Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.381.2021.1.MKU
z 26 maja 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 11 maja 2021 r. (data wpływu 12 maja 2021 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania poniesionych kosztów podatku VAT, związanych z realizacją przyszłych zakupów, dotyczących projektu pn.: … -jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 maja 2021 r. wpłynął ww. wniosek w zakresie możliwości odzyskania poniesionych kosztów podatku VAT, związanych z realizacją przyszłych zakupów, dotyczących projektu pn.: … .

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Powiat … jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług i dla celów transakcji objętych podatkiem VAT posługuje się nadanym numerem NIP. Powiat … z dniem 1 stycznia 2017 r. dokonał centralizacji rozliczeń podatku VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami organizacyjnymi. W konsekwencji to Powiat dokonuje rozliczeń podatku VAT od czynności opodatkowanych wykonywanych zarówno przez Powiat jak i jego jednostki organizacyjne, w tym przez … Liceum Ogólnokształcące ….

Powiat … zamierza ubiegać się o dofinansowanie ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w … w ramach konkursu pn. ….

Dofinansowanie dotyczy zadania pn.: … .

Przedsięwzięcie dotyczy utworzenia ekopracowni z obecnej pracowni chemicznej, w której pomoce dydaktyczne w znacznej części są wyeksploatowane i przestarzałe. To samo dotyczy mebli czy też różnego typu szafek i stołów laboratoryjnych. Z obecnie posiadanych pomocy dydaktycznych, mebli, sprzętu audio - video, które pozostaną na wyposażeniu ekopracowni do użytku nadają się jedynie dygestorium, plansza dydaktyczna oraz rzutnik multimedialny z ekranem.

Nowopowstała ekopracownia będzie pracownią przedmiotów przyrodniczych, w tym z zakresu chemii i biologii, która służyć będzie realizacji zajęć dydaktycznych w ramach podstawy programowej bazującej w istotnej części na metodzie oglądowej i doświadczalnej. Planowane jest zorganizowanie kółka ekologicznego … W tym celu pomieszczenie zostanie odpowiednio umeblowane w ławki, szafy, krzesła i inny specjalistyczny sprzęt, który ze względu na różnego rodzaju substancje chemiczne musi być wykonany z materiałów o wysokiej odporności chemicznej oraz termicznej.

Przewiduje się zakup następującego wyposażenia: stół laboratoryjny z płytami ceramicznymi ze zlewem mobilnym, dygestorium mobilne ze zlewem, szafka wodna ze zlewem chemoodpornym, płyta ociekowa, tablica akademicka interaktywna oraz rolety wertykalne. Oprócz ww. mebli do pracowni zostanie zakupione biurko i krzesło nauczycielskie, zestaw do sadzenia kwiatów ze zróżnicowanym pH gleby (drewniane doniczki, ziemia, folia zabezpieczająca), oraz sprzęt audiowizualny.

Zakupione zostaną również tabliczki/etykiety do oznaczania roślin będących na wyposażeniu pracowni.

Projekt przewiduje również zakup pomocy dydaktycznych związanych bezpośrednio z edukacją ekologiczną min. takich jak: zestaw do badania wody, gleby i powietrza, miernik gleby pH-metr, luksometr i higrometr, zestaw do doświadczeń z elektrochemii, zestaw szkła laboratoryjnego, statyw do probówek, plansza - układ okresowy pierwiastków chemicznych.

Do ekopracowni zostaną również zakupione rośliny doniczkowe takie jak: Skrzydłokwiat, Zamioculas zamiifolia, Philodendron scansens brasil, Syngonium pixie.

Pomieszczenie zostanie wyposażone w sprzęt audio video (zestaw interaktywny z projektorem, wizualizer, głośniki).

Realizatorem umowy zawartej przez Powiat … z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w … w ramach konkursu „…”, będzie … Liceum Ogólnokształcące im. …- Jednostka Organizacyjna Powiatu nie posiadająca osobowości prawnej. Jednostka prowadzi oświatową działalność statutową w oparciu o przepisy Ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (Dz.U. z 2019 r. poz. 1481 z póź. zm.), realizując zadania publiczne.

Faktury zakupowe w ramach realizacji ww. projektu zostaną wystawione na Powiat … jako nabywcę, a jako odbiorca wskazane zostanie… Liceum Ogólnokształcące …..

Realizacja projektu zostanie sfinansowana ze środków własnych oraz Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ….

Efekty realizacji projektu nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej, będą wykorzystywane tylko i wyłącznie do realizacji zadania, do którego szkoła została powołana tj. zadania z zakresu edukacji publicznej.

Termin rozpoczęcia realizacji zadania - 01 październik 2021 r.

Termin zakończenia realizacji zadania - 30 kwiecień 2022 r.

W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytanie:

  1. Czy Powiat … ma prawną możliwość odzyskania poniesionych kosztów podatku VAT, związanych z realizacją przyszłych zakupów, dotyczących projektu z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w …, przystępując do konkursu pn. …?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ad. 1) Naszym zdaniem Powiat … nie posiada możliwości odzyskania poniesionych kosztów podatku VAT w ramach projektu z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w …, przystępując do konkursu pn. …, ponieważ nie zostaną spełnione przesłanki art. 86 ust. 1 z Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2020 poz. 106 ze zm.), zgodnie z którym „w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124”. Z powyższego wynika, iż warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Powiat przy realizacji tego projektu nie będzie występował w roli podatnika VAT lecz tylko będzie wykonywał swoje zadania jako organ władzy publicznej. W związku z powyższym cała wartość podatku VAT określonego na fakturach zakupu od dokonywanych nabyć, sfinansowanych zarówno z WFOŚ i GW w … jak i Budżetu Powiatu, a dotycząca projektu … nie będzie podlegała odliczeniu w deklaracji VAT-7 Powiatu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej - na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy - należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zmiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

O publicznym charakterze działania jednostki samorządu terytorialnego przesądza to, że wykonywanie zadań publicznych odbywa się na podstawie przepisów powszechnie obowiązujących oraz że przez te działania zaspokajane są zbiorowe potrzeby wspólnoty samorządowej.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług i dla celów transakcji objętych podatkiem VAT posługuje się nadanym numerem NIP. Powiat … zamierza ubiegać się o dofinansowanie ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w … w ramach konkursu pn. …

Dofinansowanie dotyczy zadania pn.: …

Przedsięwzięcie dotyczy utworzenia ekopracowni z obecnej pracowni chemicznej, w której pomoce dydaktyczne w znacznej części są wyeksploatowane i przestarzałe. To samo dotyczy mebli czy też różnego typu szafek i stołów laboratoryjnych. Z obecnie posiadanych pomocy dydaktycznych, mebli, sprzętu audio - video, które pozostaną na wyposażeniu ekopracowni do użytku nadają się jedynie dygestorium, plansza dydaktyczna oraz rzutnik multimedialny z ekranem.

Realizatorem umowy zawartej przez Powiat … z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w … w ramach konkursu …, będzie 1 Liceum Ogólnokształcące … - Jednostka Organizacyjna Powiatu nie posiadająca osobowości prawnej. Jednostka prowadzi oświatową działalność statutową w oparciu o przepisy Ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r., realizując zadania publiczne.

Faktury zakupowe w ramach realizacji ww. projektu zostaną wystawione na Powiat … jako nabywcę, a jako odbiorca wskazane zostanie… Liceum Ogólnokształcące … w ….

Realizacja projektu zostanie sfinansowana ze środków własnych oraz Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ….

Efekty realizacji projektu nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej, będą wykorzystywane tylko i wyłącznie do realizacji zadania, do którego szkoła została powołana tj. zadania z zakresu edukacji publicznej.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odzyskania poniesionych kosztów podatku VAT, związanych z realizacją przyszłych zakupów, dotyczących projektu pn.: ….

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W analizowanej sprawie nie jest spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług, gdyż skoro efekty realizacji projektu nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej, bo będą wykorzystywane tylko i wyłącznie do realizacji zadania, do którego szkoła została powołana tj. zadania z zakresu edukacji publicznej, to również nabywane w związku z realizacją tego projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, Wnioskodawcy nie przysługuje również z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie realizowanego projektu Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 80). Zaznaczyć należy, że ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia warunków wymienionych w ww. rozporządzeniu, nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów rozdziału 4 ww. rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis zdarzenia, należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania poniesionych kosztów podatku VAT, związanych z realizacją przyszłych zakupów, dotyczących projektu pn.: … .

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj