Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.60.2021.2.RD
z 2 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 lutego 2021 r. (data wpływu 8 lutego 2021 r.), uzupełnionym w dniu 14 maja 2021 r. (data wpływu 26 maja 2021 r.) na wezwanie Organu z dnia 30 kwietnia 2021 r. (skutecznie doręczone w dniu 8 maja 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla dostawy samochodu osobowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 8 lutego 2021 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla dostawy samochodu osobowego.


Wniosek uzupełniony został w dniu 14 maja 2021 r. (data wpływu 26 maja 2021 r.) w odpowiedzi na wezwanie Organu z dnia 30 kwietnia 2021 r.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Spółka pod firmą A sp. z o.o. z siedzibą w (…) zwana dalej „Wnioskodawcą” podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych oraz jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (zwanej dalej „Ustawą o VAT”). Głównym przedmiotem działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę jest sprzedaż hurtowa i detaliczna samochodów osobowych i furgonetek (PKD 45.11.Z).


Wnioskodawca dokonuje sprzedaży samochodów osobowych oraz świadczy różnego rodzaju usługi związane z samochodami osobowymi (np. usługi serwisowe) m.in. na rzecz klientów biznesowych, posiadających status przedsiębiorcy, oraz na rzecz klientów indywidualnych, posiadających status konsumenta. Zdarza się również, że Wnioskodawca dokonuje sprzedaży samochodu lub świadczy usługi na rzecz członków personelu misji dyplomatycznych lub urzędów konsularnych posiadających przedstawicielstwo na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej niż terytorium Polski, a także na rzecz innych osób zrównanych z nimi na podstawie ustaw, umów lub zwyczajów międzynarodowych, tj. osób, o których mowa w § 8. ust. 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 marca 2020 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (zwanego dalej „Rozporządzeniem”).


W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca zawarł umowę w przedmiocie zamówienia i sprzedaży samochodu osobowego (zwaną dalej „Zamówieniem”) z osobą fizyczną, będącą oficerem Wojska Polskiego (wyższego stopnia niż major) oraz członkiem personelu międzynarodowej szkoły wojskowej dla krajów Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (NATO) (zwaną dalej „Klientem”).


Zgodnie z treścią Zamówienia:

  1. Wnioskodawca zobowiązał się wobec Klienta do zamówienia samochodu osobowego o określonej specyfikacji, w szczególności w zakresie marki, modelu, koloru nadwozia, koloru tapicerki oraz wyposażenia przedmiotowego samochodu osobowego (zwanego dalej „Przedmiotem Zamówienia”);
  2. Wnioskodawca zobowiązał się wobec Klienta do wydania oraz przeniesienia własności Przedmiotu Zamówienia na rzecz Klienta, zastrzegając sobie prawo własności Przedmiotu Zamówienia do czasu zapłacenia całkowitej ceny sprzedaży;
  3. Klient zobowiązał się wobec Wnioskodawcy do zapłaty ceny sprzedaży Przedmiotu Zamówienia w określonym terminie, a także do odbioru Przedmiotu Zamówienia w określonym terminie i miejscu;
  4. Klient oświadczył, że jest członkiem personelu misji dyplomatycznej / urzędu konsularnego na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej innego niż terytorium Polski i nabywa Przedmiot Zamówienia do użytku prywatnego, a w związku z tym uprawniony jest do zakupu Przedmiotu Zamówienia z zastosowaniem 0% stawki podatku od towarów i usług (zwanego dalej „VAT”);
  5. Klient zobowiązał się wobec Wnioskodawcy do dostarczenia Wnioskodawcy przed dniem wydania Przedmiotu Zamówienia prawidłowo wypełnionego świadectwa zwolnienia z VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu od wartości dodanej, wystawionego dla Przedmiotu Zamówienia i potwierdzonego przez właściwe władze państwa, na terytorium którego siedzibę ma misja dyplomatyczna lub urząd konsularny, którego Klient jest członkiem.


W celu potwierdzenia uprawnienia Klienta do zakupu Przedmiotu Zamówienia z zastosowaniem 0% stawki VAT, Klient dostarczył Wnioskodawcy - przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym powstał obowiązek podatkowy w VAT z tytułu sprzedaży (dostawy) Przedmiotu Zamówienia - następujące dokumenty:

  1. świadectwo zwolnienia z VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (w języku włoskim wraz z tłumaczeniem na język polski sporządzonym przez tłumacza przysięgłego), wystawione dla Przedmiotu Zamówienia, podpisane przez Klienta oraz Szefa Biura Spraw Osobowych i Administracji NATO (…) (Republika Włoska), a także potwierdzone przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych i Współpracy Międzynarodowej Republiki Włoskiej, z którego wynika, że Klient kupił Przedmiot Zamówienia do użytku prywatnego jako członek zagranicznej misji dyplomatycznej oraz jako pracownik organizacji międzynarodowej;
  2. zaświadczenie o posiadaniu przez Klienta statusu członka personelu NATO (…)(Republika Włoska), w związku z czym Klient jest uważany za członka korpusu dyplomatycznego, zgodnie z postanowieniami Umowy dotyczącej statusu Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego, przedstawicieli narodowych i personelu międzynarodowego, zawartej w Ottawie dnia 20 września 1951 r. (zwanej dalej „Umową NATO”), a także jest uprawniony do kierowania samochodem prywatnym z dyplomatycznymi tablicami rejestracyjnymi, wydane przez Szefa Biura Spraw Osobowych i Administracji NATO (…)(Republika Włoska).


Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, że zgodnie z postanowieniami umowy zawartej pomiędzy Organizacją Traktatu Północnoatlantyckiego (NATO) oraz rządem Republiki Włoskiej, w sprawie zastosowania części IV Umowy NATO do urzędników NATO (…), art. 18 i 19 Umowy NATO znajduje zastosowanie do członków personelu armii, marynarki wojennej oraz sił powietrznych wszystkich państw członkowskich NATO przydzielonych do NATO (…), zaś oficerowie armii, marynarki wojennej oraz sił powietrznych wszystkich państw członkowskich NATO w randze majora i powyżej oraz przydzieleni do NATO (…) są traktowani na mocy art. 20 Umowy NATO jak członkowie korpusu dyplomatycznego.


W związku z powyższym, Wnioskodawca dokonał sprzedaży Przedmiotu Zamówienia na rzecz Klienta przy zastosowaniu 0% stawki VAT, zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 4 oraz § 8 ust. 2 pkt 1 i 3 Rozporządzenia. Obecnie jednak Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy prawidłowo uznał Klienta za członka personelu misji dyplomatycznej posiadającej przedstawicielstwo na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej niż terytorium Polski albo inną osobę zrównaną z taką osobą na podstawie ustaw, umów lub zwyczajów międzynarodowych, o których mowa w § 8 ust. 1 pkt 4 Rozporządzenia.


W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca na zadane pytanie „Czy klient na rzecz którego Wnioskodawca będzie dokonywał sprzedaży samochodu osobowego jest podmiotem o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 4 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 marca 2020 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2020 r., poz. 527 z późn. zm.) zwanego dalej rozporządzeniem tzn. czy jest członkiem personelu misji dyplomatycznej / urzędu konsularnego na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej innego niż terytorium Polski bądź inną osobą zrównaną z członkiem personelu misji dyplomatycznej / urzędu konsularnego na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej innego niż terytorium Polski na podstawie ustaw, umów lub zwyczajów międzynarodowych”, wskazał, że tak. W ocenie Wnioskodawcy Klient jest osobą, o której mowa w § 8 ust. 1 pkt 4 Rozporządzenia, tj. członkiem personelu misji dyplomatycznej / urzędu konsularnego na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej innego niż terytorium Polski bądź inną osobą zrównaną z członkiem personelu misji dyplomatycznej / urzędu konsularnego na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej innego niż terytorium Polski na podstawie ustaw, umów lub zwyczajów międzynarodowych. Zgodnie bowiem z treścią stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej:

  1. Klient dostarczył Wnioskodawcy świadectwo zwolnienia z VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (w języku włoskim wraz z tłumaczeniem na język polski sporządzonym przez tłumacza przysięgłego), wystawione dla Przedmiotu Zamówienia, podpisane przez Klienta oraz Szefa Biura Spraw Osobowych i Administracji NATO (…) (Republika Włoska), a także potwierdzone przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych i Współpracy Międzynarodowej Republiki Włoskiej, z którego wynika, że Klient kupił Przedmiot Zamówienia do użytku prywatnego jako członek zagranicznej misji dyplomatycznej oraz jako pracownik organizacji międzynarodowej;
  2. Klient dostarczył Wnioskodawcy zaświadczenie o posiadaniu przez Klienta statusu członka personelu NATO (…) (Republika Włoska), w związku z czym Klient jest uważany za członka korpusu dyplomatycznego, zgodnie z postanowieniami Umowy NATO, a także jest uprawniony do kierowania samochodem prywatnym z dyplomatycznymi tablicami rejestracyjnymi, wydane przez Szefa Biura Spraw Osobowych i Administracji NATO (…) (Republika Włoska);
  3. zgodnie z postanowieniami umowy zawartej pomiędzy Organizacją Traktatu Północnoatlantyckiego (NATO) oraz rządem Republiki Włoskiej, w sprawie zastosowania części IV Umowy NATO do urzędników NATO (…), art. 18 i 19 Umowy NATO znajduje zastosowanie do członków personelu armii, marynarki wojennej oraz sił powietrznych wszystkich państw członkowskich NATO przydzielonych do NATO (…), zaś oficerowie armii, marynarki wojennej oraz sił powietrznych wszystkich państw członkowskich NATO w randze majora i powyżej oraz przydzieleni do NATO (…) są traktowani na mocy art. 20 Umowy NATO jak członkowie korpusu dyplomatycznego.


Na pytanie Organu „czy przed złożeniem deklaracji podatkowej Wnioskodawca będzie posiadał:

  • wypełnione odpowiednio na potrzeby podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz. UE L 77 z 23.03.2011, str. 1, z późn. zm.), zwane dalej "świadectwem", dla tych towarów, potwierdzone przez właściwe władze państwa, na którego terytorium podmioty wskazane w ust. 1 pkt 1-4 rozporządzenia posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo jak również
  • zamówienie dotyczące towaru (wraz ze specyfikacją) do którego odnosi się świadectwo zwolnienia.”


Wnioskodawca wskazał, że tak. Wnioskodawca posiadał dokumenty wymienione powyżej przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym powstał obowiązek podatkowy w VAT z tytułu sprzedaży (dostawy) Przedmiotu Zamówienia na rzecz Klienta. Zgodnie bowiem z treścią stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, Wnioskodawca dysponował - przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym powstał obowiązek podatkowy w VAT z tytułu sprzedaży (dostawy) Przedmiotu Zamówienia - Zamówieniem, tj. umową w przedmiocie zamówienia i sprzedaży Przedmiotu Zamówienia, na podstawie którego Wnioskodawca zobowiązał się wobec Klienta do zamówienia Przedmiotu Zamówienia o określonej specyfikacji, w szczególności w zakresie marki, modelu, koloru nadwozia, koloru tapicerki oraz wyposażenia przedmiotowego samochodu osobowego.


Ponadto, zgodnie z treścią stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, w celu potwierdzenia uprawnienia Klienta do zakupu Przedmiotu Zamówienia z zastosowaniem 0% stawki VAT, Klient dostarczył Wnioskodawcy - przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym powstał obowiązek podatkowy w VAT z tytułu sprzedaży (dostawy) Przedmiotu Zamówienia - m.in. świadectwo zwolnienia z VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (w języku włoskim wraz z tłumaczeniem na język polski sporządzonym przez tłumacza przysięgłego), wystawione dla Przedmiotu Zamówienia, podpisane przez Klienta oraz Szefa Biura Spraw Osobowych i Administracji NATO (…)(Republika Włoska), a także potwierdzone przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych i Współpracy Międzynarodowej Republiki Włoskiej, z którego wynika, że Klient kupił Przedmiot Zamówienia do użytku prywatnego jako członek zagranicznej misji dyplomatycznej oraz jako pracownik organizacji międzynarodowej.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Wnioskodawca prawidłowo zastosował stawkę VAT w wysokości 0% do sprzedaży Przedmiotu Zamówienia na rzecz Klienta (osoby fizycznej będącej członkiem personelu międzynarodowej szkoły wojskowej dla krajów Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego w Rzymie, (…), zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 4 oraz § 8 ust. 2 pkt 1 i 3 Rozporządzenia?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Na przedstawione pytanie należy udzielić odpowiedzi twierdzącej.


W ocenie Wnioskodawcy prawidłowo zastosował stawkę VAT w wysokości 0% do sprzedaży Przedmiotu Zamówienia na rzecz Klienta (osoby fizycznej będącej członkiem personelu międzynarodowej szkoły wojskowej dla krajów Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego w Rzymie, tj. NATO (…), zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 4 oraz § 8 ust. 2 pkt 1 i 3 Rozporządzenia.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 7 ust. 1 Ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Zgodnie z art. 2 pkt 6 Ustawy o VAT, towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 22 Ustawy o VAT, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.


Zgodnie z art. 41 ust. 1 Ustawy o VAT, stawka podatkowa VAT wynosi 22%. Przy czym, zgodnie z art. 146aa ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%, stawka podatkowa VAT, o której mowa w art. 41 ust. 1 Ustawy o VAT, wynosi 23%. Jednocześnie zgodnie z art. 146d ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT, Minister właściwy do spraw finansów publicznych może obniżać stawki podatkowe VAT do wysokości 0%, 5% lub 8% dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług albo dla części tych dostaw lub części świadczenia usług oraz określać warunki stosowania obniżonych stawek w okresie, o którym mowa w art. 146aa Ustawy o VAT.


Na podstawie przywołanej powyżej delegacji ustawowej Minister Finansów wydał Rozporządzenie, tj. rozporządzenie z dnia 25 marca 2020 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych. Zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 4 Rozporządzenia, obniżoną do wysokości 0% stawkę podatkową VAT stosuje się również do dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz posiadających przedstawicielstwo na terytorium innego państwa członkowskiego niż terytorium kraju misji dyplomatycznych i urzędów konsularnych oraz członków Ich personelu, a także innych osób zrównanych z nimi na podstawie ustaw, umów lub zwyczajów międzynarodowych.


Z kolei zgodnie z § 8 ust. 2 pkt 1 i 3 Rozporządzenia, § 8 ust. 1 Rozporządzenia znajduje zastosowanie, pod warunkiem że podmiot dokonujący dostawy towarów lub świadczący usługi przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy posiada:

  1. wypełnione odpowiednio na potrzeby VAT świadectwo zwolnienia z VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz. UE L 77 z 23.03.2011, str. 1, z późn. zm.), zwane dalej „świadectwem”, dla tych towarów i usług, potwierdzone przez właściwe władze państwa, na którego terytorium podmioty wskazane w § 8 ust. 1 pkt 1-4 Rozporządzenia posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo;
  2. zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się świadectwo, o którym mowa w punkcie 1. powyżej.


Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, a także przywołane przepisy Ustawy o VAT oraz Rozporządzenia należy uznać, że Wnioskodawca spełnił warunki określone w § 8 ust. 1 pkt 4 oraz § 8. ust. 2 pkt 1 i 3 Rozporządzenia oraz prawidłowo zastosował stawkę VAT w wysokości 0% do sprzedaży Przedmiotu Zamówienia na rzecz Klienta.

Po pierwsze, wynika to z tego, że Klient jest członkiem personelu misji dyplomatycznej posiadającej przedstawicielstwo na terytorium innego państwa członkowskiego niż terytorium kraju albo inną osobą zrównaną z taką osobą na podstawie ustaw, umów lub zwyczajów międzynarodowych, o których mowa w § 8 ust 1 pkt 4 Rozporządzenia. Klient jest bowiem oficerem Wojska Polskiego (wyższego stopnia niż major) oraz członkiem personelu międzynarodowej szkoły wojskowej dla krajów Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (NATO) (Republika Włoska), która należy do struktur Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (NATO). Z kolei stosownie do odpowiednich przepisów prawa międzynarodowego, określeni członkowie personelu NATO są uważani za członków korpusu dyplomatycznego, zgodnie z postanowieniami Umowy NATO.


Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w treści dokumentów otrzymanych przez Wnioskodawcę od Klienta, tj.:

  1. świadectwie zwolnienia z VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu od wartości dodanej (w języku włoskim wraz z tłumaczeniem na język polski sporządzonym przez tłumacza przysięgłego), wystawionym dla Przedmiotu Zamówienia, podpisanym przez Klienta oraz Szefa Biura Spraw Osobowych I Administracji NATO (Republika Włoska), a także potwierdzonym przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych i Współpracy Międzynarodowej Republiki Włoskiej, z którego wynika, że Klient kupił Przedmiot Zamówienia do użytku prywatnego jako członek zagranicznej misji dyplomatycznej i jako pracownik organizacji międzynarodowej;
  2. zaświadczeniu o posiadaniu przez Klienta statusu członka personelu NATO (Republika Włoska), w związku z czym Klient jest uważany za członka korpusu dyplomatycznego, zgodnie z postanowieniami Umowy NATO, a także jest uprawniony do kierowania samochodem prywatnym z dyplomatycznymi tablicami rejestracyjnymi, wydanym przez Szefa Biura Spraw Osobowych i Administracji NATO (Republika Włoska).


Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie również w przepisach prawa międzynarodowego, w tym m.in. w postanowieniach umowy zawartej pomiędzy Organizacją Traktatu Północnoatlantyckiego (NATO) oraz rządem Republiki Włoskiej, w sprawie zastosowania części IV Umowy NATO do urzędników NATO. Z przywołanej umowy wynika bowiem, że art. 18 i 19 Umowy NATO znajduje zastosowanie do członków personelu armii, marynarki wojennej oraz sił powietrznych wszystkich państw członkowskich NATO przydzielonych do NATO, zaś oficerowie armii, marynarki wojennej oraz sił powietrznych wszystkich państw członkowskich NATO w randze majora i powyżej oraz przydzieleni do NATO (…) są traktowani na mocy art. 20 Umowy NATO jak członkowie korpusu dyplomatycznego. Natomiast zgodnie z art. 17 Umowy NATO, kategorie urzędników Organizacji, do których mają zastosowanie artykuły 18-20 Umowy NATO, zostaną uzgodnione między Przewodniczącym Rady Zastępców i każdym z zainteresowanych Państw Członkowskich. Zgodnie z art. 18 Umowy NATO, urzędnicy Organizacji, o których mowa w artykule 17 Umowy NATO: (a) korzystają z immunitetu jurysdykcyjnego w odniesieniu do wypowiedzi ustnych lub pisemnych i czynności dokonanych przez nich w toku pełnienia czynności służbowych oraz w granicach ich uprawnień; (b) mają prawo, podobnie jak ich małżonkowie i członkowie ich najbliższej rodziny mieszkający z nimi i pozostający pod ich opieką, do takich samych zwolnień od ograniczeń migracyjnych i rejestracji cudzoziemców, jakie są przyznawane personelowi dyplomatycznemu porównywalnej rangi; (c) korzystają z takich samych ułatwień w stosunku do ograniczeń walutowych i wymiany walut, jakie są przyznawane personelowi dyplomatycznemu porównywalnej rangi; (d) korzystają, podobnie jak ich małżonkowie i członkowie ich najbliższej rodziny mieszkający z nimi i pozostający pod ich opieką, z takich samych ułatwień w przypadku repatriacji w czasie kryzysu międzynarodowego, jakie są przyznawane personelowi dyplomatycznemu porównywalnej rangi. Z kolei zgodnie z art. 20 Umowy NATO, oprócz immunitetów i przywilejów wymienionych w artykułach 18 i 19 Sekretarzowi Wykonawczemu Organizacji, Koordynatorowi Północnoatlantyckiej Produkcji Obronnej i każdemu innemu, stałemu urzędnikowi porównywalnej rangi, na mocy uzgodnień między Przewodniczącym Rady Zastępców i Rządami Państw Członkowskich, zostaną przyznane przywileje i Immunitety przyznawane zazwyczaj personelowi dyplomatycznemu porównywalnej rangi.

Po drugie, wynika to z tego, że przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym powstał obowiązek podatkowy w VAT z tytułu sprzedaży (dostawy) Przedmiotu Zamówienia na rzecz Klienta, Wnioskodawca posiadał następujące dokumenty potwierdzające uprawnienie Klienta do zakupu Przedmiotu Zamówienia z zastosowaniem 0% stawki VAT:

  1. świadectwo zwolnienia z VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (w języku włoskim wraz z tłumaczeniem na język polski sporządzonym przez tłumacza przysięgłego), wystawione dla Przedmiotu Zamówienia, podpisane przez Klienta oraz Szefa Biura Spraw Osobowych i Administracji NATO (…)(Republika Włoska), a także potwierdzone przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych i Współpracy Międzynarodowej Republiki Włoskiej, z którego wynika, że Klient kupił Przedmiot Zamówienia do użytku prywatnego jako członek zagranicznej misji dyplomatycznej oraz jako pracownik organizacji międzynarodowej, oraz
  2. Zamówienie, tj. umowę dotyczącą zamówienia i sprzedaży Przedmiotu Zamówienia, do którego odnosi się świadectwo, o którym mowa w punkcie 1 powyżej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Towarami zaś, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Według art. 2 pkt 22 ww. ustawy, sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Należy zauważyć, że wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być opodatkowana właściwą stawką podatku, w tym stawką obniżoną albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.


Stosownie do regulacji zawartych w § 8 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 marca 2020 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2020 r. poz. 527 ze zm.), zwanego „rozporządzeniem”, obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz posiadających przedstawicielstwo na terytorium innego państwa członkowskiego niż terytorium kraju misji dyplomatycznych i urzędów konsularnych oraz członków ich personelu, a także innych osób zrównanych z nimi na podstawie ustaw, umów lub zwyczajów międzynarodowych.


W myśl § 8 ust. 2 rozporządzenia, przepis ust. 1 stosuje się, pod warunkiem że podmiot dokonujący dostawy towarów lub świadczący usługi przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy posiada:

  1. w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1-4 - wypełnione odpowiednio na potrzeby podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23.03.2011, str. 1, z późn. zm.), zwane dalej "świadectwem", dla tych towarów i usług, potwierdzone przez właściwe władze państwa, na którego terytorium podmioty wskazane w ust. 1 pkt 1-4 posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo;
  2. w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 5 - wypełnione odpowiednio świadectwo zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku do Porozumienia wykonawczego między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dotyczącego zwolnień podatkowych dla celów oficjalnych, podpisanego w Warszawie dnia 27 kwietnia 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 817 i 818), dla tych towarów i usług;
  3. zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się świadectwo określone odpowiednio w pkt 1 i 2.


Z powołanych przepisów wynika, że podatnik ma prawo zastosować preferencyjną stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 0% względem dostaw dokonywanych na rzecz misji dyplomatycznych i urzędów konsularnych posiadających przedstawicielstwo na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego UE, członków ich personelu oraz innych osób zrównanych z nimi na podstawie odrębnych przepisów pod warunkiem, że przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy posiada dokumenty wskazane w § 8 ust. 2 pkt 1 i 3 rozporządzenia, tj. świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego oraz zamówienie dotyczące towarów wraz z ich specyfikacją, do których odnosi się świadectwo.


Z opisu sprawy wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca zawarł umowę w przedmiocie zamówienia i sprzedaży samochodu osobowego („Zamówienie”) z osobą fizyczną, będącą oficerem Wojska Polskiego (wyższego stopnia niż major) oraz członkiem personelu międzynarodowej szkoły wojskowej dla krajów Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (NATO) (Republika Włoska), (…). Zgodnie z treścią Zamówienia Wnioskodawca zobowiązał się wobec Klienta do zamówienia samochodu osobowego o określonej specyfikacji, w szczególności w zakresie marki, modelu, koloru nadwozia, koloru tapicerki oraz wyposażenia przedmiotowego samochodu osobowego („Przedmiot Zamówienia”). Wnioskodawca zobowiązał się wobec Klienta do wydania oraz przeniesienia własności Przedmiotu Zamówienia, zastrzegając sobie prawo własności Przedmiotu Zamówienia do czasu zapłacenia całkowitej ceny sprzedaży. Klient oświadczył, że jest członkiem personelu misji dyplomatycznej/urzędu konsularnego na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej innego niż terytorium Polski i nabywa Przedmiot Zamówienia do użytku prywatnego. Przy tym Klient jest osobą, o której mowa w § 8 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia, tj. członkiem personelu misji dyplomatycznej/urzędu konsularnego na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej innego niż terytorium Polski bądź inną osobą zrównaną z członkiem personelu misji dyplomatycznej/urzędu konsularnego na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej innego niż terytorium Polski na podstawie ustaw, umów lub zwyczajów międzynarodowych. Ponadto przed złożeniem deklaracji podatkowej Wnioskodawca posiadał wypełnione odpowiednio na potrzeby podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia, dla towarów, potwierdzone przez właściwe władze państwa, na którego terytorium podmioty wskazane w § 8 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo jak również zamówienie dotyczące towaru (wraz ze specyfikacją) do którego odnosi się świadectwo zwolnienia. Wnioskodawca dysponował - przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym powstał obowiązek podatkowy w VAT z tytułu sprzedaży (dostawy) Przedmiotu Zamówienia - Zamówieniem, tj. umową w przedmiocie zamówienia i sprzedaży Przedmiotu Zamówienia, na podstawie którego Wnioskodawca zobowiązał się wobec Klienta do zamówienia Przedmiotu Zamówienia o określonej specyfikacji, w szczególności w zakresie marki, modelu, koloru nadwozia, koloru tapicerki oraz wyposażenia przedmiotowego samochodu osobowego. Ponadto, w celu potwierdzenia uprawnienia Klienta do zakupu Przedmiotu Zamówienia z zastosowaniem 0% stawki VAT, Klient dostarczył Wnioskodawcy - przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym powstał obowiązek podatkowy w VAT z tytułu sprzedaży (dostawy) Przedmiotu Zamówienia - m.in. świadectwo zwolnienia z VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia (w języku włoskim wraz z tłumaczeniem na język polski sporządzonym przez tłumacza przysięgłego), wystawione dla Przedmiotu Zamówienia, podpisane przez Klienta oraz Szefa Biura Spraw Osobowych i Administracji NATO (…)(Republika Włoska), a także potwierdzone przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych i Współpracy Międzynarodowej Republiki Włoskiej, z którego wynika, że Klient kupił Przedmiot Zamówienia do użytku prywatnego jako członek zagranicznej misji dyplomatycznej oraz jako pracownik organizacji międzynarodowej.


W tak przedstawionych okolicznościach sprawy Wnioskodawca powziął wątpliwość czy prawidłowo zastosował stawkę podatku w wysokości 0% do sprzedaży Przedmiotu Zamówienia na rzecz Klienta (osoby fizycznej będącej członkiem personelu międzynarodowej szkoły wojskowej dla krajów Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego w Rzymie (…) na podstawie § 8 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia.


Odnoszą się do wątpliwości Wnioskodawcy należy wskazać, że jak wynika z opisu sprawy Klient na rzecz którego dokonano sprzedaży jest podmiotem, o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia. Ponadto jak wynika z opisu stanu faktycznego Wnioskodawca przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej posiadał wypełnione odpowiednio na potrzeby podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia, dla towarów, potwierdzone przez właściwe władze państwa, na którego terytorium podmioty wskazane w § 8 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo jak również zamówienie dotyczące towaru (wraz ze specyfikacją) do którego odnosi się świadectwo zwolnienia. Zatem mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa należy uznać, że skoro Klient (osoba fizyczna będąca członkiem personelu międzynarodowej szkoły wojskowej dla krajów Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego w Rzymie (…) jest podmiotem, o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia i Wnioskodawca przed dniem złożenia deklaracji podatkowej posiadał dokumenty, o których mowa w § 8 ust. 2 pkt 1 i 3 rozporządzenia Wnioskodawca miał prawo zastosować stawkę podatku w wysokości 0% dla sprzedaży Przedmiotu Zamówienia (samochodu osobowego o określonej specyfikacji w szczególności w zakresie marki, modelu, koloru nadwozia, koloru tapicerki oraz wyposażenia samochodu) na rzecz Klienta.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Tut. Organ informuje, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) , za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj