Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.195.2021.1.KK
z 19 maja 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 marca 2021 r. (data wpływu 18 marca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z realizacją projektu „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 marca 2021 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z realizacją projektu „…”.



W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina realizuje projekt „…” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) dla osi priorytetowej: VI. Transport dla działania: 6.1. Drogi wojewódzkie, powiatowe i gminne; Wydatki kwalifikowalne 3 401 230,00, Dofinansowanie 1 739 729,15.

Przedmiotowa inwestycja polega na budowie nowego odcinka drogi gminnej, będącego przedłużeniem istniejącej drogi gminnej – ul. (…), w m. (…) (gmina (…), powiat (…)) wraz z infrastrukturą towarzyszącą, ciągiem pieszym systemem odwodnienia jezdni i ciągu pieszego, oświetleniem, oznakowaniem oraz kanalizacją teletechniczną. Droga będzie posiadała kategorię „D” i będzie bezpośrednio prowadziła do terenów przemysłowo usługowych, znajdujących się w (…). Opisywana droga gminna jest drogą bezpośrednio prowadzącą do (…), która jest terenem przygotowanym pod inwestycje oraz drogi powiatowej nr (…). Dodatkowo prowadzi ona pośrednio do drogi (…) nr (…). Celem realizacji przedsięwzięcia jest zwiększenie dostępność do głównych szlaków drogowych w Województwie.

Wybudowany nowy ciąg drogowy będzie drogą klasy D (dojazdowa), przystosowaną do prowadzenia ruchu drogowego kategorii KR3, o dopuszczalnym nacisku na oś poruszającego się po niej pojazdu 110 kN. Szerokość jezdni budowanej drogi wahać się będzie od 7,0 m do 6,0 m, a szerokość jednostronnego chodnika wynosić będzie 1,5 m. Nowy odcinek, podobnie jak istniejącą ul. (…) charakteryzować będzie przekrój półuliczny i spadek daszkowy – od 2% do 3% w zależności od lokalizacji (po jednej stronie w kierunku chodnika, po drugiej w kierunku nasypu drogowego i rowu trapezowego). Nowy odcinek dowiązany będzie do miejsca, w którym na obecnym etapie zakończono przebieg ul. (…) (granica działki nr (…)). W odpowiednio przygotowanym korycie drogowym ulokowana zostanie nawierzchnia nowej drogi gminnej. Nawierzchnia ograniczona będzie z jednej strony przebiegającym wzdłuż jej krawędzi ciągiem pieszym, z drugiej strony krawężnikiem ułożonym na betonowej ławie z oporem. Z budowanego ciągu drogowego zapewnione zostaną zjazdy na teren znajdujący się po jego prawej stronie. Wybudowana droga będzie oświetlona światłem z energooszczędnych opraw, zainstalowanych na aluminiowych słupach (poza zakresem projektu). Wody opadowe i roztopowe ujmowane będą poprzez sieć wpustów, studzienek i przykanalików w system kanalizacji deszczowej (poza zakresem projektu). Oprócz opisanej infrastruktury na przedmiotowym obszarze, poza zakresem projektu, docelowo wybudowane zostaną także dodatkowo: sieć kanalizacji sanitarnej oraz wodociąg (z myślą o uzbrojeniu oferowanego inwestorom terenu usługowo przemysłowego SSE).

Projekt jest wykonalny pod względem technicznym, ponieważ polega na budowie pojedynczego ciągu drogowego, będącego przedłużeniem istniejącej drogi gminnej – jednojezdniowej, dwukierunkowej. Realizację projektu umożliwiają warunki gruntowe i wodne, istniejące w terenie przewidzianym do prowadzenia prac, a także istniejące tam nieliczne elementy zagospodarowania terenu. Produkty projektu będą odporne na ekstremalne zjawiska pogodowe i ewentualne zmiany klimatu dzięki odpowiedniemu układowi warstw konstrukcyjnych nawierzchni drogowej, odpowiednio ukształtowanym spadkom podłużnym i poprzecznym oraz efektywnemu systemowi kanalizacji deszczowej. Ewentualną alternatywą w tym zakresie jest budowa systemu odwodnienia wgłębnego (sączki, dreny), jednakże z uwagi istniejącą w terenie przewidzianym do realizacji prac kanalizację deszczową wariant ten uznano za mniej efektywny (w porównaniu do wybranego). Przyjęta koncepcja wynika z uwarunkowań istniejącego na przedmiotowym obszarze układu drogowego (przebieg dróg powiatowych oraz połączonej z jedną z nich drogi gminnej), a także realnych potrzeb w zakresie zapewnienia dostępu do nieruchomości gruntowych – działek inwestycyjnych oferowanych przez (…), jako optymalne miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. Nie ma innej, ekwiwalentnej pod względem finansowym i funkcjonalnym alternatywy zapewnienia dostępności komunikacyjnej wskazanego terenu. Zakres dokumentacji technicznej jest szerszy niż zakres zgłaszany do dofinansowania w ramach przedmiotowego projektu.

Dokumentacja obejmuje branże – wodociągową, elektryczną, teletechniczną, kanalizację sanitarną i deszczową oraz drogową. Przedmiotem projektu (koszty kwalifikowane) jest branża drogowa i inne zadania związane z realizacją projektu (promocja, inżynier kontraktu). Pozostałe zadania będą realizowane poza projektem jako odrębne inwestycje Planowane koszty – zadania w ramach projektu:

1.Budowa nowego ciągu drogowego.

Budowa nowego odcinka istniejącej drogi gminnej (ul. (…) w (…)), o łącznej dł. 999 m, wraz z ciągiem pieszym.

2.Zarządzanie projektem.

Zakup specjalistycznych usług doradczych, związanych z weryfikacją tempa postępu prac, prowadzonych na placu budowy, zgodności zakresu realizowanych robót z podpisaną przez Wnioskodawcę umową, projektem budowlanym, zasadami i sztuką budowlaną oraz stopnia osiągnięcia przyjętych wskaźników produktu. Usługa polegająca na pośrednictwie pomiędzy Wnioskodawcą, jako inwestorem i zamawiającym, a wybranym przez niego w postępowaniu zgodnym z ustawą PZP wykonawcą rzeczowej części projektu.

3.Promocja.

Zakup usług, świadczonych na rzecz Wnioskodawcy przez wybrany w tym celu podmiot, gospodarczy z branży poligraficznej/marketingowej, związanych z upowszechnianiem informacji o udziale środków UE (EFRR) w finansowaniu kosztów, związanych z realizacją przedsięwzięcia oraz zakresie projektu.

Właścicielem infrastruktury powstałej w wyniku realizacji projektu będzie Gmina. Dostęp do drogi będzie bezpłatny. Projekt nie generuje i nie będzie generował żadnych przychodów, w związku z czym brak jest czynności podlegających opodatkowaniu. Wydatki ponoszone przez Gminę na realizację projektu będą dokumentowane fakturami wystawianymi na Gminę.

Gmina realizuje projekt w ramach zadań własnych wynikających z ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713 t.j. z dnia 21 kwietnia 2020 r.). Zgodnie z art. 7 tej ustawy, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnych, w tym między innymi sprawy z zakresu gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego.

Nabywane przez Wnioskodawcę towary i usługi w celu realizacji przedmiotowego projektu nie będą przez Wnioskodawcę wykorzystywane w jakimkolwiek zakresie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.



W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma prawo odliczyć podatek VAT naliczony, wynikający z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z realizacją projektu „…”?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on prawa do odliczenia VAT naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z budową opisanej jako zdarzenie przyszłe drogi gminnej.

Wydatki poniesione na zakup materiałów i usług związanych z budową drogi gminnej, nie będą miały związku z działalnością opodatkowaną w rozumieniu ustawy o VAT (art. 86 ust. 1), a zatem nie będą mogły być podstawą odliczenia podatku naliczonego. Zatem podatek ten przy ubieganiu się o dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego był wykazany jako koszt kwalifikowany.

Zdaniem Wnioskodawcy, każde działanie podejmowane przez Gminę w imieniu własnym na własną odpowiedzialność i finansowane z budżetu Gminy (w tym również dofinansowane ze Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego) służące zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej, należy uznać za działanie publiczne. Zgodnie z art. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie dróg gminnych należy do zadań własnych gminy. Budowa drogi gminnej będzie odbywać się w ramach władztwa publicznego i Gmina będzie, wykonując zadanie, działać jako administracja publiczna i będzie mogła korzystać ze środków prawnych o charakterze władczym.

Droga publiczna ze swojej istoty zaspokaja bowiem zbiorowe potrzeby wspólnoty samorządowej. Gmina budując drogę publiczną (gminną), nie występuje więc w charakterze podatnika VAT, a poniesione w związku z tą budową wydatki nie są związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Tym samym nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego od kwoty podatku należnego.



W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Tak skonstruowana zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Podkreślić również należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy o samorządzie gminnym). W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca realizuje w ramach zadań własnych projekt pn. „…” wraz z infrastrukturą towarzyszącą, ciągiem pieszym systemem odwodnienia jezdni i ciągu pieszego, oświetleniem, oznakowaniem oraz kanalizacją teletechniczną. Właścicielem infrastruktury powstałej w wyniku realizacji projektu będzie Gmina. Projekt nie generuje i nie będzie generował żadnych przychodów, dostęp do drogi będzie bezpłatny. Nabywane w celu realizacji zadania towary i usługi nie będą wykorzystywane w jakimkolwiek zakresie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu.

Chcąc odnieść się do zadanego pytania przypomnieć należy, że odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostaną jednak spełnione. Nabywane podczas realizacji inwestycji towary i usługi nie będą wykorzystywane w jakimkolwiek zakresie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca realizując przedmiotowe zadanie nie będzie działał w charakterze podatnika VAT a projekt będzie związany z wykonywaniem zadań własnych Gminy.

Zatem z uwagi na przywołane powyżej argumenty, Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z realizacją projektu „…”.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Ponadto należy także zauważyć, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj