Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.349.2021.1.ABU
z 27 maja 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 26 kwietnia 2021 r. (data wpływu 4 maja 2021 r.) przesłanym przez Naczelnika (…) za pismem z 26 kwietnia 2021 r. (data wpływu do tut. Organu 4 maja 2021 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 maja 2021 r. (data wpływu 13 maja 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją zadania pn.: „(…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 maja 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją zadania pn.: „(…)”.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Spółdzielnia jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadzi działalność:

  1. Zwolnioną od podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 11 i 36 ustawy o VAT oraz § 3 ust. 1 pkt 9 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień;
  2. Opodatkowaną dotyczącą lokali użytkowych, dzierżawy gruntów, wynajmu powierzchni pod reklamy itp. Spółdzielnia prowadzi działalność związaną z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości.

Zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4, 5 ustawy z 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych pobierane są opłaty na pokrycie wydatków związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości. Na podstawie art. 6 ust. 3 tejże ustawy pobierane są opłaty na fundusz remontowy zasobów.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 3 pkt 9 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień, opłaty te są zwolnione od podatku VAT. Opłaty naliczane za wynajem lokali mieszkalnych na cele mieszkaniowe na mocy art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT są zwolnione z VAT. Koszty remontów finansowane z funduszu remontowego lokali mieszkalnych są ewidencjonowane w wartości brutto zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, ponieważ są finansowane wyłącznie opłatami zwolnionymi z podatku VAT.

Spółdzielnia będzie ubiegała się o dofinansowanie w ramach realizacji projektu konkursu nr (….) dla poddziałania 5.2.1. - Gospodarka odpadami ZIT, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020 oraz zwiększenia alokacji EFRR. Zadanie dotyczy: demontaż, transport i unieszkodliwianie odpadów zawierających azbest z 9 budynków mieszkalnych zlokalizowanych w (…) przy ul. (…) w (…) oraz termoizolację. Spółdzielnia pokryje część kosztów przedsięwzięcia stanowiącą „wkład własny” wyłącznie z funduszu remontowego, który mieszkańcy wpłacają w ramach opłat za lokale mieszkalne do Spółdzielni. Spółdzielnia podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT od wykonawców przedsięwzięcia nie odliczy, ponieważ zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o VAT „czynności wykonywane na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują: spółdzielcze prawo do lokali mieszkalnych, członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych nie będących członkami spółdzielni, za które pobierane są opłaty zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych są zwolnione za podatku VAT”. W związku z powyższym brak jest możliwości odliczenia podatku VAT. Z uwagi na fakt, że Spółdzielnia oświadczyła w umowie o dofinansowaniu, że nie posiada możliwości odliczenia podatku VAT w części przypadającej na lokale mieszkalne, podatek ten jest kosztem kwalifikowanym. W związku z tym zgodnie z powyższą umową Spółdzielnia obowiązana jest dostarczyć indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego stwierdzającą brak możliwości odliczenia podatku VAT w zakresie realizowanych projektów na koniec trwałości projektu.

Zgodnie z wytycznymi instytucji Zarządzającej, załącznikiem do wniosku ma być interpretacja indywidualna w zakresie zaliczenia podatku VAT do kosztów kwalifikowanych. Spółdzielnia jako Wnioskodawca chce zaliczyć koszty podatku VAT realizowanego zadania do kosztów kwalifikowanych projektu i tym samym otrzymać do nich dofinansowanie. Musi wykazać, że podatek VAT nie będzie mógł być przez Spółdzielnię odzyskany zarówno podczas realizacji zadania oraz po jego zakończeniu. Tylko wówczas Spółdzielnia może zaliczyć podatek VAT poniesiony na realizację jako wydatek kwalifikowany. Spółdzielnia realizuje projekt zaspokajając potrzeby swoich członków i nie członków w ramach gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Termomodernizacja będzie wykonana w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych. „Wkład własny” w projekcie będzie realizowany w ramach funduszu remontowego poszczególnych nieruchomości. Fundusz remontowy nieruchomości tworzony jest w ciężar gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Termomodernizacja będzie realizowana w budynkach mieszkalnych co oznacza, że będą to czynności zwolnione z podatku VAT.

Czy w odniesieniu do planowanego zadania termomodernizacyjnego budynków zlokalizowanych w (…) Spółdzielnia będzie miała możliwość odzyskania naliczonego podatku VAT w całości lub części zarówno w trakcie jak i po zakończeniu realizacji zadania?

Spółdzielnia realizując opisane przedsięwzięcie będzie wykonywała czynność zwolnione z podatku VAT. A zatem z tego powodu nie będzie mogła odzyskać podatku VAT poniesionego na realizację zadania zgodnie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT oraz § 3 ust. 1 pkt 9 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień. Spółdzielnia uważa, że wydatki poniesione na realizację projektu uwzględniającego budynki mieszkalne zlokalizowane (…) obejmujące także podatek VAT stanowią w całości koszty kwalifikowane projektu.

Ponadto pismem z 12 maja 2021 r. (data wpływu 13 maja 2021 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek o następujące informacje:

Towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu pn.: „(…) nie są i nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Efekty zrealizowanego projektu nie będą służyć czynnościom podlegającym opodatkowaniu, ponieważ będą służyć czynnościom zwolnionym. Faktury będą wystawiane na Spółdzielnię Mieszkaniową (…).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do planowanego zadania termomodernizacyjnego budynków zlokalizowanych w (…) Spółdzielnia będzie miała możliwość odzyskania naliczonego podatku VAT w całości lub części zarówno w trakcie jak i po zakończeniu realizacji zadania?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Spółdzielnia realizując opisane przedsięwzięcie będzie wykonywała czynność zwolnione z podatku VAT. A zatem z tego powodu nie będzie mogła odzyskać podatku VAT poniesionego na realizację zadania zgodnie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT oraz § 3 ust. 1 pkt 9 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień. Spółdzielnia uważa, że wydatki poniesione na realizację projektu uwzględniającego budynki mieszkalne zlokalizowane w (…) obejmujące także podatek VAT stanowią w całości koszty kwalifikowane projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie braku możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT w całości lub w części zarówno w trakcie realizacji zadania, jak i po jego zakończeniu jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Stwierdzić należy, że każde nabycie towarów i usług, przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie jego dokonania za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika Spółdzielnia jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadzi działalność zwolnioną od podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 11 i 36 ustawy o VAT oraz opodatkowaną dotyczącą lokali użytkowych, dzierżawy gruntów, wynajmu powierzchni pod reklamy itp. Spółdzielnia prowadzi działalność związaną z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 3 pkt 9 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień, opłaty te są zwolnione od podatku VAT. Opłaty naliczane za wynajem lokali mieszkalnych na cele mieszkaniowe na mocy art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT są zwolnione z VAT. Koszty remontów finansowane z funduszu remontowego lokali mieszkalnych są ewidencjonowane w wartości brutto zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, ponieważ są finansowane wyłącznie opłatami zwolnionymi z podatku VAT. Spółdzielnia będzie ubiegała się o dofinansowanie w ramach realizacji projektu konkursu (…) na lata 2014-2020 oraz zwiększenia alokacji EFRR. Zadanie dotyczy demontażu, transportu i unieszkodliwiania odpadów zawierających azbest z 9 budynków mieszkalnych zlokalizowanych (…) w (…) oraz termoizolację. Spółdzielnia pokryje część kosztów przedsięwzięcia stanowiącą „wkład własny” wyłącznie z funduszu remontowego, który mieszkańcy wpłacają w ramach opłat za lokale mieszkalne do Spółdzielni. Spółdzielnia podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT od wykonawców przedsięwzięcia nie odliczy. Spółdzielnia realizuje projekt zaspokajając potrzeby swoich członków i nie członków w ramach gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Termomodernizacja będzie wykonana w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych. „Wkład własny” w projekcie będzie realizowany w ramach funduszu remontowego poszczególnych nieruchomości. Fundusz remontowy nieruchomości tworzony jest w ciężar gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Termomodernizacja będzie realizowana w budynkach mieszkalnych co oznacza, że będą to czynności zwolnione z podatku VAT. Spółdzielnia realizując opisane przedsięwzięcie będzie wykonywała czynności zwolnione z podatku VAT. Towary i usługi nabywane w ramach realizacji ww. projektu nie są i nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Efekty zrealizowanego projektu nie będą służyć czynnościom podlegającym opodatkowaniu, ponieważ będą służyć czynnościom zwolnionym. Faktury będą wystawiane na Spółdzielnię Mieszkaniową (…).

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odzyskania podatku naliczonego w całości lub w części od wydatków poniesionych w związku z realizacją zadania zarówno w trakcie realizacji projektu jak i po jego zakończeniu.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będą spełnione, ponieważ – jak jednoznacznie wskazał Wnioskodawca – nabywane w ramach realizacji projektu towary i usługi nie są i nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Ponadto efekty realizowanego projektu nie będą służyć czynnościom podlegającym opodatkowaniu, ponieważ będą służyć czynnościom zwolnionym.

W konsekwencji, mimo, że Wnioskodawca jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem VAT – warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, uprawniające do odliczenia nie będą spełnione. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od realizowanego zadania, jak również nie będzie przysługiwało mu prawo do odzyskania (zwrotu) różnicy podatku (w całości lub części), o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowych wydatków Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 80). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie braku możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT w całości lub w części zarówno w trakcie realizacji zadania, jak i po jego zakończeniu jest prawidłowe.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11 świadczonych przez Spółdzielnię usług na rzecz swoich członków a fakt ten przyjęto jako element stanu faktycznego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy i własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Należy także zauważyć, że pojęcie „kosztu kwalifikowanego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych.

Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej). Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj