Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.48.2021.2.WR
z 26 maja 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 2 marca 2021 r. (data wpływu - 2 marca 2021 r.), uzupełnionego pismem z 6 maja 2021 r. (data wpływu - 6 maja 2021 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie uznania za wyroby akcyzowe wyrobów wykorzystywanych do obróbki skór w procesie garbowania i wykańczania skór, sklasyfikowanych do kodów CN 3403 11 00, 3403 91 00 i 3403 19 10 oraz opodatkowania ich wewnątrzwspólnotowego nabycia stawką zero złotych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 marca 2021 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie uznania za wyroby akcyzowe wyrobów wykorzystywanych do obróbki skór w procesie garbowania i wykańczania skór, sklasyfikowanych do kodów CN 3403 11 00, 3403 91 00 i 3403 19 10 oraz opodatkowania ich wewnątrzwspólnotowego nabycia stawką zero złotych.

Wyżej wymieniony wniosek został uzupełniony pismem z 6 maja 2021 r. (data wpływu – 6 maja 2021 r.), które stanowiło odpowiedź na wezwanie Organu z 30 kwietnia 2021 r., znak: 0111-KDIB3-3.4013.48.2021.1.WR.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Firma X od 28 lat prowadzi działalność handlową polegającą na sprzedaży chemii garbarskiej i futrzarskiej. Wnioskodawca kupuje w krajach Unii Europejskiej. Środki sprzedawane są do producentów skór i futer, czyli garbarni, na terenie Polski.

Część tych towarów jest klasyfikowana, jako preparaty smarowe, pod kodem CN 3403 (w przypadku Wnioskodawcy są to kody, w pełnym rozwinięciu: CN 3403-91-00, CN 3402-11-00, CN 3403-19-10). Zgodnie z kartami charakterystyki są to produkty natłuszczające z przeznaczeniem do wyprawy skór licowych i futerkowych. Preparaty tłuszczowe używane w procesach garbarskich są wodnymi emulsjami olejów. Dzielą się one na produkty oparte na naturalnych lub syntetycznych olejach. Produkty te maja różną koncentrację, najczęściej od 42-70% (rzadko 90% ). Koncentracja określa zawartość tłuszczu w wodnej emulsji. Kolor i konsystencja tych emulsji jest bardzo różna - od klarownych do mętnych, w kolorach od żółtych do ciemnobrązowych. W zależności od zastosowania i właściwości emulsje te są płynne lub w postaci gęstej mazi, pasty, do bardziej stałych. Wszystkie te produkty są emulgowane w wodzie i wprowadzane do skór w wodnym środowisku podczas procesu natłuszczania (czyli wprowadzania do skór tłuszczu, aby mechanicznie izolować włókna kolagenowe i zapobiegać ich sklejaniu). Celem natłuszczania skór wygarbowanych jest nadanie im odpowiedniej miękkości, zwiększenie ciągliwości i podwyższenie odporności na działanie wody.

Wszystkie te produkty są wykorzystywane w zakładach garbarskich, nie mają nic wspólnego z produkcją paliw, a z uwagi na to, że są wodnymi emulsjami - nie nadają się one w żadnym względzie do uszlachetniania paliw płynnych. Jednocześnie Wnioskodawca oświadcza, że nie prowadzi składu podatkowego. Wyroby sklasyfikowane pod kodem CN 3403 są przeznaczone do celów innych niż na cele napędowe, opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników.

Zgodnie z posiadanymi przez firmę X danymi, sposób wykorzystywania sprzedawanych przez X., jak i przez firmy, które zakupują przedmiotowe preparaty smarowe upoważnia nas do stosowania stawki na poziomie zerowym.

Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2020 poz. 722 ze zmianami) wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Do wyrobów energetycznych w rozumieniu ustawy zalicza się wyroby objęte pozycją CN 3403 (art. 86 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym ). W załączniku nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym, pod pozycją 37, kod CN 3403, wskazano preparaty smarowe (włącznie z cieczami chłodząco-smarującymi, preparatami do rozluźniania śrub i nakrętek, preparatami przeciwrdzewnymi i antykorozyjnymi, preparatami zapobiegającymi przyleganiu do formy opartymi na smarach) oraz preparaty w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów, z wyłączeniem preparatów zawierających, jako środek zasadniczy, 70 % masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z materiałów bitumicznych. W załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym , nie wymieniono wyrobów o kodzie CN 3403.

Stosownie do artykułu 89 ust. 2c ustawy o podatku akcyzowym stawka akcyzy na wyroby energetyczne niewymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Reasumując:

Wyroby akcyzowe klasyfikowane do kodu CN 3403 są wyrobami energetycznymi, które są wymienione w załączniku nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym, a nie są jednocześnie wymienione w załączniku nr 2 do tej ustawy

Do wyrobów o kodzie CN 3403 11 00 , CN 3403 91 00 i CN 3403 19 00 zalicza się preparaty do obróbki materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów.

Wyroby o kodach 3403 11 00 , CN 3403 91 00 i 3404 19 10 pochodzące z nabycia wewnątrzwspólnotowego są przez firmę X. przeznaczone do celów innych niż cele napędowe, opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników.

Wodne emulsje nie nadają się w żadnym względzie do uszlachetniania paliw płynnych.

Decyzję o WIA Wnioskodawca podjął na podstawie już wcześniej udzielonych interpretacji przepisów dotyczących podatku akcyzowego dla produktów o kodach CN 3403 11 00, CN 3403 19 00 i CN 3403 19 10, które są umieszczone na stronie :

  • https://sip.mf.gov.pl/faces/views/szczegoly/szczegoly-interpretacji- indywidualnej.xhtml?dokumentId=600059&poziomDostepu=PUB&indexAccordionPanel=-1#tresc
  • https://sip.mf.gov.pl/faces/views/szczegoly/szczegoly-interpretacji- indywidualnej.xhtml?dokumentId=591626&poziomDostepu=PUB&indexAccordionPanel=-1#tresc
  • https://sip.mf.gov.pl/faces/views/szczegoly/szczegoly-interpretacji-indywidualnej.xhtml?dokumentId=574836&poziomDostepu=PUB&indexAccordionPanel=-1#tresc
  • https://sip.mf.gov.pl/faces/views/szczegoly/szczegoly-interpretacji- indywidualnej.xhtml?dokumentId=590812&poziomDostepu=PUB&indexAccordionPanel=-1#tresc
  • https://sip.mf.gov.pl/faces/views/szczegoly/szczegoly-interpretacji- indywidualnej.xhtml?dokumentId=586061&poziomDostepu=PUB&indexAccordionPanel=-1#tresc
  • https://sip.mf.gov.pl/faces/views/szczegoly/szczegoly-interpretacji-indywidualnej.xhtml?dokumentId=577367&poziomDostepu=PUB&indexAccordionPanel=-1#tresc
  • https://sip.mf.gov.pl/faces/views/szczegoly/szczegoly-interpretacji- indywidualnej.xhtml?dokumentId=569831&poziomDostepu=PUB&indexAccordionPanel=-1#tresc

Na pytania w przytoczonych WIA i wielu innych znajdujących się na stronie Informacji Podatkowej - wyszukiwarka, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała odpowiedział : „W odpowiedzi na pytanie Wnioskodawcy wskazać należy, że w świetle tak przedstawionego stanu faktycznego wyroby, o których mowa we wniosku nie będą opodatkowane według stawki określonej w art. 89 ust. 1 pkt 11 lit. c ustawy o podatku akcyzowym. Nie oznacza to jednak, że wyroby o kodach CN 3403 11 00 i 3403 91 00 przeznaczone do obróbki skór w procesie garbowania i wykończania nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Ww. wyroby będą bowiem opodatkowane stawką 0 zł stosownie do przepisu art. 89 ust. 2c ustawy o podatku akcyzowym”.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał co następuje:

X stosuje kody CN podane na fakturze VAT od niemieckiego producenta i dostawcy Y. Opisy pozycji taryfowych podane są według „Informacyjnego Systemu zintegrowanej Taryfy celnej ISZTAR 4”. Opisy te, odpowiadają rzeczywistemu przeznaczeniu nabywanych środków garbarskich, które X sprzedaje do garbarń i hurtowni garbarskich. Posiłkując się polską normą PN-ISO 6743-9 grupa X (smary plastyczne), oraz niemiecką normą DIN 51825 stosowaną od wielu lat, jako jedyną do oceny smarów plastycznych oraz informacją zawartą w Kartach Charakterystyki na produkty o kodach: CN 3403 91 00, 3403 11 00 i 3403 19 10, które są corocznie aktualizowane, katalogami technologicznymi tych produktów, oraz naszą wiedzą, stwierdzamy że: w/w odpowiadają opisom i definicjom pod względem chemicznym i własności eksploatacyjnych grupie „smary plastyczne”. Wg tej definicji jest to: środek smarny składający się z bazy olejowej pochodzenia mineralnego, syntetycznego lub mieszaniny tych baz lub/i dodatku środka zagęszczającego, którego właściwości wykluczają jego przeznaczenie jako paliwa silnikowego lub opałowego, lub dodatku do nich. Produkty przez nas importowane o kodach: CN 3403 91 00, 3403 11 00 i 3403 19 10 są przeznaczone wyłącznie do celów garbarskich a więc nie powinny podlegać podatkowi akcyzowemu .

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy środki natłuszczające przeznaczone i wykorzystywane do obróbki skór w procesie garbowania i wykańczania sklasyfikowane pod kodem CN 3403 11 00 , CN 3403 91 00 i CN 3403 19 10 są wyrobami akcyzowymi?
  2. Czy akcyza dla nich przy nabyciu wewnątrzwspólnotowym wynosi zero?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Stosownie do art. 89 ust. 2c ustawy o podatku akcyzowym stawka akcyzy na wyroby energetyczne niewymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Powołując się również na interpretację w/w wniosków (załączone linki do niektórych), w sprawie określenia stawki podatku akcyzowego dla nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów energetycznych o kodzie CN 3403 wykorzystywanych w procesach garbowania i wykończania skór oraz zgodnie ze wszystkimi danymi jakie posiada X. i sposobem wykorzystania nabywanych przez Spółkę preparatów smarowych Wnioskodawca uważa, że X NIP […] jest uprawniona do skorzystania ze stawki podatku akcyzowego na poziomie zerowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 722 ze zm.) zwanej dalej „ustawą” – ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Pod poz. 37 załącznika nr 1 do ustawy, pod kodem CN 3403, wymieniono preparaty smarowe (włącznie z cieczami chłodząco-smarującymi, preparatami do rozluźniania śrub i nakrętek, preparatami przeciwrdzewnymi i antykorozyjnymi, preparatami zapobiegającymi przyleganiu do formy opartymi na smarach) oraz preparaty w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów, z wyłączeniem preparatów zawierających, jako składnik zasadniczy, 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z minerałów bitumicznych.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
    4a. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
  6. wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

  1. użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
    1. było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
    2. nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
  2. dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
  3. sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
  4. nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.


Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej – art. 8 ust. 6 ustawy.

W myśl art. 86 ust. 1 pkt 5 ustawy do wyrobów energetycznych w rozumieniu ustawy zalicza się wyroby objęte pozycją CN 3403.

Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 11 lit. c ustawy stawka akcyzy dla preparatów smarowych objętych pozycją CN 3403, z wyłączeniem smarów plastycznych objętych tą pozycją wynosi 1180,00 zł/1000 litrów.

Zgodnie natomiast z art. 89 ust. 2c ustawy stawka akcyzy na wyroby energetyczne niewymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Biorąc pod uwagę cytowane wyżej przepisy oraz okoliczności sprawy przedstawionej przez Wnioskodawcę, wskazać w pierwszej kolejności należy, że wyroby akcyzowe klasyfikowane do kodu CN 3403 są wyrobami energetycznymi, które są wymienione w załączniku nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym, a nie są jednocześnie wyrobami wymienionymi w załączniku nr 2 do tej ustawy.

Równocześnie zauważyć należy, że w opisie pozycji 37 załącznika nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym wśród wyrobów akcyzowych o kodzie CN 3403 należy wyróżnić preparaty smarowe oraz preparaty w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów.

Powyższe oznacza, że ustawodawca w ramach pozycji CN 3403 odróżnia preparaty smarowe od preparatów w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów. Takie odróżnienie przez ustawodawcę ma bezpośrednie przełożenie na opodatkowanie tych wyrobów określoną stawką i możliwość ewentualnego zastosowania zwolnienia.

Poczynione wyżej uwagi znajdują potwierdzenie w treści Części 2, Sekcja VI, Dział nr 34 załącznika do Rozporządzenie Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. UE seria L z 1987 r. nr 256 s. 1). Prawodawca Unijny wskazał, bowiem, że pod kodem CN 3403 znajdują się „Preparaty smarowe (włącznie z cieczami chłodząco-smarującymi, preparatami do rozluźniania śrub i nakrętek, preparatami przeciwrdzewnymi i antykorozyjnymi, preparatami zapobiegającymi przyleganiu do formy opartymi na smarach) oraz preparaty w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów, z wyłączeniem preparatów zawierających, jako składnik zasadniczy, 70 % masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z minerałów bitumicznych”.

Jednocześnie prawodawca unijny wskazał, że pod kodem CN 3403 11 00 znajdują się preparaty do obróbki materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów. Podobnie pod kodem CN 3403 91 00 znajdują się preparaty do obróbki materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów.

Według przepisów wyżej przytoczonego rozporządzenia odmienne zastosowanie mają preparaty sklasyfikowane do kodu CN 3403 19 10 pod którym, stosownie do przepisów ww. rozporządzenia znajdują się pozostałe [preparaty – przyp. Organu] zawierające 70 % masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z minerałów bitumicznych, ale niestanowiących zasadniczego składnika.

Tym samym analiza wskazanej wyżej treści poz. 37 załącznika nr 1 do ustawy, załącznika do Rozporządzenie Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej oraz art. 89 ust. 1 pkt 11 lit. c ustawy prowadzi do wniosku, że stawką określoną w art. 89 ust. 1 pkt 11 lit. c ustawy mogą zostać objęte wyłącznie wyroby akcyzowe określone w tych przepisach.

Oznacza to, że stawką określoną w art. 89 ust. 1 pkt 11 lit. c ustawy o podatku akcyzowym zostały objęte jedynie preparaty smarowe o kodzie CN 3403 z wyłączeniem smarów plastycznych.

Stosownie do powyższego wskazać należy, że wyroby akcyzowe, tj. preparaty w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów, które są klasyfikowane do kodu CN 3403 11 00 i CN 3403 91 00 nie są objęte stawką akcyzy określoną w art. 89 ust. 1 pkt 11 lit. c ustawy o podatku akcyzowym. Jednocześnie dla tych wyrobów, jeśli są przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, ustawodawca przewidział opodatkowanie stawką w wysokości 0 zł, zgodnie z art. 89 ust. 2c ustawy.

Natomiast wyroby akcyzowe sklasyfikowane do kodu 3403 (w tym objęte pozycją CN 3403 19 10), które nie stanowią smarów plastycznych oraz preparatów w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów, będą opodatkowane stawką określoną w art. 89 ust. 1 pkt 11 lit. c ustawy o podatku akcyzowym.

Jak podaje Wnioskodawca wyroby sklasyfikowane pod kodami CN 3403 11 00, CN 3403 19 10 i CN 3403 91 00, o których mowa we wniosku przeznaczone są do celów innych niż cele napędowe, opałowe, albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników. Wyroby te wykorzystywane są w zakładach garbarskich i nie mają nic wspólnego z produkcją paliw. Wyroby te nie nadają się uszlachetniania paliw płynnych. Wnioskodawca wskazał również jednoznacznie w uzupełnieniu wniosku, że zarówno nabywane wewnątrzwspólnotowo wyroby objęte kodami CN 3403 11 00, 3403 91 00, jak i wyroby o kodzie CN 3403 19 10 odpowiadają opisom i definicjom pod względem chemicznym i własności eksploatacyjnych grupie „smary plastyczne”.

Wnioskodawca zastanawia się, czy opisywane substancje chemiczne przeznaczone i wykorzystywane do obróbki skór w procesie garbowania i wykańczania skór, sklasyfikowane pod kodami CN 3403 11 00, CN 3403 91 00 i CN 3403 19 10 są wyrobami akcyzowymi opodatkowanymi stawką 0 zł.

W odpowiedzi na pytanie Wnioskodawcy wskazać należy, że w świetle tak przedstawionego stanu faktycznego wyroby, o których mowa we wniosku, w myśl art. 86 ust. 1 pkt 5 ustawy są wyrobami energetycznymi, a tym samym stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy są wyrobami akcyzowymi.

Jednocześnie wskazać należy, że wyroby o kodach CN 3403 11 00, CN 3403 91 00 nie będą opodatkowane według stawki określonej w art. 89 ust. 1 pkt 11 lit. c ustawy o podatku akcyzowym. Nie oznacza to jednak, że wyroby o kodach CN 3403 11 00 i 3403 91 00 przeznaczone do obróbki skór w procesie garbowania i wykończania nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Ww. wyroby będą bowiem opodatkowane stawką 0 zł stosownie do przepisu art. 89 ust. 2c ustawy o podatku akcyzowym.

Zaznaczyć również należy, że zgodnie z treścią art. 89 ust. 1 pkt 1 pkt 11 lic. c ustawy z opodatkowania stawką akcyzy w wysokości 1180,00zł/1000 litrów wyłączone zostały preparaty smarowe stanowiące smary plastyczne objęte pozycją CN 3403

Zgodnie z opisem stanu faktycznego mającego być przedmiotem interpretacji, którym Organ jest związany, zarówno wyroby o kodach CN 3403 11 00, 3403 91 00 jak i wyroby o kodzie CN 3403 19 10 stanowią smary plastyczne. Tym samym, w myśl art. 89 ust. 1 pkt 1 pkt 11 lic. c ustawy, ww. wyroby jako smary plastyczne zostały wyłączone z opodatkowania akcyzą wg stawki określonej tym przepisem.

Stosownie do wskazań Wnioskodawcy wyroby te przeznaczone są do celów innych niż cele napędowe, opałowe, albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników. Zatem zostały spełnione wszystkie warunki do opodatkowania nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów objętych wnioskiem według stawki określonej w art. 89 ust. 2c ustawy o podatku akcyzowym.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie uznania nabywanych wyrobów jako wyrobów akcyzowych i opodatkowania ich zerową stawką akcyzy należało uznać za prawidłowe:

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzeń.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Końcowo podkreślić należy, że Organ w ramach postępowania o wydanie interpretacji indywidualnej nie dokonuje klasyfikacji statystycznej wyrobów do określonego kodu Nomenklatury Scalonej jak i też nie ocenia prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji. Tak więc niniejszą interpretację wydano wyłącznie w oparciu o wskazaną przez Wnioskodawcę klasyfikację CN oraz wskazanie, że przedmiotowe wyroby klasyfikowane są do smarów plastycznych, które stanowią element stanu faktycznego i nie podlegają weryfikacji w postępowaniu interpretacyjnym.

Równocześnie w razie wątpliwości do jakiej klasyfikacji, w chwili dokonania nabycia wewnątrzwspólnotowego, należy zaliczyć wyroby będące przedmiotem wniosku Wnioskodawca może zwrócić się z wnioskiem do Dyrektora Izby Administracji Skarbowej we Wrocławiu ul. Hercena 11, 50-950 Wrocław, o wydanie Wiążącej Informacji Akcyzowej (WIA).

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych - art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193, ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54§ 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj