Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-3.4012.165.2021.2.JJ
z 21 maja 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 marca 2021 r. (data wpływu 16 marca 2021 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 maja 2021 r. (data wpływu 11 maja 2021 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 4 maja 2021 r. (doręczone w dniu 4 maja 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji inwestycji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 marca 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji inwestycji. Złożony wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 maja 2021 r. (data wpływu 11 maja 2021 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 4 maja 2021 r. (doręczone w dniu 4 maja 2021 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe, sprecyzowane następnie w nadesłanym uzupełnieniu:


Miasto (...) (dalej: ,,Miasto”) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Miasto jako jednostka samorządu terytorialnego jest odpowiedzialne m.in. za realizację projektów inwestycyjnych, których przedmiotem jest budowa, rozbudowa oraz modernizacja infrastruktury elektroenergetycznej na terenie Miasta, a także ochrona środowiska i poprawa bezpieczeństwa mieszkańców.

Miasto jest w trakcie realizacji inwestycji pn. ,,(...)” (dalej: ,,Inwestycja”). Inwestycja jest finansowana zarówno ze środków własnych Miasta jak i ze środków zewnętrznych. W tym zakresie Miasto podpisało z Samorządem Województwa (…) umowę nr (…) z dnia 13 maja 2019 r. na dofinansowanie realizacji Inwestycji, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020.

Realizowana przez Miasto Inwestycja polega na modernizacji oświetlenia ulicznego na terenie Miasta poprzez wymianę obecnie wykorzystywanych opraw drogowych na oprawy LED, przy jednoczesnym wdrożeniu systemu zarządzania i sterowania oświetleniem ulicznym. Powyższe działanie zgodnie z zamiarem Gminy pozwoli na poprawę stanu środowiska przyrodniczego, w tym przede wszystkim poprawę jakości powietrza w skali lokalnej, zmniejszenie zużycia energii elektrycznej oraz równocześnie przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa pieszych i kierowców korzystających z dostępnej infrastruktury liniowej.

W ramach realizacji Inwestycji Miasto ponosi / będzie ponosiło w szczególności wydatki na demontaż opraw oświetlenia zewnętrznego, montaż opraw oświetlenia zewnętrznego oraz zapewnienie nadzoru inwestorskiego nad realizowanymi pracami.


Wydatki na realizację Inwestycji są / będą każdorazowo dokumentowane wystawianymi na Miasto przez dostawców / wykonawców fakturami VAT, na których Miasto jest / będzie oznaczone jako nabywca przedmiotowych towarów i usług.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1, 3 i 14 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713 ze zm.) do zadań własnych Miasta należą sprawy dotyczące w szczególności ochrony środowiska i przyrody, bezpieczeństwa obywateli oraz zaopatrzenia w energię elektryczną. Jednocześnie, zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – prawo energetyczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 833 ze zm.), do zadań własnych Miasta w zakresie zaopatrzenia w energię elektryczną należy planowanie i organizacja zaopatrzenia w energię elektryczną, planowanie oświetlenia na terenie Miasta, finansowanie oświetlenia znajdującego się na terenie Miasta, jak również planowanie i organizacja działań mających na celu racjonalizację zużycia energii i promocję rozwiązań zmniejszających zużycie energii na terenie Miasta.

Biorąc pod uwagę wyznaczony przepisami zakres zadań Miasta oraz zakres realizowanej Inwestycji (modernizacja oświetlenia ulicznego na terenie Miasta poprzez wymianę obecnie wykorzystywanych opraw drogowych na oprawy LED, przy jednoczesnym wdrożeniu systemu zarządzania i sterowania oświetleniem ulicznym), należy wskazać, że realizacja Inwestycji stanowi / stanowić będzie realizację zadań własnych Miasta w zakresie ochrony środowiska i przyrody, bezpieczeństwa obywateli oraz zaopatrzenia w energię elektryczną.

Efekty realizowanej przez Miasto Inwestycji po jej zakończeniu będą ogólnodostępne i przeznaczone do użytku niekomercyjnego. Powstała infrastruktura służyła będzie nieodpłatnie ogółowi mieszkańców Miasta i osobom odwiedzającym Miasto, przede wszystkim w zaspokajaniu ich bieżących potrzeb. Miasto nie planuje przy tym zmiany charakteru korzystania z ww. infrastruktury, w tym jej udostępniania za odpłatnością na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy cywilnoprawnej o podobnym charakterze.

Powstała w ramach Inwestycji infrastruktura będzie ogólnodostępna i przeznaczona do użytku niekomercyjnego, w związku z czym służyła będzie nieodpłatnie ogółowi mieszkańców Miasta i osobom odwiedzającym Miasto, przede wszystkim w zaspokajaniu ich bieżących potrzeb. Jednocześnie infrastruktura ta nie będzie udostępniana za odpłatnością na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy cywilnoprawnej o podobnym charakterze, z których Miasto mogłoby osiągać jakiekolwiek dochody.

W związku z powyższym w opinii Miasta infrastruktura ta będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu, które nie stanowią działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Mając na uwadze powyższe, zdaniem Miasta infrastruktura powstała w ramach ww. inwestycji nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych VAT lub zwolnionych z opodatkowania.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Miastu przysługuje / będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji Inwestycji?


Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje / nie będzie mu przysługiwać prawo do odliczenia VAT naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji Inwestycji.

Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z treści tego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy odliczenia tego dokonuje podatnik VAT, a nabywane przez niego towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (a więc czynności, których następstwem jest określenie zobowiązania podatkowego).

Jak wynika z opisu stanu faktycznego infrastruktura realizowana w ramach Inwestycji po oddaniu jej do użytkowania będzie wykorzystywana do wykonywania zadań własnych Miasta w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb jego mieszkańców w sferze życia codziennego (poprawa bezpieczeństwa pieszych i kierowców korzystających z infrastruktury liniowej, poprawa jakości powietrza, ograniczanie produkcji zanieczyszczeń). Jednocześnie z uwagi na przeznaczenie ww. infrastruktury, Miasto nie planuje wprowadzania jakichkolwiek odpłatności z tytułu korzystania z infrastruktury przez mieszkańców, w konsekwencji czego Miasto nie będzie uzyskiwało żadnych przychodów z wykorzystania przedmiotowej infrastruktury. Ponadto Miasto nie planuje również zmiany charakteru korzystania z ww. infrastruktury, w tym jej udostępniania za odpłatnością na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy cywilnoprawnej o podobnym charakterze.

Biorąc pod uwagę przedstawione powyżej okoliczności faktyczne sprawy należy wskazać, iż w ocenie Miasta sposób wykorzystania infrastruktury powstałej w ramach Inwestycji będzie miał zatem charakter publicznoprawny (niekomercyjny). W konsekwencji infrastruktura powstała w ramach Inwestycji wykorzystywana będzie przez Miasto, po oddaniu jej do użytkowania, wyłącznie na potrzeby czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT.

W związku z powyższym zdaniem Miasta nie przysługuje / nie będzie mu przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji Inwestycji z tego względu, iż Miasto nie będzie wykorzystywać dokonywanych zakupów do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Przedstawione przez Gminę stanowisko zostało potwierdzone przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: ,,DKIS”) w szeregu indywidualnych interpretacji podatkowych wydanych w analogicznych sprawach. Jak wskazał DKIS w interpretacji indywidualnej z dnia 8 lipca 2020 r., nr 0111-KDIB3-2.4012.467.2020.1.AR:

,,Celem głównym projektu jest: poprawo efektywności energetycznej w sektorze publicznym w gminie (...) w wyniku modernizacji oświetlenia ulicznego, a w konsekwencji zmniejszenie emisji zanieczyszczeń do atmosfery i zanieczyszczenia powietrza oraz zwiększenie atrakcyjności i bezpieczeństwa w transporcie publicznym. Infrastruktura wytworzona w ramach projektu zarówno w trakcie, jak i po jego zakończeniu, w żaden sposób nie będzie bezpośrednio wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT po stronie Gminy. Nie przewiduje ono też pośredniego wykorzystania efektów projektu do czynności opodatkowanych VAT. Majątek powstały wskutek realizacji przedmiotowej inwestycji będzie stanowił majątek Gminy i będzie służył wyłącznie zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty (…).

Z powołanych na wstępie przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z przedstawionych okoliczności wynika, że w analizowanej sprawie nie wystąpi związek zakupów dokonanych w ramach projektu z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi, a zatem mając na względzie powyższe nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka umożliwiająca odliczenie podatku naliczonego.

Biorąc zatem pod uwagę przywołane przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz przedstawiony we wniosku opis sprawy stwierdzić należy, że wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków, związanych z modernizacją oświetlenia ulicznego”.


Analogiczne stanowisko zostało zajęte przez DKIS przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 10 kwietnia 2020 r., nr 0114-KDIP4-1.4012.76.2020.2.DP oraz z dnia 1 sierpnia 2017 r., nr 0115-KDIT1-2.4012.411.2017.1.AP.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 ze zm., Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto, podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.


W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.


Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE. L. Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. s. 1 ze zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami. Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W konsekwencji, kryterium uznania jednostki samorządu terytorialnego za podatnika VAT jest charakter wykonywanych przez nią czynności, tj. dokonywanie czynności o charakterze publicznoprawnym wyłącza, co do zasady te podmioty z kategorii podatników VAT, natomiast dokonywanie czynności cywilnoprawnych skutkuje zasadniczo uznaniem tych podmiotów za podatników, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu VAT.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).


Gmina, w świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713 ze zm.), wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Zgodnie z art. 7 ust. 1 zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:


  1. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;
  2. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz;
  3. porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego.


Z opisu sprawy wynika, że Miasto (...) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Miasto jako jednostka samorządu terytorialnego jest odpowiedzialne m.in. za realizację projektów inwestycyjnych, których przedmiotem jest budowa, rozbudowa oraz modernizacja infrastruktury elektroenergetycznej na terenie Miasta, a takie ochrona środowiska i poprawa bezpieczeństwa mieszkańców.

Miasto jest w trakcie realizacji inwestycji pn. ,,(...)”. Inwestycja jest finansowana zarówno ze środków własnych Miasta jak i ze środków zewnętrznych. W tym zakresie Miasto podpisało z Samorządem Województwa (…) umowę na dofinansowanie realizacji Inwestycji, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020.

Realizowana przez Miasto Inwestycja polega na modernizacji oświetlenia ulicznego na terenie Miasta poprzez wymianę obecnie wykorzystywanych opraw drogowych na oprawy LED, przy jednoczesnym wdrożeniu systemu zarządzania i sterowania oświetleniem ulicznym. Powyższe działanie zgodnie z zamiarem Gminy pozwoli na poprawę stanu środowiska przyrodniczego, w tym przede wszystkim poprawę jakości powietrza w skali lokalnej, zmniejszenie zużycia energii elektrycznej oraz równocześnie przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa pieszych i kierowców korzystających z dostępnej infrastruktury liniowej.


W ramach realizacji Inwestycji Miasto ponosi / będzie ponosiło w szczególności wydatki na demontaż opraw oświetlenia zewnętrznego, montaż opraw oświetlenia zewnętrznego oraz zapewnienie nadzoru inwestorskiego nad realizowanymi pracami.


Wydatki na realizację Inwestycji są / będą każdorazowo dokumentowane wystawianymi na Miasto przez dostawców / wykonawców fakturami VAT, na których Miasto jest / będzie oznaczone jako nabywca przedmiotowych towarów i usług.

Wnioskodawca wskazał, że realizacja Inwestycji stanowi / stanowić będzie realizację zadań własnych Miasta w zakresie ochrony środowiska i przyrody, bezpieczeństwa obywateli oraz zaopatrzenia w energię elektryczną.

Efekty realizowanej Inwestycji po jej zakończeniu będą ogólnodostępne i przeznaczone do użytku niekomercyjnego. Powstała infrastruktura służyła będzie nieodpłatnie ogółowi mieszkańców Miasta i osobom odwiedzającym Miasto, przede wszystkim w zaspokajaniu ich bieżących potrzeb. Miasto nie planuje przy tym zmiany charakteru korzystania z ww. infrastruktury, w tym jej udostępniania za odpłatnością na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy cywilnoprawnej o podobnym charakterze.

W opinii Miasta infrastruktura ta będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu, które nie stanowią działalności gospodarczejw rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Zdaniem Miasta infrastruktura powstała w ramach ww. inwestycji nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych VAT lub zwolnionych z opodatkowania.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji Inwestycji.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika VAT do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest / nie będzie spełniony, ponieważ z okoliczności sprawy wynika, że efekty realizacji Inwestycji nie są / nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT – Wnioskodawca wskazał, że infrastruktura powstała w ramach ww. Inwestycji nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych VAT. W związku z powyższym, Zainteresowany nie ma / nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług w związku z realizacją projektu.

Reasumując, Wnioskodawcy nie przysługuje / nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji Inwestycji.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, a także przedstawionego zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj