Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-3.4010.144.2021.1.IM
z 28 maja 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku (data wpływu 29 marca 2021 r.), uzupełnionym 7 kwietnia 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy zwolnienie podatkowe przewidziane w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, z uwzględnieniem limitu dostępnej pomocy publicznej, powinno mieć zastosowanie do całości dochodu Spółki z tytułu działalności gospodarczej na terenie SSE w odniesieniu do grupowań statystycznych PKWiU określonych w Zezwoleniu, a zatem do dochodów Spółki uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej z przy ul. X oraz Y w (…) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 marca 2021 r. wpłynął do tut. Organu wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy zwolnienie podatkowe przewidziane w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, z uwzględnieniem limitu dostępnej pomocy publicznej, powinno mieć zastosowanie do całości dochodu Spółki z tytułu działalności gospodarczej na terenie SSE w odniesieniu do grupowań statystycznych PKWiU określonych w Zezwoleniu, a zatem do dochodów Spółki uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej z przy ul. X oraz Y w (…).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest polskim rezydentem podatkowym, podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: „CIT") i prowadzi działalność na terenie (…) Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: „SSE”) w (…) Głównym przedmiotem działalności Spółki jest malowanie oraz zabezpieczanie antykorozyjne konstrukcji stalowych. Spółka należy do Grupy Kapitałowej (…) rozwijającej działalność usługową na terenie Finlandii, Estonii i Polski. Podmiot dominujący grupy (…) został założony w 1964 roku i jest obecnie jednym z wiodących przedsiębiorstw zajmujących się obróbką powierzchni produktów przemysłowych w Europie. Wnioskodawca oferuje zorientowane na klienta i przyjazne środowisku usługi obróbki powierzchni, dostępne dla całego cyklu życia materiału. Celem przedsiębiorstwa jest oferowanie usług „pod klucz”, dzięki czemu klienci mogą w pełni skupić się na przedmiocie swojej działalności. Model biznesowy Spółki polega na świadczeniu usług outsourcingu lub podwykonawstwa usług związanych z obróbką powierzchniową metali. Podstawowa działalność spółki zgodnie z klasyfikacją PKWiU to: Usługi obróbki metali i nakładania powłok na metale; PKWiU: 25.61 Spółka świadczy również następujące usługi składające się na działalność dodatkową:

  • Usługi z zakresu obróbki mechanicznej elementów metalowych, PKWiU 25.62,
  • Pozostałe wyroby z tworzyw sztucznych, PKWiU: 22.29,
  • Pozostałe wyroby, gdzie indziej niesklasyfikowane, PKWiU: 32.99,
  • Farby, lakiery i podobne środki pokrywające, farba drukarska, gotowe sykatywy i masy uszczelniające, PKWiU: 20.30,
  • Sprzedaż hurtowa niewyspecjalizowana, PKWIU: 46.90,
  • Produkcja urządzeń dźwigowych i chwytaków, PKWIU: 28.22,
  • Produkcja pozostałych gotowych wyrobów metalowych, gdzie indziej niesklasyfikowanych, PKWIU: 25.99,
  • Produkcja konstrukcji metalowych i ich części, PKWIU: 25.11,
  • Wyroby z tworzyw sztucznych dla budownictwa, PKWiU: 22.23.

Spółka sukcesywnie rozwija swoją działalność w Polsce, w związku z czym podjęto decyzję o rozbudowie funkcjonującego już parku maszynowego o dodatkową linię malarską. Efektem tego było przeprowadzenie nowej inwestycji związanej również z uzyskaniem Zezwolenia nr (…) z dnia 10 sierpnia 2018 r. na prowadzenie działalności na obszarze (…) Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Zezwolenie zostało wydane na prowadzenie działalności rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa, usługowa w zakresie wyrobów i usług wytworzonych na terenie SSE i usług wykonywanych na terenie SSE określonych w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego w:

  • Sekcji C, dziale 20, klasie 20.30 - farby lakiery i podobne środki pokrywające, farba drukarska, gotowe sykatywy i masy uszczelniające;
  • Sekcji C, dziale 22, klasie 22.23 - wyroby z tworzyw sztucznych dla budownictwa Klasie 22.29 - pozostałe wyroby z tworzyw sztucznych
  • Sekcji C, dziale 25, klasie 25.61 - usługi obróbki metali i nakładania powłok na metale; Klasie 25.62 - usługi z zakresu obróbki mechanicznej elementów metalowych;
  • Sekcji C, dziale 32, klasie 32.99 - pozostałe wyroby, gdzie indziej niesklasyfikowane.

W Zezwoleniu ustalono następujące warunki prowadzenia działalności gospodarczej na terenie SSE:

  1. Poniesienie na terenie SSE w terminie do dnia 1 sierpnia 2019 r. wydatków inwestycyjnych o wartości przewyższającej kwotę 3.936.870,00 zł - w rozumieniu § 6 ust. 1 pkt 1-4 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielonej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych.
  2. Poniesienie na terenie SSE w terminie do dnia 1 sierpnia 2024 r. wydatków inwestycyjnych o wartości przewyższającej kwotę 5.040.000,00 zł - w rozumieniu § 6 ust. 1 pkt 5-6 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielonej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych.
  3. Zatrudnienie przez przedsiębiorcę przy prowadzeniu działalności gospodarczej na terenie SSE po dniu uzyskania zezwolenia co najmniej 5 pracowników w terminie do 1 stycznia 2020 r. i utrzymanie zatrudnienia na łącznym poziomie 48 pracowników do dnia 30 grudnia 2022 r.
  4. Zakończenie inwestycji do dnia 1 sierpnia 2019 r.
  5. Przestrzeganie regulaminu PSSE i innych regulacji prawnych dotyczących funkcjonowania SSE.

Decyzją nr (…) KZ z dnia 10 grudnia 2019 r. wydaną przez Ministra Rozwoju przesunięto termin poniesienia wydatków inwestycyjnych w rozumieniu § 6 ust. 1 pkt 1-4 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielonej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych do dnia 1 sierpnia 2020 r. Pierwszym rokiem obrotowym, w którym Spółka wykaże dochody zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT jest rok 2020. Spółka podkreśla, że w zeznaniu rocznym za 2020 r. wykaże również przychody z tzw. poza strefowej działalności, do których zostaną zaliczone:

  • przychody z faktoringu,
  • przychody osiągane z usług świadczonych w lokalizacji usytuowanej poza strefą, tj. w (…),
  • przychody z tytułu korekty cen transferowych,
  • przychody ze sprzedaży złomu,
  • przychody z tytułu wynajmu hali,
  • przychody z refaktury części kosztów związanych z wynagrodzeniem pracownika, który świadczy pracę również dla spółki w (…).

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą przy ul. X w (…), gdzie zostały poczynione inwestycje polegające na poniesieniu nakładów w postaci kosztów kwalifikowanych, o których mowa w Zezwoleniu oraz przy ul. Y w (…), gdzie znajduje się siedziba głównego odbiorcy usług - firmy (…). Przy ul. X znajduje się park maszynowy Spółki i tam wykonywane są usługi na rzecz wszystkich odbiorców, w tym (…). Z uwagi jednak na fakt, że niektóre produkty (…) mogą być malowane jedynie w siedzibie tego podmiotu, ponieważ ze względu np. na ich wielkość lub budowę lub inne warunki stawiane przez tego głównego odbiorcę usług nie mogą być przemieszczone na ul. X. W związku z tym Spółka zawarła umowę o współpracy z (…), że Wnioskodawca będzie świadczyć dla (…) usługi malowania również bezpośrednio u tego klienta. Prace w siedzibie (…) wykonywane są przez pracowników Spółki oraz przy wykorzystaniu materiałów należących do Spółki. Przeprowadzona w ostatnim okresie inwestycja polegała na zwiększeniu możliwości produkcyjnych dotychczasowego zakładu poprzez rozbudowę parku maszynowego Spółki o dodatkową linię służącą do świadczenia usług zabezpieczania antykorozyjnego produktów stalowych. Inwestycja obejmowała zaprojektowanie zakup i instalację trzech kabin lakierniczo-suszących o wymiarach 12000x6000x4500 (H) każda, kabiny szlifierskiej, magazynu farb oraz linii transportowej (torowej). Powstała linia charakteryzuje się wysoką wydajnością, utrzymując przy tym niskie zużycie energii i wykorzystując technologie przyjazne środowisku. Rezultat prac osiągnięto dzięki wykorzystaniu następujących innowacyjnych rozwiązań:

  • specjalne, innowacyjne, wysokociśnieniowe układy wentylacyjne. Zastosowanie tych układów powoduje wzrost skuteczności filtracji powietrza i ogranicza do minimum możliwość wprowadzenia pyłów do wnętrza kabiny,
  • innowacyjne układy grzewcze bezwymiennikowe. Brak strat związanych z wymiennikiem ciepła ogranicza zużycie gazu o 10-12%. Rozwiązanie, oparte na ekonomicznych i niskoemisyjnych palnikach gazowych typu RX z płomieniem modulowanym,
  • układy odzysku energii cieplnej z powietrza wyrzucanego z kabiny. Ich użycie pozwala na zmniejszenie wydajności układów grzewczych i zarazem ograniczenie zużycia gazu o nawet 75%. W ten sposób instalacje takie przyczyniają się do ograniczenia emisji CO2 i Nox oraz zmniejszenia kosztów eksploatacyjnych,
  • układ sterujący z monitorem dotykowym oraz specjalnym oprogramowaniem uwzględniającym specyfikę pracy kabiny lakierniczej, umożliwiającym sterowanie wszelkimi procesami, uzyskanie pełnego monitoringu pracy i kosztów eksploatacji. Ścisły monitoring stopnia zanieczyszczenia filtrów wpływa na zmniejszenie ilości ich wymian, co przyczynia się do zmniejszenia ilości odpadów wytwarzanych w lakierni,
  • układ oszczędzania energii - automatyczne przejście w obieg zamknięty powietrza z utrzymaniem zadanej temperatury np. 80 C w czasie przerw pomiędzy trybem pracy kabiny. Po rozpoczęciu malowania, system ponownie przestawia się automatycznie w pełny przepływ powietrza. Układ OE pozwala na kolejne oszczędności kosztów i emisji CO2. Spodziewane oszczędności, zwłaszcza w okresie chłodów, mogą sięgnąć nawet 20-25%, w stosunku do starszych rozwiązań,
  • automatyczna regulacja ciśnienia w kabinie. Zastosowanie tego rozwiązania oprócz stworzenia stabilnych warunków pracy, wydłuża czas działania układu filtracji powodując lepsze „napełnienie” się włókniny filtracyjnej, co zmniejsza częstotliwość wymiany,
  • system sterowania pracą silników elektrycznych za pomocą przemienników częstotliwości, czyli tzw. falowników. Ich zastosowanie w połączeniu z wymienionym wcześniej systemem automatycznej regulacji ciśnienia pozwala na kolejną znaczną redukcję zużycia energii elektrycznej i wszystkie związane z tym korzyści ekonomiczne i środowiskowe.

Obie lokalizacje, w których Spółka świadczy swoje usługi, tj. przy ul. X oraz przy ul. Y znajdują się na terenie (...) SSE. Usługi świadczone w obu lokalizacjach mieszczą się w katalogu usług wymienionych w zezwoleniu nr (…) z dnia 10 sierpnia 2018 r. wydanym dla Spółki przez (…) SSE.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy zwolnienie podatkowe przewidziane w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1406 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”), z uwzględnieniem limitu dostępnej pomocy publicznej, powinno mieć zastosowanie do całości dochodu Spółki z tytułu działalności gospodarczej na terenie SSE w odniesieniu do grupowań statystycznych PKWiU określonych w Zezwoleniu, a zatem do dochodów Spółki uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej z przy ul. X oraz Y w (…)?

Zdaniem Wnioskodawcy, zwolnienie podatkowe przewidziane w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, z uwzględnieniem limitu dostępnej pomocy publicznej, powinno mieć zastosowanie do całości dochodu Spółki z tytułu działalności gospodarczej na terenie SSE w odniesieniu do grupowań statystycznych PKWiU określonych w Zezwoleniu, a zatem do dochodów Spółki uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej z przy ul. X oraz Y w (…).

Uzasadnienie stanowiska

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 482), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Powołany powyżej przepis określa podstawową normę dającą podstawę do zwolnienia dochodów uzyskiwanych przez podatnika posiadającego zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Pomocą publiczną udzielaną przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą na terenie SSE jest niezapłacony przez tego przedsiębiorcę podatek, obliczony od dochodu osiąganego wyłącznie z działalności prowadzonej na terenie strefy, na podstawie właściwego zezwolenia. Normę uzupełniającą stanowi art. 17 ust. 4 ustawy o CIT, w myśl którego zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy lub na terenie określonym w decyzji o wsparciu. Wskazywane w treści art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, ustępy 5-6d art. 17 nie odnoszą się do sytuacji Spółki, a w konsekwencji nie stanowią przedmiotu niniejszego wniosku. Przywołane powyżej przepisy ustawy o CIT, dotyczące zwolnienia przedmiotowego z podatku dochodowego, pozwalają stwierdzić, że zwolnienie to jest ograniczone wyłącznie do dochodów osiąganych przez podatnika z działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w oparciu o posiadane zezwolenie. Aby więc podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia dochodu z opodatkowania, dwa poniższe warunki muszą być kumulatywnie spełnione: dochód musi zostać uzyskany z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE, oraz dochód musi być uzyskany z działalności prowadzonej na podstawie zezwolenia, w zakresie tam wskazanym, tj. w ramach grupowań PKWiU w nim wskazanych.

Analizowane przepisy oraz treść Zezwolenia nie określają w żaden sposób, że podatnik powinien prowadzić działalność gospodarczą uprawniającą do uzyskania zwolnienia podatkowego w ramach konkretnego zakładu, linii produkcyjnej lub lokalizacji na terenie na terenie SSE. Przepis art. 17 ust. 4 ustawy o CIT, ogranicza miejsce produkcji wyłącznie poprzez wskazanie specjalnej strefy ekonomicznej jako całości. Dodać trzeba, że w treści powołanych przepisów brak jest jakichkolwiek dalej idących ograniczeń w zakresie miejsca lub źródła powstania dochodu podlegającego zwolnieniu. Zatem, aby dochód mógł korzystać ze zwolnienia z CIT, przedmiot działalności prowadzonej na terenie strefy, w ramach której generowany jest dochód, powinien być objęty zakresem działalności określonym w Zezwoleniu, a działalność prowadzona na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, a w analizowanym stanie faktycznym na terenie Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Przedmiot działalności objętej zezwoleniem na prowadzenie działalności na terenie SSE określa się poprzez odwołanie się do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

Jak wskazano w stanie faktycznym, Spółka w obu lokalizacjach, tj. przy ul. X oraz przy ul. Y prowadzi działalność w zakresie, który został objęty Zezwoleniem. Przedmiot działalności prowadzonej w obu lokalizacjach na terenie SSE jest zatem zgodny z zakresem działalności wskazanym w Zezwoleniu, a w konsekwencji - dochód z działalności prowadzonej przy ul. X i ul. Y jest uzyskiwany z działalności prowadzonej na podstawie Zezwolenia. Przepisy statuujące zwolnienia z opodatkowania mają charakter wyjątków, więc każdorazowo powinny być interpretowane w sposób ścisły. Skoro zatem regulacje ustawowe wskazują wyłącznie dwa opisane powyżej wymogi, których spełnienie przez dany dochód umożliwia zwolnienie go z opodatkowania, nie jest dopuszczalne stawianie żadnych dodatkowych warunków, których zrealizowanie byłoby niezbędne dla możliwości skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT. W szczególności, właściwe przepisy nie dają podstaw do twierdzenia, że zwolnienie z podatku dochodowego dotyczyć powinno wyłącznie dochodu ze sprzedaży produktów wytworzonych w ramach pierwotnego kształtu i zakresu projektu inwestycyjnego będącego podstawą do wydania konkretnego zezwolenia. Dla zastosowania zwolnienia ważne jest wyłącznie, aby wyroby wytworzone zostały na terenie zakładu/linii produkcyjnej zlokalizowanej na terenie SSE oraz mieściły się w zakresach grupowań PKWiU wskazanych w Zezwoleniu. W tym miejscu warto przywołać interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 13 stycznia 2014 r., sygn. ITPB3/423-496/13/MK, w której uznał on za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym: Przenosząc powyższe rozważania na grunt stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Spółkę, należy wskazać, że inwestycja polegająca na rozbudowie istniejącego zakładu produkcyjnego jest realizowana na działce Wnioskodawcy objętej statusem Strefy, a zakres prowadzonej w tej rozbudowanej części budynku działalności gospodarczej mieścić się będzie w zakresie przedmiotowym posiadanego Zezwolenia. W konsekwencji, jeżeli po zrealizowaniu inwestycji polegającej na rozbudowie na terenie Strefy istniejącego zakładu produkcyjnego, Spółka będzie prowadziła przy jego wykorzystaniu działalność gospodarczą wskazaną w treści Zezwolenia oraz będzie dysponować limitem dostępnej pomocy publicznej, brak będzie formalnych przeszkód do zwolnienia od p.d.o.p. uzyskiwanych z tej działalności dochodów. Tym samym, dochody uzyskiwane z całej działalności gospodarczej Spółki objętej Zezwoleniem i prowadzonej na terenie SSE, w tym również z działalności prowadzonej przy wykorzystaniu rozbudowanej części zakładu produkcyjnego wzniesionego na terenie Strefy, będą podlegały zwolnieniu od p.d.o.p. Na uwagę zasługuje również interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 17 stycznia 2019 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.522.2018.2.MO, w której organ uznał stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe: zwolnienie podatkowe przewidziane w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o p.d.o.p., w ramach dostępnego limitu, powinno mieć zastosowanie do całości dochodu Spółki z tytułu produkcji na terenie Strefy w odniesieniu do grupowań statystycznych PKWiU określonych w Zezwoleniach, a zatem nie tylko do dochodu związanego z projektem inwestycyjnym będącym podstawą wydania konkretnego Zezwolenia. Oraz Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 18 stycznia 2018 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.429.2017.2.JKT, w której organ, odstępując od uzasadnienia prawnego, zgodził się ze stanowiskiem podatnika, według którego: należy stwierdzić, że korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, będzie dochód z całej działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy. Dla zachowania zwolnienia wskazanego w zdaniu poprzednim, konieczne jest zachowanie warunków zezwolenia, w tym kategorii produktów tworzonych wymienionych w ich treści. Nie jest istotne czy uzyskiwane dochody będą pochodzić z inwestycji będącej podstawą dla wydania zezwolenia czy innych zakładów produkcyjnych położonych na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Odnosząc powyższe uwagi do sytuacji przedstawionej w niniejszym wniosku należy przyjąć, że Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do zwolnienia dochodów osiągniętych na terenie Strefy na podstawie Zezwolenia nr 1, które to zezwolenie przeszło na Wnioskodawcę w związku z sukcesją częściową (podział Spółki X). Prawo to będzie przysługiwać niezależnie od faktu, że dochody osiągnięte na terenie Strefy będą generowane ze sprzedaży wyrobów wyprodukowanych na terenie zakładów produkcyjnych (położonych na terenie Strefy) innych niż przedmiot inwestycji stanowiącej podstawę Zezwolenia nr 1. A także Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 22 czerwca 2018 r., sygn. 0111- KDIB1-3.4010.200.2018.1.PC, w której potwierdzono następujące stanowisko wnioskodawcy: Z powyższego wynika, że dla określenia dochodu zwolnionego z opodatkowania powinien być brany pod uwagę cały dochód uzyskany z działalności prowadzonej na terenie SSE mieszczącej się w zakresie zezwolenia, a nie jedynie dochód osiągnięty z inwestycji dokonanej w ramach konkretnego zezwolenia (z którego wynika aktualnie wykorzystywany limit pomocy publicznej). Żaden bowiem z powszechnie obowiązujących przepisów prawa nie ogranicza możliwości zwalniania dochodów z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, wyłącznie do dochodów wynikających z konkretnej inwestycji zrealizowanej w ramach konkretnego zezwolenia. Stanowisko potwierdzają również wyroki sądów, np. wyrok NSA z 8 listopada 2018 r., sygn. II FSK 3078/16, zgodnie z którym: Przede wszystkim z przepisów podatkowych nie wynika, aby na podstawie danego zezwolenia wolny od podatku był tylko dochód z działalności gospodarczej osiągnięty z inwestycji zrealizowanej na podstawie jednego zezwolenia. Wobec tego skarżąca spółka może objąć zwolnieniem z podatku dochód z całej działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy, wykorzystując sukcesywnie limity dostępnej pomocy publicznej w ramach kolejno otrzymywanych zezwoleń, dyskontując tym samym uzyskaną pomoc etapami oraz wyrok NSA z 28 czerwca 2018 r., sygn. II FSK 1883/16, w którym Sąd wskazał, że: Przychody i koszty podatkowe przedsiębiorcy strefowego ustalane są na ogólnych zasadach określonych w u.p.d.o.p., natomiast zwolnienie podatkowe określone w jej art. 17 ust. 1 pkt 34 dotyczy wyłącznie dochodu powstałego na skutek prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy (do wysokości limitu), nie zaś dochodu powstałego na skutek zatrudnienia pracowników czy wdrożenia inwestycji czyli na skutek spełnienia warunków określonych konkretnym zezwoleniem. Podkreślenia wymaga, że art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p. odwołuje się do zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 u.s.s.e. jako podstawy działalności gospodarczej podatnika na terenie strefy, nie traktując tego zezwolenia jako źródła, które wyznacza określone koszty i przychody, tworzące dochód zwolniony od podatku.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że jeżeli Spółka prowadzi działalność w dwóch lokalizacjach znajdujących się na terenie (…) Specjalnej Strefy Ekonomicznej wskazaną w treści Zezwolenia oraz będzie dysponować limitem dostępnej pomocy publicznej. Brak jest formalnych przeszkód do zwolnienia z CIT uzyskiwanych z tej działalności dochodów. W konsekwencji, wszystkie dochody z produkcji wyrobów wytworzonych na terenie (…) SSE, o kodzie PKWiU wskazanym w treści Zezwolenia, mogą korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, niezależnie od zakładu produkcyjnego lub miejsca świadczenia usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. 8

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). ). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj