstawione w dalszej części wniosku). W konsekwencji, Zainteresowany 1 zamierza dokonać bardziej precyzyjnego (również od strony prawnej) rozdzielenia Działalności Marketingowej (z uwzględnieniem rozdzielenia Znaków Towarowych), tj. spowodowania, aby poszczególne Działalności Marketingowe dedykowane Działalności związanej z produkcja 1 jaki i Działalności związanej z produkcja 2 (w tym Znaki Towarowe i związane z nimi prawa) w zakresie wymaganym dla prowadzenia działalności w ramach danej linii produktowej, zostały odpowiednio przyporządkowane do właściwych jednostek (docelowo rozdzielone między Zainteresowanego 1 i Zainteresowanego 2). W konsekwencji, Zainteresowany 1 rozpoczął m.in. starania zmierzające do rozdziału funkcji oraz rozdzielenia (zanim nastąpi Podział) niektórych Znaków Towarowych (tj. od strony formalnej/prawnej), do których prawa przysługują Zainteresowanemu 1.

a.Przyporządkowanie znaku towarowego (znaki towarowe związane z daną linią produktową).

Jak wskazano, część Znaków Towarowych wykorzystywana jest w poszczególnych krajach głównie (lub w dominującym zakresie) w danej linii produktowej. W takim przypadku, w zależności od decyzji biznesowej, Znak Towarowy jest przyporządkowany do danego działu marketingowego w całości, tj. przykładowo Znak Towarowy wykorzystywany jest w danym kraju głównie w Działalności związanej z produkcją 2 i w konsekwencji przypisany jest do Działu Marketingowego 2. W takim przypadku Znak Towarowy pozostanie zarejestrowany w klasie (…) Klasyfikacji i innych mających znaczenie dla działalności w ramach tej linii produktowej, natomiast w odniesieniu do innych towarów i usług (klas Klasyfikacji), które nie mają kluczowego znaczenia dla danej linii produktowej, rozważane jest dopuszczenie do jego wygaśnięcia lub zrzeczenia się, w zależności od decyzji biznesowej właściciela. Takie czynności mogą sporadycznie objąć również Znaki Towarowe, które mają wprawdzie znaczenie dla obu linii produktowych, niemniej ze względu na skomplikowanie procedury rozdzielenia znaku towarowego w danym kraju (w tym koszt lub długotrwałość procesu) mogą zostać przyporządkowane do danej linii produktowej (np. Działu Marketingowego 2).

b.Rozdzielenie znaku towarowego.

Dla uniknięcia wątpliwości i odróżnienia opisanych poniżej czynności od planowanego Podziału Zainteresowanego 1, Zainteresowany 1 wskazuje, że „rozdzielenie znaku towarowego” to proces polegający zasadniczo na tym, iż towary lub usługi zawarte w pierwotnej rejestracji będą stanowić przedmiot jednej lub kilku wydzielonych rejestracji (co nastąpi jeszcze przed lub w związku z Podziałem), w celu precyzyjnej alokacji do Działalności związanej z produkcją 2 lub Działalności związanej z produkcją 1.

W przypadku poszczególnych Znaków Towarowych wykorzystywanych zarówno w Działalności związanej z produkcją 1 jak i Działalności związanej z produkcją 2 (tj. innych niż przyporządkowanych zgodnie z pkt a) założeniem jest ich rozdzielenie na dwa odrębne w ramach struktury Zainteresowanego 1, tj. spowodowanie, aby każdy z takich znaków towarowych, we właściwym dla danej linii produktowej zakresie, stanowił odrębne wyłączne prawo przypisane do Działu Marketingowego 1 (i docelowo pozostało po stronie Zainteresowanego 1) lub Działu Marketingowego 2 (i docelowo stanowiło prawo wyłączne Zainteresowanego 2). Dla przykładu, Znaki Towarowe zarejestrowane dla towarów zawartych w klasie (…) Klasyfikacji zostaną przyporządkowane do Działu Marketingowego 2 i w dalszym ciągu licencjonowane na rzecz Zainteresowanego 2 (do momentu Podziału), natomiast Znaki Towarowe zarejestrowane w klasie (…) zostaną przyporządkowane do Działu Marketingowego 1 i w dalszym ciągu wykorzystywane w działalności Zainteresowanego 1. Uprzednie rozdzielenie znaku towarowego, powinno być możliwe do przeprowadzenia w odniesieniu do Znaków Towarowych zarejestrowanych w Polsce oraz w ramach procedury dla znaków zarejestrowanych w EUIPO oraz w niektórych poszczególnych krajach Unii Europejskiej lub krajach trzecich.

Jednak, w niektórych krajach dokonanie uprzedniego rozdzielenia zarejestrowanego Znaku Towarowego (tj. przed Podziałem) może okazać się niemożliwe/znacznie utrudnione lub nieuzasadnione. W takim przypadku, do „rozdzielenia” Znaku Towarowego (przeniesienia określonego Znaku Towarowego do Zainteresowanego 2 we właściwym zakresie) dojdzie dopiero na skutek Podziału poprzez przeniesienie Działu Marketingowego 2 do Zainteresowanego 2, przy czym rozdzielenie takie może być nieskuteczne na gruncie poszczególnych jurysdykcji i wymagać dopełnienia wymaganych przez prawo danego kraju obowiązków związanych z jego skutecznym wykonaniem lub zarejestrowaniem. Innymi słowy, plan Podziału zakładać będzie przejście Znaku Towarowego dla wybranych towarów lub usług w ramach danej klasy na Zainteresowanego 2, niemniej dla skutecznego wykonania takiej procedury może być konieczne spełnienie dodatkowych wymogów prawnych (np. przedstawienie dodatkowych dokumentów prawnych, jak porozumienie stron potwierdzające przejście prawa własności intelektualnej na Zainteresowanego 2 w ramach Podziału Zainteresowanego 1).

Jednocześnie z uwagi na fakt, że w Znakach Towarowych (zwłaszcza słowno-graficznych) mogą być ucieleśnione utwory w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (np. charakterystyczne grafiki stanowiące cześć znaku towarowego), możliwa jest sytuacja, w której docelowo, wskutek Podziału, zarówno Zainteresowany 1 jak i Zainteresowany 2 staną się współuprawnionymi do utworów zawartych w takich Znakach Towarowych (niezależnie od przysługiwania im osobnych praw do Znaków Towarowych, dla produktów właściwych dla danej linii produktowej). Takie „współuprawnienie” gwarantuje niezakłóconą możliwość posługiwania się utworami zawartymi w Znakach Towarowych, w tym np. prawa do wprowadzania dalszych modyfikacji szaty słowno- graficznej danego Znaku przez każdą ze stron. Dodatkowo wraz z dalszym rozwojem Znaków Towarowych przez Zainteresowanego 1 i Zainteresowanego 2 „współuprawnienie” może w praktyce utracić znaczenie (w ramach wprowadzanych aktualizacji (re-brandingu) używanych oznaczeń, każdy ze Znaków Towarowych może stać się niezależnym utworem).

Jak wyżej wskazano, celem ww. działań jest możliwe najszersze uniezależnienie obu linii produktowych, m.in. poprzez dokonanie rozdzielenia Znaków Towarowych pomiędzy Zainteresowanych, tak aby docelowo Zainteresowanemu 2 i Zainteresowanemu 1 przysługiwały we właściwym zakresie niezależne prawa do Znaków Towarowych związanych z właściwą dla nich linią produktową (przyporządkowanie danego znaku towarowego w całości do Działu Marketingowego 1 albo Działu Marketingowego 2, a docelowo odpowiednio do Zainteresowanego 1 albo Zainteresowanego 2) z równoczesną możliwością doprowadzenia do wygaszenia danego Znaku Towarowego w zakresie nie mającym znaczenia dla działalności Zainteresowanych, w zależności od decyzji biznesowej uprawnionego. Jednocześnie, Zainteresowany 1 nie może wykluczyć ryzyka, iż ze względu na przepisy lokalne danego kraju będące rynkiem zbytu produktów w ramach grupy, rozdzielenie Znaków Towarowych będzie niemożliwe lub utrudnione. Jednak taka sytuacja - jeżeli w ogóle wystąpi - powinna mieć charakter wyjątku, a Zainteresowany 1 poweźmie starania, aby w inny (możliwy) sposób przenieść Znaki Towarowe w danej jurysdykcji do Zainteresowanego 2.

Nowe znaki towarowe A w ramach Grupy

Niezależnie od procedury rozdzielenia Historycznych znaków towarowych, Dział Marketingowy 1 i Dział Marketingowy 2 prowadzą bieżące działania nakierowane na zmianę lub aktualizację znaku towarowego A (re-branding), tj. ww. Działy Marketingu zmierzają do rejestracji nowych znaków towarowych A w formie słowno-graficznej, jaka obecnie jest wykorzystywana w związku z produktami Zainteresowanego 1 lub Zainteresowanego 2. Takie znaki towarowe A zarejestrowane będą w szczególności dla:

  • 1 lub 2 (w ramach wskazanej powyżej klasy (…) Klasyfikacji lub innych klas mających pomocnicze znaczenie dla tej działalności) - znak ten będzie przyporządkowany do działalności Zainteresowanego 1 (tj. Działu Marketingowego 1),
  • produktów 2 (w ramach wskazanej powyżej klasy (…) Klasyfikacji oraz ewentualnie w ramach klasy produktów związanej z produktami 2 - w ramach klasy (…) klasyfikacji, lub innych klas mających znaczenie pomocnicze dla tej działalności, lub ... - klasa (…) Klasyfikacji) - znak ten będzie przyporządkowany do działalności licencjonowanej (tj. Działu Marketingowego 2).



Podsumowując, po przeprowadzeniu opisanych działań struktura przypisania Znaków Towarowych powinna być lepiej dostosowana do potrzeb biznesowych, w szczególności Znaki Towarowe w szerszym zakresie zostaną przypisane do Działu Marketingowego 2 oraz Działu Marketingowego 1 (w tym uporządkowane zostaną kwestie związane ze zgłoszeniem znaku towarowego w danej klasie Klasyfikacji).

III. (…)

IV.. Opis działalności, które pozostaną u Zainteresowanego 1 po dokonaniu Podziału.

Kluczowa z perspektywy działalność Zainteresowanego 1 związana z produkcją, a także marketingiem została wyodrębniona w strukturze w formie odrębnych Oddziałów zarejestrowanych w KRS (odpowiednio Oddział Zakład (…) oraz opisany wcześniej Oddział Marketingu 2 oraz Oddział Marketingu 1). Niemniej, w ramach wewnętrznej struktury organizacyjnej działają również jednostki organizacyjne odpowiadające za inne obszary wsparcia (m.in. biuro zarządu, pion logistyki, sprzedażowy, wsparcia operacyjnego, itp.).

W ramach Podziału na Zainteresowanego 2 zostaną przeniesione składniki majątkowe dotyczące Działalności Marketingowej związanej z Działem Marketingowym 2. Zainteresowany 1 w dalszym ciągu będzie prowadzić Działalność Operacyjną w zakresie produkcji i dystrybucji 1 i 2. W strukturze Zainteresowanego 1 pozostaną również składniki majątkowe związane z Działalnością Marketingową wykonywaną przez Dział Marketingowy 1.

Z uwagi na skalę i złożoność prowadzonej działalności, możliwość przedstawienia wyczerpującego opisu wszystkich funkcji oraz składników majątkowych, którą pozostaną po dokonaniu Podziału u Zainteresowanego 1 jest znacznie utrudniona. Zainteresowani chcą jednak podkreślić, że po dokonaniu Podziału, u Zainteresowanego 1 pozostanie kompleksowy zespół składników majątkowych służących do prowadzenia Działalności Operacyjnej oraz Działalności Marketingowej związanej z produkcją 1 (tj. obejmujący cały przekrój prowadzonej dotychczas działalności - poczynając od funkcji produkcyjnych oraz dystrybucyjnych, poprzez funkcje marketingowe oraz administracyjne, a kończąc na funkcjach sprzedażowych).

W ramach Podziału dojdzie do wydzielenia jednej z kilku jednostek organizacyjnych Zainteresowanego 1, przy czym Dział Marketingu 2 (w tym dedykowani pracownicy) świadczy głównie usługi na rzecz podmiotów zewnętrznych, tj. Zainteresowanego 2 oraz O. (a nie na wewnętrzne potrzeby Zainteresowanego 1), tym samym dotychczasowa działalność Zainteresowanego 1 nie ulegnie żadnym zakłóceniom.

W dalszej części wniosku, działalność pozostająca u Zainteresowanego 1 obejmująca w szczególności wskazany Oddział (…), Dział Marketingowy 1 oraz inne wskazane jednostki organizacyjne (nie wydzielone w formie odrębnych Oddziałów) określane są jako „Działalność Pozostająca u Zainteresowanego 1”.

Składniki majątkowe zaangażowane w Działalność Pozostającą u Zainteresowanego 1.

Działalność Pozostająca u Zainteresowanego 1 posiada wyodrębnione aktywa oraz zobowiązania związane z realizowanymi przez nią zadaniami.

W szczególności, Zainteresowany 1 wyodrębnia następujące aktywa i pasywa związane z Działalnością Pozostającą u Zainteresowanego 1:

  • środki trwałe wykorzystywane w procesie produkcji w postaci m.in. hali produkcyjnej, linii i maszyn produkcyjnych, środki trwałe pomocnicze dla produkcji oraz logistyczne (magazyny, itp.) oraz inne środki trwałe (pojazdy, wyposażenie, sprzęt biurowy i informatyczny),
  • wartości niematerialne i prawne, w szczególności licencje i prawa autorskie, oprogramowanie, itp.,
  • Znaki Towarowe,
  • należności, w tym w szczególności należności handlowe związane z prowadzeniem działalności oraz pozostałe należności, należności publicznoprawne, rozliczenia międzyokresowe,
  • zapasy,
  • środki pieniężne zgromadzone na rachunkach bankowych,
  • zobowiązania krótkoterminowe związane z bieżącą działalnością Zainteresowanego 1, tj. zobowiązania wobec dostawców, z tytułu udzielonych rabatów i upustów, z tytułu instrumentów pochodnych, podatków, ceł i ubezpieczeń oraz świadczeń pracowniczych,
  • rezerwy z tytułu odroczonego podatku dochodowego oraz długoterminowe zobowiązania z tytułu świadczeń pracowniczych,
  • zobowiązania długo- i krótkoterminowe związane z finansowaniem zaciągniętym przez Zainteresowanego 1 na potrzeby swojej działalności w formie kredytów i pożyczek, leasingu,
  • prawa i obowiązki wynikające z umów z kontrahentami oraz prawa i obowiązki z umów regulujących pozostałe obszary działalności Zainteresowanego 1 (np. najem biura, usługi pomocnicze, itd.),
  • prawa i obowiązki wynikające z umów z pracownikami Zainteresowanego 1,
  • decyzje/pozwolenia administracyjne,
  • polisy ubezpieczeniowe,
  • rachunki bankowe wykorzystywane w Działalności Operacyjnej oraz Działalności Marketingowej prowadzonej przez Dział Marketingowy 1.

Wyodrębnienie Działalności Pozostającej u Zainteresowanego 1.

Wyodrębnienie organizacyjne.

Działalność Pozostająca u Zainteresowanego 1 posiada własną strukturę organizacyjną w formie dwóch zarejestrowanych oddziałów, tj. Oddział Zakład (…), Dział Marketingowy 1 i strukturę obejmująca pozostałe funkcje operacyjne. Od strony wewnętrznej struktury organizacyjnej Działalność Pozostająca u Zainteresowanego 1 podzielona jest na kilka pionów:

  • Oddział Zakład (….) obejmujący zakład produkcyjny, działalność magazynową, organizację spedycji oraz biuro obsługi klienta;
  • Oddział Zakład (…) (Dział Marketingowy 1) obejmujący wyodrębniony zespół specjalistów do spraw marketingu w kategorii (…) oraz funkcje wsparcia dla Działalności Marketingowej wraz z wyodrębnieniem składników majątkowych, zobowiązań, przychodów i kosztów;
  • pozostałe funkcje operacyjne:
    • biuro zarządu,
    • pion operacyjny, na który składają się dział logistyki, rynków B2B i skupu surowca, zakupów,
    • piony sprzedażowe z wyspecjalizowanymi działami obsługującymi określone segmenty działalności Wnioskodawcy oraz działami aktywizującymi sprzedaż,
    • dział planowania sprzedaży, planowania operacyjnego oraz zarządzania przychodami,
    • R&D, badania konsumenckie;
    • piony wsparcia operacyjnego, tj. dział księgowości, dział skarbu, podatki, HR, prawny, kontroling, dział administracji.



Każdy z ww. pionów organizacyjnych oraz działów posiada osobnych kierowników i pracowników wykonujących obowiązki pracownicze w ramach tych działów.

Zadania gospodarcze związane z Działalnością Pozostającą u Zainteresowanego 1 wykonywane są niezależnie od Działalności Marketingowej 2 przy wykorzystaniu odrębnych środków trwałych i składników majątkowych.

Zainteresowani pragną wskazać, że Działalność Pozostającą u Zainteresowanego 1 jest wyodrębniona od Działu Marketingowego 2 i stanowi niezależną strukturę organizacyjną, która służy do prowadzenia Działalności związanej z produkcją 1.

Wyodrębnienie finansowe.

Zainteresowany 1 ma możliwość identyfikacji i przypisania do Działalności Pozostającej u Zainteresowanego 1 aktywów, pasywów, przychodów i kosztów w ramach systemu księgowego. Przypisanie to jest możliwe w oparciu o MPK wydzielone dla danego pionu.

Zainteresowani wskazują, że niektóre z kont bilansowych (w szczególności transakcje księgowane po stronie zobowiązań) wykorzystywanych przez Zainteresowanego 1 dotyczą zarówno Działalności Pozostającej u Zainteresowanego 1 jak i Działu Marketingowego 2. Niemniej jednak, w odniesieniu do tych pozycji Zainteresowany 1 posiada możliwość alokowania odpowiednich kosztów/przychodów między te rodzaje działalności w oparciu o bardziej szczegółowe dane, które Zainteresowany 1 jest w stanie ustalić na podstawie wykorzystywanego systemu księgowego.

Mając na względzie powyższe informacje, należy podsumować, iż możliwe jest przypisanie związanych z Działalnością Pozostającą u Zainteresowanego 1 przepływów finansowych oraz ewidencji zdarzeń gospodarczych z nim związanych. W szczególności możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów, a także należności i zobowiązań związanych z tą działalnością. Dzięki zaawansowanemu modelowi rozbudowanych kont analitycznych Zainteresowany 1 jest w stanie sporządzić odrębny rachunek wyników dla Działalności Pozostającej u Zainteresowanego 1.

Wyodrębnienie funkcjonalne.

Składniki majątkowe związane z Działalnością Pozostającą u Zainteresowanego 1 charakteryzują się dużą odrębnością i obejmują elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działalności gospodarczej (tj. realizacji przypisanych zadań gospodarczych).

Zainteresowany 1 posiada możliwość przypisania składników majątkowych do Działalności Pozostającej u Zainteresowanego 1, w tym poszczególnych oddziałów/pionów wchodzących w jej skład. Powyższe odnosi się to do zdecydowanej większości aktywów/pasywów oraz zasobów ludzkich. Po dokonaniu Podziału Zainteresowany 1 będzie kontynuował działalność przy wykorzystaniu ww. składników majątkowych.

Działalność Pozostająca u Zainteresowanego 1 dysponuje odrębnym budżetem i oddzielną przestrzenią służącą do wykonywania powierzonych zadań (tj. obejmujących cały przekrój prowadzonej dotychczas działalności - poczynając od funkcji produkcyjnych oraz dystrybucyjnych, poprzez funkcje operacyjne oraz administracyjne, a kończąc na funkcjach sprzedażowych).

Wydzielenie jednej z dotychczasowych komórek organizacyjnych w postaci Działu Marketingowego 2 nie wpłynie na funkcjonowanie Zainteresowanego 1 w powyższym zakresie. Ww. zespół składników majątkowych spełnia warunki niezbędne do kontynuowania i samodzielnego wykonywania zadań po zrealizowaniu Podziału na rzecz Zainteresowanego 2. Jak zostało wyżej wspomniane, na bazie przenoszonych składników majątkowych Zainteresowany 1 zamierza kontynuować swoją dotychczasową działalność. Z uwagi na samodzielny charakter Działalności Pozostającej u Zainteresowanego 1, Zainteresowany 1 nie musi przeprowadzać jego dodatkowych reorganizacji, które stworzyłyby warunki do niezależnego funkcjonowania jednostki.

V. Aktualnie, z przyczynOpis działalności i składników majątkowych, które zostaną przeniesione na rzecz Zainteresowanego 2 w drodze Podziału.

W ramach Podziału, na rzecz Zainteresowanego 2 zostaną przeniesione składniki majątkowe związane z Działem Marketingowym 2. Dział ten realizuje obecnie kompleksowe funkcje marketingowe na rzecz Zainteresowanego 2, w tym zadania w zakresie zarządzania Znakami Towarowymi związanymi z Działalnością w zakresie produkcji 2.

Składniki majątkowe przypisane do Działu Marketingowego 2.

Zainteresowany 1 przyporządkował w szczególności następujące aktywa i pasywa do Działalności Marketingowej wykonywanej przez Dział Marketingowy 2:

  • Znaki Towarowe dotyczące Działalności związanej z produkcją 2 w zakresie opisanym powyżej,
  • środki trwałe (w tym w leasingu), w postaci m.in. samochodów osobowych, sprzętu elektronicznego (komputery, sprzęt biurowy, telefony) oraz wyposażenia biura,
  • należności związane z Działem Marketingowym 2, w tym należności handlowe za świadczenie usług marketingowych oraz licencjonowanie Znaków Towarowych na rzecz Zainteresowanego 2 (tj. do czasu Podziału) oraz O. (o ile wystąpią);
  • zobowiązania związane z Działem Marketingowym 2, w tym zobowiązania z tytułu usług świadczonych na jego rzecz oraz zobowiązania z tytułu świadczeń pracowniczych,
  • pracowników przyporządkowanych do Działu Marketingowego 2 realizujących zadania tego Działu,
  • część środków pieniężnych zgromadzonych na rachunkach bankowych,
  • przyporządkowanych do Działu Marketingowego 2.



W zakresie Znaków Towarowych (innych praw własności intelektualnej) do czasu ich formalnego rozdziału prawnego (w szczególności pomiędzy kategorią produktów 2 (klasa (…) Klasyfikacji) i 1 (klasa (…) Klasyfikacji) - przypisanie ma charakter wewnętrzny. Niemniej, opisane czynności mają na celu wzmocnienie tego wyodrębnienia oraz doprowadzić do tego, aby Podział skutkował uzyskaniem przez Zainteresowanego 2 odrębnych praw wyłącznych do Znaków Towarowych w zakresie przypisanym do Działu Marketingowego 2 (z zastrzeżeniem opisanej sytuacji, iż część Znaków Towarowych może przejść na Zainteresowanego 2 po spełnieniu dodatkowych wymogów prawnych).

Wyodrębnienie składników majątkowych przyporządkowanych do Działu Marketingowego 2.

Wyodrębnienie organizacyjne.

Dział Marketingowy 2 jest wyodrębnioną jednostką organizacyjną w ramach struktur Zainteresowanego 1 powołaną na podstawie uchwały zarządu Zainteresowanego 1 i ujawnioną w Krajowym Rejestrze Sądowym jako oddział. Dział Marketingowy 2 wykonuje niezależnie zadania gospodarcze związane z zarządzeniem Działalnością Marketingową i Znakami Towarowymi w zakresie Działalności związanej z produkcją 2, wykorzystując w tym celu środki trwałe i wyposażenie alokowane do tego działu.

Struktura organizacyjna Działu Marketingowego 2 jest zhierarchizowana. Dział Marketingowy 2 wydzielony jest także pod względem zarządczym. Na czele działu stoi dyrektor zarządzający, który na skutek Podziału zostanie również przeniesiony do Zainteresowanego 2. Dyrektorowi bezpośrednio podlegają pracownicy świadczący obowiązki rzecz Oddziału.

Oddział nie jest odrębnym pracodawcą, a przypisanie pracowników do Działu Marketingowego 2 ma charakter wewnętrzny, przy czym takie przypisanie występuje zarówno na gruncie organizacyjnym jak i finansowym, tj. poprzez odpowiednie przyporządkowanie kosztów pracowniczych). Przeniesienie - w ramach Podziału - pracowników Działu Marketingowego 2 nastąpi w formie przejścia zakładu pracy, zgodnie z art. 231 ustawy Kodeks pracy. Przy czym możliwe jest, że w ramach Podziału nie dojdzie do przeniesienia pracowników świadczących usługi wsparcia, którzy świadczą obowiązki pracownicze na rzecz Działu Marketingowego 2 w ramach przypisanej części etatu (m.in. Radca Prawny, Specjalista ds. Księgowości, Analityk ds. Kontrolingu, Specjalista ds. Prac).

Dodatkowo, Dział Marketingowy 2 posiada oddzielne rachunki bankowe oraz posiada niezależny budżet.

Wyodrębnienie finansowe.

Księgi rachunkowe Zainteresowanego 1 są prowadzone w sposób umożliwiający sporządzanie bilansu, rachunku zysków i strat oraz rachunku przepływów pieniężnych odrębnie dla Działalności Marketingowej 2. Zainteresowany 1 ma w szczególności możliwość identyfikacji i przypisania do Działu Marketingowego 2 aktywów, pasywów, przychodów kosztów w ramach systemu księgowego. Dział Marketingowy 2 ma osobne, przypisane do siebie tzw. MPK. Zdecydowana większość aktywów, pasywów, przychodów kosztów Zainteresowanego 1, za pośrednictwem odpowiedniego oznaczenia w systemie księgowym (MPK oraz raporty programu SAP), są w prosty sposób alokowane do działalności Działu.

Następujące główne kategorie transakcji są alokowane do Działu Marketingowego 2 za pośrednictwem MPK:

  • przychody z tytułu świadczenia usług doradztwa marketingowego i licencji Znaków Towarowych,
  • do czasu formalnego rozdzielenia Znaków Towarowych - obciążenie właścicielskie z tytułu wewnętrznej alokacji znaków towarowych,
  • koszty wynagrodzeń - m.in. wynagrodzenia zasadnicze, nadgodziny, urlopy i zwolnienia lekarskie, premie, nagrody jubileuszowe, składki ZUS/PFRON/ZFŚS, odprawy,
  • amortyzacja środków trwałych,
  • koszty związane z mediami - m.in. energia elektryczna, energia cieplna, zużycie wody, opłaty związane ze ściekami,
  • koszty eksploatacji samochodów - m.in. paliwo, ubezpieczenia, remonty, płyny,
  • koszty materiałów - m.in. wyposażenie, materiały biurowe, materiały eksploatacyjne i środki myjące,
  • koszty szkoleń i podróży służbowych - szkolenia, badania lekarskie, podróże służbowe, reprezentacja i reklama,
  • koszty związane z usługami - m.in. czynsze, leasing, telefony, sprzątanie, IT, usługi doradcze, opłaty związane ze znakami, usługi związane z rozliczaniem płatności,
  • podatki, opłaty i ubezpieczenia - m.in. ubezpieczenia dotyczące użytkowanych pojazdów, majątkowe/osobowe.

Jedynie koszty ogólnego zarządu nie są osobno alokowane na MPK Działu Marketingowego 2. Niemniej jednak, w odniesieniu do tych pozycji możliwa jest ich wewnętrzna alokacja do Działu Marketingowego 2 w oparciu o bardziej szczegółowe dane, które Zainteresowany 1 jest w stanie ustalić na podstawie wykorzystywanego systemu księgowego.

Mając na względzie powyższe informacje, należy podsumować, iż możliwe jest przypisanie związanych z Działem Marketingowym 2 przepływów finansowych oraz ewidencji zdarzeń gospodarczych z nim związanych, również w przypadku kosztów ogólnego zarządu. W szczególności możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów, a także należności i zobowiązań związanych z Działem Marketingowym 2.

Wyodrębnienie funkcjonalne.

Dział Marketingowy 2 jest wydzielony funkcjonalnie w ramach Zainteresowanego 1, w szczególności jest on zarządzany jako niezależna jednostka działająca w dedykowanym obszarze związanym z Działalnością Marketingową oraz zarządzeniem Znakami Towarowymi dla linii produktowej Zainteresowanego 2.

Samodzielna realizacja ww. zadań gospodarczych jest wykonywana w oparciu o składniki majątkowe opisane w sekcji Składniki majątkowe przypisane do Działu Marketingowego 2.

W opinii Zainteresowanych zdolność Działu Marketingowego 2 do samodzielnego realizowania zadań gospodarczych znajduje swoje oparcie m.in. w:

  • posiadaniu pracowników, którzy wyróżniają się wieloletnim doświadczeniem w tworzeniu i realizacji strategii marketingowych, zarządzaniem kampaniami dotyczącymi produktów Zainteresowanego 2 oraz ich reklamą, jak również tworzeniem projektów opakowań produktów Zainteresowanego 2 oraz rozwojem marki (know-how),
  • posiadaniu wyznaczonego pracownika zarządzającego (dyrektor zarządzający),
  • posiadaniu alokowanych wewnętrznie aktywów i wartości niematerialnych - w szczególności Znaków Towarowych, samochodów osobowych (w leasingu), sprzętu elektronicznego – w tym w leasingu (komputery, sprzęt biurowy, telefony ), wyposażenia biura,
  • posiadaniu odrębnego budżetu oraz kont bankowych.



Po dokonaniu Podziału, Zainteresowany 2 będzie kontynuował działalność Działu Marketingowego 2 przy wykorzystaniu ww. składników majątkowych, w szczególności wykorzystując unikalny know-how przejmowanych pracowników. Jednocześnie, w ramach Podziału przenoszone zostaną składniki majątkowe Działu Marketingowego 2 bez których prowadzenie działalności gospodarczej w tym zakresie nie byłoby możliwe. Tym samym, Zainteresowany 1 zaprzestanie prowadzenia Działalności Marketingowej w odniesieniu do Działalności związanej z produkcją 2.

Należy podkreślić, że dysponując własnymi składnikami majątkowymi i zapleczem organizacyjno-technicznym i personalnym, własnymi należnościami i zobowiązaniami itp., Dział Marketingowy 2 może samodzielnie realizować swoje własne zadania, niezależnie od Zainteresowanego 1.

VI. Zakres współpracy Zainteresowanego 1 i Zainteresowanego 2 po Podziale.

W celu przedstawienia pełnego stanu faktycznego, dla uniknięcia wątpliwości, Zainteresowany 1 wyraźnie wskazuje, że pewne składniki majątkowe wykorzystywane przez Dział Marketingowy 2 nie zostaną przeniesione na Zainteresowanego 2 w ramach Podziału. Dotyczy to w szczególności wskazanych etatów pracowników wykonujących zadania w zakresie obszarów wspomagających (przykładowo księgowość, kontroling, płace) oraz licencji na korzystanie z oprogramowania wykorzystywanego przy realizacji funkcji wsparcia. Na moment dokonywania Podziału ww. zasoby będą współdzielone przez Dział Marketingowy 2 oraz Działalnością Pozostającą u Zainteresowanego 1. Podobna sytuacja ma miejsce w odniesieniu do przestrzeni biurowej - żaden z ww. działów nie ma podpisanych odrębnych umów najmu, a korzystanie z biura odbywa się w oparciu o generalną umowę najmu podpisaną przez Zainteresowanych.

Zainteresowany 1 chce podkreślić, że ww. składniki majątkowe nie mają kluczowego znaczenia z perspektywy dalszego wykonywania Działalności Marketingowej przez Dział Marketingowy 2. Ich formalne wydzielanie i przyporządkowywanie do poszczególnych Działów przed dokonaniem Podziału byłoby także niecelowe gospodarczo.

Dodatkowo, Zainteresowani wskazują również, że w związku z dokonaniem Podziału, Zainteresowany 1 oraz Zainteresowany 2 planują podpisać generalną umowę o współpracy w zakresie ochrony i koegzystencji Znaków Towarowych. Taka umowa może w szczególności regulować kwestie związane z wykonywaniem praw do Znaków Towarowych, w tym powiązanych z nimi praw autorskich (np. zasady rejestracji nowych Znaków Towarowych), sposobu używania Znaków Towarowych (np. w sposób niewprowadzający odbiorców w błąd) oraz zobowiązywać obie strony do dokładania wspólnych wysiłków m.in. w celu utrzymywania ochrony Znaków Towarowych oraz związanej z nimi renomy.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że znaki towarowe należące obecnie do A zostały historycznie wytworzone w jednej ze spółek wchodzącej w skład grupy A (część została wytworzona wiele lat temu, w tym także w XX w.) i są wykorzystywane w działalności gospodarczej prowadzonej przez grupę od dłuższego czasu. Wraz z rozwojem grupy i zmianami zachodzącymi w jej strukturze własnościowej (w horyzoncie ostatnich 20 lat), zmianom ulegały również podmioty, które były właścicielami znaków towarowych. Do ww. zmian własnościowych znaków towarowych dochodziło każdorazowo w wyniku operacji skutkujących sukcesją podatkową (tj. m.in. podziałów czy połączeń) obejmującą również zasady amortyzacji (w tym przypadku braku amortyzacji). W związku z powyższym, znaki towarowe od momentu wytworzenia do chwili obecnej nie były przedmiotem amortyzacji podatkowej przez żadną ze spółek z grupy A (w tym oczywiście nie są przedmiotem amortyzacji Zainteresowanego 1 i nie będą przedmiotem takiej amortyzacji również w wyniku planowanego podziału Zainteresowanego 1 (co wynika wprost z przepisów). Natomiast odnosząc się do sposobu nabycia znaków towarowych bezpośrednio przez Zainteresowanego 1 , wskazuje on, że znaki towarowe zostały nabyte przez niego w ramach transakcji połączenia Zainteresowanego 1 z inną spółką wchodzącą w skład grupy A.

Przedmiotem licencji udzielonej przez Zainteresowanego 1 na rzecz Zainteresowanego 2 są znaki towarowe związane z produkcją 2. Znaki te, w wyniku działań opisanych szerzej w części „Znaki Towarowe - kluczowe aktywa wykorzystywane w prowadzeniu Działalności Marketingowej” zostały w zasadniczej części alokowane do Działu Marketingowego 2.

Jednocześnie, jak wskazano w treści wniosku, przedmiotem Podziału będą składniki majątkowe przypisane do Działu Marketingowego 2 (z nieistotnymi wyjątkami opisanymi w części „VI. Zakres współpracy Zainteresowanego 1 i Zainteresowanego 2 po Podziale”), w tym również znaki towarowe przypisane do tego Działu, które są licencjonowane na rzecz Zainteresowanego 2.Tym samym, Zainteresowany 1 potwierdza, że licencja udzielona przez Zainteresowanego 1 dla Zainteresowanego 2 na wykorzystywanie znaków towarowych obejmuje także te znaki towarowe, które w wyniku planowanego podziału zostaną przeniesione do Zainteresowanego 2.



W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie:

Czy Spółka przejmująca (Zainteresowany 2), której kapitał zakładowy ulegnie podwyższeniu w wyniku Podziału nie będzie zobowiązana do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych z tego tytułu?

Zdaniem Zainteresowanych, Spółka przejmująca (Zainteresowany 2), której kapitał zakładowy ulegnie podwyższeniu w wyniku Podziału nie będzie zobowiązana do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych z tego tytułu.

Zainteresowani przywołali treść art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych oraz wskazali, że wprowadza on zamknięty katalog czynności cywilnoprawnych podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Jednocześnie na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, opodatkowaniu podlegają zmiany umów wymienionych w pkt 1, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Na mocy art. 1 ust. 3 pkt 2 cyt. ustawy, w przypadku zmiany umowy spółki za zmianę umowy uważa się przy spółce kapitałowej - podwyższenie kapitału zakładowego z wkładów lub ze środków spółki oraz dopłaty. Natomiast, zgodnie art. 1 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, za zmianę umowy uważa się przekształcenie lub łączenie spółek, jeżeli ich wynikiem jest zwiększenie majątku spółki osobowej lub podwyższenie kapitału zakładowego spółki kapitałowej.

W konsekwencji, stwierdzić należy, że przedmiotowy Podział nie powinien być uznany za czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W pierwszej kolejności wskazać trzeba, że Podział przeprowadzony w ramach procedury przewidzianej przepisem art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych, w wyniku którego ulegnie podwyższeniu kapitał zakładowy Zainteresowanego 2 nie mieści się w katalogu określonym w art. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W szczególności Podział nie stanowi też zmiany umowy spółki. Jak wynika z analizy przepisów, podział przez wydzielenie nie został wymieniony w art. 1 ust. 3 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, jako zmiana umowy spółki.

Podsumowując Zainteresowany 2, którego kapitał zakładowy ulegnie podwyższeniu w wyniku Podziału nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych z tego tytułu.

Na potwierdzenie swojego stanowiska Zainteresowani przywołali kilka interpretacji indywidualnych.

Z uwagi na zakres niniejszej interpretacji przywołano powyżej tylko tę część stanowiska Zainteresowanych, która odnosi się do zagadnienia dotyczącego podatku od czynności cywilnoprawnych.



W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie należy wskazać, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest wyłącznie ocena stanowiska Zainteresowanych zajęta na gruncie podatku od czynności cywilnoprawnych. W zakresie podatku od towarów i usług oraz w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) i pkt 2 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. z 2020 r. poz. 815 ze zm.) – podatkowi temu podlegają umowy spółki oraz ich zmiany, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Stosownie do art. 1 ust. 3 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych – w przypadku umowy spółki za zmianę umowy uważa się:

  1. przy spółce osobowej – wniesienie lub podwyższenie wkładu, którego wartość powoduje zwiększenie majątku spółki, pożyczkę udzieloną spółce przez wspólnika, dopłaty oraz oddanie przez wspólnika spółce rzeczy lub praw majątkowych do nieodpłatnego używania;
  2. przy spółce kapitałowej – podwyższenie kapitału zakładowego z wkładów lub ze środków spółki oraz dopłaty;
  3. przekształcenie lub łączenie spółek, jeżeli ich wynikiem jest zwiększenie majątku spółki osobowej lub podwyższenie kapitału zakładowego spółki kapitałowej;
  4. przeniesienie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z terytorium państwa niebędącego państwem członkowskim:
    • rzeczywistego ośrodka zarządzania spółki kapitałowej, jeżeli jej siedziba nie znajduje się na terytorium państwa członkowskiego,
    • siedziby spółki kapitałowej, jeżeli jej rzeczywisty ośrodek zarządzania nie znajduje się na terytorium państwa członkowskiego
    • także wtedy, gdy czynność ta nie powoduje podwyższenia kapitału zakładowego.

Stosownie do art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 1526) – podział może być dokonany przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub spółkę nowo zawiązaną (podział przez wydzielenie).

Z powyżej zacytowanych przepisów wynika, że opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych podlegają umowy spółki oraz zmiany tych umów wyłącznie wymienione w art. 1 ust. 3 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Do zakresu zmian umowy spółki podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie kwalifikują się zatem podziały spółek.

Ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że planowany jest podział przez wydzielenie Zainteresowanego 1 w trybie przewidzianym w art. 529 § 1 pkt 4 ustawy Kodeks spółek handlowych, tj. poprzez przeniesienie części majątku Zainteresowanego 1 (Dział Marketingowy 2) na podmiot z tej samej grupy kapitałowej, tj. Zainteresowanego 2.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy, stwierdzić należy, że wskazany we wniosku podział spółki przez wydzielenie, przeprowadzony w ramach procedury przewidzianej przepisem art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych, nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Czynność ta nie mieści się bowiem w katalogu określonym w art. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, w szczególności nie stanowi też zmiany umowy spółki. Podział przez wydzielenie nie jest bowiem wymieniony w art. 1 ust. 3 cyt. ustawy, jako zmiana umowy spółki.

Zatem Zainteresowany 2, którego kapitał zakładowy ulegnie podwyższeniu w wyniku Podziału nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych.



Wobec powyższego, stanowisko Zainteresowanych należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Zainteresowanych w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj