Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.134.2021.2.ŁN
z 20 maja 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 marca 2021 r. (data wpływu za pośrednictwem ePUAP 11 marca 2021 r.), uzupełnionym w dniu 28 kwietnia 2021 r. (data wpływu za pośrednictwem ePUAP 28 kwietnia 2021 r.) na wezwanie Organu z dnia 19 kwietnia 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług świadczonych na rzecz niemieckiej firmy - jest nieprawidłowe.



UZASADNIENIE


W dniu 11 marca 2021 r. za pośrednictwem ePUAP wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług świadczonych na rzecz niemieckiej firmy. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 28 kwietnia 2021 r. na wezwanie Organu z dnia 19 kwietnia 2021 r.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Spółka jest podwykonawcą (jednym z wielu) niemieckiej firmy świadczącej usługi montażu i demontażu maszyn, która to firma wykonuje te usługi na terenie całych Niemiec oraz innych krajów Unii Europejskiej na rzecz podmiotów gospodarczych. Spółka świadczy na rzecz niemieckiego kontrahenta na terenie Niemiec usługi montażu i demontażu okablowania maszyn specjalistycznych w fabrykach. Rozliczenie transakcji następuje w euro. Spółka posiada numer identyfikacji podatkowej nadany przez niemieckie organy dla celów rozliczenia podatku VAT w Niemczech.

Zlecenia, które Spółka wykonuje na rzecz niemieckiego kontrahenta mają brzmienie:

  • „Montaż elektryczny technologii przenośnikowej”;
  • „Okablowanie maszyn”.

Prace montażowe Spółki polegają tylko i wyłącznie na okablowaniu (elektryka) maszyn i nie ingerują w elementy zespolone z nieruchomością. Linia zrobotyzowana jest tak przygotowana, aby okablowanie maszyn na odcinku od maszyny do stałego elementu zasilania elektrycznego w budynku, było możliwe do montażu i demontażu bez uszkodzenia infrastruktury maszyny (wszystkich elementów maszyny) oraz budynku (ścian, podłóg, sufitów). Łączenie maszyny z nieruchomością odbywa się za pomocą kotew.

Sama maszyna, jest zakotwiczona w następujący sposób:

  1. do podłoża budynku przytwierdzone zostają ramy (konstrukcje metalowe), przykręca się je do podłoża śrubami;
  2. następnie do nich przytwierdzane są (spawane lub przykręcane śrubami) poszczególne elementy maszyn;
  3. ostatecznie konstrukcje metalowe wraz z urządzeniami (maszynami) są przytwierdzane do podłoża za pomocą śrub i innych elementów w sposób trwały.


Istnieje jednak techniczna możliwość ich odłączenia, demontażu, choć nie w łatwy sposób.


Dużo elementów ulega wtedy trwałemu uszkodzeniu, zniszczeniu i nie nadaje się do ponownego wykorzystania.


Spółka w ogóle nie zajmuje się montażem oraz demontażem maszyn, do tego zatrudniany jest inny podwykonawca. Spółka świadczy tylko i wyłącznie usługi związane z okablowaniem maszyn.


Ponadto w uzupełnieniu Wniosku na pytania Organu:

  1. w jakim kraju posiada siedzibę „niemiecka firma”

    Wnioskodawca wskazał, że niemiecka firma posiada siedzibę w Niemczech, niemiecki numer podatkowy oraz rozlicza się podatkowo w Niemczech;
  2. czy Wnioskodawca świadczy usługi na rzecz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej „niemieckiej firmy” znajdującego się w innym kraju (niż kraj, w którym posiada siedzibę działalności gospodarczej)
    Wnioskodawca wskazał, że Spółka nie świadczy usługi na rzecz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej niemieckiej firmy znajdującego się w innym kraju (niż kraj, w którym posiada siedzibę działalności gospodarczej);
  3. na czym konkretnie polegają usługi świadczone przez „niemiecką firmę” na rzecz podmiotów gospodarczych
    Wnioskodawca wskazał, że usługi świadczone przez niemiecką firmę na rzecz podmiotów gospodarczych polegają na:
    • montażu oraz demontażu maszyn i systemów specjalnych,
    • przebudowie, konserwacji i naprawie maszyn,
    • pracach elektrycznych w inżynierii mechanicznej,
    • pracach spawalniczych,
    • budowaniu konstrukcji metalowo-stalowych;
  4. na czym konkretnie polegają świadczone przez Spółkę na rzecz niemieckiej firmy „usługi montażu i demontażu okablowania maszyn specjalistycznych w fabrykach”, z czym konkretnie należy utożsamiać „okablowanie maszyny
    Wnioskodawca wskazał, że pracownicy Spółki podczas realizacji zleceń, zajmują się okablowaniem maszyn – podłączają lub demontują okablowanie maszyny w sposób taki, że prowadzą kable wyznaczoną trasą, tzw. korytami kablowymi, podłączają lub odłączają kable do/od maszyny;
  5. czy „okablowanie maszyny” NIE stanowi głównej instalacji elektrycznej budynku
    Wnioskodawca wskazał, że okablowanie maszyny nie stanowi głównej instalacji budynku;
  6. co konkretnie należy rozumieć przez stwierdzenie, że usługi świadczone przez Wnioskodawcę „nie ingerują w elementy zespolone z nieruchomością”
    Wnioskodawca wskazał, że pracownicy Spółki podczas realizacji zleceń zajmują się okablowaniem maszyn – podłączają lub demontują okablowanie maszyny w taki sposób, że prowadzą kable wyznaczoną trasą, tzw. korytami kablowymi oraz podłączają lub odłączają kable do/od maszyny; prace wykonywane przez Wnioskodawcę nie ingerują w elementy zespolone z nieruchomością, to oznacza, że Wnioskodawca nie ingeruje w elementy konstrukcyjne budynku (ściany, sufit, podłoga);
  7. czy „okablowanie maszyny” stanowi integralną część danej maszyny, czy „okablowanie maszyny” stanowi element składowy danej maszyny bez którego daną maszynę uważano by za niekompletną
    Wnioskodawca wskazał, że okablowanie maszyny nie stanowi integralnej część danej maszyny; okablowanie maszyny nie stanowi elementu składowego danej maszyny bez którego daną maszynę uważano by za niekompletną;
  8. czy „okablowanie” jest konieczne lub wysoce potrzebne dla danej maszyny, czy bez „okablowania” maszyna staje się bezużyteczna
    Wnioskodawca wskazał, że okablowanie jest konieczne dla danej maszyny, bez okablowania maszyna staje się bezużyteczna;
  9. czy podczas ewentualnego usunięcia/przeniesienia maszyny (której dotyczą świadczone przez Wnioskodawcę usługi) budynek ulegnie poważnemu uszkodzeniu lub znacznej zmianie stanu fizycznego
    Wnioskodawca wskazał, że podczas ewentualnego usunięcia/przeniesienia maszyny (której dotyczą świadczone przez Spółkę usługi) budynek nie ulegnie poważnemu uszkodzeniu lub znacznej zmianie stanu fizycznego; naruszona zostanie podłoga, w taki sposób, że zostaną widoczne ślady po zdemontowanych stelażach, ramach maszyn, które były przytwierdzone do podłoża kotwami/śrubami (dziury w podłodze po śrubach lub kotwach);
  10. czy powstałe podczas ewentualnego usunięcia/przeniesienia maszyny (której dotyczą świadczone przez Wnioskodawcę usługi) uszkodzenia lub zmiany będzie można łatwo naprawić
    Wnioskodawca wskazał, że powstałe podczas ewentualnego usunięcia/przeniesienia maszyny (której dotyczą świadczone przez Spółkę usługi) uszkodzenia lub zmiany będzie można stosunkowo łatwo naprawić poprzez zaślepienie ubytków podłoża – służy do tego szeroko dostępna chemia budowlana, tzw. kotwa chemiczna;
  11. jakie konkretnie uszkodzenia/zmiany w budynku spowoduje ewentualne usunięcie/przeniesienie maszyny (której dotyczą świadczone przez Wnioskodawcę usługi)
    Wnioskodawca wskazał, że podczas ewentualnego usunięcia/przeniesienia maszyny (której dotyczą świadczone przez Spółkę usługi) naruszona zostanie podłoga w taki sposób, że zostaną widoczne ślady po zdemontowanych ramach, stelażu maszyn, które były przytwierdzone do podłoża kotwami/śrubami;
  12. czy ewentualne usunięcie/przeniesienie maszyny (której dotyczą świadczone przez Wnioskodawcę usługi) wymaga wykorzystania specjalistycznego sprzętu, fachowej wiedzy
    Wnioskodawca wskazał, że usunięcie lub przeniesienie maszyny (której dotyczą świadczone przez Spółkę usługi) wymaga wykorzystania specjalistycznego sprzętu, fachowej wiedzy; relokacje maszyn (których dotyczą świadczone przez Spółkę usługi) są powszechnym zdarzeniem w branży maszyn przemysłowych, dlatego już na etapie budowy lub przygotowywania hali produkcyjnej do montażu maszyn (których dotyczą świadczone przez Spółkę usługi) przygotowuje się instalację elektryczną budynku tak, aby możliwy był demontaż tej instalacji; istnieje wiele firm, których podstawową działalnością jest fachowe świadczenie usług relokacji maszyn przemysłowych;
  13. czy po ewentualnym usunięciu/przeniesieniu maszyny (której dotyczą świadczone przez Wnioskodawcę usługi) maszyna wymaga naprawy, traci wartość lub nie może już służyć żadnemu celowi bądź do tego samego celu
    Wnioskodawca wskazał, że po ewentualnym usunięciu/przeniesieniu maszyny (której dotyczą świadczone przez spółkę usługi) maszyna nie traci wartości i może służyć do tego samego celu w innej lokalizacji; maszyna może wymagać naprawy, jeśli ulegnie uszkodzeniu podczas demontażu lub samego transportu.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy opisane usługi okablowania urządzeń tworzących linię produkcyjną w fabryce położonej na terenie Niemiec lub innego państwa Unii Europejskiej, należy traktować jako usługi związane z nieruchomością, a tym samym niniejszych usług Spółka nie powinna opodatkowywać na terytorium Polski?


Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):


Wnioskodawca powinien zastosować art. 28e ustawy o VAT i nie opodatkowywać usług na terenie Polski.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powołanego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a. Natomiast ilekroć jest mowa o terytorium państwa członkowskiego - rozumie się przez to terytorium państwa wchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a (art. 2 pkt 4 ustawy).

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Towarami zaś są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Z opisu sprawy wynika, że Spółka jest podwykonawcą niemieckiej firmy posiadającej siedzibę w Niemczech świadczącej usługi montażu i demontażu maszyn. Spółka nie świadczy usługi na rzecz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej niemieckiej firmy znajdującego się w innym kraju (niż kraj, w którym posiada siedzibę działalności gospodarczej). Spółka świadczy na rzecz niemieckiego kontrahenta na terenie Niemiec usługi montażu i demontażu okablowania maszyn specjalistycznych w fabrykach (Spółka w ogóle nie zajmuje się montażem oraz demontażem maszyn, do tego zatrudniany jest inny podwykonawca). Pracownicy Spółki podczas realizacji zleceń, zajmują się okablowaniem maszyn – podłączają lub demontują okablowanie maszyny w sposób taki, że prowadzą kable wyznaczoną trasą, tzw. korytami kablowymi, podłączają lub odłączają kable do/od maszyny. Prace wykonywane przez Wnioskodawcę nie ingerują w elementy zespolone z nieruchomością, co oznacza, że Wnioskodawca nie ingeruje w elementy konstrukcyjne budynku (ściany, sufit, podłoga). Linia zrobotyzowana jest tak przygotowana, aby okablowanie maszyn na odcinku od maszyny do stałego elementu zasilania elektrycznego w budynku, było możliwe do montażu i demontażu bez uszkodzenia infrastruktury maszyny (wszystkich elementów maszyny) oraz budynku (ścian, podłóg, sufitów). Okablowanie maszyny nie stanowi głównej instalacji budynku. Okablowanie maszyny nie stanowi integralnej część danej maszyny. Okablowanie jest konieczne dla danej maszyny, bez okablowania maszyna staje się bezużyteczna. Podczas ewentualnego usunięcia/przeniesienia maszyny budynek nie ulegnie poważnemu uszkodzeniu lub znacznej zmianie stanu. Podczas ewentualnego usunięcia/przeniesienia maszyny naruszona zostanie podłoga w taki sposób, że zostaną widoczne ślady po zdemontowanych ramach, stelażu maszyn, które były przytwierdzone do podłoża kotwami/śrubami. Powstałe podczas ewentualnego usunięcia/przeniesienia maszyny uszkodzenia lub zmiany będzie można stosunkowo łatwo naprawić poprzez zaślepienie ubytków podłoża – służy do tego szeroko dostępna chemia budowlana, tzw. kotwa chemiczna. Po ewentualnym usunięciu/przeniesieniu maszyny maszyna nie traci wartości i może służyć do tego samego celu w innej lokalizacji; maszyna może wymagać naprawy, jeśli ulegnie uszkodzeniu podczas demontażu lub samego transportu.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy świadczone usługi okablowania należy traktować jako usługi związane z nieruchomością, które powinny być opodatkowane zgodnie z art. 28e ustawy w miejscu położenia nieruchomości, a zatem poza terytorium Polski.


Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy należy zauważyć, że podatek od towarów i usług jest podatkiem o charakterze terytorialnym, co oznacza, że opodatkowaniu w danym państwie podlegają tylko te czynności, które zostaną uznane za wykonane w tym państwie.


Kwestie dotyczące miejsca świadczenia przy świadczeniu usług uregulowane zostały w rozdziale 3 działu V ustawy. Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania ww. rozdziału:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6;
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.


Wskazany art. 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.


Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.


Jak stanowi ust. 2 art. 28b ustawy w przypadku, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.


Z powyższych przepisów ustawy wynika zatem, że co do zasady, usługa świadczona na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy inna niż wskazana w art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy podlega opodatkowaniu w miejscu siedziby działalności gospodarczej usługobiorcy, chyba że jest świadczona dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługobiorcy, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, wówczas miejscem świadczenia tej usługi jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego ta usługa jest świadczona.


Natomiast w myśl art. 28e ustawy, miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.


Przepis art. 28e ustawy – jak wynika z jego brzmienia – stanowi wyjątek od zasady, przyjmując jako kryterium nie usytuowanie podmiotu, lecz przedmiotu, którym jest nieruchomość. Usługi które jej wprost dotyczą, mają być opodatkowane według jej miejsca położenia. Kryterium położenia nieruchomości jest tu zatem decydujące – determinuje ono docelowo miejsce opodatkowania usługi związanej z daną nieruchomością. Co istotne, zasada wyrażona w art. 28e ustawy obejmuje wyłącznie usługi, które dotyczą konkretnej nieruchomości – jedynie wówczas można w praktyce zastosować opodatkowanie w miejscu położenia nieruchomości.


Także Dyrektywa Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1, ze zm.) w art. 47 przewiduje, że miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomością, w tym usług rzeczoznawców i agentów nieruchomości, usług zakwaterowania w sektorze hotelarskim lub sektorach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub w miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, przyznawanie prawa użytkowania nieruchomości oraz usług związanych z przygotowywaniem i koordynacją prac budowlanych, takich jak usługi architektów i biur nadzoru budowlanego, jest miejsce, w którym znajduje się dana nieruchomość.


Ustawa nie zawiera definicji pojęcia „nieruchomość” oraz pojęcia „usługi związanej z nieruchomościami”. Niemniej jednak ustawodawca unijny wychodząc naprzeciw oczekiwaniom państw członkowskich wprowadził rozporządzeniem wykonawczym Rady (UE) nr 1042/2013 z dnia 7 października 2013 r. (Dz. Urz. UE L Nr 284 z 26.10.2013 r., s. 1) zmianę do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23.03.2011, str. 1 ze zm.) – zwanego dalej rozporządzeniem 282/2011 – pojęcie „nieruchomość”, jak również wyjaśnił, na czym polegają „usługi związane z nieruchomościami”.


Zgodnie z art. 13b rozporządzenia 282/2011 – do celów stosowania dyrektywy 2006/112/WE za „nieruchomość” uznaje się:


  1. każdą określoną część ziemi, na jej powierzchni lub pod jej powierzchnią, która może stać się przedmiotem własności i posiadania;
  2. każdy budynek lub każdą konstrukcję przytwierdzone do gruntu lub w nim osadzone powyżej lub poniżej poziomu morza, których nie można w łatwy sposób zdemontować lub przenieść;
  3. każdy zainstalowany element stanowiący integralną część budynku lub konstrukcji, bez którego budynek lub konstrukcja są niepełne, taki jak drzwi, okna, dachy, schody i windy;
  4. każdy element, sprzęt lub maszynę zainstalowane na stałe w budynku lub konstrukcji, które nie mogą być przeniesione bez zniszczenia lub zmiany budynku lub konstrukcji.


W myśl art. 31a ust. 1 rozporządzenia 282/2011 – usługi związane z nieruchomościami, o których mowa w art. 47 dyrektywy 2006/112/WE, obejmują jedynie te usługi, które mają wystarczająco bezpośredni związek z daną nieruchomością. Usługi uważa się za mające wystarczająco bezpośredni związek z nieruchomością w następujących przypadkach:

  1. gdy wywodzą się z nieruchomości, a dana nieruchomość stanowi element składowy usługi i jest elementem centralnym oraz niezbędnym z punktu widzenia świadczonych usług;
  2. gdy są świadczone w odniesieniu do nieruchomości lub dla niej przeznaczone i mają na celu zmianę prawnego lub fizycznego stanu danej nieruchomości.


Jednocześnie w art. 31a ust. 2 rozporządzenia 282/2011 zawarto wykaz przykładowych usług, które należy uznać za związane z nieruchomościami, czyli usług objętych zakresem stosowania art. 47 dyrektywy 2006/112/WE. Co więcej w art. 31a ust. 3 rozporządzenia 282/2011 zawarto wykaz przykładowych usług, których nie należy traktować jako usług związanych z nieruchomościami, czyli usług nieobjętych zakresem stosowania art. 47 dyrektywy 2006/112/WE.


Zatem szczególne miejsce świadczenia określone w art. 28e ustawy dotyczy wyłącznie usług, które ściśle odnoszą się do konkretnej określonej co do miejsca położenia nieruchomości. W konsekwencji usługą związaną z nieruchomością nie jest każda dowolna usługa wykazująca chociażby najmniejszy związek z daną nieruchomością, lecz jedynie usługa która wprost odnosi się do konkretnej (określonej co do położenia) nieruchomości będącej też centralnym punktem usługi bądź też, ma na celu zmianę prawnego lub fizycznego stanu konkretnej (określonej co do położenia) nieruchomości.


W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca świadczy usługi montażu i demontażu okablowania maszyn specjalistycznych w fabrykach. Przy tym prace wykonywane przez Wnioskodawcę nie ingerują w elementy zespolone z nieruchomością. Okablowanie maszyny nie stanowi głównej instalacji budynku. Okablowanie maszyny nie stanowi integralnej część danej maszyny. Jednocześnie podczas ewentualnego usunięcia/przeniesienia maszyny budynek nie ulegnie poważnemu uszkodzeniu lub znacznej zmianie stanu (naruszona zostanie podłoga w taki sposób, że zostaną widoczne ślady po zdemontowanych ramach, stelażu maszyn, które były przytwierdzone do podłoża kotwami/śrubami). Powstałe podczas ewentualnego usunięcia/przeniesienia maszyny uszkodzenia lub zmiany będzie można stosunkowo łatwo naprawić poprzez zaślepienie ubytków podłoża. Co więcej po ewentualnym usunięciu/przeniesieniu maszyny maszyna nie traci wartości i może służyć do tego samego celu w innej lokalizacji (maszyna może wymagać naprawy, jeśli ulegnie uszkodzeniu podczas demontażu lub samego transportu). Zatem biorąc pod uwagę informacje wskazane przez Wnioskodawcę należy stwierdzić, że usługi okablowania nie mają bezpośredniego związku z nieruchomością w rozumieniu art. 28e ustawy. Tym samym świadczone usługi okablowania nie stanowią usług, do których znajduje zastosowanie art. 28e ustawy. Jednocześnie do usług okablowania nie znajdują zastosowania szczególne zasady ustalania miejsca świadczenia usług wynikające z art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy. W konsekwencji miejsce świadczenia usług okablowania należy ustalić na podstawie art. 28b ustawy. W analizowanym przypadku zleceniodawca, na rzecz którego Wnioskodawca świadczy usługi okablowania jest firmą posiadającą siedzibę w Niemczech i Spółka nie świadczy usługi na rzecz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej niemieckiej firmy znajdującego się w innym kraju niż kraj, w którym posiada siedzibę działalności gospodarczej. Zatem stosownie do art. 28b ust. 1 ustawy świadczone usługi okablowania podlegają opodatkowaniu w kraju, w którym firma niemiecka będąca usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, tj. w analizowanym przypadku na terytorium Niemiec. Tym samym świadczone usługi okablowania nie podlegają opodatkowaniu na terytorium Polski.


W konsekwencji, świadczone usługi okablowania nie stanowią usług, do których znajduje zastosowania art. 28e ustawy a tym samym nie podlegają opodatkowaniu na terytorium kraju położenia nieruchomości. Niemniej jednak nie podlegają opodatkowaniu na terytorium Polski, gdyż firma niemiecka będąca usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej poza terytorium Polski.


Zatem, mając na uwadze wskazanie przez Wnioskodawcę, że powinien zastosować art. 28e ustawy stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP lub /KIS/wnioski (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj