Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDWP.4011.4.2021.2.MG
z 7 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 26 marca 2021 r. (data wpływu 26 marca 2021 r.) uzupełnione pismem z 1 czerwca 2021 r. (data wpływu 1 czerwca 2021 r.) na wezwanie nr 0114-KDWP.4011.4.2021.1.MG z 13 maja 2021 r. (data nadania 13 maja 2021 r., data odbioru 28 maja 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w sprawie opodatkowania otrzymanego wynagrodzenia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 26 marca 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w sprawie opodatkowania otrzymanego wynagrodzenia.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca (dalej również, jako: Podatnik) jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie usług architektonicznych.


Dnia 1 kwietnia 2019 roku Podatnik podpisał umowę współpracy (dalej: Umowa) ze spółką X (…) (dalej: Spółka). Spółka jest polskim przedstawicielstwem międzynarodowej firmy Y (…) która została przejęta przez (…) . Spółka Y (…) (obecnie (…) ) jest Głównym Wykonawcą budowy systemu amerykańskiej obrony przeciwrakietowej (…). Główny Wykonawca podpisał kontrakt z Armią Stanów Zjednoczonych (…). Wnioskodawca ma zatem podpisaną umowę z polskim przedstawicielstwem Głównego Wykonawcy.


Umowa została zawarta na czas określony do dnia 22 lutego 2020 roku, a następnie zawartymi Aneksami nr 1 i 2, strony przedłużyły jej okres obowiązywania. Zgodnie z aktualnym stanem Umowa obowiązuje do dnia 30 czerwca 2021 roku.


Zgodnie z postanowieniami umowy Wnioskodawca wykonuje na rzecz Spółki usługi doradztwa technicznego według zapotrzebowania i instrukcji otrzymanych od kierownictwa projektu (…), obejmujących m.in. usługi architektonicznego nadzoru jakościowego, usługi przeglądu i zatwierdzenia zmian projektowych, usługi nadzoru i koordynacji dokumentacji powykonawczej, usługi przeglądu i nadzoru nad dziennymi raportami kontroli jakości oraz usługi nadzoru jakościowego nad pracami budowlanymi.


W odpowiedzi na wezwanie z 13 maja 2021 r. Nr 0114-KDWP.4011.4.2021.1.MG Wnioskodawca uzupełnił przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe.


Jakiego okresu dotyczy wynagrodzenie w stosunku do którego Wnioskodawca chce zastosować zaniechanie poboru podatku?


Zgodnie z informacją zawartą w uzasadnieniu wniosku jak również na podstawie przepisów rozporządzenia zaniechanie poboru podatku będzie miało zastosowanie do dochodów (przychodów) Wnioskodawcy osiąganych od dnia 13 listopada 2020 r. do dnia 31 grudnia 2021 r.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż otrzymywane na podstawie Umowy wynagrodzenie nie będzie opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych?


Zdaniem Wnioskodawcy otrzymywane przez niego wynagrodzenie nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W stosunku do powyższego wynagrodzenia zastosowanie znajdą przepisy rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 18 grudnia 2020 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od dochodów (przychodów) osiąganych przez wykonawców kontraktowych z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym USA lub budowy infrastruktury dla sił zbrojnych USA (Dz.U. z 2020 r., poz. 2395).


Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy o PIT jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z jego treścią opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Z treści powołanego przepisu wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy, bądź od których zaniechano poboru podatku, w drodze rozporządzenia.

W art. 10 ust. 1 ustawy o PIT ustawodawca wymienił źródła przychodów, w pkt 3 wskazując przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej.


Stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy o PIT przychodami, z zastrzeżeniem art. 14- 15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.


W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o PIT za przychód z działalności uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług. Zgodnie z zasadami wynikającymi z ustawy o PIT podatnik uzyskujący przychody z działalności gospodarczej jest zobowiązany do jego samodzielnego rozliczenia i odprowadzenia należnej zaliczki na podatek dochodowy. Brak konieczności poboru podatku stanowi natomiast wyjątek od zasady powszechności opodatkowania i wynika z obowiązującego zwolnienia albo z istnienia przepisów wprowadzających zaniechanie poboru podatku.


Instytucja zaniechania poboru podatku została uregulowana w treści art. 22 Ordynacji podatkowej. Zgodnie z treścią § 1 pkt 1) powołanego przepisu Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, w przypadkach uzasadnionych interesem publicznym lub ważnym interesem podatników zaniechać w całości lub w części poboru podatków, określając rodzaj podatku, okres, w którym następuje zaniechanie, i grupy podatników, których dotyczy zaniechanie.


Jeżeli zaniechanie ma dotyczyć podatników prowadzących działalność gospodarczą, którzy w jego wyniku staną się beneficjentami pomocy w rozumieniu przepisów o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (ustawy: u.p.d.p.p), rozporządzenie ministra musi zawierać dodatkowy element, o którym mowa w § 1a. Beneficjentem pomocy według art. 2 pkt 16 u.p.d.p.p. jest podmiot prowadzący działalność gospodarczą, w tym podmiot prowadzący działalność w zakresie rolnictwa lub rybołówstwa, bez względu na formę organizacyjno-prawną oraz sposób finansowania, który otrzymał pomoc publiczną. Z kolei przez pomoc publiczną rozumiemy pomoc państwa spełniającą przesłanki określone w art. 107 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Dodatkowy element, do którego wprowadzenia w rozporządzeniu obliguje § 1a artykułu 22 Ordynacji Podatkowej, to program pomocowy określający przeznaczenie i warunki dopuszczalności pomocy publicznej. Definicję programu pomocowego zawiera art. 2 pkt 7 u.p.d.p.p., zgodnie z którym przez program pomocowy należy rozumieć akt normatywny spełniający przesłanki, o których mowa w art. 1 lit. d rozporządzenia Rady (WE) nr 2015/1589 z 13.07.2015 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania art. 108 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Innymi słowy, komentowany przepis przesądza, że rozporządzenie ministra właściwego do spraw finansów publicznych o zaniechaniu poboru podatku będzie miało formę programu pomocowego.


Odnosząc powyższe do treści rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 18 grudnia 2020 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od dochodów (przychodów) osiąganych przez wykonawców kontraktowych z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym USA lub budowy infrastruktury dla sił zbrojnych USA (Dz.U. z 2020 r., poz. 2395) (dalej: rozporządzenie), należy wskazać, iż jego wydanie było uzasadnione ważnym interesem publicznym.


Głównym celem było zwiększenie konkurencyjności polskich podmiotów dostarczających towary i usługi lub budujących infrastrukturę na rzecz sił zbrojnych USA z podmiotami zagranicznymi. Zawarta 15 sierpnia 2020 r. umowa między rządami Polski i Stanów Zjednoczonych o wzmocnionej współpracy obronnej wprowadziła szereg preferencji, w tym zwolnień z podatków dochodowych dla sił zbrojnych USA oraz podmiotów zagranicznych zaangażowanych w obsługę infrastrukturalną i logistyczną amerykańskiej armii stacjonującej w Polsce. Na mocy art. 34 ust. 2 ww. Umowy, do polskiego porządku prawnego wprowadzono zwolnienie z podatku dochodowego dla dochodów (przychodów) wykonawców kontraktowych USA osiąganych z tytułu realizacji umów, w tym również umów na podwykonawstwo, których przedmiotem jest dostawa towarów lub usług na rzecz sił zbrojnych USA przebywających na terytorium RP lub budowa infrastruktury dla sił zbrojnych USA.


W związku z powyższym kierując się interesem publicznym Minister Finansów na podstawie § 1 ww. rozporządzenia zarządził zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku dochodowego od osób prawnych od dochodów (przychodów) osiąganych przez wykonawcę kontraktowego w rozumieniu art. 2 lit. e Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. poz. 2153 i 2154) (dalej również: Umowa polsko-amerykańska) mającego miejsce zamieszkania albo siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym USA w rozumieniu art. 2 lit. a tej Umowy lub budowy infrastruktury dla tych sił zbrojnych na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartych z tymi siłami zbrojnymi lub na ich rzecz.


Stosownie do brzmienia § 2 zaniechanie poboru podatku ma zastosowanie do dochodów (przychodów) osiąganych od dnia 13 listopada 2020 r. do dnia 31 grudnia 2021 r.


Jak wynika z treści ww. przepisów Minister Finansów przedstawiając warunki zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych wskazał, że mają one zastosowanie w odniesieniu do tzw. wykonawcy kontraktowego. Pojęcie to zostało wyjaśnione w treści art. 2 lit e Umowy polsko-amerykańskiej, zgodnie z którym jest nim osoba fizyczna, która nie jest członkiem sił zbrojnych ani personelu cywilnego, osoba prawna albo inny podmiot posiadający zdolność prawną, dostarczający towary lub świadczący usługi siłom zbrojnym USA na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz.


Definicja sił zbrojnych została zawarta w treści art. 2 lit. a Umowy. Zgodnie z powołanym przepisem jest to „podmiot obejmujący członków sił zbrojnych, personelu cywilnego oraz całe mienie, sprzęt i materiały Sił Zbrojnych USA, w tym informacje oficjalne USA, znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej”.


Przy czym wymaga podkreślenia, że zaniechaniu poboru podatku dochodowego podlegają dochody (przychody) uzyskane w wyniku zawarcia umowy bezpośrednio z siłami zbrojnymi USA stacjonującymi na terytorium RP, jak również w wyniku zawarcia umowy między wybranym przez siły zbrojne USA wykonawcą a innym podmiotem (podwykonawcą), a także między podwykonawcą a dalszym podwykonawcą lub między dalszymi podwykonawcami. Odnosząc powyższe na grunt przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego należy wskazać, że realizowane przez niego usługi są świadczone na rzecz sił zbrojnych USA. Wprawdzie podmiotem zlecającym wskazane umownie czynności jest polska Spółka, jednakże jak wskazano w opisie stanu faktycznego jest ona polskim przedstawicielstwem międzynarodowej firmy Y (…), która jest Głównym Wykonawca budowy systemu amerykańskiej obrony przeciwrakietowej (…). Główny Wykonawca podpisał kontrakt z Armią Stanów Zjednoczonych (…). Wnioskodawca ma zatem podpisaną umowę z polskim przedstawicielstwem Głównego Wykonawcy.


Tym samym Podatnik spełnia przesłanki uznania go za „wykonawcę kontraktowego”. Świadczone przez niego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej usługi realizowane są na podstawie zawartej umowy, na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych. Powyższe potwierdza dodatkowo zakres powierzonych zadań oraz podmiot zlecający wykonywanie tych czynności.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy otrzymywane przez niego wynagrodzenie nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Na podstawie przepisów rozporządzenia zaniechanie poboru podatku będzie miało zastosowanie do dochodów (przychodów) osiąganych od dnia 13 listopada 2020 r. do dnia 31 grudnia 2021 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie opodatkowania otrzymanego wynagrodzenia jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 10 ww. ustawy zawiera katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.


Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.


W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.


Jak wynika z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku Wnioskodawca, jako podatnik prowadzący działalność gospodarczą dnia 1 kwietnia 2019 roku podpisał umowę współpracy (dalej: Umowa) ze spółką X (…) (dalej: Spółka). Spółka jest polskim przedstawicielstwem międzynarodowej firmy Y (…) , która została przejęta przez (…). Spółka Y jest Głównym Wykonawcą budowy systemu amerykańskiej obrony przeciwrakietowej (…). Główny Wykonawca podpisał kontrakt z Armią Stanów Zjednoczonych (…).


Wnioskodawca wskazuje, że ma podpisaną umowę z polskim przedstawicielstwem Głównego Wykonawcy.


Umowa została zawarta na czas określony do dnia 22 lutego 2020 roku, a następnie zawartymi Aneksami nr 1 i 2, strony przedłużyły jej okres obowiązywania. Zgodnie z aktualnym stanem Umowa obowiązuje do dnia 30 czerwca 2021 roku.


Zgodnie z postanowieniami umowy Wnioskodawca wykonuje na rzecz Spółki usługi doradztwa technicznego według zapotrzebowania i instrukcji otrzymanych od kierownictwa projektu (…), obejmujących m.in. usługi architektonicznego nadzoru jakościowego, usługi przeglądu i zatwierdzenia zmian projektowych, usługi nadzoru i koordynacji dokumentacji powykonawczej, usługi przeglądu i nadzoru nad dziennymi raportami kontroli jakości oraz usługi nadzoru jakościowego nad pracami budowlanymi. Zgodnie z informacją zawartą w uzasadnieniu mojego wniosku jak również na podstawie przepisów rozporządzenia zaniechanie poboru podatku będzie miało zastosowanie do moich dochodów (przychodów) osiąganych od dnia 13 listopada 2020 r. do dnia 31 grudnia 2021 r., tym samym uzupełniając brakującą informację w opisie stanu faktycznego.


Wnioskodawca powziął wątpliwość czy wynagrodzenie otrzymane na podstawie Umowy będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.


W tym miejscu wskazać należy, że zgodnie z § 1 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 18 grudnia 2020 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od dochodów (przychodów) osiąganych przez wykonawców kontraktowych z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym USA lub budowy infrastruktury dla sił zbrojnych USA Minister zaniechał poboru podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku dochodowego od osób prawnych od dochodów (przychodów) osiąganych przez wykonawcę kontraktowego w rozumieniu art. 2 lit. e Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. poz. 2153 i 2154) mającego miejsce zamieszkania albo siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym USA w rozumieniu art. 2 lit. a tej Umowy lub budowy infrastruktury dla tych sił zbrojnych na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartych z tymi siłami zbrojnymi lub na ich rzecz (Dz. U. z 2020 r. poz. 2395).


Zaniechanie, o którym mowa w § 1, ma zastosowanie do dochodów (przychodów) osiąganych od dnia 13 listopada 2020 r. do dnia 31 grudnia 2021 r. – o czym stanowi § 2 tego rozporządzenia.


Definicję „wykonawcy kontraktowego” zawiera umowa między rządem Rzeczypospolitej Polskiej a rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisana w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. poz. 2153 i 2154). W myśl art. 2 lit. e ww. umowy wykonawcą kontraktowym jest osoba fizyczna, która nie jest członkiem sił zbrojnych ani personelu cywilnego, osoba prawna albo inny podmiot posiadający zdolność prawną, dostarczający towary lub świadczący usługi siłom zbrojnym USA na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz.


Wyrażenie „siły zbrojne USA” – zgodnie z art. 2 lit. a tej Umowy – oznacza podmiot obejmujący członków sił zbrojnych, personelu cywilnego oraz całe mienie, sprzęt i materiały Sił Zbrojnych USA, w tym informacje oficjalne USA, znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.


Jak wynika z uzasadnienia projektu rozporządzenia na mocy art. 34 ust. 2 ww. umowy, do polskiego porządku prawnego wprowadzono zwolnienie z podatku dochodowego dla dochodów (przychodów) wykonawców kontraktowych USA osiąganych z tytułu realizacji umów, w tym również umów na podwykonawstwo, których przedmiotem jest dostawa towarów lub usług na rzecz sił zbrojnych USA przebywających na terytorium RP lub budowa infrastruktury dla sił zbrojnych USA.


Umowa definiuje „wykonawcę kontraktowego USA” jako osobę fizyczną, która nie jest obywatelem RP i nie jest osobą zamieszkałą na stałe w RP lub osobę prawną, która nie jest zarejestrowana w RP, która jest obecna na terytorium RP w celu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym USA lub budowy infrastruktury dla sił zbrojnych USA na podstawie umowy zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz.


Zwolnienie z podatku dochodowego dla wykonawców kontraktowych USA jest zatem stosowane do wszystkich podmiotów zagranicznych dostarczających towary i usługi lub budujących infrastrukturę na rzecz sił zbrojnych USA stacjonujących w RP.


Nie są natomiast uprawnione do korzystania z tego zwolnienia podmioty polskie, które osiągają analogiczne dochody (przychody) z tytułu dostarczania towarów i usług lub budowy infrastruktury na rzecz sił zbrojnych USA stacjonujących na terytorium RP.


W związku z tym, w celu zrównania statusu podatkowego polskich podmiotów w porównaniu z podmiotami zagranicznymi będącymi wykonawcami kontraktowymi osiągającymi dochody (przychody) z tytułu umów zawieranych z siłami zbrojnymi USA wprowadzono zaniechanie poboru podatku dochodowego. Zaniechaniu podlegają dochody (przychody) uzyskane w wyniku zawarcia umowy bezpośrednio z siłami zbrojnymi USA stacjonującymi na terytorium RP, jak również w wyniku zawarcia umowy między wybranym przez siły zbrojne USA wykonawcą a innym podmiotem (podwykonawcą), a także między podwykonawcą a dalszym podwykonawcą lub między dalszymi podwykonawcami.


Odnosząc powyższe na grunt przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego należy wskazać, że realizowane przez niego usługi są świadczone na rzecz sił zbrojnych USA. Wprawdzie podmiotem zlecającym wskazane umownie czynności jest polska Spółka, jednakże jak wskazano w opisie stanu faktycznego jest ona polskim przedstawicielstwem międzynarodowej firmy Y (…), która jest Głównym Wykonawcą budowy systemu amerykańskiej obrony przeciwrakietowej (…). Główny Wykonawca podpisał kontrakt z Armią Stanów Zjednoczonych (…). Wnioskodawca końcowo wskazał, iż ma podpisaną umowę z polskim przedstawicielstwem Głównego Wykonawcy. Świadczone przez niego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej usługi realizowane są na podstawie zawartej umowy, na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych. Powyższe potwierdza dodatkowo zakres powierzonych zadań oraz podmiot zlecający wykonywanie tych czynności.


Należy stwierdzić, że otrzymywane przez niego wynagrodzenie – w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w związku z wykonywaniem usług doradztwa technicznego na rzecz polskiego przedstawicielstwa Głównego Wykonawcy - nie będzie opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zgodzić należy się z Wnioskodawcą, że w okresie od dnia 13 listopada 2020 r. do dnia 31 grudnia 2021 r. do osiąganego przez niego wynagrodzenia zastosowanie znajdą przepisy rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 18 grudnia 2020 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od dochodów (przychodów) osiąganych przez wykonawców kontraktowych z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym USA lub budowy infrastruktury dla sił zbrojnych USA.


Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj