Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.134.2021.2.MG
z 17 maja 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 26 lutego 2021 r. (data wpływu 2 marca 2021 r.) uzupełnionym pismem z 28 kwietnia 2021 r. (data wpływu 6 maja 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy w trybie egzekucji nieruchomości zabudowanej, tj. prawa użytkowania wieczystego gruntu stanowiącego działkę o nr 1 oraz prawa własności posadowionego na nim budynku i innych urządzeń - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

2 marca 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy w trybie egzekucji nieruchomości zabudowanej, tj. prawa użytkowania wieczystego gruntu stanowiącego działkę o nr 1 oraz prawa własności posadowionego na nim budynku i innych urządzeń.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono 6 maja 2021 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W sprawie egzekucyjnej Km … jako organ egzekucyjny Wnioskodawca prowadzi postępowanie przeciwko dłużnikowi A z siedzibą w … przy ul. … KRS …, NIP …, REGON ...

W toku postępowania wszczęto egzekucję z nieruchomości będącej w posiadaniu dłużnej spółki położonej w … przy ul. ... W skład przedmiotowej nieruchomości wchodzi prawo użytkowania wieczystego gruntu stanowiącego działkę o numerze ewidencyjnym 1 oraz prawo własności posadowionego na nim budynku i innych urządzeń, zapisane w księdze wieczystej nr 2. Zgodnie z operatem szacunkowym wycena tej nieruchomości wynosi … zł. Budynek został wzniesiony w 1975 roku. Składa się z trzech kondygnacji nadziemnych i jest całkowicie podpiwniczony. W budynku znajdują się pomieszczenia biurowe, a na każdej z kondygnacji znajduje się węzeł sanitarny. Powierzchnia użytkowa budynku wynosi 744,57m2. Obiekt dotychczas wykorzystywany był zgodnie z jego przeznaczeniem na cele biurowe.

Według dokumentacji źródłowej, pozyskanej w toku prowadzonej egzekucji wynika, iż:

  1. W dniu 29 kwietnia 1996 r. aktem notarialnym Repertorium A nr … Pan Z.P. oraz Pan J.P. dokonali zakupu prawa wieczystego użytkowania gruntu i własność budynku stanowiącego odrębny od gruntu przedmiot własności; w akcie notarialnym jest zapis, że działali w tej czynności jako wspólnicy spółki cywilnej pod nazwą: ... Sprzedaż nieruchomości była opodatkowana podatkiem VAT, wg stawi VAT 22%.
  2. W dniu 1 czerwca 1998 r. aktem notarialnym Repertorium A nr … Pan J.P. oraz Pan Z.P. sprzedali prawo wieczystego użytkowania gruntu oraz własność budynku stanowiącego odrębny od gruntu przedmiot własności Panu M.S. oraz Pani E.S.. W akcie notarialnym jest informacja, iż sprzedaż nastąpiła za kwotę … złotych netto; niemniej jednak brak jest jednoznacznych informacji, czy sprzedaż była opodatkowana podatkiem VAT, czy też nie.
    Zakup nieruchomości nastąpił do majątku prywatnego (majątku wspólnego, z uwagi na to, że byli małżeństwem) Pana M.S. oraz Pani E.S.
  1. Aktem notarialnym z dnia 21 lutego 2002 r. Repertorium A numer …, Pan M.S. oraz Pani E.S. byli wspólnikami spółki pod firmą „B” M.S. i Spółka - spółka jawna, która powstała z przekształcenia spółki cywilnej „B” s.c. M.S. i spółka. Spółka cywilna zawarta została 4 października 1999 r., zaś na mocy aneksu nr 2 z dnia 1 marca 2000 r. M.S. wniósł do spółki cywilnej prowadzone przez niego PUH „B” M.S., w tym prawo użytkowania wieczystego i własność budynku przy ul. … wykonując obowiązek wniesienia wkładu niepieniężnego w związku z podwyższeniem kapitału spółki cywilnej „B” M.S. i spółka z siedzibą w … i wniesieniem do niej, jako wkładu, całego zorganizowanego przedsiębiorstwa pod nazwą: Przedsiębiorstwo Usługowo-Handlowe M.S. w …, a następnie zarejestrowaniem spółki jawnej „B” M.S. i E.S. w … - M.S. i E.S., przenoszą wchodzące w skład przejętego przedsiębiorstwa, prawo użytkowania wieczystego gruntu i prawo własności budynku (...) na rzecz „B” spółka jawna M.S. i E.S. z siedzibą w …

Zgodnie z zapisem w dziale III księgi wieczystej nieruchomość obciążona jest siedmioma umowami najmu, wszystkie umowy zostały zawarte w dniu 14 lipca 2015 r. na czas określony pięciu lat. Wynajem objęto większość pomieszczeń w budynku wraz z wyposażeniem, o łącznej powierzchni 557,61 m2. Łączny miesięczny czynsz najmu ustalony został na kwotę 4200,00zł. Do czynszu naliczono podatek VAT w wysokości 23%. Oględziny nieruchomości w dniu 6 maja 2019 r. wykazały, iż w budynku nie ma żadnego najemcy ani użytkownika.

I tak w dziale III występują następujące wpisy najmu:

  • prawo najmu lokalu na cele użytkowe, pomieszczenia o powierzchni użytkowej 65 m2 wraz z wyposażeniem na II piętrze budynku, bliżej określone w umowie najmu z dnia 14 lipca 2015 roku - na rzecz „C” Sp. z o.o. z siedzibą w ...;
  • prawo najmu lokalu na cele użytkowe, pomieszczenia o powierzchni użytkowej 11 m2 wraz z wyposażeniem na II piętrze budynku, bliżej określone w umowie najmu z dnia 14 lipca 2015 roku - na rzecz „D” Sp. z o.o. z siedzibą w ...;
  • prawo najmu lokalu na cele użytkowe, pomieszczenia o powierzchni użytkowej 5 m2 wraz z wyposażeniem na II piętrze budynku, bliżej określone w umowie najmu z dnia 14 lipca 2015 roku - na rzecz „E” Sp. z o.o. z siedzibą w ...;
  • prawo najmu lokalu na cele użytkowe, całości pomieszczeń na parterze o powierzchni użytkowej 181,61 m2, pomieszczeń na II piętrze o powierzchni użytkowej 64 m2 oraz w piwnicy o powierzchni użytkowej 147 m2 wraz z wyposażeniem, bliżej określone w umowie najmu z dnia 14 lipca 2015 roku - na rzecz „F” Sp. z o.o. z siedzibą w ...;
  • prawo najmu lokalu na cele użytkowe - pomieszczenie o powierzchni użytkowej 5 m2 wraz z wyposażeniem na II piętrze budynku - bliżej określone w umowie najmu z dnia 14 lipca 2015 roku - na rzecz „G” Sp. z o.o. z siedzibą w ...;
  • prawo najmu lokalu na cele użytkowe - pomieszczenie o powierzchni użytkowej 32 m2 wraz z wyposażeniem na I piętrze budynku - bliżej określone w umowie najmu z dnia 14 lipca 2015 roku na rzecz J.W.;
  • prawo najmu lokalu na cele użytkowe - pomieszczenie o powierzchni użytkowej 36 m2 na I piętrze budynku wraz z wyposażeniem oraz pomieszczenie o powierzchni użytkowej 11 m2 na II piętrze wraz z wyposażeniem - bliżej określone w umowie najmu z dnia 14 lipca 2015 roku na rzecz „H Sp. z o.o.

W toku postępowania pozyskano również oświadczenia kilku firm, z których wynika, iż:

  • F Sp. z o.o. (oświadczenie z 22 sierpnia 2019 r.) - spółka wynajmowała pomieszczenia w budynku przy ul. ... od chwili jego powstania, aż do opuszczenia lokalów we wrześniu 2016 r. z przyczyn niezależnych od Spółki. Pomieszczenia te służyły zarówno na potrzeby własne jak i w celu podnajmu. Spółce przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT. Spółka nie ponosiła wydatków na ulepszenie pomieszczeń.
  • E Sp. z o.o. (oświadczenie z 22 sierpnia 2019 r.) - spółka wynajmowała pomieszczenia w budynku przy ul. ... od momentu przeniesienia siedziby spółki do ... w celu prowadzenia działalności gospodarczej, aż do opuszczenia lokalu we wrześniu 2016 r. z przyczyn niezależnych od Spółki. Pomieszczenia te były wykorzystywane na potrzeby własne. Spółce przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT. Spółka nie ponosiła wydatków na ulepszenie pomieszczeń.
  • G Sp. z o.o. oświadczenie z 23 sierpnia 2019 r.) - Spółka wynajmowała pomieszczenia w budynku przy ul. ... od momentu jej powstania w celu prowadzenia działalności gospodarczej, aż do opuszczenia lokalu we wrześniu 2016 r. z przyczyn niezależnych od Spółki. Pomieszczenia te były wykorzystywane na potrzeby własne. Spółce przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT. Spółka nie ponosiła wydatków na ulepszenie pomieszczeń.
  • I (oświadczenie z 23 sierpnia 2019 r.) - spółka wynajmowała pomieszczenia w budynku przy ul. … od momentu jej powstania w celu prowadzenia działalności gospodarczej, aż do opuszczenia lokalu we wrześniu 2016 r. z przyczyn niezależnych od Spółki. Pomieszczenie było wykorzystywane na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Spółce przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT. Spółka nie ponosiła wydatków na ulepszenie ww. pomieszczeń.

W dniu 29 lipca 2016 r. została podjęta uchwala wspólników spółki jawnej B M.S. i spółka - spółka jawna, na mocy której Pan M.S. dokonał przeniesienia ogółu praw i obowiązków wspólnika w Spółce działającej pod firmą B M.S. i spółka - spółka jawna na rzecz M.S.1 oraz J Sp. z o.o. przeniósł również ogół praw i obowiązków wspólnika w spółce działającej pod firma B M.S. i spółka - spółka jawna na rzecz K Sp. z o.o.; od tego momentu Spółka występuje pod firmą A - spółka jawna.

Spółka A - spółka jawna w okresie od 1 marca 2000 r. do 14 czerwca 2017 r. figurowała w ewidencji podatników podatku od towarów i usług. W dniu 14 czerwca 2017 r. został złożony wniosek o wykreślenia z rejestru podatnika VAT - wykreślenie na podstawie art. 96 ust. 9a pkt 2 ustawy o VAT - pismo Naczelnika US w ... z dnia 10 listopada 2020 roku. Decyzją Naczelnika US w ... z dnia 4 grudnia 2019 roku uchylono NIP … nadany dłużnej spółce. W bazie US w ... odnotowano deklaracje podatkowe dotyczące VAT-7 za okres od 04/2001 r. do 09/2016 r. Nie odnotowano deklaracji VAT-Z. W dniu 4 lipca 2011 roku spółka złożyła deklarację PCC-3 dotyczącą ustanowienia hipoteki do kwoty … zł na nieruchomości nr KW 2. Na dzień sporządzenia wniosku dłużna spółka nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca podjął czynności w celu ustalenia informacji dotyczących przedmiotowej nieruchomości, tj. zapytanie do urzędu skarbowego oraz pozyskał informacje od podmiotów najmujących od dłużnej spółki pomieszczenia w budynku. W toku postępowania Wnioskodawca podjął próby kontaktu z osobą upoważnioną do reprezentacji spółki, jednakże okazały się one bezskuteczne, a dłużna spółka nie prowadzi już działalności w ... przy ul. ... z końcem 2016 roku. Z okoliczności sprawy wynika, że ewentualne wydatki na ulepszenie obiektu nie stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej. Obiekt należący do dłużnej spółki był przedmiotem najmu, dzierżawy lub innej czynności o podobnym charakterze stanowiące czynność opodatkowaną. Umowy najmu faktycznie nie są aktualne. Nieruchomość cały czas służyła do prowadzenia działalności gospodarczej dłużnika do czasu opuszczenia budynku. Przedmiotem przyszłej sprzedaży w drodze egzekucji nieruchomości nr KW 2 będzie jeden budynek jako całość.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał:

Na działce nr 1 poza budynkiem, o którym mowa we wniosku nie znajdują się inne obiekty. Budynek posadowiony na działce nr 1 jest budynkiem w rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane. Na działce nie znajdują się budowle w rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane.

Budynek biurowy posadowiony jest na działce, która w większości powierzchni jest utwardzona - plac postojowy znajdujący się w północnej części oraz chodniki są wyłożone kostką betonową, plac postojowy przed budynkiem jest wyłożony płytami betonowymi oraz trylinką; nieruchomość jest ogrodzona z trzech stron - brak jest ogrodzenia od frontu, ogrodzenie wykonane jest z murowanych słupków i cokołu oraz stalowych przęseł; nieruchomość ma dostęp do urządzeń infrastruktury technicznej: sieci elektroenergetycznej, wodociągu miejskiego, kanalizacji sanitarnej i ciepłociągu, urządzenia powyższe są związane z budynkiem biurowym.

Plac postojowy znajduje się w północnej części, nieruchomość jest ogrodzona z trzech stron - brak jest ogrodzenia od frontu, nieruchomość ma dostęp do urządzeń infrastruktury technicznej: sieci elektroenergetycznej, wodociągu miejskiego, kanalizacji sanitarnej i ciepłociągu, urządzenia powyższe są związane z budynkiem biurowym i stanowią urządzenia budowlane w rozumieniu ustawy Prawo budowlane.

Symbol PKOB: 1220, nazwa grupowania: budynki biurowe.

W dniu 1 czerwca 1998 roku aktem notarialnym Repertorium A nr … Pan J.P. oraz Pan Z.P. sprzedali prawo wieczystego użytkowania gruntu oraz własność budynku stanowiącego odrębny od gruntu przedmiot własności Panu M.S. oraz Pani E.S. W akcie notarialnym jest informacja, iż sprzedaż nastąpiła za kwotę … złotych netto, a łączna wartość brutto stanowi kwotę … zł; niemniej jednak brak jest jednoznacznych informacji, czy sprzedaż była opodatkowana podatkiem VAT, czy też nie, jest natomiast informacja, że umówiona cena wraz z należnym podatkiem VAT została w całości zapłacona, a strony są podatnikami podatku VAT. Zakup nieruchomości nastąpił do majątku prywatnego (majątku wspólnego, z uwagi na to, że byli małżeństwem) Pana M.S. oraz Pani E.S. Aktem notarialnym z dnia 21 lutego 2002 roku Repertorium A numer …, Pan M.S. oraz Pani E.S. byli wspólnikami spółki pod firmą „B” M.S. i Spółka - spółka jawna, która powstała z przekształcenia spółki cywilnej „B” s.c. M.S. i spółka. Spółka cywilna zawarta została 4 października 1999 r., zaś na mocy aneksu nr 2 z dnia 1 marca 2000 r. M.S. wniósł do spółki cywilnej prowadzone przez niego PUH „B” M.S., w tym prawo użytkowania wieczystego i własność budynku przy ul. ... wykonując obowiązek wniesienia wkładu niepieniężnego w związku z podwyższeniem kapitału spółki cywilnej „B” M.S. i spółka z siedzibą w ... i wniesieniem do niej, jako wkładu, całego zorganizowanego przedsiębiorstwa pod nazwą: Przedsiębiorstwo Usługowo-Handlowe M.S. w ..., a następnie zarejestrowaniem spółki jawnej „B” M.S. i E.S. w ... – M.S. i E.S., przenoszą wchodzące w skład przejętego przedsiębiorstwa, prawo użytkowania wieczystego gruntu i prawo własności budynku (...) na rzecz „B” spółka jawna M.S. i E.S. z siedzibą w ..., gdzie łączna wartość przedmiotów umowy wynosi … zł brutto, w tym: wartość gruntu … zł oraz wartość budynku … zł, brak jest jednoznacznych danych, czy powyższa czynność była opodatkowana podatkiem VAT, czy też nie.

W dniu 29 lipca 2016 roku została podjęta uchwała wspólników spółki jawnej B M.S. i spółka - spółka jawna, na mocy której Pan M.S. dokonał przeniesienia ogółu praw i obowiązków wspólnika w Spółce działającej pod firmą B M.S. i spółka - spółka jawna na rzecz M.S.1 oraz J Sp. z o.o. przeniósł również ogół praw i obowiązków wspólnika w spółce działającej pod firma B M.S. i spółka - spółka jawna na rzecz K Sp. z o.o.; od tego momentu Spółka występuje pod firmą A - spółka jawna; brak danych czy powyższa czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z zapisem w dziale III księgi wieczystej nieruchomość obciążona jest siedmioma umowami najmu, wszystkie umowy zostały zawarte w dniu 14 lipca 2015 r. na czas określony pięciu lat. Wynajem objęto większość pomieszczeń w budynku wraz z wyposażeniem, o łącznej powierzchni 557,61 m2. Udostępnienie miało charakter odpłatny. Łączny miesięczny czynsz najmu ustalony został na kwotę … zł. Do czynszów naliczono podatek VAT w wysokości 23%:

  • prawo najmu lokalu na cele użytkowe, pomieszczenia o powierzchni użytkowej 65 m2 wraz z wyposażeniem na II piętrze budynku, bliżej określone w umowie najmu z dnia 14 lipca 2015 roku - na rzecz „C” Sp. z o.o. z siedzibą w ..., czynsz najmu … zł plus VAT;
  • prawo najmu lokalu na cele użytkowe, pomieszczenia o powierzchni użytkowej 11 m2 wraz z wyposażeniem na II piętrze budynku, bliżej określone w umowie najmu z dnia 14 lipca 2015 roku - na rzecz „D” Sp. z o.o. z siedzibą w ..., czynsz … zł plus VAT;
  • prawo najmu lokalu na cele użytkowe, pomieszczenia o powierzchni użytkowej 5 m2 wraz z wyposażeniem na II piętrze budynku, bliżej określone w umowie najmu z dnia 14 lipca 2015 roku - na rzecz „E” Sp. z o.o. z siedzibą w ..., czynsz najmu … zł plus VAT;
  • prawo najmu lokalu na cele użytkowe, całości pomieszczeń na parterze o powierzchni użytkowej 181,61 m2, pomieszczeń na II piętrze o powierzchni użytkowej 64 m2 oraz w piwnicy o powierzchni użytkowej 147 m2 wraz z wyposażeniem, bliżej określone w umowie najmu z dnia 14 lipca 2015 roku - na rzecz „F” Sp. z o.o. z siedzibą w ..., czynsz najmu … zł plus VAT;
  • prawo najmu lokalu na cele użytkowe - pomieszczenie o powierzchni użytkowej 5 m2 wraz z wyposażeniem na II piętrze budynku- bliżej określone w umowie najmu z dnia 14 lipca 2015 roku- na rzecz „G” Sp. z o.o. z siedzibą w ..., czynsz najmu … zł plus VAT;
  • prawo najmu lokalu na cele użytkowe - pomieszczenie o powierzchni użytkowej 32 m2 wraz z wyposażeniem na I piętrze budynku- bliżej określone w umowie najmu z dnia 14 lipca 2015 roku na rzecz J.W., czynsz najmu … zł plus VAT;
  • prawo najmu lokalu na cele użytkowe - pomieszczenie o powierzchni użytkowej 36 m2 na I piętrze budynku wraz z wyposażeniem oraz pomieszczenie o powierzchni użytkowej 11 m2 na II piętrze wraz z wyposażeniem - bliżej określone w umowie najmu z dnia 14 lipca 2015 roku na rzecz "H Sp. z o.o., czynsz najmu … zł plus VAT.

Budynek jest trwale związany z gruntem.

Zdaniem Wnioskodawcy doszło do pierwszego zasiedlenia całego budynku w rozumieniu ustawy VAT, gdyż dłużnik przedmiotową nieruchomość wykorzystywał w ramach i na potrzeby działalności gospodarczej, co najmniej od 1 czerwca 1998 roku.

Na podstawie podjętych działań brak możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika czy nastąpiło pierwsze zasiedlenie części budynku. W toku postępowania pozyskano oświadczenia kilku firm, z których wynika, iż:

  • F Sp. z o.o. (oświadczenie z 22 sierpnia 2019 r.) - spółka wynajmowała pomieszczenia w budynku przy ul. ... od chwili jego powstania, aż do opuszczenia lokalu we wrześniu 2016 roku z przyczyn niezależnych od Spółki. Pomieszczenia te służyły zarówno na potrzeby własne jak i w celu podnajmu. Spółce przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT. Spółka nie ponosiła wydatków na ulepszenie pomieszczeń.
  • E Sp. z o.o. (oświadczenie z 22 sierpnia 2019 r.) - spółka wynajmowała pomieszczenia w budynku przy ul. ... od momentu przeniesienia siedziby spółki do ... w celu prowadzenia działalności gospodarczej, aż do opuszczenia lokalu we wrześniu 2016 r. z przyczyn niezależnych od Spółki. Pomieszczenia te były wykorzystywane na potrzeby własne. Spółce przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT. Spółka nie ponosiła wydatków na ulepszenie pomieszczeń.
  • D Sp. z o.o. (oświadczenie z 23 sierpnia 2019 r.) - Spółka wynajmowała pomieszczenia w budynku przy ul. ... od momentu jej powstania w celu prowadzenia działalności gospodarczej, aż do opuszczenia lokalu we wrześniu 2016 r. z przyczyn niezależnych od Spółki. Pomieszczenia te były wykorzystywane na potrzeby własne. Spółce przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT. Spółka nie ponosiła wydatków na ulepszenie pomieszczeń.
  • I (oświadczenie z 23 sierpnia 2019 r.) - spółka wynajmowała pomieszczenia w budynku przy ul. … od momentu jej powstania w celu prowadzenia działalności gospodarczej, aż do opuszczenia lokalu we wrześniu 2016 r. z przyczyn niezależnych od Spółki. Pomieszczenie było wykorzystywane na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Spółce przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT. Spółka nie ponosiła wydatków na ulepszenie ww. pomieszczeń.

W dniu 29 kwietnia 1996 roku aktem notarialnym Repertorium A nr … Pan Z.P. oraz Pan J.P. dokonali zakupu prawa wieczystego użytkowania gruntu i własność budynku stanowiącego odrębny od gruntu przedmiot własności; w akcie notarialnym jest zapis, że działali w tej czynności jako wspólnicy spółki cywilnej pod nazwą:.... Sprzedaż nieruchomości była opodatkowana podatkiem VAT wg stawi VAT 22%. Zgodnie z treścią umowy biurowiec został wybudowany własnym kosztem i staraniem przez Spółdzielnię Pracy Remontowo-Budowlaną … z/s w ... i w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w chwili podpisania ww. aktu jest podatnikiem podatku VAT. Budynek został wzniesiony w 1975 roku. Zajęcie do używania nastąpiło w 1975 roku.

Obiekt należący do dłużnej spółki co do większej części pomieszczeń był przedmiotem najmu, dzierżawy lub innej czynności o podobnym charakterze stanowiące czynność opodatkowaną. Umowy najmu faktycznie nie są aktualne. Nieruchomość cały czas służyła do prowadzenia działalności gospodarczej dłużnika do czasu opuszczenia budynku w 2016 roku. Na podstawie podjętych działań brak możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika czy wydatki na ulepszenie obiektu stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej. Z okoliczności sprawy wynika niemniej jednak, że ewentualne wydatki na ulepszenie obiektu nie stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej. W toku postępowania Wnioskodawca podjął próby kontaktu z osobą upoważnioną do reprezentacji spółki, jednakże okazały się one bezskuteczne, a dłużna spółka nie prowadzi już działalności w ... przy ul. ... z końcem 2016 roku.

Pomiędzy pierwszym zasiedleniem budynku, a jego dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata.

Budynek przed jego nabyciem przez dłużnika, na podstawie dokumentów pozyskanych z Sądu Wieczystoksięgowego, był wykorzystywany do działalności gospodarczej przez poprzednich właścicieli.

Na pytanie Organu „Czy budynek/budowle był wykorzystywany przez dłużnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której wykorzystywany był budynek/budowle, wykonywał dłużnik – należy podać podstawę prawną zwolnienia? „ Wnioskodawca wskazał, że „W toku postępowania Wnioskodawca podjął próby kontaktu z osobą upoważnioną do reprezentacji spółki, jednakże okazały się one bezskuteczne, a dłużna spółka nie prowadzi już działalności w ... przy ul. ... z końcem 2016 roku. Na podstawie podjętych działań brak możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika czy budynek był wykorzystywany przez dłużnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej z opodatkowania podatkiem VAT”.

Na pytanie Organu „Czy dłużnik ponosił nakłady na ulepszenie budynku/budowli w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?” Wnioskodawca wskazał, że „W toku postępowania Wnioskodawca podjął próby kontaktu z osobą upoważnioną do reprezentacji spółki, jednakże okazały się one bezskuteczne, a dłużna spółka nie prowadzi już działalności w ... przy ul. ... z końcem 2016 roku. Na podstawie podjętych działań brak możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika czy dłużnik ponosił nakłady na ulepszenie budynku w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego”.

Na pytanie Organu „W jakim okresie dłużnik ponosił wydatki na ulepszenie budynku/budowli?” Wnioskodawca wskazał, że „W toku postępowania Wnioskodawca podjął próby kontaktu z osobą upoważnioną do reprezentacji spółki, jednakże okazały się one bezskuteczne, a dłużna spółka nie prowadzi już działalności w ... przy ul. ... z końcem 2016 roku. Na podstawie podjętych działań brak możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika w jakim okresie dłużnik ponosił wydatki na ulepszenie budynku”.

Na wezwanie Organu „Jeżeli dłużnik ponosił wydatki na ulepszenie, to czy wydatki te były wyższe niż 30% wartości początkowej ww. budynków/budowli?” Wnioskodawca wskazał, że „W toku postępowania Wnioskodawca podjął próby kontaktu z osobą upoważnioną do reprezentacji spółki, jednakże okazały się one bezskuteczne, a dłużna spółka nie prowadzi już działalności w ... przy ul. ... z końcem 2016 roku. Na podstawie podjętych działań brak możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika czy wydatki na ulepszenie budynku o ile zaistniały były wyższe niż 30 % wartości początkowej budynku”.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy planowane zbycie w drodze licytacji publicznej nieruchomości nr KW 2 będzie zwolnione z podatku VAT, skoro zbycie tej nieruchomości w wyniku egzekucyjnej jej sprzedaży, uznaje się za dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2020 roku poz. 106 ze zm.) - zwanej dalej „ustawą o VAT”?

Zdaniem Wnioskodawcy, ewentualna sprzedaż nieruchomości nr KW 2 w drodze egzekucji we wskazanym wyżej stanie faktycznym, nie będzie podlegać obowiązkowi obliczenia i pobrania od dłużnika podatku od towarów i usług wobec zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawach określonych w art. 43 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Towarami w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również: 6. oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste, 7. zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być wykonana przez podatnika. Dostawa towarów podlegać będzie zatem opodatkowaniu podatkiem VAT wyłącznie wówczas, gdy dokonana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku VAT towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy o VAT.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Wynika z tego zatem, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest generalnie zwolniona od podatku VAT. Wyjątek stanowi dostawa dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części, upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania takiej dostawy kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Stosownie do art. 2 pkt 14 ustawy o VAT przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Zatem rozróżnia się tutaj dwie sytuacje w odniesieniu do zastosowania definicji „pierwszego zasiedlenia” tj. albo po wybudowaniu albo po ulepszeniu, co oznacza, że do pierwszego zasiedlenia może dochodzić nawet kilkakrotnie. Z powyższego wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie nieruchomości do używania. Pierwsze zasiedlenie budynku lub jego części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynku oddano go w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika - bowiem w obydwu przypadkach doszło do korzystania z budynku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a wobec braku zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku VAT dostawę budynków, budowli lub ich części pod warunkiem, że w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz, że dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej obiektu. Dla zastosowania tego zwolnienia spełnione powinny być łącznie dwie przesłanki.

Z tego wynika, że jeżeli dostawa będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne. Natomiast w przypadku, gdy nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawę art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że dłużnik przedmiotową nieruchomość wykorzystywał w ramach i na potrzeby działalności gospodarczej. Wydatki na ulepszenie obiektu nie stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej. Obiekt należący do dłużnika był przedmiotem najmu, dzierżawy lub innej czynności o podobnym charakterze stanowiące czynność opodatkowaną; umowy najmu w chwili obecnej nie są aktualne; obiekt został opuszczony z końcem 2016 roku. Nieruchomość cały czas służyła do prowadzenia działalności gospodarczej dłużnika.

Zatem wskazać należy, że sprzedaż ww. nieruchomości będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż spełnione zostały warunki wymienione w tym przepisie. Przedstawione okoliczności wskazują, że sprzedaż w drodze licytacji publicznej tej nieruchomości nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia. Okoliczności sprawy wskazują, że doszło już do pierwszego zasiedlenia nieruchomości w związku z wykorzystywaniem jej przez dłużnika w działalności gospodarczej. Pomiędzy pierwszym zasiedleniem budynków a sprzedażą upłynie okres dłuższy niż 2 lata. Nadto dłużnik nie ponosił nakładów na ulepszenie przedmiotowej nieruchomości, stanowiących co najmniej 30% wartości początkowej. Zatem przyszła transakcja sprzedaży w drodze licytacji publicznej będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2020 r. poz. 1427, 1492 i 2320 oraz z 2021 r. poz. 11 i 41) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), zgodnie z którym płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Przepis art. 18 ustawy wprowadza szczególną na gruncie przepisów ustawy regulację, kiedy to należny podatek pobierany jest i odprowadzany do urzędu skarbowego przez płatnika, a nie przez podatnika. Płatnik pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika – dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik; w przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku.

Komornik sądowy pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika. Uzasadnione jest to charakterem odpłatnej dostawy następującej w ramach wykonywania czynności egzekucyjnych. Jeżeli bowiem dłużnik niesolidnie spłaca swoje zobowiązania i w celu wyegzekwowania należności wszczęto przeciwko niemu postępowanie egzekucyjne, to istnieją podstawy do uznania, że nie uiści również podatku należnego w związku z dostawą dokonaną w ramach egzekucji. Nie bez znaczenia jest także fakt, że podatnik, będący dłużnikiem, zazwyczaj nie otrzymuje kwot uzyskanych przez organ egzekucyjny ze sprzedaży towarów w wykonaniu czynności egzekucyjnych. Prawdopodobne jest zatem, że podatnik nie posiada innych środków finansowych umożliwiających uiszczenie należnego podatku. Ustanowienie organu egzekucyjnego płatnikiem zapewnia odprowadzenie należnego podatku przez organ przeprowadzający dostawę w ramach czynności egzekucyjnych.

Zatem komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług i do uwzględnienia w trakcie sprzedaży licytacyjnej towarów okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W odniesieniu do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

  1. przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
  2. wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
  3. wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
  4. wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
  5. ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
  6. oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
  7. zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Przez towary - na mocy art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle przytoczonych powyżej przepisów, zarówno grunt, jak i budynek spełniają definicję towaru określoną w art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż traktowana jest jako odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że sprzedaż nieruchomości w trybie egzekucji stanowi odpłatną dostawę towarów, co oznacza, że zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, objęta jest zakresem przedmiotowym opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem był podatnikiem podatku od towarów i usług.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W kontekście powyższego, uwzględniając definicję działalności gospodarczej, należy stwierdzić, że dostawa towarów będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług tylko w sytuacji, gdy dokonana zostanie przez podmiot o statusie podatnika, który będzie działał w takim charakterze w odniesieniu do tej konkretnie czynności. Natomiast dla stwierdzenia, że dla danej transakcji podmiot jest podatnikiem podatku od towarów i usług, konieczne jest prowadzenie przez niego działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy.

Mając na względzie powyższe stwierdzić należy, że uznanie, czy dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług wymaga oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy.

Odnosząc regulacje zawarte w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy do art. 18 ustawy, wskazać należy, że w przypadku, gdy dłużnik - właściciel danej nieruchomości - jest podatnikiem podatku od towarów i usług, wówczas komornik jest płatnikiem podatku VAT z tytułu dostawy nieruchomości.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca jako organ egzekucyjny prowadzi postępowanie przeciwko dłużnikowi A W toku postępowania wszczęto egzekucję z nieruchomości będącej w posiadaniu dłużnej spółki. W skład przedmiotowej nieruchomości wchodzi prawo użytkowania wieczystego gruntu stanowiącego działkę o numerze ewidencyjnym 1 oraz prawo własności posadowionego na nim budynku i innych urządzeń.

Jak wynika z powołanych przepisów, warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest spełnienie dwóch przesłanek: po pierwsze – dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie – czynność wykonywana jest przez podmiot, który w jej ramach działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe oraz fakt, iż budynek jest własnością dłużnika i był przez niego wykorzystywany w działalności gospodarczej zatem w niniejszej sprawie dojdzie do sprzedaży składnika majątku przedsiębiorstwa dłużnika wykorzystywanego w działalności gospodarczej.

W związku z powyższym, przy dostawie ww. nieruchomości spełnione będą przesłanki do uznania dłużnika za podatnika podatku, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, bowiem sprzedaż będzie dotyczyła składników majątku przedsiębiorstwa dłużnika.

W konsekwencji, dostawa przez Komornika ww. budynku wraz z prawem użytkowania wieczystego gruntu w trybie egzekucji będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jako odpłatna dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Przy czym, wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być albo opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że w oparciu o art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przy czym zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy nieruchomości zabudowanych spełniających określone w przepisach warunki.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest generalnie zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Stosownie do art. 2 pkt 14 ustawy, zmienionym z dniem 1 września 2019 r. na mocy art. 1 ustawy z dnia 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019 r., poz. 1520), przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Zatem, w przypadku, gdy po wybudowaniu budynek, budowla lub ich część jest wykorzystywana, w tym używana na potrzeby własnej działalności, okoliczność ta powoduje, że ma już miejsce pierwsze zasiedlenie tego obiektu.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich powstało pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

W tym miejscu należy nadmienić, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Jak wynika z powyższego, prawo do zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, przysługuje wówczas, gdy w stosunku do obiektów, będących przedmiotem sprzedaży, nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy stanie się bezzasadne.

Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku sprzedaży nieruchomości na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość zastosowania zwolnienia w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Według art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Jak wskazano wyżej, aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

  1. towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
  2. przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie danego obiektu. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Należy ponadto wskazać, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle, rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków lub budowli w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym ww. obiekty są posadowione.

Wskazać należy, że z dniem 1 września 2019 r. do ustawy o VAT został dodany art. 43 ust. 21, zgodnie z którym ,,Jeżeli udokumentowane działania organów egzekucyjnych lub komorników sądowych, o których mowa w art. 18, nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów, o której mowa w art. 18, zwolnień od podatku, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 3 i 9-10a, przyjmuje się, że warunki zastosowania zwolnień od podatku nie są spełnione”

Wobec powyższego, dokonane w trybie egzekucji dostawy towarów, są opodatkowane podatkiem od towarów i usług, jeżeli udokumentowane działania w celu potwierdzenia zwolnienia podjęte przez komornika lub organ egzekucyjny były z powodu dłużnika bezskuteczne.

Z okoliczności przedstawionych w opisie sprawy wynika, że przedmiotem dostawy będzie prawo użytkowania wieczystego gruntu stanowiącego działkę o nr 1 oraz prawo własności posadowionego na nim budynku i innych urządzeń, w trybie egzekucji. Budynek posadowiony na działce nr 1 jest budynkiem w rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane. Na działce nie znajdują się budowle w rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane. Budynek jest trwale związany z gruntem. Budynek biurowy posadowiony jest na działce, która w większości powierzchni jest utwardzona - plac postojowy znajdujący się w północnej części oraz chodniki są wyłożone kostką betonową, plac postojowy przed budynkiem jest wyłożony płytami betonowymi oraz trylinką; nieruchomość jest ogrodzona z trzech stron - brak jest ogrodzenia od frontu, ogrodzenie wykonane jest z murowanych słupków i cokołu oraz stalowych przęseł; nieruchomość ma dostęp do urządzeń infrastruktury technicznej: sieci elektroenergetycznej, wodociągu miejskiego, kanalizacji sanitarnej i ciepłociągu, urządzenia powyższe są związane z budynkiem biurowym i stanowią urządzenia budowlane w rozumieniu ustawy Prawo budowlane. Dłużnik przedmiotową nieruchomość wykorzystywał w ramach i na potrzeby działalności gospodarczej, co najmniej od 1 czerwca 1998 roku. Obiekt należący do dłużnej spółki co do większej części pomieszczeń był przedmiotem najmu, dzierżawy lub innej czynności o podobnym charakterze stanowiące czynność opodatkowaną. Nieruchomość cały czas służyła do prowadzenia działalności gospodarczej dłużnika do czasu opuszczenia budynku w 2016 roku. Zdaniem Wnioskodawcy doszło do pierwszego zasiedlenia całego budynku w rozumieniu ustawy VAT, gdyż dłużnik przedmiotową nieruchomość wykorzystywał w ramach i na potrzeby działalności gospodarczej, co najmniej od 1 czerwca 1998 roku. Pomiędzy pierwszym zasiedleniem budynku, a jego dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata. W toku postępowania Wnioskodawca podjął próby kontaktu z osobą upoważnioną do reprezentacji spółki, jednakże okazały się one bezskuteczne, a dłużna spółka nie prowadzi już działalności w ... przy ul. ... z końcem 2016 roku. Na podstawie podjętych działań brak możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika czy nastąpiło pierwsze zasiedlenie części budynku. Na podstawie podjętych działań brak możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika czy dłużnik ponosił nakłady na ulepszenie budynku w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Na podstawie podjętych działań brak możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika w jakim okresie dłużnik ponosił wydatki na ulepszenie budynku. Na podstawie podjętych działań brak możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika czy wydatki na ulepszenie budynku o ile zaistniały były wyższe niż 30 % wartości początkowej budynku. Na podstawie podjętych działań brak możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika czy budynek był wykorzystywany przez dłużnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej z opodatkowania podatkiem VAT.

W przedmiotowej sprawie przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego nie pozwala zatem stwierdzić, czy sprzedaż przez Wnioskodawcę nieruchomości zabudowanej, tj. prawa użytkowania wieczystego gruntu stanowiącego działkę o nr 1 oraz prawa własności posadowionego na nim budynku i innych urządzeń, w trybie egzekucji, będzie korzystać ze zwolnień od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, pkt 10 i pkt 10a ustawy, gdyż brak jest informacji niezbędnych do dokonania takiej oceny. Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, że w toku postępowania podjął próby kontaktu z osobą upoważnioną do reprezentacji spółki, jednakże okazały się one bezskuteczne, a dłużna spółka nie prowadzi już działalności w ... przy ul. ... z końcem 2016 roku.

W związku z powyższym, w sprawie znajdzie zastosowanie art. 43 ust. 21 ustawy, tj. przyjęcie, że warunki zastosowania zwolnień nie są spełnione, ponieważ podjęte przez Wnioskodawcę udokumentowane działania nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów zwolnienia od podatku.

Zaznaczyć jednak należy, że kwestia oceny działań podjętych przez Wnioskodawcę nie była przedmiotem interpretacji.

W tej sytuacji dostawa budynku wraz z urządzeniami budowlanymi będzie podlegała opodatkowaniu właściwą stawką podatku VAT, stosownie do art. 43 ust. 21 ustawy.

Zgodnie z ustawą Prawo budowlane, urządzenia budowlane stanowią urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem. Zatem urządzenia budowlane znajdujące się na działce nr 1 powinny być traktowane jako element przynależny do ww. budynku i opodatkowane według tych samych zasad, co budynek. Z uwagi na to, że dostawa ww. budynku będzie podlegała opodatkowaniu właściwą stawką podatku VAT, to dostawa urządzeń budowlanych z nim związanych będzie opodatkowaniem w taki sam sposób.

Jednocześnie dostawa prawa użytkowania wieczystego gruntu stanowiącego działkę o nr 1, na którym znajduje się ww. budynek, na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy, również będzie opodatkowana właściwą stawką podatku VAT.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy oraz opis sprawy, należy stwierdzić, iż dostawa w trybie egzekucji nieruchomości zabudowanej, tj. prawa użytkowania wieczystego gruntu stanowiącego działkę o nr 1 oraz prawa własności posadowionego na nim budynku i związanych z nim urządzeń budowlanych będzie opodatkowana właściwą stawką podatku VAT.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj