Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4012.714.2020.4.WR
z 26 maja 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a pkt 1, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 18 listopada 2020 r. (data wpływu – 1 grudnia 2020 r.), uzupełnionego pismem z 1 lutego 2021 r. (data wpływu: 8 luty 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie stwierdzenia, że transakcje pomiędzy Wnioskodawcą, a organem tworzącym lub Wnioskodawcą, a Szpitalami Klinicznymi, dla których organem tworzącym jest ta sama uczelnia medyczna nie powinny posiadać oznaczenie: „TP” - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 grudnia 2020 r. wpłynął do Organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie stwierdzenia, że transakcje pomiędzy Wnioskodawcą, a organem tworzącym lub Wnioskodawcą, a Szpitalami Klinicznymi, dla których organem tworzącym jest ta sama uczelnia medyczna nie powinny posiadać oznaczenie: „TP”.

Powyższy wniosek został uzupełniony pismem z 1 lutego 2021 r. (data wpływu 8 luty 2021 r.), które stanowiło odpowiedź na wezwanie Organu z 26 stycznia 2021 r. znak: 0111-KDIB1-2.4010.534.2020.2.BD oraz 0111-KDIB3-3.4012.734.2020.3.WR.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (ostatecznie sprecyzowany pismem z 1 lutego 2020 r.):

Wnioskodawca jest Samodzielnym Publicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej, który jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W związku z wejściem w życie od dnia 1 października 2020 r. rozporządzenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Zgodnie z § 10 ust. 4 pkt 3 dodatkowo ewidencja zawiera oznaczenia dotyczące istniejących powiązań między nabywcą, a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy – oznaczenie „TP”.

Podmiotem Tworzącym dla Wnioskodawcy jest Uczelnia Medyczna – […] (A). Wnioskodawca ma zawartą umowę z A w sprawie udostępnienia jednostek/komórek organizacyjnych Szpitala niezbędnych do prowadzenia kształcenia przed i podyplomowego w zawodach medycznych, w powiązaniu z udzielaniem świadczeń zdrowotnych i promocją zdrowia. A jest Podmiotem Tworzącym również dla innych Szpitali Klinicznych, z którymi Wnioskodawcę łączą wzajemne umowy m.in. na realizację świadczeń medycznych (specjalistyczne konsultacje i badania medyczne).

Zgodnie z art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług „Przez powiązania, o których mowa w ust. 1, rozumie się powiązania w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 5 ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych”.

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych: „Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o powiązaniach – oznacza to relacje, o których mowa w pkt 4, występujące pomiędzy podmiotami powiązanymi”.

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych: „Ilekroć w niniejszym jest mowa o podmiotach powiązanych – oznacza to:

  1. podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot, lub
  2. podmioty, na które wywiera znaczący wpływ:
    • ten sam inny podmiot lub
    • małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia osoby fizycznej wywierającej znaczący wpływ na co najmniej jeden podmiot, lub
  3. spółkę niemającą osobowości prawnej i jej wspólników, lub
  4. podatnika i jego zagraniczny zakład, a w przypadku podatkowej grupy kapitałowej – spółkę kapitałową wchodzącą w jej skład i jej zagraniczny zakład”.


Zgodnie z ustawą z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2020 r. poz. 295 z późn. zm.) odpowiedzialność za zarzadzanie podmiotem leczniczym niebędącym przedsiębiorcą ponosi kierownik (art. 46 ust. 1 ww. ustawy). Z art. 46 ust. 3 powołanej ustawy wynika, że w przypadku podmiotów leczniczych niebędących przedsiębiorcami podmiot tworzący nawiązuje z kierownikiem stosunek pracy na podstawie powołania lub umowy o pracę albo zawiera z nim umowę cywilnoprawną. Ponadto to podmiot tworzący ogłasza konkurs na stanowisko kierownika (art. 49 ust. 2 ustawy o działalności leczniczej). Podmiot tworzący powołuje również radę społeczną.

Powyższe wynika z art. 48 ww. ustawy. Rada społeczna jest organem inicjującym i opiniodawczym podmiotu tworzącego oraz doradczym kierownika. Do zadań rady społecznej należy:

  1. przedstawianie podmiotowi tworzącemu wniosków i opinii w sprawach: zbycia aktywów trwałych oraz zakupu lub przyjęcia darowizny nowej aparatury i sprzętu medycznego, związanych z przekształceniem lub likwidacją, rozszerzeniem lub ograniczeniem działalności, przyznawania kierownikowi nagród, rozwiązania stosunku pracy lub umowy cywilnoprawnej z kierownikiem,
  2. przedstawianie kierownikowi wniosków i opinii w sprawach: planu finansowego, w tym planu inwestycyjnego, rocznego sprawozdania z planu finansowego, w tym planu inwestycyjnego, kredytów bankowych lub dotacji, podziału zysku, zbycia aktywów trwałych oraz zakupu lub przyjęcia darowizny nowej aparatury i sprzętu medycznego, regulaminu organizacyjnego;
  3. dokonywanie okresowych analiz skarg i wniosków wnoszonych przez pacjentów, z wyłączeniem spraw podlegających nadzorowi medycznemu;
  4. opiniowanie wniosku w sprawie czasowego zaprzestania działalności leczniczej;
  5. wykonywanie innych zadań określonych w ustawie i statucie.

Jak wynika z powyższego, podmiot tworzący Wnioskodawcy, ma wpływ na zarządzanie Szpitalami poprzez powoływanie kierownika (podpisywanie z nim umowy o pracę lub innej umowy dotyczącej zatrudnienia), powoływanie i odwoływanie rady społecznej, która jest organem inicjującym i opiniodawczym podmiotu tworzącego oraz doradczym kierownika.

Z art. 89 ust. 2 i art. 90 ustawy o działalności leczniczej wynika również, że Szpitale są obowiązane do udostępnienia uczelni medycznej jednostek organizacyjnych niezbędnych do prowadzenia kształcenia przed - i podyplomowego w zawodach medycznych, zaś uczelnia medyczna jest obowiązana do przekazywania w zamian za to środków finansowych na realizację zadań dydaktycznych i badawczych.

Zatem należy uznać, że podmiot tworzący, poprzez fakt, że tworzy Szpitale, powołuje kierownika, radę społeczną i - co wynika z art. 48 ustawy o działalności leczniczej - ma wpływ na decyzję o zbyciu aktywów trwałych, zakupu, przyjęcia darowizny sprzętu medycznego, przekształcenie, likwidację, rozszerzenie oraz ograniczenie działalności Szpitali ze względu na fakt, że rada społeczna przekazuje podmiotowi tworzącemu jedynie opinię ww. sprawach:

  • bierze udział w zarządzaniu i kontroli innym podmiotem krajowym,
  • wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot.

Nie można zatem uznać, że takie decyzje jak powołanie kierownika czy rady społecznej, która jest organem opiniodawczym i doradczym, nie stanowią wyrazu zarządzania podmiotem. Ponadto, jak pośrednio wynika z art. 48 ustawy o działalności leczniczej, rada społeczna przedstawia swoje opinie i propozycje m.in. na tak ważne tematy jak likwidacja, restrukturyzacja, ograniczenie czy też rozszerzenie działalności podmiotowi tworzącemu. To zatem podmiot tworzący podejmuje najbardziej kluczowe decyzje dotyczące funkcjonowania Szpitali. Nie można również pominąć faktu, że organ tworzący, którą jest uczelnia medyczna, podejmuje decyzję najważniejszą - o utworzeniu Szpitali.

Należy zauważyć, iż Wnioskodawca świadczy usługi dla szpitali klinicznych, dla których organem tworzącym jest ta sama uczelnia medyczna. Wnioskodawca, jak i pozostałe Szpitale Kliniczne prowadzą swoją działalność niezależnie od siebie i w żaden sposób nie wywierając znaczącego wpływu, o którym mowa w art. 11 ust. 1 pkt 5 udop. Sam fakt, iż organem tworzącym jest ta sama uczelnia medyczna, nie oznacza, iż Szpitale Kliniczne są podmiotami powiązanymi.

Zgodnie zaś z art. 11b ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych: „Przepisów niniejszego rozdziału nie stosuje się do transakcji między uczelnią medyczną w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 13 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, a podmiotem leczniczym, o którym mowa w art. 6 ust. 6 tej ustawy”.

Działając na podstawie art. 6 ust. 6 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (dalej: „ustawa o działalności leczniczej”), zgodnie z którym uczelnia medyczna może utworzyć i prowadzić podmiot leczniczy w formie samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, Uczelnia utworzyła pięć uniwersyteckich szpitali klinicznych w formie samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej. Każdy ze Szpitali - w myśl art. 50a ust. 2 ustawy o działalności leczniczej - posiada osobowość prawną.

Z uwagi na fakt, iż art. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych odnosi się do całego Rozdziału 1a, który dotyczy cen transferowych powstały wątpliwości czy wyłączenie opisane w art. 11b ust. 3 ustawy pdop dotyczy jedynie cen transferowych, czy ma także zastosowanie dla celów podatku od towarów i usług tj. oznaczania transakcji pomiędzy podmiotami powiązanymi tj. czy transakcje pomiędzy Wnioskodawcą i organem tworzącym oraz Wnioskodawcą i pozostałymi Szpitalami Klinicznymi, dla których organem tworzącym jest ten sam organ, jak u Wnioskodawcy, z uwagi na istniejące powiązana, powinny być oznaczane „TP”.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie, w zakresie podatku od towarów i usług (ostatecznie sprecyzowane w piśmie z 1 lutego 2020 r.):

Czy transakcje pomiędzy Wnioskodawcą, a organem tworzącym lub Wnioskodawcą, a Szpitalami Klinicznymi, dla których organem tworzącym jest ta sama uczelnia medyczna powinny posiadać oznaczenie: „TP”?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sprecyzowanym w piśmie z 1 lutego 2020 r.), zgodnie z art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług transakcje pomiędzy Wnioskodawcą oraz organem tworzącym pomimo istniejących powiązań nie powinny być oznaczane „TP”, gdyż zgodnie z art. 11b ust. 3 updop transakcje te zostały wyłączone. Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, z uwagi na brak istnienia powiązań pomiędzy Wnioskodawcą, a Szpitalami Klinicznymi, dla których organem założycielskim jest ta sama uczelnia medyczna nie będą musiały być oznaczane symbolem „TP”, gdyż Szpitale prowadzą działalność samodzielnie, niezależnie od siebie. Sam fakt, iż dla Wnioskodawcy i Szpitali Klinicznych jest ten sam podmiot tworzący, nie przesądza o istnieniu możliwości wywierania wpływu Wnioskodawcy na Szpital Kliniczny, czy Szpitala Klinicznego na Wnioskodawcę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

W myśl art. 99 ust. 13b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.; dalej jako „ustawa o podatku od towarów i usług”) minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 7c, wraz z objaśnieniami co do sposobu wypełniania i miejsca składania deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 1-3, oraz niezbędnymi pouczeniami, uwzględniając konieczność prawidłowego rozliczenia podatku oraz kontroli tego obowiązku przez organ podatkowy.

Ponadto zgodnie z art. 109 ust. 14 ustawy o podatku od towarów i usług Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 3, oraz sposób wykazywania danych w ewidencji przesyłanej zgodnie z ust. 3b i 3c, uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowości rozliczeń podatników oraz kontroli obowiązków podatników przez organ podatkowy, identyfikowania obszarów, w których występują nadużycia w podatku lub narażonych na te nadużycia, oraz możliwości techniczno-organizacyjne prowadzenia przez podatników ewidencji.

W oparciu o wyżej wskazane delegacje ustawowe zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów, Inwestycji I Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług.

Zgodnie z § 1 wyżej wymienione rozporządzenie określa:

  1. szczegółowy zakres danych zawartych w:
    1. deklaracjach podatkowych, o których mowa w art. 99 ust. 1-3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”,
    2. ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy, zwanej dalej „ewidencją”;
  2. objaśnienia co do sposobu wypełniania i miejsca składania deklaracji podatkowych, o których mowa w art. 99 ust. 1-3 ustawy, zwanych dalej "deklaracjami", oraz niezbędne pouczenia, a także sposób wykazywania danych w ewidencji przesyłanej zgodnie z art. 109 ust. 3b i 3c ustawy.

Od dnia 1 października 2020 r., na mocy rozporządzenia, został wprowadzony obowiązek wykazywania w ewidencji m.in. odpowiedniego symbolu oznaczającego określoną procedurę podatkową.

Zgodnie z treścią § 10 ust. 4 pkt 3 ww. rozporządzenia dodatkowo ewidencja zawiera oznaczenia dotyczące istniejących powiązań między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy - oznaczenie „TP”.

Jak stanowi art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług przez powiązania, o których mowa w ust. 1, rozumie się m.in. powiązania w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stosownie do treści art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1406 ze zm.; dalej jako: „ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych”) ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o powiązaniach oznacza to relacje, o których mowa w pkt 4, występujące pomiędzy podmiotami powiązanymi.

Natomiast zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o podmiotach powiązanych - oznacza to:

  1. podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot, lub
  2. podmioty, na które wywiera znaczący wpływ:
    • ten sam inny podmiot lub
    • małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia osoby fizycznej wywierającej znaczący wpływ na co najmniej jeden podmiot, lub
  3. spółkę niemającą osobowości prawnej i jej wspólników, lub
  4. podatnika i jego zagraniczny zakład, a w przypadku podatkowej grupy kapitałowej - spółkę kapitałową wchodzącą w jej skład i jej zagraniczny zakład

W myśl art. 11b pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przepisów niniejszego rozdziału nie stosuje się do transakcji między uczelnią medyczną w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 13 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej a podmiotem leczniczym, o którym mowa w art. 6 ust. 6 tej ustawy

Z okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca jest Samodzielnym Publicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej, który jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Podmiotem tworzącym dla Wnioskodawcy jest uczelnia medyczna – A. Wnioskodawca ma zawartą umowę z ww. uniwersytetem w sprawie udostępnienia jednostek/komórek organizacyjnych Wnioskodawcy niezbędnych do prowadzenia kształcenia przed i podyplomowego w zawodach medycznych, w powiązaniu z udzielaniem świadczeń zdrowotnych i promocją zdrowia. A jest podmiotem tworzącym również dla innych, niż Wnioskodawca, Szpitali Klinicznych, z którymi Wnioskodawca ma wzajemne umowy m.in. na realizację świadczeń medycznych (specjalistyczne konsultacje i badania medyczne).

A, jako organ tworzący, powołuje kierownika Wnioskodawcy oraz radę społeczną Wnioskodawcy. Ponadto A. ma wpływ m.in. na decyzje o zbyciu aktywów trwałych, decyzje w sprawie zakupu i przyjęcia darowizny sprzętu medycznego, przekształcenia, likwidacji, rozszerzenia oraz ograniczenia działalności Wnioskodawcy. W powyższy sposób A., jako organ tworzący, ma również wpływ na działalność pozostałych, ww. szpitali klinicznych.

Wnioskodawca wskazał również, że nie ma on znaczącego wpływu na działalność innych Szpitali Klinicznych wskazanych we wniosku, jak też te Szpitale nie mają znaczącego wpływu na działalność prowadzoną przez Wnioskodawcę.

W przedmiotowej sprawie wątpliwości, w zakresie podatku od towarów i usług, dotyczą kwestii obowiązku oznaczania transakcji pomiędzy Wnioskodawcą, a organem tworzącym lub Wnioskodawcą, a Szpitalami Klinicznymi, dla których organem tworzącym jest ta sama uczelnia medyczna oznaczeniem „TP”.

W pierwszej kolejności należy wskazać, że stosownie do § 10 ust. 4 pkt 3 ww. rozporządzenia w ewidencji dla potrzeb podatku od towarów i usług, winno używać się oznaczenia „TP” dla oznaczenia istniejących powiązań między zbywcą, a nabywcą, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Przepis art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług wskazuje natomiast, że ww. powiązania należy rozumieć m.in. tak jak na gruncie art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przepis ten wskazuje zatem na definicję powiązań na gruncie podatku od towarów i usług przez odwołanie do definicji powiązań zawartej w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. Tym samym z racji tego, że art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług odsyła wyłącznie do „definicji” powiazań zawartej w ustawie o podatku od podatku dochodowego od osób prawnych, dla zastosowania tej definicji na gruncie podatku od towarów i usług, na potrzeby stosowania § 10 ust. 4 pkt 3 rozporządzenia żadnego znaczenia nie mają przepisy, zawarte w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych ograniczające zastosowanie art. 11 ust. 1 pkt 5 tej ustawy. Tym samym w zakresie podatku od towarów i usług nie znajdzie zastosowania art. 11b pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Regulacja art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług ściśle wskazuje przepis w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych do stosowanie którego odsyła, w konsekwencji czego wyłącznie ten przepis czyli art. 11 ust. 1 pkt 5 i przez zawarte w nim odesłanie pkt 4 ust. 1 art. 11 „uzupełniają” przepisy o podatku od towarów i usług, a nie regulacje całego Oddziału 1 Rozdziału 1a, w tym przywołany przez Wnioskodawcę art. 11b pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W zakresie powiązań pomiędzy Wnioskodawcą, a organem tworzącym oraz Wnioskodawcą, a szpitalami posiadającymi ten sam, co Wnioskodawca organ tworzący, wskazać należy, że z uwagi na odesłanie zawarte w art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dla oceny istnienia powiązań uzasadniający obowiązek posługiwania się oznaczeniem „TP” znaczenie ma brzmienie art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Stosownie do lit. a oraz lit. b tiret pierwszy wymienionego przepisu podmiotami powiązanymi są m.in. podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot oraz podmioty, na które wywiera znaczący wpływ ten sam inny podmiot.

Analizy powiązań pomiędzy Wnioskodawcą i A. należy dokonać w oparciu o przedstawiony opis stanu faktycznego oraz z uwzględnieniem przepisów ustawy z 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, regulującej m. in. zasady funkcjonowania podmiotów (takich jak Wnioskodawca) wykonujących działalność leczniczą niebędących przedsiębiorcami (zgodnie z art. 1 pkt 2 tej ustawy).

Jak wynika z opisu sprawy – A. (publiczna uczelnia medyczna) utworzył Wnioskodawcę (podmiot leczniczy) w formie samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, a więc stanowi dla tego szpitala (Wnioskodawcy) podmiot tworzący w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, któremu przysługują określone uprawnienia i obowiązki wynikające z przepisów ustawy o działalności leczniczej związane z utworzeniem i prowadzeniem podmiotu leczniczego. Dlatego też należy zwrócić uwagę w szczególności na następujące kwestie:

  • utworzenie samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej następuje w drodze rozporządzenia, zarządzenia lub uchwały właściwego organu podmiotu tworzącego (zgodnie z art. 50a ust. 1 ww. ustawy);
  • statut podmiotu leczniczego niebędącego przedsiębiorcą, określający ustrój tego podmiotu i inne sprawy dotyczące jego funkcjonowania nieuregulowane w ww. ustawie (np. określający cele i zadania podmiotu leczniczego, jego organy i strukturę organizacyjną oraz formę gospodarki finansowej) nadaje podmiot tworzący (zgodnie z art. 42 ust. 1, 2 i 4 ww. ustawy o działalności leczniczej);
  • odpowiedzialność za zarządzanie podmiotem leczniczym niebędącym przedsiębiorcą ponosi kierownik, z którym podmiot tworzący nawiązuje stosunek pracy na podstawie powołania lub umowy o pracę albo zawiera z nim umowę cywilnoprawną, a w przypadku odwołania kierownika wyznacza do pełnienia obowiązków kierownika jednego z jego zastępców albo innego pracownika (stosownie do brzmienia art. 46ust. 1, ust. 3 i 3a ww. ustawy);
  • konkurs na stanowisko kierownika ogłasza podmiot tworzący, a jeżeli w dwóch kolejnych konkursach kandydat nie został wybrany, to podmiot tworzący nawiązuje stosunek pracy albo zawiera umowę cywilnoprawną z osobą przez siebie wskazaną po zasięgnięciu opinii komisji konkursowej (o czym stanowi art. 49 ust. 2 i 4 ww. ustawy);
  • w podmiocie leczniczym niebędącym przedsiębiorcą działa rada społeczna, która jest zarówno organem inicjującym i opiniodawczym podmiotu tworzącego, jak i organem doradczym kierownika podmiotu leczniczego (art. 48 ust. 1 ww. ustawy), a którą powołuje i odwołuje oraz zwołuje jej pierwsze posiedzenie podmiot tworzący (zgodnie z art. 48 ust. 5 ww. ustawy), natomiast w skład tej rady jako przewodniczący wchodzi przedstawiciel rektora uczelni (w myśl art. 48 ust. 6 pkt 1 lit. a ww. ustawy), ponadto sposób zwoływania posiedzeń rady społecznej, tryb pracy i podejmowanie uchwał określa regulamin uchwalony przez tą radę i zatwierdzony przez podmiot tworzący(art. 48 ust. 11 ww. ustawy);
  • zbycie aktywów trwałych ww. podmiotu leczniczego, oddanie ich w dzierżawę, najem, użytkowanie oraz użyczenie może nastąpić wyłącznie na zasadach określonych przez podmiot tworzący, co w szczególności wiąże się z wymogiem uzyskania zgody podmiotu tworzącego (art. 54ust. 2 i 3 ww. ustawy);
  • podmiot tworzący może pozbawić podmiot leczniczy niebędący przedsiębiorcą składników przydzielonego lub nabytego mienia w przypadku jego połączenia albo przekształcenia (w myśl art. 43 ww. ustawy);
  • wartość majątku samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej określają fundusz założycielski oraz fundusz zakładu, a fundusz założycielski stanowi wartość wydzielonej temu zakładowi części mienia uczelni medycznej, w tym przekazanego w nieodpłatne użytkowanie(stosownie do art. 56 ust. 1 i 2 ww. ustawy);
  • podmiot tworzący jest obowiązany w określonych sytuacjach i terminach podjąć działania mające na celu pokrycie straty netto za rok obrotowy zakładu leczniczego (art. 59 ust. 2 ww. ustawy);
  • likwidacja samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej następuje w drodze rozporządzenia, zarządzenia albo uchwały właściwego organu podmiotu tworzącego (w myśl art. 60 ust. 1 ww. ustawy), natomiast zobowiązania i należności tego zakładu po jego likwidacji stają się zobowiązaniami i należnościami uczelni medycznej (o czym stanowi art. 61 ww. ustawy).

Z powyższego zatem wynika, że publiczna uczelnia medyczna (A.) będąca podmiotem tworzącym i prowadzącym dla szpitala klinicznego (Wnioskodawcy) wywiera znaczący wpływ (w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 lit. a i ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT) na funkcjonowanie tego szpitala. Uczelnia ta bowiem, za pośrednictwem swoich organów, posiada faktyczną zdolność do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez Wnioskodawcę. Na istnienie tych powiązań wskazuje również Wnioskodawca w złożonym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, uznając jednak że po jego stronie nie wystąpi obowiązek stosowania oznaczenia „TP” z uwagi na wyłączenie wynikające z art. 11b pkt 3 ustawy o CIT.

Jak wskazano wcześniej zgodnie z treścią art. 11b pkt 3 ustawy o CIT – przepisów o cenach transferowych nie stosuje się do transakcji między uczelnią publiczną w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 13 ustawy o działalności leczniczej a podmiotem leczniczym, o którym mowa w art. 6 ust. 6 tej ustawy, a zatem do transakcji dokonywanych pomiędzy Wnioskodawcą a jego podmiotem tworzącym (SUM).

Odnosząc się do powyższego należy powtórzyć, że oznaczenie „TP” dotyczy istniejących powiązań między nabywcą a dostawcą, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT. Ten przepis odwołuje się z kolei do definicji powiązań z art. 23m ust. 1 pkt 5 ustawy o PIT i art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT. Zatem ustawodawca, stanowiąc o obowiązku stosowania w pliku JPK oznaczenia „TP”, odsyła wyłącznie do przepisów ustaw o podatku dochodowym traktujących o powiązaniach. Powyższe odesłanie, jedynie do definicji powiązań, przesądza o tym, że art. 11b ustawy o CIT nie ma znaczenia dla ustalenia obowiązku wskazywania kodu „TP” dla potrzeb ewidencji sprzedaży w ramach jednolitego pliku kontrolnego.

Ponadto z uwagi na okoliczność, że A. ma taki sam wpływ również na działalność innych, niż Wnioskodawca, szpitali, dla których pełni on rolę podmiotu tworzącego, stwierdzić należy, że powiązania, w rozumieniu wskazanym w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług występują również pomiędzy Wnioskodawcą, a tymi szpitalami.

W ocenie organu pomiędzy Wnioskodawcą a innymi szpitalami klinicznymi, dla których podmiotem tworzącym jest ta sama uczelnia medyczna, istnieją powiązania, o których mowa w art. 11a ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy o CIT. Mamy bowiem do czynienia z dwoma podmiotami (szpitalami klinicznymi), na które wywiera znaczący wpływ ten sam inny podmiot (tj. uczelnia medyczna będąca podmiotem tworzących dla ww. szpitali). W konsekwencji Wnioskodawca i inne szpitale kliniczne, o których mowa we wniosku, to podmioty powiązane ze sobą poprzez uczelnię medyczną, która je utworzyła.

W rezultacie zarówno transakcje pomiędzy Wnioskodawcą, a organem tworzącym oraz Wnioskodawcą, a szpitalami, dla których rolę organu tworzącego pełni A. winny być oznaczane symbolem „TP” w ewidencji prowadzonej na potrzeby podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie podatku od towarów i usług należy uznać za nieprawidłowe.

Końcowo zaznacza się, że niniejsze interpretacja dotyczy jedynie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczących podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku oznaczania symbolem „TP” transakcji pomiędzy Wnioskodawcą, a organem tworzącym oraz pomiędzy Wnioskodawcą, a szpitalami, dla których rolę organu tworzącego pełni ten sam podmiot.

W zakresie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczących podatku dochodowego od osób prawnych zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj