Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-1.4012.188.2021.2.IZ
z 14 maja 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 22 marca 2021 r. (data wpływu 26 marca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nieuznania udziału Wnioskodawcy w Projekcie za czynność podlegającą opodatkowaniu – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 marca 2021 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek, o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nieuznania udziału Wnioskodawcy w Projekcie za czynność podlegającą opodatkowaniu.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


X.sp. z o.o. z siedzibą w (…) (dalej „Sklep partnerski”, „Partner” bądź „Wnioskodawca”) jest spółką prawa handlowego, polskim rezydentem podatkowym, zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest sprzedaż detaliczna towarów na terenie prowadzonego przez siebie sklepu/sieci sklepów na rzecz klientów, w większości osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (dalej „Darczyńcy”).

Partner rozważa możliwość przyłączenia się do zbiórki środków pieniężnych przeznaczonych na cele charytatywne, które współorganizować będzie Fundacja (…) (dalej „Fundacja”) wraz z innymi organizacjami pozarządowymi. Fundacja jest podmiotem działającym w oparciu o przepisy ustawy o fundacjach z dnia 6 kwietnia 1984 r. (Dz. U. Nr 21 poz. 97, t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 40). Statut Fundacji definiuje jej cel statutowy jako „Budowanie społeczeństwa obywatelskiego i solidarności społecznej, upowszechnianie praktyki filantropii i mikrofilantropii oraz prowadzenie działalności społecznie użytecznej, zwłaszcza w zakresie pomocy społecznej i ochrony zdrowia, działalności charytatywnej, dobroczynnej, humanitarnej, promocji i organizacji wolontariatu, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów, w tym wspieranie organizacyjne i finansowe osób i podmiotów działających w tych sferach”.


Fundacja, razem z innymi organizacjami pozarządowymi w tym A, B, C oraz Fundacją „Y” ma zamiar organizować zbiórki w sklepach z możliwością przekazania na cele charytatywne przez klientów sklepów, środków w formie gotówkowej jak i bezgotówkowej, tj. przy użyciu kart płatniczych (dalej „Zbiórka”). Zgodnie z założeniami, klienci sklepu zaangażowanego w zbiórkę będą mogli przekazać za pośrednictwem sklepu na rzecz Fundacji, kwotę przewyższającą wartość rachunku za zakupy (w gotówce lub za pomocą karty płatniczej) - projekt „ZAOKRĄGLAMY” (dalej „Projekt”).


Organizacja Zbiórki w ramach Projektu:

  1. Fundacja współdziałając z Partnerem zorganizuje zbiórkę bezgotówkową (czyli przekazywanie darowizn przy użyciu kart płatniczych) i gotówkową (czyli zbiórka publiczna w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 marca 2014 r. o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych);
  2. Wnioskodawca zawrze umowę z Fundacją, z której wynikać będzie, że będzie on wspólnie z Fundacją uczestniczył w Projekcie;
  3. Sklep partnerski będzie zbierał środki od swoich klientów w formie gotówkowej lub bezgotówkowej (tj. przy wykorzystaniu kart płatniczych akceptowanych za pomocą terminala POS należącego do sklepu partnerskiego) jako partner Fundacji, na podstawie umowy o współpracę zawartej pomiędzy sklepem a Fundacją;
  4. Środki pieniężne zgromadzone w ramach Projektu będą ewidencjonowane zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Rozważane jest przyjęcie jednego z trzech modeli działania odnośnie przedstawienia informacji o pobranych i przekazanych przez Darczyńców środkach pieniężnych w formie darowizny na rzecz Fundacji za pośrednictwem Wnioskodawcy. Przekazanie środków pieniężnych może być odzwierciedlone na:
    1. wydruku niefiskalnym;
    2. paragonie fiskalnym dotyczącym transakcji sprzedaży towarów na rzecz klienta (jako dodatkowa informacja) - pod warunkiem nienaruszenia § 8 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2013 r. poz. 363, „Rozporządzenie”);
    3. fakturze dotyczącej transakcji sprzedaży towarów na rzecz klienta (jako dodatkowa informacja, o ile klient poprosi o wystawienie faktury);
  5. Zebrane pieniądze (bezpośrednio gotówką od klientów Wnioskodawcy lub przekazane przez agenta rozliczeniowego w sytuacji płatności kartą płatniczą) będą przelewane
    w terminach wynikających z polityki rozliczeniowej Sklepu partnerskiego (w miarę możliwości z jak największą częstotliwością) i umowy zawartej pomiędzy Sklepem partnerskim a Fundacją na oddzielny rachunek bankowy Sklepu partnerskiego lub subkonto utworzone przez niego, a następnie przelewane z tego rachunku na rachunek bankowy Fundacji w ustalonym terminie po zakończeniu Zbiórki;
  6. Wnioskodawca nie będzie mieć możliwości obracania/wykorzystywania w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej środkami pieniężnymi zgromadzonymi na oddzielnym rachunku bankowym lub subkoncie Sklepu partnerskiego (w tym również potencjalnymi odsetkami naliczonymi od kwot znajdujących się na rachunku bankowym dedykowanym na potrzeby Zbiórki);
  7. Partner będzie zobowiązany do przelania na rachunek bankowy Fundacji dokładnej kwoty, która została przekazana przez darczyńcę (bez jakichkolwiek potrąceń), jak również do przekazania na rzecz Fundacji odsetek naliczonych od kwot znajdujących się na oddzielnym rachunku bankowym lub subkoncie Sklepu partnerskiego dedykowanym na potrzeby Zbiórki (o ile takie wystąpią);
  8. W przypadku płatności kartą, Wnioskodawca będzie zobowiązany pokryć prowizję pobieraną przez agenta rozliczeniowego za wykonanie transakcji płatniczej;
  9. Sklep partnerski zobowiązany będzie również do przeszkolenia własnych pracowników w celu efektywnego umożliwienia im zbierania środków pieniężnych w ramach Projektu (szkolenie z zakresu obsługi terminala POS, szkolenia informujące o celach/założeniach Projektu, jak również do przystosowania lokalu sklepowego w celu umożliwienia potencjalnym Darczyńcom pozyskania informacji o prowadzonym Projekcie.


W ramach umowy (współpracy) pomiędzy Wnioskodawcą a Fundacją nie będzie przewidziane wynagrodzenie za czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w związku z udziałem w Projekcie. Również Fundacja nie otrzyma wynagrodzenia za udział w Projekcie ani za jakiekolwiek czynności wykonywane na rzecz Wnioskodawcy.


W ramach umowy z Wnioskodawcą, Fundacja podejmowała będzie działania zmierzające do promowania Projektu i nakierowane na prowadzoną Zbiórkę, w tym polegające na promowaniu współpracy z Wnioskodawcą w charakterze Partnera Projektu oraz informowaniu o Wnioskodawcy jako podmiocie uczestniczącym w Projekcie. Czynności te polegać będą na przekazywaniu informacji o uczestnictwie Wnioskodawcy w Projekcie, umieszczaniu logo Wnioskodawcy w swojej siedzibie, materiałach promocyjnych i informacyjnych dotyczących Projektu, w tym za pomocą Internetu. Fundacja nie będzie w umowie z Wnioskodawcą zobowiązana do promocji Wnioskodawcy jako sprzedawcy (tj. do promocji w zakresie niezwiązanym z uczestnictwem Wnioskodawcy w Projekcie) oraz nie będzie zobowiązana do promowania oferowanych przez Wnioskodawcę towarów lub usług.


Wzięcie udziału w Projekcie wiąże się dla Partnera z koniecznością poniesienia określonych wydatków. Koszty będą związane z zobowiązaniem do przygotowania personelu oraz lokalu do wypełniania założeń Projektu. Przykładowo, Partner będzie więc musiał ponieść koszty związane z przeszkoleniem własnych pracowników w zakresie obsługi terminala POS oraz w zakresie celów i założeń Projektu. Ponadto, Partner poniesie koszty dostosowania lokalu w taki sposób, aby Darczyńcy uzyskali możliwość pozyskania informacji o prowadzonym Projekcie oraz możliwości i sposobie przekazania środków w ramach Zbiórki (na przykład poprzez umieszczenie materiałów informacyjnych reklamujących Projekt).


Zgodnie z informacjami posiadanymi przez Wnioskodawcę akcje charytatywne zbliżone w swoich założeniach do Projektu, tj. polegające na pomaganiu przez zaokrąglanie końcowego rachunku za zakupy w sklepach, to silny światowy trend. Przykładowo w zbiórce charytatywnej „(…)” (…) odbywającej się na terytorium Wielkiej Brytanii i Irlandii przez 10 lat zebrano ponad 24.000.000,00 funtów brytyjskich, wspierając ponad 500 organizacji charytatywnych. Zbiórka „(…)” prowadzona jest tylko za pomocą płatności bezgotówkowych, transakcji internetowych i poprzez aplikację. Innym przykładem zbiórki może być odbywająca się na terytorium Niemiec (…) ((…)), gdzie przez 8 lat zebrano ponad 10.000.000,00 euro, dzięki którym wspierane są organizacje charytatywne zajmujące się dziećmi. Zbiórka ta polega na zaokrąglaniu tylko do 10 eurocentów, a w promowanie projektu zaangażowani są liczni celebryci. Natomiast fundacja charytatywna (…) (Francja) w ciągu kilku lat w ramach projektu (…) ((…)) zebrała ponad 20.000.000,00 euro - zebrane z akcji środki trafiają do lokalnych organizacji w całym kraju. We Francji co sekundę trzech klientów zaokrągla płatność, a w projekt zaangażowanych jest ponad 2500 sklepów.


Zgodnie z wiedzą Partnera programy zaokrąglania (zbieżne w swoich założeniach z Projektem) prowadzone są również w Szwecji, USA, Kanadzie, Brazylii, Izraelu.


Ponadto, z badań z 6 września 2018 roku przeprowadzonych w Wielkiej Brytanii wynika, że 40% klientów nie chce kupować w sklepach, które uznają za pozbawione „wymiaru etycznego”, a 69% klientów oczekuje wyraźnych dowodów na zaangażowanie sklepów w lokalne społeczności ((…)).


Wnioskodawca przez udział w Projekcie zmierza do zachęcenia obecnych i potencjalnych klientów do dokonywania zakupów w sklepach Partnera, a także dba o pozytywny wizerunek swojego przedsiębiorstwa i przykłada wagę do kwestii społecznej odpowiedzialności biznesu.


Partner bierze więc aktywny udział w Projekcie, którego założenia zbieżne są z założeniami akcji charytatywnych, które zdobyły popularność wśród klientów w innych państwach Europy i świata.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że udział Sklepu partnerskiego w Projekcie nie będzie stanowić czynności opodatkowanej podatkiem VAT?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Zdaniem Wnioskodawcy udział Sklepu partnerskiego w Projekcie nie będzie stanowić czynności opodatkowanej podatkiem VAT.


Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy


Zgodnie z regulacjami art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług („podatek VAT”), podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Regulacje art. 8 ust. 1 ustawy o VAT stanowią, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


W myśl art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, za odpłatne świadczenie usług uznaje się nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.


Nawiązując do opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego w niniejszym Wniosku, Partner wskazuje, wspólnie z Fundacją uczestniczyć on będzie w Projekcie. Będzie więc to ich wspólne przedsięwzięcie. W takiej sytuacji zasadne jest twierdzenie, iż w relacji Wnioskodawca - Fundacja nie wystąpią wzajemne wobec siebie świadczenia, ale każdy z podmiotów realizował będzie czynności „dla siebie” w celu realizacji wspólnego celu, tj. Projektu.


Zdaniem Partnera, jego uczestnictwo w Projekcie nie będzie powodować sytuacji, w której świadczy on usługi na rzecz Fundacji, nie będzie bowiem odbiorcy tych usług/świadczeń - będą one wykonywane w interesie samego Wnioskodawcy.


Sklep partnerski będzie bowiem kooperował z Fundacją w celu realizacji Projektu działając de facto również we własnym interesie (nie tylko z pobudek czysto dobroczynnych). Udział w Zbiórce ma spowodować przykładowo zachęcenie większej liczby klientów do korzystania z usług Wnioskodawcy, pozytywne postrzeganie w oczach klientów, wzrost poziomu satysfakcji pracowników Partnera, ich lojalności i motywacji, jak również zbudowanie przewagi konkurencyjnej, podniesienie prestiżu sklepów będących w posiadaniu Wnioskodawcy oraz budzenie pozytywnych emocji wśród klientów Partnera.


Świadczenia wykonywane w ramach wspólnego przedsięwzięcia nie są tymczasem opodatkowane podatkiem VAT, gdyż brak jest świadczenia usługi na rzecz innego podmiotu (brak czynności opodatkowanej).


Potwierdzeniem przedmiotowego stanowiska jest ugruntowana linia orzecznicza sądów administracyjnych, w tym między innymi:

  • wyrok Naczelnego Sadu Administracyjnego z dnia 12 czerwca 2013 r., sygn. I FSK 1128/12: „Naczelny Sąd Administracyjny orzekający w tej sprawie podziela także utrwalone już w orzecznictwie sądów administracyjnych stanowisko, że przy ustalaniu na gruncie art. 8 ust. 1 ustawy VAT, jako przedmiotu opodatkowania, świadczenia usług o złożonym charakterze, jakie stanowią umowy o współpracy (kooperacyjne), należy przede wszystkim uwzględniać cel takich porozumień gospodarczych, a nie dokonywać wyodrębniania, na potrzeby podatkowe poszczególnych czynności służących realizacji tego celu (tak NSA w wyroku z dnia 23 kwietnia 2008 r., I FSK 1788/07, wyroku z dnia 9 października 2008 r. w sprawie I FSK 291/08 czy wyroku z dnia 29 lutego 2012 r. w sprawie I FSK 562/11). W powołanych orzeczeniach zaprezentowany został pogląd, że celem kooperacji (współpracy, współdziałania) jest uzyskanie przez skoordynowane i wspólne działania partnerów rezultatu o korzystnym dla nich wymiarze ekonomicznym. Działań takich nie można, do celów podatku od towarów i usług, wydzielać i oceniać jednostkowo, lecz z uwzględnieniem ich charakteru działania złożonego i wspólnego, tworzącego w aspekcie gospodarczym jedną całość, którego końcowym efektem, jest zrealizowanie wspólnego przedsięwzięcia. Stanowisko takie zaprezentował także w zaskarżonym wyroku Sąd I instancji. Przenosząc powyższe uwagi na grunt rozpoznawanej sprawy trzeba uznać, że odnosząc przedstawione wyżej warunki uznania relacji gospodarczych za świadczenie usług do przedstawionych we wniosku
    o interpretację okoliczności faktycznych opisujących sposób wewnętrznych rozliczeń pomiędzy Członkami Konsorcjum, nie sposób uznać, że mamy do czynienia ze świadczeniem usług pomiędzy Liderem Konsorcjum a jego Partnerami.”
  • wyrok Naczelnego Sadu Administracyjnego z dnia 4 czerwca 2014 r. I FSK 1012/13: „Naczelny Sąd Administracyjny orzekający w tej sprawie podziela także utrwalone już
    w orzecznictwie sądów administracyjnych stanowisko, że przy ustalaniu na gruncie art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, jako przedmiotu opodatkowania, świadczenia usług o złożonym charakterze, jakie stanowią umowy o współpracy (kooperacyjne), należy przede wszystkim uwzględniać cel takich porozumień gospodarczych, a nie dokonywać wyodrębniania, na potrzeby podatkowe poszczególnych czynności służących realizacji tego celu (tak NSA w wyroku z dnia 23 kwietnia 2008 r., I FSK 1788/07, wyroku z dnia 9 października 2008 r. w sprawie I FSK 291/08 czy wyroku z dnia 29 lutego 2012 r.
    w sprawie I FSK 562/11). W powołanych orzeczeniach zaprezentowany został pogląd, że celem kooperacji (współpracy, współdziałania) jest uzyskanie przez skoordynowane
    i wspólne działania partnerów rezultatu o korzystnym dla nich wymiarze ekonomicznym. Działań takich nie można, do celów podatku od towarów i usług, wydzielać i oceniać jednostkowo, lecz z uwzględnieniem ich charakteru działania złożonego i wspólnego, tworzącego w aspekcie gospodarczym jedną całość, którego końcowym efektem, jest zrealizowanie wspólnego przedsięwzięcia. Stanowisko takie zaprezentował także w zaskarżonym wyroku Sąd I instancji.”
  • wyrok Naczelnego Sadu Administracyjnego z dnia 25 czerwca 2014 r., sygn. I FSK 1108/13: „Autor skargi kasacyjnej argumentując swoje zarzuty stwierdza, że Partnerzy Konsorcjum świadczą usługi na rzecz Lidera Konsorcjum, czego skutkiem jest obowiązek wystawiania faktur dokumentujących te usługi. Z takim twierdzeniem nie można się zgodzić, należy je wręcz uznać za oderwane od analizowanego w sprawie stanu faktycznego. Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika bowiem, że usługi i dostawy Skarżąca realizuje na rzecz Zleceniodawcy, takie były postanowienia umowne. Przyjęta przez Lidera Konsorcjum rola w rozliczeniach pomiędzy Zamawiającym a Partnerami Konsorcjum nie zmieniła stron umowy w aspekcie zasad realizacji Projektu, dla którego wykonawcy zostali wyłonieni w drodze przetargu publicznego. Minister Finansów natomiast interpretuje to w oderwaniu od zasad wspólnej działalności Partnerów Konsorcjum przyjętych w umowie o współpracy realizacyjnej z 28 września 2010 r. i wcześniejszej umowie z 29 września 2009 r. Organ nie wykazał przy tym, poza ogólnymi twierdzeniami, aby analizowany przepływ środków następował w wykonaniu jakichś usług świadczonych przez Partnerów Konsorcjum na rzecz jego Lidera i na odwrót. Tym samym, jak zasadnie przyjął Sąd pierwszej instancji w zaskarżonym wyroku, organ błędnie, w oderwaniu od celu gospodarczego przedsięwzięcia, przyjął, że czynności te będą czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.”
  • wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 12 sierpnia 2015 r. sygn. I FSK 1373/14: „Działań podjętych w ramach umów o współpracy nie można dla celów podatku od towarów i usług oceniać jednostkowo, lecz z uwzględnieniem ich charakteru jako działania złożonego i wspólnego, tworzącego w aspekcie gospodarczym jedną całość - tymczasem w wydanej interpretacji indywidualnej Minister Finansów, w oderwaniu od przyjętych przez partnerów Konsorcjum ustaleń oraz wymogów stawianych Konsorcjum przez Zamawiającego, ograniczył się do jednego tylko aspektu, a mianowicie do rozliczenia kosztów i przychodów oraz związanego z tym rozliczeniem dokonywanym poprzez noty obciążeniowe i uznaniowe pomiędzy Liderem a Partnerami konsorcjum, czyli pomiędzy uczestnikami jednego, wspólnego przedsięwzięcia.”


Niezależnie od powyższego, nawet przy hipotetycznym uznaniu, iż czynności, które ma zamiar wykonywać Wnioskodawca w ramach swojego udziału w Projekcie będą stanowić pewnego rodzaju świadczenia na rzecz Fundacji, to powinny one zostać zakwalifikowane jako „nieodpłatne świadczenia” na rzecz Fundacji (Partner nie otrzymuje bowiem wynagrodzenia za udział w Projekcie). Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, że są to świadczenia związane z jego działalnością gospodarczą, a tym samym nie stanowią przedmiotu opodatkowania podatkiem VAT. Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług (stanowiące czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług) uznaje się również:

  • użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego
    z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych (art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT);
  • nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika (art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT).


Z powyższego wynika, że przesłanką uznania nieodpłatnego świadczenia usług za czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jest to, aby nieodpłatne świadczenie usług następowało do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.


Natomiast w przypadku, gdy nieodpłatne świadczenie usług następuje do celów stanowiących działalność gospodarczą podatnika (tj. podmiotu dokonującego takiego świadczenia) – to
w świetle przepisu art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, a także zgodnie z utrwalonym stanowiskiem organów podatkowych - takie nieodpłatne świadczenie usług nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Przykładowo, takie stanowisko zostało przedstawione przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 27 marca 2018 r., znak 0114- KDIP4.4012.79.2018.1.MP, w której zgodził się z poglądem, że:


„Dla ustalenia, czy nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu VAT istotne jest ustalenie celu wykonania takiego nieodpłatnego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywać się będzie w cel prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług (podlegające opodatkowaniu VAT) nie zostanie spełniona i w efekcie nieodpłatne świadczenie usług nie będzie podlegało opodatkowaniu VAT.”


Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 23 marca 2017 r. znak: 1462-IPPP3.4512.51.2017.1.JŻ wskazał, że:


„Treść powołanego art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy wskazuje, że dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu istotne jest ustalenie celu tego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisuje się w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują. Zatem, aby nieodpłatne świadczenie uznać za odpłatne świadczenie usług, a tym samym za podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być ono świadczone na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika. Należy zatem stwierdzić, że opodatkowaniu podlegają te nieodpłatne usługi, które nie mają związku z prowadzoną działalnością. Za usługi świadczone do celów innych niż działalność gospodarcza należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej.”


Również w interpretacji indywidualnej z dnia 3 marca 2015 r., znak ILPP2/443-1306/14-2/EN, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu przedstawił stanowisko, że:


„(...) wskazać należy, że opodatkowaniu podlegają te nieodpłatne usługi, które nie mają związku z prowadzoną działalnością, a więc nie mają wpływu na przyszłe obroty przedsiębiorstwa, jego zyski, wizerunek, odbiór przez kontrahentów.


Przez świadczenie usług niezwiązanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy rozumieć takie świadczenie usług, które odbywa się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności. Natomiast przez usługi związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, należy rozumieć te usługi, które są wykonywane nieodpłatnie w związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej podmiotu, potrzebami związanymi z funkcjonowaniem prowadzonego przedsiębiorstwa. W tym więc aspekcie winny być rozpatrywane działania podejmowane przez podmiot”.


Takie stanowisko zostało wyrażone również przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 9 maja 2014 r., znak IPTPP4/443-110/14-2/MK oraz z dnia 23 stycznia 2013 r., znak IPPP1/443-1197/12-2/MP.


Należy zatem stwierdzić, że opodatkowaniu podlegają te nieodpłatne usługi, które nie mają związku z prowadzoną działalnością. Za usługi świadczone do celów innych niż działalność gospodarcza należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej.


Tymczasem mając na uwadze opis zdarzenia przyszłego nie ulega wątpliwości, że udział Sklepu partnerskiego w Projekcie i podejmowane w związku z nim działania (czynności) wpisują się w cel prowadzonej działalności gospodarczej i mają przynieść korzyści w postaci: zachęcenia obecnych i potencjalnych klientów do dokonywania zakupów w sklepach Partnera, pozyskania nowego grona klientów, zwiększenia wolumenu sprzedaży, co będzie miało wpływ na rozwój działalności gospodarczej Partnera. Tym samym istnieje związek pomiędzy udziałem Partnera w Projekcie i potrzebami jego działalności gospodarczej.


Nawet zatem przy przyjęciu, że czynności podejmowane przez Wnioskodawcę w ramach udziału w Projekcie będą stanowiły usługi świadczone nieodpłatnie na rzecz Fundacji, to stanowić one będą nieodpłatne świadczenie usług do celów związanych z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Partnera. W szczególności mają one bowiem spowodować:

  • wzmocnienie rozpoznawalności wśród m.in. klientów/potencjalnych klientów;
  • zbudowanie przewagi konkurencyjnej oraz orientacja na wzrost sprzedaży;
  • podniesienie prestiżu sklepów będących w posiadaniu Wnioskodawcy;
  • budzenie pozytywnych emocji wśród klientów Partnera;
  • ukształtowanie pozytywnego wizerunku;
  • ukształtowanie długofalowych, opartych na zaufaniu, relacji z społecznością lokalną, podmiotami współpracującymi;
  • pozytywne postrzeganie władz spółki, które zainicjowały i podejmują działania w obszarze działalności charytatywnej;
  • pozytywne postrzeganie w oczach nie tylko klientów, ale również potencjalnych kandydatów do pracy, jak również wzrost poziomu satysfakcji pracowników, ich lojalności i motywacji.


Tym samym zdaniem Sklepu partnerskiego zasadnym jest uznanie, że czynności wykonywane w związku z udziałem w Zbiórce (w formie zachęcania do datków i obsługi darowizn od klientów) są powiązane z działalnością gospodarczą, a tym samym nawet przy uznaniu, że stanowią nieodpłatne świadczenia nie podlegają opodatkowaniu VAT.


W związku z powyższym Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie, że opisany w opisie zdarzenia przyszłego udział Sklepu partnerskiego w Projekcie nie będzie stanowić czynności opodatkowanej podatkiem VAT.


Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, iż prawidłowość jego stanowiska znajduje potwierdzenie w indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 19 lipca 2019 r. sygn. 0112-KDIL1-1.4012.175.2019.2.RW, która została wydana dla innego uczestnika Projektu w analogicznym stanie faktycznym.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Towarami – w myśl art. 2 pkt 6 ustawy – są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Z kolei, stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy – przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów
w rozumieniu art. 7 ustawy w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Podkreślić jednak należy, że w ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatne świadczenie usług należy uznać za spełniające definicję odpłatnego świadczenia usług, które na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.


W art. 8 ust. 2 ustawy postanowiono, że za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.


Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest sprzedaż detaliczna towarów na terenie prowadzonego przez siebie sklepu/sieci sklepów na rzecz klientów, w większości osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Partner rozważa możliwość przyłączenia się do zbiórki środków pieniężnych przeznaczonych na cele charytatywne, które współorganizować będzie Fundacja Dokładam wraz z innymi organizacjami pozarządowymi. Fundacja jest podmiotem działającym w oparciu o przepisy ustawy o fundacjach. Fundacja, razem z innymi organizacjami pozarządowymi ma zamiar organizować zbiórki w sklepach z możliwością przekazania na cele charytatywne przez klientów sklepów, środków w formie gotówkowej jak i bezgotówkowej, tj. przy użyciu kart płatniczych. Zgodnie z założeniami, klienci sklepu zaangażowanego w zbiórkę będą mogli przekazać za pośrednictwem sklepu na rzecz Fundacji, kwotę przewyższającą wartość rachunku za zakupy (w gotówce lub za pomocą karty płatniczej) - projekt „ZAOKRĄGLAMY”.


Organizacja Zbiórki w ramach Projektu:

  1. Fundacja współdziałając z Partnerem zorganizuje zbiórkę bezgotówkową (czyli przekazywanie darowizn przy użyciu kart płatniczych) i gotówkową (czyli zbiórka publiczna w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 marca 2014 r. o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych);
  2. Wnioskodawca zawrze umowę z Fundacją, z której wynikać będzie, że będzie on wspólnie z Fundacją uczestniczył w Projekcie;
  3. Sklep partnerski będzie zbierał środki od swoich klientów w formie gotówkowej lub bezgotówkowej (tj. przy wykorzystaniu kart płatniczych akceptowanych za pomocą terminala POS należącego do sklepu partnerskiego) jako partner Fundacji, na podstawie umowy o współpracę zawartej pomiędzy sklepem a Fundacją;
  4. Środki pieniężne zgromadzone w ramach Projektu będą ewidencjonowane zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Rozważane jest przyjęcie jednego z trzech modeli działania odnośnie przedstawienia informacji o pobranych i przekazanych przez Darczyńców środkach pieniężnych w formie darowizny na rzecz Fundacji za pośrednictwem Wnioskodawcy. Przekazanie środków pieniężnych może być odzwierciedlone na:
    1. wydruku niefiskalnym;
    2. paragonie fiskalnym dotyczącym transakcji sprzedaży towarów na rzecz klienta (jako dodatkowa informacja) - pod warunkiem nienaruszenia obowiązujących przepisów;
    3. fakturze dotyczącej transakcji sprzedaży towarów na rzecz klienta (jako dodatkowa informacja, o ile klient poprosi o wystawienie faktury);
  5. Zebrane pieniądze (bezpośrednio gotówką od klientów Wnioskodawcy lub przekazane przez agenta rozliczeniowego w sytuacji płatności kartą płatniczą) będą przelewane w terminach wynikających z polityki rozliczeniowej Sklepu partnerskiego (w miarę możliwości z jak największą częstotliwością) i umowy zawartej pomiędzy Sklepem partnerskim a Fundacją na oddzielny rachunek bankowy Sklepu partnerskiego lub subkonto utworzone przez niego, a następnie przelewane z tego rachunku na rachunek bankowy Fundacji w ustalonym terminie po zakończeniu Zbiórki;
  6. Wnioskodawca nie będzie mieć możliwości obracania/wykorzystywania w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej środkami pieniężnymi zgromadzonymi na oddzielnym rachunku bankowym lub subkoncie Sklepu partnerskiego (w tym również potencjalnymi odsetkami naliczonymi od kwot znajdujących się na rachunku bankowym dedykowanym na potrzeby Zbiórki);
  7. Partner będzie zobowiązany do przelania na rachunek bankowy Fundacji dokładnej kwoty, która została przekazana przez darczyńcę (bez jakichkolwiek potrąceń), jak również do przekazania na rzecz Fundacji odsetek naliczonych od kwot znajdujących się na oddzielnym rachunku bankowym lub subkoncie Sklepu partnerskiego dedykowanym na potrzeby Zbiórki (o ile takie wystąpią);
  8. W przypadku płatności kartą, Wnioskodawca będzie zobowiązany pokryć prowizję pobieraną przez agenta rozliczeniowego za wykonanie transakcji płatniczej;
  9. Sklep partnerski zobowiązany będzie również do przeszkolenia własnych pracowników w celu efektywnego umożliwienia im zbierania środków pieniężnych w ramach Projektu (szkolenie z zakresu obsługi terminala POS, szkolenia informujące o celach/założeniach Projektu, jak również do przystosowania lokalu sklepowego w celu umożliwienia potencjalnym Darczyńcom pozyskania informacji o prowadzonym Projekcie.


W ramach umowy, pomiędzy Wnioskodawcą a Fundacją nie będzie przewidziane wynagrodzenie za czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w związku z udziałem w Projekcie. Również Fundacja nie otrzyma wynagrodzenia za udział w Projekcie ani za jakiekolwiek czynności wykonywane na rzecz Wnioskodawcy.


W ramach umowy z Wnioskodawcą, Fundacja podejmowała będzie działania zmierzające do promowania Projektu i nakierowane na prowadzoną Zbiórkę, w tym polegające na promowaniu współpracy z Wnioskodawcą w charakterze Partnera Projektu oraz informowaniu o Wnioskodawcy jako podmiocie uczestniczącym w Projekcie. Czynności te polegać będą na przekazywaniu informacji o uczestnictwie Wnioskodawcy w Projekcie, umieszczaniu logo Wnioskodawcy w swojej siedzibie, materiałach promocyjnych i informacyjnych dotyczących Projektu, w tym za pomocą Internetu. Fundacja nie będzie w umowie z Wnioskodawcą zobowiązana do promocji Wnioskodawcy jako sprzedawcy (tj. do promocji w zakresie niezwiązanym z uczestnictwem Wnioskodawcy w Projekcie) oraz nie będzie zobowiązana do promowania oferowanych przez Wnioskodawcę towarów lub usług.


Wzięcie udziału w Projekcie wiąże się dla Partnera z koniecznością poniesienia określonych wydatków. Koszty będą związane z zobowiązaniem do przygotowania personelu oraz lokalu do wypełniania założeń Projektu. Przykładowo, Partner będzie więc musiał ponieść koszty związane z przeszkoleniem własnych pracowników w zakresie obsługi terminala POS oraz w zakresie celów i założeń Projektu. Ponadto, Partner poniesie koszty dostosowania lokalu w taki sposób, aby Darczyńcy uzyskali możliwość pozyskania informacji o prowadzonym Projekcie oraz możliwości i sposobie przekazania środków w ramach Zbiórki (na przykład poprzez umieszczenie materiałów informacyjnych reklamujących Projekt).


Wnioskodawca przez udział w Projekcie zmierza do zachęcenia obecnych i potencjalnych klientów do dokonywania zakupów w sklepach Partnera, a także dba o pozytywny wizerunek swojego przedsiębiorstwa i przykłada wagę do kwestii społecznej odpowiedzialności biznesu.


Partner bierze więc aktywny udział w Projekcie, którego założenia zbieżne są z założeniami akcji charytatywnych, które zdobyły popularność wśród klientów w innych państwach Europy i świata.


Wnioskodawca ma wątpliwości czy udział w Projekcie będzie stanowić dla Wnioskodawcy czynność opodatkowaną VAT.


Wnioskodawca wskazał, że zawarta z Fundacją umowa nie przewiduje wynagrodzenia za czynności wykonywane przez Wnioskodawcę na rzecz Fundacji w ramach Projektu. Jednocześnie z okoliczności sprawy wynika, że przez udział w realizowanym Projekcie Wnioskodawca zmierza do zachęcenia obecnych i potencjalnych klientów do dokonywania zakupów w swoich sklepach. Ponadto, poprzez udział w Projekcie, Wnioskodawca dba o pozytywny wizerunek swojego przedsiębiorstwa i przykłada wagę do kwestii społecznej odpowiedzialności biznesu. Udział w Zbiórce ma spowodować pozytywne postrzeganie w oczach klientów, wzrost poziomu satysfakcji pracowników Partnera, ich lojalności i motywacji, jak również zbudowanie przewagi konkurencyjnej, podniesienie prestiżu sklepów będących w posiadaniu Wnioskodawcy oraz budzenie pozytywnych emocji wśród klientów.


Jak wynika z powołanego wyżej art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają wyłącznie te nieodpłatne świadczenia, które nie mają związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.


Dla stwierdzenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie będzie się wpisywało w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. W przypadku natomiast, gdy nieodpłatne świadczenia pozostaje bez związku z prowadzoną działalnością, świadczenie takie uznać należy za czynność odpłatną w rozumieniu art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, a w konsekwencji podlegającą opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt ustawy.


Za usługi związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, należy rozumieć te usługi, które są wykonywane nieodpłatnie w związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej podatnika, potrzebami związanymi z funkcjonowaniem prowadzonego przedsiębiorstwa. W tym więc aspekcie winny być rozpatrywane działania podejmowane przez dany podmiot.

Z kolei przez świadczenie usług niezwiązanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy rozumieć takie świadczenie usług, które odbywa się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności. W takim przypadku nieodpłatnie świadczone usługi nie mają wpływu na przyszłe obroty przedsiębiorstwa, jego zyski, wizerunek, odbiór przez kontrahentów. Są one zatem świadczone na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika. Służą one potrzebom osobistym podmiotom wymienionym w dyspozycji art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy.


Analizując opis sprawy stwierdzić należy, że nieodpłatne świadczenia, które wykonuje Wnioskodawca na rzecz Fundacji w związku ze zbiórką pieniędzy w ramach Projektu, stanowią nieodpłatne świadczenie usług. Jednakże, w analizowanej sytuacji celem nieodpłatnie świadczonych usług jest realizacja celów gospodarczych Wnioskodawcy polegających na zachęcaniu obecnych i potencjalnych klientów do dokonywania zakupów w sklepach Wnioskodawcy, kształtowaniu pozytywnego wizerunku prowadzonej działalności, podniesienia prestiżu sklepów będących w posiadaniu Wnioskodawcy, zbudowaniu przewagi konkurencyjnej oraz wzrostu poziomu satysfakcji pracowników, ich lojalności i motywacji. Zatem nieodpłatne świadczenie usług realizowane przez Wnioskodawcę w ramach zawartej z Fundacją umowy pozostaje w związku z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Wnioskodawcę.


Tym samym niespełniony jest warunek wskazany w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy pozwalający uznać nieodpłatne świadczenie usług przez Wnioskodawcę na rzecz Fundacji za czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie at. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.


W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za prawidłowe.


Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie podatku od towarów i usług. W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych wydane zostanie odrębne rozstrzygniecie.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj