Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-1.4011.238.2021.1.DJ
z 21 maja 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 lutego 2021 r. (data wpływu 23 lutego 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymywania świadczeń emerytalnych z pracowniczych programów emerytalnych z Wielkiej Brytanii – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lutego 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymywania świadczeń emerytalnych z pracowniczych programów emerytalnych z Wielkiej Brytanii.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca posiada obywatelstwo polskie, rezydencję podatkową i nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce, zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o PDOF z dnia 26 lipca 1991 r. Wnioskodawca posiada miejsce zamieszkania na terytorium RP, przebywa w Polsce na stałe i posiada tu centrum interesów życiowych.

Wnioskodawca w okresie od lipca 2004 r. do grudnia 2017 r. przebywał i pracował w Wielkiej Brytanii, gdzie miał status rezydenta podatkowego i gdzie odprowadzał podatek dochodowy. Od października 2004 r. do grudnia 2017 r. pracował w firmie (…). Był tam uczestnikiem dwóch programów emerytalnych. Od października 2005 r. do października 2011 r. był to pracowniczy program emerytalny prowadzony przez pracodawcę (…). Program ten został zakończony w październiku 2011 r. i od listopada 2011 r. Wnioskodawca przystąpił do nowego programu prowadzonego przez (…). Środki zgromadzone na koncie zakończonego programu zostały oddane pod zarząd biura (…) do czasu wypłaty po przejściu na emeryturę Wnioskodawcy.

W grudniu 2017 r. Wnioskodawca zakończył zatrudnienie, przeszedł na emeryturę, wrócił na stałe do Polski i z dniem 8 stycznia 2018 r. zmienił rezydencję podatkową na polską.

Od grudnia 2017 r. Wnioskodawca otrzymuje z obu funduszy następujące kwoty miesięczne:

  • 131,24 GBP - wypłacane przez firmę (…) w imieniu (…),
  • 65,44 GBP - wypłacane przez (…).

Wnioskodawca otrzymuje również emeryturę państwową z Wielkiej Brytanii, oraz emeryturę polską z ZUS, za okres przepracowany w Polsce przed rokiem 2004.

Przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej jest opodatkowanie świadczeń emerytalnych z dwóch funduszy emerytalnych prowadzonych w Wielkiej Brytanii, do których Wnioskodawca należał w okresie pracy w Wielkiej Brytanii, tj. do końca 2017 r.

Wniosek dotyczy wyłącznie dwóch stanów faktycznych:

  • wypłaty świadczeń emerytalnych z pracowniczego funduszu emerytalnego (…);
  • wypłaty świadczeń emerytalnych z pracowniczego funduszu emerytalnego prowadzonego przez towarzystwo (…).

Wniosek dotyczy wydania interpretacji indywidualnej za rok podatkowy 2021 i dalsze lata.

Wymienione świadczenia zostały Wnioskodawcy przyznane na stałe - dożywotnio. Wniosek nie dotyczy emerytury państwowej (…) z Wielkiej Brytanii ani polskiej emerytury wypłacanej przez ZUS, ponieważ prawo podatkowe nie przewiduje zwolnień podatkowych od tych świadczeń, o czym Wnioskodawca wie i co nie budzi wątpliwości Wnioskodawcy.

Świadczenia emerytalne wypłacane przez brytyjskie fundusze emerytalne nie pochodzą z systemu ubezpieczeń społecznych Wielkiej Brytanii (funduszy publicznych), ale z prywatnych kont uczestnika programów emerytalnych.

Poza tymi świadczeniami Wnioskodawca otrzymuje z Wielkiej Brytanii emeryturę państwową (…), która nie jest przedmiotem wniosku o interpretację. Wymienione trzy świadczenia emerytalne są jedynymi dochodami Wnioskodawcy pochodzącymi z Wielkiej Brytanii. Dochody z wymienionych trzech składników emerytury podlegają opodatkowaniu w Wielkiej Brytanii na zasadach ogólnych.

Według wiedzy Wnioskodawcy, obydwa fundusze prowadzone były (i są) w oparciu o przepisy dotyczące pracowniczych programów emerytalnych obowiązujące w Wielkiej Brytanii i jako takie spełniają wymogi art. 21 ust. 33 ustawy o PDOF.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy dochody pochodzące z wypłat z tych dwóch funduszy emerytalnych są w dalszym ciągu, po wyjściu Wielkiej Brytanii z UE, zwolnione w Polsce od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 58 lit. b ustawy z dn. 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  2. Czy fakt opuszczenia UE przez Wielką Brytanię, ale na podstawie umowy ogólnej zawartej z UE, zmienia sposób opodatkowania w Polsce emerytur pochodzących z funduszy emerytalnych prowadzonych w Wielkiej Brytanii?

Zdaniem Wnioskodawcy, wypłaty z tytułu emerytur wypłacanych z brytyjskich funduszy emerytalnych powinny być zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych w Polsce.

Wynika to wprost i jednoznacznie z art. 21 ust. 1 pkt 58 lit. b ustawy o PDOF, zaś art. 21 ust. 33 ustawy o PDOF zrównuje fundusze emerytalne utworzone i funkcjonujące we wszystkich krajach UE w oparciu o przepisy dotyczące pracowniczych funduszy emerytalnych obowiązujące w tych krajach.

A zatem, skoro wypłaty emerytur z funduszy emerytalnych funkcjonujących w Polsce (członek UE) są w Polsce zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych (art. 21 ust. 1 pkt 58 lit. b ustawy o PDOF), to analogiczne wypłaty z funduszy emerytalnych funkcjonujących w Wielkiej Brytanii powinny być w Polsce również i w dalszym ciągu zwolnione z podatku PIT, ponieważ wyjście Wielkiej Brytanii z UE z dniem 1 stycznia 2021 r. na mocy umowy między tym krajem a UE oznacza, że wszystkie kwestie wzajemnych stosunków zostały uregulowane, w tym kwestia praw nabytych przez obywateli przed Brexitem, na mocy dyrektywy 2003/41/WE Parlamentu Europejskiego i Rady Europejskiej z dn. 3 czerwca 2003 r. Dyrektywa ta regulowała wcześniej kwestie opodatkowania emerytur z funduszy prywatnych i Wnioskodawca uważa, że obecna umowa podtrzymuje prawa nabyte zgodnie z tą dyrektywą. Taką też informację Wnioskodawca uzyskał telefonicznie w swoim US w (…).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426 ze zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 1a ww. ustawy, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Natomiast art. 3 ust. 2a cytowanej ustawy stanowi, że osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

W świetle art. 4a wyżej cytowanej ustawy, przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Stosownie do art. 4 ust. 1 podpisanej w Londynie dnia 20 lipca 2006 r. Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i zysków majątkowych (Dz. U. z 2006 r. Nr 250, poz. 1840, z późn. zm.) określenie „osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie” oznacza każdą osobę, która według prawa tego Państwa podlega tam opodatkowaniu, z uwagi na jej miejsce zamieszkania, miejsce stałego pobytu, siedzibę zarządu, miejsce utworzenia albo inne kryterium o podobnym charakterze, i obejmuje również to Państwo oraz jakąkolwiek jego jednostkę terytorialną lub organ lokalny. Jednakże określenie to nie obejmuje osoby, która podlega opodatkowaniu w tym Państwie tylko dlatego, że osiąga ona dochód lub zyski majątkowe ze źródeł w nim położonych.

Definicja „osoby mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie” odnosi się zatem bezpośrednio do określenia „miejsca zamieszkania” przyjętego w ustawodawstwach wewnętrznych państw i uwzględnia różne formy więzi osobistej z państwem, które we własnym ustawodawstwie ustala podstawę do nieograniczonego obowiązku podatkowego.

Z wniosku w szczególności wynika, że Wnioskodawca posiada obywatelstwo polskie, posiada miejsce zamieszkania i przebywa na stałe oraz posiada centrum interesów życiowych w Polsce. Wnioskodawca w okresie od lipca 2004 r. do grudnia 2017 r. przebywał i pracował w Wielkiej Brytanii. Od października 2004 r. do grudnia 2017 r. pracował w firmie (…). Był tam uczestnikiem dwóch programów emerytalnych. Od października 2005 r. do października 2011 r. był to pracowniczy program emerytalny prowadzony przez pracodawcę (…). Program ten został zakończony w październiku 2011 r. i od listopada 2011 r. Wnioskodawca przystąpił do nowego programu prowadzonego przez (…). Środki zgromadzone na koncie zakończonego programu zostały oddane pod zarząd biura (…) do czasu wypłaty po przejściu na emeryturę Wnioskodawcy. W grudniu 2017 r. Wnioskodawca zakończył zatrudnienie, przeszedł na emeryturę, wrócił na stałe do Polski. Przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej jest opodatkowanie świadczeń emerytalnych za rok podatkowy 2021 i dalsze lata z dwóch funduszy emerytalnych prowadzonych w Wielkiej Brytanii, do których Wnioskodawca należał w okresie pracy w Wielkiej Brytanii, tj. do końca 2017 r. Wniosek dotyczy: wypłaty świadczeń emerytalnych z pracowniczego funduszu emerytalnego (…) oraz wypłaty świadczeń emerytalnych z pracowniczego funduszu emerytalnego prowadzonego przez towarzystwo (…). Ww. świadczenia emerytalne wypłacane przez brytyjskie fundusze emerytalne nie pochodzą z systemu ubezpieczeń społecznych Wielkiej Brytanii (funduszy publicznych), ale z prywatnych kont uczestnika programów emerytalnych. Obydwa fundusze – jak wskazuje Wnioskodawca – prowadzone były (i są) w oparciu o przepisy dotyczące pracowniczych programów emerytalnych obowiązujące w Wielkiej Brytanii.

Mając na uwadze powyższe wskazać należy, że stosownie do art. 17 ust. 1 Konwencji polsko-brytyjskiej, z zastrzeżeniem postanowień artykułu 18 ustęp 2, emerytury, renty i inne podobne wynagrodzenia wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Artykuł 18 ust. 2 Konwencji stanowi natomiast, że:

  1. Jakakolwiek emerytura wypłacana lub pochodząca z funduszy utworzonych przez Umawiające się Państwo, lub jego jednostkę terytorialną albo organ lokalny, osobie fizycznej z tytułu świadczenia usług na rzecz tego Państwa lub jego jednostki terytorialnej lub organu lokalnego, podlega opodatkowaniu tylko w tym Państwie.
  2. Bez względu na postanowienia punktu a) niniejszego ustępu, taka emerytura podlega opodatkowaniu tylko w drugim Umawiającym się Państwie, jeśli osoba ma miejsce zamieszkania w tym Państwie i jest obywatelem tego Państwa.

Wskazane przepisy jednoznacznie regulują, że – co do zasady – emerytura wypłacana z Wielkiej Brytanii osobie, która ma miejsce zamieszkania w Polsce – podlega opodatkowaniu tylko w Polsce. Wyjątek dotyczy tzw. emerytur z funduszy publicznych, których zasady opodatkowania reguluje art. 18 ust. 2 Konwencji.

Zauważyć trzeba, że art. 18 ust. 2 ww. Konwencji dotyczy emerytur wypłacanych z tytułu uprzednio wykonywanej pracy, jednakże nie każdej emerytury, a wyłącznie związanej z usługami na rzecz wypłacającego ją państwa, jego jednostki terytorialnej lub organu lokalnego. Nadmienić należy, że wspomniane przepisy dotyczą osób piastujących funkcje publiczne w ramach administracji publicznej (tj. państwowej czy samorządowej). W znaczeniu potocznym tego terminu – bowiem przepisy podatkowe nie definiują „funkcji publicznych” – funkcjonariuszem publicznym jest osoba będąca pracownikiem administracji publicznej, nie pełniąca funkcji wyłącznie usługowych (np. sędzia), a także osoba korzystająca z ochrony prawnej z mocy przepisu szczególnego (np. poseł, senator, radny). W przypadku tej emerytury podlega ona – co do zasady opodatkowaniu w Wielkiej Brytanii. Wyjątkiem jest jednak sytuacja, gdy taką emeryturę otrzymuje osoba, która mieszka w Polsce i jest obywatelem Polski. Wówczas tego rodzaju emerytura podlega opodatkowaniu tylko i wyłącznie w Polsce.

Zatem w przedmiotowej sprawie świadczenia emerytalne z Wielkiej Brytanii z pracowniczych programów emerytalnych wypłacane Wnioskodawcy mającemu miejsce zamieszkania w Polsce podlega opodatkowaniu tylko w Polsce według zasad wynikających z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodu jest m.in. emerytura.

W myśl art. 12 ust. 7 ww. ustawy, przez emeryturę lub rentę rozumie się łączną kwotę świadczeń emerytalnych i rentowych, w tym kwoty emerytur kapitałowych wypłacanych na podstawie ustawy o emeryturach kapitałowych, wraz ze wzrostami i dodatkami, z wyłączeniem dodatków rodzinnych i pielęgnacyjnych oraz dodatków dla sierot zupełnych do rent rodzinnych.

Jednocześnie, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 58 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są wypłaty środków zgromadzonych w pracowniczym programie emerytalnym dokonane na rzecz uczestnika lub osób uprawnionych do tych środków po śmierci uczestnika – z zastrzeżeniem ust. 33.

Jak wynika z ust. 33 ww. przepisu przez pracownicze programy emerytalne rozumie się pracownicze programy emerytalne utworzone i działające w oparciu o przepisy dotyczące pracowniczych programów emerytalnych obowiązujące w państwach członkowskich Unii Europejskiej lub w innych państwach należących do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej.

Na podstawie art. 2 pkt 18 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o pracowniczych programach emerytalnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 686) przez wypłatę rozumie się dokonaną przez uczestnika lub osobę uprawnioną wypłatę gotówkową lub realizację przelewu środków zgromadzonych w ramach programu na wskazany przez uczestnika lub tę osobę rachunek bankowy - na warunkach określonych w umowie zakładowej, w przypadku spełnienia warunków określonych w ustawie.


Warunki te określone są w art. 42 ust. 1 ww. ustawy, zgodnie z którym wypłata następuje:

  1. na wniosek uczestnika po osiągnięciu przez niego wieku 60 lat;
  2. na wniosek uczestnika po przedstawieniu przez niego decyzji o przyznaniu prawa do emerytury i po ukończeniu 55. roku życia;
  3. w przypadku ukończenia przez uczestnika 70 lat, jeżeli wcześniej nie wystąpił z wnioskiem o wypłatę środków;
  4. na wniosek osoby uprawnionej, w przypadku śmierci uczestnika.

Z powyższego wynika, że zamiarem ustawodawcy było, aby określenie „wypłata” dotyczyło świadczeń, które realizują cel programu emerytalnego, tj. zabezpieczenie źródła utrzymania osobie otrzymującej wypłatę po przejściu na emeryturę.

Jednocześnie wyjaśnić należy, że wystąpienie Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej na podstawie Umowy o wystąpieniu Wielkiej Brytanii z UE wiązało się z rozpoczęciem obowiązywania od 1 lutego 2020 r. tak zwanego okresu przejściowego. Okres przejściowy miał zapewnić kontynuację dotychczasowych relacji pomiędzy Unią Europejską a Wielką Brytanią. Zgodnie z założeniem podczas jego obowiązywania Wielka Brytania traktowana była jak państwo członkowskie z wyłączeniem możliwości udziału w unijnym procesie decyzyjnym. Oznacza to, że odniesienia w prawie polskim dotyczące praw i obowiązków związanych z członkostwem w Unii Europejskiej – w tym odniesienia w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych należało w trakcie okresu przejściowego rozumieć tak, że obejmują one także Wielką Brytanię, o ile nie zaszły żadne z odstępstw wskazanych w Umowie o wystąpieniu.

Warunki obowiązywania okresu przejściowego w polskim porządku prawnym zostały potwierdzone w ustawie z dnia 19 lipca 2019 r. o okresie przejściowym, o którym mowa w Umowie o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1516). Zgodnie z art. 1 wskazanej ustawy, w okresie przejściowym Wielka Brytania będzie w polskim porządku prawnym traktowana nadal jak państwo członkowskie Unii Europejskiej. Nieliczne wyjątki od tej zasady dotyczą wdrożenia odstępstw wymienionych w art. 127 ust. 1, 4, 5 i 7 Umowy o wystąpieniu, do których odsyła art. 2 tej ustawy.

Okres przejściowy rozpoczął się z chwilą wejścia w życie Umowy o wystąpieniu (tj. od 1 lutego 2020 r.) i zakończył się 31 grudnia 2020 r.

Reasumując, skoro Wnioskodawca ma miejsce zamieszkania w Polsce, to podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, a dochody ze świadczeń emerytalnych otrzymywanych przez Wnioskodawcę z pracowniczych programów emerytalnych utworzonych i prowadzonych w oparciu o przepisy dotyczące pracowniczych programów emerytalnych obowiązujących w Wielkiej Brytanii – na mocy art. 17 ust. 1 Konwencji polsko-brytyjskiej podlegają opodatkowaniu tylko w Polsce. Zatem ww. emerytury są opodatkowane na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednocześnie, mając na uwadze wskazane we wniosku kwestie oraz okoliczność, że Wielka Brytania z dniem 1 lutego 2020 r. wystąpiła z Unii Europejskiej, a także w szczególności fakt, że dzień 31 grudnia 2020 r. był ostatnim dniem obowiązywania okresu przejściowego, natomiast przedmiotem zapytania Wnioskodawcy jest rok 2021 i kolejne lata – stwierdzić należy, że przedmiotowe świadczenia emerytalne nie będą korzystały ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 58 lit. b w związku z art. 21 ust. 33 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia;
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj