Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-2.4010.12.2021.2.KL
z 16 kwietnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 stycznia 2021r. (data wpływu 7 stycznia 2021 r.), uzupełnionym pismem z 15 marca 2021r. (data nadania 15 marca 2021 r., data wpływu 19 marca 2021 r. ) na wezwanie z 5 marca 2021 r. nr 0114-KDIP2-2.4010.12.2021.1.KL ( data nadania 17 marca 2021 r., data doręczenia 31 marca 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości:

  • zaliczenia wydatków na ulepszenie budynku do kosztów uzyskania przychodu poprzez odpisy amortyzacyjnejest prawidłowe.
  • zaliczenia wydatków na remont budynku bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 stycznia 2021r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie sposobu ujęcia w kosztach uzyskania przychodów poniesionych przez Wnioskodawcę na prace budowlane.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Działalność Sp. z o.o. (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) polega na budowie i najmie nowoczesnej powierzchni magazynowej. W dniu (…) 2020 r. Spółka nabyła zabudowaną nieruchomość (dalej: „Nieruchomość”).

Na Nieruchomości posadowiony jest m.in. budynek magazynowy - tzw. Hala (…) (dalej: „Budynek”), który został z dniem 17 marca 2020 r. przyjęty do użytkowania przez Spółkę i wprowadzony do ewidencji środków trwałych Spółki. Wartość początkowa Budynku została określona na (…) zł i ta kwota stanowi podstawę amortyzacji Budynku.

Budynek został wybudowany w drugiej połowie XX wieku i jest w dobrym stanie technicznym, jednak został wybudowany około pół wieku temu i nie spełnia aktualnych standardów na rynku magazynowym. W związku z powyższym Spółka podjęła decyzję o dokonaniu remontu Budynku. W tym celu sporządzony został projekt budowalny oraz dokonana została ekspertyza budowlana dotycząca możliwości wykonania remontu Budynku zgodnie z tym projektem.

Ekspertyza (dalej: „Ekspertyza”) została opracowana przez inżyniera posiadającego uprawnienia budowlane, który jest członkiem (…) Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa i opisane są w niej prace, jakie mają zostać wykonane na podstawie projektu budowlanego. Projekt budowlany został natomiast sporządzony przez posiadających uprawnienia budowlane inżynierów architektów.

Zwracamy przy tym uwagę, że na moment wykonania Ekspertyzy Spółka działała pod nazwą „ Y. Sp. z o.o.” Zmiana nazwy została wpisana do KRS w dniu 17 grudnia 2020 r.

Zgodnie z projektem budowlanym dotyczącym Budynku, opracowanie dotyczy projektu budowlanego pod tytułem „projekt budowlany remontu hali ..” (tj. Budynku). Szczegółowy opis prac budowlanych opisany został w Ekspertyzie, którą Wnioskodawca dołącza do niniejszego wniosku.

W związku z wykonaniem prac budowalnych nie będzie miała miejsca zmiana charakteru Budynku. Jedynym nowym elementem, który obejmuje projekt budowlany, a którego nie posiadał Budynek w stanie początkowym, jest instalacja gazowa wewnętrzna oraz przyłącze zewnętrzne, których nie było w Budynku w momencie jego nabycia i przyjęcia do używania.

W odniesieniu do pozostałych elementów Budynku ma miejsce dostosowanie Budynku do standardów Spółki, przy czym zachowany zostaje pierwotny charakter i przeznaczenie Budynku.

Wartość kosztów związanych z projektem budowlanym szacowana jest na ok (…) mln zł.

Ponadto, Wnioskodawca pismem z 19 marca 2021 r. uzupełnił opis zdarzenia przyszłego o następujące informacje:

W poniższej tabeli zestawione są wszystkie roboty budowlane będące przedmiotem Wniosku.

Niniejsza tabela stanowi element oferty projektowej, jaką otrzymał Wnioskodawca od wykonawcy prac budowlanych.

(…)

OPCJE DODATKOWE

W tabeli zaznaczone zostały pozycje, które stanowią nowe elementy, które obejmuje projekt budowlany, a którego nie posiadał Budynek (zgodnie z definicją przedstawioną we Wniosku) w momencie jego nabycia i przyjęcia do używania.

Wnioskodawca chciałby przy tym doprecyzować, że poza instalacją gazową wewnętrzną oraz przyłączem zewnętrznym, na które Wnioskodawca zwrócił uwagę we Wniosku (pkt … powyższej tabeli), nowymi elementami są również:

(…)

Ponadto, Wnioskodawca zwraca uwagę na pkt (…) w powyższej tabeli, który dotyczy docieplenia dachu pola odkładczego oraz pkt 1-2 opcji dodatkowych (dół tabeli), które dotyczą termomodernizacji ścian zewnętrznych i dachu. Niniejszy element - zdaniem Wnioskodawcy - powinien zwiększyć wartość początkową środka trwałego.

Pozostałe roboty budowlane dotyczą rozbiórki zużytych części obiektu i ich wymiany na nowe. (…)

W tabeli zaznaczone zostały pozycje, które stanowią nowe elementy, które obejmuje projekt budowlany, a którego nie posiadał Budynek (zgodnie z definicją przedstawioną we wniosku w momencie jego nabycia i przyjęcia do używania).

Wnioskodawca chciałby przy tym doprecyzować, że poza instalacją gazową wewnętrzną oraz przyłączem zewnętrznym, na które Wnioskodawca zwrócił uwagę we Wniosku (pkt …) dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Szacunkowa wartość instalacji gazowej wewnętrznej oraz przyłącza zewnętrznego to ok. (…) zł netto.

Niniejszych prac dotyczą następujące pozycje wykazane w powyższej tabeli.

(…)

Celem prac budowlanych jest odtworzenie wartości użytkowej środka trwałego, ponieważ został on wybudowany w przestarzałej technologii, nieadekwatnej do aktualnych standardów i zapotrzebowań na rynku magazynowym. Prace budowlane polegają, w szczególności, na wymianie/rozbiórce zużytych posadzek, drzwi, bram, zadaszeń i tym podobnych części powierzchni magazynowych na nowe, które będą służyły nowym najemcom Wnioskodawcy.

Pozostawienie budynku w stanie dotychczasowym uniemożliwiłoby Wnioskodawcy wynajęcie powierzchni magazynowych, z uwagi na fakt, że nie spełniał on aktualnych standardów na rynku magazynowym i nie sprostałby wymaganiom docelowych klientów Wnioskodawcy.

Dokładny zakres kosztów związanych z projektem budowy został zaprezentowany w powyższej tabeli. W oparciu o przedstawioną dokumentację projektową dokonano podziału, w jakiej części prace będą związane z modernizacją budynku (nowe elementy stanowiące podwyższenie wartości początkowej), a jakie dotyczą remontu (odtworzenie wartości użytkowej środka trwałego, który został wybudowany w przestarzałej technologii, nieadekwatnej do aktualnych standardów i zapotrzebowań na rynku magazynowym).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy wydatki poniesione przez Wnioskodawcę na prace budowlane powinny zostać zaliczone bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów?

Stanowisko Wnioskodawcy.

Zdaniem Spółki, zgodnie z postanowieniami art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „UPDOP”), kosztami uzyskania przychodów (dalej: „KUP”) są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 UPDOP.

Na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 1 lit c UPDOP nie uważa się za KUP wydatków na ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 16g ust. 13 UPDOP powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych.

Jak stanowi art. 16g ust 13 UPDOP, jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wartość początkową tych środków, ustaloną zgodnie z ust. 1 i 3-11, powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 10 000 zł. Środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 10 000 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji.

Koszty remontu nie podwyższają wartości środka trwałego), zgodnie z zasadą ogólną (art. 15 ust. 1 UPDOP).

Biorąc pod uwagę powyższe, niezmiernie istotne jest ustalenie czy dokonywane prace stanowią remont czy ulepszenie.

Przepisy prawa podatkowego nie zawierają definicji „remontu”, dlatego należy stosować definicję sformułowaną w przepisach prawa budowlanego. Zgodnie z art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. - Prawo budowlane, remontem jest wykonanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym. Istotą remontu są zatem wszystkie działania przywracające pierwotny stan techniczny i użytkowy środka trwałego, w tym również polegające na wymianie zużytych składników technicznych następujące w toku eksploatacji środka trwałego będące wynikiem tej eksploatacji.

Remont zmierza do podtrzymania, odtworzenia wartości użytkowej środka trwałego i jest rodzajem naprawy, wymiany zużytych elementów, natomiast w wyniku ulepszenia środek trwały zostaje unowocześniony lub przystosowany do spełniania innych, nowych funkcji, zyskuje istotną zmianę cech użytkowych, przy czym - zgodnie z utrwaloną linią interpretacyjną:

  • przebudowa - to zmiana (poprawa) istniejącego stanu środków trwałych na inny,
  • rozbudowa - to powiększenie (rozszerzenie) składników majątkowych,
  • adaptacja - to przystosowanie (przerobienie) składnika majątkowego do wykorzystania go w innym celu niż wskazywało jego pierwotne przeznaczenie, albo nadanie temu składnikowi nowych cech użytkowych,
  • modernizacja - to unowocześnienie środków trwałych.

Jak wynika z powyższego wyjaśnienia oraz zacytowanych przepisów, wynikiem ulepszenia musi być wzrost wartości użytkowej środka trwałego w stosunku do takiej wartości z dnia jego przyjęcia do używania. W kontekście powyższego stwierdzić należy, że nie każdy wydatek poniesiony na środek trwały będzie stanowił jego ulepszeniu. Istotny jest bowiem charakter poniesionych wydatków.

Różnica pomiędzy nakładami ponoszonymi na remont a nakładami ponoszonymi na ulepszenie środków trwałych polega na tym, że remont zmierza do podtrzymania, odtworzenia wartości użytkowej środka trwałego i jest rodzajem naprawy, wymiany zużytych elementów, natomiast w wyniku ulepszenia środek trwały zostaje unowocześniony lub przystosowany do spełniania innych, nowych funkcji, zyskuje istotną zmianę cech użytkowych.

W praktyce trudno jest czasami jednoznacznie określić, czy prace budowalne mają charakter remontu czy ulepszenia, zwłaszcza że - jak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi w wyroku z dnia 21 maja 2013 r. o sygn. I SA/Łd 413/13 - „Obecnie w wielu dziedzinach techniki zachodzi szybki postęp technologiczny. Niekiedy nie jest możliwe przywrócenie dokładnego stanu poprzedniego bez dokonania jakichkolwiek prac ulepszeniowych. Nie można dokonać prostego odtworzenia, gdyż pewne techniki nie są już stosowane, a określone materiały nie są produkowane...". WSA w niniejszym wyroku wyjaśnia dodatkowo, że: „O kwalifikacji dokonanych prac (remont czy ulepszenie) decyduje sam podatnik. Jego decyzja w tym względzie nie ma jednak charakteru definitywnego. Jeśli jednak organy podatkowe kwestionują kwalifikację prac dokonaną przez podatnika i uznają dane wydatki za mające charakter ulepszeniowych, to na nich ciąży ciężar dowodu w tej kwestii”.

Biorąc pod uwagę, Spółka uważa, że celem dokonywanych prac budowlanych jest odtworzenie wartości użytkowej środka trwałego, który został wybudowany w przestarzałej technologii, nieadekwatnej do aktualnych standardów i zapotrzebowań na rynku magazynowym. Tym samym, dokonywane prace budowlane mają charakter remontu i powinny zostać zaliczone bezpośrednio do KUP (nie powinny powiększać wartości początkowej Budynku). Na powyższe nie powinna mieć wpływu wysokość wydatków poniesionych przez Spółkę na remont, ponieważ wysokość wydatków nie przekłada się bezpośrednio na wartość użytkową środka trwałego.

Powyższe potwierdza również fakt, że projekt budowlany został przez osoby posiadające fachową wiedzę budowlaną (architekci posiadające uprawnienia budowlane) zdefiniowany jako „projekt budowlany remontu (...)”.

Wyjątek od powyższego stwierdzenia stanowią zdaniem Wnioskodawcy, wydatki poniesione na instalację gazową (opisane w opisie stanu faktycznego), które powinny zostać uznane za ulepszenie, z uwagi na fakt, że Budynek w stanie pierwotnym nie posiadał tego typu instalacji - mamy użytkowej Budynku.

Wydatki dotyczące instalacji gazowej powiększą wartość początkową Budynku i zostaną zaliczone do KUP poprzez odpisy amortyzacyjne (zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 1 lit c UPDOP w związku z art. 16g ust. 13 UPDOP).

Pozostałe wydatki związane z wykonaniem prac budowalnych na Budynku zostaną zaliczone bezpośrednio w KUP (zgodnie z zasadą ogólną - na podstawie art. 15 ust.1 UPDOP).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

  • zaliczenia wydatków na ulepszenie budynku do kosztów uzyskania przychodu poprzez odpisy amortyzacyjnejest prawidłowe.
  • zaliczenia wydatków na remont budynku bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów – jest prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że organ wydając niniejszą interpretację przyjął za Wnioskodawcą jako element opisu zdarzenia przyszłego przyjęty przez podatnika podział wykonywanych robót na nakłady mające charakter remontu oraz nakłady na ulepszenie budynku.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2020 r. poz.1406 z późn. zm., dalej: „ustawa o CIT”), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Powyższa definicja kosztu uzyskania przychodu ma charakter ogólny. Z tej przyczyny przy kwalifikacji danego wydatku do kosztów uzyskania przychodów konieczne jest każdorazowe zbadanie, czy koszt ten pozostaje w związku przyczynowo - skutkowym z osiąganymi przychodami (lub możliwością ich osiągania) albo służy zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodów.

W świetle cytowanego powyżej art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodów, muszą być spełnione następujące warunki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika,
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania przychodów, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 UPDOP nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o CIT, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a-16m, z uwzględnieniem art. 16.

Artykuł 16 ust. 1 ustawy o CIT zawiera katalog, w którym ustawodawca określił wydatki, które pomimo poniesienia ich przez podatnika w celu osiągnięcia przychodów bądź zabezpieczenia lub zachowania źródła przychodów, nie mogą być uznane za koszt uzyskania przychodów dla celów podatkowych.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy o CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 16g ust. 13 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych (...).

Wydatki te w momencie ich poniesienia nie stanowią zatem bezpośrednio kosztów uzyskania przychodów. Koszt taki stanowią natomiast, zgodnie z treścią art. 15 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, odpisy z tytułu zużycia środków trwałych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a-16m, z uwzględnieniem art. 16.

Natomiast art. 16g ust. 13 ustawy o CIT stanowi, iż jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wartość początkową tych środków, ustaloną zgodnie z ust. 1 i 3-11, powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 10 000,00 zł. Środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 10 000,00 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji.

Ulepszeniem środka trwałego w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest więc:

  • przebudowa środka trwałego, tj. wykonanie takich prac, w wyniku których nastąpi jego dostosowanie do zmienionych potrzeb funkcjonalnych, użytkowych lub technicznych,
  • rozbudowa środka trwałego, tj. wykonanie takich prac, które powiększają ten środek trwały,
  • rekonstrukcja środka trwałego, tj. wykonanie prac, w wyniku których nastąpi odtworzenie zniszczonego środka trwałego do jego poprzedniego stanu,
  • adaptacja środka trwałego, tj. wykonanie prac mających na celu przystosowanie danego środka trwałego do spełniania odmiennych funkcji od tych, dla których został zbudowany lub użytkowany,
  • modernizacja środka trwałego, tj. unowocześnienie środka trwałego.

Modernizacją jest trwałe unowocześnienie środka trwałego, które podnosi jego wartość techniczną, jak i przystosowanie składnika majątkowego do wykorzystania go w innym celu niż pierwotne jego przeznaczenie lub nadanie temu składnikowi nowych cech użytkowych, wyrażające się w poprawie standardu użytkowego lub technicznego, ewentualnie obniżce kosztów eksploatacji.

Przy czym efektem ulepszenia środka trwałego w rozumieniu omawianego przepisu ma być ponadto zwiększenie jego wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środka trwałego do używania, wyrażające się przykładowo wydłużeniem okresu jego używania.

O tym, czy poniesione nakłady stanowią wydatki na remont, bezpośrednio zaliczane do kosztów uzyskania przychodów, czy też uznane zostaną za nakłady na ulepszenie środka trwałego i będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodów poprzez odpisy amortyzacyjne - zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami - decyduje zakres przeprowadzonych robót.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje przytoczonych w art. 16g ust. 13 ustawy o podatku od osób prawnych, pojęć takich jak: przebudowa, rozbudowa, rekonstrukcja, adaptacja czy modernizacja. Pojęcie remontu również nie zostało wyjaśnione w tej ustawie. Tym samym zasadne jest sięgnięcie w tym zakresie do definicji zawartych w innych gałęziach prawa. Pojęcie to definiują przepisy prawa budowlanego.

Remontem, zgodnie z art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1186 z późn. zm.), jest wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Remont ma zatem na celu przywrócenie pierwotnego stanu technicznego i użytkowego środka trwałego wraz z wymianą zużytych składników technicznych, nie zmieniając przy tym jego charakteru i funkcji. Remont następuje w toku eksploatacji środka trwałego przez podatnika i jest wynikiem tej eksploatacji (zużycia). Wymiana zużytych elementów środka trwałego na nowe ma charakter odtworzeniowy, przywracający jedynie jego pierwotną wartość użytkową i niezmieniający jego charakteru. Podkreślenia wymaga fakt, że przy remoncie mogą być stosowane materiały odpowiadające aktualnym standardom technologicznym. Przy ocenie wydatków - czy są to wydatki na remont - należy bowiem brać pod uwagę zmieniającą się rzeczywistość gospodarczą i postęp techniczny, mające wpływ na sposób i środki realizowania robót tym pojęciem objętych.

Różnica między nakładami na remont a nakładami na modernizację środków trwałych polega głównie na tym, że pierwsze z nich zmierzają do podtrzymania, odtworzenia wartości użytkowej środków trwałych a drugie do podwyższenia bądź istotnej zmiany cech użytkowych tego składnika majątkowego.

Należy podkreślić, że dla celów podatkowych inaczej będą traktowane wydatki kwalifikowane jako remontowe, a inaczej wydatki związane z modernizacją środka trwałego.

Mianowicie, jeżeli podatnik poniesie wydatki na remont środków trwałych, to ma prawo zaliczyć je bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów jako koszty o jakich mowa w art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Natomiast nakłady o charakterze modernizacyjnym należy uznać, za powiększające wartość początkową środka trwałego (przy zachowaniu przesłanek z art. 16g ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) i podlegające amortyzacji.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że przy równoległym prowadzeniu prac budowlanych polegających na remoncie i modernizacji środka trwałego budynku, Wnioskodawca ma prawo dokonać kwalifikacji prac dzieląc je na prace ulepszeniowe i prace remontowe. Tym samym, możliwe jest zaliczenie części poniesionych wydatków bezpośrednio w bieżące koszty uzyskania przychodów (jako wydatki remontowe), a pozostałej część wydatków jako ulepszenie zwiększające wartość początkową środka trwałego.

Z powyższego wynika, że przed zakwalifikowaniem określonych wydatków do inwestycji w obcych środkach trwałych lub remontów należy każdorazowo w stosunku do konkretnego budynku lub budowli szczegółowo przeanalizować zakres rzeczowy wykonywanych robót, porównując je do stanu istniejącego na podstawie dokumentacji technicznej, a w przypadku wątpliwości co do prawidłowej kwalifikacji poniesionych wydatków oprzeć się na opinii biegłego do spraw budowlanych, który w oparciu o stosowne dokumentacje, oględziny wypowie się co do charakteru poniesionych nakładów.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że działalność Wnioskodawcy polega na budowie i najmie nowoczesnej powierzchni magazynowej, która nie była remontowana przez wiele lat i która stanowi środek trwały Spółki. W związku z tym, Wnioskodawca przeprowadził inwestycję w środku trwałym. Celem prac inwestycyjnych jest dostosowanie części magazynowej do potrzeb nowego najemcy oraz podniesienie standardu nieruchomości. W zakres prac inwestycyjnych weszły m.in. roboty, które Spółka zidentyfikowała jako prace ulepszeniowe i remontowe.

Wnioskodawca w wskazał, że poza instalacją gazową wewnętrzną oraz przyłączem zewnętrznym, nowymi elementami są również prace takie jak: rozbudowa zadaszenia nad polem okładczym, montaż obudowy pola odkładczego w obszarze między osłonami, ryglówka stalowa dla montażu obudowy pola odkładczego, dostawa i montaż prefabrykowanych gniazd dokowych, wraz z fundamentem, ścianki oporowe, żelbetonowe – zamknięcie dłuższej krawędzi pola odkładczego, docieplenie dachu pola odkładczego – montaż instalacji z płyt PIR gr. 10cm, izolacja z membrany PCV 1,2 mm, instalacja ogrzewania – promienniki, instalacja gazowa, szafki gazowe, instalacja zewnętrzna gazowa, termomodernizacja ścian zewnętrznych hali magazynowej - obudów z płyt warstwowych, wypełnienia PIR gr. 8cm, termomodernizacja dachu hali magazynowej – montaż izolacji z płyt PIR gr. 12cm, izolacja z mambrany PCV 1,2mm. Suma wydatków prowadzących do ulepszenia środka trwałego przekroczy 10 000 zł. W wyniku przeprowadzonych prac ulepszeniowych dojdzie do podniesienia wartości początkowej środka trwałego.

Zatem, wydatki dotyczące powyższych elementów należy rozliczyć przez odpisy amortyzacyjne.

Pozostałe wydatki inwestycyjne wymienione przez podatnika, które nie mają charakteru ulepszenia należy, zaliczyć jako wydatki na remont. Prace zakwalifikowane jako remontowe według Wnioskodawcy to prace takie jak m.in.: malowanie ścian, sufitów Budynku, wstawianie nowych drzwi stalowych, bram i odnowienie pomieszczeń sanitarnych itd.

W związku z tym, wydatki na prace remontowe należy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w ww. zakresie jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a,
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj