Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT3.4011.155.2021.2.MK
z 26 maja 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 1 lutego 2021 r. (data wpływu 5 lutego 2021 r.), uzupełnionym 21 maja 2021 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie podlegania zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w związku z posiadaniem przez Wnioskodawcę statusu wykonawcy kontraktowego – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


1 lutego 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z preferencyjnego opodatkowania kwalifikowanych dochodów z kwalifikowanych praw własności intelektualnej 5% stawką podatkową, który został uzupełniony 21 maja 2021 r.


We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych. Jest czynnym podatnikiem VAT. Wykonuje jako podwykonawca usługi w zakresie świadczenia usług inspekcji kontroli jakości dotyczącej usług elektrycznych na budowie A. w R., woj …. Inwestorem tej budowy jest rząd USA. Podwykonawcą wobec inwestora jest firma P. Sp. z o.o. z siedzibą w W., C. numer KRS …. Firma ta świadczy usługi dla firmy F.


Wnioskodawca podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w myśl art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych; działalność gospodarczą prowadzi pod nazwą firmy T. prowadzę od dnia 5 marca 2018 r. głównie w zakresie Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne (kod PKD 71.12.Z) i ponadto:


  • Naprawa i konserwacja urządzeń elektrycznych (PKD 33.14.Z),
  • Roboty związane z budową linii telekomunikacyjnych i elektroenergetycznych (PKD 42.22.Z),
  • Wykonywanie instalacji elektrycznych (PKD 43.21.Z),
  • Sprzedaż hurtowa wyrobów porcelanowych, ceramicznych i szklanych oraz środków czyszczących (PKD 46.44.Z),
  • Zarządzanie nieruchomościami wykonywane na zlecenie (PKD 68.32.Z).


Wnioskodawca przychody będące przedmiotem wniosku uzyskał w okresie od 1 listopada 2020 r. do 28 lutego 2021 r. W powyższym okresie świadczył usługi na rzecz sił zbrojnych USA w oparciu o umowę o świadczenie usług z dnia 23 lipca 2020 r. zawartą z firmą A. Sp. z o.o. z siedzibą w W., ul. C. (kopia umowy w załączeniu).

Wnioskodawca wskazał, że kopię umowy, na podstawie której uzyskał przychody z tytułu dostarczania usług na rzecz sił zbrojnych USA dodał w załączeniu do uzupełnienia wniosku. Najistotniejszy jej zapis z punktu widzenia art. 2 lit. a Umowy między Rządem RP a Rządem USA o wzmocnionej współpracy obronnej znajduje się w § 1 pkt 1:

Przedmiotem umowy jest świadczenie usług Inspekcji Kontroli Jakości ds. Elektrycznych (dalej: Usługi) na budowie: A. przez cały okres trwania Umowy, w zakresie zgodnym z wymaganiami odpowiednich przepisów.

Wnioskodawca wskazał, że określenie „A." jest nazwą własną bazy wojskowej USA w R. koło S.

Wnioskodawca oświadczył, że zgodnie z art. 2 lit. a Umowy między Rządem RP a Rządem USA o wzmocnionej współpracy obronnej posiada status „wykonawcy kontraktowego", gdyż jako osoba fizyczna prowadzącą działalność gospodarczą świadczył za pośrednictwem firmy A. Sp. z o.o. usługi na rzecz sił zbrojnych USA, nie będąc jednocześnie członkiem sił zbrojnych ani członkiem personelu cywilnego.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy w związku z wydanym Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2020 r dotyczącym zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych osiąganych przez wykonawcę kontraktowego w rozumieniu art. 2 lit. e Umowy między Rządem Rzeczpospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, przychody z wykonywanej przez moją firmę pracy na rzecz A. Sp. z o.o. są wolne od podatku dochodowego?


Zdaniem Wnioskodawcy, usługi świadczone przez jego firmę na rzecz A. Sp. z o.o. służyły budowie infrastruktury dla sił zbrojnych USA, zatem przychody uzyskiwane z tytułu tychże usług powinny być zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy Rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 18 grudnia 2020 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od dochodów (przychodów) osiąganych przez wykonawców kontraktowych z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym USA lub budowy infrastruktury dla sił zbrojnych USA.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426, ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z jego treścią opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych zawiera art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednym ze źródeł przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Z opisu sprawy wynika, że w okresie od 1 listopada 2020 r. do 28 lutego 2021 r. Wnioskodawca uzyskał przychody z tytułu świadczenia usługi na rzecz sił zbrojnych USA w oparciu o umowę o świadczenie usług z dnia 23 lipca 2020 r. zawartą z firmą A. Sp. z o.o. z siedzibą w W.


W rozporządzeniu Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 18 grudnia 2020 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od dochodów (przychodów) osiąganych przez wykonawców kontraktowych z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym USA lub budowy infrastruktury dla sił zbrojnych USA (Dz.U.2020 poz. 2395), które wydane zostało na podstawie art. 22 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - Minister zarządził zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku dochodowego od osób prawnych od dochodów (przychodów) osiąganych przez wykonawcę kontraktowego w rozumieniu art. 2 lit. e Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. poz. 2153 i 2154) mającego miejsce zamieszkania albo siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym USA w rozumieniu art. 2 lit. a tej Umowy lub budowy infrastruktury dla tych sił zbrojnych na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartych z tymi siłami zbrojnymi lub na ich rzecz (§ 2 cyt. rozporządzenia).


Co istotne dla podejmowanego rozstrzygnięcia w sprawie – omawiane zaniechanie, ma zastosowanie do dochodów (przychodów) osiąganych od dnia 13 listopada 2020 r. do dnia 31 grudnia 2021 r. (§ 2 cyt. rozporządzenia).


W rozumieniu art. 2 lit. e ww. Umowy "wykonawca kontraktowy" - oznacza osobę fizyczną, która nie jest członkiem sił zbrojnych ani personelu cywilnego, osobę prawną albo inny podmiot posiadający zdolność prawną, dostarczający towary lub świadczący usługi siłom zbrojnym USA na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz.

Mając zatem na uwadze opisany stan faktyczny oraz powołane przepisy, należy stwierdzić, że w stosunku do otrzymanych przez Wnioskodawcę - od dnia 13 listopada 2020 r. do dnia 31 grudnia 2021 r. - środków pieniężnych w ramach świadczenia usług na rzecz sił zbrojnych USA zastosowanie będzie miało zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych, o którym mowa w rozporządzeniu Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia z dnia 18 grudnia 2020 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od dochodów (przychodów) osiąganych przez wykonawców kontraktowych z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym USA lub budowy infrastruktury dla sił zbrojnych USA.


Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w przedmiotowej sprawie, w odniesieniu do świadczeń otrzymanych w ramach tej umowy będzie miało zastosowanie zaniechanie poboru podatku – jest co do zasady – prawidłowe, jednak należało ocenić je jako nieprawidłowe ze względu na okoliczność, że z opisu sprawy wynika, że Zainteresowany uzyskał przychody w okresie nieobjętym ww. zaniechaniem (tj. od 1 do 12 listopada 2020 r.).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Jednocześnie należy wskazać, że przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej nie była ocena, czy Wnioskodawca ma status „wykonawcy kontraktowego” w rozumieniu art. 2 lit. e ww. Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. oraz czy dostarczał towary lub świadczy usługi siłom zbrojnym USA na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz - bowiem okoliczność ta stanowiła element opisu stanu faktycznego.


Ponadto tut. organ informuję, że nie jest uprawniony do dokonywania analizy załączanych do wniosku dokumentów, a interpretację wydał w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę we wniosku stan faktyczny, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej (załączona do wniosku oraz jego uzupełnienia umowa z 22 lipca 2020 r. nie była przedmiotem analizy organu).


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej). Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj