Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1.4011.150.2021.3.MN
z 19 maja 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 3 lutego 2021 r. (data wpływu 8 lutego 2021 r.), uzupełnionym pismem z 21 kwietnia 2021 r. (data wpływu 26 kwietnia 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych określającej skutki podatkowe darowizny środków pieniężnych w związku z posiadanym kontem crowdfundingowym – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


8 lutego 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych darowizny środków pieniężnych w związku z posiadanym kontem crowdfundingowym. Wniosek został uzupełniony 26 kwietnia 2021 r.


We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest osobą fizyczną mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca jest osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej. Jego pasją są gry komputerowe, hobbystycznie zajmuje się wprowadzaniem modyfikacji do gier. Modyfikacjami gier Wnioskodawca nie zajmuje się w celach zarobkowych. Modyfikowanie tych gier traktuje jak proces, w którym realizuje swoją pasję, godzi się na otrzymane wsparcie finansowe, ale ono nie jest celem podejmowanych przez niego czynności. Modyfikacji gier dokonuje kilka razy w roku, nie jest to proces regularny.


Dokonywanie modyfikacji gier jest procesem twórczym uzależnionym jedynie od pomysłów i chęci autora. Od dnia 1 czerwca 2017 r. posiada profil na stronie p. Profil ten jest dostępny dla każdego co oznacza, że każdy użytkownik Internetu może wejść na ten profil i przeczytać zawarte tam informacje. Obecnie profil ten skupia przede wszystkim fanów gry T.: W. Wnioskodawca ostatnio stał się jednym z najpopularniejszych autorów modyfikacji tej gry. Stworzone przez niego modyfikacje są publikowane na portalu S. Jest to portal miłośników gier komputerowych, na którym publikowane są aplikacje, modyfikacje i programy. Wnioskodawca nie ponosi odpowiedzialności wobec osób trzecich za stworzone modyfikacje, a także nie ponosi ryzyka gospodarczego. Nie są one wykonywane pod kierownictwem żadnego producenta/portalu czy w miejscu i czasie wskazanym przez niego.


Modyfikacje gier stworzone przez Wnioskodawcę są całkowicie darmowe dla wszystkich, jedynym wymogiem jest posiadanie legalnej gry. Wnioskodawca otrzymał zgodę właściciela gry T.: W. firmę C. na dokonywanie modyfikacji w grze i ich umieszczanie na S. Z Producentem gry nie łączy Wnioskodawcę żadna umowa, nie otrzymuje on też żadnego wynagrodzenia z tego tytułu zarówno od firmy C. jak i portalu S. czy innych portali. Nie dokonuje modyfikacji innych gier. Modyfikacje gier nie są rekomendowane przez producenta gier albo portal S. Jeśli są one polecane to na forach społecznościowych przez graczy innym graczom. Do stworzonych modyfikacji nie nabywa on praw autorskich.


Ze względu na rosnącą popularność Wnioskodawca za pośrednictwem portalu p. zdobywa tzw. patronów, którzy decydują się na finansowe wsparcie. Zdobywanie patronów nie przejawia się jakąkolwiek aktywnością ze strony Wnioskodawcy oprócz samego faktu posiadania konta. Patronem może zostać każdy kto się na to zdecyduje. Na profilu Wnioskodawcy zawarte są wszelkie informacje dla potencjalnych patronów. Dokonują oni wsparcia finansowego kosztem swojego majątku, jednak wsparcie to nie upoważnia ich do żądania od Wnioskodawcy nic w zamian. W praktyce jeśli dokonają wpłaty to nie wiąże się z nią żadne świadczenie zwrotne, co więcej mają oni takie same możliwości korzystania z modyfikacji gier jak i inne osoby, które mogą nawet nie wiedzieć o istnieniu profilu Wnioskodawcy.


Do wyboru patroni mają kilka opcji, mogą oni wybrać opcję opłaty miesięcznej z określoną kwotą np. 5 czy 10 USD lub dokonać dobrowolnej opłaty. Opcja opłaty miesięcznej ze wskazaną kwotą jest swojego rodzaju ułatwieniem dla patronów. Członkiem grupy patronów staje się zarówno osoba wpłacająca kilkakrotnie jak i ktoś, kto zdecyduje się na jednorazową wpłatę. Członkostwo w zasadzie wiąże się z uzyskaniem określonego symbolicznego statusu patrona, bez przełożenia na jakikolwiek wymiar materialny. Bez względu na posiadany symboliczny status patrona wszyscy patroni mają taki sam dostęp do modyfikacji gier, podobnie jak Ci, którzy nie wspierają Wnioskodawcy w ogóle. Patroni nie otrzymują w zamian żadnych korzyści rzeczowych czy finansowych ze strony Wnioskodawcy. To patron decyduje jaką kwotę i przez jak długi czas chce przelewać na konto Wnioskodawcy. To on również decyduje kiedy zaprzestać dokonywać wpłat – jednak nie ma to wpływu na jego prawo do korzystania z modyfikacji gier. Oznacza to w praktyce, że patronem można zostać i nie korzystać z modyfikacji gier lub odwrotnie nie być patronem, a korzystać z modyfikacji gier – jedynym warunkiem jest posiadania legalnej gry. Portal p. potrąca 5% wpływów dokonanych przez patronów jako opłata za członkostwo Wnioskodawcy. Wszystkie wpłaty wpływają na konto Wnioskodawcy na ..., który dokonuje z tego konta przelewu na swoje konto bankowe. Kwoty te przeznacza na cele związane z modyfikacjami gier, a także na inne wydatki. Wnioskodawca otrzymuje wpłaty w różnych wysokościach i od różnych osób, które czasem posługują się tylko pseudonimem. Wnioskodawca w sytuacji, gdy wpłacone środki przekraczają kwotę 4 902 od jednego patrona opodatkowuje podatkiem od spadków i darowizn.


W uzupełnieniu wniosku wskazano, że profil jest dostępny dla każdego, tj. każdy użytkownik Internetu ma dostęp do profilu Wnioskodawcy. Dostęp do konta Wnioskodawcy nie jest w żaden sposób ograniczony. W zakresie wskazania ile czasu w ciągu dnia, tygodnia, miesiąca zajmuje Wnioskodawcy proces obejmujący przygotowanie modyfikacji tych gier wyjaśniono, że trudno to określić, czasem jest to kilka godzin dziennie, a czasem tylko kilka godzin miesięcznie. Wszystko zależy od tego czy Wnioskodawca ma dobry pomysł i go realizuje, czy takiego pomysłu nie ma. Proces modyfikacji gier opiera się wyłącznie na pomysłach Wnioskodawcy.


Wnioskodawca nie współpracuje z innymi osobami posiadającymi profil na stronie p. bądź S. Posiadanie profili na ww. stronie i portalu nie wiąże się z jakimikolwiek innymi czynnościami, które Wnioskodawca podejmuje, np. doradztwo w zakresie prowadzenia profili, założenia konta. W trakcie prowadzenia prac będących procesem modyfikacji gier Wnioskodawca pozostaje w kontakcie z fanami tych gier, tj. informuje o postępie prac, nowych pomysłach, pyta patronów jakich modyfikacji i w jakim zakresie by oczekiwali. Cały proces tworzenia modyfikacji jest dostępny dla wszystkich użytkowników Internetu, nie tylko dla patronów. Wnioskodawca komunikuje się poprzez forum D., które jest dostępne dla uczestników jego społeczności. Komunikacja ta w żaden sposób nie jest uregulowana, następuje ona spontanicznie, na zadane na forum pytania odpowiada.


W odpowiedzi na pytanie jak często Wnioskodawca zamieszcza modyfikacje gry na portalu wskazano, że nie jest to możliwe do jednoznacznego określenia, zależy od ilości dobrych pomysłów, które ma Wnioskodawca. Według Wnioskodawcy ostatnio to było średnio ok. 3-4 w ciągu roku. Nie wyklucza, że w ciągu roku nie pojawi się żadna modyfikacja, jeśli Wnioskodawca nie będzie miał pomysłów.


Wskazując w jaki sposób zdobywa swoich patronów oraz co ich przekonuje do udzielania Wnioskodawcy wsparcia finansowego skoro korzyścią taką nie jest dostęp do modyfikacji gry, do której dostęp może mieć każdy Wnioskodawca wyjaśnił, że posiada profil na p., nie wykonuje innych czynności. Dzięki profilowi każdy użytkownik Internetu może się zdecydować na finansowe wsparcie Wnioskodawcy. Patroni wspierają Wnioskodawcę ze względu na to, iż zyskał znaczną popularność jako twórca modyfikacji gier. Patron nie informuje jaką kwotę i przez jak długi czas chce przelewać na konto Wnioskodawcy. Wnioskodawca tylko otrzymuje informacje z p., że pojawił się nowy patron.


Patron sam decyduje ile i na jak długo chce wspierać Wnioskodawcę. Możliwości przekazywania Wnioskodawcy – jako osobie, która ma konto na p. – pieniędzy (wsparcia finansowego) wynikają z charakteru portalu. To główna i jedyna rola tego portalu. Informacje dla potencjalnych patronów dotyczące możliwości przekazywania Wnioskodawcy pieniędzy (wsparcia finansowego) są dostępne na jego koncie na p. dla każdego użytkownika Internetu. Wysokość jak i czas udzielania wsparcia finansowego są narzucane przez portal p. – minimalny czas wsparcia to 1 miesiąc. W taki sposób działają portale crowdfundingowe. Wnioskodawca nie jest w stanie tego zmienić. Co do wysokości progów wparcia Wnioskodawca określa je na podstawie sugestii ze strony profilu, np. 5/10/20/40 dolarów itd. Kwoty wsparcia sugeruje p. Minimalny okres wsparcia to 1 miesiąc, sam patron decyduje jak długo będzie wspierał Wnioskodawcę. Portal p. narzuca zróżnicowanie opcji poprzez umożliwienie wpłaty jednorazowej lub miesięcznej. Patroni mają do wyboru wpłatę dobrowolną o wybranej przez siebie wysokości lub miesięczną, która może być anulowana po 1 miesiącu lub kontynuowana. Nie ma innych opcji.


Zróżnicowane tych opcji w szczególności dla patrona polega na tym, że patron wybiera odpowiadającą mu opcję wsparcia miesięcznego lub jednorazowego. Członkiem społeczności Wnioskodawcy może być każdy. Patroni to zaledwie bardzo mały odsetek – jest ich około 1000, a całej społeczności 330 000.


Z każdą opcją udzielanego Wnioskodawcy wsparcia finansowego wiąże się uzyskanie statusu patrona. Status patrona uzyskuje się bez względu na wysokość lub częstotliwość wsparcia. Wnioskodawca nie ustalał żadnych zasad, reguł dotyczących statusów uczestnictwa. Wszyscy w społeczności są na równym poziomie, mają takie same prawa. W opisie okoliczności faktycznych sprawy status został określony jako symboliczny, gdyż wiąże się on tylko i wyłącznie ze zmianą koloru ikonki uczestnika forum. Nie wiąże się to z niczym innym.


Na pytanie czym się różni członkostwo w społeczności Wnioskodawcy od członkostwa w roli patrona wyjaśniono, że niczym. Wszyscy posiadający legalną kopię do gry mogą pobrać modyfikację za darmo i korzystać z niej w takim sam sposób. Dostęp do modyfikacji gier mają wszyscy użytkownicy Internetu. Patroni czy też uczestnicy społeczności nie uczestniczą w procesach twórczych, nie mają możliwości decydowania o kolejnych modyfikacjach.


Wnioskodawca nie uzależnia swojej określonej aktywności na koncie od uzyskania wpłat od patronów. Zawarte we wniosku stwierdzenie, że opcja opłaty miesięcznej jest swojego rodzaju ułatwieniem dla patrona oznacza, że opłata na p. będzie pobierana automatycznie co miesiąc, aż zostanie anulowana przez patrona. Wielu patronów uważa, że jest to ułatwienie, gdyż nie muszą o tym pamiętać, jednak w każdej chwili mogą anulować automatyczne pobieranie.


Na pytanie czy otrzymywane przez Wnioskodawcę środki pieniężne spełniają definicję darowizny, o której mowa w art. 888 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny wskazano, że patroni zobowiązują się do bezpłatnego świadczenia na rzecz Wnioskodawcy kosztem swojego majątku i nie otrzymują od niego żadnych świadczeń, co oznacza że spełniają definicję wskazaną przez organ w pytaniu.


W zakresie opcji dobrowolnych opłat, na pytanie czy wpłaty te stanowią darowiznę w rozumieniu ww. przepisów Wnioskodawca wskazał, że patroni zobowiązują się do bezpłatnego świadczenia na rzecz Wnioskodawcy kosztem swojego majątku i nie otrzymują od niego żadnych świadczeń, co oznacza że spełniają ustawową definicję darowizny.


W zamian za wpłacane pieniądze wpłacający nie otrzymują od Wnioskodawcy jakichkolwiek świadczeń (np. dostęp do określonych modyfikacji gier, dostęp do treści „zastrzeżonych” tylko dla patronów, możliwość uczestniczenia w procesach twórczych, możliwość decydowania lub współdecydowania o kolejnych modyfikacjach). Wnioskodawca nie uzależnia swojej określonej aktywności na koncie od uzyskania wpłat od patronów. Patroni mają taki sam dostęp do modyfikacji gier jak i inni użytkownicy Internetu. Patroni czy też uczestnicy społeczności nie uczestniczą w procesach twórczych, nie mają możliwości decydowania o kolejnych modyfikacjach. Aktywności Wnioskodawcy związane z modyfikacjami gier uzależnione są tylko i wyłącznie od jego własnych pomysłów.


Zawarte we wniosku sformułowanie, że Modyfikacjami gier Wnioskodawca nie zajmuje się w celach zarobkowych skoro podejmowana działalność przynosi konkretną korzyść finansową należy rozumieć w ten sposób, że traktuje to jak swoją pasję. Robił modyfikację zanim założył konto na p. i będzie je nadal robić nawet jak nie otrzyma żadnego wsparcia od patronów. Na moment składania tych wyjaśnień Wnioskodawca nie pracuje zawodowo, poszukuje pracy. W przypadku znalezienia pracy korzyści finansowe z działalności, o której mowa we wniosku będą miały charakter poboczny. Na moment składania tych wyjaśnień korzyści finansowe z ww. działalności stanowią główne (i jedyne) źródło osiąganych dochodów, ze względu na fakt, iż Wnioskodawca poszukuje pracy, a żona pozostaje na urlopie wychowawczym do września tego roku. Jest to stan tymczasowy.


Co do zasady twórcy gry muszą wyrazić zgodę na dokonywanie modyfikacji gry. Taką zgodę Wnioskodawca otrzymał. Jego aktywność w zakresie modyfikacji gier nie jest działalnością tylko hobbistyczną aktywnością zaakceptowaną przez twórców gry. Odpowiedzialność wobec osób trzecich za działalność Wnioskodawcy ponoszą twórcy gry, to im przysługują wszelkie prawa.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy Wnioskodawca postępuje prawidłowo obliczając podatek od spadków i darowizn w wysokości określonej w art. 15 ust. 1 od otrzymanej łącznej kwoty darowizny od jednej osoby w ciągu 5 lat w ten sposób, że podatek oblicza się od nadwyżki podstawy opodatkowania ponad kwotę wolną od podatku?
  2. Czy Wnioskodawca postępuje prawidłowo korzystając z wyłączenia otrzymanych środków z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 2 ust 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ze względu na fakt ich opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn?


Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 2. W zakresie pytania nr 1 dotyczącego przepisów ustawy o podatku od spadku i darowizn zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 9 ust 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21.52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


W myśl art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłami przychodów są:


  1. stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta;
  2. działalność wykonywana osobiście;
  3. pozarolnicza działalność gospodarcza;
  4. działy specjalne produkcji rolnej;
  5. (uchylony);
  6. najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą;
  7. kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c;
  8. odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:


    1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości.
    2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej.
    3. prawa wieczystego użytkowania gruntów.
    4. innych rzeczy.
      - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.
      8a) działalność prowadzona przez zagraniczną jednostkę kontrolowaną;
      8b) niezrealizowane zyski, o których mowa w art. 30da;


  9. inne źródła.


Środki finansowe otrzymywane przez Wnioskodawcę są bardzo trudne do zdefiniowania w kontekście wymienionych wyżej źródeł. Nie są one wynagrodzeniem ze stosunku pracy czy umów cywilnoprawnych, tj. przychodu z działalności wykonywanej osobiście. Nie są one również przychodami z działalności gospodarczej, gdyż aktywność Wnioskodawcy nie jest prowadzona w sposób ciągły i zorganizowany i nie ma celu zarobkowego. Jego działania mają charakter nieformalny i hobbystyczny. Otrzymywane środki od patronów nie są celem Wnioskodawcy. Wpłacane są one przez osoby w sposób zupełnie dobrowolny i niezależny od działań Wnioskodawcy. Nie ma on żadnego realnego wpływu na wysokość lub częstotliwość wpłat. Za przychód ze zbycia rzeczy, praw z oczywistych względów uznać też nie możemy. W tym miejscu zastanowić się warto nad innymi źródłami. Za przychody z innych źródeł zgodnie z art. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17. Wydaje się, że jedynie kwalifikacja otrzymanych środków do innych źródeł byłaby możliwa.


Niezależnie od powyższego wyjaśnić należy, że w art. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przewidziane zostały sytuacje, w których uzyskanie korzyści majątkowej mieszczącej się w definicji przychodu nie spowoduje powstania obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Wśród wyłączeń wskazanych w tym przepisie w ust. 1 pkt 3 wskazane zostały przychody podlegające przepisom ustawy o podatku od spadków i darowizn.


Zacytowany przepis dotyczy sytuacji podatników osiągających dochód (przychód), który co do zasady może podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a który uzyskany został przez nich w sposób nieodpłatny, na podstawie jednego z tytułów wymienionych w art. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Jego rolą jest zapobieżenie sytuacji, w której to samo przysporzenie majątkowe powodowałoby powstanie obowiązku podatkowego w dwóch podatkach, czego skutkiem byłoby podwójne opodatkowanie tego samego przysporzenia majątkowego. Przy czym zaznaczyć należy, że wyłączeniu temu podlega jedynie nabycie na podstawie jednego z tytułów wskazanych w art. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, które faktycznie miało miejsce. Wobec powyższego Wnioskodawca uznaje otrzymane środki za darowizny i je opodatkowuje podatkiem od spadków i darowizn.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426 ze zm.) ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych oraz daninę solidarnościową.


Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów podlegających przepisom o podatku od spadków i darowizn.


W myśl art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2019 r. poz. 1813 ze zm.) podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej „podatkiem”, podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, m.in. tytułem darowizny.


Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia „darowizna”, dlatego należy w tym zakresie odwołać się do odpowiednich przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 ze zm.). Zgodnie z art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego, przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.


Zatem daną czynność można uznać za darowiznę, gdy zostanie złożone oświadczenie darczyńcy o przekazaniu darowizny oraz oświadczenie obdarowanego o jej przyjęciu – czynność ta musi polegać na nieodpłatnym świadczeniu darczyńcy (kosztem jego majątku) na rzecz obdarowanego. Celem darowizny jest dokonanie nieodpłatnego przysporzenia na rzecz obdarowanego kosztem majątku darczyńcy. Może ona polegać zarówno na przesunięciu do majątku obdarowanego określonych przedmiotów majątkowych, jak i na innych formach dyspozycji majątkowych darczyńcy prowadzących do zmniejszenia jego majątku, a po stronie majątku obdarowanego – do zwiększenia aktywów lub zmniejszenia pasywów. Świadczenie darczyńcy jest bezpłatne wtedy, gdy druga strona umowy nie zobowiązuje się do jakiegokolwiek świadczenia w zamian za uczynioną darowiznę. Zatem podstawowym elementem darowizny, niezbędnym do uznania, że dane świadczenie jest darowizną, jest jej nieodpłatność. Świadczenie jest nieodpłatne wówczas, gdy otrzymujący świadczenie nie świadczy nic w zamian, ani też nie zobowiązuje się do jakiegokolwiek świadczenia w przyszłości. Jedynym celem, jaki leży u podstaw darowizny, jest chęć przysporzenia majątkowego na rzecz drugiej strony.


Decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania danej czynności podatkiem od spadków i darowizn lub podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma kwalifikacja świadczenia, a zatem treść konkretnej umowy wiążącej strony.


Z wniosku wynika, że Wnioskodawca tworzy modyfikacje do gry komputerowej. Stworzone przez niego modyfikacje są publikowane na portalu S. Ze względu na rosnącą popularność Wnioskodawca za pośrednictwem portalu p. zdobywa tzw. patronów, którzy decydują się na finansowe wsparcie. Profil jest dostępny dla każdego, tj. każdy użytkownik Internetu ma dostęp do profilu Wnioskodawcy. Dostęp do modyfikacji gier mają wszyscy użytkownicy Internetu. Patroni zobowiązują się do bezpłatnego świadczenia na rzecz Wnioskodawcy kosztem swojego majątku i nie otrzymują od niego żadnych świadczeń, co oznacza, że spełniają definicję wskazaną w art. 888 ustawy Kodeks cywilny.


Z przytoczonych przepisów wynika, że nabycie przez osoby fizyczne rzeczy i praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podlega przepisom ustawy o podatku od spadków i darowizn. Zatem również nabycie w formie darowizny środków pieniężnych podlega przepisom ustawy o podatku od spadków i darowizn, co wyklucza możliwość opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, że w sytuacji otrzymywania przez Wnioskodawcę wpłat w formie darowizny środków pieniężnych nie znajdują zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co wynika wprost z brzmienia przepisu art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny, w którym Wnioskodawca wskazał, że otrzymywanie środków pieniężnych od patronów nie wiąże się z żadnym świadczeniem z jego strony.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj