Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-3.4012.677.2020.2.EK
z 26 maja 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 listopada 2020 r. (data wpływu 24 listopada 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 lutego 2021 r. (data wpływu 11 lutego 2021 r.) na wezwanie Organu z dnia 8 lutego 2021 r. (doręczone 9 lutego 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku oznaczenia „TP” transakcji w ewidencji sprzedaży w JPK_V7 między Wnioskodawcą a podmiotami wymienionymi we wniosku – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 24 listopada 2020 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku oznaczenia „TP” transakcji w ewidencji sprzedaży w JPK_V7 między Wnioskodawcą a podmiotami wymienionymi we wniosku. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 11 lutego 2021 r. (data wpływu 11 lutego 2021 r.) na wezwanie Organu z dnia 8 lutego 2021 r. (doręczone 9 lutego 2021 r.) .


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w (…) (dalej również: Wnioskodawca, Spółka) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W Spółce jedynym właścicielem jest Gmina (…) (dalej również: Gmina). Wnioskodawca realizuje zadania własne zlecone przez Gminę na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U.2020.713 z dnia 21 kwietnia 2020.).


W skład władz Wnioskodawcy wchodzą następujące podmioty: Zgromadzenie Wspólników, Rada Nadzorcza oraz Zarząd. Na dodatek, z Wnioskodawcą związane są samorządowe jednostki organizacyjne powoływane na podstawie prawa - ustawy o finansach publicznych lub innych aktów prawnych, w szczególności jednostki budżetowe, samorządowe instytucje kultury, których funkcjonują wyznaczeni przez Gminę dyrektorzy oraz kierownicy jednostek, szkoły, przedszkola, żłobki i kluby dziecięce.


Wnioskodawca zgodnie z dyspozycją art. 82 § 1b Ordynacji podatkowej (Dz.U.2020.1325 z dnia 31 lipca 2020.) jest zobowiązany, bez wezwania organu podatkowego, do przekazywania, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej informacji o prowadzonej ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy o VAT, w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej. Zgodnie z tym, Wnioskodawca co miesiąc wysyła plik JPK_VAT do organu podatkowego.


Od rozliczenia za październik 2020 r. Wnioskodawca jako podatnik VAT czynny jest zobowiązany złożyć w wersji elektronicznej JPK_VAT obejmujący część deklaracyjną i ewidencyjną uwzględniając regulacje określone w rozporządzeniu Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz.U.2019.1988 z dnia 18 października 2019).


Zgodnie z § 10 ust. 4 pkt 3 rozporządzenia, podatnicy VAT czynni zostali zobowiązani do oznaczania w ewidencjach sprzedaży znacznika „TP”, który raportuje fakt występowania istniejących powiązań między nabywcą, a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT.


Ponadto, jak powyżej zostało wskazane, Wnioskodawca realizuje bezpośrednio zadania własne Gminy obejmujące sprawy dotyczące zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwienia odpadów komunalnych. Ponadto, Wnioskodawca prowadzi najem nieruchomości własnych lub dzierżawionych, wykonuje na zlecenie Gminy różnego rodzaju roboty budowlane. Z powyżej wskazanych tytułów Wnioskodawca wystawia faktury na mieszkańców Gminy, w tym na osoby wchodzące w skład władzy i kierownictwa Spółki, władz Gminy, Rady Gminy, dyrektorów oraz kierowników samorządowych jednostek organizacyjnych podlegających Gminie oraz członków rodzin wymienionych podmiotów.


W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że w związku z pełnionymi funkcjami publicznymi przez podmioty wskazane w niniejszym wniosku o interpretację, pomiędzy Wnioskodawcą a tymi podmiotami powstają powiązania wynikające z wywierania znaczącego wpływu na kształt realizowanych zadań publicznych przez Wnioskodawcę, np. ze względu na to, że Gmina jest 100% udziałowcem Wnioskodawcy. Powiązania te nie mogą mieć charakteru gospodarczego, bowiem powstały wyłącznie w celu realizacji zadań publicznych polegających na zaspokojeniu zbiorowych potrzeb mieszkańców Gminy. Uwzględniając powyższe, zgodnie z 11a ust. 1 pkt 5 w zw. z art. 11a ust. 2 pkt 2 ustawy o z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, (Dz.U.2020.1406 z dnia 18 sierpnia 2020., dalej: ustawa o CIT) należy uznać, że pomiędzy Wnioskodawcą, a:

  • członkami Zarządu Spółki,
  • członkami Rady Nadzorczej Spółki,
  • członkami Zgromadzenia Wspólników,
  • prokurentem Spółki,
  • wójtem Gminy,
  • zastępcą wójta Gminy,
  • członkami Rady Gminy,
  • dyrektorami jednostek organizacyjnych Gminy,
  • kierownikami jednostek organizacyjnych Gminy,
  • członkami rodziny wyżej wymienionych podmiotów

występuje powiązanie wynikające z wywierania znaczącego wpływu tj. dotyczące faktycznej zdolności osoby fizycznej do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych (w tym przypadku o charakterze publicznym) przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej. Wobec tego, członkowie rodziny tych podmiotów spełniający warunek art. 11a ust. 2 pkt 3 ustawy o CIT, tj. pozostający w związku małżeńskim albo u których występuje pokrewieństwo lub powinowactwo do drugiego stopnia w stosunku do tych ww. wymienionych podmiotów są podmiotami powiązanymi z Wnioskodawcą. Niemniej jednak, należy zaznaczyć, iż powiązania te nie są powiązaniami ukierunkowanymi na maksymalizację zysku Wnioskodawcy, ani na żadną korzyść podatkową. Powiązania te wynikają wyłącznie z obowiązku realizacji zadań publicznych, tym samym zawsze i w każdym przypadku muszą spełniać zasadę rynkową.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie, ostatecznie sformułowane w uzupełniniu wniosku:


Czy w myśl § 10 ust. 4 pkt 3 rozporządzenia Wnioskodawca ma obowiązek oznaczenia „TP” transakcji w ewidencji sprzedaży w JPK_V7 między Wnioskodawcą a:

  • członkami Zarządu Spółki,
  • członkami Rady Nadzorczej Spółki,
  • członkami Zgromadzenia Wspólników,
  • prokurentem Spółki,
  • wójtem Gminy,
  • zastępcą wójta Gminy,
  • członkami Rady Gminy,
  • dyrektorami jednostek organizacyjnych Gminy,
  • kierownikami jednostek organizacyjnych Gminy,
  • członkami rodziny wyżej wymienionych podmiotów?


Stanowisko Wnioskodawcy sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku:


W świetle powyższego, należy uznać, że w myśl § 10 ust. 4 pkt 3 rozporządzenia Wnioskodawca nie ma obowiązku oznaczenia TP transakcji w ewidencji sprzedaży w JPK_V7 między Wnioskodawcą a:

  • członkami Zarządu Spółki,
  • członkami Rady Nadzorczej Spółki,
  • członkami Zgromadzenia Wspólników,
  • prokurentem Spółki,
  • wójtem Gminy,
  • zastępcą wójta Gminy,
  • członkami Rady Gminy,
  • dyrektorami jednostek organizacyjnych Gminy,
  • kierownikami jednostek organizacyjnych Gminy,
  • członkami rodziny wyżej wymienionych podmiotów.


Zdaniem Wnioskodawcy, nie jest on zobowiązany do oznaczenia dowodów sprzedaży oznaczeniem „TP” w przypadku wskazanych w pytaniu podmiotów. Wynika to bowiem z tego, że przedstawione powiązania nie posiadają charakteru gospodarczego, w szczególności dotyczących powiązań o charakterze rodzinnym. Ponadto, należy zaznaczyć, że funkcje pełnione przez ww. podmioty mają charakter publiczny, które ze względu na konieczność zachowania zasad dyscypliny finansów publicznych nie mogą dopuszczać do tego, że realizowane przez Wnioskodawcę transakcje odbiegają od warunków rynkowych. Tym samym, należy stwierdzić, że analiza tego rodzaju powiązań jest ekonomicznie nieuzasadniona. Ponadto, Wnioskodawca opiera swoje stanowisko na wyjaśnieniu Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej Piotra Dziedzica Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Finansów, Zastępcy Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, które udzielił dnia 27 października 2020 r. w ramach odpowiedzi na interpelację poselską nr 12443 posła Tomasza Piotra Nowaka w sprawie stosowania przepisów o podmiotach powiązanych (oznaczenie „TP”) w Jednolitym Pliku Kontrolnym (nowy JPK_VAT z deklaracją). W przedstawionym wyjaśnieniu, potwierdzono bowiem stanowisko Wnioskodawcy dodatkowo wskazując, że wymagania dotyczące oznaczenia „TP” w jednostkach samorządowych jest niewykonalne z uwagi na ograniczone możliwości techniczno-organizacyjne monitorowania tego rodzaju powiązań. Ponadto, ustalenie tego czy istnieją powiązania, o których mowa powyżej, powinno być dokonywane na podstawie wszelkich dostępnych dokumentów. Trudno w tej sytuacji wskazać konkretny dokument wykorzystywany w tym celu.


Ponadto, ww. obowiązek nie dotyczy również pracowników Wnioskodawcy - ci bowiem wskazani zostali w art. 32 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, a do tego nie odsyłają przepisy ww. rozporządzenia.


Oznaczenie „TP” transakcji w ewidencji dotyczy istniejących powiązań między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT (wskazuje o tym § 10 ust. 4 pkt 3 rozporządzenia). Zgodnie z art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, przez powiązania rozumie się powiązania w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Zatem, w myśl art. 23m ust. 1 pkt 5 ustawy oz dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, (Dz.U.2020.1426 z dnia 21 sierpnia 2020 r., dalej: ustawa o PIT) oraz 11a ust. 1 pkt 5 ustawy o z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, (Dz.U.2020.1406 z dnia 18 sierpnia 2020 r., dalej: ustawa o CIT) powiązania oznaczają relacje, o których mowa w pkt 4, występujące pomiędzy podmiotami powiązanymi.


Ponadto, za podmioty powiązane uważa się:

  1. podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot, lub
  2. podmioty, na które wywiera znaczący wpływ:
    • ten sam inny podmiot lub
    • małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia osoby fizycznej wywierającej znaczący wpływ na co najmniej jeden podmiot, lub
  3. spółkę niemającą osobowości prawnej i jej wspólników, lub
  4. podatnika i jego zagraniczny zakład (art. 23m ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT i 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT).


Ponadto, w tym zakresie istotne jest właściwe rozumienie pojęć „wywierania znaczącego wpływu” wskazanego w art. 23m ust. 2 i 3 ustawy o PIT, 11a ust. 2 i 3 ustawy o CIT.


I tak, przez wywieranie znaczącego wpływu art. 23m ust. 2 i 3 ustawy o PIT, 11a ust. 2 i 3 ustawy o CIT, rozumie się:

  1. posiadanie bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 25%:
    1. udziałów w kapitale lub
    2. praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub
    3. udziałów lub praw do udziału w zyskach lub majątku lub ich ekspektatywy, w tym jednostek uczestnictwa i certyfikatów inwestycyjnych, lub
  2. faktyczną zdolność osoby fizycznej do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, lub
  3. pozostawanie w związku małżeńskim albo występowanie pokrewieństwa lub powinowactwa do drugiego stopnia.


Nadto, posiadanie pośrednio udziału lub prawa, oznacza sytuację, w której jeden podmiot posiada w drugim podmiocie udział lub prawo za pośrednictwem innego podmiotu lub większej liczby podmiotów, przy czym wielkość posiadanego pośrednio udziału lub prawa odpowiada:

  1. wielkości udziału albo prawa łączącego dowolne dwa podmioty spośród wszystkich podmiotów uwzględnianych przy ustalaniu posiadania pośrednio udziału lub prawa - w przypadku gdy wszystkie wielkości udziałów lub praw łączących te podmioty są równe;
  2. najniższej wielkości udziału lub prawa łączącego podmioty, pomiędzy którymi wielkość posiadanego pośrednio udziału lub prawa jest ustalana - w przypadku gdy wielkości udziałów lub praw łączących te podmioty są różne;
  3. sumie wielkości posiadanych pośrednio udziałów lub praw - w przypadku gdy podmioty, pomiędzy którymi wielkość posiadanego pośrednio udziału lub prawa jest ustalana, łączy więcej niż jeden posiadany pośrednio udział lub prawo.


Zdaniem Wnioskodawcy, powyżej wskazane przepisy muszą być stosowane z uwzględnieniem art. 109 ust. 14 ustawy o VAT, zgodnie z którym to wskazano, że Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 3, oraz sposób wykazywania danych w ewidencji przesyłanej zgodnie z ust. 3b i 3c, uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowości rozliczeń podatników oraz kontroli obowiązków podatników przez organ podatkowy, identyfikowania obszarów, w których występują nadużycia w podatku lub narażonych na te nadużycia, oraz możliwości techniczno-organizacyjne prowadzenia przez podatników ewidencji.


W tym bowiem względzie Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż ze względu na charakter prowadzonych działań publicznych zgodnych z założeniami ustawy o samorządzie gminnym, których celem jest „zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty” nie ma możliwości wystąpienia ww. nadużyć w podatku. Interpretację zaistniałych powiązań należy również odnieść do ewentualnego obowiązku sporządzenia dokumentacji podatkowej cen transferowych, w której ujawniane są podmioty powiązane na podstawie ww. przepisów prawa podatkowego. Należy zaznaczyć, że celem sporządzania dokumentacji cen transferowych jest identyfikacja transakcji, które mogą prowadzić do zaniżenia podstawy opodatkowania.


W tym miejscu należy również przytoczyć wyjaśnienie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej Piotra Dziedzica Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Finansów, Zastępcy Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, który stwierdził w odpowiedzi z dnia 27 października 2020 r. na interpelację poselską nr 12443 posła Tomasza Piotra Nowaka w sprawie stosowania przepisów o podmiotach powiązanych (oznaczenie „TP”) w Jednolitym Pliku Kontrolnym (nowy JPK_VAT z deklaracją):


„W przypadku transakcji zawieranych pomiędzy podmiotami powiązanymi jedynie poprzez udziały jednostki samorządu terytorialnego, nie powstaje konieczność stosowania oznaczenia „TP” w nowym JPK_VAT z deklaracją. Wyłączenie z obowiązku oznaczania przez „TP” transakcji zawieranych pomiędzy podmiotami powiązanymi jedynie poprzez udziały jednostki samorządu terytorialnego, nie wynika bezpośrednio z brzmienia przepisów w zakresie podatku od towarów i usług. Jednak do takiego wniosku prowadzi treść art. 109 ust. 14 ustawy o podatku od towarów i usług, wyznaczającego zakres umocowania przyznanego przez ustawodawcę ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych dla określenia zakresu danych oraz sposób wykazywania ich w ewidencji. Określone zgodnie z przyznanymi kompetencjami, szczegółowy zakres danych oraz sposób ich wykazywania w ewidencji podatku od towarów i usług powinny uwzględniać konieczność identyfikowania obszarów, w których występują nadużycia w podatku lub narażonych na te nadużycia, oraz możliwości techniczno-organizacyjne prowadzenia przez podatników ewidencji. W przypadku transakcji, w których podmioty będące jej stronami, jako dostawca i nabywca, są powiązane wyłącznie poprzez jednostkę samorządu terytorialnego, trudno zakładać istnienie obszarów narażonych na nadużycia podatkowe, szczególnie u zakresie cen transferowych (rynkowych). Powiązania w tym przypadku sprowadzałyby się do sytuacji, w której to jednostka samorządu terytorialnego wywiera znaczący wpływ zarówno na nabywcę, jak i na dostawcę. Znaczenie w sprawie ma także fakt istnienia ograniczonych możliwości techniczno-organizacyjnych monitorowania tego rodzaju powiązań przez same zainteresowane podmioty, a u szczególności w odniesieniu do osób fizycznych oraz członków ich rodzin (w tym byłych), mogących wywierać znaczący wpływ na czynności podejmowane przez te podmioty. Może to wynikać z ich wielości, częstotliwości zmian proporcji udziałów, słabości wzajemnych powiązań gospodarczych pomiędzy tymi podmiotami, czy też ustawowego zwolnienia podmiotów z obowiązku sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych”.


Stanowisko zaprezentowane przez Wiceministra Finansów potwierdza fakt, że Wnioskodawca nie powinien dokonywać oznaczeń „TP” w pliku JPK_V7 w przypadku transakcji sprzedaży dotyczących podmiotów wskazanych w zadanym przez niego do tut. Organu pytaniu. Warto przy tym zaznaczyć, że jak sam Wiceminister zauważył, podmioty takie jak Wnioskodawca posiadają ograniczone możliwości techniczno-organizacyjne, by monitorować powiązania szczególnie wobec osób i członków ich rodzin (w tym byłych członków), którzy mogą „wywierać znaczący wpływ” na podejmowane czynności. Tym samym, nie jest adekwatne nałożenie tego rodzaju obowiązku na podmioty, które pełnią funkcje publiczne.


W świetle powyższego, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że we wszystkich wskazanych przez niego przypadkach podmiotów nie istnieje obowiązek oznaczenia „TP” w ewidencji VAT w pliku JPK_V7, o którym mowa w § 10 ust. 4 pkt 3 rozporządzenia.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).


Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności – art. 15 ust. 1 ustawy.


Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych – art. 15 ust. 2 ustawy.


Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c i art. 133.


Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, zawierają dane niezbędne do rozliczenia podatku, obliczenia jego wysokości, w tym wysokości podstawy opodatkowania, podatku należnego i podatku naliczonego, a także dane dotyczące podatnika – art. 99 ust. 7c dodany do ustawy od 1 października 2020 r.


Z dniem 1 października 2020 r. weszły w życie przepisy art. 99 ust. 11c ustawy, z którego wynika, że deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, są składane zgodnie z wzorem dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730 i 848), który obejmuje deklarację i ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3. Dokument elektroniczny, o którym mowa w zdaniu pierwszym, jest przesyłany w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3 Ordynacji podatkowej i zgodnie z wymaganiami określonymi w tych przepisach.


Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 7c, wraz z objaśnieniami, co do sposobu wypełniania i miejsca składania deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 1-3, oraz niezbędnymi pouczeniami, uwzględniając konieczność prawidłowego rozliczenia podatku oraz kontroli tego obowiązku przez organ podatkowy – art. 99 ust. 13b ustawy.


Natomiast zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 października 2020 r., podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:

  1. rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;
  2. kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;
  3. kontrahentów;
  4. dowodów sprzedaży i zakupów.


Podatnicy, o których mowa w art. 99 ust. 1, są obowiązani przesyłać, na zasadach określonych w art. 99 ust. 11c, za każdy miesiąc do urzędu skarbowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, ewidencję, o której mowa w ust. 3, łącznie z deklaracją podatkową, w terminie do złożenia tej deklaracji – art. 109 ust. 3b ustawy, w brzmieniu dodanym z dniem 1 października 2020 r.


Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 3, oraz sposób wykazywania danych w ewidencji przesyłanej zgodnie z ust. 3b i 3c, uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowości rozliczeń podatników oraz kontroli obowiązków podatników przez organ podatkowy, identyfikowania obszarów, w których występują nadużycia w podatku lub narażonych na te nadużycia, oraz możliwości techniczno-organizacyjne prowadzenia przez podatników ewidencji – art. 109 ust. 14 ustawy, w brzmieniu dodanym z dniem 1 października 2020 r.


Na podstawie art. 99 ust. 13b oraz art. 109 ust. 14 ustawy, w dniu 15 października 2019 r. Minister Finansów, Inwestycji i Rozwoju wydał rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2019 r. poz. 1988 ze), którego przepisy weszły w życie z dniem 1 października 2020 r.

Jak wynika z § 10 ust. 4 pkt 3 ww. rozporządzenia – ewidencja zawiera dodatkowe oznaczenia pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku należnego dotyczące istniejących powiązań między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy - oznaczenie „TP”.


Z powyższego wynika, że w ewidencji oznaczeniem „TP” oznaczane są wyłącznie te transakcje, które zawierane są pomiędzy podmiotami powiązanymi.


Jak stanowi art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku, gdy między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą istnieją powiązania, o których mowa w ust. 2, oraz w przypadku gdy wynagrodzenie jest:

  1. niższe od wartości rynkowej, a nabywca towarów lub usług nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku naliczonego,
  2. niższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a dostawa towarów lub świadczenie usług są zwolnione od podatku,
  3. wyższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego

- organ podatkowy określa podstawę opodatkowania zgodnie z wartością rynkową, jeżeli okaże się, że powiązania te miały wpływ na ustalenie wynagrodzenia z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług.

Natomiast zgodnie z art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy, przez powiązania, o których mowa w ust. 1, rozumie się powiązania w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Zgodnie z art. 23m ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426 ze zm.), ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o podmiotach powiązanych - oznacza to:

  1. podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot, lub
  2. podmioty, na które wywiera znaczący wpływ:
    • ten sam inny podmiot lub
    • małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia osoby fizycznej wywierającej znaczący wpływ na co najmniej jeden podmiot, lub
  3. spółkę niemającą osobowości prawnej i jej wspólników, lub
  4. podatnika i jego zagraniczny zakład.


W myśl art. 23m ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o powiązaniach - oznacza to relacje, o których mowa w pkt 4, występujące pomiędzy podmiotami powiązanymi.


Zgodnie z art. 23m ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przez wywieranie znaczącego wpływu, o którym mowa w ust. 1 pkt 4 lit. a i b, rozumie się:

  1. posiadanie bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 25%:
    1. udziałów w kapitale lub
    2. praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub
    3. udziałów lub praw do udziału w zyskach lub majątku lub ich ekspektatywy, w tym jednostek uczestnictwa i certyfikatów inwestycyjnych, lub
  2. faktyczną zdolność osoby fizycznej do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, lub
  3. pozostawanie w związku małżeńskim albo występowanie pokrewieństwa lub powinowactwa do drugiego stopnia.


Stosownie do treści art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1406 ze zm.), ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o powiązaniach – oznacza to relacje, o których mowa w pkt 4, występujące pomiędzy podmiotami powiązanymi.


Przez podmioty powiązane – zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 4 cytowanej ustawy – należy rozumieć:

  1. podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot, lub
  2. podmioty, na które wywiera znaczący wpływ:
    • ten sam inny podmiot lub
    • małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia osoby fizycznej wywierającej znaczący wpływ na co najmniej jeden podmiot, lub
  3. spółkę niemającą osobowości prawnej i jej wspólników, lub
  4. podatnika i jego zagraniczny zakład, a w przypadku podatkowej grupy kapitałowej – spółkę kapitałową wchodzącą w jej skład i jej zagraniczny zakład.


Natomiast zgodnie z art. 11a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przez wywieranie znaczącego wpływu, o którym mowa w ust. 1 pkt 4 lit. a i b, rozumie się:

  1. posiadanie bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 25%:
    1. udziałów w kapitale lub
    2. praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub
    3. udziałów lub praw do udziału w zyskach lub majątku lub ich ekspektatywy, w tym jednostek uczestnictwa i certyfikatów inwestycyjnych, lub
  2. faktyczną zdolność osoby fizycznej do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, lub
  3. pozostawanie w związku małżeńskim albo występowanie pokrewieństwa lub powinowactwa do drugiego stopnia.


Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W Spółce jedynym właścicielem jest Gmina (…). Wnioskodawca realizuje zadania własne zlecone przez Gminę na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. W skład władz Wnioskodawcy wchodzą następujące podmioty: Zgromadzenie Wspólników, Rada Nadzorcza oraz Zarząd. Na dodatek, z Wnioskodawcą związane są samorządowe jednostki organizacyjne powoływane na podstawie prawa - ustawy o finansach publicznych lub innych aktów prawnych, w szczególności jednostki budżetowe, samorządowe instytucje kultury, w których funkcjonują wyznaczeni przez Gminę dyrektorzy oraz kierownicy jednostek, szkoły, przedszkola, żłobki i kluby dziecięce.


Wnioskodawca co miesiąc wysyła plik JPK_VAT do organu podatkowego. Wnioskodawca realizuje bezpośrednio zadania własne Gminy obejmujące sprawy dotyczące zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwienia odpadów komunalnych. Ponadto, Wnioskodawca prowadzi najem nieruchomości własnych lub dzierżawionych, wykonuje na zlecenie Gminy różnego rodzaju roboty budowalne. Z powyżej wskazanych tytułów Wnioskodawca wystawia faktury na mieszkańców Gminy, w tym na osoby wchodzące w skład władzy i kierownictwa Spółki, władz Gminy, Rady Gminy, dyrektorów oraz kierowników samorządowych jednostek organizacyjnych podlegających Gminie oraz członków rodzin wymienionych podmiotów.


Ponadto Wnioskodawca wskazał, że w związku z pełnionymi funkcjami publicznymi przez podmioty wskazane w niniejszym wniosku, pomiędzy Wnioskodawcą a tymi podmiotami powstają powiązania wynikające z wywierania znaczącego wpływu na kształt realizowanych zadań publicznych przez Wnioskodawcę, np. ze względu na to, że Gmina jest 100% udziałowcem Wnioskodawcy. Powiązania te nie mogą mieć charakteru gospodarczego, bowiem powstały wyłącznie w celu realizacji zadań publicznych polegających na zaspokojeniu zbiorowych potrzeb mieszkańców Gminy. Uwzględniając powyższe, zgodnie z 11a ust. 1 pkt 5 w zw. z art. 11a ust. 2 pkt 2 ustawy o z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, należy uznać, że pomiędzy Wnioskodawcą a: członkami Zarządu Spółki, członkami Rady Nadzorczej Spółki, członkami Zgromadzenia Wspólników, prokurentem Spółki, wójtem Gminy, zastępcą wójta Gminy, członkami Rady Gminy, dyrektorami jednostek organizacyjnych Gminy, kierownikami jednostek organizacyjnych Gminy, członkami rodziny wyżej wymienionych podmiotów występuje powiązanie wynikające z wywierania znaczącego wpływu tj. dotyczące faktycznej zdolności osoby fizycznej do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych (w tym przypadku o charakterze publicznym) przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej. Wobec tego, członkowie rodziny tych podmiotów spełniający warunek art. 11a ust. 2 pkt 3 ustawy o CIT, tj. pozostający w związku małżeńskim albo u których występuje pokrewieństwo lub powinowactwo do drugiego stopnia w stosunku do tych ww. wymienionych podmiotów są podmiotami powiązanymi z Wnioskodawcą. Nie mniej jednak, należy zaznaczyć, iż powiązania te nie są powiązaniami ukierunkowanymi na maksymalizację zysku Wnioskodawcy, ani na żadną korzyść podatkową. Powiązania te wynikają wyłącznie z obowiązku realizacji zadań publicznych, tym samym zawsze i w każdym przypadku muszą spełniać zasadę rynkową.


Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do tego, czy ma On obowiązek oznaczenia „TP” transakcji w ewidencji sprzedaży w JPK_V7 występujących między Wnioskodawcą a ww. osobami.


Należy wskazać, że regulacje prawne odnoszące się do stosowania oznaczeń „TP” wskazują, że oznaczenie „TP” odnosi się wyłącznie do faktu wystąpienia powiązań pomiędzy dostawcą a nabywcą, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy. Samo wystąpienie powiązań powoduje więc obowiązek stosowania ww. oznaczenia, natomiast nie bierze się pod uwagę, czy doszło do sytuacji wymienionych w poszczególnych punktach art. 32 ust. 1 ustawy (np. do zaniżenia podstawy opodatkowania w podatku VAT).


W niniejszej spawie Wnioskodawca prowadzi działalność jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Jak wskazał Wnioskodawca w skład władz Wnioskodawcy wchodzą Zgromadzenia Wspólników, Rada Nadzorcza oraz Zarząd.


Zgodnie z art. 201 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks Spółek Handlowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1526 ze zm.), zwana dalej Kodeksem spółek handlowych, zarząd prowadzi sprawy spółki i reprezentuje spółkę. W myśl art. 205 § 1 Kodeksu spółek handlowych, jeżeli zarząd jest wieloosobowy, sposób reprezentowania określa umowa spółki. Jeżeli umowa spółki nie zawiera żadnych postanowień w tym przedmiocie, do składania oświadczeń w imieniu spółki wymagane jest współdziałanie dwóch członków zarządu albo jednego członka zarządu łącznie z prokurentem.


Na podstawie art. 219 § 1 Kodeksu spółek handlowych, rada nadzorcza sprawuje stały nadzór nad działalnością spółki we wszystkich dziedzinach jej działalności. Uchwały wspólników są podejmowane na zgromadzeniu wspólników (art. 227 § 1 Kodeksu spółek handlowych).


Zatem pomiędzy Wnioskodawcą a członkami Zarządu Spółki, członkami Rady Nadzorczej Spółki, członkami Zgromadzenia Wspólników oraz prokurentem Spółki istnieją powiązania osobowe, o których mowa ww. przepisach. Wymienione osoby mają faktyczny wpływ na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez Spółkę. Tym samym ewidencja prowadzona przez Spółkę powinna zawierać oznaczenie „TP”, o którym mowa w § 10 ust. 4 pkt 3 ww. rozporządzenia, z tytułu transakcji zawieranych pomiędzy ww. podmiotami.


W odniesieniu do usług świadczonych przez Spółkę komunalną na rzecz wójta Gminy, zastępcy wójta Gminy, członków Rady Gminy należy wskazać, że w myśl art. 11a ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713 ze zm.), organami gminy są:

  1. rada gminy;
  2. wójt (burmistrz, prezydent miasta).


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, z zastrzeżeniem art. 12 organem stanowiącym i kontrolnym w gminie jest rada gminy.


Do wyłącznej właściwości rady gminy, należy m.in. uchwalanie statutu i budżetu gminy, podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy przekraczających zakres zwykłego zarządu dotyczących np. tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek (art. 18 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym).


Stosownie do art. 30 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, wójt wykonuje uchwały rady gminy i zadania gminy określone przepisami prawa.


Do zadań wójta zgodnie z art. 30 ust. 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, należy w szczególności:

  1. przygotowywanie projektów uchwał rady gminy;
    1a) opracowywanie programów rozwoju w trybie określonym w przepisach o zasadach prowadzenia polityki rozwoju;
  2. określanie sposobu wykonywania uchwał;
  3. gospodarowanie mieniem komunalnym;
  4. wykonywanie budżetu;
  5. zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.


Wójt kieruje bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentuje ją na zewnątrz (art. 31 ww. ustawy o samorządzie gminnym).


Ponadto, wójt gminy, działając na podstawie art. 26a ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, w drodze zarządzenia, powołuje i odwołuje swojego zastępcę, któremu może powierzyć prowadzenie określonych spraw gminy w swoim imieniu (art. 33 ust. 4 ww. ustawy).


Wójt Gminy odpowiada za prawidłową gospodarkę finansową gminy i przysługuje mu wyłączne prawo m.in. do dokonywania wydatków budżetowych, dysponowania rezerwami budżetu gminy czy blokowania środków budżetowych w przypadkach określonych ustawą (art. 60 ust. 1 i ust. 2 pkt 3, 5 i 6 ustawy o samorządzie gminnym).


Spółki komunalne są tworzone przez jednostki samorządu terytorialnego. Jak stanowi bowiem art. 9 ust. 1 ustawy z 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 2021 r. poz. 679), jednostki samorządu terytorialnego mogą tworzyć spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki akcyjne, a także mogą przystępować do takich spółek.


Tworząc spółki prawa handlowego (lub przystępując do tych spółek), jednostki samorządu terytorialnego stają się jednocześnie udziałowcem/akcjonariuszem tych spółek wykonującym swoje uprawnienia i obowiązki „właścicielskie”.


W analizowanej sprawie – Gmina jest jedynym właścicielem Spółki. W jednoosobowych spółkach jednostek samorządu terytorialnego funkcję zgromadzenia wspólników/walnego zgromadzenia pełnią organy wykonawcze tych jednostek samorządu terytorialnego - w myśl art. 12 ust. 4 ww. ustawy o gospodarce komunalnej. Spółka komunalna realizuje zadania własne gminy dotyczące zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych. Jak wynika z ww. przepisów wójt, zastępca wójta, członkowie rady gminy są organami Gminy. Wójt Gminy pełni funkcje wykonawcze (zarządcze) w gminie oraz funkcje kontrolne w spółce prawa handlowego ze 100% udziałem gminy. Takie relacje powodują, że występuje podstawa, aby uznać, że są to relacje jakie mogłyby mieć miejsce pomiędzy podmiotami powiązanymi.


Należy zatem uznać, że sprawowane przez wójta i jego zastępcę oraz członków rady gminy opisane powyżej funkcje mieszczą się w dyspozycji art. 11a ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT, czyli występuje faktyczna zdolność osoby fizycznej (wójta/zastępcy wójta/członków rady gminy) do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez osobę prawną (tj. Wnioskodawcę). Spółka zatem jest zobowiązana w pliku JPK_VAT z deklaracją stosować oznaczenie „TP” w odniesieniu do transakcji dokonywanych na rzecz tych podmiotów. Bez znaczenia dla stosowania tego oznaczenia pozostaje, czy występujące pomiędzy Wnioskodawcą, a ww. osobami fizycznymi powiązania wpływają na cenę konkretnych świadczonych przez Spółkę opisanych we wniosku usług.


Również usługi wykonywane przez Wnioskodawcę na rzecz dyrektorów jednostek organizacyjnych Gminy oraz kierowników jednostek organizacyjnych Gminy, za pośrednictwem których Gmina realizuje zadanie nałożone na nią przepisami prawa, powinny być w pliku JPK¬-_VAT z deklaracją oznaczone znacznikiem „TP”. Z wniosku wynika bowiem, że z Wnioskodawcą związane są samorządowe jednostki organizacyjne powoływane na podstawie prawa – ustawy o finansach publicznych lub innych aktów prawnych, w szczególności jednostki budżetowe, samorządowe instytucje kultury, w których funkcjonują wyznaczeni przez Gminę dyrektorzy oraz kierownicy jednostek, szkoły, przedszkola, żłobki i kluby dziecięce. Wnioskodawca wskazał również, że w związku z pełnionymi funkcjami publicznymi przez ww. podmioty pomiędzy Nim a tymi podmiotami powstają zobowiązania wynikające z wywierania znacznego wpływu na kształt zrealizowanych zadań publicznych przez Wnioskodawcę, np. ze względu na to, że Gmina jest 100% udziałowcem Wnioskodawcy.


Kolejną kwestią wymagającą rozstrzygnięcia w niniejszej sprawie jest kwestia określenia relacji pomiędzy Wnioskodawcą a członkami rodziny wymienionych we wniosku podmiotów. W odniesieniu do tych powiązań, należy wziąć pod uwagę, że powiązania z art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy obligujące do oznaczania transakcji sprzedaży kodem „TP”, to również powiązania pomiędzy osobami fizycznymi pozostającymi w związku małżeńskim albo między którymi istnieje pokrewieństwo lub powinowactwo do drugiego stopnia - o czym stanowi art. 11a ust. 2 pkt 3 ustawy o CIT i art. 23m ust. 2 pkt 3 ustawy o PIT.


Zatem aby usługa wykonana przez Wnioskodawcę na rzecz członka rodziny ww. podmiotów podlegała oznaczeniu „TP” muszą zostać spełnione następujące warunki:

  • muszą istnieć powiązania pomiędzy Wnioskodawcą, a ww. podmiotami, a jak wykazano wyżej występują one pomiędzy Wnioskodawcą a członkami Zarządu Spółki, członkami Rady Nadzorczej Spółki, członkami Zgromadzenia Wspólników, prokurentem Spółki, wójtem/zastępcą wójta Gminy, członkami Rady Gminy oraz dyrektorami i kierownikami jednostek organizacyjnych Gminy oraz
  • pomiędzy tymi podmiotami, a członkami ich rodzin występują powiązania, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 3 ustawy o CIT i art. 23m ust. 2 pkt 3 ustawy o PIT, tj. osoby te pozostają w związku małżeńskim albo występuje pomiędzy nimi stosunek pokrewieństwa lub powinowactwa do drugiego stopnia.


Spełnienie tych warunków powoduje bowiem, że mamy do czynienia z dwoma podmiotami, na które wywiera znaczący wpływ ten sam inny podmiot, a zatem zachodzą powiązania, do których odwołuje się art. 11a ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy o CIT (odpowiednio art. 23m ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy o PIT).


Tym samym Wnioskodawca zobowiązany jest stosować oznaczenie „TP” dla dokonywanych transakcji na rzecz członków rodziny jedynie w stosunku do małżonków oraz krewnych i powinowatych do drugiego stopnia podmiotów wymienionych we wniosku.


Mając zatem na uwadze rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że z uwagi na występujące powiązania, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy, pomiędzy Wnioskodawcą a członkami Zarządu Spółki, członkami Rady Nadzorczej Spółki, członkami Zgromadzenia Wspólników, prokurentem Spółki, wójtem/zastępcą wójta Gminy, członkami Rady Gminy oraz dyrektorami i kierownikami jednostek organizacyjnych Gminy oraz członkami rodzin ww. podmiotów (tj. w stosunku do małżonków oraz krewnych i powinowatych do drugiego stopnia) Wnioskodawca ma obowiązek oznaczenia „TP” transakcji w ewidencji sprzedaży w JPK_V7 między Wnioskodawcą a ww. podmiotami.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.


Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.


Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj