Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.68.2021.2.RM
z 28 maja 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 9 lutego 2021 r. (data wpływu 15 lutego 2021 r.), uzupełnionym 17 maja 2021 r. (data wpływu 20 maja 2021 r.) na wezwanie Organu z 7 maja 2021 r. (skutecznie doręczone 10 maja 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu importu towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 15 lutego 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu importu towarów.


Wniosek uzupełniony został 17 maja 2021 r. (data wpływu 20 maja 2021 r.) na wezwanie Organu z 7 maja 2021 r.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny, uzupełniony pismem z 14 maja 2021 r.:


Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością utworzoną zgodnie z prawem polskim oraz polskim rezydentem podatkowym. Jest czynnym podatnikiem VAT, zarejestrowanym również dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych.


Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie serwisu i obsługi posprzedażnej maszyn i sprzętów produkowanych przez inne spółki z Grupy - zlokalizowane głównie w Niemczech, Wielkiej Brytanii i Szwajcarii. Ww. usługi świadczone są przez Spółkę na terenie Polski, głównie na zlecenie producentów maszyn, w oparciu o łączące ją ze spółkami producenckimi umowy o świadczenie usług serwisowych.


Dla potrzeb świadczenia ww. usług Spółka nabywa od producentów maszyn - między innymi spółki brytyjskiej - niezbędne części zamienne, które wysyłane są przez producenta do magazynu Spółki w Polsce bądź na adres polskiego klienta Spółki (w Polsce), u którego serwis będzie dokonywany.


W przypadku objętym niniejszym wnioskiem, transakcje sprzedaży części odbywają się między brytyjskim dostawcą a Spółką (Wnioskodawcą), która nabywa te towary we własnym imieniu oraz staje się ich właścicielem i pełnym dysponentem.


Części wykorzystywane są następnie do świadczenia przez Spółkę usług serwisowych, które realizowane są na terenie Polski:

  • na rzecz podmiotu brytyjskiego, w takim wypadku Spółka wystawia na brytyjskiego dostawcę fakturę bez VAT, z adnotacją o odwrotnym obciążeniu, lub
  • bezpośrednio na rzecz polskich klientów - wówczas Spółka fakturuje klientów ze stawką 23%.


Nabywane części mają zatem zawsze związek ze sprzedażą opodatkowaną VAT w Polsce, bądź z usługami wykonywanymi poza terytorium kraju, które - gdyby były świadczone zgodnie z przepisami VAT "na terytorium kraju" - stanowiłyby czynność opodatkowaną podatkiem VAT. Wartość zaimportowanych części zostanie w każdym wypadku włączona do ceny świadczonych przez Spółkę usług.


Odnośnie transakcji dostawy części od podmiotu brytyjskiego strony uzgodniły warunki DDP, co oznacza, że spółka brytyjska (eksporter) pokrywa wszystkie koszty związane z odprawą importową - w tym koszt cła (o ile wystąpi) oraz polskiego podatku VAT. Transportu towarów dokonuje - na zlecenie eksportera - firma spedycyjna.


Wątpliwość Spółki rodzi kwestia, czy od nabycia towaru od podmiotu brytyjskiego mającego miejsce po 31.12.2020 na warunkach DDP Spółka ma prawo do odliczenia VAT wskazanego w Poświadczeniu Zgłoszenia Celnego (ZC299).


Dodatkowo Wnioskodawca wyjaśnia, że:

  • w Poświadczeniu Zgłoszenia Celnego (ZC299) zostały wskazane: 1) jako Nadawca - spółka brytyjska, 2) jako Odbiorca - Spółka (Wnioskodawca), 3) jako Zgłaszający – (…) sp. z o.o.,
  • Otrzymana przez Spółkę informacja e-mail od Zgłaszającego potwierdza zakończenie odprawy celnej przesyłki oraz wzmiankę "przesyłka została dokonana na warunkach DDP - kosztami należności celno-podatkowych zostanie obciążony nadawca”,
  • spółka brytyjska jest zarejestrowanym podatnikiem VAT w Wielkiej Brytanii. Nie ma ona siedziby ani miejsca działalności na terytorium Polski, nie jest też zarejestrowana do polskiego podatku VAT.


W uzupełnieniu wniosku, w odpowiedzi na pytania Organu dotyczące wskazania okoliczności dotyczących przemieszczenia towarów, w tym m.in. wskazanie informacji odnośnie terytoriów państw między, którymi dochodzi do przemieszczenia/transportu towarów, warunków na jakich odbywa się transakcja/przemieszczenie towarów, sposobu organizacji przemieszczenia/transportu towarów, kiedy (w którym momencie) dochodzi do przeniesienia prawa do dysponowania towarem jak właściciel pomiędzy uczestnikami transakcji będącej przedmiotem zapytania oraz gdzie (na terytorium którego kraju) znajduje się towar w momencie przeniesienia tego prawa, Wnioskodawca wskazał, że towar został przemieszczony z terytorium Wielkiej Brytanii bezpośrednio na terytorium Polski (w przypadku omawianych transakcji transportem lotniczym). Obie firmy - brytyjski nadawca (dostawca) i Wnioskodawca mają zawarte porozumienie z (…) o działanie w charakterze przedstawiciela pośredniego (…) widnieje w zgłoszeniu celnym jako „Zgłaszający”). W omawianej transakcji usługę transportu przesyłki wykupił brytyjski nadawca przesyłki, zgodnie z regułą DDP. W takim przypadku (...) działa w imieniu własnym lecz na brytyjskiego nadawcy.


Nadanie przez brytyjskiego dostawcę przesyłki lotniczej za pośrednictwem (...) do miejsca odbioru (siedziba Wnioskodawcy) w Polsce, według reguły (...) działa - jako przedstawiciel pośredni - w mieniu własnym lecz na rzecz brytyjskiego nadawcy:

  • (...) dokonuje odprawy celnej w Polsce na rzecz brytyjskiego nadawcy
  • kosztami podatkowo-celnymi obciążany jest brytyjski nadawca
  • Wnioskodawca nie otrzymuje faktury od (...); dla celów informacyjnych otrzymuje jednak dokument SAD.


Zgodnie z przyjętą między stronami regułą Incoterms DDP, do przeniesienia prawa do dysponowania towarem pomiędzy stronami dochodzi w momencie odbioru towaru przez nabywcę/Wnioskodawcę, na terytorium Polski.


W odpowiedzi na pytanie Organu dotyczące wskazania czy odprawa celna towaru (dopuszczenie do obrotu) ma miejsce na terytorium Polski czy na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, Wnioskodawca wskazał, że tak, odprawa celna towaru ma miejsce na terytorium Polski.


W odpowiedzi na pytanie Organu dotyczące wskazania - jeśli towar został dopuszczony do obrotu na terytorium innego niż Polska państwa UE, kto (na czyją rzecz) dokonał przemieszczenia towaru z tego państwa na terytorium Polski, Wnioskodawca wskazał – „nie dotyczy”.


Odnosząc się do pytania Organu dotyczącego wskazania w czyim imieniu i na czyją rzecz firma (….) Sp. z o.o. zgłosiła towar do odprawy celnej – czy firma (….) Sp. z o.o. działała w tym zakresie w imieniu własnym i na własną rzecz, czy w imieniu i na rzecz dostawcy z Wielkiej Brytanii, czy też w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy, Wnioskodawca wskazał, że Firma (….)Sp. z o.o. działała w przedmiotowej transakcji wyłącznie na rzecz dostawcy z Wielkiej Brytanii (jako przedstawiciel pośredni, czyli w imieniu własnym).


W odpowiedzi na pytanie Organu dotyczące wskazania czy w przypadku transakcji będącej przedmiotem zapytania na Wnioskodawcy ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjną, obniżoną lub zerową stawkę celną, Wnioskodawca wskazał, że w przedmiotowej transakcji Wnioskodawca jest wskazany jako importer, a zatem - co do zasady - na Wnioskodawcy leży obowiązek uiszczenia cła (o ile należne). Zgodnie z przyjętą przez strony regułą DDP, zarówno organizacja transportu jak i odprawy celnej, a także koszt cła i podatków należnych od importu towarów, przerzucone zostały na eksportera. (Co zdaniem Wnioskodawcy nie zmienia statusu Wnioskodawcy jako importera).


W odpowiedzi na pytanie Organu dotyczące wskazania czy w przypadku transakcji będącej przedmiotem zapytania świadczenie usługi serwisowej na rzecz podmiotu brytyjskiego (do wykonania której Wnioskodawca nabywa części zamienne od podmiotu z Wielkiej Brytanii) - gdyby podlegały opodatkowaniu przez Wnioskodawcę na terytorium Polski byłyby opodatkowane według właściwej stawki podatku czy też korzystałyby ze zwolnienia od na rzecz podmiotu brytyjskiego (do wykonania której Wnioskodawca nabywa części zamienne od podmiotu z Wielkiej Brytanii) - gdyby podlegały opodatkowaniu przez Wnioskodawcę na terytorium Polski byłyby opodatkowane stawką 23% VAT.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy import towarów z Wielkiej Brytanii dokonany po 31.12.2021 na zasadach DDP daje Spółce prawo do odliczenia VAT importowego zapłaconego przez eksportera?
  2. Jeśli odpowiedź na pytanie 1) jest negatywna - czy polski nabywca towarów powinien rozpoznać transakcję jako zakup krajowy towarów od podatnika nie mającego siedziby na terytorium Polski i rozliczyć VAT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5 Ustawy o VAT?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT, opłaconego przez eksportera i widniejącego w Poświadczeniu Zgłoszenia Celnego (ZC299).


Zgodnie z art. 86. 1. Ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Stosownie natomiast do ust. 2 pkt 1) lit. a) ww. artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi w przypadku importu towarów - kwota podatku wynikająca z otrzymanego dokumentu celnego.


W przedmiotowej sprawie Spółka spełniła wszystkie zawarte w ww. regulacjach wymogi dotyczące prawa do odliczenia, tj.:

  • Spółka jest przedsiębiorcą i czynnym podatnikiem VAT,
  • nabywała ona towar na własność (przejęła prawo do rozporządzania towarem),
  • koszt zaimportowanych części będzie elementem cenotwórczym odnośnie sprzedawanych usług,
  • kwota podatku wynika z otrzymanego dokumentu celnego,
  • nabyty towar zostanie wykorzystany do czynności opodatkowanych, względnie - poza terytorium kraju, z prawem do odliczenia. Jak stanowi art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.


Powyższa wykładnia - uznającą Spółkę za importera przedmiotowych towarów, nie stoi zdaniem Spółki w sprzeczności z treścią art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, zgodnie z którą podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, na których ciąży obowiązek uiszczenia cła.


Zasadniczo, obowiązek uiszczenia cła spoczywa na Spółce jako importerze (odbiorcy) towarów. Ustalenia stron wynikające ze stosowania formuły Incoterms pozostają zdaniem Spółki bez wpływu na wskazaną powyżej kwalifikację Spółki jako importera oraz na możliwość odliczenia przez niego VAT importowego. Przytoczone regulacje (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) nie warunkują prawa do odliczenia VAT importowego od jego zapłaty przez nabywcę towarów.


Należy zauważyć, że wybrana reguła Incoterms wskazuje jedynie stronę technicznie zobowiązaną do opłacenia VAT importowego. Zakładając racjonalność działania stron, ciężar ekonomiczny podatku importowego (o ile w ogóle wystąpi) ponosi zawsze nabywca towarów, choćby jako element kalkulacyjny ceny towaru.


Ad. 2


W przypadku gdy odpowiedź Organu na pytanie 1 jest negatywna - tj. zanegowana zostanie rola Spółki jako „importera”, w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT oraz jego prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu importu, rozliczenia transakcji nabycia towarów powinno się odbyć, zdaniem Wnioskodawcy na zasadach właściwych dla zakupu towarów na terenie Polski (czyli uprzednio zaimportowanych przez inny podmiot).


Ponadto, ponieważ dostawcą towarów na terenie Polski był w tym wypadku podmiot zagraniczny (z Wielkiej Brytanii), nie mający siedziby ani miejsca zamieszkania na terenie Polski, a do tego nie zarejestrowany na polski VAT - transakcja zakupu powinna zostać rozliczona przez Spółkę jako nabywcę towarów, zgodnie z zasadą zawartą w art. 17 ust. 1 pkt 5, zgodnie z którą podatnikiem są podmioty nabywające towary, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  • dokonującym ich dostawy na terytorium kraju jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, [...] - podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4,
  • nabywcą jest: w pozostałych przypadkach - podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana zgodnie z art. 97 ust. 4.

W przedmiotowej sprawie spełnione są wszystkie warunki tej regulacji - zarówno po stronie dostawcy, jak i nabywcy towarów.


Stąd Spółka uważa, że powinna wykazać podatek należny oraz naliczony od transakcji krajowego nabycia towarów od spółki brytyjskiej zgodnie z zasadą określoną w art. 17 ust. 1 pkt 5.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.) – zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a (art. 2 pkt 1 ustawy). Natomiast przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3 (art. 2 pkt 5 ustawy).


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Towarami zaś, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Zgodnie z art. 2 pkt 7 ustawy, przez import towarów należy rozumieć przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.


Zatem dla zaistnienia importu towarów nie ma znaczenia cel przywozu bądź stosunek prawny, w ramach którego dokonano przywozu. Definicja importu towarów kładzie nacisk na czynność faktyczną, czyli przywóz towaru.


Przy tym jak stanowi art. 26a ust. 1 ustawy, miejscem importu towarów jest terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie ich wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej.


Jednocześnie w myśl art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne na których ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjną, obniżoną lub zerową stawkę celną.


Jak stanowi art. 33 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1 i 2 oraz ust. 1b, są obowiązani do obliczenia i wykazania w:

  1. zgłoszeniu celnym albo
  2. rozliczeniu zamknięcia, o którym mowa w art. 175 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/2446 z dnia 28 lipca 2015 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 w odniesieniu do szczegółowych zasad dotyczących niektórych przepisów unijnego kodeksu celnego (Dz. Urz. UE L 343 z 29.12.2015, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem 2015/2446", w przypadkach, o których mowa w art. 324 lub art. 325 rozporządzenia 2015/2447

- kwoty podatku, z uwzględnieniem obowiązujących stawek, z zastrzeżeniem art. 33b.


Zgodnie z zasadą ogólną wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak stanowi art. 86 ust. 2 pkt 2 ustawy, w przypadku importu towarów kwotę podatku naliczonego stanowi kwota podatku:

  1. wynikająca z otrzymanego dokumentu celnego,
  2. należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a,
  3. wynikająca z deklaracji importowej, w przypadku, o którym mowa w art. 33b.


Co więcej, zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.


Z treści art. 86 ustawy, wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z przytoczonych przepisów wynika, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jedynie w takim zakresie, w jakim nabyte towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Zatem, aby podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z otrzymanych dokumentów celnych, warunkiem koniecznym jest wykorzystanie importowanego towaru do opodatkowanej działalności gospodarczej tego podatnika. Przy tym warunkiem do odliczenia podatku naliczonego związanego z czynnościami dokonywanymi poza terytorium kraju jest to, aby - hipotetycznie - w przypadku wykonywania tych samych czynności w kraju podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Ponadto art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy wymaga, aby podatnik posiadał dokumenty, z których wynikać będzie związek odliczonego podatku z czynnościami wykonywanymi poza terytorium kraju. Powinny to być przede wszystkim dokumenty potwierdzające dokonanie określonych czynności poza terytorium kraju, które będą jednocześnie opisywać te czynności.


Stosownie do art. 168 lit. e) dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.), jeżeli towary i usługi wykorzystywane są na potrzeby opodatkowanych transakcji podatnika, podatnik jest uprawniony, w państwie członkowskim, w którym dokonuje tych transakcji, do odliczenia następujących kwot od kwoty VAT, który jest zobowiązany zapłacić - VAT należnego lub zapłaconego z tytułu importu towarów na terytorium tego państwa członkowskiego. Oznacza to, że podatnik jest uprawniony do odliczenia podatku VAT należnego lub zapłaconego w związku z importem towarów do państwa członkowskiego, w którym przeprowadza on transakcje podlegające opodatkowaniu w zakresie, w jakim te (importowane) towary są wykorzystywane do celów tych opodatkowanych transakcji.


Trzeba też wskazać, że zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, zwanym dalej „TSUE”, prawo do odliczenia VAT obciążającego nabycie towarów lub usług zakłada, że wydatki poczynione w celu ich nabycia stanowią elementy cenotwórcze transakcji objętych podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia (np. wyroki: w sprawie C-16/00 Cibo Participations SA, pkt 31; a także w sprawie C-465/03 Kretztechnik, pkt 35; w sprawie C-435/05 Inverstrand BV, pkt 23; w sprawie C-437/06 Securenta, pkt 27; w sprawie C-29/08 AB SKF pkt 57).


Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca zajmuje się serwisem i obsługą posprzedażową maszyn i sprzętów produkowanych przez inne spółki z Grupy.


Wnioskodawca świadczy usługi serwisowe na terytorium Polski, na zlecenie producentów maszyn. Dla potrzeb świadczenia ww. usług Wnioskodawca nabywa od producentów maszyn części zamienne.


W ramach transakcji objętej wnioskiem, Wnioskodawca nabywa towar od producenta brytyjskiego. Wnioskodawca nabywa towary we własnym imieniu, staje się ich właścicielem i pełnym dysponentem.


Brytyjski dostawca i Wnioskodawca zawarli porozumienie z (...) o działanie w charakterze przedstawiciela pośredniego. Towar został przetransportowany z Wielkiej Brytanii bezpośrednio do Polski, przesyłką lotniczą nadaną za pośrednictwem (...) przez brytyjskiego dostawcę (usługę transportu przesyłki wykupił brytyjski nadawca przesyłki). Do przeniesienia prawa do dysponowania towarem pomiędzy stronami dochodzi w momencie odbioru towaru przez Wnioskodawcę, na terytorium Polski.


Odprawa celna (dopuszczenie do obrotu) towaru ma miejsce w Polsce. Firma …. Sp. z o.o. zgłaszając towar do odprawy celnej działała na rzecz dostawcy z Wielkiej Brytanii, jako przedstawiciel pośredni. W Poświadczeniu Zgłoszenia Celnego (ZC299) jako Nadawca widnieje spółka brytyjska, jako Odbiorca - Wnioskodawca natomiast … sp. z o.o. jako Zgłaszający. Otrzymana przez Spółkę informacja e-mail od Zgłaszającego potwierdza zakończenie odprawy celnej przesyłki oraz wzmiankę "przesyłka została dokonana na warunkach DDP - kosztami należności celno-podatkowych zostanie obciążony nadawca”. Wnioskodawca jest wskazany jako importer i co do zasady ciąży na nim obowiązek uiszczenia cła (o ile należne). Zgodnie z przyjętą przez strony regułą DDP, zarówno organizacja transportu jak i odprawy celnej, a także koszt cła i podatków należnych od importu towarów, przerzucone zostały na eksportera - Spółka brytyjska (eksporter) pokrywa wszystkie koszty związane z odprawą importową, w tym koszt cła (o ile wystąpi) oraz polskiego podatku VAT. Wnioskodawca nie otrzymuje faktury od (...), otrzymuje jednak dokument SAD.


Zakupione części Wnioskodawca wykorzystuje do świadczenia usług serwisowych – realizowanych na rzecz podmiotu brytyjskiego lub klienta polskiego. W pierwszym przypadku Spółka wystawia na brytyjskiego dostawcę fakturę bez VAT, z adnotacją o odwrotnym obciążeniu, natomiast świadczenie usług na rzecz polskich klientów dokumentowane jest fakturą ze stawką VAT 23%. Nabywane części mają zawsze związek ze sprzedażą opodatkowaną VAT w Polsce, bądź z usługami wykonywanymi poza terytorium kraju. Wnioskodawca wskazał, że gdyby usługi serwisowe wykonywane na rzecz podmiotu brytyjskiego, do wykonania których Wnioskodawca nabywa części zamienne od podmiotu z Wielkiej Brytanii - podlegały opodatkowaniu przez Wnioskodawcę na terytorium Polski, byłyby opodatkowane stawką VAT w wysokości 23%. Wartość zaimportowanych części zostanie w każdym wypadku włączona do ceny usług świadczonych przez Spółkę.


Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT, zarejestrowanym również dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych.


Spółka brytyjska jest zarejestrowanym podatnikiem VAT w Wielkiej Brytanii. Nie ma ona siedziby ani miejsca działalności na terytorium Polski, nie jest też zarejestrowana do polskiego podatku VAT.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu importu towarów z Wielkiej Brytanii, dokonanego po 31 grudnia 2021 r.


Jak wcześniej wskazano kwestia prawa do odliczenia VAT z tytułu importu towarów uregulowana została w art. 86 ustawy, zgodnie z którym podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przy czym kwotę podatku naliczonego stanowi w przypadku importu kwota podatku wynikająca z otrzymanego dokumentu celnego (bądź kwota podatku należnego - w przypadku, o którym mowa w art. 33a ustawy). Zatem, aby podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z otrzymanych dokumentów celnych, warunkiem koniecznym jest wykorzystanie importowanego towaru do działalności opodatkowanej tego podatnika. Przy czym, jak wskazał TSUE w wyroku z dnia 25 czerwca 2015 r. w sprawie C-187/14 DSV Road, koszt świadczeń powodujących naliczenie podatku powinien być włączony w cenę poszczególnych transakcji objętych podatkiem należnym lub w cenę towarów lub usług świadczonych przez podatnika w ramach jego działalności gospodarczej.


W niniejszej sprawie nastąpiło przemieszczenie towaru z kraju trzeciego (Wielka Brytania) na terytorium Polski, zatem nastąpił import towarów w rozumieniu art. 2 pkt 7 ustawy.


Wnioskodawca będący czynnym podatnikiem VAT, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nabywa części zamienne od kontrahenta z Wielkiej Brytanii. Nabywane części zawsze mają związek ze sprzedażą opodatkowaną VAT, tj. służą do wykonywania usług serwisowych świadczonych w Polsce oraz poza terytorium kraju. Przy tym, usługi serwisowe świadczone na rzecz podmiotu brytyjskiego (do wykonania których Wnioskodawca nabywa części zamienne od podmiotu z Wielkiej Brytanii) - gdyby podlegały opodatkowaniu przez Wnioskodawcę na terytorium Polski byłyby opodatkowane stawką 23% VAT. Wartość zaimportowanych części zostanie włączona do ceny usług świadczonych przez Spółkę. Jednocześnie, w związku z przyjętymi regułami Incoterms DDP kosztami należności celno-podatkowych obciążony jest podmiot z Wielkiej Brytanii (eksporter). Niemniej jednak Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że jest wskazany jako importer i co do zasady ciąży na nim obowiązek uiszczenia cła (o ile należne).


Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny w kontekście powołanych przepisów prawa należy uznać, że Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony z tytułu importu towarów (części zamiennych) z Wielkiej Brytanii wynikającego z otrzymanego dokumentu celnego.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.


Jednocześnie z uwagi, że stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 uznano za prawidłowe, nie udziela się odpowiedzi na pytanie nr 2, ponieważ Wnioskodawca oczekiwał wydania interpretacji w zakresie tego pytania w przypadku uznania odpowiedzi Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Końcowo wskazuje się, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP lub /KIS/wnioski. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj