Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-3.4015.63.2021.2.JKA
z 21 maja 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) – Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 18 marca 2021 r. (data wpływu – 18 marca 2021 r.), uzupełnionym 16 maja 2021 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie opodatkowania środków pieniężnych otrzymanych z dobrowolnych wpłat od Patronów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 marca 2021 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie opodatkowania środków pieniężnych otrzymanych z dobrowolnych wpłat od Patronów.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, w związku z tym w piśmie z 11 maja 2021 r. znak: 0111-KDIB2-3.4015.62.2021.1.JKA, wezwano Wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono 16 maja 2021 r.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, w ramach której organizuje występy na żywo w postaci koncertów. Poza tym Wnioskodawca prowadzi kanał muzyczny na kanale (...), gdzie cyklicznie zamieszcza covery piosenek w nowej aranżacji i interpretacji lub inne autorskie materiały.

W celu uzyskania środków pieniężnych niezbędnych do sfinansowania nagrań piosenek lub wyprodukowania materiałów autorskich i zamieszczenia ich na kanale (...), Wnioskodawca założy swój profil, o nazwie „ ...”, w portalu internetowym portal X.. Serwis ten umożliwia twórcom ogłaszanie się w celu zebrania wsparcia finansowego od darczyńców, nazywanych Patronami. Osoby, które są chętne wspierać rozwój kanału Wnioskodawcy na (...), w tym realizatorów nagrań i wokalistów, dokonują wpłat za pośrednictwem portalu X. i mogą zadeklarować wsparcie w postaci równych, miesięcznych wpłat lub jednorazowej pomocy finansowej. Wnioskodawca jako twórca może na portalu X. samodzielnie ustanowić progi wpłat (np. 5 zł miesięcznie, 10 zł miesięcznie, 20 zł miesięcznie itp.). Na profilu Wnioskodawcy na portalu X. Wnioskodawca ustanowił następujące progi wpłat od darczyńców (Patronów): 5 zł, 10 zł, 20 zł, 30 zł, 50 zł, 100 zł, 200 zł, 500 zł, 1000 zł. Wspierający, dokonujący wpłat za pomocą platformy (portalu) X., mają pełną dowolność w wyborze progów wpłat oraz nie są zobowiązani do stałego, cyklicznego przekazywania zadeklarowanych wpłat. Portal po pobraniu prowizji dokonuje przelewu zebranych środków na rachunek bankowy Wnioskodawcy.

Kanał na (...) Wnioskodawcy działa od kilku lat. Wnioskodawca dalszego działania nie uzależnia ani od ilości Patronów, ani od wysokości wpłat uzyskanych od Patronów. Wnioskodawca nagrywał, nagrywa i ma zamiar cały czas nagrywać piosenki i autorskie materiały zamieszczać na kanale (...), a dostęp do kanału Wnioskodawcy jest zupełnie bezpłatny, dostępny dla każdego bezwarunkowo.

Środki pieniężne otrzymywane od Patronów nie są jakimkolwiek rodzajem składki na nagranie konkretnej piosenki, której produkcja wymagałaby zebrania określonej kwoty pieniędzy – Wnioskodawca nie wskazał konkretnego celu na portalu X. (w zakładce „…” można zamieścić konkretne kwoty które umożliwiłyby konkretne działania). Za pośrednictwem portalu X. Wnioskodawca może podziękować swoim Patronom i symbolicznie wyrazić im wdzięczność za wsparcie. Dla każdego progu wpłat twórca ma możliwość zróżnicowania rodzaju podziękowania. Na profilu Wnioskodawcy wszyscy Patroni, bez względu na wysokość zadeklarowanego wsparcia otrzymują takie same podziękowania:

  1. Jednorazowo imienny, elektroniczny certyfikat Patrona z podziękowaniami, wysyłany e-mailem.
  2. Wysyłane raz w miesiącu e-mailem linki do materiałów, które nie zostały wykorzystane do piosenek zamieszczonych na kanale (...) oraz ujawniające pracę zakulisową nad nagraniami, komentarze dotyczące procesu twórczego nad nagraniami itp.

Wyrazy wdzięczności i podziękowania, opisane we wniosku, mają charakter symboliczny i nie stanowią równowartości dokonywanych wpłat ani ich ekwiwalentu. Wpłaty dokonywane na rzecz Wnioskodawcy przez Patronów wynikają z chęci pomocy w realizacji jego przedsięwzięcia w postaci prowadzenia kanału na (...), gdzie Wnioskodawca zamieszcza piosenki i materiały autorskie. Celem dokonywania tych wpłat nie jest uzyskanie przez Patronów czegoś w zamian.

Wnioskodawca powołał wyrok Sądu Apelacyjnego w Łodzi, w którym stwierdzono, że „nieodpłatne świadczenie darczyńcy, będące jednostronnym aktem jego dobrej woli, rodzi po stronie obdarowanego moralny obowiązek wdzięczności”.

Dotychczas wszystkie wpłaty dokonywane przez Patronów poprzez portal X. Wnioskodawca traktował jako przychody z działalności gospodarczej i odprowadzał w związku z tym należny podatek dochodowy od osób fizycznych oraz podatek od towarów i usług.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że kwoty pieniężne otrzymywane przez Niego z portalu X. stanowią darowiznę w rozumieniu art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. z 2020 r. poz. 1740). Stosunek prawny pomiędzy Wnioskodawcą a poszczególnymi Patronami, odpowiada umowie darowizny. Darczyńcą w tym przypadku jest każdy Patron, przekazujący jakiekolwiek środki pieniężne na rzecz Wnioskodawcy za pośrednictwem portalu X. Zgodnie z art. 890 § 1 Kodeksu cywilnego oświadczenie darczyńcy powinno być złożone w formie aktu notarialnego. Jednakże umowa darowizny zawarta bez zachowania tej formy staje się ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione.

W każdym miesiącu Wnioskodawca otrzymuje od portalu X. listę Patronów wraz z wysokością dokonanych przez nich wpłat. W związku z tym na bieżąco zna wysokości wpłat narastająco od każdego Patrona. Wnioskodawca ma możliwość ocenienia czy wpłaty od danego Patrona mieszczą się w limicie nieopodatkowanych darowizn, których wysokość zależy od zaliczenia danego Patrona do jednej z grup podatkowych w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Otrzymane przez Wnioskodawcę kwoty darowizny nie wpływają na jego aktywność na (...), w ten sposób, że bez nich działalność Wnioskodawcy na (...) by nie istniała (kanał bez wpłat darczyńców Wnioskodawca prowadzi nieprzerwanie od 4 lutego 2012 roku, konto na X. Wnioskodawca założył 12 maja 2020). Dalszego działania Wnioskodawca nie uzależnia ani od ilości darczyńców (Patronów), ani od wysokości wpłat uzyskanych od darczyńców (Patronów). Wpłaty darowizny Wnioskodawca wykorzystuje do rozwoju kanału na (...)

Osoby dokonujące wpłat na rzecz Wnioskodawcy czynią to nieodpłatnie (kosztem swojego majątku), nie otrzymują w zamian żadnego świadczenia ze strony Wnioskodawcy, jedynie wyraża on swoją wdzięczność. Okazywana przez Wnioskodawcę wdzięczność ma charakter symboliczny i nie stanowi równowartości dokonywanych wpłat ani ich ekwiwalentu. Sposoby wyrażania przez Wnioskodawcę wdzięczności został opisany we wniosku (jednorazowe certyfikaty z podziękowaniem i linki do materiałów ujawniających pracę zakulisową nad nagraniami, komentarze dotyczące procesu twórczego nad nagraniami itp.).

Progi wsparcia zostały ustalone w celu umożliwienia darczyńcom wpłacania różnych kwot w zależności od ich woli i chęci wsparcia. W żaden sposób wysokość darowizny nie wpływa na zróżnicowane profity. Wszystkim darczyńcom (Patronom) Wnioskodawca okazuje taką samą formę wdzięczności (opisaną powyżej). Wnioskodawca nie różnicuje także sposobu wyrażania wdzięczności od ilości wpłat – nawet gdy wpłata jest tylko jedna, w najmniejszej wysokości, darczyńca otrzymuje certyfikat i ma dostęp do materiałów, o których mowa powyżej.

Główne przychody Wnioskodawcy z działalności gospodarczej stanowią wynagrodzenia za organizację koncertów. Wpłaty z portalu X. stanowią wkład dla rozwoju kanału na (...) Wnioskodawcy. Wpłaty ani brak wsparcia z portalu X. nie determinują działalności gospodarczej Wnioskodawcy. Brak wsparcia nie spowoduje zaprzestania prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej.

W związku z powyższym opisem – po przeformułowaniu – zadano następujące pytanie:

Czy darowizny w wysokości 5 zł, 10 zł, 20 zł, 50 zł, 100 zł, 200 zł, 500 zł i 1000 zł, otrzymywane przez Wnioskodawcę za pośrednictwem portalu X. podlegają opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn a wysokość podatków zależy od przyporządkowania darczyńcy (Patrona) do odpowiedniej grupy podatkowej, zgodnie z art. 14 ust. 3 ustawy o podatku od spadków i darowizn?

Zdaniem Wnioskodawcy, darowizny w wysokości 5 zł, 10 zł, 20 zł, 50 zł, 100 zł, 200 zł, 500 zł i 1000 zł, otrzymywane za pośrednictwem portalu X. podlegają opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn a wysokość podatków zależy od przyporządkowania darczyńcy (Patrona) do odpowiedniej grupy podatkowej, zgodnie z art. 14 ust. 3 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

W każdym miesiącu Wnioskodawca otrzymuje od portalu X. listę Patronów wraz z wysokością dokonanych przez nich wpłat. W związku z tym na bieżąco zna wysokości wpłat narastająco od każdego Patrona. Wnioskodawca ma możliwość ocenienia czy wpłaty od danego Patrona mieszczą się w limicie nieopodatkowanych darowizn, których wysokość zależy od zaliczenia danego Patrona do jednej z grup podatkowych w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn, podatkowi od spadków i darowizn podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem darowizny, polecenia darczyńcy. W związku z tym, że przepisy ustawy o podatku od spadków i darowizn nie definiują pojęcia „darowizna”, dla wyjaśnienia jego znaczenia należy odwołać się do art. 888 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny, zgodnie z którym przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Celem darowizny jest zatem dokonanie nieodpłatnego przysporzenia na rzecz obdarowanego kosztem majątku darczyńcy. Darowizna polega na dyspozycji majątkowej darczyńcy prowadzącej do zmniejszenia jego majątku, a po stronie majątku obdarowanego – do zwiększenia jego aktywów. Świadczenie darczyńcy ma charakter nieodpłatny, gdy druga strona umowy – obdarowany, nie zobowiązuje się do jakiegokolwiek świadczenia w zamian za uczynioną darowiznę. Zgodnie z art. 890 § 1 Kodeksu cywilnego oświadczenie darczyńcy powinno być złożone w formie aktu notarialnego. Jednakże umowa darowizny zawarta bez zachowania tej formy staje się ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione. W przedstawionym stanie faktycznym, stosunek prawny Wnioskodawcy a poszczególnymi Patronami, odpowiada umowie darowizny. Darczyńcą w tym przypadku jest każdy Patron, przekazujący jakiekolwiek środki pieniężne na rzecz Wnioskodawcy (za pośrednictwem portalu X.). Na poparcie swojego stanowiska Wnioskodawca przywołał interpretacje indywidualną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz.U. z 2019 r. poz. 1813 ze zm.), podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej „podatkiem”, podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem m.in. darowizny.

Ustawa o podatku od spadków i darowizn nie zawiera pojęcia „darowizna”, dlatego w tym zakresie odwołać się należy do odpowiednich przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U. z 2020 r. poz. 1740 ze zm.).

Zgodnie z art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego, przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Darowizna należy do czynności, których celem jest dokonanie aktu przysporzenia majątkowego bez ekwiwalentu w postaci świadczenia wzajemnego i polega najczęściej na przesunięciu jakiegoś dobra majątkowego z majątku darczyńcy do majątku obdarowanego. Świadczenie ma charakter nieodpłatny, gdy druga strona umowy nie zobowiązuje się do jakiegokolwiek świadczenia w zamian za uczynioną darowiznę.

Z treści art. 890 § 1 ww. ustawy wynika natomiast, iż oświadczenie darczyńcy powinno być złożone w formie aktu notarialnego. Jednakże umowa darowizny zawarta bez zachowania tej formy staje się ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione.

Zatem daną czynność można uznać za darowiznę, jeżeli posiada cechy tegoż zobowiązania, tzn. gdy zostanie złożone oświadczenie darczyńcy o przekazaniu darowizny oraz oświadczenie obdarowanego o jej przyjęciu, a ponadto czynność ta musi polegać na nieodpłatnym świadczeniu darczyńcy (kosztem jego majątku) na rzecz obdarowanego, pod warunkiem, że czynność ta nie została wymieniona w treści art. 889 ustawy.

Przepis art. 5 ustawy o podatku od spadków i darowizn stanowi, że obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych.

Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy obowiązek podatkowy powstaje – przy nabyciu w drodze darowizny – z chwilą złożenia przez darczyńcę oświadczenia w formie aktu notarialnego, a w razie zawarcia umowy bez zachowania przewidzianej formy – z chwilą spełnienia przyrzeczonego świadczenia; jeżeli ze względu na przedmiot darowizny przepisy wymagają szczególnej formy dla oświadczeń obu stron, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą złożenia takich oświadczeń.

Wysokość podatku od spadków i darowizn ustala się w zależności od grupy podatkowej, do której zaliczony jest nabywca. Zaliczenie do jednej z trzech grup podatkowych odbywa się w zależności od jego stopnia pokrewieństwa albo powinowactwa z osobą, od której lub po której zostały nabyte rzeczy i prawa majątkowe.

Zgodnie z art. 14 ust. 3 ustawy o podatku od spadków i darowizn do poszczególnych grup podatkowych zalicza się:

  1. do grupy I – małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, zięcia, synową, rodzeństwo, ojczyma, macochę i teściów;
  2. do grupy II – zstępnych rodzeństwa, rodzeństwo rodziców, zstępnych i małżonków pasierbów, małżonków rodzeństwa i rodzeństwo małżonków, małżonków rodzeństwa małżonków, małżonków innych zstępnych;
  3. do grupy III – innych nabywców.

Stosownie natomiast do art. 9 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podlega nabycie przez nabywcę, od jednej osoby, własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej:

  1. 9 637 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do I grupy podatkowej;
  2. 7 276 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do II grupy podatkowej;
  3. 4 902 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do III grupy podatkowej.

Jeżeli nabycie własności rzeczy i praw majątkowych od tej samej osoby następuje więcej niż jeden raz, do wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych dolicza się wartość rzeczy i praw majątkowych nabytych od tej osoby lub po tej samej osobie w okresie 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie (art. 9 ust. 2 zdanie pierwsze ustawy o podatku od spadków i darowizn).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy podatek oblicza się od nadwyżki podstawy opodatkowania ponad kwotę wolną od podatku. Podatek naliczany jest zależnie od wartości otrzymanej darowizny, według tabeli określonej w tym przepisie.

Jeżeli wartość darowizny od jednego darczyńcy przekroczy kwotę wolną od podatku w okresie wskazanym powyżej wówczas w myśl art. 17a ust. 1 ww. ustawy, podatnicy podatku są obowiązani, z zastrzeżeniem ust. 2, złożyć, w terminie miesiąca od dnia powstania obowiązku podatkowego, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego zeznanie podatkowe o nabyciu rzeczy lub praw majątkowych według ustalonego wzoru. Do zeznania podatkowego dołącza się dokumenty mające wpływ na określenie podstawy opodatkowania.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, w ramach której organizuje koncerty na żywo. Poza tym prowadzi kanał muzyczny na kanale (…).

W celu uzyskania środków pieniężnych niezbędnych do sfinansowania nagrań piosenek lub wyprodukowania materiałów autorskich i zamieszczenia ich na kanale (…), Wnioskodawca założył swój profil, w portalu internetowym X. Serwis ten umożliwia twórcom ogłaszanie się w celu zebrania wsparcia finansowego od darczyńców, nazywanych Patronami. Osoby chętne wspierać rozwój kanału na (...), dokonują wpłat za pośrednictwem portalu X.; mogą zadeklarować wsparcie w postaci równych, miesięcznych wpłat lub jednorazowej pomocy finansowej. Wnioskodawca ustanowił progi wpłat od darczyńców w wysokości 5 zł, 10 zł, 20 zł, 30 zł, 50 zł, 100 zł, 200 zł, 500 zł, 1000 zł miesięcznie, jednakże wspierający mają pełną dowolność w wyborze progów wpłat oraz nie są zobowiązani do stałego, cyklicznego przekazywania zadeklarowanych wpłat. Za pośrednictwem portalu X. Wnioskodawca ma możliwość podziękowania swoim Patronom i symbolicznie wyrazić wdzięczność za ich wsparcie, w postaci przesyłania raz w miesiącu mailem jednorazowych imiennych certyfikatów z podziękowaniami oraz linków do materiałów ujawniających pracę zakulisową nad nagraniami wraz komentarzami dotyczącymi procesu twórczego nad nagraniami.

Kwoty pieniężne otrzymywane przez Niego z portalu X. stanowią darowiznę w rozumieniu art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. z 2020 r. poz. 1740). Stosunek prawny pomiędzy Wnioskodawcą a poszczególnymi Patronami, odpowiada umowie darowizny. Darczyńcą w tym przypadku jest każdy Patron, przekazujący jakiekolwiek środki pieniężne na rzecz Wnioskodawcy za pośrednictwem portalu X.

Osoby dokonujące wpłat na rzecz Wnioskodawcy czynią to nieodpłatnie (kosztem swojego majątku), nie otrzymują w zamian żadnego świadczenia ze strony Wnioskodawcy, jedynie wyraża on swoją wdzięczność.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy wskazać, że skoro wpłaty dokonywane przez osoby wspierające stanowią darowizny, to podlegają opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn (chyba, że będą one wynikać jednoznacznie z innych niż darowizna stosunków zobowiązaniowych). Jednak, jak wynika z treści wniosku, w przedstawionym opisie zdarzenia stosunek prawny pomiędzy Wnioskodawcą a osobami wspierającymi, odpowiada umowie darowizny. Darczyńcą w tym przypadku jest każda osoba wspierająca, przekazująca środki pieniężne na rzecz Wnioskodawcy (za pośrednictwem portalu X.).

Opodatkowanie podatkiem od spadków i darowizn kształtuje się w zależności od przyporządkowania wpłacającego do odpowiedniej grupy podatkowej oraz od wysokości darowanej przez wpłacającego kwoty (o czym stanowi cytowany już art. 9 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn).

Z uwagi na fakt, że wspierający mogą dokonywać na rzecz Wnioskodawcy darowiznę wielokrotnie, zastosowanie znajdzie ww. art. 9 ust. 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, zgodnie z którym jeżeli nabycie własności rzeczy i praw majątkowych od tej samej osoby następuje więcej niż jeden raz, do wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych dolicza się wartość rzeczy i praw majątkowych nabytych od tej osoby lub po tej samej osobie w okresie 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie.

Zatem Wnioskodawca jest zobowiązany do składania zeznania podatkowego w każdej sytuacji, w której kwota otrzymana od jednej osoby sumarycznie w ciągu 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie otrzymanie darowizny przekroczy 9.637 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do I grupy podatkowej, 7.276 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do II grupy podatkowej, 4.902 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do III grupy podatkowej. Zeznanie podatkowe należy składać z tytułu otrzymania darowizny od każdej osoby fizycznej odrębnie, w terminie miesiąca od dnia, w którym powstał obowiązek podatkowy, czyli od dnia otrzymania darowizny.

Jak wprost wynika z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn jako podstawę opodatkowania przyjmuje się wartość darowizny pomniejszoną o kwotę wolną od podatku. Zatem należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że podatek od spadków i darowizn od otrzymanej łącznej kwoty darowizny od jednej osoby w ciągu 5 lat, należy obliczyć od nadwyżki podstawy opodatkowania ponad kwotę wolną od podatku.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r., poz. 2325, ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP:/KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj