Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-3.4010.107.2021.2.BM
z 21 maja 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 6 marca 2021 r. (data wpływu 10 marca 2021 r.), uzupełnionym 17 maja 2021 r., o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy darowizna całej kwoty pochodzącej ze sprzedaży nieruchomości na rzecz Ochotniczej Straży Pożarnej, w celu dofinansowania zakupu samochodu/wozu gaśniczego, będzie korzystało ze zwolnienia z podatku dochodowego, czy będzie podlegać opodatkowaniu – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE

W dniu 10 marca 2021 r. wpłynął do tut. Organu wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy darowizna całej kwoty pochodzącej ze sprzedaży nieruchomości na rzecz Ochotniczej Straży Pożarnej, w celu dofinansowania zakupu samochodu/wozu gaśniczego, będzie korzystało ze zwolnienia z podatku dochodowego, czy będzie podlegać opodatkowaniu. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismami z 5 maja 2021 r. Znak 0111-KDIB1-3.4010.107.2021.1.BM wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano 17 maja 2021 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Walne Zgromadzenie Kółka Rolniczego 16 stycznia 2021 r. podjęło uchwalę o sprzedaży działki nr (…) o powierzchni 0,7 ha, na której znajdują się również 4 budynki, co stanowi jako całość działkę rolniczą zabudowaną. Wnioskodawca (zwanym dalej: „Kółko Rolnicze”) jest organizacją społeczno-zawodową wpisaną do rejestru stowarzyszeń i innych organizacji w KRS. Kółko Rolnicze nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej. Członkowie Kółka nie opłacają składek członkowskich. Ponadto udziałowcy Kółka Rolniczego na podstawie podjętej uchwały zrzekli się udziałów w zysku. Kółko Rolnicze od kilkunastu lat nie generuje dochodów, co wpływa niekorzystnie na utrzymanie i konserwację budynków znajdujących się na przedmiotowej działce, a w efekcie do spadku wartości tychże budynków. Koszty utrzymania budynków dla Kółka Rolniczego są zbyt duże, dlatego podjęto decyzję o sprzedaży przedmiotowej działki by zapobiec całkowitemu zniszczeniu tychże budynków. Nabywcą tejże działki będzie okoliczny młody rolnik, który nabędzie przedmiotową działkę w celu podjęcia generalnego remontu budynków na wyżej wymienionej działce 1 powiększenia swojego gospodarstwa rolnego.

Dnia 12 lutego 2021 r. między wyżej wymienionymi stronami została podpisana umowa przedwstępna o sprzedaży działki w wysokości (…) zł.

Kółko Rolnicze sprzedając przedmiotową działkę będzie działać w ramach wyznaczonych celów statutowych:

  1. utrwalanie własności i prawa dziedziczenia indywidualnych gospodarstw rolnych;
  2. równoprawne traktowanie zawodu rolnika z innymi grupami zawodowymi;
  3. obrona praw i interesów zawodowych, materialnych, socjalnych i kulturalnych rolników indywidualnych oraz ich rodzin;
  4. rozwój indywidualnych gospodarstw rolnych i wzrost ich produktywności;
  5. zapewnienie opłacalności produkcji rolnej i należytego wyposażenia rolnictwa w środki produkcji;
  6. poprawa materialnych, socjalnych oraz oświatowo-kulturalnych warunków pracy i życia ludności rolniczej.

W statucie zostały wymienione tylko przykładowe zadania, jakie realizuje kółko rolnicze, katalog ten nie jest zamknięty, a jest otwarty.

Zgromadzenie Kółka Rolniczego podjęło również uchwałę o przekazaniu w formie środków pieniężnych pochodzących ze sprzedaży Kółka na dofinansowanie zakupu samochodu dla Ochotniczej Straży Pożarnej (zwanym dalej: „OSP”). Zgodnie ze Statutem Stowarzyszenie „Związek Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej” (zwanym dalej: „Związkiem”) jest ogólnopolskim, samorządowym, trwałym zrzeszeniem posiadającym osobowość prawną.

Należy wskazać, że jednostki OSP jako organizacje pozarządowe, funkcjonujące w oparciu o przepisy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - prawo o Stowarzyszeniach oraz ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej stanowią ważny element krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego (KSRG) bezpieczeństwa państwa. Podkreślić należy jak ważną rolę pełni OSP w życiu okolicznej ludności, gdzie większość z nich to rolnicy prowadzący indywidualne gospodarstwa rolne. Tutejsi mieszkańcy mogą liczyć na bezwarunkową, bezpłatną pomoc OSP, w szczególności w sytuacjach kryzysowych takich jak powódź czy pożar.

Do celów statutowych OSP należy:

  1. dzianie na rzecz ochrony życia, zdrowia, mienia (środowiska przed pożarami, klęskami żywiołowymi i zagrożeniami ekologicznymi lub innymi miejscowymi zagrożeniami,
  2. rzecznictwo i reprezentowanie członków związku wobec organów administracji publicznej,
  3. wykonywanie zadań z zakresu ochrony przeciwpożarowej, przeciwpowodziowej, ratownictwa i bezpieczeństwa powszechnego zleconych przez organy administracji publicznej,
  4. współtworzenie i opiniowanie aktów normatywnych dotyczących ochrony przeciwpożarowej,
  5. działanie na rzecz ochrony środowiska,
  6. informowanie o występujących zagrożeniach pożarowych i innych zagrożeniach miejscowych oraz sposobach zapobiegania im,
  7. rozwijanie i upowszechnianie działalności kulturalnej,
  8. rozwijanie i krzewienie kultury fizycznej i sportu,
  9. organizowanie pożarniczego i obronnego wychowanie dzieci i młodzieży.


W związku z tym zakup samochodu strażackiego przez OSP niewątpliwie posłuży do realizacji ich celów statutowych wskazanych powyżej. OSP planuje zakup nowszego, lepiej wyposażonego modelu samochodu strażackiego, co przyczyni się do poprawy warunków ich pracy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy przekazanie całej kwoty jako darowizny pochodzącej ze sprzedaży nieruchomości na rzecz Ochotniczej Straży Pożarnej, w celu dofinansowania zakupu samochodu/wozu gaśniczego, będzie korzystało za zwolnienia z podatku dochodowego, czy będzie jednak podlegać opodatkowaniu?

Zdaniem Wnioskodawcy, (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku) przekazanie całej kwoty jako darowiznę pochodzącej ze sprzedaży nieruchomości kółka rolniczego na rzecz Ochotniczej Straży Pożarnej, w celu dofinansowania zakupu samochodu/wozu gaśniczego, będzie korzystało ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Uzasadnienie:

Uzyskany dochód przez Wnioskodawcę, będzie podlegał zwolnieniu, Kółko Rolnicze będzie działać w ramach celów statutowych:

  1. rozwój indywidualnych gospodarstw rolnych i wzrost ich produktywności;
  2. poprawa materialnych, socjalnych oraz oświatowo-kulturalnych warunków pracy i życia ludności rolniczej.

Potwierdzając powyższe stanowisko, tożsamej sprawie wypowiedział się Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w indywidualnej interpretacji (IBPB1/2/423-773/12/AK):

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że kółko rolnicze w 2011 r. po likwidacji spółdzielni kółek rolniczych otrzymało częściowy zwrot wniesionych wkładów. Walne Zgromadzenie Kółka Rolniczego podjęło uchwałę o przekazaniu kwoty 50.000,00 zł tytułem darowizny na dofinansowanie zakupu samochodu bojowego Ochotniczej Straży Pożarnej.

Jednocześnie należy zauważyć, iż cele statutowe Wnioskodawcy obejmują m.in. poprawę materialnych, socjalnych i oświatowo-kulturalnych warunków pracy i życia ludności rolniczej.

Przez działalność statutową organizacji należy rozumieć te rodzaje działalności, które ujęte zostały w jej statucie. Określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne i ścisłe. Z podatkowego punktu widzenia chodzi bowiem o zwolnienie dochodu od podatku, a zatem zastosowanie instytucji będącej wyjątkiem od reguły, jaką jest opodatkowanie dochodów osób prawnych.

W świetle powyższego, stwierdzić należy, iż dochód uzyskany przez Wnioskodawcę pochodzący z częściowego zwrotu wniesionych wkładów (po likwidacji spółdzielni kółek rolniczych) a przekazany w formie darowizny na dofinansowanie zakupu samochodu bojowego dla Ochotniczej Straży Pożarnej, będzie służyć realizacji celów statutowych Wnioskodawcy, a zatem będzie korzystał ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 39 updop.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1406 z późn. zm., dalej: „updop”), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Na podstawie art. 7 ust. 2 updop, dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 updop, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. W myśl art. 12 ust. 3 updop, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Należy zauważyć, że ustawodawca nie wprowadził do updop ogólnej definicji przychodu podatkowego. Treść art. 12 ust. 1 updop wskazuje, że zostały ustanowione jedynie przykładowe przysporzenia zaliczane do kategorii przychodów. Natomiast art. 12 ust. 4 updop określa w sposób enumeratywny, które zdarzenia nie stanowią przychodu. Jednocześnie należy stwierdzić, że podatek dochodowy od osób prawnych posiada cechy podatku powszechnego, tj. podatku, który jest ciężarem publicznoprawnym od przyrostu majątkowego (dochodu), a zatem przychodem – jako źródłem dochodu – jest tylko ta wartość, która wchodząc do majątku podatnika może powiększyć jego aktywa. Poza tym musi mieć charakter definitywny (dokonany) i mierzalny. Ponadto, użyty zwrot „w szczególności” oznacza, że wykaz przychodów stanowi katalog otwarty, natomiast zawarte w tym przepisie okoliczności określające przychody mają charakter przykładowy. Na podstawie art. 12 ust. 1 updop można zatem stwierdzić, że co do zasady przychodem jest każda wartość wchodząca do majątku podatnika, powiększająca jego aktywa, mająca definitywny charakter, którą może on rozporządzać jak własną. W myśl art. 14 ust. 1 updop, przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy, praw majątkowych lub świadczenia usług jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. Jeżeli jednak cena bez uzasadnionych przyczyn ekonomicznych znacznie odbiega od wartości ceny rynkowej tych rzeczy, praw lub usług, organ podatkowy określa ten przychód w wysokości wartości rynkowej.

Z treści złożonego wniosku wynika, że walne zgromadzenie Kółka Rolniczego podjęło uchwalę o sprzedaży działki zabudowanej. Wnioskodawca jest organizacją społeczno-zawodową wpisaną do rejestru stowarzyszeń i innych organizacji w KRS. Kółko Rolnicze nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej. Członkowie Kółka nie opłacają składek członkowskich. Ponadto udziałowcy Kółka Rolniczego na podstawie podjętej uchwały zrzekli się udziałów w zysku. Kółko Rolnicze od kilkunastu lat nie generuje dochodów, co wpływa niekorzystnie na utrzymanie i konserwację budynków znajdujących się na przedmiotowej działce, a w efekcie do spadku wartości tychże budynków. Koszty utrzymania budynków dla Kółka Rolniczego są zbyt duże, dlatego podjęto decyzję o sprzedaży przedmiotowej działki by zapobiec całkowitemu zniszczeniu tychże budynków. Nabywcą tejże działki będzie okoliczny młody rolnik, który nabędzie przedmiotową działkę w celu podjęcia generalnego remontu budynków na wyżej wymienionej działce 1 powiększenia swojego gospodarstwa rolnego. Kółko Rolnicze sprzedając przedmiotową działkę będzie działać w ramach wyznaczonych celów statutowych. Zgromadzenie Kółka Rolniczego podjęło również uchwałę o przekazaniu w formie środków pieniężnych pochodzących ze sprzedaży Kółka na dofinansowanie zakupu samochodu dla Ochotniczej Straży Pożarnej.

Działanie kółka rolniczego oparte jest na przepisach ustawy z dnia 8 października 1982 r. o społeczno-zawodowych organizacjach rolników (Dz.U. Nr 32, poz. 217 z późn. zm., dalej: „uoszor”).

Zgodnie z art. 1 ust. 1 uoszor, rolnicy indywidualni i członkowie ich rodzin oraz inne osoby związane bezpośrednio charakterem swej pracy z rolnictwem mogą zrzeszać się dobrowolnie na zasadach ustalonych w niniejszej ustawie, w społeczno-zawodowych organizacjach pełniących funkcje ochrony interesów zawodowych rolników indywidualnych. Organizacje, o których mowa w ust. 1, reprezentując potrzeby oraz broniąc zawodowych i społecznych interesów rolników indywidualnych, działają na rzecz rozwoju indywidualnych gospodarstw rolnych oraz wzrostu ich produkcji, zapewnienia opłacalności produkcji rolniczej i należytego wyposażenia rolnictwa w środki produkcji, troszczą się o wysoką rangę zawodu rolnika, a także o poprawę warunków życia i pracy ludności wiejskiej, uczestniczą w kształtowaniu i realizacji polityki Państwa na rzecz postępu gospodarczego, społecznego, socjalnego oraz kulturalnego i oświatowego wsi (art. 1 ust. 2 uoszor).

Stosownie do art. 2 ust. 1 uoszor, społeczno-zawodowe organizacje rolników działają zgodnie z konstytucyjnymi zasadami ustrojowymi Polskiej Rzeczypospolitej (…), przepisami niniejszej ustawy i innymi powszechnie obowiązującymi przepisami prawa, na podstawie zarejestrowanego statutu, zgodnego z tymi zasadami i przepisami. Społeczno-zawodowe organizacje rolników są niezależne od organów administracji państwowej oraz państwowych i społecznych jednostek organizacyjnych i organizacji; działają poprzez ustalone w uchwalanych przez siebie statutach i wybierane w sposób demokratyczny organy, a także określają w sposób samodzielny, w ramach obowiązujących przepisów prawa, zakres i formy swojej działalności (art. 2 ust. 2 uoszor).

W myśl art. 3 pkt 1 uoszor, społeczno-zawodowymi organizacjami rolników, zwanymi dalej „organizacjami rolników”, są kółka rolnicze. Kółko rolnicze jest dobrowolną, niezależną i samorządną, społeczno-zawodową organizacją rolników indywidualnych, reprezentującą całokształt ich interesów zawodowych i społecznych. Terenem działalności kółka rolniczego może być jedna bądź więcej sąsiadujących ze sobą wsi. Terenem działalności kółka rolniczego może być także miasto (art. 15 ust. 1 i 2 uoszor). Kółko rolnicze podlega obowiązkowi rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym, zwanym „rejestrem”. Z chwilą dokonania rejestracji, o której mowa w ust. 1, kółko rolnicze nabywa osobowość prawną (art. 18 ust. 1 i 3 uoszor). Zgodnie z art. 19 ust. 1 i 2 uoszor, organ rejestrowy wpisuje do rejestru kółko i jego statut oraz zmiany już istniejącego, gdy odpowiadają one wymaganiom określonym w ustawie.

Jak wynika ze złożonego wniosku, Wnioskodawca planuje dokonać odpłatnego zbycia składników majątku stanowiących jego własność, co równocześnie oznacza, że uzyska on przychód podatkowy. Należy jednak wskazać, że dochód podatkowy (a więc przychód pomniejszony o koszty jego uzyskania) może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania w szczególności na podstawie art. 17 ust. 1 updop. Wymieniony przepis zawiera katalog dochodów wolnych od podatku. Stwierdzenie, że dochód jest wolny od podatku, należy odczytywać jako wyłączenie z podstawy opodatkowania dochodów o jakich mowa w tym przepisie. Należy przy tym podkreślić, że w przedmiocie stosowania wszelkiego rodzaju ulg podatkowych trzeba mieć na względzie także art. 84 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z którym każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów świadczeń publicznych, w tym podatków, określonych w ustawie. Nakładanie podatków, innych danin publicznych, określanie podmiotów, przedmiotów opodatkowania i stawek podatkowych, a także zasad przyznawania ulg i umorzeń oraz kategorii podmiotów zwolnionych od podatków następuje w drodze ustawy, co wynika z art. 217 Konstytucji. Tym samym, każdy wyjątek od zasady powszechności opodatkowania (w tym także ulga podatkowa) nie może być interpretowany dowolnie, ani uzupełniany w drodze interpretacji o treść, której nie zawiera. Oznacza to, że wszelkie zwolnienia i ulgi podatkowe zawarte w updop podlegają bardzo ścisłej interpretacji – ich zakres nie może być rozszerzany ani zawężany.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 39 updop, wolne od podatku są dochody związków zawodowych, społeczno-zawodowych organizacji rolników, izb rolniczych, izb gospodarczych, organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła, spółdzielczych związków rewizyjnych, organizacji pracodawców i partii politycznych, działających na podstawie odrębnych ustaw – w części przeznaczonej na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

W związku z powyższymi regulacjami należy stwierdzić, że kółko rolnicze posiada osobowość prawną i podlega updop. Ponadto niewątpliwie, kółko rolnicze jest tzw. społeczno-zawodową organizacją rolników i działa zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz ustanowionym i zarejestrowanym statutem. Oznacza to, że po spełnieniu przesłanek z art. 17 ust. 1 pkt 39 updop może skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego w podatku dochodowym od osób prawnych.

Stosownie do art. 17 ust. 1a updop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

  1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów ze stali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i instytutów badawczych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;
    1a. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnych używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;
  2. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na cele inne niż wymienione w tych przepisach.

W myśl art. 17 ust. 1b updop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Zgodnie z art. 17 ust. 1c updop, przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:

  1. przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;
  2. przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;
  3. samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych – jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Zastosowanie omawianego zwolnienia będzie więc możliwe w przypadku spełnienia następujących warunków:

  1. podatnik działa na podstawie odrębnej ustawy i prowadzi działalność statutową,
  2. podatnik nie zalicza się do podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c updop,
  3. podatnik ten przeznaczył i wydatkował osiągnięte dochody na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej,
  4. dochód przeznaczony na cele statutowe nie pochodzi ze źródeł wskazanych w art. 17 ust. 1a updop.

Na gruncie niniejszej sprawy ww. warunki zwolnienia określone w pkt 1), 2) i 4) bez wątpienia zostały spełnione. Koniecznym jest zatem ustalenie, czy Wnioskodawca spełnia również wymóg określony w pkt 3). W tym też zakresie zaznaczyć należy, że omawiane zwolnienie jest zwolnieniem o charakterze warunkowym, bowiem ustawodawca uzależnia możliwość jego zastosowania od przeznaczenia dochodów na ściśle określone cele. Istotna jest okoliczność odwołania się przez ustawodawcę do unormowań statutowych i celów ustalonych w statucie. Przy czym należy wskazać, że cele wymienione w statucie powinny być ściśle sprecyzowane. W przypadku braku jednoznacznych, jasnych i precyzyjnych zapisów statutu, prawo podatnika do skorzystania ze zwolnienia może być kwestionowane, gdyż organy podatkowe nie są uprawnione do interpretowania postanowień statutów. Z kolei, pod pojęciem działalności statutowej np. kółka rolniczego należy rozumieć te rodzaje działalności, które zostały ujęte w statucie. Jest to bezpośrednie rozumienie tego zwrotu, wynikające ze znaczenia użytych w nim słów, i jako takie nie wymaga stosowania dalszej wykładni. Należy też podkreślić, że celem statutowym nie jest jakikolwiek zapis statutu, ale wyłącznie mieszczący się w prawem określonych granicach właściwości i celu działania podatnika, tj. chodzi o cele unormowane w prawie określającym byt i działanie danego podmiotu.

Należy zauważyć, że we wniosku Wnioskodawca wskazał – przytaczając określone zapisy statutu, że uzyskane środki ze sprzedaży swojego majątku przeznaczy na cele statutowe Kółka, tj. przekazaniu w formie darowizny środków pieniężnych pochodzących ze sprzedaży rolnikowi zabudowanej nieruchomości na dofinansowanie zakupu samochodu dla Ochotniczej Straży Pożarnej, co wpisuje się w cele statutowe Wnioskodawcy, którymi m.in. są :

  • rozwój indywidualnych gospodarstw rolnych i wzrost ich produktywności;
  • poprawa materialnych, socjalnych oraz oświatowo-kulturalnych warunków pracy i życia ludności rolniczej.

Brak jest zatem podstaw prawnych i faktycznych by przekazanie w formie darowizny środków pieniężnych pochodzących ze sprzedaży zabudowanej nieruchomości na dofinansowanie zakupu samochodu dla Ochotniczej Straży Pożarnej nie uznać za służących realizacji celów statutowych Wnioskodawcy. Skoro więc wydatkowanie środków uzyskanych ze sprzedaży majątku Wnioskodawcy nastąpi na cele statutowe, to jest on uprawniony do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 39 updop.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Zainteresowanych w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj