Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-3.4010.148.2021.1.IM
z 20 maja 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 26 marca 2021 r. (data wpływu 30 marca 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia:

  • Czy czynności podejmowane przez Wnioskodawcę w ramach obszarów B+R:
    • opracowywanie i projektowanie konstrukcji nowych produktów, które docelowo mają spełniać wszystkie wymagania stawiane przez obowiązujące normy lub parametry klienta (np. wydajnościowe) - produkty są projektowane na zlecenia klientów;
    • tworzenie technicznej dokumentacji utrzymania pojazdów i ich modernizacji w celu zmniejszenia kosztów eksploatacji produktów i poprawy ich właściwości oraz wprowadzanie zmian do dokumentacji i zarządzanie ich ryzykiem przy użyciu autorskiego zestawu narzędzi - ulepszenia są opracowywane na zlecenia klientów,
    • zmiana istniejących produktów, mająca na celu rozwiązanie problemów występujących w ich eksploatacji, docelowo poprawiająca ich właściwości - zmiany są wykonywane na zlecenia klientów,
    • aktywne uczestnictwo w projektach badawczo-rozwojowych, mających na celu opracowanie nowych technologii, które będą mogły zostać wykorzystane komercyjnie - uczestnictwo z własnej inicjatywy Wnioskodawcy

stanowią działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26-28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a w konsekwencji, przy założeniu, że Wnioskodawca będzie prowadzić ewidencję rachunkową określoną w art. 9 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do skorzystania z dodatkowego odliczenia w ramach tzw. ulgi badawczo-rozwojowej, o której mowa w art. 18d ust. 2 i 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (pytanie oznaczone nr 1) - jest prawidłowe,

  • Czy ponoszone przez Wnioskodawcę koszty w postaci:
    • wynagrodzenia dla pracowników i osób współpracujących z Wnioskodawcą na podstawie umów cywilnoprawnych, biorących udział w realizacji działań z obszarów B+R, posiadających specjalistyczną wiedzę i doświadczenie oraz składki na ubezpieczenia społeczne w części finansowanej przez Wnioskodawcę jako płatnika,
    • koszty sprzętów, materiałów wykorzystywanych przy pracy nad realizacją zleceń lub projektów z obszaru B+R,

ponoszone przez Spółkę w ramach działalności badawczo-rozwojowej stanowią koszty kwalifikowane w rozumieniu art. 18d ust. 2 i 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (pytanie oznaczone nr 2) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 marca 2021 r. wpłynął do tut. Organu wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ulgi badawczo-rozwojowej.



We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w (…) dostarcza zaawansowane technologicznie rozwiązania konstrukcyjne, realnie wpływając na rozwój (…) (…) i (…) w Polsce. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, poza tworzeniem dokumentacji konstrukcyjnej dla nowych pojazdów, która uwzględnia najefektywniejsze rodzaje technologii, Wnioskodawca stale poszukuje nowych rozwiązań technicznych i technologicznych, w tym poprzez prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych. Podejmowane przez Wnioskodawcę badania i prace rozwojowe, dążąc do rozwoju w dziedzinie transportu, dotyczą zarówno poznania nowych technologii, jak i możliwości zastosowania dostępnych już rozwiązań technicznych lub technologicznych w celu zmiany istniejących produktów lub wprowadzenia nowych produktów o bardziej efektywnych właściwościach. Część badań i analiz Wnioskodawca realizuje poprzez uczestnictwo w projektach badawczo-rozwojowych współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej.

Z uwagi na powyższe, dalszy rozwój oraz wzmocnienie pozycji rynkowej Wnioskodawcy są uzależnione w przeważającej mierze od działań zaplanowanych w najbliższych latach w obszarze badań i rozwoju. Należy wskazać, że zarówno tworzenie konstrukcji nowych produktów, jak i ulepszanie istniejących już produktów wymaga zatrudniania kompetentnych i wyspecjalizowanych pracowników, jak również dysponowania specjalistycznym sprzętem, programami i materiałami, niezbędnymi do przeprowadzania badań i analiz.

Wnioskodawca nie prowadzi działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Jako jedne z rodzajów prowadzonej działalności gospodarczej, zaklasyfikowanych według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD), Wnioskodawca ma wskazane w umowie Spółki: działalność w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych (72.19.Z) działalność w zakresie badań i analiz technicznych (71.2). pozostałą działalność profesjonalną, naukową i techniczną, gdzie indziej niesklasyfikowaną (74.9).

Wnioskodawca sporządza i przekazuje do Głównego Urzędu Statystycznego coroczne sprawozdania o działalności badawczej i rozwojowej według wzoru PNT-01.

W związku z prowadzoną przez siebie działalnością badawczo-rozwojową oraz faktem, że Wnioskodawca będzie wyodrębniać koszty kwalifikowane w odrębnej ewidencji rachunkowej określonej w art. 9 ust. 1b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. (t.j. Dz.U. 2020 r., poz. 1406, t.j. z dnia 2020.08.18) - dalej jako ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych, Wnioskodawca zamierza skorzystać z ulgi badawczo-rozwojowej.

U Wnioskodawcy można wyróżnić cztery główne obszary, w których Wnioskodawca podejmuje działania, mające na celu stworzenie nowego lub ulepszonego produktu:

  1. opracowywanie i projektowanie konstrukcji nowych produktów, które docelowo mają spełniać wszystkie wymagania stawiane przez obowiązujące normy i parametry klienta (np. wydajnościowe) - produkty są projektowane na zlecenia klientów (działalność konstrukcyjna);
  2. tworzenie technicznej dokumentacji utrzymania pojazdów i ich modernizacji w celu zmniejszenia kosztów eksploatacji produktów i poprawy ich właściwości przy pomocy autorskich metod oceny ryzyka skuteczności nowych rozwiązań - ulepszenia są opracowywane na zlecenia klientów (dokumentacja techniczna utrzymania (DSU) dla pojazdów kolejowych oraz wprowadzanie zmian i analiza ryzyka).
  3. zmiana istniejących produktów mająca na celu rozwiązanie problemów występujących w ich eksploatacji, docelowo poprawiająca ich właściwości - zmiany są wykonywane na zlecenia klientów (działalność badawcza - rozwiązywanie problemów).
  4. aktywne uczestnictwo w projektach badawczo-rozwojowych, mających na celu opracowanie nowych technologii, które będą mogły zostać wykorzystane komercyjnie - uczestnictwo z własnej Inicjatywy Wnioskodawcy (uczestnictwo w projektach badawczo-rozwojowych).

Ad 1. Działalność konstrukcyjna

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca opracowuje na zlecenia klientów dokumentację konstrukcyjną 2D i 3D dla zespołów, podzespołów oraz pojazdów szynkowych kolejowych (jednostki trakcyjne, np. typu (…) wagony towarowe, wagony pasażerskie) i miejskich (tramwaje). Przykładami wyników pracy Wnioskodawcy w tym zakresie są:

  • opracowanie i wykonanie dokumentacji konstrukcyjnej wnętrza wagonu przedziałowego specjalnego,
  • wykonanie walidacji dokumentacji okablowania pojazdu (…);
  • wykonanie dokumentacji wiązek kablowych pojazdu (…).

Wykonanie przez Wnioskodawcę zlecenia z zakresu działalności konstrukcyjnej przebiega według następujących etapów:

  1. Wnioskodawca podejmuje z klientem tzw. dialog techniczny, mający na celu ustalenie oczekiwań klienta co do właściwości produktu finalnego. Wymagania klienta zazwyczaj są sprecyzowane przez zapisy w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ). Wymagania te, w większości przypadków, są uwarunkowane obowiązującymi normami i rozporządzeniami. Dla przykładu: klient wymaga w pojeździe uchwytów na kubki w kolorze czerwonym, a jednocześnie pojazd musi spełniać wymagania dotyczące palności materiałów. Wnioskodawca szuka rozwiązania, które spełni oczekiwania klienta, a następnie projektuje kształt i wymiary produktu oraz wskazuje potencjalne możliwości jego wykonania lub też producentów części (przy zachowaniu dla produktu materiału, który spełnia normę palności). Idąc dalej - Wnioskodawca wskazuje klientowi również sposób montażu. Zdarza się, iż klient w procesie produkcyjnym posiada własne instrukcje montażu. W takiej sytuacji Wnioskodawca dopasowuje się do jego procesu produkcyjnego (np. w założeniu Wnioskodawcy uchwyt miał zostać przyspawany, a klient stosuje klejenie; taka sprzeczność wymusza na Wnioskodawcy dostosowanie dokumentacji i zaprojektowanie uchwytu w taki sposób, aby można było go przykleić). Należy zaznaczyć, że klient, zamawiając u Wnioskodawcy dokumentację konstrukcyjną, nie dostarcza dokumentacji technicznej, która umożliwiałaby Wnioskodawcy w sposób odtworzeniowy zaprojektować dany produkt. Wnioskodawca otrzymuje od klientów informacje co do parametrów, jakie powinien mieć produkt finalny, a w tym między innymi wymagane normy, rozmiar, zastosowanie. Są to jedynie wymagania klienta, odnoszące się do kształtu/funkcjonalności finalnego produktu. To Wnioskodawca przeprowadza całość procesów twórczych związanych z zaprojektowaniem nowego produktu tak, aby spełniał on wymagania klienta. Inny przykład Wnioskodawca ma do zaprojektowania układy klimatyzacji i wentylacji. Wprowadza własne rozwiązania, oblicza wydajności dla zaprojektowanych układów oraz projektuje kształt. Jako, że sposób montażu układów klimatyzacji, jej wydajność i inne parametry są z góry określone przez obowiązujące normy i przepisy, Wnioskodawca tworzy projekt, dopasowując się do wytycznych. Nowe rozwiązania zawsze są konsultowane z klientem. Przez pojęcie nowych rozwiązań Wnioskodawca rozumie w tym przypadku rozwiązania, których klient wcześniej nie stosował i które nie były mu znane, a które mogły (choć nie musiały) być stosowane przez inne podmioty konkurencyjne lub mogły być zaproponowane wcześniej przez Wnioskodawcę innemu klientowi. Nadto, nierzadko zdarza się, że w dokumentacji konstrukcyjnej wprowadzane są nowe rozwiązania i ulepszenia w oparciu o dostępną technologię, ale np. niestosowaną dotychczas w konkretnych przypadkach na pojazdach szynowych w obszarach, do których tworzona jest dokumentacja. Należy podkreślić, że każde zlecenie jest indywidualne i wymusza na Wnioskodawcy zastosowanie posiadanej już wiedzy w warunkach dotychczas niewystępujących w jego działalności lub odkrycia nowej technologii, która spełni wymagania danego klienta.
  2. Na podstawie ustalonych warunków zlecenia, Wnioskodawca doprecyzowuje roboczogodziny niezbędne na wykonanie poszczególnych zadań w projekcie, po których przeprowadzane są negocjacje cenowe i podpisanie umowy.
  3. Gotowy projekt jest odbierany przez klienta albo częściowo (przy większych i bardziej skomplikowanych projektach odbiór może być podzielony na części, rozłożone nawet na kilka miesięcy), albo jednorazowo wraz z przekazaniem dokumentacji, klientowi przekazane zostają również majątkowe prawa autorskie do dokumentacji.
  4. Do każdej części projektu sporządzane zostają protokół zdawczo-odbiorczy i faktura.
  5. Zdarza się, że na etapie budowy pojazdu, przy zaistnieniu nieprzewidzianych wcześniej procesów produkcyjnych, Wnioskodawca wprowadza zmiany.

Na sporządzaną przez Wnioskodawcę dokumentację konstrukcyjną w ramach jednego zlecenia składają się następujące dane:

  1. modele 3D zespołów, podzespołów i elementów;
  2. dokumentacja 2D, wskazująca na kształt poszczególnych elementów, dokładne wymiary, proces obróbki, sposób montażu (np. skręcanie, nitowanie), opis procesów specjalnych (np. klejenie, spawanie);
  3. zdarzają się dodatkowe instrukcje i dokumentacje, związane z procesem montażu elementów w całość;
  4. listy zakupowe, które wskazują na konieczność zakupu poszczególnych elementów konstrukcji (np. rodzaj oświetlenia, rodzaj uchwytów, rodzaj siedzeń);
  5. dokumentacja utrzymaniowa pojazdu tj. dokumentacja, która wskazuje klientowi proces utrzymania pojazdu, np. w zakresie cykli przeglądów; dokumentacja jest sporządzana i dołączana do dokumentacji konstrukcyjnej na zlecenie klienta;
  6. raporty obliczeniowe konstrukcji - Wnioskodawca tworzy konstrukcję pojazdu a przez obliczenia numeryczne sprawdza swoje założenia konstrukcyjne lub dokonuje optymalizacji konstrukcji; obliczenie są oparte o obowiązujące normy;
  7. podpisy osób upoważnionych.

Wnioskodawca wskazuje, że opisana wyżej działalność jest i będzie prowadzona w sposób systematyczny, tzn. Wnioskodawca aktualnie prowadzi działalność w obszarze B+R oraz również w przyszłości będzie podejmował i realizował tego rodzaju działania.

Ponadto, przedmiotowe czynności dotyczą nierzadko wdrażania innowacyjnych rozwiązań na skalę przedsiębiorstwa lub kraju. Na dowód wykonanych prac, Wnioskodawca posiada zlecenia, faktury, raporty oraz inne dane w wersji elektronicznej (np. wyniki obliczeń, modele, pliki pomiarowe).

Ad 2. Dokumentacja techniczna utrzymania (DSU) dla pojazdu oraz wprowadzanie zmian w dokumentacji i zarządzanie związanym z tym ryzykiem.

Opierając się na swojej wiedzy i doświadczeniu, Wnioskodawca sporządza na zlecenia klientów dokumentację efektywnego utrzymania pojazdów i dowód przeprowadzenia procesu zarządzania ryzykiem zgodnie z wymaganiami prawnymi w tym zakresie. Procedura realizacji tego typu zleceń przedstawia się następująco:

  1. Klient zgłasza się do Wnioskodawcy z prośbą o opracowanie zmian w sposobie utrzymania pojazdów, mających wpłynąć na zmniejszenie kosztów utrzymania i eksploatacji pojazdów.
  2. Wnioskodawca proponuje wprowadzenie odpowiednich zmian, identyfikuje zagrożenia z nimi związane i zarządza ich ryzykiem wykorzystując w tym celu zestaw autorskich narzędzi, a następnie opracowuje dokumentację dla zmian. Wnioskodawca skupia się przy pracach na nowych sposobach eksploatacji lub utrzymania pojazdów oraz optymalizacji zużycia elementów pojazdów. Na tym etapie Wnioskodawca analizuje wprowadzenie danych zmian i ich wpływ na wygląd, kształt funkcjonalność lub bezpieczeństwo produktu. Analizy Wnioskodawcy mają na celu redukcję kosztów utrzymania pojazdów przy zachowaniu analogicznego lub wyższego poziomu bezpieczeństwa.
  3. Po opracowaniu zindywidualizowanej dokumentacji i jej przekazaniu klientowi, prawa autorskie majątkowe przechodzą na rzecz klienta.

Zindywidualizowana dokumentacja utrzymaniowa umożliwia poprawę właściwości pojazdów w porównaniu ze stanem wejściowym w stopniu wyższym niż standardowe rozwiązania proponowane przez konkurencję. Każde podjęte zlecenie jest indywidualne i wymusza na Wnioskodawcy zastosowanie posiadanej już wiedzy w warunkach dotychczas niewystępujących w jego działalności lub odkrycia nowej technologii, która spełni wymagania danego klienta.

Przykładami dla tego typu dokumentami w przedsiębiorstwie Wnioskodawcy są:

  1. Support and guidance in preparation of risk analysis documentation related to the one-man operation of locomotive type (…)(…)
  2. Opracowanie kompletnej DSU dla spalinowego autobusu szynowego typu (…) seria(…).

Wnioskodawca wskazuje, że opisana wyżej działalność jest i będzie prowadzona w sposób systematyczny, tzn. Wnioskodawca aktualnie prowadzi działalność w obszarze B+R oraz również w przyszłości będzie podejmował i realizował tego rodzaju działania. Ponadto, przedmiotowe czynności dotyczą nierzadko wdrażania innowacyjnych rozwiązań na skalę przedsiębiorstwa lub kraju. Na dowód wykonanych prac, Wnioskodawca posiada zlecenia, faktury, raporty oraz pliki pomiarowe.

Ad 3. Działalność badawcza - rozwiązywanie problemów.

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów i w odpowiedzi na przedstawiane przez nich problemy w eksploatacji pojazdów Wnioskodawca opracowuje metody ich rozwiązania.

W ramach tej części prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności, Wnioskodawca reaguje na problemy, wynikające, w większości przypadków, z wdrożenia danego produktu do eksploatacji (np. pojazd rozpoczął jazdę z pasażerami i pojawia się problem z hałasem, drganiami lub klimatyzacją).

W ramach otrzymanego zlecenia rozwiązania zakreślonych przez klienta problemów, Wnioskodawca formułuje metodykę badawczą, prowadzi badania nad problemem, realizuje pomiary i obliczenia oraz posługuje się autorskimi metodami analizy danych. Działalność ta bywa zarówno teoretyczna (obliczenia, symulacje), jak i praktyczna (badania pojazdów w warunkach rzeczywistych). W jednym i drugim przypadku metodyka jest opracowywana indywidualnie dla potrzeb konkretnego klienta na podstawie wiedzy i doświadczenia Wnioskodawcy (Wnioskodawca stosuje posiadaną już wiedzę w warunkach dotychczas niewystępujących w jego działalności lub odkrywa nowe technologie, które rozwiążą problem danego klienta). Przy pracach, Wnioskodawca wykorzystuje specjalistyczną aparaturę badawczą, oprogramowanie oraz autorskie sposoby analizy danych. Metody analizy danych opierają się głównie na definiowaniu źródeł zagrożeń i problemów, występujących u klienta. Wynikiem prac Wnioskodawcy jest raport, który zawiera nie tylko określenie źródła problemu, ale również zalecenia, które mają ten problem naprawić.

Dla przykładu, w ramach jednego ze zleceń, Wnioskodawca wskazał klientowi rozwiązania poprawiające zmniejszenie drgań na konstrukcji pojazdu podczas jazdy oraz rozwiązania związane z zachowaniem dynamicznym pojazdu (w tym: polepszenie komfortu jazdy, zmniejszenie hałasu, zmniejszenie zużycia elementów). Klient wskazał, jaki ma być efekt badań, a Wnioskodawca samodzielnie zaproponował daną technologię, która pozwoliła osiągnąć pożądany przez klienta efekt. Działania Wnioskodawcy doprowadziły w przywołanym przykładzie do zmniejszenia drgań pojazdu, hałasu, zużycia elementów oraz poprawienia komfortu jazdy.

Działalność badawcza Wnioskodawcy służy poprawie właściwości pojazdów w porównaniu z podobnymi proponowanymi przez konkurencję. W ramach badań zdarza się Wnioskodawcy wykorzystywać oprogramowania i narzędzia dostępne na rynku, jednak używane sporadycznie lub w innym kontekście.

Przykładami działalności badawczej w przedsiębiorstwie Wnioskodawcy są:

  1. przeprowadzenie pomiarów temperatury tarczy hamulcowej podczas badań hamowania pojazdu(…),
  2. badania przyspieszeń drgań na ramie wózka - 07.2019,
  3. przeprowadzenie pomiarów odpowiedzi dynamicznej (…), (…)(…) na wyselekcjonowanych fragmentach infrastruktury miejskiej w (…)
  4. usługa wykonania oceny systemu stabilizacji toru jazdy tramwaju (…) - 12.2019,
  5. weryfikacja bezpieczeństwa przed wykolejeniem dla pojazdu (…) wyposażonego w wózki technologiczne - 09.2019.

Wnioskodawca wskazuje, że opisana wyżej działalność jest i będzie prowadzona w sposób systematyczny, tzn. Wnioskodawca aktualnie prowadzi działalność w obszarze B+R oraz również w przyszłości będzie podejmował i realizował tego rodzaju działania. Ponadto, przedmiotowe czynności dotyczą nierzadko wdrażania innowacyjnych rozwiązań na skalę przedsiębiorstwa lub kraju. Na dowód wykonanych prac, Wnioskodawca posiada zlecenia, faktury, raporty oraz pliki pomiarowe.

Ad 4. Uczestnictwo w projektach badawczo-rozwojowych

Aktualnie, Wnioskodawca uczestniczy w dwóch projektach badawczo-rozwojowych:

  1. współfinansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju projekt o nazwie „T(….) p(…) do pomiarów parametrów i oceny stanu(…)”,
  2. współfinansowany przez (…) Regionalny Program Operacyjny projekt o nazwie: „Wzmocnienie potencjału (…) sp. z o.o. przez opracowanie i wdrożenie o(…) adaptywnej diagnostyki (…)(…)(…)” RPWP.01.02.00-30-0049/19.

W ramach podjętych projektów, Wnioskodawca działa z własnej inicjatywy. Celem Wnioskodawcy jest opracowanie nowych technologii, które będą mogły być przez niego dostosowane do specyficznych potrzeb różnych klientów.

Na dowód aktywnego uczestnictwa w projektach, Wnioskodawca posiada obszerną dokumentację (jest ona również weryfikowana cyklicznie przez odpowiednie jednostki), obejmującą w szczególności projekty, raporty, pliki pomiarowe oraz inne dane elektroniczne.

Wnioskodawca wskazuje, że opisana wyżej działalność jest i będzie prowadzona w sposób systematyczny, tzn. Wnioskodawca aktualnie prowadzi działalność w obszarze B+R oraz również w przyszłości będzie podejmował i realizował tego rodzaju działania. Ponadto, przedmiotowe czynności dotyczą nierzadko wdrażania innowacyjnych rozwiązań na skalę przedsiębiorstwa lub kraju.

Reasumując, Wnioskodawca wskazuje, że realizowane zlecenia i projekty oraz te, które Wnioskodawca planuje zrealizować w obszarach B+R:

  1. są/będą prowadzone w sposób systematyczny, tzn. Wnioskodawca aktualnie prowadzi działalność w obszarze B+R oraz również w przyszłości będzie podejmował i realizował tego rodzaju działania,
  2. będą dokumentowane w ewidencji Wnioskodawcy,
  3. dotyczą i będą dotyczyć opracowywania nowych produktów lub zmian w istniejących produktach,
  4. dotyczą i będą dotyczyć wdrażania innowacyjnych rozwiązań na skalę przedsiębiorstwa oraz kraju.

Dodatkowo Wnioskodawca.

  • będzie prowadzić działalność w zakresie opisanym powyższej (tj. obszary B+R) również w przyszłości,
  • nie prowadzi i nie będzie prowadzić działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia,
  • odliczy koszty kwalifikowane od podstawy opodatkowania na zasadach określonych w art. 18d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
  • będzie prowadzić ewidencję zgodnie z art. 9 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, pozwalającą wyodrębnić koszty działalności w zakresie opisanym powyżej,
  • nie posiada i nie posiadał statusu centrum badawczo-rozwojowego, o którym mowa w art. 17 ustawy z dnia 30 maja 2008 roku o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (Dz.U.2019.1402 t.j. z dnia 2019.07.29),
  • nie korzysta i nie będzie korzystał ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
  • wykaże koszty kwalifikowane w zeznaniach podatkowych składanych za poszczególne lata podatkowe. Koszty kwalifikowane, wykazane w zeznaniu podatkowym za dany rok podatkowy, będą jednocześnie stanowiły koszt uzyskania przychodu w tym roku podatkowym,
  • uzyska prawdopodobnie zwrot części kosztów kwalifikowanych poniesionych w ramach uczestnictwa w projektach współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, natomiast w zakresie, w jakim Wnioskodawcy zostaną zwrócone koszty, nie zostaną one uwzględnione przy liczeniu kosztów kwalifikowanych do skorzystania z ulgi badawczo-rozwojowej.

Przychody, jakie na ogół uzyskuje Wnioskodawca stanowią przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych. Jeżeli zdarzy się sytuacja, że Wnioskodawca uzyska również przychody z zysków kapitałowych, zastosuje odpowiednie regulacje z Ulgą B+R, a w szczególności koszty kwalifikowane będą odliczane od podstawy opodatkowania ustalonej zgodnie z art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Kwota odliczeń nie będzie przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez Wnioskodawcę z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

W odniesieniu do opisanych powyżej prac Wnioskodawca wskazuje, że do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, związanych z realizowanymi zleceniami i projektami z obszarów B+R należą następujące pozycje kosztowe:

  1. wynagrodzenia osób biorących udział w realizacji działań z obszarów B+R, posiadających specjalistyczną wiedzę, kompetencje i doświadczenie (część pracowników zasila jednocześnie grono pracowników naukowych (…)(…)) oraz koszt ubezpieczeń społecznych finansowanych przez Wnioskodawcę - osoby zatrudnione w ramach umowy o pracę lub umów cywilnoprawnych, Wnioskodawca będzie dysponować ewidencją czasu pracy, która wykaże, ile godzin poświęcił dany pracownik na działalność przy obszarach B+R, jeżeli pracownik zajmował się będzie również innymi zadaniami, które nie będą kwalifikowane do projektów z obszarów B+R.
  2. koszty związane z rozwojem infrastruktury technologicznej, takie jak m.in.: koszt zakupu okablowania lub urządzeń elektronicznych niezbędnych do wykonania badań.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy czynności podejmowane przez Wnioskodawcę w ramach obszarów B+R:

  1. opracowywanie i projektowanie konstrukcji nowych produktów, które docelowo mają spełniać wszystkie wymagania stawiane przez obowiązujące normy lub parametry klienta (np. wydajnościowe) - produkty są projektowane na zlecenia klientów;
  2. tworzenie technicznej dokumentacji utrzymania pojazdów i ich modernizacji w celu zmniejszenia kosztów eksploatacji produktów i poprawy ich właściwości oraz wprowadzanie zmian do dokumentacji i zarządzanie ich ryzykiem przy użyciu autorskiego zestawu narzędzi - ulepszenia są opracowywane na zlecenia klientów,
  3. zmiana istniejących produktów, mająca na celu rozwiązanie problemów występujących w ich eksploatacji, docelowo poprawiająca ich właściwości - zmiany są wykonywane na zlecenia klientów,
  4. aktywne uczestnictwo w projektach badawczo-rozwojowych, mających na celu opracowanie nowych technologii, które będą mogły zostać wykorzystane komercyjnie - uczestnictwo z własnej inicjatywy Wnioskodawcy

stanowią działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26-28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a w konsekwencji, przy założeniu, że Wnioskodawca będzie prowadzić ewidencję rachunkową określoną w art. 9 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do skorzystania z dodatkowego odliczenia w ramach tzw. ulgi badawczo-rozwojowej, o której mowa w art. 18d ust. 2 i 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

2. Czy ponoszone przez Wnioskodawcę koszty w postaci:

  1. wynagrodzenia dla pracowników i osób współpracujących z Wnioskodawcą na podstawie umów cywilnoprawnych, biorących udział w realizacji działań z obszarów B+R, posiadających specjalistyczną wiedzę i doświadczenie oraz składki na ubezpieczenia społeczne w części finansowanej przez Wnioskodawcę jako płatnika,
  2. koszty sprzętów, materiałów wykorzystywanych przy pracy nad realizacją zleceń lub projektów z obszaru B+R,

ponoszone przez Spółkę w ramach działalności badawczo-rozwojowej stanowią koszty kwalifikowane w rozumieniu art. 18d ust. 2 i 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Czynności podejmowane przez Wnioskodawcę w ramach obszarów B+R, takie jak:

  1. opracowywanie i projektowanie konstrukcji nowych produktów, które docelowo mają spełniać wszystkie wymagania stawiane przez obowiązujące normy lub parametry klienta (np. wydajnościowe) - produkty są projektowane na zlecenia klientów;
  2. tworzenie technicznej dokumentach utrzymania pojazdów i ich modernizacji w celu zmniejszenia kosztów eksploatacji produktów i poprawy ich właściwości oraz wprowadzanie zmian do dokumentacji i zarządzanie ich ryzykiem przy użyciu autorskiego zestawu narzędzi - ulepszenia są opracowywane na zlecenia klientów;
  3. zmiana istniejących produktów, mająca na celu rozwiązanie problemów występujących w ich eksploatacji, docelowo poprawiająca ich właściwości - zmiany są wykonywane na zlecenia klientów;
  4. aktywne uczestnictwo w projektach badawczo-rozwojowych, mających na celu opracowanie nowych technologii, które będą mogły zostać wykorzystane komercyjnie - uczestnictwo z własnej inicjatywy Wnioskodawcy

stanowią działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26-28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a w konsekwencji, przy założeniu prowadzenia przez Wnioskodawcę ewidencji rachunkowej określonej w art. 9 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do skorzystania z dodatkowego odliczenia w ramach tzw. ulgi badawczo-rozwojowej, o której mowa w art. 18d ust. 2 i 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 4a pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, działalność badawczo-rozwojowa oznacza działalność twórczą obejmującą badania naukowo lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

W myśl art. 4a pkt 27 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w brzmieniu obowiązującym od 1 października 2018 r. ilekroć w ustawie jest mowa o badaniach naukowych oznacza to:

  1. badania podstawowe w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce,
  2. badania aplikacyjne w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

W myśl natomiast art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. 2020. 85 tj. z dnia 2020.01.20) dalej jako ustawa - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, badania naukowe są działalnością obejmującą:

  1. badania podstawowe rozumiane, jako prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych taksów bez nastawiony na bezpośrednio zastosowanie komercyjne,
  2. badania aplikacyjne rozumiane jako prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętność, nastawione na opracowywana nowych produktów procesów lub usług łub wprowadzany do nich znaczących ulepszeń

Stosownie natomiast do treści art. 4a pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w brzmieniu obowiązującym od 1 października 2018 r. ilekroć w ustawie jest mowa o pracach rozwojowych - oznacza to prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust. 3 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

Ponadto, w myśl art. 4 ust. 3 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższymi i nauce, prace rozwojowe są działalnością obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywane dostępnej aktualnej wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowana, do planowana produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich nawet, jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń

Wobec powyższego odnosząc się do kwestii będącej przedmiotem mniejszego wniosku należy wskazać, że w celu skorzystania z ulgi na działalność badawczo-rozwojową. należy w pierwszej kolejności przeprowadzić analizę nakierowaną na zidentyfikowane podejmowanych przez Wnioskodawcę aktywności, które mogą zostać uznane za działalność badawczo-rozwojową (tj. tych aktywności podatnika które spełniają definicje wskazane w art. 4a pkt 26-28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Z przytoczonej wyżej definicji działalności badawczo-rozwojowej wynika, że taka działalność musi mieć przede wszystkim charakter twórczy. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego (www sjp. pl) słowo „twórczy” oznacza – „mający na celu tworzenie odkrywczy kreatywny”. Aby móc stwierdzić, że dana aktywność posiada tę cechę, powinna być ona zatem nastawiona na tworzenie nowych i oryginalnych rozwiązań które nie mają odtwórczego charakteru. Zdaniem Wnioskodawcy - opis stanu faktycznego daje podstawy do uznana że realizowane przez Wnioskodawcę prace mają charakter twórczy. O prawidłowości tego stwierdzenia decyduje cel podejmowanych aktywności, który obejmuje opracowane i zastosowanie nowych rozwiązań w zakresie prowadzonej działalności przy uwzględnieniu zmiennych aspektów. Zmienne warunki, wymagania i okoliczności wynikają z różnych oczekiwań klientów, przedstawianych przez ruch w odrębnych zleceniach. Można stwierdzić że właściwie każdy produkt, wytworzony lub ulepszony na podstawie stworzonej przez Wnioskodawcę dokumentacji będzie niepowtarzalny. Twórczość towarzyszy również, bez wątpienia, pracom Wnioskodawcy podejmowanym z własnej inicjatywy w ramach uczestnictwa w projektach badawczo-naukowych zmierzających do opracowana zupełnie nowych technologii. W ocenie Wnioskodawcy zasadne jest zatem przyjęcie, że przedstawiona w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego działalność Wnioskodawcy jest twórcza, indywidualna i skoncentrowana na opracowywanie nowych rozwiązań wspomagających i rozwijających transport w Polsce. Co trzeba zauważyć, tworzone przez Wnioskodawcę projekty konstrukcji, w zależności od oczekiwań klientów, nie są odwzorowywane i powtarzalne. Wnioskodawca nie dysponuje instrukcjami, które może odtworzyć i którymi ma kierować przy projekcie w celu osiągnięcia efektu finalnego. Przy tworzeniu dokumentacji utrzymaniowej, Wnioskodawca ma na celi optymalizację eksploatacji produktów poprzez poprawę określonych warunków technicznych przy jednoczesnym zachowaniu poziomu bezpieczeństwa lub jego poprawie - jak w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Pracom Wnioskodawcy towarzyszy wysiłek intelektualny i pomoc wyspecjalizowanego personelu.

Kolejną cechą, jaką powinna spełniać działalność badawczo-rozwojowa, jest systematyczność. Wnioskodawca wskazuje, że podejmowane przez niego prace z obszaru B+R są i będą prowadzone w sposób systematyczny. Potwierdzeniem tego jest przedstawiony w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jasny przebieg prac oraz ciągła aktywność Wnioskodawcy w obszarze B+R, skoncentrowana na podejmowaniu się coraz to nowych zleceń i uczestnictwa w najnowszych projektach naukowych. Taką systematyczność Wnioskodawca zamierza też stale utrzymywać w przyszłości. Stanowisko Wnioskodawcy, utrzymujące, że prowadzona przezeń działalność spełnia cechę systematyczności w zakresie B+R jest poparte wiodącą oceną organów oraz judykatury. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 19 czerwca 2019 roku, wydanym w sprawie o sygn. akt III SA/Wa 2257/18 stwierdził, że działalność badawczo - rozwojowa musi być prowadzona w sposób systematyczny, co oznacza nie tylko bieżące prowadzenie prac badawczo-rozwojowych rozpoczętych w przeszłości, ale także rozpoczęcie działalności w tym zakresie przy założeniu, iż podatnik w przyszłości planuje wykonywać tego rodzaju prace. Działalność polegająca na pracach rozwojowych, mająca twórczy charakter powinna być prowadzona w sposób regularny. Przesłankę tę można rozumieć jako zakaz obejmowania ulgą incydentalnych działań podatnika (tak też: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 8 stycznia 2019 r. w sprawie o sygn. akt 0111-KDIB1-3.4010.538.2018.2.APO).

Ponadto, działalność badawczo-rozwojowa musi być celowa nakierowana na zwiększenie zasobów wiedzy oraz ich wykorzystanie do tworzenia nowych zastosowań. Wnioskodawca wskazuje, że posiadana przez niego wiedza techniczna, rozwijana prowadzonymi badaniami i analizami, służy wprowadzaniu do istniejących lub mających dopiero powstać pojazdów, zmodernizowanych rozwiązań lub nowych technologii. Prace Wnioskodawcy opierają się na istniejącej wiedzy uzyskanej w wyniku działalności badawczej lub doświadczeń praktycznych oraz służą ulepszeniu produktów lub stworzeniu nowych spełniających różne wymagania i parametry przy zachowaniu najwyższej efektywności.

Biorąc nadto pod uwagę zacytowaną wyżej definicję prac rozwojowych, Wnioskodawca wskazuje, że podejmowane przez niego prace koncentrują się na opracowywaniu i projektowaniu zindywidualizowanych produktów albo wprowadzaniu ulepszających zmian do istniejących już produktów. Celom podejmowanych przez Wnioskodawcę prac oraz uczestnictwa w projektach naukowych jest i będzie stworzenie nowych produktów lub ulepszenie ich w sposób najbardziej efektywny. Prace te me mają zatem na celu wprowadzenia rutynowych bądź okresowych zmian (co wykluczyłoby możliwość skorzystania z ulgi B+R).

Należy również mieć na uwadze, że podejmowane przez Wnioskodawcę prace i projekty są/będą realizowane przez pracowników i inne osoby, posiadające specjalistyczną wiedzę.

W ocenie Wnioskodawcy, nie bez znaczenia pozostaje fakt, że aktywnie szuka on coraz to nowszych rozwiązań modernizujących i ulepszających transport. Jak już bowiem podkreślano wcześniej, każde podjęte zlecenie jest indywidualne i wymusza na Wnioskodawcy zastosowanie posiadanej już wiedzy w warunkach dotychczas niewystępujących w jego działalności lub odkrycia nowej technologii, która spełni wymagania danego klienta.

Z uwagi na powyższe, należy uznać że podejmowane przez Wnioskodawcę projekty i prace z obszarów B+R spełniają i będą spełniać definicje prac badawczo-rozwojowych. Prace te wpisują, bowiem zarówno w definicję „prac rozwojowych” w rozumieniu art. 4a pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jak i badań naukowych (aplikacyjnych) w rozumieniu art. 4a pkt 27 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ponoszone przez Wnioskodawcę koszty podejmowanych prac w postaci:

  1. wynagrodzenia dla pracowników i osób współpracujących z Wnioskodawcą na podstawie umów cywilnoprawnych, biorących udział w realizacji działań z obszarów B+R, posiadających specjalistyczną wiedzę i doświadczenie oraz składki na ubezpieczenia społeczne w części finansowanej przez Wnioskodawcę jako płatnika,
  2. koszty sprzętów, materiałów wykorzystywanych przy pracy nad realizacją danego zlecenia lub projektu z obszarów B+R,

ponoszone przez Spółkę w ramach działalności badawczo-rozwojowej stanowią koszty kwalifikowane w rozumieniu art. 18d ust. 2 i 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z brzmieniem przepisu art. 18d ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kwota kosztów kwalifikowanych nie może przekroczyć:

  1. w przypadku gdy podatnik, o którym mowa w ust. 3a jest mikroprzedsiębiorcą, małym lub średnim przedsiębiorcą, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców - 150% kosztów, o których mowa w ust. 2-3a;
  2. w przypadku pozostałych podatników, o których mowa w ust. 3a - 150% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 1-4a i ust. 2a-3a oraz 100% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 5;
  3. w przypadku pozostałych podatników - 100% kosztów, o których mowa w ust. 2-3.

Podążając dalej za brzmieniem przepisu art. 18d ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanym”. Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Zgodnie zaś z przepisem art. 18d ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za koszty kwalifikowane uznaje się:

  1. poniesione w danym miesiącu należności z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz sfinansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w ogólnym czasie pracy pracownika w danym miesiącu:
  2. poniesione w danym miesiącu należności z tytułów, o których mowa w art. 13 pkt 8 lit. a ustawy z dnia 26 lipca 1991 co podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz sfinansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w takiej części w jakiej czas przeznaczony na wykonanie usługi w zakresie działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w całości czasu przeznaczonego na wykonanie usługi na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło w danym miesiącu;
  3. nabycie materiałów i surowców bezpośrednio związanych z prowadzoną działalnością badawczo-rozwojową;
  4. nabycie niebędącego środkami trwałymi sprzętu specjalistycznego wykorzystywanego bezpośrednio w prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, w szczególności naczyń i przyborów laboratoryjnych oraz urządzeń pomiarowych;
  5. ekspertyzy, opinie, usługi doradcze i usługi równorzędne, świadczone lub wykonywane na podstawie umowy przez podmiot, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, a także nabycie od takiego podmiotu wyników prowadzonych przez niego badań naukowych, na potrzeby działalności badawczo-rozwojowej;
  6. odpłatne korzystanie z aparatury naukowo-badawczej wykorzystywanej wyłącznie w prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, jeżeli to korzystanie nie wynika z umowy zawartej z podmiotem powiązanym z podatnikiem w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4.
  7. nabycie usługi wykorzystania aparatury naukowo-badawczej wyłącznie na potrzeby prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, jeżeli zakup usługi nie wynika z umowy zawartej z podmiotem powiązanym z podatnikiem w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4;
  8. koszty uzyskania i utrzymania patentu, prawa ochronnego na wzór użytkowy, prawa z rejestracji wzoru przemysłowego, poniesione na:
    1. przygotowanie dokumentacji zgłoszeniowej i dokonanie zgłoszenia do Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej lub odpowiedniego zagranicznego organu, łącznie z kosztami wymaganych tłumaczeń na język obcy,
    2. prowadzenie postępowania przez Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskie lub odpowiedni zagraniczny organ, poniesione od momentu zgłoszenia do tych organów, w szczególności opłaty urzędowe i koszty zastępstwa prawnego i procesowego,
    3. odparcie zarzutów niespełnienia warunków wymaganych do uzyskania patentu, prawa ochronnego na wzór użytkowy lub prawa z rejestracji wzoru przemysłowego zarówno w postępowaniu zgłoszeniowym, jak i po jego zakończeniu, w szczególności koszty zastępstwa prawnego i procesowego, zarówno w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej, jak i w odpowiednim zagranicznym organie,
    4. opłaty okresowe, opłaty za odnowienie, tłumaczenia oraz dokonywanie innych czynności koniecznych dla nadania lub utrzymania ważności patentu, prawa ochronnego na wzór użytkowy oraz prawa z rejestracji wzoru przemysłowego, w szczególności koszty walidacji patentu europejskiego.



Według przepisu art. 18d ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, koszty kwalifikowane podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym. Natomiast, zgodnie z treścią art. 18d ust. 6 przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów kwalifikowanych, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów.

Zgodnie z przepisem art. 18d ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty kwalifikowane. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia.

W myśl art. 9 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnicy prowadzący działalność badawczo-rozwojową, którzy zamierzają skorzystać z odliczenia, o którym mowa w art. 18d, są obowiązani w ewidencji, o której mowa w art. 9 ust. 1 wyodrębnić koszty działalności badawczo-rozwojowej.

Analizując przytoczone przepisy, można wyodrębnić podstawowe warunki, które powinny zostać spełnione, aby podatnik mógł skorzystać z prawa odliczenia w zeznaniu podatkowym kosztów kwalifikowanych poniesionych w danym roku podatkowym:

  1. podatnik poniósł koszty na działalność badawczo-rozwojową,
  2. koszty na działalność badawczo-rozwojową stanowiły dla podatnika koszty uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
  3. koszty na działalność badawczo-rozwojową mieszczą się w zamkniętym katalogu kosztów kwalifikowanych określonym przepisami art. 18d ust. 2-3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
  4. jeżeli w roku podatkowym prowadził działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia/decyzji o wsparciu, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów kwalifikowanych, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie zezwolenia/decyzji o wsparciu,
  5. w ewidencji, o której mowa w art. 9 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnik wyodrębnił koszty działalności badawczo-rozwojowej,
  6. podatnik wykazał w zeznaniu podatkowym koszty kwalifikowane podlegające odliczeniu,
  7. kwota odliczonych kosztów kwalifikowanych nie przekroczyła limitów określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych,
  8. koszty kwalifikowane nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym

Biorąc pod uwagę ponoszone przez Wnioskodawcę koszty, powstałe przy realizacji prac i uczestnictwie w projektach naukowych, opisanych w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, Wnioskodawca podaje, co następuje.

I. Wynagrodzenia dla pracowników i osób współpracujących z Wnioskodawcą na podstawie umów cywilnoprawnych, biorących udział w realizacji działań z obszarów B+R, posiadających specjalistyczną wiedzę i doświadczenie oraz składki na ubezpieczenia społeczne w części finansowanej przez Wnioskodawcę jako płatnika.

Przepis art. 18d ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, daje możliwość zaliczenia do kosztów kwalifikowanych należności z tytułu wynagrodzeń pracowników w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w ogólnym czasie pracy pracownika w danym miesiącu. W stosunku do osoby zatrudnionej na podstawie umowy cywilnoprawnej, uprawnienie takie przyznaje przepis art. 18d ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W tej sytuacji, kosztami kwalifikowanymi będą należności z tytułu wynagrodzeń tych osób, w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na wykonanie usługi w zakresie działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w całości czasu przeznaczonego na wykonanie usługi na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło w danym miesiącu.

Trzeba przy tym pamiętać, że dla możliwości zaliczenia do kosztów kwalifikowanych należności z tytułu ww. wynagrodzeń konieczne jest faktyczne uczestnictwo zatrudnionych w pracach badawczo-rozwojowych. Nie wystarczy zatem jedynie wpisanie w dokumencie nawiązującym stosunek pracy/zlecenia umowy o dzieło do zakresu obowiązków takiej osoby prac z obszaru B+R. Z tego samego powodu, odliczeniu nie będą podlegały kwoty wynagrodzeń oraz składek proporcjonalnie przypisanych do dni nieobecności pracownika tj. wynagrodzeń za czas urlopu, wynagrodzeń za czas niezdolności do pracy, wynagrodzenia za dni wolne na opiekę nad dzieckiem oraz wynagrodzenie za inne zwolnienia od pracy.

Jeżeli w ramach świadczonej pracy, pracownik lub osoba zatrudniona na podstawie umowy cywilnoprawnej, oprócz obowiązków związanych z działalnością badawczo-rozwojową, wykonuje inne obowiązki, należy wyodrębnić, a zatem wyłączyć z ulgi badawczo-rozwojowej, tę część wynagrodzenia, świadczeń i składek, które nie są związane z realizacją działalności badawczo-rozwojowej.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca będzie prowadzić ewidencję czasu pracy, która wykaże, ile godzin poświęca dany pracownik na działalność badawczo-rozwojową, jeśli pracownik ten będzie zajmować się też innymi czynnościami spoza obszaru B+R.

Rozpatrując kwestię wynagrodzeń pracowniczych pod kątem możliwości ich zaliczenia do kosztów kwalifikowanych, nie można pominąć brzmienia przepisu art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. 2020 r. 1426 tj. z dnia 2020.08.21), zgodnie z którym za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika. Jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Należy zatem uznać, że do kosztów kwalifikowanych należy zaliczyć wszystkie elementy wynagrodzenia wymienione w przywołanym wyżej przepisie. Co więcej, zastosowanie w przepisie katalogu otwartego elementów wynagrodzenia, przez użycie zwrotu „w szczególności” oznacza, że przychodem ze stosunku pracy są wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika powstaniem przysporzenia majątkowego, a mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy.

W ocenie Wnioskodawcy, wszystkie wymienione wyżej wypłaty w postaci wynagrodzenia zasadniczego i pozostałych elementów, stanowiących przychód ze stosunku pracy, a niestanowiące opisany wyżej przedmiot wyłączenia, będą się zatem zaliczać się do kosztów kwalifikowanych ponoszonych przez pracodawcę.

II. Koszty sprzętów, materiałów wykorzystywanych przy pracy nad realizacją zleceń lub projektów z obszaru B+R.

W związku z prowadzeniem badań oraz prac, opisanych w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, Wnioskodawca ponosi i będzie ponosić koszty związane z koniecznością zakupu różnych sprzętów lub materiałów, w tym np. okablowania lub urządzeń elektronicznych niezbędnych do wykonania badań.

Zgodnie z brzmieniem przepisu art. 18d ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, warunkiem uznania wydatków na nabycie materiałów i surowców za koszty kwalifikowane jest ich bezpośredni związek z prowadzoną działalnością badawczo-rozwojową.

W przepisach ustaw podatkowych nie znajdziemy definicji użytych w ww. przepisie wyrażeń „materiały” i „surowce”. Zgodnie z definicją, zawartą w Słowniku Języka Polskiego (www. sjp.pwn.pl), pojęcie surowce oznacza „materiały naturalne pochodzenia zwierzęcego, roślinnego lub mineralnego, służące do wytwarzania jakichś produktów lub energii”.

Odnośnie zaś do pojęcia „materiałów” należy, zdaniem Wnioskodawcy, oprzeć się na definicji zamieszczonej w ustawie z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości (Dz.U. 2019.351 tj. z dnia 2019.02.22). W myśl art. 3 ust. 1 pkt 19 ww. ustawy, materiały to „składniki majątku zużywane na własne potrzeby”.

W piśmiennictwie wskazuje się, że materiały to „ składniki majątku inicjujące realizację całego cyklu operacyjnego, które jednostka nabywa w celu ich całkowitego zużycia na własne potrzeby, w tym m.in. na potrzeby wytwarzania produktów, świadczenia usług czy realizacji działalności ogólnoadministracyjnej”.

Skoro bez tych materiałów i surowców niemożliwe byłoby zrealizowanie projektu (z uwagi na brak odpowiednich narzędzi lub oprzyrządowania potrzebnego do badań, analiz i tworzenia projektów), to należy uznać, że zachodzi bezpośredni związek tych materiałów i surowców z działalnością badawczo-rozwojową.

W ocenie Wnioskodawcy, wobec spełnienia przez nią warunku, tj. nabycia materiałów i surowców bezpośrednio związanych z prowadzoną działalnością badawczo-rozwojową, należy stwierdzić, że wydatki te stanowią koszty kwalifikowane, o których mowa w ww. przepisach.

Wnioskodawca wskazuje nadto, że ww. koszty podejmowanych prac będą ewidencjonowane w specjalnie przeznaczonej do tego celu odrębnej ewidencji w stosunku do wszystkich projektów/prac, które zostaną zakwalifikowane, jako prace badawczo-rozwojowe, co pozwoli na szczegółową analizę kosztów przypisanych danym obszarom B+R. Dodatkowa ewidencja pozwoli również na wyodrębnienie kosztów według ich wysokości i rodzajów, co zapewni przejrzystą ewidencję kosztów oraz usprawni pracę pracowników Wnioskodawcy zajmujących się realizacją danego projektu.



W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest w prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj