Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-3.4012.118.2021.2.RK
z 27 maja 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 lutego 2021 r. (data wpływu 26 lutego 2021 r.), uzupełnionym na wezwanie organu z dnia 22 kwietnia 2021 r. (skutecznie doręczone w dniu 22 kwietnia 2021 r.) poprzez uiszczenie opłaty w dniu 28 kwietnia 2021 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania podatkiem od towarów i usług nieodpłatnego przekazania nieruchomościjest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 lutego 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania podatkiem od towarów i usług nieodpłatnego przekazania nieruchomości. Złożony wniosek uzupełniony został na wezwanie organu z dnia 22 kwietnia 2021 r. (skutecznie doręczone w dniu 22 kwietnia 2021 r.) poprzez uiszczenie dodatkowej opłaty w dniu 28 kwietnia 2021 r.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:


W oparciu o przepisy ustawy z dnia (…) nieruchomość stanowiąca m.in. działki ewidencyjne nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12objęte KW nr (...) o łącznym obszarze 13,092 ha została przekazana na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego nr (...) z dnia (...) r. zawartego pomiędzy A a B.


Nieruchomość ta jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, przy czym działka:

  • nr 1 - ZP3 - teren zieleni publicznej,
  • nr 2 - ZPO1 - teren zieleni publicznej,
  • nr 3 - ZPO3 - teren zieleni publicznej,
  • nr 4 - ZPO2 - teren zieleni publicznej,
  • nr 5- Z/kX1 - teren publicznych alei, dróg pieszych i rowerowych w zieleni,
  • nr 6 - Z/kX2 - teren publicznych alei, dróg pieszych i rowerowych w zieleni,
  • nr 7 – ZP4 - teren zieleni publicznej,
  • nr 8 – UO2 - teren usług (przeznaczenie szczegółowe pod usługi oświaty),
  • nr 9 – ZP2 - teren zieleni publicznej,
  • nr 10 – ZP1 - teren zieleni publicznej,
  • nr 11 - Z/kX3 - teren publicznych alei, dróg pieszych i rowerowych w zieleni,
  • nr 12– kL4 - teren ulic publicznych.


Szacunkowa wartość ww. działek została określona na kwotę (...)zł (słownie: (...) złotych). B zamierza w trybie art. (...) oraz (...) ustawy o B nieodpłatnie przekazać opisaną wyżej nieruchomość na rzecz gminy (...) w następujących celach:

  • działkę nr 8 - w celu realizacji zadań własnych gminy w postaci budowy placówki oświatowej,
  • działki nr 7, 9, 10, 1, 2, 3 i 4 – w celu realizacji zadań własnych gminy w postaci urządzenia zieleni publicznej o charakterze izolacyjnym, zieleni parkowej i zieleni osiedlowej,
  • działki nr 3/164, 6 i 11 w celu realizacji zadań własnych gminy w postaci urządzenia drogi pieszo-rowerowej w zieleni,
  • działkę 12– w celu utrzymania jako części urządzonej drogi publicznej ul. (...).


Wykorzystanie nieruchomości na te cele jest zgodne z przepisami (...) ustawy o B. Podkreśleniu wymaga, że rozdysponowanie nieruchomości wchodzących w skład Zasobu B w trybie art. (...) oraz (...) ustawy o B stanowi jedną z wielu prawnie dopuszczalnych form gospodarowania nieruchomościami tego Zasobu niemniej czynności prawne tego rodzaju nie stanowią głównej sfery aktywności B; zadania B określa (…) ustawy o B.


Dodatkowo Wnioskodawca informuje, że B jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. B nie przysługiwało w całości ani w części prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia nieruchomości. B dokonywał odliczenia podatku VAT z tytułu wykonanych operatów szacunkowych dla nieruchomości stanowiącej działki ewidencyjne nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 i przeznaczonej do nieodpłatnego przekazania.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy z tytułu nieodpłatnego przekazania nieruchomości w trybie, o którym mowa w art. (...) oraz (...) ustawy o B, B będzie zobowiązany do uiszczenia podatku VAT od wartości nieruchomości?
  2. Czy okoliczność, iż B dokonywał odliczenia podatku VAT z tytułu wykonanych operatów szacunkowych dla przedmiotowej nieruchomości ma wpływ na ew. zobowiązanie do uiszczenia podatku VAT od wartości przekazywanej nieruchomości?


Zdaniem Wnioskodawcy:


W przedstawionym stanie faktycznym B z tytułu nieodpłatnego przekazania nieruchomości nie będzie zobowiązany do uiszczenia podatku VAT od wartości nieruchomości, a dokonywanie odliczeń podatku VAT dla dokonanych operatów nie wpływa na to zobowiązanie w całości, lub części.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 ze zm., Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).


Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


W przytoczonych przepisach została zrealizowana zasada powszechności opodatkowania wyrażona w art. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L 347 z 11 grudnia 2006 r. str. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE. Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów i tym samym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.


Wskazać należy, że opodatkowaniu, co do zasady, podlegają czynności odpłatne, przy czym odpłatność za czynności dostawy towarów lub świadczenia usług nie musi mieć postaci pieniężnej. Odpłatność, jako świadczenie wzajemne, może również przybrać postać rzeczową, np. zapłata w innym towarze lub usłudze, albo mieszaną – zapłata w części pieniężna i w części rzeczowa. Innymi słowy, dla uznania czynności za odpłatną, wystarczające jest, by istniała możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego stanowiącego wynagrodzenie za tę czynność. Czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub świadczącego usługę.


Kwestia odpłatności była wielokrotnie przedmiotem rozstrzygnięć Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. I tak, w wyroku z dnia 8 marca 1988 r. w sprawie C-102/86 Apple and Pear Development Council Trybunał stwierdził, że czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi, a ponadto odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem.


Zatem pod pojęciem „odpłatności dostawy towarów” lub „odpłatności świadczenia usług” rozumieć należy prawo podmiotu dokonującego dostawy towaru lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej, zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).


W tym miejscu wskazać należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy lub świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.


Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.


Z powołanych wyżej przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają z tego tytułu należności, opłaty lub składki. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności
w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości
i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, że w oparciu o przepisy ustawy o (…) nieruchomość stanowiąca m.in. działki ewidencyjne nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 została przekazana na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego zawartego pomiędzy A a B.


B zamierza w trybie (…) oraz (...) ustawy o B nieodpłatnie przekazać opisaną wyżej nieruchomość na rzecz gminy (...)w następujących celach:

  • działkę nr 8 - w celu realizacji zadań własnych gminy w postaci budowy placówki oświatowej,
  • działki nr 7, 9, 10, 1, 2, 3 i 4 – w celu realizacji zadań własnych gminy w postaci urządzenia zieleni publicznej o charakterze izolacyjnym, zieleni parkowej i zieleni osiedlowej,
  • działki nr 3/164, 6 i 11 w celu realizacji zadań własnych gminy w postaci urządzenia drogi pieszo-rowerowej w zieleni,
  • działkę 12– w celu utrzymania jako części urządzonej drogi publicznej ul. (...).


Wykorzystanie nieruchomości na te cele jest zgodne z przepisami (...) ustawy o B. Podkreśleniu wymaga, że rozdysponowanie nieruchomości wchodzących w skład Zasobu B w trybie art. (...) oraz (...) ustawy o B stanowi jedną z wielu prawnie dopuszczalnych form gospodarowania nieruchomościami tego Zasobu niemniej czynności prawne tego rodzaju nie stanowią głównej sfery aktywności B; zadania B określa art. 5 ustawy o B.


B jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawcy nie przysługiwało w całości ani w części prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia nieruchomości. B dokonywał odliczenia podatku VAT z tytułu wykonanych operatów szacunkowych dla nieruchomości stanowiącej działki ewidencyjne nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 i przeznaczonej do nieodpłatnego przekazania.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy z tytułu nieodpłatnego przekazania nieruchomości w trybie, o którym mowa w art. (...) oraz (...) ustawy o B, B będzie zobowiązany do uiszczenia podatku VAT od wartości nieruchomości oraz ustalenia, czy okoliczność, iż B dokonywał odliczenia podatku VAT z tytułu wykonanych operatów szacunkowych dla przedmiotowej nieruchomości ma wpływ na ew. zobowiązanie do uiszczenia podatku VAT od wartości przekazywanej nieruchomości.


W tym miejscu należy wskazać, że zgodnie z (…) ustawy z dnia (….) r.


o (…) (Dz. U. z (…) ze zm.), B jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869 ze zm.). Natomiast w myśl art. 4 ust. 3 ww. ustawy, B działa na podstawie ustawy i statutu.


Skarb Państwa powierza B wykonywanie prawa własności i innych praw rzeczowych na jego rzecz w stosunku do nieruchomości, o których mowa w art. 1 ust. 1 pkt 3, oraz nieruchomości nabytych na rzecz Skarbu Państwa, o których mowa w art. 2 ust. 2 (art. 4 ust. 4 ustawy (…)


B, obejmując we władanie powierzone składniki mienia Skarbu Państwa, wykonuje we własnym imieniu prawa i obowiązki z nimi związane w stosunku do osób trzecich, jak również we własnym imieniu wykonuje związane z tymi składnikami obowiązki publicznoprawne (art. 4 ust. 5 cyt. ustawy).


W myśl art. 4 ust. 6 ww. ustawy, Minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych nadaje B, w drodze rozporządzenia, statut, mając na względzie potrzebę zapewnienia sprawnego działania B, właściwego wykorzystania środków publicznych zgromadzonych i gospodarowanych przez B w celu realizacji jego zadań ustawowych oraz zgodności działalności B z przepisami o finansach publicznych.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o (…) do zadań B należy:

  1. gospodarowanie nieruchomościami wchodzącymi w skład Zasobu na zasadach określonych w ustawie;
  2. tworzenie warunków do zwiększania dostępności mieszkań w szczególności przez wykorzystywanie nieruchomości wchodzących w skład Zasobu do realizacji inwestycji mieszkaniowych;
  3. podejmowanie działań w celu realizacji inwestycji mieszkaniowych, w tym mieszkań na wynajem;
  4. tworzenie warunków ułatwiających powstawanie mieszkań wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy;
  5. wspieranie rozwoju społecznego budownictwa czynszowego i komunalnego, w ramach którego:
    1. dostęp do lokali mieszkalnych powstałych w wyniku realizacji przedsięwzięcia budowlanego odbywa się na zasadach nierynkowych, na podstawie kryteriów określonych przez organy władzy publicznej,
    2. przedsięwzięcie budowlane jest realizowane przez społeczną inicjatywę mieszkaniową lub towarzystwo budownictwa społecznego, których udziałowcem jest jednostka samorządu terytorialnego lub Skarb Państwa, lub przedsięwzięcie budowlane jest realizowane przy wsparciu środkami publicznymi;
  6. finansowanie lub współfinansowanie, na nieruchomościach wchodzących w skład Zasobu, realizacji uzbrojenia technicznego terenu lub podejmowanie innych działań ułatwiających taką realizację;
  7. przygotowanie nieruchomości wchodzących w skład Zasobu, w szczególności podejmowanie działań podnoszących walory gospodarcze tych nieruchomości, w tym działań, których wynikiem będzie przygotowanie nieruchomości do zabudowy przez podział nieruchomości lub scalenie i podział nieruchomości adekwatny do jej przyszłej funkcji lub zrealizowanie uzbrojenia technicznego;
  8. podejmowanie działań w celu zapewnienia, że nieruchomości przeznaczone przez B pod budownictwo mieszkaniowe mogą być zabudowane budynkami mieszkalnymi, a następnie użytkowane w sposób prawidłowy i niezagrażający bezpieczeństwu oraz zdrowiu mieszkańców;
  9. wykonywanie praw z udziałów lub akcji należących do Skarbu Państwa.


Sposób gospodarowania nieruchomościami Zasobu reguluje art. 51 ustawy o (…).


W myśl art. 51 ust. 1 ustawy o (…), nieruchomości wchodzące w skład Zasobu mogą być przedmiotem:

  1. sprzedaży;
  2. oddania w użytkowanie wieczyste;
  3. nieodpłatnego przekazania jednostce samorządu terytorialnego, związkowi tych jednostek lub spółce celowej z wyłącznym udziałem jednostki samorządu terytorialnego;
  4. aportu do spółki celowej;
  5. umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym;
  6. zamiany nieruchomości.


Zgodnie z (...) ust. 1 ustawy o (…), Nieodpłatne przekazanie nieruchomości jednostce samorządu terytorialnego, związkowi jednostek samorządu terytorialnego lub spółce celowej z wyłącznym udziałem jednostki samorządu terytorialnego może nastąpić w drodze umowy:

  1. w celu realizacji inwestycji mieszkaniowej, w wyniku której powstaną lokale wchodzące w skład mieszkaniowego zasobu gminy;
  2. w przypadku nieruchomości położonych na obszarze rewitalizacji lub w jego sąsiedztwie - w celu realizacji działań rewitalizacyjnych;
  3. na cele związane z realizacją inwestycji w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 8 lipca 2010 r. o szczególnych zasadach przygotowania do realizacji inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych;
  4. w celu umożliwienia realizacji miejscowego planu odbudowy, o którym mowa w ustawie z dnia 11 sierpnia 2001 r. o szczególnych zasadach odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku działania żywiołu;
  5. jeżeli są przeznaczone w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego na cele związane z realizacją inwestycji infrastrukturalnych służących wykonywaniu zadań własnych w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, ochrony zdrowia, pomocy społecznej, edukacji publicznej, kultury i kultury fizycznej, zakładania lub rozszerzania cmentarzy komunalnych albo jeżeli położony jest na nich cmentarz;
  6. jeżeli są przeznaczone w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego pod drogi gminne, powiatowe i wojewódzkie oraz zajęte na te cele;
  7. w celu realizacji zadań, o których mowa w art. 5 ust. 1, w szczególności w celu realizacji inwestycji mieszkaniowej;
  8. w celu zbycia tej nieruchomości z rozliczeniem w jej cenie ceny lokali lub budynków przekazywanych na własność gminie przez nabywcę nieruchomości, o którym mowa w ustawie z dnia 16 grudnia 2020 r. o rozliczaniu ceny lokali lub budynków w cenie nieruchomości zbywanych z gminnego zasobu nieruchomości (Dz. U. z 2021 r. poz. 223).


Wskazać należy, że przedmiotem opodatkowania podatkiem od towarów i usług są czynności odpłatne, natomiast nieodpłatna dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy.


Na mocy art. 7 ust. 2 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

– jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.


Z powołanego wyżej art. 7 ust. 2 ustawy wynika, że ustawodawca zrównuje czynności dokonane bez wynagrodzenia z czynnościami odpłatnymi, przy spełnieniu warunków wymienionych w tym przepisie.


Zatem aby nieodpłatne przekazanie towarów – w świetle powołanego art. 7 ust. 2 ustawy – podlegało opodatkowaniu VAT konieczne jest łączne spełnienie następujących warunków:

  • nieodpłatne przekazanie dokonywane jest przez podatnika podatku VAT,
  • przekazane przez podatnika towary należą do jego przedsiębiorstwa,
  • przedmiotem nieodpłatnego przekazania jest towar, w stosunku do którego podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tego towaru lub jego części składowych.


Zatem, co do zasady, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, a także wszelkie inne darowizny, z którymi wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, ale jedynie wówczas, gdy podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych.


W konsekwencji niespełnienie ww. warunku jest podstawą do traktowania nieodpłatnego przekazania towarów jako wyłączonego spod zakresu działania ustawy, bez względu na cel, na który zostały one przekazane.


W przedmiotowej sprawie B zamierza przekazać na rzecz gminy (...)opisaną we wniosku nieruchomość w trybie art. (...) i (...) ustawy o (…). Istotne jest, że Wnioskodawcy – jak wskazano we wniosku – nie przysługiwało w całości ani w części prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu nieruchomości. Zatem czynność nieodpłatnego przekazania przez B nieruchomości (w zakresie wskazanym we wniosku) nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. W analizowanej sprawie nie zostały bowiem spełnione warunki określone w art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, dające podstawę do uznania nieodpłatnego przekazania wskazanego we wniosku towaru (nieruchomości) za czynność zrównaną z odpłatną dostawą towarów. Bez wpływu na powyższe rozstrzygnięcie pozostaje okoliczność, że Wnioskodawca dokonywał odliczenia podatku VAT z tytułu wykonanych operatów szacunkowych dla przedmiotowej nieruchomości.


Zatem, Wnioskodawca nie jest/nie będzie zobowiązany do uiszczenia podatku VAT z tytułu nieodpłatnego przekazania przedmiotowej nieruchomości. Jednocześnie okoliczność, że Wnioskodawca dokonywał odliczenia podatku VAT z tytułu wykonanych operatów szacunkowych dla przedmiotowej nieruchomości pozostaje bez wpływu na zobowiązanie Wnioskodawcy do uiszczenia podatku VAT z tytułu nieodpłatnego przekazania tej nieruchomości.


Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj