Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.40.2021.2.ŁN
z 21 maja 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 oraz art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 20 stycznia 2021 r. (data wpływu za pośrednictwem ePUAP 28 stycznia 2021 r.), uzupełnionym w dniu 13 maja 2021 r. (data wpływu 17 maja 2021 r.) na wezwanie Organu z dnia 23 maja 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia powstania obowiązku podatkowego oraz prawa do odliczenia podatku – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 28 stycznia 2021 r. wpłynął ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia powstania obowiązku podatkowego oraz prawa do odliczenia podatku. Wniosek uzupełniono pismem z 13 maja 2021 r. (data wpływu 17 maja 2021 r.).


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:


Spółka jest polskim rezydentem podatkowym. Spółka prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością i jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym w Polsce.

Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej planuje dystrybuować wyroby medyczne w postaci multisensorycznych urządzeń do diagnostyki w wersji standard i Pro (dalej: „Urządzenia”, „Urządzenie”). Urządzenia zostały zgłoszone do Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych jako wyrób medyczny w rozumieniu ustawy z dnia 20 maja 2015 r. o wyrobach medycznych. Urządzenia zostały dopuszczone do obrotu na terytorium Polski - Urządzenia zostaną wprowadzone do obrotu po ich wyprodukowaniu. Zgłoszenia zostały dokonane przez Spółkę będącą właścicielem marki Urządzenia. Urządzenia uzyskały także stosowne certyfikacje CE - zgodności z wymaganiami załącznika II Dyrektywy 93/42/EWG dotyczącej wyrobów medycznych.

Spółka nie posiada zaplecza technicznego i produkcyjnego umożliwiającego jej samodzielną produkcję urządzenia stąd też zamierza zawrzeć umowę o produkcję ww. urządzenia z podmiotem trzecim - Wykonawcą. Także Wykonawca jest polskim rezydentem podatkowym, prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością i jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym w Polsce.

Przedmiotem umowy będzie wyprodukowanie i dostawa Urządzeń. W załącznikach do umowy, która zostanie zawarta z Wykonawcą, zostaną określone parametry techniczne Urządzenia, wraz z wykazem rysunków technicznych, zestawieniem komponentów składających się na Urządzenie oraz zunifikowanym oznaczeniem danego komponentu, wskazaniem wymaganych parametrów Urządzenia. Spółka przekaże także Wykonawcy informacje o statusie urządzenia jako wyrobu medycznego oraz przekaże kopie dokumentacji potwierdzającej status wyrobów medycznych. Po uzyskaniu WIS, Spółka przekaże Wykonawcy także kopię uzyskanych przez siebie WIS dla Urządzeń (w wersji Pro i standardowej).

Na mocy zawartej umowy, Wykonawca będzie odpowiedzialny (bezpośrednio lub pośrednio przez swoich podwykonawców) do:

  1. nabycia materiałów do produkcji Urządzeń i opakowania,
  2. nabycia komponentów zgodnie z dokumentacją techniczną (tzw. TPD) i parametrami technicznymi określonymi w załączniku do umowy zawartej przez Spółkę i Wykonawcę,
  3. wytworzenia Urządzenia (bezpośrednio lub poprzez swoich podwykonawców),
  4. przeprowadzenia kontroli jakości wybranych partii produkcyjnych Urządzeń (w sposób ustalony ze Spółką),
  5. zapakowania gotowych Urządzeń oraz ich magazynowania.

Wykonawca do produkcji będzie wykorzystywać w całości materiały własne lub zakupione bezpośrednio przez niego - produkcja na żadnym etapie nie będzie oparta na materiałach powierzonych przez Spółkę.


Wszystkie czynności wykonywane przez Wykonawcę - tj. produkcja Urządzenia i jego zapakowanie - będą odbywały się na terytorium Polski. Następnie Wykonawca będzie dostarczać kompletne wyroby w postaci Urządzeń bezpośrednio na rzecz Spółki. Wykonawca nie będzie mógł sprzedać wykonanych Urządzeń innemu podmiotowi niż Spółka (ewentualnie podmiot powiązany ze Spółką). Spółka będzie odpowiedzialna za sprzedaż Urządzeń konsumentom lub dalszym dystrybutorom (Spółka będzie oferować Urządzenie jako wyrób medyczny w obrocie).


Spółka wystąpiła z wnioskiem o wydanie wiążącej informacji stawkowej w zakresie sprzedaży przez nią Urządzeń. Do dnia złożenia niniejszego wniosku Spółka nie uzyskała WIS - sygnatura spraw: 0111- KDSB2-2.450.335.2020 oraz 0111-KDSB2-2.450.336.2020.

W związku z opisanym powyżej zdarzeniem przyszłym Spółka i Wykonawca chcieliby uzyskać potwierdzenie prawidłowości planowanych przez nich rozliczeń opisanych transakcji z punktu widzenia ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2020 r., poz. 106, ze zm., dalej: „u.p.t.u.”).

Ponadto w uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że Spółka zamierza wykorzystywać Urządzenia do działalności opodatkowanej. Zarówno Wykonawca, jak i Spółka mają siedzibę działalności na terytorium Polski. Urządzenia nie będą wysyłane przez Wykonawcę poza granice Polski (terytorium kraju).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):


  1. Czy transakcja, która będzie miała miejsce pomiędzy Spółką a Wykonawcą będzie stanowiła dostawę towarów czy też świadczenie usługi?
  2. W przypadku uznania stanowiska w zakresie pytania nr 1 za prawidłowe, tj. uznania, że opisana w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym transakcja stanowi dostawę towarów, czy dla Wykonawcy obowiązek podatkowy powstanie w momencie dokonania dostawy towarów zgodnie z art. 19a ust. 1 u.p.t.u., z zastrzeżeniem ust. 1a, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1 u.p.t.u.?
  3. W przypadku uznania stanowiska w zakresie pytania nr 1 za prawidłowe, tj, uznania, że opisana w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym transakcja stanowi dostawę towarów, czy Spółce będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących dostawę towarów w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych towarów powstał obowiązek podatkowy lub za jeden z 3 kolejnych okresów rozliczeniowych jednak nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę?

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):


W ocenie Spółki transakcja, która będzie miała miejsce pomiędzy Spółką a Wykonawcą polegająca na nabyciu przez niego Urządzeń od Wykonawcy będzie stanowiła odpłatną dostawę towarów, nie zaś świadczenie usług.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 u.p.t.u. opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Art. 7 ust. 1 u.p.t.u. stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się m.in. przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Przez towary rozumie się natomiast rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 u.p.t.u.).

Z kolei stosownie do treści art. 8 ust. 1 u.p.t.u. przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.


Odpłatna dostawa towarów stanowi zatem transakcję polegającą na przeniesieniu prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.


Odnosząc powyższe do przedstawionego zdarzenia przyszłego, należy przede wszystkim wskazać, że przedmiotem transakcji, które będą realizowane pomiędzy Spółką a Wykonawcą będzie dostawa Urządzeń. Wprawdzie umowa, która zostanie zawarta pomiędzy Spółką a Wykonawcą będzie w sposób precyzyjny określała parametry Urządzeń, w tym materiały oraz komponenty wraz ze zunifikowanym oznaczeniem danego komponentu, z jakich zostaną wyprodukowane, niemniej Spółka nie będzie powierzała Wykonawcy jakichkolwiek materiałów czy też komponentów w celu wytworzenia gotowych produktów.

W wydanych interpretacjach prawa podatkowego sugeruje się, aby dla klasyfikacji danej transakcji dla celów VAT uwzględniać m in. proporcje udziału/wartości materiałów powierzonych do materiałów własnych zleceniodawcy. Zgodnie z aktualnym orzecznictwem przyjmuje się, że jeśli materiały własne zleceniobiorcy stanowią przeważającą część w stosunku do materiałów powierzonych przez zleceniodawcę, świadczenie stanowi dostawę towarów.

W opisanym zdarzeniu przyszłym Spółka nie będzie w ogóle odpowiedzialna za zamówienie i dostarczenie jakichkolwiek komponentów czy części składowych urządzenia - nie będzie dostarczała materiałów powierzonych.


Ponadto kierując się kolejnym kryterium kwalifikacyjnym daną czynność dla celów VAT należy stwierdzić, że istotą transakcji tzn. elementem dominującym świadczenie jest wyrób finalny. W wyniku spełnienia świadczenia powstaje nowy wyrób, który po zakończeniu produkcji zostaje przeniesiony na Spółkę, która tym samym nabywa prawo do dysponowania nim jak właściciel.

Skoro zatem produkcja nie będzie oparta na materiałach powierzonych przez Spółkę, zaś świadczeniem realizowanym na rzecz Spółki będzie dostawa kompletnego wyrobu gotowego w postaci Urządzenia lub Urządzeń, należy uznać, że w opisanym zdarzeniu przyszłym dojdzie do odpłatnej dostawy towarów, a nie świadczenia usług.

W ocenie Wnioskodawcy, opisywana we wniosku transakcja stanowi dostawę towarów i w konsekwencji, obowiązek podatkowy w zakresie dostawy (produkcji i sprzedaży) Urządzeń powstanie w momencie dokonania dostawy towarów.


Zgodnie z art. 19a ust. 1 u.p.t.u. obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów, z zastrzeżeniem ust. 1 a, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1 u.p.t.u.


Z uwagi na fakt, że dostawa Urządzeń będzie miała miejsce pomiędzy podmiotami posiadającymi siedzibę działalności na terytorium kraju, obowiązek podatkowy w zakresie dostawy Urządzeń (towarów) nastąpi z chwilą dokonania dostawy z zastrzeżeniem art. 19a ust. 1 a, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1 u.p.t.u.


W ocenie Wnioskodawcy, Spółce będzie przysługiwać przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących dostawę towarów w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych towarów powstał obowiązek podatkowy (jednak nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę) lub za jeden z trzech kolejnych okresów rozliczeniowych.


Wynika to bezpośrednio z art. 86 ust. 1, ust. 10, 10b, 11 u.p.t.u. zgodnie z którymi:

  • art. 86 ust. 1 u.p.t.u.: W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124;
  • art. 86 ust. 10 u.p.t.u.: Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy;
  • art. 86 ust. 10b pkt 1 u.p.t.u.: Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a - powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny;
  • art. 86 ust. 11 u.p.t.u.: Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy).


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.


Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


W powyższym przepisie przyjęto generalną zasadę, że usługami są wszelkie odpłatne świadczenia, niebędące dostawą towarów. Stąd też stwierdzić należy, że definicja „świadczenia usług” ma charakter dopełniający definicję „dostawy towarów” i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem VAT, transakcji wykonywanych przez podatników w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.


Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Spółka A, „Zlecający”) jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym w Polsce, posiadającym w Polsce siedzibę działalności gospodarczej. Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej planuje dystrybuować wyroby medyczne w postaci multisensorycznych urządzeń do diagnostyki w wersji standard i Pro (Urządzeni, Urządzenie). Urządzenia zostały zgłoszone do Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych jako wyrób medyczny w rozumieniu ustawy z dnia 20 maja 2015 r. o wyrobach medycznych. Urządzenia zostały dopuszczone do obrotu na terytorium Polski. Zgłoszenia zostały dokonane przez Wnioskodawcę będącego właścicielem marki Urządzenia. Wnioskodawca nie posiada zaplecza technicznego i produkcyjnego umożliwiającego mu samodzielną produkcję urządzenia, stąd też zamierza zawrzeć umowę o produkcję ww. urządzenia ze Spółka B(dalej: „Wykonawca”). Wykonawca jest polskim rezydentem podatkowym posiadającym siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Polski, zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Przedmiotem umowy będzie wyprodukowanie i dostawa Urządzeń. W załącznikach do umowy, która zostanie zawarta między Zlecającym a Wykonawcą, zostaną określa parametry techniczne Urządzenia - tzw. TPD (technical production documentation), wraz z wykazem rysunków technicznych, zestawieniem komponentów składających się na Urządzenie oraz zunifikowanym oznaczeniem danego komponentu (tzw. manufacturer production number), wskazaniem wymaganych parametrów Urządzenia. Na mocy zawartej umowy, Spółka A będzie odpowiedzialna (bezpośrednio lub pośrednio przez swoich podwykonawców) do:

  1. nabycia materiałów do produkcji Urządzeń i opakowania;
  2. nabycia komponentów zgodnie z dokumentacją techniczną (tzw. TPD) i parametrami technicznymi określonymi w załączniku do umowy zawartej przez Zlecającego i Wykonawcę;
  3. wytworzenia Urządzenia (bezpośrednio lub przez swoich podwykonawców;
  4. przeprowadzenia kontroli jakości wybranych partii produkcyjnych Urządzeń (w sposób ustalony ze Zleceniodawcą);
  5. zapakowania gotowych Urządzeń oraz ich magazynowania.


Wykonawca w produkcji Urządzenia wykorzystywać będzie w całości materiały własne lub zakupione bezpośrednio przez niego. Produkcja na żadnym etapie nie będzie oparta na materiałach powierzonych przez Spółkę. Po wykonaniu i zapakowaniu Urządzeń, Wykonawca będzie dokonywać dostarczenia kompletnych wyrobów (Urządzeń) bezpośrednio na rzecz Wnioskodawcy. Nie będzie przy tym możliwe dokonanie przez Wykonawcę dostawy Urządzeń na rzecz podmiotu innego niż Wnioskodawca.


Wątpliwości dotyczą kwestii, czy transakcja, która będzie miała miejsce pomiędzy Wnioskodawcą a Wykonawcą będzie stanowić dostawę towarów, czy też świadczenie usług a w konsekwencji czy dla Wykonawcy obowiązek podatkowy powstanie/będzie powstał w momencie dokonania dostawy towarów z zastrzeżeniem art. 19a ust. 1a, 5 i 7–11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1 ustawy oraz czy Zamawiającemu przysługuje/będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących dostawę towarów w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych towarów powstał obowiązek podatkowy lub za jeden z 3 kolejnych okresów rozliczeniowych jednak nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę.


Odnosząc się do niniejszych wątpliwości należy wskazać, że o kwalifikacji danej czynności jako dostawy towarów, bądź świadczenia usług rozstrzyga każdorazowo zindywidualizowany stan faktyczny. O przedmiocie świadczenia przesądzać będzie zakres oraz specyfika wykonywanych czynności, użytych materiałów, obowiązujące klasyfikacje statystyczne oraz treść umów zawartych każdorazowo przez podatnika i jego kontrahenta. Jedynie analiza czynników takich jak m.in. przedmiot świadczenia, proporcja między udziałem materiałów własnych, a udziałem materiałów powierzonych przez kontrahenta, obowiązki stron, sposób wzajemnego rozliczenia, pozwoli określić, czy wykonywane czynności powinny być traktowane jako usługa na ruchomym majątku rzeczowym, czy też jako dostawa towarów.


Zatem ustalenie, czy określoną transakcję należy zakwalifikować jako dostawę towarów, czy jako świadczenie usług, wymaga wzięcia pod uwagę wszelkich okoliczności, w jakich następuje transakcja, w celu określenia jej elementów charakterystycznych i dominujących.


W analizowanej sprawie przedmiotem umowy jest wyprodukowanie konkretnego towaru w postaci gotowego produktu – multisensorycznych urządzeń do diagnostyki w wersji standard i Pro (Urządzenia). Omawiana transakcja będzie stanowiła dla celów podatku od towarów i usług dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.


Przedmiotem umowy zawartej pomiędzy Spółka B, jako wykonawcą, a Wnioskodawcą jako zleceniodawcą jest wykonanie nowego produktu – Urządzenia, zaś zgodnie z Umową to Wykonawca będzie odpowiedzialny za nabycia materiałów do produkcji Urządzeń i opakowania, nabycia komponentów zgodne z dokumentacją techniczną (tzw. TPD) i parametrami technicznymi określonymi w załączniku do umowy, wytworzenia Urządzenia (bezpośrednio lub poprzez swoich podwykonawców), przeprowadzenia kontroli jakości wybranych partii produkcyjnych Urządzeń (w sposób ustalony z Wnioskodawcą), zapakowania gotowych Urządzeń oraz ich magazynowania.

W analizowanej sprawie Spółka B jest zobowiązana (bezpośrednio lub pośrednio przez swoich podwykonawców) do wytworzenia Urządzenia, które następnie dostarczy na rzecz Wnioskodawcy, zatem transakcję tą należy uznać za dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy. Wnioskodawca jako zleceniodawca oczekuje bowiem otrzymania gotowego produktu, zaś produkcja na żadnym etapie nie będzie oparta na materiale powierzanym przez Wnioskodawcę.


Mając zatem na uwadze powołane przepisy w świetle przedstawionego opisu sprawy należy uznać, że planowana transakcja będzie stanowić dla celów podatku od towarów i usług dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.


Ponadto odnosząc się do wątpliwości należy wskazać, że zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi z zastrzeżeniem ust. 1a, 5 i 7–11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.


Powyższy przepis formułuje zasadę ogólną, zgodnie z którą obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towaru bądź wykonania usługi, co oznacza, że podatek staje się wymagalny w rozliczeniu za okres, w którym dokonana została dostawa towarów bądź świadczenie usług.


Oznacza to, że gdy transakcja stanowi dostawę towarów oraz nie występują okoliczności szczególne, o których mowa w art. 19a ust. 1a, 5 i 7–11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów.


W przedmiotowej sprawie transakcja pomiędzy Zlecającym a Wykonawcą stanowić będzie dostawę towarów, dokonaną na terytorium Polski. Zatem obowiązek podatkowy dla Wykonawcy powstanie/będzie powstał w momencie dokonania dostawy towarów z zastrzeżeniem art. 19a ust. 1a, 5 i 7–11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1 ustawy.

Natomiast podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.


Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).


Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy, powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.


Natomiast w myśl art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a - powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.


Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, wówczas zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych.


Jak wynika z powołanych przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Przy tym prawo do obniżenia powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych przez podatnika towarów powstał obowiązek podatkowy lecz możliwe jest nie wcześniej, niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę. Niemniej jednak jeżeli nie dokonano obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w okresie rozliczeniowym, w którym w odniesieniu do nabytych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy, podatnik może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych.


Przedmiotem niniejszej sprawy jest transakcja, w ramach której Wykonawca dokona dostawy towarów (Urządzenia) na rzecz Zamawiającego. Zamawiający, będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT dokona nabycia tych towarów (Urządzenia) na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, nabyte Urządzenia będą przedmiotem dostaw na terytorium Polski. Zamawiający wykorzysta nabyte towary (Urządzenia) do transakcji opodatkowanych podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski. Zatem Zamawiającemu przysługuje/będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących dostawę towarów w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych towarów powstał obowiązek podatkowy lub za jeden z 3 kolejnych okresów rozliczeniowych jednak nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę


Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Tut. Organ informuje, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywiste zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywało się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP lub /KIS/wnioski (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj