Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT3.4011.270.2021.1.PS
z 20 maja 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 lutego 2021 r. (data wpływu 2 marca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania osiąganych dochodów w sposób określony w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 2 marca 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania osiąganych dochodów w sposób określony w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą pod firmą A (zwaną dalej: Przedsiębiorstwem) z przeważającym rodzajem działalności w zakresie realizacji projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków - PKD 41.10.Z. Ponadto w ramach Przedsiębiorstwa Wnioskodawca świadczy usługi doradcze w zakresie realizacji projektów budowlanych, badania potencjału rynku, opracowywania kosztorysów, a także marketingu bezpośredniego i reklamy.

W związku z wykonywaną działalnością gospodarczą w zakresie usług budowlanych Wnioskodawca zatrudnia 6 (sześć) osób na podstawie stosunku pracy.

Dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej Wnioskodawca opodatkowuje na zasadach określonych w art. 30c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (zwaną dalej: Ustawą PIT). Ponadto Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.


Poza aktywnością w ramach Przedsiębiorstwa, Wnioskodawca jest wspólnikiem akcjonariuszem oraz pełni funkcję Prezesa Zarządu w spółce kapitałowej B SA (zwaną dalej: Spółką). Główna aktywność Spółki mieści się w PKD:


  • 64.20.Z - Działalność holdingów finansowych,
  • 70.10.Z - Działalność firm centralnych,
  • 70.22.Z - Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania.


Ponadto w roku 2020 Spółka podjęła działalność w zakresie realizacji przedsięwzięcia deweloperskiego.

W zdarzeniu przyszłym będącym przedmiotem niniejszego pisma, pełnienie przez Wnioskodawcę funkcji Prezesa Zarządu będzie mieć charakter odpłatny, a podstawą pobierania wynagrodzenia z tego tytułu będzie jedynie akt powołania.

Jako Prezes Zarządu powołany do pełnienia funkcji mocą uchwały wspólników Wnioskodawca będzie wykonywać czynności polegające na reprezentowaniu Spółki w stosunkach zewnętrznych, kierowaniu i zarządzaniu Spółką; w tym w zakresie pozyskiwania źródeł finansowania bieżącej działalności, sprawowania nadzoru nad działalnością operacyjną Spółki, współpracownikami, komórkami organizacyjnymi, a także podmiotami zależnymi, w których Spółka posiada udziały bądź do których wniosła wkłady.

Niezależnie od sprawowania funkcji Prezesa Zarządu Spółka zamierza zawrzeć z Wnioskodawcą umowę o świadczenie usług doradczych (zwaną dalej: Umową), w ramach której Wnioskodawca będzie świadczyć na rzecz Spółki tylko i wyłącznie usługi doradcze; nie będzie ona w żaden sposób regulowała obowiązków Wnioskodawcy związanych z pełnieniem funkcji Prezesa Zarządu Spółki.

Umowa zostanie zawarta w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej i będzie przewidywać, że wykonując obowiązki wynikające z Umowy, Wnioskodawca działa samodzielnie i na własny rachunek, w szczególności samodzielnie dokonuje wszelkich rozliczeń publicznoprawnych związanych z wynagrodzeniem otrzymanym na podstawie Umowy; w tym wystawia faktury, uiszcza zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od tych przychodów oraz rozlicza składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne we własnym imieniu.

Na podstawie Umowy Wnioskodawca nie będzie uprawniony do dokonywania jakichkolwiek czynności w imieniu i na rzecz Spółki; w tym w szczególności do odbioru od osób trzecich jakichkolwiek oświadczeń lub świadczeń skierowanych do Spółki.

Z Umowy nie będzie wynikało też uprawnienie Wnioskodawcy do zaciągania w imieniu i na rzecz Spółki jakichkolwiek zobowiązań majątkowych lub składania w jej imieniu jakichkolwiek oświadczeń woli kreujących zobowiązania Spółki.


Umowa przewidywać będzie świadczenie przez Wnioskodawcę tylko i wyłącznie usług doradczych, obejmujących w szczególności:


  1. doradztwo w zakresie sprzedaży produktów i marketingu bezpośredniego; w tym:


    1. analizę trendów rynkowych oraz potencjału i zmian sytuacji na rynku nieruchomości,
    2. identyfikację i analizę istniejących na rynku trendów oraz badania przewidywanych zmian w tendencjach rynkowych,
    3. analizę strategii rynkowych konkurencji.


  2. doradztwo dotyczące aktualnych i przyszłych inwestycji, w tym w zakresie:


    1. oceny ekonomicznej i rynkowej realizowanych i planowanych inwestycji w nieruchomości,
    2. przygotowania celów działalności deweloperskiej i pozyskiwania nowych obiektów pod inwestycje,
    3. działań strategicznych w odniesieniu do rynku nieruchomości oraz obiektów budowlanych.


Z powyższego opisu wynika, że Umowa będzie precyzyjnie określać rodzaj usług doradczych świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki, które odnosić się będą głównie do sprzedaży i marketingu bezpośredniego i które nie będą w żaden sposób pokrywać się z zakresem działania i obszarem uprawnień przysługujących Wnioskodawcy z tytułu pełnienia funkcji Prezesa Zarządu Spółki.

W Umowie nie zostaną zawarte bowiem ani czynności polegające na kierowaniu (zarządzaniu) Spółką, ani na jej reprezentacji w stosunkach zewnętrznych, ani też zaciąganiu w imieniu Spółki jakichkolwiek zobowiązań majątkowych lub składania w jej imieniu jakichkolwiek oświadczeń woli. Wnioskodawca będzie świadczył usługi doradcze w wybranym przez siebie miejscu i czasie, z uwzględnieniem specyfiki konkretnych działań, których świadczenia Wnioskodawca podejmie się w ramach Umowy.

W ramach świadczenia usług doradczych Wnioskodawca będzie ponosił ryzyko gospodarcze z tym związane; w tym odpowiedzialność wobec Spółki i wobec osób trzecich za ewentualne szkody wyrządzone w czasie świadczenia usług doradczych, będące następstwem niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków wobec Spółki, wynikających z Umowy lub innych przepisów prawa.

W związku z planowanym zdarzeniem przyszłym Wnioskodawca ma wątpliwości w zakresie prawidłowego określenia źródła przychodu i formy opodatkowania wynagrodzenia za świadczenie w ramach własnego przedsiębiorstwa usług doradczych na rzecz Spółki, w której pełni jednocześnie funkcję Prezesa Zarządu i z tego tytułu otrzymuje wynagrodzenie jedynie na podstawie aktu powołania.

A zatem wystąpienie z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej stało się konieczne i uzasadnione w celu zabezpieczenia interesów Wnioskodawcy i uniknięcia ewentualnych przyszłych sporów z organem skarbowym.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy wynagrodzenie uzyskane z tytułu świadczenia usług doradczych przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki, w której pełni funkcję Prezesa Zarządu, będzie stanowić przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, określony w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z prawem do skorzystania z opodatkowania tych dochodów podatkiem liniowym na zasadach określonych w art. 30c tej ustawy?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Zdaniem Wnioskodawcy, wynagrodzenie otrzymywane z tytułu świadczenia usług doradczych w ramach własnego Przedsiębiorstwa, powinno być kwalifikowane jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W rezultacie Wnioskodawca ma prawo do wyboru formy opodatkowania dochodów z usług doradczych 19% podatkiem liniowym, o którym mowa w art. 30c tej ustawy.

Przepis art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych precyzyjnie określa, że źródłem przychodów podatnika może być m.in. działalność wykonywana osobiście (pkt 2) oraz pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3).


Natomiast w myśl art. 5a pkt 6 ustawy, przez działalność gospodarczą albo pozarolniczą działalnością gospodarczą należy rozumieć działalność zarobkową:


  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1,2 i 4-9.


W art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych doprecyzowano, że za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:


  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
  2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
  3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.


W przedmiotowej sprawie analizie poddać należy także przepisy art. 13 pkt 7 i 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdzie;


  1. z art. 13 pkt 9 wynika, że za przychody z działalności wykonywanej osobiście, uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej – z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7;
  2. do przychodów z art. 13 pkt 7 zalicza się natomiast wynagrodzenie otrzymane w związku z pełnieniem funkcji w zarządzie na podstawie samego tylko aktu ustanowienia (powołania), które określane jest dość często w obrocie gospodarczym jako wynagrodzenie za udział w posiedzeniach Zarządu.


W praktyce zapisy art. 13 pkt 7 i 9 ustawy oznaczają, że wynagrodzenie otrzymane z tytułu m.in. umów o zarządzanie zaliczone być powinny do źródła przychodu opisanego w art. 13 pkt 9, gdyż osoby zarządzające spółką na podstawie takiej umowy nie pobierają wynagrodzenia wyłącznie z tytułu pełnionej funkcji (o czym mowa w pkt 7), lecz z tytułu umowy o zarządzanie.

Przenosząc powyższe na grunt niniejszego wniosku stwierdzić należy, że należne Wnioskodawcy wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji Prezesa Zarządu Spółki na podstawie samego aktu powołania, powinno zostać zakwalifikowane do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 7 ustawy, opodatkowanych według skali podatkowej na podstawie art. 27 tej ustawy. Na powyższe wyraźnie wskazuje wyodrębnienie w ustawie w katalogu przychodów z działalności wykonywanej osobiście, przychodów z umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze - przy jednoczesnym zdefiniowaniu na użytek tej ustawy pojęcia pozarolniczej działalności gospodarczej - nie pozostawia wątpliwości, że źródłem tych przychodów nie jest pozarolnicza działalność gospodarcza, lecz zawsze działalność wykonywana osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Tym samym przychody uzyskane z tytułu tego rodzaju umów stanowią przychody z działalności wykonywanej osobiście, nawet jeżeli umowy te zawierane są w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej.

Literalne brzmienie ww. przepisów jednoznacznie wskazuje, że odnoszą się one wyłącznie do przychodów uzyskiwanych z tytułu zarządzania cudzym przedsiębiorstwem, w tym wypadku Spółką w jej imieniu i na jej rzecz.

Odnosząc powyższe do przedstawionego zdarzenia przyszłego Wnioskodawca stwierdza, że przepisy art. 13 pkt 7 lub pkt 9 będą miały zastosowanie jedynie do wynagrodzenia, które Wnioskodawca w przyszłości otrzyma z tytułu pełnienia funkcji Prezesa Zarządu na podstawie aktu powołania.

Na podkreślenie zasługuje, że w przedmiotowej sprawie skutkiem zawarcia Umowy nie będzie zlecenie Wnioskodawcy czynności zarządzania przedsiębiorstwem (Spółką), a jedynie świadczenie usług doradczych, które zostały szczegółowo opisane na wstępie. W tym miejscu zasadnym staje się powrót do treści przywołanego wcześniej przepisu art. 5b ust.1 ustawy, z którego wynika wprost, że niespełnienie któregokolwiek z warunków tam wymienionych oznacza, że wykonywane czynności mogą być klasyfikowane jako pozarolnicza działalność gospodarcza.

Wnioskodawca stwierdza, że warunki wymienione w art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, które decydują o wyłączeniu określonej czynności z zakresu źródła przychodu jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, nie znajdują zastosowania w przedmiotowej sprawie, ponieważ w ramach świadczenia usług doradczych Wnioskodawca będzie ponosił ryzyko gospodarcze z tym związane; w tym odpowiedzialność wobec Spółki, a także wobec osób trzecich za ewentualne szkody wyrządzone w czasie świadczenia usług doradczych, będące następstwem niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków Spółki wynikających z umowy o doradztwo lub innych przepisów prawa.

Ponadto podkreślić należy, że Wnioskodawca będzie świadczył usługi doradcze w wybranym przez siebie miejscu i czasie, z zastrzeżeniem wykonania konkretnych czynności związanych ze specyfiką zleconych zadań.

Aby rozwiać wszelkie wątpliwości dodatkowej ocenie poddać należy wyłączenie wynikające z treści wspomnianego art. 5a pkt 6 ustawy, który wskazuje, że do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie zalicza się m.in. przychodów z działalności wykonywanej osobiście.

Zdaniem Wnioskodawcy wyłączenie to nie będzie mieć zastosowania do przychodów osiągniętych z tytułu świadczenia na rzecz Spółki usług doradczych.

W opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazał bowiem, że zakres czynności wykonywanych w ramach Umowy nie będzie dotyczyć czynności, które będą wykonywane przez Wnioskodawcę, jako pełniącego funkcję Prezesa Zarządu.

Zakres usług doradczych nie będzie pokrywał się z czynnościami Prezesa Zarządu, a odnosić się będzie do czynności doradczych w zakresie ściśle określonym i szczegółowo opisanym w Umowie, wyraźnie odrębnym od czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę występującego w roli Prezesa Zarządu.

Usługi doradcze wynikające z Umowy będą miały charakter wyłącznie doradczo-konsultacyjny. W ramach świadczenia tych usług Wnioskodawca nie będzie miał prawa wykonywania czynności menedżerskich lub zarządczych, w tym nie będzie miał prawa do podejmowania decyzji, ani zawierania umów w imieniu i na rzecz Spółki.


Odnosząc się natomiast do prawa wyboru formy opodatkowania dochodu wynikającego z umowy na usługi doradcze przy zastosowaniu 19% stawki podatku liniowego wskazać należy, że Wnioskodawca spełnia warunki do skorzystania z tej formy opodatkowania. Zgodnie z art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnicy z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. Jak zostało już wskazane we wniosku, dla przychodów, które osiąga w ramach własnego Przedsiębiorstwa, Wnioskodawca wybrał opodatkowanie podatkiem liniowym. Tym samym, dochody, które Wnioskodawca uzyska ze świadczenia usług doradczych na rzecz Spółki, które wykonywane będą w ramach prowadzonej działalność gospodarczej i połączone z innymi przychodami z tego samego źródła przychodu, będą opodatkowane także podatkiem liniowym. Powyższe stanowisko znajduje odzwierciedlenie w licznych interpretacjach Indywidualnych wydanych przez organy skarbowe; w tym m.in.:


  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 10 marca 2015 r., nr IPPB1/415-1420/14-2/MS1,
  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 12 lutego 2013 r., nr IPPB1/415-1509/12-4/JB,
  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 18 lipca 2012 r., nr IPPB1/415-493/12-3/IF,
  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 9 maja 2012 r., nr IPPB1/415-202/24-4/ES,
  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 20 lutego 2013 r., nr ITPB1/415-1252/12/IG,
  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 2 lipca 2012 r., nr IBPBI/1/415-412/12/ZK,
  • interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 8 grudnia 2017 ., nr 0114-KDIP3-1.4011.373.2017.1.MJ,
  • pismo z dnia 9 grudnia 2019 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o nr 0114-KDIP3-3.4011.483.2019.1.MJ,
  • pismo z dnia 19 sierpnia 2020 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o nr 0113-KDIPT2-1.4011.578.2020.RK.


Reasumując, Wnioskodawca stwierdza, że przychody uzyskane z tytułu świadczenia w ramach własnego Przedsiębiorstwa usług doradczych na rzecz Spółki, stanowić będą przychód, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej, który łącznie z innymi przychodami osiągniętymi przez Wnioskodawcę z tego samego źródła przychodów, podlegać będzie opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30c tej ustawy - tj. podatkiem liniowym.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 14269 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Stosownie do treści 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 3 ww. ustawy: źródłami przychodów są:


  • stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta (pkt 1),
  • działalność wykowywana osobiście (pkt 2),
  • pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3).


Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy – w myśl art. 12 ust. 1 ww. ustawy – uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.


W myśl art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:


  • wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  • polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  • polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.


Ponadto w świetle art. 5b ust. 1 ww. ustawy za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:


  • odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
  • są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
  • wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.


Jak wynika z treści art. 5b ust. 1 powoływanej ustawy, niespełnienie któregokolwiek z warunków wymienionych w tym przepisie oznacza, że wykonywane czynności mogą być klasyfikowane na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako pozarolnicza działalność gospodarcza.


W kontekście działalności gospodarczej należy także zacytować art. 14 ust. 1 omawianej ustawy, zgodnie z którym za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.


Stosownie do art. 13 pkt 7 i pkt 9 ww. ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się:


  • pkt 7 - przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych,
  • pkt 9 - przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.


Należy zauważyć, że w ww. art. 13 pkt 9 ustawodawca zastrzegł, że przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, nawet jeżeli umowy te będą zawierane w ramach prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej, zawsze będą zakwalifikowane do źródła przychodów - działalność wykonywana osobiście (z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7).


Takiego zastrzeżenia nie ma w przypadku przychodów wymienionych w ww. art. 13 pkt 7, co oznacza, że podatnik może je zaliczyć do działalności gospodarczej, pod warunkiem, że uzyskuje je w ramach działalności gospodarczej, zdefiniowanej w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, i jednocześnie nie zachodzą łącznie przesłanki negatywne, o których mowa w art. 5b ust. 1 tej ustawy.


W myśl art. 9a ust. 2 ww. ustawy podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.


Stosownie do art. 9a ust. 3 ww. ustawy, jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niebędącej osobą prawną przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.


W myśl art. 30c ust. 1 ww. ustawy, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29 i art. 30, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.


Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą przede wszystkim w zakresie realizacji projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków. Ponadto Wnioskodawca świadczy usługi doradcze w zakresie realizacji projektów budowlanych, badania potencjału rynku, opracowywania kosztorysów, a także marketingu bezpośredniego i reklamy. Dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej Wnioskodawca opodatkowuje na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Poza aktywnością w ramach własnego przedsiębiorstwa, Wnioskodawca jest wspólnikiem oraz pełni funkcję Prezesa Zarządu w spółce kapitałowej, która zajmuje się między innymi holdingiem finansowym czy też doradztwem w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania. Ponadto w roku 2020 Spółka podjęła działalność w zakresie realizacji przedsięwzięcia deweloperskiego. Pełnienie przez Wnioskodawcę funkcji Prezesa Zarządu ma charakter odpłatny, a podstawą pobierania wynagrodzenia z tego tytułu jest jedynie akt powołania. Jako Prezes Zarządu Wnioskodawca wykonuje czynności polegające na reprezentowaniu Spółki w stosunkach zewnętrznych, kierowaniu i zarządzaniu Spółką; w tym w zakresie pozyskiwania źródeł finansowania bieżącej działalności, sprawowania nadzoru nad działalnością operacyjną Spółki, współpracownikami, komórkami organizacyjnymi, a także podmiotami zależnymi, w których Spółka posiada udziały bądź do których wniosła wkłady.

Niezależnie od sprawowania funkcji Prezesa Zarządu Spółka zamierza zawrzeć z Wnioskodawcą umowę o świadczenie usług doradczych, w ramach której Wnioskodawca będzie świadczyć na rzecz Spółki tylko i wyłącznie usługi doradcze.


Jak wyraźnie wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, umowa o świadczenie usług doradczych nie będzie w żaden sposób regulowała obowiązków Wnioskodawcy związanych z pełnieniem funkcji Prezesa Zarządu Spółki. Umowa zostanie zawarta w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej i będzie przewidywać, że wykonując obowiązki wynikające z umowy, Wnioskodawca działa samodzielnie i na własny rachunek. Na podstawie umowy Wnioskodawca nie będzie uprawniony do dokonywania jakichkolwiek czynności w imieniu na rzecz Spółki; w tym w szczególności do odbioru od osób trzecich jakichkolwiek oświadczeń lub świadczeń skierowanych do Spółki. Z Umowy nie będzie wynikało również uprawnienie Wnioskodawcy do zaciągania w imieniu i na rzecz Spółki jakichkolwiek zobowiązań majątkowych lub składania w jej imieniu jakichkolwiek oświadczeń woli kreujących zobowiązania Spółki. Umowa przewidywać będzie świadczenie przez Wnioskodawcę tylko i wyłącznie usług doradczych, obejmujących w szczególności doradztwo w zakresie sprzedaży produktów i marketingu bezpośredniego oraz doradztwo dotyczące aktualnych i przyszłych inwestycji.


Jak wskazano w zdarzeniu przyszłym, umowa będzie precyzyjnie określać rodzaj usług doradczych świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki, które nie będą w żaden sposób pokrywać się z zakresem działania i obszarem uprawnień przysługujących Wnioskodawcy z tytułu pełnienia funkcji Prezesa Zarządu spółki. W umowie nie zostaną zawarte ani czynności polegające na kierowaniu (zarządzaniu) spółką, ani na jej reprezentacji w stosunkach zewnętrznych, ani też zaciąganiu w imieniu spółki jakichkolwiek zobowiązań majątkowych lub składania w jej imieniu jakichkolwiek oświadczeń woli. Wnioskodawca będzie świadczył usługi doradcze w wybranym przez siebie miejscu i czasie, z uwzględnieniem specyfiki konkretnych działań, których świadczenia Wnioskodawca podejmie się w ramach umowy. W ramach świadczenia usług doradczych Wnioskodawca będzie ponosił ryzyko gospodarcze z tym związane; w tym odpowiedzialność wobec Spółki i wobec osób trzecich za ewentualne szkody wyrządzone w czasie świadczenia usług doradczych, będące następstwem niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków wobec Spółki, wynikających z umowy lub innych przepisów prawa.


Mając na uwadze informacje przestawione we wniosku oraz przytoczone powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że skoro w umowie nie zostaną zawarte ani czynności polegające na kierowaniu (zarządzaniu) Spółką, ani na jej reprezentacji w stosunkach zewnętrznych, ani też zaciąganiu w imieniu Spółki jakichkolwiek zobowiązań majątkowych lub składania w jej imieniu jakichkolwiek oświadczeń woli, to nie będzie to umowa o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontrakt menedżerski lub umowa o podobnym charakterze (art. 13 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).


Charakter wykonywanych czynności w ramach planowanej umowy o świadczenie usług doradczych wskazuje także, że nie zajdą okoliczności, o których mowa w art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dlatego też przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę ze świadczenia tych usług można będzie uznać za przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, a więc przychody ze źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 tej ustawy. Umowa ta nie będzie generować więc przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w ww. art. 13 ust. 1 pkt 9 ustawy.


Tym samym Wnioskodawca, świadcząc w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na rzecz spółki usługi doradcze na podstawie planowanej umowy, których zakres wskazany został w opisie sprawy niniejszego wniosku, będzie uprawniony do kwalifikowania przychodu uzyskanego z tego tytułu jako mającego źródło w pozarolniczej działalności gospodarczej, zgodnie z przepisami art. 5b ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 3 oraz art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


W złożonym wniosku Wnioskodawca wskazał, że obecnie Jego przychody z wykonywania działalności gospodarczej opodatkowywane są podatkiem liniowym (19%).


Wnioskodawca wskazał też, że zakres usług doradczych świadczonych na podstawie planowanej umowy nie będą w żaden sposób pokrywać się z zakresem działania i obszarem uprawnień przysługujących Wnioskodawcy z tytułu pełnienia funkcji Prezesa Zarządu spółki.


Zatem zastosowania w sprawie nie znajdzie art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowiącym o utracie prawa do opodatkowania dochodów w formie podatku liniowego.


W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, w świetle którego przychody uzyskane z tytułu świadczenia w ramach własnego przedsiębiorstwa usług doradczych na rzecz spółki, stanowić będą przychód, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej, który łącznie z innymi przychodami osiągniętymi przez Wnioskodawcę z tego samego źródła przychodów, podlegać będzie opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30c tej ustawy - uznać należy za prawidłowe.

Zastrzec należy w tym miejscu, że organ nie dokonał oceny tej części stanowiska Wnioskodawcy, która wykracza poza treść sformułowanego pytania.


Jednocześnie zaznaczenia wymaga, że niniejszą interpretację wydano w oparciu o opis zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ interpretacyjny nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli w toku ewentualnego postępowania organ uzna, że zdarzenie opisane we wniosku różni się od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy.


Jednocześnie – w odniesieniu do powołanych interpretacji indywidualnych – stwierdzić należy, że dotyczą one tylko konkretnych, indywidualnych spraw podatników, w określonych stanach faktycznych czy zdarzeniach przyszłych i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Natomiast organy podatkowe, pomimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj