Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-2.4010.110.2021.2.ANK
z 19 maja 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 9 marca 2021 r., który wpłynął do Organu 12 marca 2021 r., uzupełnionym 7 maja 2021 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy dochody osiągane przez Centrum w oparciu o ustawę o zatrudnieniu socjalnym w związku z integracją społeczną i zawodową dla osób zagrożonych wykluczeniem społecznym mogą korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 marca 2021 r. wpłynął do Organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, ustalenia, czy dochody osiągane przez Centrum w oparciu o ustawę o zatrudnieniu socjalnym w związku z integracją społeczną i zawodową dla osób zagrożonych wykluczeniem społecznym mogą korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych dlatego pismem z 27 kwietnia 2021 r., Znak: 0111-KDIB1-2.4010.110.2021.1.ANK wezwano do jego uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano 7 maja 2021 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Centrum (dalej również: „Wnioskodawca” lub „C”) zostało utworzone jako samorządowy zakład budżetowy Uchwałą (…) Rady Miasta (…) i nadano mu Statut. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Centrum nie jest jednostką objętą systemem oświaty ani nie uzyskała akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Usługi wykonywane przez Centrum mają charakter usług kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT. Prowadzone są one w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych ustawach, tj. w ustawie z dnia 13 czerwca 2013 r. o zatrudnieniu socjalnym (Dz.U. z 2020 r., poz. 176 ze zm.). Wnioskodawca jest również utworzony zgodnie z tą ustawą jako zakład budżetowy Miasta. Podstawą prawną działania w zakresie świadczonych usług jest m.in. art. 3 ust. 1, art. 9, art. 10, art. 12, 13, 14, 15b w/w ustawy. Centrum jest zakładem budżetowym niemającym osobowości prawnej, której rodzaj prowadzonej działalności został zakwalifikowany wg Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007) pod numerem: 8899Z - pozostała pomoc społeczna bez zakwaterowania, gdzie indziej nie sklasyfikowana. Działalność Centrum nie jest działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. W ramach swojej działalności Centrum prowadzi zajęcia integracji społecznej oraz zawodowej dla osób, które podlegają wykluczeniu społecznemu i ze względu na swoją sytuację życiową nie są w stanie zaspokoić swoich podstawowych potrzeb życiowych i znajdują się w sytuacji powodującej ubóstwo oraz uniemożliwiającej lub ograniczającej uczestnictwo w życiu zawodowym, społecznym i rodzinnym. Uczestnikami zajęć integracji społecznej są między innymi osoby długotrwale bezrobotne, uzależnione od alkoholu, zwalniane z zakładów karnych, mające trudności w integracji ze środowiskiem. Uczestnicy przyjmowani są do Centrum zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o zatrudnieniu socjalnym na podstawie skierowania przez Miejskie Centrum Pomocy Rodzinie. Organizacyjnie Centrum posiada 4 warsztaty zawodowe: remontowo-budowlany, gastronomiczny, porządkowo-opiekuńczy oraz pielęgnacji zieleni pod kierownictwem instruktorów i pracownika socjalnego mających na celu nabycie przez uczestników nowych umiejętności potrzebnych do zaistnienia na rynku pracy. W ramach reintegracji zawodowej uczestnicy w imieniu i na rzecz Centrum wykonują różnego rodzaju usługi dla podmiotów trzecich np. sprzątanie, malowanie, proste prace remontowe, porządkowanie terenów zielonych oraz sprzedaż wyrobów gastronomicznych. Usługi te świadczone są m.in. dla Miasta, przedsiębiorców i osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Usługi wykonywane na rzecz osób trzecich mają charakter odpłatny. Pobierane są opłaty od zlecających dane usługi na podstawie zawartych umów oraz wystawionych zgodnie z zapisami w umowie przez Centrum faktur za daną usługę. Pozyskane środki finansowe w ramach wykonywanych usług w całości przeznaczone są na utrzymanie Centrum. Zasadniczym celem Centrum jest reintegracja społeczna i zawodowa, czyli przygotowanie uczestników do samodzielnego funkcjonowania w społeczeństwie i na rynku pracy, natomiast świadczone na rzecz osób trzecich usługi oraz prowadzona sprzedaż wyrobów gastronomicznych, są formą szkolenia dla uczestników. Świadczenie usług przez Centrum na rzecz podmiotów trzecich, dzięki udziałowi uczestników realizujących swoje indywidualne programy zatrudnienia socjalnego, pozwala na osiągnięcie przez nich celu w postaci reintegracji społecznej i zawodowej poprzez nabycie przez te osoby nowych umiejętności w warunkach zwiększających ich aktywność i samodzielność. Wykonywanie wyznaczonych zadań przez uczestników Centrum jest wpisane w proces pełnej integracji społeczno-zawodowej uczestnika. Dzięki wyznaczeniu prac, za które pobierana jest odpowiednia opłata, uczestnik czuje, że jego praca jest potrzebna oraz zdobywa wiedzę co do panujących na wspólnym rynku cen usług. Dodatkowym plusem tego typu zajęć jest kontakt z instruktorem, dzięki któremu uczestnikowi udzielany jest instruktarz do wykonywania pracy przez co uczestnik kształtuje niezbędne postawy. Gdyby te prace wykonywane były nieodpłatnie, skutkowałoby to zrezygnowaniem i niechęcią do pracy, spowodowaną uczuciem niedowartościowania uczestników. Aby choć w małym stopniu ułatwić uczestnikom Centrum wejście na otwarty rynek pracy powinni oni już podczas pobytu w Centrum poczuć się pełnowartościowymi pracownikami, którzy dzięki swej własnej pracy potrafią zdobywać środki na utrzymanie. Uczestnikom za wykonane usługi również wypłacana jest premia motywacyjna przyznana zgodnie z art. 15a pkt 2 ustawy o zatrudnieniu socjalnym, która płacona jest ze środków własnych C. Centrum jest finansowane na zasadach określonych w przepisach o finansach publicznych jako samorządowy zakład budżetowy Miasta, a zatem może otrzymywać dotacje zgodnie z art. 15 ustawy o finansach publicznych w zależności od potrzeb. C otrzymuje środki na pokrycie kosztów pobytu i uczestnictwa osób skierowanych w ramach projektu systemowego, na podstawie poniesionych wydatków. Środki te są częściowo współfinansowane przez Unię Europejską i jedynie częściowo finansują działalność C. Należy zaznaczyć, iż wszelkie nabywane towary i usługi są wykorzystywane na realizację warsztatów, przy czym zgodnie ze statutem C oraz ustawą o zatrudnieniu socjalnym, w ramach warsztatów reintegracji społecznej i zawodowej, świadczone usługi na rzecz osób trzecich są traktowane jako element szkolenia.

W uzupełnieniu wniosku z 7 maja 2021 r. Wnioskodawca wskazał, m.in.:

Celem statutowym Centrum jest wykonywanie zadań w zakresie reintegracji zawodowej i społecznej osób wykluczonych i zagrożonych wykluczeniem społecznym oraz realizacja zatrudnienia socjalnego.

Centrum realizuje reintegrację zawodową i społeczną przez następujące usługi świadczone na rzecz uczestników:

  1. kształcenie umiejętności pozwalających na pełnienie ról społecznych i osiąganie pozycji społecznych dostępnych osobom niepodlegającym wykluczeniu społecznemu;
  2. nabywanie umiejętności zawodowych oraz przyuczenie do zawodu, przekwalifikowanie lub podwyższanie kwalifikacji zawodowych;
  3. naukę planowania życia i zaspokajania potrzeb własnym staraniem, zwłaszcza przez możliwość osiągnięcia własnych dochodów przez zatrudnienie lub działalność gospodarczą;
  4. uczenie umiejętności racjonalnego gospodarowania posiadanymi środkami pieniężnymi.

Uczestnikami Centrum są osoby znajdujące się w trudnej sytuacji życiowej m.in. otrzymujące wsparcie z ośrodka pomocy społecznej. W ramach zajęć realizowanych przez Centrum uczestnicy nabywają umiejętności społeczne i radzenia sobie z problemami dnia codziennego poprzez pracę socjalną, zajęcia z psychologiem, doradcą zawodowym. Uczą się praktycznego wykonywania zawodu pod nadzorem instruktora reintegracji zawodowej zgodnie ze specyfiką warsztatu. Działania te prowadzą do uniezależnienia się uczestników od systemu pomocy społecznej oraz do samodzielnego uczestniczenia w życiu społecznym i funkcjonowania na rynku pracy.

Wszystkie dochody osiągane przez Centrum przeznaczone są w całości na realizację celów statutowych, tj. na realizację zadań w zakresie reintegracji zawodowej i społecznej uczestników, co jest zgodne z celami wskazanymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Środki finansowe na działalność Centrum są przeznaczane na:

  1. wypłatę uczestnikom zajęć świadczeń integracyjnych oraz motywacyjnej premii integracyjnej;
  2. zakup materiałów, energii, usług niezbędnych do działalności Centrum;
  3. najem lokalu i remonty pomieszczeń użytkowanych przez Centrum;
  4. podatki i opłaty opłacane przez Centrum;
  5. wynagrodzenia pracowników Centrum i pochodne od tych wynagrodzeń;
  6. szkolenia pracowników Centrum związane z działalnością Centrum;
  7. posiłki dla uczestników;
  8. wydatki na ubezpieczenie mienia Centrum;
  9. inne wydatki związane z działalnością Centrum.

Zarówno w roku 2020, jak i w planach na rok 2021 i lata kolejne całość dochodów osiągniętych w ramach prowadzonej działalności zostanie przeznaczona na realizację celów statutowych, związanych z zadaniami z zakresu pomocy społecznej.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Dochody Centrum przeznaczone są w całości na realizację zadań wynikających z zapisów ustawy o zatrudnieniu socjalnym, poprzez aktywizację zawodową i społeczną osób m.in. niepełnosprawnych, długotrwale bezrobotnych, korzystających głównie ze świadczeń pomocy społecznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dochody osiągane przez Centrum w oparciu o ustawę o zatrudnieniu socjalnym w związku z integracją społeczną i zawodową dla osób zagrożonych wykluczeniem społecznym mogą korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT?

Zdaniem Wnioskodawcy, dochody pozyskiwane z wykonywanych usług korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, bowiem wydatkowane są na cele statutowe Centrum będące jednocześnie celami wskazanymi w ww. przepisie.

Centrum realizując politykę reintegracji zawodowej i społecznej świadczy usługi m.in. w zakresie nabywania umiejętności zawodowych, przyuczania do zawodu (zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy o zatrudnieniu socjalnym). W związku z tym, kwoty otrzymane za wykonywanie prac wykonanych w ramach zajęć integracyjnych podlegają zwolnieniu wskazanym w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a, jako dostawa usług ściśle związana z usługą kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, prowadzoną w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach (tj. w ustawie o zatrudnieniu socjalnym). Kwoty otrzymane przez Centrum za usługi wykonywane w ramach zajęć wiążą się ściśle z usługą przyuczania do zawodu i przekwalifikowania zawodowego poprzez zapewnienie optymalnych warunków szkolenia.

W ramach świadczonych usług kształcenia wykonywane są również przez Centrum odpłatnie usługi na rzecz osób trzecich, jednak są one bezpośrednio związane z usługami kształcenia, jako narzędzie do osiągnięcia celu. Podkreślenia wymaga fakt, iż przychody uzyskane z tytułu kształcenia są zwolnione z opodatkowania, ponieważ uzyskane są w ramach szkolenia uczestników. Usługi świadczone na rzecz osób trzecich są niezbędne do wykonywania usługi podstawowej, co dopuszcza ustawa o zatrudnieniu socjalnym, gdyż bez podejmowania działań na wolnym rynku z udziałem uczestników szkolenia, nie jest możliwe osiągnięcie celów w postaci reintegracji zawodowej. Brak odpłatności za usługi powodowałoby, że cel nie został osiągnięty, gdyż usługi miałyby w ocenie uczestników ułomny charakter. Centrum jako zakład budżetowy nie jest powołany do osiągania zysku, lecz do realizacji celów publicznych. Zatem spełnione są warunki wskazane w ustawie o VAT.

Przenosząc powyższe uregulowania na grunt analizowanej sprawy należy stwierdzić, że dochody pozyskiwane z wykonywanych usług korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, bowiem wydatkowane są na cele statutowe Centrum będące jednocześnie celami wskazanymi w ww. przepisie.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe ponieważ spełnione zostały warunki wyłączenia dochodów z opodatkowania na podstawie w/w przepisu.

Centrum zostało powołane do realizacji celów społecznych. Kwoty otrzymane przez Centrum za usługi wykonywane w ramach zajęć wiążą się ściśle z usługą przyuczania do zawodu i przekwalifikowania zawodowego poprzez zapewnienie optymalnych warunków niezbędnych do efektywnej nauki.

Centrum całość uzyskanych przychodów przeznacza na działalność statutową tj. na wykonywanie zadań w zakresie reintegracji zawodowej i społecznej osób wykluczonych i zagrożonych wykluczeniem społecznym.

Działalność statutowa Wnioskodawcy realizuje zadania pomocy społecznej (zgodnie z Ustawą z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej). Reintegracja społeczna oznacza działania, w tym również o charakterze samopomocowym, mające na celu odbudowanie i podtrzymanie u osoby uczestniczącej w zajęciach, umiejętności uczestniczenia w życiu społeczności lokalnej i pełnienia ról społecznych w miejscu pracy, zamieszkania lub pobytu. Natomiast reintegracja zawodowa, oznacza działania mające na celu odbudowanie i podtrzymanie u osoby uczestniczącej w zajęciach zdolności do samodzielnego świadczenia pracy na rynku pracy. Pomoc społeczna wspiera osoby i rodziny w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb i umożliwia im życie w warunkach odpowiadających godności człowieka. Zadaniem pomocy społecznej w myśl art. 3 ust. 2 ww. ustawy jest zapobieganie sytuacjom, o których mowa w art. 2 ust. 1, przez podejmowanie działań zmierzających do życiowego usamodzielnienia osób i rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem.

Przenosząc zatem powyższe uregulowania prawne na grunt analizowanej sprawy należy stwierdzić, że dochody pozyskiwane przez Wnioskodawcę z wykonywanych usług korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, bowiem wydatkowane są na cele statutowe Centrum Integracji Społecznej będące jednocześnie celami wskazanymi w ww. przepisie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2020 r. poz. 1406 ze zm. dalej: „ustawa o CIT”), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów (art. 7 ust. 2 ustawy o CIT).

Dopiero ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

Jak stanowi art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Zwolnienie przedmiotowe, o jakim mowa w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, ma zastosowanie do dochodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 17 ust. 1a ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

  1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;
    1a.dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;
  2. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Stosownie do art. 17 ust. 1c ustawy o CIT, przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:

  1. przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;
  2. przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;
  3. samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Mając na uwadze brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, należy wskazać, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia będzie możliwe w przypadku spełnienia następujących warunków:

  • podatnik prowadzi działalność statutową we wskazanych powyżej zakresach (jego działalność statutowa odpowiada przynajmniej jednej z wymienionych powyżej),
  • podatnik nie zalicza się do podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT,
  • podatnik przeznaczył oraz wydatkował, bez względu na termin, osiągnięte dochody na cel wskazany w statucie, odpowiadający celowi wskazanemu w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Podkreślenia wymaga, że zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a ustawy o CIT. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej.

Z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT wynika wprost, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na ściśle określone w nim cele preferowane, przy czym cele te muszą w sposób niebudzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu. Jednocześnie określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej.

Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, sformułowania „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów niż wymienione w tym przepisie – to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania. Nie można bowiem w tym zakresie zastosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że zwolnienie podatkowe zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, jest obwarowane licznymi zastrzeżeniami. Obejmuje tylko tę część dochodów, która przeznaczona zostanie na cele statutowe wskazane w tym przepisie. Ponadto przepisy ograniczają zakres podmiotowy zwolnienia, poprzez wyłączenie spod możliwości jego zastosowania dochodów różnych grup podatników – czy to z uwagi na rodzaj ich działalności, czy też na określoną formę organizacyjną.

Niezależnie od powyższego podkreślenia wymaga, że przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej) – toteż muszą być interpretowane w sposób ścisły i jakakolwiek wykładnia rozszerzająca w odniesieniu do przepisów dotyczących ww. preferencji podatkowych jest niedopuszczalna. Zatem wydatkowanie dochodu na inne cele niż wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, nie może być objęte przedmiotowo zwolnieniem.

Zwrócić należy również uwagę na różnicę pojęciową, jaka występuje między „celami działania”, a „sposobem ich realizacji”. Określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej. Działania faktyczne osoby prawnej polegające na realizacji tych celów to sposoby jego osiągnięcia.

Dokonując oceny stanowiska Wnioskodawcy należy zaznaczyć, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiują pojęć zawartych w art. 17 ust. 1 pkt 4 tej ustawy. Ustawa ta nie definiuje pojęcia „pomoc społeczna”. Uzasadnione jest zatem posługiwanie się w tym przypadku innymi ustawami lub wykładnią gramatyczną.

Zgodnie z definicją Ministra Pracy, Rodziny i Polityki Społecznej, pomoc społeczna umożliwia przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych tym, którzy nie są w stanie sami ich pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości. Pomoc społeczna wspiera ich w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb i umożliwia im życie w warunkach odpowiadających godności człowieka (źródło: http://www.mpips.gov.pl).

Na tle przytoczonych definicji słownikowych, odnoszących się do potocznego rozumienia użytych w ustawie podatkowej sformułowań trzeba poczynić zastrzeżenie, że korzystając z przywołanych w nich znaczeń pojęć wyjaśniających ich potoczne, a nie prawne rozumienie należy przyjąć zasadę, że analizując przepis podatkowy nie można opierać się wyłącznie na literalnym brzmieniu języka potocznego, bez odwołania się do funkcjonujących w systemie prawa podatkowego zasad opodatkowania. Jedną z nich, jest powszechnie akceptowana w orzecznictwie i piśmiennictwie zasada ścisłego interpretowania przepisów wprowadzających ulgi i zwolnienia podatkowe. Skutkiem stosowania tych przepisów jest bowiem ingerencja w inną, mającą podstawowe znaczenie w prawie podatkowym zasadę powszechności opodatkowania uzyskiwanych dochodów, której przejawem na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest jej art. 3 ust. 1 stanowiący, że podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Z opisu spawy wynika, że Centrum działa jako samorządowy zakład budżetowy na podstawie uchwały Rady Gminy i statutu. Celem statutowym Centrum jest wykonywanie zadań w zakresie reintegracji zawodowej i społecznej osób wykluczonych i zagrożonych wykluczeniem społecznym oraz realizacja zatrudnienia socjalnego. Zarówno w roku 2020, jak i w planach na rok 2021 i lata kolejne całość dochodów osiągniętych w ramach prowadzonej działalności zostanie przeznaczona na realizację celów statutowych, związanych z zadaniami z zakresu pomocy społecznej.

Dochody Centrum przeznaczone są w całości na realizację zadań wynikających z zapisów ustawy o zatrudnieniu socjalnym, poprzez aktywizację zawodową i społeczną osób m.in. niepełnosprawnych, długotrwale bezrobotnych, korzystających głównie ze świadczeń pomocy społecznej. W ramach swojej działalności prowadzonej na podstawie odrębnych ustaw - m.in. ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym (Dz.U. z 2020 r., poz. 176, dalej: „uozs”) - Centrum prowadzi zajęcia integracji społecznej oraz zawodowej dla osób, które podlegają wykluczeniu społecznemu i ze względu na swoją sytuację życiową nie są w stanie zaspokoić swoich podstawowych potrzeb życiowych i znajdują się w sytuacji powodującej ubóstwo oraz uniemożliwiającej lub ograniczającej uczestnictwo w życiu zawodowym, społecznym i rodzinnym. Uczestnikami zajęć integracji społecznej są między innymi osoby długotrwale bezrobotne, uzależnione od alkoholu, zwalniane z zakładów karnych, mające trudności w integracji ze środowiskiem. Zasadniczym celem Centrum jest reintegracja społeczna i zawodowa, czyli przygotowanie uczestników do samodzielnego funkcjonowania w społeczeństwie i na rynku pracy, natomiast świadczone na rzecz osób trzecich usługi oraz prowadzona sprzedaż wyrobów gastronomicznych, są formą szkolenia dla uczestników. Świadczenie usług przez Centrum na rzecz podmiotów trzecich, dzięki udziałowi uczestników realizujących swoje indywidualne programy zatrudnienia socjalnego, pozwala na osiągnięcie przez nich celu w postaci reintegracji społecznej i zawodowej poprzez nabycie przez te osoby nowych umiejętności w warunkach zwiększających ich aktywność i samodzielność. Wykonywanie wyznaczonych zadań przez uczestników Centrum jest wpisane w proces pełnej integracji społeczno-zawodowej uczestnika.

W tym miejscu należy wskazać, że zgodnie z art. 3 ust. 1 uozs, centrum integracji społecznej, zwane dalej „Centrum”, realizuje reintegrację zawodową i społeczną przez następujące usługi:

  1. kształcenie umiejętności pozwalających na pełnienie ról społecznych i osiąganie pozycji społecznych dostępnych osobom niepodlegającym wykluczeniu społecznemu;
  2. nabywanie umiejętności zawodowych oraz przyuczenie do zawodu, przekwalifikowanie lub podwyższanie kwalifikacji zawodowych;
  3. naukę planowania życia i zaspokajania potrzeb własnym staraniem, zwłaszcza przez możliwość osiągnięcia własnych dochodów przez zatrudnienie lub działalność gospodarczą;
  4. uczenie umiejętności racjonalnego gospodarowania posiadanymi środkami pieniężnymi.

W myśl art. 9 ust. 1 uozs, Centrum, w ramach reintegracji zawodowej, może prowadzić działalność wytwórczą, handlową lub usługową oraz działalność wytwórczą w rolnictwie, z wyłączeniem działalności polegającej na wytwarzaniu i handlu wyrobami przemysłu paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 0,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali.

Stosownie do art. 9 ust. 2 uozs, działalność wytwórcza, handlowa i usługowa, o której mowa w ust. 1, nie jest działalnością gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2019 r. poz. 1292 i 1495) i może być prowadzona jako statutowa działalność odpłatna pożytku publicznego w rozumieniu przepisów o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Jak wskazuje art. 10 ust. 1 pkt 2 uozs, działalność Centrum jest finansowana z dochodów uzyskiwanych z działalności, o której mowa w art. 9.

Zgodnie z art. 2 pkt 4 uozs, ilekroć w ustawie jest mowa o reintegracji społecznej - oznacza to działania, w tym również o charakterze samopomocowym, mające na celu odbudowanie i podtrzymanie u osoby uczestniczącej w zajęciach w centrum integracji społecznej, klubie integracji społecznej lub zatrudnionej u pracodawcy, umiejętności uczestniczenia w życiu społeczności lokalnej i pełnienia ról społecznych w miejscu pracy, zamieszkania lub pobytu.

Ilekroć w ustawie jest mowa o reintegracji zawodowej - oznacza to działania mające na celu odbudowanie i podtrzymanie u osoby uczestniczącej w zajęciach w centrum integracji społecznej i klubie integracji społecznej zdolności do samodzielnego świadczenia pracy na rynku pracy (art. 2 pkt 5 uozs).

Reasumując, samorządowy zakład budżetowy z opisanym we wniosku przedmiotem działalności (tj. integracja społeczna i zawodowa dla osób zagrożonych wykluczeniem społecznym) działający w oparciu o ustawę o zatrudnieniu socjalnym nie został wyłączony przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT. Celem statutowym Centrum jest wykonywanie zadań w zakresie reintegracji zawodowej i społecznej osób wykluczonych i zagrożonych wykluczeniem społecznym oraz realizacja zatrudnienia socjalnego. Całość dochodów osiągniętych w ramach prowadzonej działalności zostanie przeznaczona na realizację celów statutowych, związanych z zadaniami z zakresu pomocy społecznej.

Biorąc pod uwagę przytoczone powyżej przepisy prawa oraz opis stanu faktycznego zgodzić należy się z Wnioskodawcą, że dochody osiągane przez Centrum w oparciu o ustawę o zatrudnieniu socjalnym w związku z integracją społeczną i zawodową dla osób zagrożonych wykluczeniem społecznym mogą korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj