Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-2.4011.29.2021.2.AA
z 4 maja 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 11 stycznia 2021 r. (data wpływu 11 stycznia 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej usług hafciarskich i krawieckich – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 stycznia 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek – uzupełniony pismem z 4 kwietnia 2021 r. (data wpływu 22 kwietnia 2021 r.) – o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej usług hafciarskich i krawieckich.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawczyni prowadzi działalność na zasadach ogólnych, zamierza od 2021 roku przejść na kartę podatkową. Wykonuje usługę haftu na indywidualne zamówienie zgodnie z życzeniem klienta – klient dostarcza lub opisuje grafikę jaka ma zostać naniesiona metodą haftu komputerowego na wybraną rzecz np. bluzę, polar, koc itd. Klient dostarcza Wnioskodawczyni materiał do haftu np. bluzę albo to ona musi to kupić zgodnie z wytycznymi klienta i na tym haftuje. Klient Wnioskodawczyni jest klientem ostatecznym nie wprowadza do dalszego obrotu rzeczy u niej zrobionych, ze względu na to, że są to indywidualne zamówienia np. koc z haftem dla dziecka z konkretnymi danymi np. datą urodzenia i imieniem lub np. koszulki, bluzy do zakładów pracy z logo zakładu i imieniem danego pracownika. Zakres usług Wnioskodawczyni to też szycie np. kocyków. Wg tabeli dotyczącej karty podatkowej cz. 1 objaśnienia punkt 3 podpunkt 1 i 2 cytat: „3. Przy prowadzeniu działalności wymienionej w tej części tabeli dopuszczalne jest – poza usługami, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy – wytwarzanie: 1) przedmiotów (wyrobów) z materiału powierzonego przez zamawiającego, 2) przedmiotów (wyrobów) na indywidualne zamówienie z materiałów własnych wykonawcy, w tym także połączone z czynnościami ich instalowania, uwzględniające indywidualne cechy przedmiotów (wyrobów) lub życzenia zamawiającego” Wnioskodawczyni wywnioskowała, że w nowym roku podatkowym 2021 może przejść na kartę podatkową ponieważ jej zakres usług mieści się w tych podpunktach.

Ponadto w piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawczyni wskazała, że usługi krawieckie będą polegały na szyciu na zamówienie indywidualne spersonalizowanych rzeczy np. szycie koca dla dziecka z materiałów, które klient sobie zażyczy (kolor, wzór, faktura) w rozmiarze wybranym przez klienta, następnie umieszczenie na kocyku np. imienia dziecka, daty urodzenia itd.

Przy świadczeniu tych usług Wnioskodawczyni będzie zarówno korzystać z materiału powierzonego, który klient dostarczy jak i również sama Wnioskodawczyni będzie go kupować gdy klient wyrazi taką chęć albo nie będzie miał sposobności nabyć takiego materiału. Wnioskodawczyni jako krawcowa lepiej zna się na materiałach i na tym z czego daną rzecz uszyć, co jest trwałe a jakich materiałów lepiej nie kupować bo są złej jakości.

Podobnie sytuacja się ma z szyciem i personalizowaniem innych rzeczy np. bluz też będą szyte na zamówienie pojedyncze sztuki w pełni spersonalizowane pod klienta, który jest klientem ostatecznym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy Wnioskodawczyni może być opodatkowana w formie katy podatkowej tabela cz. I zakres działalności nr 37 usługi hafciarskie i 44 usługi krawieckie, jeśli będzie nabywać konkretny materiał (klient nie dostarcza materiału pod haft np. bluza lub Wnioskodawczyni szyje sama tą bluzę wedle życzenia klienta) i na tym materiale wg wymagań klienta będzie wykonywać indywidualną usługę haftu np. logo, grafikę, napis. Czy wtedy sprzedaż może być opodatkowana w formie karty podatkowej?

Zdaniem Wnioskodawczyni wykonywanie indywidualnej usługi haftu na materiale zakupionym przeze niego i przeznaczonym pod to zamówienie może być opodatkowana kartą podatkową dlatego, że aby świadczyć tą usługę musi posiadać materiał czyli półprodukt który zakupi. Klient Wnioskodawczyni może nie mieć możliwości zakupu materiału pod haft, Wnioskodawczyni kupuje materiał w hurtowniach, do których często klient nie ma dostępu. Jeśli klient Wnioskodawczyni będzie musiał dostarczyć materiał pod haft może to obniżyć jej konkurencyjność na rynku i zmniejszyć mocno jej sprzedaż. Jest to taka działalność która wymaga kupna materiału ponieważ haft musi być na czymś umieszczony, nie da się tej usługi wykonywać bez zakupu konkretnego materiału Wnioskodawczyni może również usługę haftu w tej formie podatkowej świadczyć na materiale klienta.

Ponadto Wnioskodawczyni uważa, że usługi które opisuje mogą być opodatkowane w formie karty podatkowej ponieważ nie ma zamiaru hurtowo szyć i haftować a potem sprzedawać tych rzeczy, jej usługi tworzą gotowy produkt finalny dla klienta i są to usługi wyłącznie na zamówienie i wedle życzenia klienta, unikatowe często niepowtarzalne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r., poz. 1905, z późn. zm.): zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową lub wytwórczo-usługową, określoną w części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy, zwanej dalej „tabelą”, w zakresie wymienionym w załączniku nr 4 do ustawy – przy zatrudnieniu nieprzekraczającym stanu określonego w tabeli.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy: działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do treści art. 25 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:

  1. złożą wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie;
  2. we wniosku, o którym mowa w pkt 1, zgłoszą prowadzenie działalności wymienionej w jednej z 12 części tabeli;
  3. przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób niezatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne;
  4. nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej;
  5. małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie, z której przychody (dochody) podlegają odrębnemu opodatkowaniu podatkiem dochodowym na ogólnych zasadach lub ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych;
  6. nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym;
  7. pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku, o którym mowa w pkt 1, nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Ponadto, zgodnie z objaśnieniami do części I tabeli, przy prowadzeniu działalności wymienionej w tej części tabeli dopuszczalne jest – poza usługami, o których mowa w art. 4 pkt 1 ustawy – wytwarzanie:

  1. przedmiotów (wyrobów) z materiału powierzonego przez zamawiającego,
  2. przedmiotów (wyrobów) na indywidualne zamówienie z materiałów własnych wykonawcy, w tym także połączone z czynnościami ich instalowania, uwzględniające indywidualne cechy przedmiotów (wyrobów) lub życzenia zamawiającego,

– jeżeli przedmioty (wyroby) te nie są przeznaczone przez zamawiającego do dalszej odprzedaży lub nie służą zamawiającemu do celów wytwórczych lub usługowych jako surowce, materiały, półfabrykaty, elementy, części.

W części I w tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ww. ustawy usługi hafciarskie zostały sklasyfikowane w poz. 37, natomiast usługi krawieckie w poz. 44.

Usługi te – po spełnieniu warunków określonych w art. 25 ust. 1 ustawy – mogą być opodatkowane w formie karty podatkowej przy maksymalnym zatrudnieniu pięciu pracowników.

Zakres usług hafciarskich, szczegółowo określono w poz. 37 załącznik nr 4 do ustawy i obejmuje on: ręczne i maszynowe haftowanie szat liturgicznych, bielizny stołowej, pościelowej, osobistej, odzieży itp. przy zastosowaniu różnych stylów i metod wykonawczych. Szycie i haftowanie sztandarów. Naprawa i renowacja haftowanych przedmiotów zabytkowych. Wyrób firan, galonów, taśm, szychów, ozdób i dystynkcji do mundurów, tarcz szkolnych itp. Szycie strojów ludowych i regionalnych oraz elementów tych strojów, zdobionych haftem i koronkami. Inne prace i czynności towarzyszące, niezbędne do całkowitego wykonania i wykończenia wyrobu lub świadczonej usługi.

Natomiast w poz. 44 załącznika nr 4 do ustawy szczegółowo określono usługi krawieckie jako: szycie miarowe ubiorów i okryć damskich, męskich i dziecięcych, np.: kostiumy, kurtki, wdzianka, płaszcze letnie, płaszcze zimowe, spodnie, marynarki, prochowce z podpinką, ubiory sportowe, fraki, smokingi, sutanny, mundury, z wszelkich materiałów, w tym również ze skór licowych i materiałów skóropodobnych oraz pelis z użyciem skór futerkowych naturalnych i sztucznych. Pokrywanie błamów. Naprawa i renowacja ubrań i okryć.

Wyrób, naprawa i renowacja odzieży lekkiej damskiej i dziecięcej, jak: bluzki, sukienki, suknie, spódnice, spodnie, spodniumy, prochowce, wiatrówki, fartuchy, kombinezony, ubiory sportowe, ubiory plażowe, odzież młodzieżowa lekka itp. Szycie ocieplanej odzieży dla dzieci do lat 6. Inne prace i czynności towarzyszące, niezbędne do całkowitego wykonania i wykończenia wyrobu lub świadczonej usługi.

Z przeanalizowanych powyżej regulacji prawnych wynika, że aby nabyć i zachować uprawnienia do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem w formie karty podatkowej należy spełnić szereg warunków podmiotowych i przedmiotowych, zawartych w ustawie o zryczałtowanym podatku od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą i świadczy usługi krawieckie i hafciarskie na indywidualne zamówienie klienta. Przy świadczeniu tych usług Wnioskodawczyni będzie zarówno korzystać z materiału powierzonego jak i z materiałów własnych.

Reasumując – działalność gospodarcza, którą prowadzi Wnioskodawczyni, polegająca na świadczeniu usług hafciarskich i usług krawieckich na indywidulane zamówienie klienta zarówno z materiałów powierzonych i materiałów własnych – po spełnieniu warunków określonych w art. 25 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – może być opodatkowana w formie karty podatkowej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj