Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL3.4012.43.2021.3.MS
z 20 maja 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 lutego 2021 r. (data wpływu 2 marca 2021 r.) uzupełnionym pismami z dnia 20 kwietnia 2021 r. (data wpływu 21 kwietnia 2021 r.) i z dnia 7 maja 2021 r. (data wpływu 10 maja 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • możliwości skorzystania ze zwolnienia z ewidencji na kasie rejestrującej sprzedaży wysyłkowej towarów innych niż z § 4 ust. 1 pkt 1,
  • terminu, od którego jest możliwe to zaprzestanie,
  • zgody na otrzymywanie faktur drogą elektroniczną oraz
  • braku konieczności oznaczania wystawionych faktur do powyższej sprzedaży w nowym JPK_VAT oznaczeniem „WEW”

jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 marca 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia z ewidencji na kasie rejestrującej sprzedaży wysyłkowej towarów innych niż z § 4 ust. 1 pkt 1, terminu, od którego jest możliwe to zaprzestanie, zgody na otrzymywanie faktur drogą elektroniczną oraz konieczności oznaczania wystawionych faktur do powyższej sprzedaży w nowym JPK_VAT oznaczeniem „WEW”. Wniosek uzupełniono pismami z dnia 20 kwietnia 2021 r. i z dnia 7 maja 2021 r. o, doprecyzowanie opisu sprawy i własne stanowisko, przeformułowanie pytania nr 3 oraz uiszczenie brakującej opłaty.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca od kilku lat prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą i zajmuje się m.in. sprzedażą hurtową i stacjonarną drobnego sprzętu AGD.

Do sprzedaży stacjonarnej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, firma wykorzystuje kasę fiskalną. Od 2017 r. postanowił rozszerzyć działalność o sprzedaż wysyłkową. Firma posiada swoje sklepy internetowe oraz oferuje do sprzedaży towary na platformach e-commerce: (…). W związku z powyższym, każdą sprzedaż również rejestruje na kasie fiskalnej oraz zgodnie z regulaminem sklepu internetowego do każdej sprzedaży wystawiona jest faktura. Zapis regulaminu: „W momencie zakupu kupujący zgłasza żądanie uzyskania faktury zamiast paragonu fiskalnego oraz wyraża zgodę na otrzymywanie faktury w formie elektronicznej art. 106b ust 3 oraz art. 106n ust 1 ustawa o podatku towarów i usług”. Na całą sprzedaż wysyłkową wystawiane są faktury i przesyłane klientom elektronicznie po zakupie na podany przez klienta adres e-mail, który jest warunkiem złożenia zamówienia. Klient płaci za towar wraz z kosztami przesyłki. Na fakturach, jak i paragonach, widnieje pozycja towaru i pozycja przesyłki jaką klient wybrał. Towar wysyłany jest do miejsca wskazanego przez klienta za pośrednictwem firm kurierskich. Firmy kurierskie wystawiają faktury za usługi.

W celu usprawnienia ewidencji, firma zastanawia się nad zwolnieniem z kasy rejestrującej. Zdaniem firmy w sytuacji gdy dokonuje się sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w systemie sprzedaży wysyłkowej, a zapłata jest otrzymywana w formie bezgotówkowej na rachunek bankowy, nie wystąpi obowiązek ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej. (…) za sprzedane artykuły otrzymuje zapłatę poprzez:

  • wpłaty bezpośrednie na firmowy rachunek bankowy - należności wypłacane są przelewem bankowym bezpośrednio na konto firmowe;
  • zapłata za pomocą karty płatniczej lub kredytowej - regulowanie należności przez odbiorców odbywa się pośrednictwem operatorów kart płatniczych i kredytowych poprzez pobranie środków z karty klienta i przekazanie na rachunek bankowy firmy;
  • zapłata w ramach systemu płatniczego online za pośrednictwem operatorów płatności elektronicznej np. (…) - w przypadku tej formy płatności, wpłacona kwota trafia w pierwszej kolejności na konto pośrednika płatności, gdzie przypisywana jest automatycznie do portfela sprzedawcy, a przetransferowane środki pieniężne są przekazywane na konto firmy w późniejszym terminie - następnego dnia roboczego, raz w tygodniu, dwa razy w miesiącu lub po osiągnięciu danego limitu środków w zależności od ustaleń z operatorem płatności. Wypłata środków i obsługa takich transakcji następuje więc w całości za pośrednictwem banku oraz pośrednika obsługującego płatność w systemie płatności elektronicznej. Co więcej, systemy obsługi płatności online pozwalają także na pełną weryfikację osoby, która przekazuje płatność;
  • za pobraniem przez kuriera lub operatora pocztowego - nabywca płaci za zamówiony towar kurierowi przy odbiorze przesyłki, a wpłacona kwota jest przekazywana na rachunek firmy za pośrednictwem poczty polskiej lub firmy kurierskiej. Tutaj pośrednikiem płatności jest poczta lub firma kurierska, która przyjmuje pieniądze w gotówce lub kartą, a następnie wpłaca na konto sprzedającego zbiorczo kwotę za wszystkie dostarczone towary.

Otrzymane sumy pozwalają w tym przypadku bez problemu zidentyfikować odbiorcę towarów i konkretne zamówienie.

W piśmie otrzymanym w dniu 21 kwietnia 2021 r., będącym uzupełnieniem do wniosku Zainteresowany dodatkowo wskazał, że jeżeli sprzedaż wysyłkowa nie będzie musiała być zarejestrowana przy użyciu kasy fiskalnej i wystarczające będzie wystawienie faktury, to zgoda na otrzymanie faktury elektronicznej może być wyrażona poprzez akceptację Warunków Sprzedaży lub Ogólnych Warunków Umów, która będzie odbywała się automatycznie poprzez zakup towaru na portalu internetowym. Firma uważa, że w przypadku braku obowiązku ewidencjonowania sprzedaży wysyłkowej przy pomocy kasy rejestrującej, możliwe i zgodne z przepisami ustawy o VAT jest wydanie faktury elektronicznej, dla której otrzymania wystarczająca będzie akceptacja Warunków Sprzedaży lub Ogólnych Warunków Umów. Akceptacja Warunków Sprzedaży lub Ogólnych Warunków Umów będzie odbywała się automatycznie przez konsumenta w momencie dokonania przez niego zakupu na portalu internetowym Wnioskodawcy.

W nowym JPK_VAT z deklaracją Wnioskodawca będzie wykazywał każdą fakturę sprzedaży odrębnym zapisem bez oznaczenia „WEW”.

Pismem z dnia 7 maja 2021 r. Wnioskodawca doprecyzował, że przedmiotem wniosku jest uzyskanie odpowiedzi w kwestii sprzedaży wysyłkowej (pocztą lub przesyłkami kurierskimi) dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej mających miejsce zamieszkania na terytorium kraju (Polska).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy przy sprzedaży towarów (innych niż wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących) przez internet na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i dostawy wysyłkowej firma (…) może skorzystać, na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy fiskalnej sprzedaży tych towarów i wystawiać tylko faktury, jeśli dodatkowo będzie prowadzona sprzedaż w sklepie stacjonarnym?
  2. Czy w ciągu roku np., od 1 kwietnia 2021 r. firma (…) mogłaby korzystać ze zwolnienia z rejestracji na kasie fiskalnej w przypadku sprzedaży wysyłkowej, a dla sprzedaży stacjonarnej stosować fiskalizację?
  3. Jeżeli zdaniem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej ww. sprzedaż nie będzie musiała zostać zarejestrowana przy użyciu kasy fiskalnej i wystarczające będzie wystawienie faktury, czy zgoda na otrzymanie faktury elektronicznej przez konsumenta może zostać wyrażona poprzez akceptację Warunków Sprzedaży lub Ogólnych Warunków Umów, która będzie odbywała się automatycznie poprzez zakup towaru na portalu internetowym Wnioskodawcy? (treść pytania ostatecznie sformułowana w uzupełnieniu otrzymanym w dniu 21 kwietnia 2021 r.)
  4. Czy w części ewidencyjnej nowego pliku JPK V7 w przypadku sprzedaży wysyłkowej firma (…) będzie miała obowiązek stosowania dodatkowego oznaczenia każdej faktury symbolem „WEW”?

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane po uzupełnieniach z dnia 20 kwietnia 2021 r. i dnia 7 maja 2021 r.), (…) spełnia wymogi określone w punkcie 36 załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z kasy. Rejestracja przychodu z tytułu sprzedaży wysyłkowej na kasie fiskalnej nie jest konieczna.

Na kasie fiskalnej Wnioskodawca ujmowałby by jedynie sprzedaż stacjonarną. Obowiązek rejestrowania sprzedaży na kasie fiskalnej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych wynika z art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Ustawodawca jednak przewiduje szereg zwolnień z tego obowiązku - w tym również dla sprzedaży wysyłkowej.

Podatnicy zajmujący się sprzedażą wysyłkową zgodnie z punktem 36 załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących zwolnieni są z ewidencjonowania na kasie fiskalnej. Zgodnie z jego treścią zwolnieniu z kasy podlega dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi) pod warunkiem, że zapłatę za dostawę towarów dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem).

Z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę musi jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnie czynności dotyczyła dostawa i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Podatnik, który dokonuje sprzedaży wysyłkowej, chcąc korzystać ze zwolnienia z kasy fiskalnej, musi spełnić łącznie oba warunki stawiane przez załącznik do rozporządzenia, tj.:

  • każda zapłata powinna być otrzymywana za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo - kredytowej;
  • sprzedawca powinien prowadzić ewidencję oraz posiadać dowody zapłaty, z których wynika przedmiot dostawy oraz dane nabywcy (w tym jego adres).


Towary sprzedawane w sklepie internetowym nie stanowią towarów wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Większość klientów to osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej.

W opinii Wnioskodawcy, jeżeli sprzedaż wysyłkowa nie musi zostać zarejestrowana przy użyciu kasy fiskalnej i wystarczające jest wystawienie faktury, to zgoda na otrzymanie faktury elektronicznej może być wyrażona poprzez akceptację Warunków Sprzedaży lub Ogólnych Warunków Umów, która będzie odbywała się automatycznie poprzez zakup towaru na portalu internetowym.

Zdaniem Zainteresowanego, w przypadku braku obowiązku ewidencjonowania sprzedaży wysyłkowej przy pomocy kasy rejestrującej, możliwe i zgodne z przepisami ustawy o VAT jest wydanie faktury elektronicznej, dla której otrzymania wystarczająca będzie akceptacja Warunków Sprzedaży lub Ogólnych Warunków Umów. Akceptacja Warunków Sprzedaży lub Ogólnych Warunków Umów będzie odbywała się automatycznie przez konsumenta w momencie dokonania przez niego zakupu na portalu internetowym.

Zgodnie z art. 106n ust. 1 ustawy o VAT, stosowanie faktur elektronicznych wymaga akceptacji odbiorcy faktury. Przepisy ustawy o VAT nie regulują formy wyrażenia zgody na przesyłanie faktur w formie elektronicznej, pozostawiając tę kwestię całkowicie w gestii umownej stron. W związku z tym nie istnieją żadne szczególne wymogi dotyczące samej formy i treści akceptacji wysyłania faktur w formie elektronicznej. Akceptacja otrzymywania faktur w formie elektronicznej, wyrażona przez konsumenta poprzez akceptację Warunków Sprzedaży lub Ogólnych Warunków Umów, będzie następowała automatycznie poprzez dokonanie zakupu na portalu internetowym i będzie wystarczająca do uznania, że nabywca wyraził zgodę na otrzymywanie faktur w formie elektronicznej.

W przypadku pozytywnej odpowiedzi na zadane zapytanie, Wnioskodawca sprzedaż wysyłkową na rzecz konsumentów (osób fizycznych, które nie prowadzą działalności gospodarczej) będzie ujmować bez rejestracji na kasie fiskalnej od dnia pierwszego następnego miesiąca po uzyskaniu pozytywnej odpowiedzi. Każdorazowo będzie wystawiać fakturę do każdej sprzedaży, zgodnie z art. 106e ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W zakresie odpowiedzi na pytanie nr 4, Zainteresowany uważa, że oznaczenie każdej faktury symbolem „WEW” jest nieprawidłowe.

Zgodnie z objaśnieniami Ministerstwa Finansów dotyczących nowej struktury JPK VAT z deklaracją tzw. JPK_V7 oznaczenie „WEW” dotyczy m.in. czynności, które nie są udokumentowane oryginalnymi dokumentami zakupu/sprzedaży, tj. fakturą. Oznaczenie „WEW” dotyczy np.: sprzedaży zwolnionej, dla której nie wystawiono faktury, sprzedaży bezrachunkowej (sprzedaży na rzecz osób fizycznych, która jest zwolniona z ewidencji na kasie fiskalnej).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest w zakresie:

  • możliwości skorzystania ze zwolnienia z ewidencji na kasie rejestrującej sprzedaży wysyłkowej towarów innych niż z § 4 ust. 1 pkt 1,
  • terminu, od którego jest możliwe to zaprzestanie,
  • zgody na otrzymywanie faktur drogą elektroniczną oraz
  • braku konieczności oznaczania wystawionych faktur do powyższej sprzedaży w nowym JPK_VAT oznaczeniem „WEW”

jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy przez sprzedaż należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Natomiast obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Należy jednak zauważyć, że na mocy delegacji ustawowej zawartej w przepisie art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Może zatem zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a niektórych czynności nie, bowiem mogą one korzystać ze zwolnienia przedmiotowego z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej.

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2019 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2018 r., poz. 2519 ze zm.), zwane dalej rozporządzeniem.

Zwolnienie z obowiązku instalowania kas rejestrujących zostało określone w § 2 i § 3 ww. rozporządzenia.

Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).

Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia – zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r. czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku (ust. 2 § 2 rozporządzenia).

Pod poz. 36 ww. załącznika wymieniono dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo -kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, tj. dotyczy przedmiotu działalności.

Niektóre usługi oraz dostawa niektórych towarów zostały wyłączone przez ustawodawcę z prawa do zwolnienia o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 ww. rozporządzenia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej. Szczegółowo zostały one wymienione w § 4 powołanego rozporządzenia.

W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 i 2, zwolnienie to traci moc z chwilą wykonania czynności, o której mowa w § 4 (§ 5 ust. 7 cyt. rozporządzenia).

Zgodnie z § 8 ust. 3 rozporządzenia w przypadku podatników, którzy przed dniem 1 stycznia 2019 r. rozpoczęli ewidencjonowanie czynności wymienionych w poz. 39 lub 40 załącznika do niniejszego rozporządzenia, zwolnienia, o którym mowa w § 2, w zakresie tych czynności ewidencjonowanych nie stosuje się.

Aby zatem przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

  • dostawa towaru nastąpi w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi),
  • dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres), przedmiotem dostawy nie są towary wymienione w § 4 rozporządzenia.

Niespełnienie jednego z warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W odpowiedzi na zadane pytania w pierwszej kolejności należy wskazać, że § 4 rozporządzenia zawiera katalog czynności, do których nie mają zastosowania zwolnienia przedmiotowe, podmiotowe oraz podmiotowo-przedmiotowe. Oznacza to, że podatnik dokonujący czynności wymienione w ww. przepisie nie ma prawa do korzystania ze zwolnienia z ewidencjonowania przy pomocy kasy rejestrującej. Wyłączenie to dotyczy jednak konkretnych wskazanych przez ustawodawcę czynności. Natomiast w stosunku do pozostałych czynności, innych niż wymienione w § 4 ust. 1 rozporządzenia, podatnicy mogą korzystać z innych tytułów zwolnienia (podmiotowo-przedmiotowych, określonych w § 3 ust. 1 pkt 3 i 4, oraz przedmiotowych, określonych w § 2 rozporządzenia), o ile spełniają warunki dla nich przewidziane.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca od kilku lat prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą i zajmuje się m.in. sprzedażą hurtową i stacjonarną drobnego sprzętu AGD.

Do sprzedaży stacjonarnej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, firma wykorzystuje kasę fiskalną. Od 2017 r. postanowiono rozszerzyć działalność o sprzedaż wysyłkową. Firma posiada swoje sklepy internetowe oraz oferuje do sprzedaży towary na platformach e-commerce: (…). W związku z powyższym, każdą sprzedaż również rejestruje na kasie fiskalnej oraz zgodnie z regulaminem sklepu internetowego do każdej sprzedaży wystawiona jest faktura.

Na całą sprzedaż wysyłkową wystawiane są faktury i przesyłane klientom elektronicznie po zakupie na podany przez klienta adres e-mail, który jest warunkiem złożenia zamówienia. Towar wysyłany jest do miejsca wskazanego przez klienta za pośrednictwem firm kurierskich. Firmy kurierskie wystawiają faktury za usługi.

Wnioskodawca za sprzedane artykuły otrzymuje zapłatę poprzez:

  • wpłaty bezpośrednie na firmowy rachunek bankowy - należności wypłacane są przelewem bankowym bezpośrednio na konto firmowe:
  • zapłata za pomocą karty płatniczej lub kredytowej - regulowanie należności przez odbiorców odbywa się pośrednictwem operatorów kart płatniczych i kredytowych poprzez pobranie środków z karty klienta i przekazanie na rachunek bankowy firmy.
  • zapłata w ramach systemu płatniczego online za pośrednictwem operatorów płatności elektronicznej np. PayPal, Payll, Przelewy24 etc. - w przypadku tej formy płatności, wpłacona kwota trafia w pierwszej kolejności na konto pośrednika płatności, gdzie przypisywana jest automatycznie do portfela sprzedawcy, a przetransferowane środki pieniężne są przekazywane na konto firmy w późniejszym terminie - następnego dnia roboczego, raz w tygodniu, dwa razy w miesiącu lub po osiągnięciu danego limitu środków w zależności od ustaleń z operatorem płatności. Wypłata środków i obsługa takich transakcji następuje więc w całości za pośrednictwem banku oraz pośrednika obsługującego płatność w systemie płatności elektronicznej. Co więcej, systemy obsługi płatności online pozwalają także na pełną weryfikację osoby, która przekazuje płatność.
  • za pobraniem przez kuriera lub operatora pocztowego - nabywca płaci za zamówiony towar kurierowi przy odbiorze przesyłki, a wpłacona kwota jest przekazywana na rachunek firmy za pośrednictwem poczty polskiej lub firmy kurierskiej. Tutaj pośrednikiem płatności jest poczta lub firma kurierska, która przyjmuje pieniądze w gotówce lub kartą, a następnie wpłaca na konto sprzedającego zbiorczo kwotę za wszystkie dostarczone towary.

Otrzymane sumy pozwalają w tym przypadku bez problemu zidentyfikować odbiorcę towarów i konkretne zamówienie.

Jednocześnie – co wynika z zadanego pytania jak i z wniosku - sprzedawane przedmiotowe towary drogą wysyłkową nie są towarami wymienionymi w § 4 rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Wątpliwości Wnioskodawcy w pierwszej kolejności dotyczą kwestii możliwości skorzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w przypadku realizowanych w systemie wysyłkowym dostaw towarów (innych niż wymienionych w § 4 wyżej powołanego rozporządzenie Ministra Finansów) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych mających miejsce zamieszkania na terytorium kraju (Polski), na podstawie § 2 ust. 1 w związku z poz. 36 załącznika do rozporządzenia.

Zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (w brzmieniu od 1 stycznia 2021 r.), zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku:

  1. dostawy:
    1. gazu płynnego,
    2. części do silników (CN 8409 91 00 i 8409 99 00),
    3. silników do napędu pojazdów i motocykli (CN ex 8407, ex 8408 20),
    4. nadwozi do pojazdów silnikowych (CN 8707),
    5. przyczep i naczep (CN 8716 10, 8716 31 00, ex 8716 39, 8716 40 00); kontenerów (CN 8609 00),
    6. części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (CN 8716 90),
    7. części i akcesoriów do pojazdów silnikowych [(CN ex 8708 z wyłączeniem 8708 21, 8708 29, 8708 95), (CN ex 9401 90 80)] (z wyłączeniem motocykli), to jest do: ciągników; pojazdów silnikowych do przewozu dziesięciu lub więcej osób z kierowcą; samochodów i pozostałych pojazdów silnikowych przeznaczonych zasadniczo do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi; pojazdów silnikowych do transportu towarów; pojazdów silnikowych specjalnego przeznaczenia innych niż te zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów (na przykład pojazdów pogotowia technicznego, dźwigów samochodowych, pojazdów strażackich, betoniarek samochodowych, zamiatarek, polewaczek, przewoźnych warsztatów, ruchomych stacji radiologicznych),
    8. silników spalinowych tłokowych wewnętrznego spalania w rodzaju stosowanych w motocyklach (PKWiU 30.91.3),
    9. komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU ex 26 i ex 27.11),
    10. sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1),
    11. wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”,
    12. zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,
    13. wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU,
    14. wyrobów tytoniowych (CN 2401, 2402, 2403), napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%, bez względu na kod CN, z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
    15. perfum i wód toaletowych (CN 3303 00 10, 3303 00 90), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów;

Do 31 grudnia 2020 r. przepis ten brzmiał: „Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku:

  1. dostawy:
    1. gazu płynnego,
    2. części do silników (PKWiU 28.11.4),
    3. silników spalinowych wewnętrznego spalania w rodzaju stosowanych do napędu pojazdów (PKWiU 29.10.1),
    4. nadwozi do pojazdów silnikowych (PKWiU 29.20.1),
    5. przyczep i naczep; kontenerów (PKWiU 29.20.2),
    6. części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (PKWiU 29.20.30.0),
    7. części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (z wyłączeniem motocykli), gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 29.32.30.0),
    8. silników spalinowych tłokowych wewnętrznego spalania w rodzaju stosowanych w motocyklach (PKWiU 30.91.3),
    9. sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego, z wyłączeniem lamp elektronowych i innych elementów elektronicznych oraz części do aparatów i urządzeń do operowania dźwiękiem i obrazem, anten (PKWiU ex 26 i ex 27.90),
    10. sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1),
    11. wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”,
    12. zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,
    13. wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU,
    14. wyrobów tytoniowych (PKWiU 12.00), napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%, bez względu na symbol PKWiU, z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
    15. perfum i wód toaletowych (PKWiU 20.42.11.0), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów;”

Ponownie wskazać w tym miejscu należy, że aby podatnik miał prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

  • dostawa towarów nastąpi w systemie wysyłkowym za pośrednictwem poczty lub przesyłkami kurierskimi;
  • zapłata za towar musi być dokonana w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem);
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę musi jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła oraz
  • przedmiotem świadczenia nie są czynności wymienione w § 4 rozporządzenia.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Podkreślić w tym miejscu należy, że jeżeli podatnik otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo -kredytowej na rachunek bankowy podatnika, a z ewidencji i dowodów posiadanych przez podatnika dokumentujących te transakcje jednoznacznie będzie wynikać, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła – to w zakresie tych czynności do dnia 31 grudnia 2021 r. podatnik może korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących co wiąże się z brakiem obowiązku wystawiania paragonów fiskalnych.

Z opisu sprawy wynika, że przedmiotem wniosku jest sprzedaż sprzętu AGD, który – jak wskazał Wnioskodawca – nie jest wymieniony w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia. Ponadto Wnioskodawca otrzymuje w całości zapłatę na rachunek bankowy, a z prowadzonej ewidencji i dowodów zapłaty jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana.

W niniejszej sprawie § 8 ust. 3 rozporządzenia nie ma zastosowania, ponieważ Wnioskodawca nie wykonuje czynności wymienionych w poz. 39 lub 40 załącznika do niniejszego rozporządzenia.

Zatem, Wnioskodawca ma prawo do zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej – na podstawie § 2 w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia – dla przedmiotowej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, tj. dotyczy zatem danego przedmiotu działalności (dotyczy tylko sprzedaży wysyłkowej). Nie dotyczy więc sprzedaży realizowanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w sklepach stacjonarnych.

W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że Wnioskodawca będzie miał możliwość skorzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w przypadku realizowanych w systemie wysyłkowym (współpracując z firmą kurierską) dostaw towarów (innych niż wymieniony w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych mających miejsce zamieszkania na terytorium kraju (Polska) na podstawie obowiązującego do 31 grudnia 2021 r. § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w związku z poz. 36 załącznika do Rozporządzenia.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 uznano za prawidłowe.

Dalsze wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą momentu, w którym będzie miał możliwość zaprzestać ewidencjonowania powyższej sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej.

Odnosząc się do kwestii dotyczącej momentu rezygnacji z ewidencjonowania ww. sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej należy wskazać, że Zainteresowany - jak rozstrzygnięto powyżej - ma prawo korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej w oparciu o zapis § 2 ust. 1 w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów. W związku z tym, w sytuacji gdy do tej pory Wnioskodawca ewidencjonował taką sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych na kasie rejestrującej, to może w dowolnym miesiącu (do dnia 31 grudnia 2021 r.) jej zaprzestać.

Podsumowując, Wnioskodawca realizując dostawę towarów, innych niż wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, mających miejsce zamieszkania na terytorium kraju (Polska) w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), będzie miał możliwość korzystania ze zwolnienia określonego w § 2 ust. 1 w zw. z poz. 36 do rozporządzenia i w konsekwencji tego w dowolnym momencie, do dnia 31 grudnia 2021 roku będzie mógł zaprzestać ewidencjonowania tej sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 należało również uznać za prawidłowe.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi również sposób wyrażania zgody przez konsumenta na otrzymywanie faktury elektronicznej za zakupione towary, w przypadku sprzedaży wysyłkowej (pocztą lub przesyłkami kurierskimi) dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych mających miejsce zamieszkania na terytorium kraju (Polska).

Na podstawie art. 2 pkt 31 ustawy, przez fakturę rozumie się dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.

Przez fakturę elektroniczną o której mowa w art. 2 pkt 32 ustawy rozumie się fakturę w formie elektronicznej wystawioną i otrzymaną w dowolnym formacie elektronicznym.

Stosownie do art. 106b ust. 1 ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
  2. sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  3. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  4. otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

Zgodnie z art. 106b ust. 3 ustawy, na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, z wyjątkiem czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4, oraz otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem tych czynności, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów – jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1,
  2. sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118

– jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

W myśl art. 106g ust. 1 ustawy, faktury wystawia się co najmniej w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje nabywca, a drugi zachowuje w swojej dokumentacji podatnik dokonujący sprzedaży.

Na podstawie art. 106g ust. 3 ustawy, w przypadku faktur przesyłanych w formie elektronicznej:

  1. podatnik dokonujący sprzedaży lub upoważniona przez niego do wystawiania faktur osoba trzecia przesyła je lub udostępnia nabywcy,
  2. nabywca, o którym mowa w art. 106d ust. 1, przesyła je lub udostępnia podatnikowi, który upoważnił go do wystawiania faktur, z uwzględnieniem zasad wynikających z procedury zatwierdzania faktur przez podatnika dokonującego sprzedaży,
  3. nabywca, o którym mowa w art. 106k ust. 1, przesyła je lub udostępnia wystawcy faktury,
  4. podmiot, o którym mowa w art. 106c, przesyła je lub udostępnia nabywcy i dłużnikowi – zachowując je jednocześnie w swojej dokumentacji.

W świetle art. 106n ust. 1 ustawy, stosowanie faktur elektronicznych wymaga akceptacji odbiorcy faktury.

Wystawianie i dostarczanie nabywcy faktur elektronicznych wymaga uprzedniej akceptacji przez odbiorcę dla takiego sposobu przekazywania tych dokumentów. Przy czym należy wskazać, że nie istnieją żadne szczególne wymogi dotyczące samej formy i treści akceptacji wysyłania faktur w formie elektronicznej przez odbiorcę faktur.

Z opisu sprawy wynika, że na całą sprzedaż wysyłkową wystawiane są faktury i przesyłane klientom elektronicznie po zakupie na podany przez klienta adres e-mail, który jest warunkiem złożenia zamówienia. Akceptacja otrzymywania faktur w formie elektronicznej – jak wskazał Wnioskodawca - wyrażona przez konsumenta poprzez akceptację Warunków Sprzedaży lub Ogólnych Warunków Umów, będzie następowała automatycznie poprzez dokonanie zakupu na portalu internetowym i będzie wystarczająca do uznania, że nabywca wyraził zgodę na otrzymywanie faktur w formie elektronicznej. Akceptacja Warunków Sprzedaży lub Ogólnych Warunków Umów będzie odbywała się automatycznie przez konsumentów w momencie dokonania przez niego zakupu na portalu internetowym.

Zatem, możliwe jest wystawienie przez Wnioskodawcę faktury z każdej sprzedaży wysyłkowej (pocztą lub przesyłkami kurierskimi) dokonanej na rzecz konsumenta mającego miejsce zamieszkania na terytorium kraju (Polska) oraz jej przesłanie w formie elektronicznej w przypadku akceptacji Regulaminu Sprzedaży przez Kupującego, w którym będzie automatycznie zgłaszał żądanie uzyskania faktury oraz wyrażał zgodę na otrzymywanie faktury w postaci elektronicznej.

Jednocześnie tut. Organ wskazuje, że Wnioskodawca nie ma obowiązku każdorazowo wystawiać faktury dokumentujące sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych. Wnioskodawca ma obowiązek wystawić taki dokument jedynie na żądanie nabywcy towaru zgodnie z powołanym art. 106b ust. 3 pkt 1 ustawy.

W związku z tym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Dalsze wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą oznaczanie w nowym pliku JPK_VAT wystawionych faktur do przedmiotowej sprzedaży wysyłkowej, która nie zostanie zaewidencjonowana na kasie rejestrującej, oznaczeniem „WEW”.

Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c i art. 133.

Natomiast z treści art. 109 ust. 1 wynika, że podatnicy, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem sprzedaży w dniu następnym.

W myśl art. 109 ust. 3 ustawy, podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:

  1. rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;
  2. kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;
  3. kontrahentów;
  4. dowodów sprzedaży i zakupów.

Na podstawie art. 99 ust. 13b oraz art. 109 ust. 14 ustawy, które stanowią o upoważnieniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych do wydania rozporządzenia określającego:

  • szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 7c, wraz z objaśnieniami co do sposobu wypełniania i miejsca składania deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 1-3, oraz niezbędnymi pouczeniami, uwzględniając konieczność prawidłowego rozliczenia podatku oraz kontroli tego obowiązku przez organ podatkowy (art. 99 ust. 13b ustawy),
  • szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 3, oraz sposób wykazywania danych w ewidencji przesyłanej zgodnie z ust. 3b i 3c, uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowości rozliczeń podatników oraz kontroli obowiązków podatników przez organ podatkowy, identyfikowania obszarów, w których występują nadużycia w podatku lub narażonych na te nadużycia, oraz możliwości techniczno-organizacyjne prowadzenia przez podatników ewidencji (art. 109 ust. 14 ustawy)

wydane zostało rozporządzenie Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2019 r., poz. 1988, ze zm.; dalej: rozporządzenie) określające:

  1. szczegółowy zakres danych zawartych w:
    1. deklaracjach podatkowych, o których mowa w art. 99 ust. 1-3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”,
    2. ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy, zwanej dalej „ewidencją”;
  2. objaśnienia co do sposobu wypełniania i miejsca składania deklaracji oraz sposób wykazywania danych w ewidencji przesyłanej zgodnie z art. 109 ust. 3b i 3c ustawy.

Od dnia 1 października 2020 r., na mocy rozporządzenia, został wprowadzony obowiązek wykazywania w ewidencji m.in. odpowiedniego symbolu oznaczającego określoną procedurę podatkową.

Rozporządzenie w § 10 zobowiązuje podmioty do wskazywania określonych danych w celu prawidłowego rozliczenia podatku należnego.

I tak zgodnie z § 10 ust. 5 ewidencja zawiera następujące oznaczenia dowodów sprzedaży:

  1. „RO” – dokument zbiorczy wewnętrzny zawierający sprzedaż z kas rejestrujących;
  2. „WEW” – dokument wewnętrzny;
  3. „FP” – faktura, o której mowa w art. 109 ust. 3d ustawy.

Oznaczenie „WEW” dotyczy między innymi czynności, które nie są udokumentowane oryginalnymi dokumentami zakupu/sprzedaży tj. fakturą i dotyczy między innymi:

  • nieodpłatnego przekazania towarów na cele osobiste,
  • korekty rocznej podatku naliczonego w związku ze zmianą współczynnika odliczenia podatku naliczonego,
  • sprzedaży zwolnionej dla której nie wystawiono faktury,
  • sprzedaży bezrachunkowej (sprzedaży na rzecz osób fizycznych która jest zwolniona z ewidencji na kasie fiskalnej),
  • rozliczenie „importu usługi” dla której nie została wystawiona faktura.

Wnioskodawca do swojej sprzedaży wysyłkowej wystawia faktury. Obecnie całą sprzedaż dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej mających miejsce zamieszkania na terytorium kraju, ewidencjonuje na kasie rejestrującej. Po wprowadzeniu zmian, Wnioskodawca planuje zaprzestać ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży wysyłanej pocztą i przesyłkami kurierskimi dla w/w grupy odbiorców. Sprzedawany sprzęt AGD nie jest towarem wymienionym w § 4 rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zatem, tylko sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych nieewidencjonowaną na kasie rejestrującej i dla której nie jest wystawiona jednocześnie faktura należy wykazać na podstawie zapisu zbiorczego oznaczanego „WEW”.

W sytuacji odnoszącej się do zadanego pytania w rozpatrywanym wniosku Wnioskodawca, dokumentując swoją sprzedaż wystawia faktury. Zatem wystawione faktury nie mogą być wykazywane z oznaczeniem „WEW”.

Podsumowując, stwierdzić należy, że Wnioskodawca w swoim pliku JPK_V7M, sprzedaż wysyłkową (pocztą lub przesyłkami kurierskimi) dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych mających miejsce zamieszkania na terytorium kraju, korzystającą ze zwolnienia na podstawie § 2 w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących prezentuje w oparciu o poszczególne jednostkowe faktury wystawiane każdorazowo po transakcji, które nie podlegają oznaczeniu „WEW”.

W związku z powyższym również odpowiedź Wnioskodawcy na pytanie nr 4 należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zwrócić należy uwagę, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – w wydanej interpretacji rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności kwestii czy wystawiane faktury są fakturami elektronicznymi zgodnie z art. 2 pkt 31 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj