Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4012.99.2021.3.JSU
z 19 maja 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.) – Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 18 lutego 2021 r. (data wpływu 24 lutego 2021 r.), uzupełnionego pismem z dnia 23 kwietnia 2021 r. (data wpływu 28 kwietnia 2021 r.), uzupełnionego pismem z dnia 7 maja 2021 r. (data wpływu 12 maja 2021 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania sprzedaży nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym wraz z budynkiem gospodarczym posadowionych na działce nr (…) oraz nieruchomości lokalu mieszkalnego przy (…) w (…) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lutego 2021 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania sprzedaży nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym wraz z budynkiem gospodarczym posadowionych na działce nr (…) oraz nieruchomości lokalu mieszkalnego przy (…) w (…). Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 kwietnia 2021 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z dnia 20 kwietnia 2021 r. znak: 0111-KDIB3-3.4012.99.2021.1.JSU oraz pismem z dnia 7 maja 2021 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z dnia 5 maja 2021 r. znak: 0111-KDIB3-3.4012.99.2021.2.JSU.



We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Miasto jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Miasto nabyło spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego na podstawie postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku w (…) roku, a w (…) roku na podstawie postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku, nieruchomość zabudowaną budynkiem mieszkalnym z lat 30-tych ubiegłego wieku wraz z budynkiem gospodarczym.

Obie te nieruchomości nie były wykorzystywane przez Miasto do celów działalności gospodarczej ani też nie były wynajmowane. Miasto nie ponosiło żadnych nakładów na modernizację ww. nieruchomości. Miasto postanowiło przystąpić do procedury sprzedaży obu tych nieruchomości.

W uzupełnieniu wniosku z 23 kwietnia 2021 r. Wnioskodawca wskazał, że:

  1. Lokalizacja nabytych w spadku lokali mieszkalnych:
    • spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego położonego w (…) przy ul. (…) (brak księgi wieczystej),
    • spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego położonego w (…) przy ul. (…) (KW nr …).
      (Powyższe stanowi odpowiedź na – zawarte w wezwaniu z 20 kwietnia 2021 r. – pytanie Organu: Proszę podać dokładną lokalizację lokalu mieszkalnego – przypis Organu)
  2. Zabudowana nieruchomość gruntowa położona w (…) przy ul. (…), obejmująca działkę nr (…) o powierzchni (…) m2, zapisana w księdze wieczystej nr (…), zabudowana budynkiem mieszkalnym i gospodarczym.
    (Powyższe stanowi odpowiedź na – zawarte w wezwaniu z 20 kwietnia 2021 r. – pytanie Organu: Proszę podać numer księgi wieczystej lub numer/y działki/działek dla nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym wraz z budynkiem gospodarczym – przypis Organu)
  3. Miasto po nabyciu nieruchomości nie wykorzystuje jej do żadnych celów związanych z działalnością gospodarczą czy najmem, ponosi jedynie koszty jej utrzymania (podatki, koszenie traw).
  4. Miasto nie poniosło dotychczas, ani nie zamierza ponieść do dnia zbycia, w odniesieniu do nabytej nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym wraz z budynkiem gospodarczym oraz co do lokali mieszkalnych żadnych wydatków na ich ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiące co najmniej 30% ich wartości początkowej.
  5. Z posiadanych przez Miasto informacji wynikających ze sporządzonego operatu szacunkowego budynek mieszkalny wraz z budynkiem gospodarczym wybudowane zostały w latach 30-tych ubiegłego wieku i wtedy też oddane zostały do użytkowania. Przez poprzednich właścicieli budynki te były zamieszkiwane prawdopodobnie do 2010-2012 roku.
  6. Pierwsze zasiedlenie obu lokali mieszkalnych nastąpiło w latach 80-tych ubiegłego wieku, bo w takich latach oba budynki, w których znajdują się lokale mieszkalne zostały wybudowane.
  7. Nieruchomość zabudowana budynkiem mieszkalnym i gospodarczym składa się z jednej działki nr (…), opisanej w pkt 2.



W uzupełnieniu wniosku z 7 maja 2021 r. Wnioskodawca wskazał, że:

I. Przedmiotem postępowania interpretacyjnego ma być jeden lokal mieszkalny (spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego), położony w (…) przy ul. (…) (KW nr …).

  1. Lokal ten nabyty został przez Gminę na podstawie postanowienia Sądu Rejonowego w (…) z dnia (…) r. sygn. akt (…) o stwierdzeniu nabycia spadku po (…).
  2. Miasto od momentu nabycia lokalu do momentu planowanej sprzedaży nie wykorzystywało lokalu do celów zarobkowych (najem). Lokal jest pusty, niezamieszkały, nie ponoszone były także koszty na jego remont, nie poniesiono także wydatków na jego ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiące co najmniej 30% jego wartości początkowej. Miasto płaci za lokal czynsz do Spółdzielni Mieszkaniowej.
  3. Lokal nie był przedmiotem najmu, dzierżawy lub innych umów. Miasto nie czerpie z lokalu żadnych

II. Od chwili nabycia przez Miasto nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym i gospodarczym na podstawie postanowienia Sądu Rejonowego w (…) z dnia (…) r. sygn. akt (…) o stwierdzeniu nabycia spadku po (…), aż do momentu planowanej sprzedaży, nie ponoszone były żadne koszty na jej remont, nie poniesiono także wydatków na jej ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiące co najmniej 30% jego wartości początkowej. Przedmiotowa nieruchomość nie była również przedmiotem najmu, dzierżawy lub innych umów. Miasto nie czerpie z nieruchomości żadnych pożytków. Budynek mieszkalny jest pusty, nikt w nim nie zamieszkuje i wymaga kapitalnego remontu.



W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż przez Miasto nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym wraz z budynkiem gospodarczym oraz nieruchomości lokalu mieszkalnego będzie korzystało ze zwolnienia VAT w świetle art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, mając na względzie przedstawiony stan faktyczny, sprzedaż przedmiotowych nieruchomości; zarówno nieruchomości zabudowanej jak i lokalu mieszkalnego, będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, albowiem przedmiotowa dostawa nie będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim.

Okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą będzie dłuższy niż 2 lata a jednocześnie nie ponoszono nakładów na ulepszenie przekraczających 30% wartości początkowej budynku.

W związku z powyższym - na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy - również sprzedaż gruntu, z którym związany jest ww. budynek, będzie zwolniona od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.



W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy (Dz.U. z 2021 r., poz. 685 ze zm.), – zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Według art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Należy zauważyć, że dostawa towarów rozumiana jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel obejmuje każdą czynność polegającą na przeniesieniu dobra materialnego przez stronę, która przyznaje drugiej stronie prawo do faktycznego dysponowania nim, jakby była właścicielem tego dobra.

W świetle przedstawionych powyżej przepisów, zarówno grunty, jak i budynki i budowle spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników; natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W okolicznościach niniejszej sprawy Miasto dla planowanej czynności zbycia nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym wraz z budynkiem gospodarczym oraz nieruchomości lokalu mieszkalnego będzie działało w charakterze podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.

Podkreślić należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Ustawodawca w art. 43 ustawy określił zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dla dostawy towarów lub świadczenia usług.

W art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy budynków, budowli lub ich części spełniających określone w tych przepisach warunki.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  • dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim;
  • pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 14 ilekroć w przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu – rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich doszło do pierwszego zasiedlenia, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

Ponadto w świetle art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Analiza przepisów ustawy regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostawy budynków, budowli lub ich części prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do ich dostawy może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie danego obiektu. Stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Należy ponadto wskazać, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle, rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków, budowli lub ich części w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu (działki) stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, opodatkowana jest również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Podkreślić należy, że ww. przepisy, tj. art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a odnoszą się jedynie do dostawy budynków, budowli i ich części.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca – Miasto – będące czynnym podatnikiem podatku VAT, nabyło spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego na podstawie postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku w (…) roku, a w (…) roku na podstawie postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku, nieruchomość zabudowaną budynkiem mieszkalnym z lat 30-tych ubiegłego wieku wraz z budynkiem gospodarczym.

Obie te nieruchomości nie były wykorzystywane przez Miasto do celów działalności gospodarczej ani też nie były wynajmowane. Miasto nie ponosiło żadnych nakładów na modernizację ww. nieruchomości. Miasto postanowiło przystąpić do procedury sprzedaży obu tych nieruchomości.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do zwolnienia z podatku od towarów i usług sprzedaży nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym wraz z budynkiem gospodarczym oraz nieruchomości lokalu mieszkalnego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10.

Aby ustalić czy w rozpatrywanej sprawie dla dostawy przedmiotowych nieruchomości (działki nr … zabudowanej budynkiem mieszkalnym wraz z budynkiem gospodarczym oraz lokalu mieszkalnego) zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, w pierwszej kolejności należy rozstrzygnąć, czy w odniesieniu do znajdującego się na nieruchomości budynku mieszkalnego wraz z budynkiem gospodarczym oraz lokalu mieszkalnego miało miejsce pierwsze zasiedlenie i jaki okres upłynie pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą przedmiotowych nieruchomości.

W opisanym zdarzeniu przyszłym dostawa budynku mieszkalnego wraz z budynkiem gospodarczym posadowionych na działce nr (…) nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim. Jak wynika z okoliczności sprawy pierwsze zasiedlenie budynku mieszkalnego wraz z budynkiem gospodarczym miało miejsce – jak wskazał Wnioskodawca – w latach 30-tych ubiegłego wieku, wtedy budynki te zostały wybudowane i oddane do użytkowania. Przez poprzednich właścicieli budynki te były zamieszkiwane prawdopodobnie do 2010-2012 roku. Natomiast Miasto nabyło nieruchomość budynku mieszkalnego wraz z budynkiem gospodarczym na podstawie postanowienia Sądu Rejonowego w (…) z dnia (…) r. o stwierdzeniu nabycia spadku i nie ponosiło nakładów na jej ulepszenie. Zatem, z uwagi na fakt, że od pierwszego zasiedlenia do chwili dostawy upłynie okres dłuższy niż 2 lata, a ponadto nie były ponoszone nakłady na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, w odniesieniu do budynku mieszkalnego wraz z budynkiem gospodarczym zostaną spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

W konsekwencji, zwolnieniem od podatku – w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy – objęta będzie również dostawa gruntu, na którym posadowiony są ww. budynki.

Odnosząc się natomiast do wskazanego przez Wnioskodawcę lokalu mieszkalnego, przy ul. (…) w (…), który będzie przedmiotem sprzedaży należy wskazać, że pierwsze zasiedlenie lokalu miało miejsce w latach 80-tych ubiegłego wieku.

Analizując zatem informacje zawarte w opisie sprawy w kontekście definicji pierwszego zasiedlenia należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie dostawa ww. lokalu mieszkalnego, nie będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia, ani przed nim, gdyż – jak wynika z okoliczności zdarzenia przyszłego – lokal został już zasiedlony a od daty pierwszego zasiedlenia minął okres przekraczający ponad dwa lata.

Jednocześnie nie poniesiono wydatków na ulepszenie lokalu, stanowiących co najmniej 30% jego wartości początkowej.

Tym samym planowana sprzedaż lokalu mieszkalnego nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia ani w ciągu dwóch lat od pierwszego zasiedlenia.

W związku z powyższym, analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści przywołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że transakcja zbycia nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym wraz z budynkiem gospodarczym posadowionych na działce nr (…) oraz nieruchomości lokalu mieszkalnego przy ul. (…) w (…) należących do Miasta będzie korzystała ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj