Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-2.4012.246.2021.1.JSZ
z 25 maja 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 29 marca 2021 r. (data wpływu 7 kwietnia 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • podstawy opodatkowania w przypadku udzielenia rabatu pieniężnego w momencie sprzedaży, o którym mowa w wariancie I oraz wykazania ww. rabatu na fakturze,
  • obniżenia podstawy opodatkowania oraz podatku należnego w związku z udzielanymi premiami pieniężnymi, o których mowa w wariancie II, udokumentowania ww. premii pieniężnych poprzez wystawienie zbiorczej faktury korygującej oraz okresu rozliczeniowego, w którym należy wykazać korektę podstawy opodatkowania i kwoty podatku należnego

jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

7 kwietnia 2021 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • podstawy opodatkowania w przypadku udzielenia rabatu pieniężnego w momencie sprzedaży, o którym mowa w wariancie I oraz wykazania ww. rabatu na fakturze,
  • obniżenia podstawy opodatkowania oraz podatku należnego w związku z udzielanymi premiami pieniężnymi, o których mowa w wariancie II, udokumentowania ww. premii pieniężnych poprzez wystawienie zbiorczej faktury korygującej oraz okresu rozliczeniowego, w którym należy wykazać korektę podstawy opodatkowania i kwoty podatku należnego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

… Sp. z o.o. (dalej jako: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji z tworzyw sztucznych. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka dokonuje do swoich kontrahentów (Odbiorców) dostaw towarów różnego rodzaju (formy, wyroby, detale) oraz realizuje usługi. Sprzedaż towarów, jest opodatkowywana VAT według właściwej stawki podatku i dokumentowana za pomocą faktury, z wykazaną kwotą VAT dla dostaw krajowych i odpowiednio dla WDT (opis: np) oraz eksportu stawkę 0% w VAT (po spełnieniu warunków). Spółka dokumentuje sprzedaż wystawiając faktury w złotych polskich bądź w walucie obcej – euro, przy czym w tym przypadku kwota podatku należnego jest wskazana na dokumencie faktury również w złotych polskich.

Wnioskodawcy zależy na ciągłym zwiększaniu wolumenu sprzedaży wśród swoich Odbiorców. Odbiorcy Wnioskodawcy to przedsiębiorcy z siedzibą na terytorium kraju, ale również z siedzibą w krajach Unii Europejskiej, jak i poza UE – podatnicy podatku od towarów i usług, podatnicy podatku od wartości dodanej. W tym celu Wnioskodawca zamierza podjąć szereg różnych działań, mających na celu zachęcenie Odbiorców do zwiększania zakupów towarów Spółki oraz zapewnienia im niższej, konkurencyjnej ceny. W tym celu, Spółka chce zaproponować swoim Odbiorcom podpisanie porozumień umownych o przyznanie rabatu pieniężnego za zakupy wyłącznie wybranych towarów w Spółce tj. tzw. detali.

Porozumienie pisemne z Odbiorcami, w zależności od dokonanych uzgodnień handlowych, będzie przewidywać jeden z dwóch wariantów przyznawania rabatów pieniężnych realizowanych wyłącznie w stosunku do wybranych towarów (detali) sprzedawanych przez Spółkę.


I wariant: Rabat pieniężny będzie przyznany dla tych kontrahentów, którzy przekroczą określony wolumen zakupów na wybrane towary – detale (np. rabat po przekroczeniu zakupów netto o wartości powyżej 1 mln złotych za zakup detali w Spółce). Rabat będzie przyznany na każde kolejne zakupy detali, po przekroczeniu uzgodnionego wolumenu zakupów (tj. powyżej 1 mln złotych), jednak nie dłużej niż do końca danego roku kalendarzowego, w którym umowa została podpisana. Rabat ten będzie miał formę obniżki ceny na kolejne zakupy dokonywane powyżej ustalonego limitu wypracowanych obrotów i będzie uwzględniany w momencie sprzedaży.

Przykładowo:

W styczniu – kontrahent zakupił w Spółce detale na kwotę netto 800 tys.

W lutym – kontrahent zakupił w Spółce detale na kwotę netto 200 tys.

W marcu – kontrahent zakupił w Spółce detale na kwotę netto 100 tys.

Wobec tego w marcu Odbiorca przekroczył wolumen zakupów, uprawniający go do uzyskania rabatu pieniężnego na kolejne zakupy detali w Spółce. Rabat będzie przyznawany do końca roku kalendarzowego i będzie dotyczył zakupów w danym konkretnym roku kalendarzowym. Spółka wykaże każdorazowo rabat na fakturze w momencie sprzedaży. Rabat będzie przyznany procentowo. Rabaty będę przyznawane w odniesieniu do dokonanych zakupów przez Odbiorców, w zamian Odbiorcy nie będą podejmowali żadnych czynności na rzecz Spółki. Kontrahenci Spółki nie stanowią podmiotów powiązanych.

II wariant: premia pieniężna

Analogicznie jak w wariancie I, premia pieniężna będzie przyznana dla tych kontrahentów, którzy przekroczą określony wolumen zakupów dla wybranych towarów – detali. Warunki przyznania premii pieniężnej zostaną ustalone w porozumieniu pisemnym pomiędzy Spółką a Odbiorcami.

Zgodnie z porozumieniem zawartym z Odbiorcą, realizacja wypłaty premii pieniężnej (rabatu posprzedażowego) zostanie wykonana jednorazowo po zakończeniu roku kalendarzowego, w stosunku do zrealizowanych zakupów w roku poprzednim i wyłącznie do detali powyżej ustalonego wolumenu zakupów (np. 2% od kwoty zakupów powyżej 1 mln zł). Zakupy detali do kwoty 1 mln złotych netto nie będą w żaden sposób premiowane, ale wartość tych zakupów będzie miała wpływ na możliwość przyznania premii pieniężnej po zakończonym roku kalendarzowym. Premia pieniężna będzie przyznana poprzez wystawienie zbiorczej faktury korygującej.

Przykładowo:

W styczniu – Odbiorca zakupił w Spółce detale za kwotę netto 800 tys.

W lutym – Odbiorca zakupił w Spółce detale za kwotę netto 200 tys.

W marcu – Odbiorca zakupił w Spółce detale za kwotę netto 1 tys.

W każdym miesiącu od kwietnia do grudnia – Odbiorca zakupił w Spółce detale za kwotę netto 100 tys. złotych. Wobec tego, Spółka przyzna, po zakończeniu danego roku kalendarzowego, premię pieniężną, poprzez dokonanie zbiorczej faktury korygującej zawierającej elementy z art. 106j ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. W zbiorczej fakturze korygującej Spółka wskaże wszystkie faktury pierwotne dokumentujące zakup detali w Spółce od momentu przekroczenia przez Odbiorcę zakupów powyżej 1 mln złotych w danym roku.

Spółka rozważa także możliwość przyznania rabatów pieniężnych Odbiorcom spółek powiązanym pomiędzy sobą, kapitałowo lub i osobowo (tzn. powiązanie dotyczyć będzie nabywców, którzy nie będą jednak powiązani ze Spółką). W tym przypadku również może w wyniku uzgodnień handlowych wystąpić Wariant I lub Wariant II.

W Wariancie I po przekroczeniu łącznie przez grupę spółek ze sobą powiązanych ustalonego progowego wolumenu zakupów łącznie (np. 1 mln zł) każda ze spółek wchodzących w skład tej grupy otrzymywać będzie rabat pieniężny przyznawany w momencie sprzedaży na każde kolejne zakupy wybranych detali. Rabat przyznany będzie do końca danego roku kalendarzowego.

Natomiast w Wariancie II wolumen zakupów uprawniający do przyznania premii pieniężnej po zakończeniu roku kalendarzowego byłby liczony łącznie dla grupy tych spółek powiązanych. Jeżeli w ciągu roku grupa spółek przekroczyłaby łącznie wolumen zakupów (np. powyżej 1 mln złotych netto) to Spółka przyznawałaby premię pieniężną w stosunku do wybranych towarów (detali) proporcjonalnie do zakupów dokonanych przez każdego Odbiorcę z Grupy. Przykładowo: grupa zakupiła w danym roku detale za 1.2 mln, z czego podmiot X z Grupy dokonał zakupów detali na kwotę 900 tys. złotych netto, podmiot Y z tej samej grupy kapitałowej dokonał zakupów detali na kwotę 300 tys. złotych netto. Grupa spełniła zatem warunki do przyznania premii pieniężnej. Spółka naliczy premię pieniężną od kwoty 200 tys. zł proporcjonalnie do dokonanych zakupów przez każdego Odbiorcę z grupy. Spółka X otrzymałaby premię liczoną od kwoty 150 tys. zł (200.000*800.000/1.200.000), natomiast spółka Y od kwoty 50 tys. (200.000*300.000/1.200.000).

Premia zostałaby przyznana poprzez zbiorczą fakturę korygującą do pierwotnie wystawionych faktur sprzedaży dla podmiotu X i zbiorczą fakturę korygującą do pierwotnie wystawionych faktur sprzedaży dla podmiotu Y. Rabaty będą przyznawane w odniesieniu do dokonanych zakupów przez odbiorców, w zamian Odbiorcy nie będą podejmowali żadnych czynności na rzecz Spółki. Kontrahenci Spółki, dla których będą przyznawane premie pieniężne, nie stanowią dla Spółki podmiotów powiązanych. 

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy Spółka w wariancie I prawidłowo postąpi wykazując podstawę opodatkowania w VAT uwzględniający rabat pieniężny w momencie sprzedaży, a dotyczący zakupów wybranych towarów po spełnieniu warunków przyznania rabatu?
  2. Czy Spółka w wariancie I prawidłowo postąpi wykazując przyznany rabat na fakturze sprzedaży?
  3. Czy Spółka w wariancie II prawidłowo postąpi obniżając podstawę opodatkowania podatkiem VAT oraz podatku VAT należnego w związku z udzielanymi premiami na rzecz Odbiorców?
  4. Czy Spółka w wariancie II prawidłowo postąpi dokumentując przyznane premie pieniężne za pomocą zbiorczej faktury korygującej zawierającej wszystkie dane, o których mowa w art. 106j ust. 2 ustawy o VAT?
  5. Czy Spółka w wariancie II prawidłowo postąpi dokonując obniżenia podstawy opodatkowania w styczniu roku następnego?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1 i 2

Mając na względzie przedstawione okoliczności Spółka stoi na stanowisku, że postąpi prawidłowo, jeśli w momencie sprzedaży towarów (tu detali) wykaże w swoich rozliczeniach VAT podstawę opodatkowania w wysokości uwzględniającej rabat. Innymi słowy, Spółka zastosuje rabat przedsprzedażowy w momencie sprzedaży dla konkretnych dostaw towarów i rabat ten będzie dotyczył każdej kolejnej dostawy detali na rzecz Odbiorcy, który przekroczył wolumen zakupów powyżej np. 1 mln złotych lub grupy odbiorców wspólnie wypracowujących wolumen uprawniający do przyznania rabatu. Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości swojego postępowania, w szczególności zależy jej na uzyskaniu potwierdzenia, czy w momencie sprzedaży nie dojdzie do zaniżenia podstawy opodatkowania VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej jako „ustawa o VAT”), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy o VAT wskazuje, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...); przez towary, zgodnie z przepisem art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 29a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Zgodnie z treścią art. 29a ust. 6 ustawy o VAT podstawa opodatkowania obejmuje:

  1. podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
  2. koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Idąc za art. 29a ust. 7 pkt 2 ustawy o VAT podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży.

W myśl art. 353 (1) kodeksu cywilnego strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

Z powyższego wynika, że Spółka ma możliwość co do zasady swobodnego układania stosunków handlowych ze swoimi Odbiorcami. Nie stoją na przeszkodzie takie warunki umowne, które dają Spółce możliwość przyznania rabatu pieniężnego na warunkach uzgodnionych pomiędzy stronami transakcji. Spółka ma zamiar wprowadzić sposób premiowania aktywności swoich Odbiorców na warunkach wskazanych w zdarzeniu przyszłym. Wobec tego, jeśli Odbiorca spełni warunki do przyznania rabatu pieniężnego i rabat ten będzie należny już w momencie zakupu następującej po przekroczeniu wolumenu, wówczas Spółka prawidłowo postąpi wyłączając z podstawy opodatkowania w momencie sprzedaży kwotę rabatu. Jak już zaznaczono powyżej, przepisy ustawy nie ograniczają podatnika w swobodzie ustalania ceny (udzielenia rabatu), czyli możliwa jest sprzedaż po cenie niższej (nawet znacznie) niż rzeczywista wartość danego towaru, czy usługi.

Jedynie w sytuacji, gdy między podmiotami (kontrahentami) istnieją powiązania, o których mowa w art. 32 ust. 2 ustawy o VAT, organ podatkowy może określić wysokość obrotu na podstawie wartości rynkowej tych towarów lub usług, ale tylko w sytuacji, gdyby związki te miały wpływ na ustalenie ceny, ale taka sytuacja nie będzie miała miejsca, bo Odbiorcy Spółki nie stanowią dla niej podmiotów powiązanych.

Przyznawanie rabatu przy sprzedaży będzie dla Spółki uzasadnione gospodarczo, albowiem ma na celu zachęcenie Odbiorców do dalszych zakupów (nie tylko detali) w Spółce i utrzymanie, a także nawiązywanie współpracy handlowej na długie lata, co tym samym ma wpłynąć na zwiększenie sprzedaży w Spółce. Wobec tego na mocy art. 29a ust. 7 pkt 2 ustawy o VAT, Spółka postąpi prawidłowo wykazując postawę opodatkowania, która nie obejmie kwot udzielonych Odbiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży, na zasadach wskazanych w opisie stanu faktycznego – zdarzenia przyszłego wniosku.

Zgodnie z treścią art. 106b ust. 1 ustawy o VAT podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Na mocy art. 106e ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT faktura powinna zawierać kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto.

Wobec powyższego Spółka w momencie wystawienia faktury, wskaże informację o przyznanym rabacie i kwocie tego rabatu pieniężnego. Podstawa opodatkowana wykazana na fakturze już będzie uwzględniała powyższy rabat pieniężny.

Przykładowo: kontrahent zamówił w Spółce towary – detale na kwotę 100 zł netto. Kontrahent spełnił wcześniej warunki do przyznania rabatu pieniężnego w wysokości 2% wartości netto/brutto zakupów. Wobec tego, Spółka wystawi fakturę wykazując podstawę opodatkowania w kwocie 98 zł, kwota netto: 98 zł, VAT: 22,54 zł, kwota brutto: 120,54 zł, wskazując na fakturze opis: Zobowiązanie wynikające z faktury pomniejszone zostało o wartość udzielonego rabatu w wysokości 2%.

Ad. 3 i 4

Mając na względzie przedstawione okoliczności Spółka stoi na stanowisku, że postąpi prawidłowo, jeśli dokona obniżenia podstawy opodatkowania oraz podatku VAT należnego wystawiając zbiorczą fakturę korygującą zawierającą wszystkie elementy, o których mowa w art. 106 j ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, również w zakresie premii pieniężnej, na którą pracować będzie Grupa podmiotów powiązanych. Nie ma przy tym znaczenia, czy faktura sprzedaży detali była wystawiona w złotych polskich, czy w euro.

Zbiorczą fakturę korygującą Spółka może wystawić również do faktur w walucie obcej.

W myśl art. 29a ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT podstawę opodatkowania obniża się o kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen.

W przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się za okres rozliczeniowy, w którym podatnik wystawił fakturę korygującą, pod warunkiem, że z posiadanej przez tego podatnika dokumentacji wynika, że uzgodnił on z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług określone w fakturze korygującej oraz warunki te zostały spełnione, a faktura ta jest zgodna z posiadaną dokumentacją. W przypadku gdy w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca, podatnik nie posiada dokumentacji, o której mowa w zdaniu pierwszym, obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje za okres rozliczeniowy, w którym dokumentację tę uzyskał (art. 29a ust. 13 ustawy o VAT).

Przez uzgodnienie warunków pomniejszenia podstawy opodatkowania i podatku należnego rozumie się ustalenie przez strony faktu obniżenia wykazanego na fakturze pierwotnej wynagrodzenia. Uzgodnienie może wskazywać również okoliczności, których zaistnienie uzasadnia obniżenie należności. Tak rozumianym uzgodnieniem może być zawarcie umowy określającej w jakich sytuacjach nabywca uzyskuje prawo do odzyskania części wynagrodzenia, np. ze względu na przyznany mu w ustalonych warunkach rabat posprzedażowy. Przedsiębiorcy mogą zawierać różnego rodzaju aneksy do umów, porozumienia lub tworzyć inne dokumenty stosowane powszechnie w obrocie handlowym (w tym stanowiące wyraz przenikania do krajowego systemu prawnego instytucji mających źródło w obcych porządkach, np. letters of understanding), skutkiem których jest obniżenie wynagrodzenia wykazanego na fakturze pierwotnej. Tego typu przykłady dokumentów wskazujących na wolę modyfikacji podstawy opodatkowania i kwoty podatku należnego stanowią uzgodnienie, o którym mowa w art. 29a ust. 13 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2021 r. Wobec tego, podpisanie porozumień umownych z Odbiorcami Spółki będzie stanowiło dla stron transakcji uzgodnienie warunków do przyznania rabatu (projekt objaśnień Ministra Finansów w zakresie slim VAT).

Zgodnie z treścią art. 29a ust. 15 ustawy o VAT warunku posiadania dokumentacji, o którym mowa w ust. 13, nie stosuje się w przypadku:

  1. eksportu towarów i wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów;
  2. dostawy towarów i świadczenia usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju;
  3. sprzedaży: energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, gazu przewodowego, usług dystrybucji energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, usług dystrybucji gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 24-37, 50 i 51 załącznika nr 3 do ustawy;

Stosownie do art. 106b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
  2. sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  3. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  4. otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4

Na podstawie art. 106e ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług faktura powinna zawierać kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto.

Zgodnie z art. 106j ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku gdy po wystawieniu faktury:

  1. udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1,
  2. udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1,
  3. dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
  4. dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt
  5. podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury

– podatnik wystawia fakturę korygującą (art. 106j ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług).

W myśl art. 106j ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług faktura korygująca powinna zawierać:

  1. wyrazy "FAKTURA KORYGUJĄCA" albo wyraz "KOREKTA";
  2. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  3. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    1. określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-6,
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą;
  4. przyczynę korekty;
  5. jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego – odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;
  6. w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 – prawidłową treść korygowanych pozycji.


Na mocy art. 106j ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku gdy podatnik udziela opustu lub obniżki ceny w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych lub świadczonych na rzecz jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca, o której mowa w ust. 2:

  1. powinna zawierać dodatkowo wskazanie okresu, do którego odnosi się udzielany opust lub obniżka;
  2. może nie zawierać danych określonych w art. 106e ust. 1 pkt 5 i 6 oraz nazwy (rodzaju) towaru lub usługi objętych korektą.

Odnosząc się do zdarzenia przyszłego wskazać należy, że z brzmienia przedstawionych wyżej regulacji prawnych wynika, że kwoty, o które zmniejsza się lub zwiększa się podstawę opodatkowania oraz podatku należnego (co jest wynikiem zdarzeń wymienionych w art. 106j ust. 1 ustawy) muszą zostać udokumentowane fakturą korygującą, zgodnie z art. 106j ustawy. Faktury korygujące są specyficznym rodzajem faktur, a celem ich wystawienia jest doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości. Przepisy nie ograniczają możliwości wystawiania faktur zbiorczych jedynie do przypadków, kiedy zmiana ceny (jej zmniejszenie) dotyczy wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie. Jednak tylko w takiej sytuacji faktura korygująca nie musi zawierać wszystkich informacji o fakturze pierwotnej. W pozostałych przypadkach również można wystawiać zbiorcze korekty, ale te muszą zawierać wszystkie elementy wskazane w art. 106j ust. 2 ustawy.

Wskazać należy, że Wnioskodawca zamierza udzielić rabatu potransakcyjnego Odbiorcom, z którymi uprzednio zawrze umowę dotyczącą warunków przyznania premii za zakupy wybranych towarów (detali) w określonym czasie do zakończenia konkretnego roku kalendarzowego. Rabat zostanie zrealizowany w styczniu roku następnego. Z powyższych względów, tj. z uwagi na okoliczność, że zmiana ceny dotyczyć będzie jedynie części dostaw towarów z danego okresu (jedynie dostaw określonego towaru) Wnioskodawca nie będzie miał możliwości wystawienia zbiorczej uproszczonej faktury korygującej na podstawie art. 106j ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Nie ma przeszkód, aby wystawiać zbiorczą fakturę korygującą do co najmniej kilku faktur dokumentujących pierwotną sprzedaż na rzecz jednego Odbiorcy. Zatem w przypadku np. udzielenia opustu w odniesieniu do wybranych dostaw towarów dla jednego odbiorcy w danym okresie, również można wystawiać zbiorcze faktury korygujące, ale muszą one zawierać wszystkie elementy wskazane w art. 106j ust. 2 ustawy. Wobec powyższego Spółka może wystawić jedną (zbiorczą) fakturę korygującą za dany okres (rok) z tytułu udzielenia opustu dla danego Odbiorcy, w sytuacji, gdy nie dotyczy ona wszystkich transakcji dokonanych pomiędzy Spółką oraz tym Odbiorcą w danym okresie, z tym, że zawierającą wszystkie elementy wskazane w art. 106j ust. 2 ustawy i może to być również zbiorcza faktura korygująca wystawiona w euro do faktur sprzedaży wystawionych w walucie euro.

Potwierdzają to stanowiska wyrażone w interpretacjach indywidualnych:

  • Interpretacja indywidualna z 14 października 2019 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4012.210.2019.l.WR
  • Interpretacja indywidualna z dnia 27 marca 2018 r. sygn. 0112-KDIL1-3.4012.65.2018.1.KM
  • Interpretacja z dnia 9 stycznia 2017 r. wystawiona przez Izbę Skarbową w Warszawie sygn. 1462-IPPP1.4512.914.2016.1.KR:

„(...) wskazane przepisy ustawy o VAT nie wyłączają możliwości wystawiania przez podatników zbiorczych faktur korygujących odnoszących się tylko do wybranych transakcji z kontrahentem. Warunkiem jest jednak aby taka zbiorcza faktura korygująca zawierała wymagane przepisami elementy faktury VAT.

O ile bowiem zbiorcza faktura korygująca dotycząca przypadków, kiedy zmiana ceny dotyczy wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego dostawcy w danym okresie nie musi zawierać wszystkich elementów wskazanych w art. 106j ust. 2 ustawy o VAT oraz powinna zawierać dodatkowo wskazanie okresu, do którego odnosi się udzielany opust lub obniżka, o tyle zbiorcza faktura korygująca odnosząca się do wybranych transakcji z danym kontrahentem musi zawierać wszystkie elementy faktury korygującej określone w art. 106j ust. 2 ustawy o VAT.

Oznacza to, że jeżeli po dokonaniu sprzedaży będzie kontrahentowi Spółki przysługiwało prawo do obniżenia ceny jedynie w stosunku do wybranych dostaw towarów lub usług w danym okresie, Spółka będzie uprawniona do wystawienia zbiorczej faktury korygującej do tych wybranych transakcji w okresie”.

Odnosząc się natomiast do premii pieniężnych, na które to pracują Odbiorcy stanowiący Grupę podmiotów powiązanych, to zdaniem Wnioskodawcy za zasadzie analogii do przepisów ustawy o podatku od towarów i usług powołanych powyżej w pkt 3 i 4, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo wystawienia zbiorczej faktury korygującej zawierającej elementy z treści art. 106j ust. 2 tej ustawy, obniżającej podstawę opodatkowania oddzielne dla każdego Odbiorcy z Grupy (albowiem każdy z nich jest oddzielnym podatnikiem podatku od towarów i usług, podatnikiem podatku od wartości dodanej), przyznając premię pieniężną proporcjonalnie do wartości dokonanych zakupów objętych premią.

Ad. 5

Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do dokonania korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres, w którym doszło do spełnienia warunków wynikających z uzgodnienia zawartego w umowie z Odbiorcą (przekroczenie obrotu zakupów i zakończenie roku) oraz pod warunkiem, że została wystawiona faktura korygująca zgodna z podjętym uzgodnieniem. Jeśli zatem Spółka wystawi zbiorczą fakturę korygującą w styczniu roku następnego, po zakończonym roku kalendarzowym, w którym Odbiorcy uzyskali prawo do przyznania premii, to wówczas Spółka będzie miała prawo do obniżenia podstawy opodatkowania za styczeń – w miesiącu w którym tę fakturę wystawiła.

Obrazuje to poniższy przykład:

  • Uzgodnienie warunków:
    Za moment uzgodnienia należałoby uznać moment zawarcia umowy z Odbiorcami, w której wskazano warunki udzielenia rabatu.
  • Spełnienie uzgodnionych warunków:
    Podjęte uzgodnienie będzie przewidywało, że są dwa warunki pomniejszenia podstawy opodatkowania, które miałyby zostać spełnione w przyszłości:
  1. przekroczenie wartości zakupów 1 mln zł netto w danym roku kalendarzowym oraz
  2. upływ roku kalendarzowego, którego dotyczy udzielany rabat.

    W związku z tym spełnienie warunku do udzielenia rabatu należy uznać za dokonane wraz z upływem ostatniego dnia roku kalendarzowego, w którym nabywca osiągnął obrót w wysokości przekraczającej 1 mln zł netto, ponieważ – na gruncie przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2021 r. – jedną z przesłanek dokonania obniżenia podstawy opodatkowania przez sprzedawcę pozostaje wystawienie faktury korygującej, a Spółka będzie wystawiała zbiorcze faktury korygujące w styczniu roku następnego, prawo do obniżenia podstawy opodatkowania przysługiwać będzie w styczniu roku następnego, w którym wystawiono tę zbiorczą fakturę korygującą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Należy w tym miejscu wskazać, iż rolą Organu w postępowaniu interpretacyjnym jest wyłącznie interpretacja przepisów prawa podatkowego, a nie badanie poprawności dokonanych wyliczeń, zatem w niniejszej interpretacji nie dokonano oceny prawidłowości wyliczeń dokonanych przez Wnioskodawcę we wniosku.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przez sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj