Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-3.4012.241.2021.1.JM
z 19 maja 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 26 marca 2021 r. (data wpływu 8 kwietnia 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

8 kwietnia 2021 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „”.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną, nie prowadzi działalności gospodarczej, w związku z tym nie jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. W ramach działania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 dla operacji realizowanych w ramach projektu grantowego na realizację zadania „” Wnioskodawczyni złożyła wniosek do Stowarzyszenia na powierzenie grantu na realizację projektu grantowego polegającego na przygotowaniu i zorganizowaniu imprezy plenerowej pn. „”. Festyn rolniczo-ogrodniczy zorganizowany będzie w miejscowości. Będzie wydarzeniem aktywizującym do działań na rzecz promocji wsi, rolnictwa i ogrodnictwa. W atrakcyjnej i przystępnej dla wszystkich formie ma zaktywizować mieszkańców Gminy, aby w życiu codziennym wdrożyli zachowania mające na celu wzajemną pomoc, która przyczyni się do poprawy warunków życia rolników i mieszkańców wsi. Praca rolników wymaga nie tylko dużej sprawności i wytrzymałości, ale także określonego trybu życia, który nie każdemu odpowiada. To naprawdę ciężka praca, która wiąże się z licznymi wyrzeczeniami: ranne wstawanie, brak dni wolnych, monotonia, ciężka praca bez względu na święta czy niepogodę. Nie ma czasu na wakacje, gdyż lato to najważniejszy i najbardziej pracowity okres. Rolnik to bardzo ciężki zawód, do którego trzeba mieć odpowiednie przygotowanie. Rolnicy i ogrodnicy z Gminy nie mają zbyt dużo wolnego czasu, dlatego też pomysł organizacji festynu z zamiarem integracji, nauki oraz zabawy. Dzisiejsze rolnictwo różni się od tego sprzed kilkunastu lat. Do prowadzenia dużego czy nawet średniego gospodarstwa rolnego, niezbędne jest korzystanie z nowoczesnych technologii rolniczych. Bez nich, efektywność jest niska, zaś nowoczesne sprzęty i urządzenia dają ogromne możliwości. To sprawia, że gospodarstwa rolne stale się przekształcają, specjalizują i coraz częściej działają z wykorzystaniem nowoczesnych rozwiązań rolniczych. Dzięki nowoczesnemu rolnictwu plony są obfitsze, a sama praca efektywniejsza i przy tym mniej męcząca, mniej angażująca ludzi, a więcej pośrednio także specjalistyczne maszyny i systemy. Technologie stosowane w nowoczesnym rolnictwie w Polsce i na świecie dają ogromne możliwości. Podczas festynu będą promowane nowoczesne technologie do wykorzystania w rolnictwie (nowoczesne maszyny, czujniki upraw, nowoczesne nawozy, wykorzystanie GPS, biotechnologia).

Celem imprezy będzie stworzenie rolnikom, ogrodnikom, przedsiębiorcom możliwości wymiany doświadczeń, informacji dotyczących nowych technologii w rolnictwie i ogrodnictwie, jak również dobrej zabawy. Podczas festynu będzie sposobność zaprezentowania innowacyjnych rozwiązań możliwych do wdrożenia w gospodarstwach rolnych i ogrodniczych oraz wymiana wiedzy i doświadczeń w tym zakresie. Rodziny rolnicze i ogrodnicze z terenu Gminy mają potrzebę zdobycia wiedzy i umiejętności dotyczących rozwoju własnych gospodarstw. Widzą konieczność doszkalania się oraz zdobywania informacji na temat nowoczesnych metod produkcji.

Bez przerwy inwestują, ponieważ zdają sobie sprawę, że trzeba iść z postępem. Wyniki zależą tylko od nich, od zaangażowania, doświadczenia, wiedzy i umiejętności. Dziś trzeba być i producentem, i przedsiębiorcą, a wykorzystując nowinki technologiczne zyskiwać na czasie, oszczędzając przy tym pieniądze. Wnioskodawczyni chciałaby w trakcie wydarzenia zaktywizować mieszkańców w tym kierunku, aby wspólnie i indywidualnie w swoich gospodarstwach wprowadzali w życie innowacje na podstawie wzajemnej wymiany wiedzy i doświadczeń. We współpracy z przedstawicielami Gminy Wnioskodawczyni chce aktywnie włączyć mieszkańców Gminy do udziału w projektach dotyczących rolnictwa i ogrodnictwa, ponieważ są to silnie rozwijające się gałęzie przemysłu.

Program imprezy obejmie zagadnienia rozwoju nowoczesnych technologii, systemów i rozwiązań stosowanych w rolnictwie i ogrodnictwie, jak również tematy związane z produkcją zwierzęcą, rozwojem obszarów wiejskich. Organizacja festynu to doskonała okazja do zaprezentowania wyników swoich prac jak również nawiązania kontaktów, które mogą zaowocować podjęciem prac interdyscyplinarnych, a także możliwość nawiązania znajomości i przyjaźni. W przewidywany program wydarzenia aktywnie zostaną włączeni w udział mieszkańcy. Uczestnicy będą aktywnie zaangażowani do udziału w wydarzeniu. Atrakcyjny program będzie aktywizował mieszkańców oraz zachęcał do udziału całe rodziny.

Realizacja projektu grantowego w głównej mierze oparta jest o przygotowanie i zorganizowanie imprezy plenerowej pn. „”. W programie festynu:

  • prezentacja firm i instytucji wspierających oraz obsługujących rolnictwo,
  • porady udzielane przez przedstawicieli,
  • wystawa maszyn i urządzeń rolniczych,
  • wystawa kwiatów, drzew, krzewów i innych roślin ogrodniczych,
  • prezentacja produktów lokalnych przygotowanych przez KGW i drobnych wytwórców,
  • konkurs fotograficzny,
  • konkursy i inne atrakcje.

W celu prawidłowej organizacji imprezy planuje się poniesienie następujących kategorii kosztów:

  1. wynajem sceny, światło i dźwięk,
  2. zabezpieczenie imprezy przez profesjonalną agencję ochrony,
  3. zabezpieczenie sanitarne imprezy,
  4. ubezpieczenie imprezy – OC, NW,
  5. program animacyjno-artystyczny (wesołe miasteczko dla dzieci – dmuchańce, zjeżdżalnie),
  6. występ zespołu estradowego, opłata ...,
  7. występ kabaretu,
  8. promocja imprezy poprzez materiały drukowane.

Faktury z tytułu wydatków poniesionych na realizację Projektu zostaną wystawione na osobę fizyczną tj. na nazwisko Wnioskodawczyni. Wydatki związane z realizacją projektu nie będą miały związku z jakimikolwiek czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Nabyte usługi związane z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku powyższym Wnioskodawczyni nie będzie miała prawa do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących realizację projektu.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawczyni ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „” na zadanie „”?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz odliczenia dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług. Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Faktury z tytułu wydatków poniesionych na realizację projektu nie będą miały związku z jakimikolwiek czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Nabyte usługi związane z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym Wnioskodawczyni nie będzie miała prawa do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących realizację projektu pn. „” na zadanie „”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685, z późn. zm.) zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki,tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – wydatki związane z realizacją projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Ponadto Wnioskodawczyni nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. W związku z powyższym, Zainteresowana nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu.

Tym samym Wnioskodawczyni z tego tytułu nie będzie przysługiwać prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawczyni nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „”, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – wydatki związane z realizacją projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, a ponadto Wnioskodawczyni nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj