Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-1.4011.197.2021.2.MM
z 24 maja 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni – przedstawione we wniosku z dnia 2 lutego 2021 r. (data wpływu 12 lutego 2021 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 maja 2021 r. (data wpływu 7 maja 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od opodatkowania przychodów uzyskiwanych z tytułu wynajmu pokoi gościnnych w budynku mieszkalnym położonym na terenie wiejskim w gospodarstwie rolnym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lutego 2021 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 19 kwietnia 2021 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.197.2021.1.MM, na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 i § 2 w związku z art. 14h powołanej ustawy, wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano za pośrednictwem poczty w dniu 19 kwietnia 2021 r. (data doręczenia 28 kwietnia 2021 r.). Wnioskodawczyni uzupełniła wniosek pismem z dnia 5 maja 2021 r. (data wpływu 7 maja 2021).

We wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni jest właścicielem budynku położonego w granicach jednostki osadniczej nieposiadającej praw miejskich lub statusu miasta, położonego w granicach gospodarstwa rolnego na ziemi rolnej o powierzchni całkowitej 20 005 m2, przy …. Powierzchnia 6 000 m2 ww. terenu przeznaczona jest - zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego - na obszar budownictwa mieszkaniowego, a pozostała powierzchnia to las. Ponadto mnogość gospodarstw świadczy o charakterze terenów wiejskich oraz ich przeznaczeniu. Budynek jest budynkiem typu wolnostojącego, nadający się - zgodnie z jego przeznaczeniem użytkownym - do zamieszkania, przy tym stanowi konstrukcyjnie samodzielną całość. Budynek jest przystosowany między innymi, poprzez wyposażenie w media - do zapewnienia realizacji potrzeb mieszkaniowych przez cały rok kalendarzowy, również w sezonie zimowym (dalej: „Budynek”). Od nieruchomości rolnej płacony jest podatek rolny zgodnie z decyzjami wójta gminy … w zakresie określania wymiaru zobowiązania pieniężnego, który stanowiony jest na podstawie ewidencji podatników prowadzonej w urzędzie gminy …

Budynek składa się z 5 pomieszczeń, tj.: i) przedpokoju, ii) salonu (pokoju dziennego) z kominkiem oraz z aneksem kuchennym iii) łazienki - znajdujących się na parterze oddzielonych od siebie ścianami, iv) pokoju znajdującego się nad salonem, do którego to pokoju prowadzą schody wewnętrzne z salonu a który jest oddzielony od salonu (pokoju dziennego), poziomym stropem oraz ścianami oraz v) garażu znajdującego się na poziomie pomieszczeń wskazany w pkt i), ii) oraz iii).

W Budynku znajduje się podstawowa infrastruktura dająca możliwość zaspokajania potrzeb mieszkalnych i przebywania w budynku osób. Pokoje w tak scharakteryzowanym budynku mieszkalnym będą wynajmowane w zakresie czasowym, tj. niemającym charakteru stałego, w zależności od potrzeb osób wynajmujących. Wnioskodawczyni dopuszcza możliwość serwowania posiłków.

W piśmie z dnia 5 lutego 2021 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawczyni wskazała, że jest osobą fizyczną, która nie jest rolnikiem w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym. Nieruchomość będąca przedmiotem wniosku znajduje się zgodnie z dyspozycją art. 2 ust. 1 w obszarze gospodarstwa rolnego. Wnioskodawczyni jest właścicielem budynku mieszkalnego wskazanego we wniosku w 50%. Drugim właścicielem jest siostra Wnioskodawczyni. Siostra również nie jest rolnikiem w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym. Budynek mieszkalny położony jest na terenach wiejskich w gospodarstwie rolnym.

Wnioskodawczyni wskazuje, że wynajmuje także mieszkanie … położone w kamienicy przy ul. … oraz dwa lokale usługowe znajdujące się w kamienicy przy …, w stosunku do których Wnioskodawczyni posiada prawo własności. Od ww. lokali Wnioskodawczyni odprowadza podatek rozliczany na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Pokój dzienny oraz pokój znajdujący się nad salonem będą udostępniane wyłącznie osobom deklarującym przebywanie na wypoczynku (turystom).

W związku z powyższym opisem zadano w uzupełnieniu wniosku następujące pytanie:

  1. Czy uzyskane przez Wnioskodawczynię dochody z tytułu wynajmu pokoju znajdującego nad salonem (pomieszczenie oznaczone lit. iv) w opisie zdarzenia przyszłego), będą zwolnione z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  2. Czy uzyskane przez Wnioskodawcę dochody z tytułu wynajmu salonu (pokoju dziennego) w Budynku (pomieszczenie oznaczone lit. ii) w opisie zdarzenia przyszłego), będą zwolnione z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawczyni, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji zaniechano poboru podatku.

Z kolei zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 43 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane z tytułu wynajmu pokoi gościnnych, w budynkach mieszkalnych położonych na terenach wiejskich w gospodarstwie rolnym, osobom przebywającym na wypoczynku oraz dochody uzyskane z tytułu wyżywienia tych osób, jeżeli liczba wynajmowanych pokoi nie przekracza 5.

Zwolnienie określone w tym przepisie uzależnione jest więc od spełnienia łącznie kilku warunków, a mianowicie.

  • najem musi dotyczyć pokoi gościnnych znajdujących się w budynkach mieszkalnych;
  • budynki, w których pokoje przeznaczone są na wynajem, położone są na terenie wiejskim w gospodarstwie rolnym;
  • przedmiotem usług jest najem pokoi gościnnych osobom przebywającym na wypoczynku;
  • liczba wynajmowanych pokoi nie przekracza 5.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że w zakresie pytania nr 1 oraz nr 2 uzyskiwane przez Wnioskodawczynię dochody z tytułu wynajmu pokoi gościnnych w liczbie nie większej niż 5, w budynku mieszkalnym położonym na terenie wiejskim w gospodarstwie rolnym, osobom przebywającym na wypoczynku, zwolnione będą z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego - jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 43 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane z tytułu wynajmu pokoi gościnnych, w budynkach mieszkalnych położonych na terenach wiejskich w gospodarstwie rolnym, osobom przebywającym na wypoczynku oraz dochody uzyskane z tytułu wyżywienia tych osób, jeżeli liczba wynajmowanych pokoi nie przekracza 5.

Zwolnienie określone w tym przepisie uzależnione jest więc od spełnienia łącznie kilku warunków, a mianowicie:

  • najem musi dotyczyć pokoi gościnnych znajdujących się w budynkach mieszkalnych,
  • budynki, w których pokoje przeznaczone są na wynajem, położone są na terenie wiejskim w gospodarstwie rolnym,
  • przedmiotem usług jest najem pokoi gościnnych osobom przebywającym na wypoczynku,
  • liczba wynajmowanych pokoi nie przekracza 5.

Jednym z warunków skorzystania z przedmiotowego zwolnienia jest to, aby budynki, w których pokoje przeznaczone są na wynajem, położone były na terenie wiejskim w gospodarstwie rolnym.

W myśl art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 333), za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawczyni jest właścicielem w 50% budynku położonego w granicach jednostki osadniczej nieposiadającej praw miejskich lub statusu miasta, położonego w granicach gospodarstwa rolnego na ziemi rolnej. Drugim właścicielem jest siostra Wnioskodawczyni. Budynek mieszkalny położony jest na terenach wiejskich w gospodarstwie rolnym. Nieruchomość, będąca przedmiotem wniosku, znajduje się zgodnie z dyspozycją art. 2 ust. 1 w obszarze gospodarstwa rolnego. Budynek jest budynkiem typu wolnostojącego, nadający się - zgodnie z jego przeznaczeniem użytkownym - do zamieszkania, przy tym stanowi konstrukcyjnie samodzielną całość. Jest przystosowany między innymi, poprzez wyposażenie w media - do zapewnienia realizacji potrzeb mieszkaniowych przez cały rok kalendarzowy, również w sezonie zimowym. Od nieruchomości rolnej płacony jest podatek rolny. Budynek składa się z 5 pomieszczeń, tj.: i) przedpokoju, ii) salonu (pokoju dziennego) z kominkiem oraz z aneksem kuchennym iii) łazienki - znajdujących się na parterze oddzielonych od siebie ścianami, iv) pokoju znajdującego się nad salonem, do którego to pokoju prowadzą schody wewnętrzne z salonu a który jest oddzielony od salonu (pokoju dziennego), poziomym stropem oraz ścianami oraz v) garażu znajdującego się na poziomie pomieszczeń wskazany w pkt i), ii) oraz iii). W Budynku znajduje się podstawowa infrastruktura dająca możliwość zaspokajania potrzeb mieszkalnych i przebywania w budynku osób. Pokoje w tak scharakteryzowanym budynku mieszkalnym będą wynajmowane w zakresie czasowym, tj. niemającym charakteru stałego, w zależności od potrzeb osób wynajmujących. Wnioskodawczyni dopuszcza możliwość serwowania posiłków. Pokój dzienny oraz pokój znajdujący się nad salonem będą udostępniane wyłącznie osobom deklarującym przebywanie na wypoczynku (turystom).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że dochody uzyskane przez Wnioskodawczynię z tytułu wynajmu pokoi gościnnych w liczbie nie większej niż 5 (tj. salonu oraz pokoju znajdującego się nad salonem) w budynku mieszkalnym położonym na terenie wiejskim w gospodarstwie rolnym, osobom przebywającym na wypoczynku, zwolnione będą z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże z uwagi na fakt, że Wnioskodawczyni jest współwłaścicielką przedmiotowej nieruchomości, której przysługuje udział 50%, ww. zwolnieniem będą objęte wyłącznie dochody wyliczone proporcjonalnie do Jej udziału w tej nieruchomości.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Należy dodatkowo wskazać, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z treści art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.). W związku z tym, interpretacje te wywierają skutki prawne jedynie w stosunku do tego podmiotu, do którego są skierowane. Zatem, niniejsza interpretacja indywidualna jest wiążąca dla Wnioskodawczyni, jako osoby występującej z wnioskiem, natomiast nie wywołuje skutków prawnych dla drugiego współwłaściciela budynku, tj. siostry Wnioskodawczyni.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n ww. ustawy, nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj