Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-1.4010.41.2021.3.JC
z 6 maja 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 8 lutego 2021 r. (data wpływu 8 lutego 2021 r.) uzupełnionym pismem z 27 kwietnia 2021 r. (data wpływu 27 kwietnia 2021 r.) na wezwanie nr 0114-KDIP2-1.4010.41.2021.2.JC z 20 kwietnia 2021 r. (data odbioru 20 kwietnia 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie stosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 22 ust. 4e tej ustawy – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 8 lutego 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie stosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 22 ust. 4e tej ustawy.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka komandytowa (powstała w 2017 r.) postanowiła - na mocy art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 28.11.2020 r. (Dz.U. poz. 2123) - o nabyciu statusu podatnika CIT z dniem 1.05.2021 r.


Obecnie Spółka komandytowa ma czterech wspólników - trzech komandytariuszy (osoby fizyczne) i jednego komplementariusza (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Polsce).


Rozważana jest wymiana wspólników, polegająca na tym, że do spółki doszedłby nowy wspólnik - spółka jawna osób fizycznych (będących polskimi rezydentami podatkowymi), który będzie pełnił funkcję komplementariusza, a obecny komplementariusz (spółka z o.o.) zostałby przekształcony w komandytariusza. Dotychczasowi komandytariusze wyszliby ze spółki.


Od 1.05.2021 r. na Spółce komandytowej, jako podatniku podatku dochodowego od osób prawnych (dalej „CIT”) będą ciążyć obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej „PIT”) i CIT od wypłacanego wspólnikom dochodu z udziału w zyskach Spółki komandytowej (dalej „dywidenda”), wypracowanych od dnia nabycia przez spółkę statusu podatnika CIT.

Po opisanej wyżej wymianie wspólników uprawnionymi do „dywidendy” będą:

  • spółka jawna (komplementariusz), składająca się z dwóch osób fizycznych (polskich rezydentów podatkowych), niebędąca podatnikiem PIT ani CIT (podatnikami PIT są wspólnicy tej spółki),
  • spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (komandytariusz), będąca podatnikiem CIT.


W piśmie z 27 kwietnia 2021 r. Wnioskodawca, doprecyzowując powyższe, wskazał:

  1. Czy Wnioskodawca jest rezydentem podatkowym w Polsce i w Polsce posiada nieograniczony obowiązek podatkowy,


    Wnioskodawcą jest spółka komandytowa. Na dzień sporządzenia niniejszej odpowiedzi, trudno jest mówić o tym, że posiada ona rezydencję podatkową, gdyż podatnikami podatku dochodowego są wspólnicy tej Spółki. Od momentu, w którym spółka zostanie podatnikiem podatku CIT (01.05.2021), będzie ona rezydentem podatkowym w Polsce i w Polsce będzie posiadała nieograniczony obowiązek podatkowy.

  2. Czy komandytariusz (spółka kapitałowa z siedzibą w Polsce) będzie rzeczywistym właścicielem (spełnia przesłanki w rozumieniu art. 4a pkt 29 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1406, z późn. zm., dalej „ustawy o CIT”)) w stosunku do należności z tytułu wypłacanych i wypracowanych przez Wnioskodawcę zysków od dnia nabycia przez niego statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, a jeżeli nie, to wskazanie podmiotu będącego rzeczywistym właścicielem (określenie rezydencji podatkowej, wskazanie czy podmiot jest/będzie jednym z wymienionych w art. 1 ustawy o CIT),


    Komandytariusz będzie rzeczywistym właścicielem w stosunku do należności z tytułu wypłacanych i wypracowanych przez Wnioskodawcę zysków od dnia nabycia przez niego statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych.


  3. Czy na dzień wypłaty w przyszłości wypracowanego od 1 maja 2021 r. zysku komandytariusz będzie spełniał warunek określony w art. 22 ust. 4a ustawy o CIT dotyczący nieprzerwalnego posiadania (co najmniej 10 %) udziałów (akcji) przez okres dwóch lat w spółce komandytowej - liczony od dnia, kiedy spółka komandytowa uzyska status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, tj. od 1 maja 2021 r., ewentualnie


  4. Czy okres posiadania dwóch lat nieprzerwalnego posiadania udziałów, liczony w powyższy sposób będzie upływał pod dniu wypłaty zysku (art. 22 ust. 4b ustawy o CIT),


    Komandytariusz nie będzie spełniał warunku nieprzerwanego posiadania (co najmniej 10%) udziałów w zysku spółki komandytowej przez okres dwóch lat. Warunek ten nie będzie spełniony również po dniu wypłaty zysku.


  5. Czy komandytariusz nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania,


    Komandytariusz nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania,


  6. Czy posiadanie przez wspólnika (komandytariusza) udziałów w ogóle praw i obowiązków w spółce komandytowej (Wnioskodawcy) wynika z tytułu własności czy też z tytułu innego niż własność, pod warunkiem, że te dochody (przychody) korzystałyby ze zwolnienia, gdyby posiadanie tych udziałów (akcji) nie zostało przeniesione,


    Posiadanie przez wspólnika (komandytariusza) udziałów w ogóle praw i obowiązków w spółce komandytowej (Wnioskodawcy) wynika z tytułu własności.


  7. Mając na uwadze brzmienie art. 22 ust. 4e ustawy o CIT, czy kwota stanowiąca 50% przychodów uzyskanych przez komandytariusza z tytułu udziału w zyskach w spółce komandytowej mającej siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, nie będzie większa niż 60 000 zł w roku podatkowym odrębnie z tytułu udziału w zyskach w każdej takiej spółce komandytowej, w której podatnik jest komandytariuszem,


    Zważając na treść przepisu art. 22 ust. 4e ustawy o CIT kwota stanowiąca 50% przychodów uzyskanych przez komandytariusza nie będzie większa niż 60 000 zł, w roku podatkowym odrębnie z tytułu udziału w zyskach w każdej spółce komandytowej w której podatnik jest komandytariuszem.

  8. Czy w sprawie będącej przedmiotem wniosku nie wystąpią negatywne przesłanki, o których mowa w art. 22 ust. 4f ustawy o CIT, tzn. czy komandytariusz spółki komandytowej mającej siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej:
    1. posiada bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 5% udziałów (akcji) w spółce posiadającej osobowość prawną lub spółce kapitałowej w organizacji będących komplementariuszem w tej spółce komandytowej lub
    2. jest członkiem zarządu:
      1. spółki posiadającej osobowość prawną lub spółki kapitałowej w organizacji będących komplementariuszem w tej spółce komandytowej, lub
      2. spółki posiadającej bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 5% udziałów (akcji) w spółce posiadającej osobowość prawną lub spółce kapitałowej w organizacji będących komplementariuszem w tej spółce komandytowej, lub
    3. jest podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z członkiem zarządu lub wspólnikiem spółki posiadającej bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 5% udziałów (akcji) w spółce posiadającej osobowość prawną lub spółce kapitałowej w organizacji będących komplementariuszem w tej spółce komandytowej,

    Nie wystąpią negatywne przesłanki wymienione w art. 22 ust. 4f ustawy o CIT.

  9. Czy łączna kwota należności wypłacanych z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 ustawy o CIT oraz art. 22 ust. 1 ustawy o CIT, w roku podatkowym obowiązującym u wypłacającego te należności (Wnioskodawcy) na rzecz tego samego podatnika, przekracza kwotę, o której mowa w art. 26 ust. 1 ustawy o CIT, tj. kwotę 2 000 000 zł,

    Łączna kwota należności wypłacanych z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 ustawy o CIT oraz 22 ust. 1 ustawy o CIT, w roku podatkowym obowiązującym u wypłacającego te należności (Wnioskodawcy) na rzecz tego samego podatnika nie przekracza kwoty 2 000 000 zł, natomiast Wnioskodawca nie może wykluczyć takiej sytuacji w kolejnych latach podatkowych.


  10. Czy Wnioskodawca dochowa należytej staranności, o której mowa w art. 26 ust. 1 ustawy o CIT,


    Wnioskodawca dochowa należytej staranności, o której mowa w art. 26 ust. 1 ustawy o CIT.


  11. Czy w przypadku przekroczenia limitu kwotowego, o którym mowa w art. 26 ust. 1 ustawy o CIT, zostaną spełnione warunki z art. 26 ust. 7a-7j ustawy o CIT,


    W przypadku przekroczenia limitu 2 000 000 zł zostaną spełnione warunki, o których mowa w art. 26 ust. 7a-7j ustawy o CIT.

  12. Czy będą spełnione warunki, o których mowa w art. 26 ust. 1 ustawy o CIT oraz w art. 26 ust. 7a ustawy o CIT dla zastosowania stawki podatku albo zwolnienia lub niepobrania podatku wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania,


    Tak, zostaną spełnione warunki, o których mowa w art. 26 ust. 1 ustawy o CIT oraz w art. 26 ust. 7a ustawy o CIT dla zastosowania stawki podatku albo zwolnienia lub niepobrania podatku wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.


  13. Czy w opisanym we wniosku zdarzeniu przyszłym nie występują negatywne przesłanki, o których mowa w art. 22c ust. 1 ustawy o CIT, tj. zgodnie z art. 22c ust. 1 ustawy o CIT, skorzystanie ze zwolnienia określonego w art. 22 ust. 4 ustawy o CIT nie będzie sprzeczne w danych okolicznościach z przedmiotem lub celem ww. przepisu i nie będzie głównym lub jednym z głównych celów wypłaty zysków wypracowanych od dnia 1 maja 2021 r. (tj. od dnia uzyskania przez Spółkę statusu podatnika CIT) do komandytariusza, a sposób działania nie będzie sztuczny w rozumieniu art. 22c ust. 2 ustawy o CIT,


Jednocześnie w piśmie z 27 kwietnia 2021 r. Wnioskodawca ostatecznie sformułował treść pytania oznaczonego we wniosku numerem 2 (w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych) oraz przedstawił własne stanowisko w sprawie - w zakresie pytania numer 2.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy wypłacając spółce jawnej osób fizycznych (komplementariuszowi) „dywidendę” z zysku wypracowanego po nabyciu przez Spółkę komandytową statusu podatnika CIT, Spółka komandytowa, jako płatnik zryczałtowanego PIT powinna potraktować tę wypłatę tak, jakby była dokonywana bezpośrednio na rzecz osób fizycznych będących wspólnikami spółki jawnej, tzn. czy na podstawie art. 30a ust. 1 pkt 4 i 6 updof ma obowiązek pobrać 19% zryczałtowany PIT, z uwzględnieniem odliczenia (pomniejszenia tego podatku) przysługującego komplementariuszowi na mocy art. 30a ust. 6a-6e updof? Jakie obowiązki z tym związane ma wykonać Spółka komandytowa, jako płatnik PIT?
  2. Czy wypłacając spółce z ograniczoną odpowiedzialnością (komandytariuszowi) „dywidendę”, Spółka komandytowa może zastosować zwolnienie z CIT o którym mowa w art. 22 ust. 4e updop?


Niniejsza interpretacja dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych. W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych wniosek zostanie rozpatrzony odrębnie.


Zdaniem Wnioskodawcy, obliczając zryczałtowany CIT od dochodów z „dywidendy” wypłacanych spółce z ograniczoną odpowiedzialnością będącej komandytariuszem, Spółka komandytowa może zastosować zwolnienie z podatku, o którym mowa w art. 22 ust. 4e updop.


W myśl art. 26 ust. 1 updop spółka komandytowa wypłacająca „dywidendę” wspólnikowi będącemu spółką z ograniczoną odpowiedzialnością ma obowiązek pobrać 19% zryczałtowany CIT, o którym mowa w art. 22 ust. 1.


Przy czym w odniesieniu do komandytariusza zastosowanie ma art. 22 ust. 4e updop.


W myśl tego przepisu zwalnia się od podatku dochodowego kwotę stanowiącą 50% przychodów uzyskanych przez komandytariusza z tytułu udziału w zyskach w spółce komandytowej mającej siedzibę lub zarząd na terytorium RP, nie więcej jednak niż 60 000 zł w roku podatkowym odrębnie z tytułu udziału w zyskach w każdej takiej spółce komandytowej, w której podatnik jest komandytariuszem.


Zwolnienie to jest stosowane przez Spółkę komandytową wypłacającą „dywidendę”. Pobiera ona zryczałtowany 19% CIT dopiero po przekroczeniu limitu zwolnienia.


Na podstawie art. 22 ust. 4f updop zwolnienia nie stosuje się do komandytariusza spółki komandytowej mającej siedzibę lub zarząd na terytorium RP, który:

  1. posiada bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 5% udziałów (akcji) w spółce posiadającej osobowość prawną lub spółce kapitałowej w organizacji, będących komplementariuszem w tej spółce komandytowej, lub
  2. jest członkiem zarządu spółki posiadającej:
    1. spółki posiadającej osobowość prawną lub spółki kapitałowej w organizacji będących komplementariuszem w tej spółce komandytowej, lub
    2. spółki posiadającej bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 5% udziałów (akcji) w spółce posiadającej osobowość prawną lub spółce kapitałowej w organizacji będących komplementariuszem w tej spółce komandytowej, lub
  3. jest podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z członkiem zarządu lub wspólnikiem spółki posiadającej bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 5% udziałów (akcji) w spółce posiadającej osobowość prawną lub spółce kapitałowej w organizacji będących komplementariuszem w tej spółce komandytowej.


Komandytariusz nie spełnia negatywnych przesłanek zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 22 ust. 4e updop.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Na wstępie wskazać należy, że na mocy art. 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2020 r. poz. 2123; dalej: „Ustawa nowelizująca”) przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2020 r., poz. 1406, z późn. zm., dalej: „ustawa o CIT”) mają, co do zasady, zastosowanie również do spółek komandytowych.

Zgodnie ze znowelizowanym brzmieniem art. 1 ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT, przepisy ustawy mają również zastosowanie do spółek komandytowych i spółek komandytowo-akcyjnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.


W związku z powyższym uległa również zmianie definicja spółki, przez którą, od dnia 1 stycznia 2021 r. zgodnie z art. 4a pkt 21 lit. c ustawy o CIT, należy również rozumieć, spółki, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1 i 1a, mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.


Ustawodawca przewidział jednak odstępstwo od tej zasady. Zgodnie bowiem z art. 12 ust. 1 Ustawy nowelizującej, w przypadku spółek komandytowych oraz spółek jawnych, które z dniem 1 stycznia 2021 r. uzyskały status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, oraz w zakresie uzyskanych przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatników podatku dochodowego od osób fizycznych przychodów i poniesionych kosztów związanych z uczestnictwem w tej spółce, w tym z tytułu objęcia (nabycia) i zbycia udziałów tej spółki, wystąpienia z tej spółki lub jej likwidacji, przepisy ustaw zmienianych w art. 1 i art. 2, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się począwszy od dnia 1 stycznia 2021 r., z zastrzeżeniem ust. 2.


Jak wynika z art. 12 ust. 2 Ustawy nowelizującej, spółka komandytowa może postanowić, że przepisy ustaw zmienianych w art. 1 i art. 2, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się do tej spółki oraz przychodów i kosztów związanych z uczestnictwem w tej spółce począwszy od dnia 1 maja 2021 r. W takim przypadku spółka komandytowa uzyskuje status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych z dniem 1 maja 2021 r.


Zgodnie z art. 4a pkt 19 ustawy o CIT, ilekroć w ustawie jest mowa o udziale w zyskach osób prawnych oznacza to również udział w zyskach spółek, o których mowa w art. 1 ust. 3.


Stosownie do art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o CIT, za przychody z zysków kapitałowych uważa się przychody z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4b, stanowiące przychody faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym: dywidendy, nadwyżki bilansowe w spółdzielniach oraz otrzymane przez uczestników funduszy inwestycyjnych lub instytucji wspólnego inwestowania dochody tego funduszu lub tej instytucji, w przypadku gdy statut przewiduje wypłacanie tych dochodów bez odkupywania jednostek uczestnictwa albo wykupywania certyfikatów inwestycyjnych.


Jak stanowi art. 22 ust. 1 ustawy o CIT, podatek dochodowy od określonych w art. 7b ust. 1 pkt 1 przychodów z dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu (dochodu).


Na podstawie art. 22 ust. 4e ustawy o CIT, zwalnia się od podatku dochodowego kwotę stanowiącą 50% przychodów uzyskanych przez komandytariusza z tytułu udziału w zyskach w spółce komandytowej mającej siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, nie więcej jednak niż 60 000 zł w roku podatkowym odrębnie z tytułu udziału w zyskach w każdej takiej spółce komandytowej, w której podatnik jest komandytariuszem.


Jednocześnie art. 22 ust. 4f ustawy o CIT stanowi, że zwolnienia, o którym mowa w ust. 4e, nie stosuje się do komandytariusza spółki komandytowej mającej siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, który:

  1. posiada bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 5% udziałów (akcji) w spółce posiadającej osobowość prawną lub spółce kapitałowej w organizacji, będących komplementariuszem w tej spółce komandytowej, lub
  2. jest członkiem zarządu spółki posiadającej:
    1. spółki posiadającej osobowość prawną lub spółki kapitałowej w organizacji będących komplementariuszem w tej spółce komandytowej, lub
    2. spółki posiadającej bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 5% udziałów (akcji) w spółce posiadającej osobowość prawną lub spółce kapitałowej w organizacji będących komplementariuszem w tej spółce komandytowej, lub
  3. jest podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z członkiem zarządu lub wspólnikiem spółki posiadającej bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 5% udziałów (akcji) w spółce posiadającej osobowość prawną lub spółce kapitałowej w organizacji będących komplementariuszem w tej spółce komandytowej.


W art. 26 ust. 1 ustawy o CIT przewidziano obowiązki płatnika, i tak zgodnie z jego treścią, osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym obowiązującym u wypłacającego te należności łącznie kwoty 2.000.000 zł na rzecz tego samego podatnika, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b i 2d, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji. Przy weryfikacji warunków zastosowania stawki podatku innej niż określona w art. 21 ust. 1 lub art. 22 ust. 1, zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, płatnik jest obowiązany do dochowania należytej staranności. Przy ocenie dochowania należytej staranności uwzględnia się charakter oraz skalę działalności prowadzonej przez płatnika.


Należy mieć także na uwadze postanowienia art. 26 ust. 2e ustawy o CIT, który stanowi: jeżeli łączna kwota należności wypłacanych z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1 przekracza kwotę, o której mowa w ust. 1, osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami są obowiązane jako płatnicy pobrać, z zastrzeżeniem ust. 2g, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat według stawki podatku określonej w art. 21 ust. 1 lub art. 22 ust. 1 od nadwyżki ponad kwotę, o której mowa w ust. 1:

  1. z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-le;
  2. bez możliwości niepobrania podatku na podstawie właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, a także bez uwzględniania zwolnień lub stawek wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.


Z kolei art. 26 ust. 7a ustawy o CIT stanowi, że przepisu ust. 2e nie stosuje się, jeżeli płatnik złożył oświadczenie, że:

  1. posiada dokumenty wymagane przez przepisy prawa podatkowego dla zastosowania stawki podatku albo zwolnienia lub niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania;
  2. po przeprowadzeniu weryfikacji, o której mowa w ust. 1, nie posiada wiedzy uzasadniającej przypuszczenie, że istnieją okoliczności wykluczające możliwość zastosowania stawki podatku albo zwolnienia lub niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, w szczególności nie posiada wiedzy o istnieniu okoliczności uniemożliwiających spełnienie przesłanek, o których mowa w art. 28b ust. 4 pkt 4-6.


Jednocześnie szczegółowe reguły składnia tego rodzaju oświadczenia określają przepisy art. 26 ust. 7b-7j ustawy o CIT.


W myśl art. 26 ust. 9 ustawy o CIT, minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić, w drodze rozporządzenia, grupy podatników, grupy płatników lub czynności, w przypadku których zostanie wyłączone lub ograniczone stosowanie ust. 2e, jeżeli spełnione zostały warunki do niepobrania podatku, zastosowania stawki podatku lub zwolnienia, wynikające z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, uwzględniając istnienie określonych uwarunkowań obrotu gospodarczego, specyficzny status niektórych grup podatników i płatników oraz specyfikę dokonywania niektórych czynności.


Zauważyć także należy, że zgodnie z § 4 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 31 grudnia 2018 r. w sprawie wyłączenia lub ograniczenia stosowania art. 26 ust. 2e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z dnia 31 grudnia 2018 r. poz. 2545 z późn. zm.; dalej: „Rozporządzenie”), wyłącza się stosowanie art. 26 ust. 2e ustawy w przypadku dokonywanych do dnia 30 czerwca 2019 r. wypłat należności:

  1. innych niż określone w § 2 ust. 1 pkt 7-9 na rzecz podatników, o których mowa w § 2 ust. 2, jeżeli istnieje podstawa prawna do wymiany informacji podatkowych z państwem siedziby lub zarządu tych podatników;
  2. z tytułu dywidend i innych przychodów (dochodów) z udziału w zyskach osób prawnych na rzecz podatników, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy.


Ponadto podkreślić należy, że rozporządzenie to było kilkukrotnie zmieniane i przedłużano okres jego obowiązywania. Jednocześnie zauważyć należy, że na mocy § 1 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 grudnia 2020 r. (Dz.U. poz. 2421), zmieniającego rozporządzenie w sprawie wyłączenia lub ograniczenia stosowania art. 26 ust. 2e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. poz. 2545, z 2019 r. ze zm.), stosowanie art. 26 ust. 2e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wyłączono/ograniczono do dnia 30 czerwca 2021 r.

Przepisy § 2-4 stosuje się, jeżeli spełnione zostały warunki do niepobrania podatku, zastosowania stawki podatku lub zwolnienia, wynikające z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania – § 5 Rozporządzenia.


Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca rozważa wymianę wspólników, polegającą na tym, że do spółki doszedłby nowy wspólnik - spółka jawna osób fizycznych (będących polskimi rezydentami podatkowymi), który będzie pełnił funkcję komplementariusza, a obecny komplementariusz (spółka z o.o.) zostałby przekształcony w komandytariusza. Dotychczasowi komandytariusze wyszliby ze spółki. Od 1.05.2021 r. na Spółce komandytowej, jako podatniku podatku dochodowego od osób prawnych będą ciążyć obowiązki płatnika PIT i CIT od wypłacanego wspólnikom dochodu z udziału w zyskach Spółki komandytowej („dywidenda”), wypracowanych od dnia nabycia przez spółkę statusu podatnika CIT. Po opisanej wyżej wymianie wspólników uprawnionymi do „dywidendy” będą:

  • spółka jawna (komplementariusz), składająca się z dwóch osób fizycznych (polskich rezydentów podatkowych), niebędąca podatnikiem PIT ani CIT (podatnikami PIT są wspólnicy tej spółki),
  • spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (komandytariusz), będąca podatnikiem CIT.


Zgodnie z wprowadzonymi do ustawy o CIT zmianami polegającymi m.in. na nadaniu spółce komandytowej statusu „podatnika podatku dochodowego”, uzyskiwane przez wspólników takiej spółki przychody z udziału w jej zyskach wypracowanych przez taką spółkę już po uzyskaniu przez nią statusu podatnika CIT, podlegać będą opodatkowaniu podatkiem dochodowym analogicznie, jak przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. Wynika to z definicji przyjętych na gruncie ustawy o CIT, a w szczególności przepisów art. 4a pkt 14, 16, 18, 19 i 21 tej ustawy.


Mając na uwadze powyższe, rozpoznanie przychodów wspólników Wnioskodawcy, będących osobami prawnymi, pochodzących z udziału w zyskach spółki komandytowej będącej podatnikiem podatku CIT, następuje na podstawie art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o CIT, jako przychody z zysków kapitałowych. Do przychodów tych, zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o CIT, będzie miała zastosowanie zryczałtowana stawka podatkowa w wysokości 19 %.


Ponadto, do przychodów komandytariusza zastosowanie znajdzie przepis art. 22 ust. 4e ustawy o CIT. Przewiduje on zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym części uzyskanego przychodu z udziału w zyskach spółki komandytowej (50% takiego przychodu, nie więcej jednak niż 60.000 zł).


Mając na uwadze powyższe wyjaśnienia organu wskazać należy, że opodatkowanie dochodów wspólnika Spółki, będącego podatnikiem podatku CIT, z tytułu prawa do zysku Wnioskodawcy będzie następowało na zasadach właściwych dla opodatkowania dochodów z zysków kapitałowych na podstawie art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a w zw. z art. 1 ust. 3 pkt 1 oraz art. 22 ust. 4e ustawy o CIT. Przyjmując zatem za Wnioskodawcą, że komandytariusz nie spełnia przesłanek wyłączających możliwość zastosowania przedmiotowego zwolnienia, należy uznać, że zwolnienie to będzie obligowało płatnika (Wnioskodawcę) do prawidłowego obliczenia, poboru i odprowadzenia należnych kwot zryczałtowanego podatku dochodowego od wypłacanych od 1 maja 2021 r. komandytariuszowi przychodów z udziału w zyskach tej spółki z uwzględnieniem limitu zwolnienia.


Stanowisko Wnioskodawcy, że obliczając zryczałtowany CIT od dochodów z „dywidendy” wypłacanych spółce z ograniczoną odpowiedzialnością będącej komandytariuszem, Spółka komandytowa może zastosować zwolnienie z podatku, o którym mowa w art. 22 ust. 4e updop, jest prawidłowe.


Należy jednocześnie poinformować, że przedmiotem interpretacji indywidualnej była wyłącznie ocena sytuacji wypłaty zysku stosownie do treści zgłoszonych przez Wnioskodawcę wątpliwości. Interpretacja indywidualna nie dotyczy natomiast sytuacji wypłaty zaliczek na poczet zysku.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj