Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT3.4011.218.2021.3.AWO
z 28 maja 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 lutego 2021 r. (data wpływu 26 lutego 2021 r.), uzupełnionym w dniu 20 maja 2021 r. oraz 26 maja 2021 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 lutego 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 20 maja 2021 r. oraz 26 maja 2021 r., o wydanie indywidualnej interpretacji dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.


We wniosku tym, po uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.


Od roku 2018 Wnioskodawca wraz z żoną jest właścicielem budynku w zabudowie szeregowej. Od tego czasu Wnioskodawca wraz z małżonką remontują dom, ulepszając go pod kątem termomodernizacyjnym. W roku 2020 zlecono wykonanie izolacji podłogi w piwnicach, polegającej na położeniu grubej warstwy styropianu, folii i pokrycia całości specjalną warstwą betonu. Przed wykonaniem izolacji nie było żadnej podłogi tylko ziemia i glina. Od ziemi nieustannie ciągnęła wilgoć i zimno, co było mocno odczuwalne. Według różnych opracowań naukowych straty ciepła jakie wynikają z braku izolacji gruntu wynoszą od 5-10%. W myśl powyższych artykułów dokonano ulepszenia, w wyniku którego nastąpiło zmniejszenie zapotrzebowania na energię do ogrzewania do budynku oraz w wyniku którego nastąpiło zmniejszenie strat energii. Niestety katalog wydatków podlegających odliczeniu znajdujący się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r., nie zawiera informacji o izolacji od gruntu.


W uzupełnieniu wniosku złożonym dnia 20 maja 2021 r. doprecyzowano, że:


  1. w małżeństwie Wnioskodawcy obowiązuje ustrój małżeńskiej wspólności majątkowej,
  2. wskazana we wniosku nieruchomość (budynek w zabudowie szeregowej) stanowi składnik majątku wspólnego Wnioskodawcy i Jego małżonki,
  3. wydatek na wykonanie izolacji podłogi w piwnicach, polegającej na położeniu grubej warstwy styropianu, folii i pokrycia całości specjalną warstwą betonu został poniesiony ze wspólnego majątku (wspólnych środków),
  4. forma opodatkowania uzyskiwanych przez Wnioskodawcę w 2020 r. dochodów/przychodów to dochód opodatkowany według skali podatkowej.
  5. Wnioskodawca jest współwłaścicielem nieruchomości, razem z żoną.
  6. Budynek był oddany do użytkowania z końcem lat dziewięćdziesiątych. Kupiono już gotowy dom, jednak wymagający sporego remontu.
  7. Jest to tylko i wyłącznie budynek mieszkalny jednorodzinny w zabudowie szeregowej (odpowiedź na pytanie, czy wskazana we wniosku nieruchomość stanowi budynek mieszkalny jednorodzinny rozumiany zgodnie ze wskazaniem zawartym w treści art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane: ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym ˗ należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku).
  8. Na zakres pytania, kiedy ˗ konkretnie ˗ nastąpiło oddanie do użytkowania opisanej nieruchomości ˗ Wnioskodawca odpowiedział: „Nie mam dokładnie informacji jednak z dokumentów jakie posiadałem, był to rok ok 1997 lub 1998”.
  9. Dom jest piętrowy plus poddasze zawiera również piwnice. Na dzień zakupu zamieszkana była tylko jedna kondygnacja, jedno piętro. Pozostała część była w stanie surowym. Prócz adaptacji pozostałych pomieszczeń wewnątrz, skupiliśmy się faktycznie na termomodernizacji. Z zewnątrz dom był tylko do połowy docieplony, nie było podbitki. Okna były niewymieniane i starego typu. Brama garażowa była drewniana i również nieszczelna. Wewnątrz zastaliśmy niedocieplone przegrody na poddaszu, brak ogrzewania na pozostałych kondygnacjach, stary system odgrzewania CO i CWU. W przedmiotowej piwnicy zastaliśmy po prostu klepisko. W piwnicy tej zastałem również dwie otwarte płytkie studzienki, przez które przepływała woda deszczowa z ogrodu do kanalizacji. Całość powodowała, że z piwnicy tej rozchodziła się wilgoć i niesamowity chłód. Po kolei, od momentu zakupu nieruchomości, jak tylko środki finansowe pozwalały, prace powyżej były wykonywane. Na ten moment pozostaje jeszcze docieplenie z zewnątrz niewielkiego elementu ścian na wysokości piwnicy. Pozostałe prace termomodernizacyjne zostały zakończone (odpowiedź na pytanie, co wyraża następujące wskazanie: Od tego czasu remontujemy dom ulepszając go pod kątem termomodernizacyjnym? Tutejszy organ prosi zatem o: a)podanie, czy opisany remont dotyczy wyłącznie ulepszania budynku pod względem termomodernizacyjnym, czy także w innym zakresie (jakim?), b)podanie składowych tego remontu, tzn. zakresu prac, jakich dokonano w ramach wskazanego remontu).
  10. Jest to moim zdaniem kolejny etap termomodernizacji. Brak izolacji termicznej w piwnicy ma bezpośredni wpływ na temperaturę pomieszczeń zlokalizowanych zarówno powyżej jak i obok niej. Na ten moment po realizacji tego przedsięwzięcia, temperatura samej piwnicy, jak mierzyłem, wzrosła średnio o 4-5 stopni. To powoduje, że mniejsze są straty w pomieszczeniach innych i nie trzeba tyle dogrzewać (odpowiedź na pytanie, czy prace polegające na wykonaniu izolacji podłogi w piwnicach, polegającej na położeniu grubej warstwy styropianu, folii i pokrycia całości specjalną warstwą betonu są autonomicznym (odrębnym pod względem funkcjonalno˗przedmiotowym) przedsięwzięciem termomodernizacyjnym realizowanym w budynku, czy też stanowią wyłącznie etap konkretnego (innego) działania przeprowadzanego przez Pana w celu termomodernizacji? Innymi słowy, tutejszy organ prosi o podanie, czy czynność izolacji podłogi w piwnicach, polegającej na położeniu grubej warstwy styropianu, folii i pokrycia całości specjalną warstwą betonu jest ˗ funkcjonalnie ˗ czynnością powiązaną z innym wykonywanym przez Pana działaniem w ramach czynności opisanych jako: remontujemy dom ulepszając go pod kątem termomodernizacyjnym, tj. czynnością, bez której dane ˗ inne działanie ˗ nie mogłoby zostać rozpoczęte/wykonane/skończone (jest elementem składowym innego działania), czy też izolacja podłogi w piwnicach posiada ˗ pod tym względem „autonomię” ˗ nie stanowi integralnej części innego realizowanego w budynku przedsięwzięcia termomodernizacyjnego).
  11. Tak. W tym roku jak opisałem powyżej, powinienem zakończyć całość termomodernizacji (odpowiedź na pytanie: Jeżeli wskazane we wniosku przedsięwzięcie (czyli izolacja podłogi w piwnicach) stanowi etap przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, to czy całe to przedsięwzięcie zostanie zakończone w terminie 3 kolejnych lat licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek).
  12. Nie. Nie trzeba było wykonywać żadnej przebudowy (odpowiedź na pytanie, czy prace polegające na wykonaniu izolacji podłogi w piwnicach, polegającej na położeniu grubej warstwy styropianu, folii i pokrycia całości specjalną warstwą betonu ˗ prowadziły/doprowadziły do przebudowy, rozbudowy lub nadbudowy budynku, bądź, czy takiej przebudowy, rozbudowy lub nadbudowy budynku należało dokonać by wykonać opisaną izolację podłogi w piwnicach. Jeżeli tak, proszę wskazać w jakim zakresie).
  13. W ramach ulgi termomodernizacyjnej zamierzam skorzystać zarówno na materiały, jak i samą usługę (odpowiedź na pytanie, czy w ramach ulgi termomodernizacyjnej zamiera Pan uwzględnić wyłącznie wydatki poniesione na usługę wykonania opisanej izolacji, czy również na materiały użyte do tego celu).
  14. Tak. Dotyczy tylko piwnicy w moim domu (odpowiedź na pytanie, czy wykonanie izolacji podłogi w piwnicach, polegającej na położeniu grubej warstwy styropianu, folii i pokrycia całości specjalną warstwą betonu ˗ dotyczy przeprowadzenia izolacji podłogi w piwnicach znajdujących się wyłącznie we wskazanej we wniosku nieruchomości).
  15. W ramach termomodernizacji piwnicy, a konkretnie tej izolacji, wystawione zostały dwie faktury. Jedna za styropian, a druga za usługę. W skład usługi, prócz pracy, wchodziły również pozostałe materiały niezbędne do izolacji, w tym: cement, piasek, folie i inne. Przez termin podłoga mam tu na myśli tylko ten zakres prac, czyli wykonanie pełnej izolacji od gruntu (odpowiedź na pytanie, czy wskazana w zadanym pytaniu usługa wykonania izolacji gruntu wraz z materiałem dotyczy wyłącznie opisanej we wniosku izolacji podłogi w piwnicach? Z czym utożsamia Pan termin „podłoga”).
  16. Piwnice są zlokalizowane bezpośrednio pod budynkiem. Nie wychodzą poza obrys budynku (odpowiedź na pytanie, czy w poddawanych izolacji piwnicach ˗ w odniesieniu do gruntu ˗ przed dokonaniem izolacji (jeżeli została ono już wykonana) możliwe było wskazanie/opisanie, która część przestrzeni ogólnej należy do przestrzeni budynku, a która jest przestrzenią zewnętrzną w stosunku do budynku? Jeśli tak, to co stanowiło o rozgraniczeniu tych przestrzeni/odgradza te przestrzenie).
  17. Z tego co się orientowałem, to najpierw została położona folia, potem styropian, na to specjalna wylewka. Wszystko zgodnie ze sztuką budowlaną w tym zakresie (odpowiedź na pytanie, czy gruba warstwa styropianu została położona bezpośrednio na grunt (ziemię i glinę)).
  18. W odpowiedzi na punkt 9 jest pełne uzasadnienie celów tego przedsięwzięcia. Było to przede wszystkim odcięcie się od wilgoci i redukcja zimna. To z kolei przełożyło się na mniejsze zużycie energii na ogrzewanie sąsiednich pomieszczeń (odpowiedź na pytanie, jaki ˗ konkretny ˗ cel przyświecał wykonaniu wskazanej izolacji: a) redukcja zima, b) redukcja wilgoci, c) zarówno redukcja zimna i wilgoci, d) tylko/także inne (jakie konkretnie)).
  19. Jak wspominałem były wystawione dwie faktury. Pierwsza na styropian była wystawiona 30 kwietnia 2020 r. Ceny materiałów rosły, więc postanowiłem nieco wcześniej go kupić. Druga faktura za wykonanie izolacji wystawiona została 1 grudnia 2020 r. (praca i pozostałe materiały). Taka też data wykonania usługi jest na fakturze. Faktycznie izolacja była zrobiona nieco wcześniej (odpowiedź na pytanie: kiedy zakupiono usługę wykonania izolacji gruntu wraz z materiałem? Z tego względu, tutejszy organ prosi o wskazanie; a) daty zakupu materiałów, b) daty wystawienia faktury za zakup materiałów, c) daty zakupu usługi izolacji gruntu, d) daty wystawiania faktury dotyczącej usługi izolacji gruntu, e) czy faktura dotycząca usługi izolacji gruntu zawiera datę wykonania tej usługi (jeśli tak, proszę podać tę datę), f) daty wykonania usługi izolacji gruntu).
  20. Obie faktury są imiennie wystawione na Wnioskodawcę.
  21. Nie mam pojęcia. Nie orientuję się jak rozlicza się wystawca faktury (odpowiedź na pytanie, czy faktura (faktury) zostały wystawione przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku),
  22. Nie. Wydatki na izolację termiczną piwnicy wydałem wyłącznie środki własne (odpowiedź na pytanie, czy opisane we wniosku wydatki (zakres punktu 13 niniejszego wezwania) zostały sfinansowane/dofinansowanie ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej).
  23. Rozliczamy się wspólnie. Nie zostały jeszcze uwzględnione w rozliczeniu podatkowym, gdyż czekam na przedmiotową odpowiedź, bo ten rodzaj termomodernizacji nie widnieje oficjalnie na zestawieniu prac objętych ulgą (odpowiedź na pytanie, czy opisane we wniosku wydatki (zakres punktu 13 niniejszego wezwania) zostaną/zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (przez Pana/Pana małżonkę),
  24. Żona, jak i ja uzyskujemy dochód opodatkowany według skali podatkowej z tytułu ... (odpowiedź na pytanie, czy opisane we wniosku wydatki (zakres punktu 13 niniejszego wezwania) zostaną/zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym (przez Pana/Pana małżonkę)?
  25. Mam zamiar skorzystać tylko z tej ulgi termomodernizacyjnej (odpowiedź na pytanie, czy opisane we wniosku wydatki (zakres punktu 13 niniejszego wezwania) zostały/zostaną uwzględnione przez Pana/Pana małżonkę w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej (innych niż ulga termomodernizacyjna).
  26. Koszty zostały poniesione i nie zostały w żadnej formie zwrócone (odpowiedź na pytanie, czy opisane we wniosku wydatki (zakres punktu 13 niniejszego wezwania) zostały zwrócone Panu/Pana małżonce w jakiejkolwiek innej formie).
  27. Wykonanie izolacji od gruntu zapobiega głównie utracie ciepła oraz izoluje od wilgoci, która była bardzo odczuwalna. Dobra izolacja, to wyższa temperatura nie tylko w piwnicy (u mnie to 4-5 stopni więcej) ale i pomieszczeniach sąsiadujących. To z kolei przekłada się na niższe zapotrzebowanie na ogrzewanie budynku, co bezpośrednio ma przełożenie na zmniejszenie zapotrzebowania na energię, w moim przypadku na gaz, którym ogrzewam dom. Wynik tej termomodernizacji na pewno spełnia wymogi stawiane przez art. 2 pkt 2 głównie punkt 1 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów, czyli „ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania”. Rozporządzenie Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r., w pkt 1 wykazu wskazuje na: 1) materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem. Chociaż Minister wspomina o ochronie przed zawilgoceniem, to nie za bardzo wiem, czy podłoga jest przegrodą budowlaną, którą trzeba ocieplić. Brakuje tu bezpośrednio informacji o podłodze, czy gruncie, gdzie straty przy braku docieplenia są równie istotne (odpowiedź na pytanie: czy opisane we wniosku wydatki zostały poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz na pytanie, na czym polega/polegał związek poniesionych wydatków z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym rozumianym stosownie do powyższego wskazania (art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów).


Natomiast w uzupełnieniu złożonym dnia 26 maja 2021 r. wskazano, że:


  1. Zakres prac, które opisałem i zostały już wymienione w poprzednim wezwaniu, zostały już uwzględnione w rozliczeniu podatkowym za rok 2019, jak i 2020 w zakresie ulgi termomodernizacyjnej. Przypomnę m.in.: wymiana stolarki okiennej, systemy dociepleń, modernizacja systemu ogrzewania. Przedmiotowe przedsięwzięcie jakim jest izolacja od gruntu jest tutaj niezależna od pozostałych etapów i jest tylko i wyłącznie przedmiotem tego wniosku (odpowiedź na pytanie, czy w ramach ulgi termomodernizacyjnej zamierza Pan uwzględnić wyłącznie zakres dotyczący usługi wykonania izolacji gruntu wraz z materiałem (zakres złożonego wniosku), czy także opisane w odpowiedzi na punkt 9 (wyżej wskazanego wezwania) prace? W przypadku, gdy zamierza Pan skorzystać/skorzystał Pan z ulgi termomodernizacyjnej również w zakresie wydatków wskazanych w punkcie 9 złożonego uzupełnienia, proszę podać, które z wymienionych w tym punkcie prac zostały/zostaną uwzględnione w ramach ulgi termomodernizacyjnej).
  2. Jest to niezależne przedsięwzięcie, nie związane z innymi, jeśli chodzi o zależność innych czynności od położenia izolacji. Izolacja od gruntu jest to osobne przedsięwzięcie, jak dokonanie ocieplenia, wymiana stolarki, montaż paneli. Dla mnie to całość prac termomodernizacyjnych, podzielona na etapy, ale niezależne (odpowiedź na pytanie, „etapem” którego realizowanego przez Pana przedsięwzięcia termomodernizacyjnego (której wskazanej w punkcie 9 złożonego uzupełnienia czynności) jest izolacja podłogi w piwnicach, polegającej na położeniu grubej warstwy styropianu, folii i pokrycia całości specjalną warstwą betonu),
  3. Przedmiotowy wydatek nie został jeszcze uwzględniony w ramach ulgi termomodernizacyjnej. Całość tego przedsięwzięcia rozpoczęła się od zakupu styropianu 30 kwietnia 2020 r., a zakończyła fakturą za wykonanie usługi wykonania izolacji 1 grudnia 2020 r. (odpowiedź na pytanie, czy wydatek na całe to przedsięwzięcie termomodernizacyjne (izolacja podłogi w piwnicach, polegającej na położeniu grubej warstwy styropianu, folii i pokrycia całości specjalną warstwą betonu wraz ze wskazaną wyżej „czynnością główną”, której to „etap” stanowi izolacja podłogi w piwnicach ˗ doprecyzowanie zawarte w punkcie wyżej): a) zostanie/został łącznie uwzględniony w ramach ulgi termomodernizacyjnej, b) kiedy (w jakiej dacie) poniesiono pierwszy wydatek z tego tytułu, c) czy całe to przedsięwzięcie zostanie/zostało zakończone w terminie 3 kolejnych lat licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek).
  4. Tak, bezpośrednio na grunt (odpowiedź na pytanie, czy folia, potem styropian, na to specjalna wylewka zostały położone bezpośrednio na grunt (ziemię i glinę)).
  5. Na fakturze jest data wystawienia faktury i data dostawy – 30 kwietnia 2020 r., czyli punkt 19 litera b. Data zakupu materiałów to według mnie data dostawy, czyli ta sama data (odpowiedź na pytanie, czy wskazana w złożonym uzupełnieniu data 30 kwietnia 2020 r. w odniesieniu do zakupu styropianu wyraża Pana odpowiedź na następujący zakres omawianego wezwania (punkt 19 litera a i b): ˗ daty zakupu materiałów, ˗ daty wystawienia faktury za zakup materiałów).
  6. Na fakturze jest data wystawienia faktury i data wykonania usługi – 1 grudnia 2020 r., czyli punkt 19 litera d i e. Nie ma informacji o dacie zakupu usługi, ale jest to moim zdaniem data wykonania usługi (odpowiedź na pytanie, czy wskazana w złożonym uzupełnieniu data 1 grudnia 2020 r. (praca i pozostałe materiały). Taka też data wykonania usługi jest na fakturze ˗ w odniesieniu do wykonania izolacji wyraża Pana odpowiedź na następujący zakres omawianego wezwania (punkt 19 litera c, d i e): ˗ daty zakupu usługi izolacji gruntu, ˗ daty wystawiania faktury dotyczącej usługi izolacji gruntu, ˗ czy faktura dotycząca usługi izolacji gruntu zawiera datę wykonania tej usługi (jeśli tak, proszę podać tę datę)).
  7. Nie pamiętam dokładnie, ale około 20 listopada 2020 r. Przyjmijmy tę datę za faktycznie wykonania usługi (odpowiedź na pytanie, kiedy (w jakiej) dacie wykonano usługę izolacji gruntu).
  8. Nie, faktura nie wyodrębnia poszczególnych materiałów. Jest jedna zbiorcza pozycja za wykonanie izolacji (odpowiedź na pytanie, czy faktura dotycząca usługi izolacji gruntu (druga faktura za wykonanie izolacji) zawiera wyodrębnienie pozycji dotyczącej zakupu pozostałych materiałów? Jeśli tak, to czy na tej fakturze widnieje data nabycia pozostałych materiałów (jaka to data)).
  9. Jak już wspominałem nie orientuję się kompletnie w tych tematach. Z faktury wynika, że usługodawca wystawił fakturę, na której jest wyodrębniona kwota VAT (czy faktura (faktury) zostały wystawione przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


Mam zamiar w rozliczeniu ulgi termomodernizacyjnej za rok 2020 uwzględnić usługę wykonania izolacji gruntu wraz z materiałem, czy tego typu wydatki na eliminację strat ciepła będę mógł odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej?


Przedstawiając własne stanowisko Wnioskodawca wskazał, że wykaz rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych nie wspomina wprost o izolacji od gruntów, a jedynie jest mowa o materiałach wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem. Wnioskodawca uważa, że w myśl zasadności przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, izolacja gruntu spełnia warunki zabezpieczenia przed zawilgoceniem. Dodatkowo spełnia warunki ustawy o wspieraniu termomodernizacji art. 2 pkt 2.


Podsumowując, Wnioskodawca uznaje zasadność ujęcia poniesionych kosztów w ramach ulgi termomodernizacyjnej w rozliczeniu rocznym.


Artykuł 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. z 2018 r. poz. 966 ze zm.). W myśl art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów użyte w ustawie określenia oznaczają przedsięwzięcia termomodernizacyjne ˗ przedsięwzięcia, których przedmiotem jest: a. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych, b. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków, c. wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a, d. całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2489).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426 ze zm.), podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

W myśl powyższego przepisu adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Z uwagi na powyższe należy wskazać, że zgodnie z art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w treści art. 26h ust. 1 wymienionej ustawy, to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. ˗ Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r. poz. 1186, ze zm.).

Stosownie do treści art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane, ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym ˗ należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Jak stanowi natomiast art. 3 pkt 6 przytoczonej wyżej ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o budowie ˗ należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Artykuł 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.


W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. (Dz. U z 2021 poz. 554) o wspieraniu termomodernizacji i remontów użyte w ustawie określenia oznaczają przedsięwzięcia termomodernizacyjne ˗ przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:


  1. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
  2. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a), do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
  3. wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a),
  4. całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.


Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się natomiast w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2489).


Odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia, m.in. poniesione na:


  1. materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;
  2. węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;
  3. kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;
  4. kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;
  5. zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;
  6. kocioł na paliwo stałe spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwa stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, s. 100);
  7. przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;
  8. materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;
  9. materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;
  10. materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;
  11. pompa ciepła wraz z osprzętem;
  12. kolektor słoneczny wraz z osprzętem;
  13. ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;
  14. stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;
  15. materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu


Powyższym odliczeniem objęte są również wydatki poniesione na następujące usługi (m.in.):


  1. wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;
  2. wykonanie analizy termograficznej budynku;
  3. wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi;
  4. wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;
  5. docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów;
  6. wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;
  7. wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;
  8. montaż kotła gazowego kondensacyjnego;
  9. montaż kotła olejowego kondensacyjnego;
  10. montaż pompy ciepła;
  11. montaż kolektora słonecznego;
  12. montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego;
  13. montaż instalacji fotowoltaicznej;
  14. uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin;
  15. regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji;
  16. demontaż źródła ciepła na paliwo stałe


Dodać również należy, że w myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwota odliczenia nie może przekroczyć 53.000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 cytowanej ustawy, wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług (art. 26h ust. 4 cytowanej ustawy).


Natomiast zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:


  1. sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
  2. zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.


Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki ˗ art. 26h ust. 6 wyżej wymienionej ustawy.

Artykuł 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi, że kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Natomiast, w myśl art. 26h ust. 8 powyższej ustawy, podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot. W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin (art. 26h ust. 9 cytowanej ustawy).


Stosownie do wcześniejszych ustaleń ˗ zauważyć należy, że Podatnik może skorzystać z odliczenia m. in. wtedy, gdy wynikiem realizowanego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego jest:


  1. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania budynku, lub
  2. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii, lub
  3. wykonanie przyłącza technicznego, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła, w tym również
  4. zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji


  • tj. przedsięwzięcia, które powodują określone zmiany w dotychczasowym użytkowaniu budynku.


Zgodnie ze wskazaniem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie w wyroku z dnia 15 października 2020 r. (sygn. akt II SA/Sz 151/20): ustawa Prawo budowlane nie zawiera definicji fundamentu, ustawa ta również nie odsyła do żadnego innego aktu ustawowego określającego definicję fundamentu. Dlatego też, w celu przesądzenia, czy mamy (...) do czynienia z fundamentem, należy określić podstawową cechę lub cechy charakteryzujące fundament, w oparciu o zakres semantyczny tego pojęcia, jaki ma ono w języku potocznym. Zgodnie z encyklopedyczną definicją przez pojęcie „fundamentów” należy rozumieć „osadzoną w gruncie dolną część budowli lub podstawę konstrukcji (np. maszyny)”, rodzaje fundamentów mogą być różne np. „stopowe - pod słupy, ławowe - pod ściany, płytowe - pod całe obiekty, na gruntach o niedostatecznej nośności fundamenty opiera się na palach, studniach, kesonach”. (Encyklopedia Popularna PWN, Warszawa 1982, s. 223). W świetle powyższej definicji fundamentem będzie „osadzona w ziemi dolna część budynku”. Dolna płaszczyzna fundamentu musi znajdować się pod powierzchnią ziemi, zaś przeniesienie fundamentu w inne miejsce musi wymagać prac ziemnych. Fundament jest elementem konstrukcyjnym budynku, który zapewnia jego stabilność i trwałość (istotą budynku jest m.in. to, iż niezmiennie znajduje się w tym samym miejscu) i przenosi ciężar budynku na grunt.


Natomiast, stosownie do wskazania Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ˗ wyrok z dnia 5 listopada 2019 r., sygn. akt I SA/Gl 114/19: Zarówno w przepisach u.p.o.l., jak i u.p.b. ustawodawca nie sprecyzował również jak należy pojmować pojęcie przegrody budowlanej oraz wydzielenia z przestrzeni. W orzecznictwie sądów administracyjnych, podnosi się m.in., że dla spełnienia przez obiekt budowlany przesłanki wydzielenia z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych, nie jest konieczne zamknięcie obiektu ze wszystkich stron. W wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 11 maja 2016 r., sygn. akt II FSK 1581/15 trafnie wskazano, że określenie wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych zawiera w dwie cechy: wydzielenie z przestrzeni i przegroda budowlana. Funkcją przegrody budowlanej obiektu budowlanego ma być wyodrębnienie tego obiektu z przestrzeni zewnętrznej w taki sposób, gdzie da się co do zasady opisać, która część przestrzeni ogólnej należy do przestrzeni obiektu, a która jest przestrzenią zewnętrzną w stosunku do obiektu. Naczelny Sąd Administracyjny wskazał również, że przegroda budowlana nie musi być przy tym ścianą, a choć ściana (jako element budowlany) jest niewątpliwie przegrodą budowlaną, to nie zawsze przegroda budowlana musi być ścianą. Z kolei w innych wyrokach wyrażano pogląd, że pojęcia przegrody budowlanej, o której mowa w art. 1a ust. 1 pkt 1 u.p.o.l., nie można zawężać do ściany w tradycyjnym rozumieniu tego słowa, ale należy objąć tą kategorią również takie elementy struktury budynku, jak np. filary, słupy, czy kolumny, które w sensie konstrukcyjnym mogą pełnić tę samą funkcję co ściana i które strukturalnie wydzielają budynek lub jego część z przestrzeni (tak np. wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 25 września 2015 r., sygn. akt II FSK 2086/13 oraz z dnia 11 maja 2016 r., sygn. akt II FSK 1581/15). Wydzielenie z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych nie oznacza więc tylko takiej sytuacji, iż obiekt budowlany musi być zamknięty ze wszystkich stron i zabezpieczony przed wpływem czynników zewnętrznych. Wystarczy bowiem, aby istniejące przegrody zakreśliły granice obiektu (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 7 marca 2019 r. (...) Sąd w składzie rozpoznającym niniejszą sprawę podziela przytoczone wyżej poglądy orzecznictwa co do interpretacji pojęć "przegroda budowlana" oraz "wydzielenie z przestrzeni”.


Mając zatem na uwadze przedstawiony we wniosku opis okoliczności oraz powołane przepisy prawa, kierując się treścią wskazania Wnioskodawcy, że wynik tej termomodernizacji na pewno spełnia wymogi stawiane przez art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów, głównie punkt 1 tego artykułu (litera a) ˗ przypis tutejszego organu) oraz podania, że:


  • brak izolacji termicznej w piwnicy ma bezpośredni wpływ na temperaturę pomieszczeń zlokalizowanych zarówno powyżej jak i obok niej. Na ten moment po realizacji tego przedsięwzięcia, temperatura samej piwnicy wzrosła średnio o 4-5 stopni. To powoduje, że mniejsze są straty w pomieszczeniach innych i nie trzeba tyle dogrzewać.
  • wykonanie izolacji od gruntu zapobiega głównie utracie ciepła oraz izoluje od wilgoci, która była bardzo odczuwalna (dobra izolacja, to wyższa temperatura nie tylko w piwnicy (u Wnioskodawcy to 4-5 stopni więcej), ale i pomieszczeniach sąsiadujących. To z kolei przekłada się na niższe zapotrzebowanie na ogrzewanie budynku, co bezpośrednio ma przełożenie na zmniejszenie zapotrzebowania na energię, w przypadku Wnioskodawcy na gaz, którym ogrzewa dom),
  • najpierw została położona folia, potem styropian, na to specjalna wylewka. Wszystko zgodnie ze sztuką budowlaną w tym zakresie. Folia, potem styropian, na to specjalna wylewka zostały położone bezpośrednio na grunt.
  • celem przedsięwzięcia było przede wszystkim odcięcie się od wilgoci i redukcja zimna. To z kolei przełożyło się na mniejsze zużycie energii na ogrzewanie sąsiednich pomieszczeń.


    – należy uznać, że Wnioskodawca wypełnił przesłanki warunkujące zastosowanie omawianej ulgi.


W katalogu wydatków podlegających odliczeniu znajdującym się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych w części 1 w punkcie 1 zostały wskazane materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem. Natomiast w części 2 w punkcie 5 wskazano docieplenie fundamentów. Podkreślić jednak należy, że wyżej wskazany załącznik do rozporządzenia wskazuje jedynie ogólnie na materiały i usługi, które dotyczą ściśle określonego w rozporządzeniu celu.

Stosownie do powyższych ustaleń, Wnioskodawca zrealizował przedsięwzięcie termomodernizacyjne, którego wynikiem było odcięcie się od wilgoci i redukcja zimna. W roku 2020 zlecono wykonanie izolacji podłogi w piwnicach, polegającej na położeniu grubej warstwy styropianu, folii i pokrycia całości specjalną warstwą betonu. Najpierw została położona folia, potem styropian, na to specjalna wylewka. Wszystko zgodnie ze sztuką budowlaną w tym zakresie. Folia, potem styropian, na to specjalna wylewka zostały położone bezpośrednio na grunt. Wnioskodawca dokonał zatem przedsięwzięcia termomodernizacyjnego polegającego na dociepleniu osadzonej w ziemi dolnej części budynku”, skutkiem której ˗ stosownie do zawartego we wniosku wskazania ˗ było odcięcie się od wilgoci i redukcja zimna. Jak podał Wnioskodawca: wynik tej termomodernizacji spełnia wymogi stawiane przez art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów, czyli „ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania”.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie wydatków będących przedmiotem niniejszego wniosku należało uznać za prawidłowe.


Końcowo zaznacza się, że odliczeniu podlegają wydatki na realizację wskazanego celu, a ich wysokość określa się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Natomiast kwota odliczenia nie może przekroczyć 53.000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.


Zastrzec również należy, że organ wydający interpretację przepisów prawa podatkowego nie prowadzi postępowania, ani nie podejmuje rozstrzygnięć zastrzeżonych dla innego typu orzekania, w tym kontroli podatkowej, czy postępowania podatkowego prowadzonego w oparciu o konkretną dokumentację i zebrane dowody. Ewentualną weryfikację, czy zakres przeprowadzonych prac i użytych materiałów budowlanych odpowiada zakresowi wskazanemu w przepisach będą przeprowadzały inne organy.


Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Tym samym, jeżeli przedstawione we wniosku okoliczności będą się różnić od zdarzenia, które wystąpi/wystąpiło w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe/stan faktyczny będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na Podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi On dla siebie korzystne skutki prawne.


Interpretacja dotyczy przedstawionego przez Wnioskodawcę zaistniałego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko˗Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie z art. 57a Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj