Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1.4011.227.2021.1.MT
z 2 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 22 lutego 2021 r. (data wpływu 2 marca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


2 marca 2021 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest komplementariuszem spółki T. S. K. P. Z. Ć. J. G. Spółka komandytowa (dalej: Spółka). Spółka prowadzi wyłącznie działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług prawnych (kod PKD 69.10.Z). Wspólnikami Spółki (komplementariuszami i komandytariuszami) są wyłącznie osoby fizyczne posiadające miejsce zamieszkania w Polsce i posiadające rezydencję podatkową w Polsce. Komplementariuszami Spółki są wyłącznie osoby posiadające uprawnienia adwokata lub radcy prawnego. Rokiem obrotowym Spółki jest rok kalendarzowy. Spółka prowadzi pełną księgowość zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości.


Ustawa zmieniająca wprowadziła od dnia 1 stycznia 2021 r. opodatkowanie spółek komandytowych podatkiem dochodowym od osób prawnych oraz wprowadziła nowe zasady opodatkowania przychodów (dochodów) wspólników spółek komandytowych, w tym w szczególności komplementariuszy takiej spółki.


Korzystając z uprawnienia przewidzianego w art. 12 ust. 2 Ustawy Zmieniającej Spółka postanowiła, że przepisy ustaw zmienianych w art. 1 i art. 2 (tj. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – dalej u.p.d.o.f. oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – dalej: u.p.d.o.p.), w brzmieniu nadanym Ustawą Zmieniającą, będą stosowane do Spółki oraz przychodów i kosztów związanych z uczestnictwem w Spółce począwszy od dnia 1 maja 2021 r. O skorzystaniu z powyższego uprawnienia Spółka zawiadomiła właściwy urząd skarbowy. Stosowne zawiadomienie zostało również przesłane przez Wnioskodawcę do właściwego urzędu skarbowego.


Tym samym Spółka uzyska status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych od dnia 1 maja 2021 r. i od tego też dnia przychody (dochody) wspólników Spółki z tytułu udziału w zysku Spółki (w tym przychody/dochody Wnioskodawcy) będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych według zasad przewidzianych w u.p.d.o.f. w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2021 r., a wynikającym z Ustawy Zmieniającej.


Spółka dokona zamknięcia ksiąg rachunkowych na dzień 31 grudnia 2020 r., a następnie – w związku ze skorzystaniem z prawa przewidzianego w art. 12 ust. 2 Ustawy Zmieniającej – dla celów podatkowych dokona zamknięcia ksiąg rachunkowych na dzień 30 kwietnia 2021 r. Księgi rachunkowe zostaną otwarte na dzień 1 maja 2021 r. i następnie zamknięte na dzień 31 grudnia 2021 r. Do dnia 30 kwietnia 2021 r. Wnioskodawca będzie zatem rozliczał przychód z udziału w zyskach Spółki jako przychód z działalności gospodarczej.


Wnioskodawca opłaca bezpośrednio składki na własne ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe oraz wypadkowe, w kwotach wynikających z ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 266 ze zm.; dalej: „u.s.u.s.”). Jednocześnie Wnioskodawca nie uiszcza składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie ustawy, oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego zaniechano poboru podatku. W związku z powyższym, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f. od dochodu Wnioskodawcy stanowiącego podstawę opodatkowania odliczane są i będą do 30 kwietnia 2021 r. kwoty tych składek.


W związku z tym opisem zadano następujące pytanie.


Czy - w świetle art. 26 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.f. w zw. z art. 13 ust. 4 Ustawy Zmieniającej oraz art. 5a pkt 28 lit. c) i pkt 31, art. 30a ust. 1 pkt 4 oraz art. 41 ust. 4 i ust. 4e u.p.d.o.f. – w przypadku dokonania wypłaty na rzecz Wnioskodawcy kwot pieniężnych z tytułu udziału Wnioskodawcy w zysku Spółki za dany rok obrotowy (w odniesieniu do zysku Spółki osiągniętego po dniu 30 kwietnia 2021 r.), w celu ustalenia podstawy obliczenia podatku z tego tytułu od kwoty dochodu odliczane będą kwoty składek określonych w u.s.u.s., zapłaconych w roku podatkowym bezpośrednio na własne ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe oraz wypadkowe Wnioskodawcy?


Zdaniem Wnioskodawcy:


W świetle art. 26 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.f. w zw. z art. 13 ust. 4 Ustawy Zmieniającej oraz art. 5a pkt 28 lit. c) i pkt 31, art. 30a ust. 1 pkt 4 oraz art. 41 ust. 4 i ust. 4e u.p.d.o.f. – w przypadku dokonania wypłaty na rzecz Wnioskodawcy kwot pieniężnych z tytułu udziału Wnioskodawcy w zysku Spółki za dany rok obrotowy (w odniesieniu do zysku Spółki osiągniętego po dniu 30 kwietnia 2021 r.), w celu ustalenia podstawy obliczenia podatku z tego tytułu od kwoty dochodu odliczane będą kwoty składek określonych w u.s.u.s., zapłaconych w roku podatkowym bezpośrednio na własne ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe oraz wypadkowe Wnioskodawcy.


Od dnia 1 stycznia 2021 r., zgodnie z art. 5 pkt 21 u.p.d.o.p. w brzmieniu nadanym mu Ustawą Zmieniającą, spółki komandytowe stały się podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Konsekwencją nadania spółce komandytowej podmiotowości podatkowej na gruncie u.p.d.o.p. jest wprowadzenie dwóch poziomów opodatkowania dochodu osiągniętego przez tę spółkę – najpierw na poziomie spółki, a następnie u jej wspólników (komplementariuszy i komandytariuszy).


Na gruncie ustaw o podatku dochodowym spółka komandytowa jest zatem traktowana jako spółka kapitałowa. Zgodnie z art. 7 u.p.d.o.p., przedmiotem opodatkowania w spółce komandytowej jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich został osiągnięty lub przychód, w wypadkach, o których mowa w art. 21 i art. 22 u.p.d.o.p. Co do zasady, zgodnie z art. 19 ust. 1 u.p.d.o.p., stawka podatku dochodowego wynosi 19%.


U wspólników spółki komandytowej, będących osobami fizycznymi, udział w zysku tej spółki jest traktowany jak przychód z tytułu udziału w zyskach osoby prawnej i opodatkowany zryczałtowanym 19% podatkiem dochodowym.


Zgodnie bowiem z art. 5a pkt 31 u.p.d.o.f. (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2021 r.), za udział w zyskach osób prawnych na gruncie tej ustawy uważa się również udział w zyskach spółek, o których mowa w art. 5a pkt 28 lit. c) u.p.d.o.f., w tym spółki komandytowej. Zgodnie zaś z art. 30a ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.f., od uzyskanych dochodów (przychodów) z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy.


Jednocześnie zgodnie z art. 13 ust. 4 Ustawy Zmieniającej, podatnicy będący wspólnikami spółki komandytowej, którzy przed dniem, w którym spółka taka stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, dokonywali na podstawie przepisów u.p.d.o.f. odliczeń od podstawy opodatkowania, zachowują prawo do tych odliczeń na zasadach przewidzianych w tych przepisach, w brzmieniu obowiązującym w dniu poprzedzającym dzień, w którym spółka komandytowa stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. W przypadku Spółki będzie to dzień 30 kwietnia 2021 r. Do tego dnia Wnioskodawca będzie rozliczał przychody z tytułu udziału w spółce komandytowej na dotychczasowych zasadach, tj. jako przychody z działalności gospodarczej, zgodnie z art. 5b ust. 2 u.p.d.o.f.


Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. a) u.p.d.o.f. podstawę obliczenia podatku dochodowego stanowi dochód po odliczeniu kwot składek określonych w u.s.u.s zapłaconych w roku podatkowym bezpośrednio na własne ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe oraz wypadkowe podatnika oraz osób z nim współpracujących. Odliczenie to nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie ustawy, oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku (co w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).


Jednocześnie, jak wynika z art. 26 ust. 1 u.p.d.o.f., odliczenie to nie znajduje zastosowania do przychodów wymienionych w art. 30a u.p.d.o.f., w tym przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, co oznacza, że co do zasady kwoty składek zapłaconych w roku podatkowym bezpośrednio na własne ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe oraz wypadkowe podatnika nie podlegają odliczeniu od podatku z tego tytułu.


Jednak w świetle art. 13 ust. 4 Ustawy Zmieniającej jest możliwość dokonania odliczenia od dochodu (w tym w zakresie kwot składek na ubezpieczenia określonych w u.s.u.s.) w przypadku wspólników spółki komandytowej, którzy przed dniem, w którym spółka taka stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, dokonywali odliczeń od podatku z tego tytułu. Ratio legis tego przepisu stanowiło pozostawienie wspólnikom spółki komandytowej prawa do dokonywania tych samych odliczeń od dochodu wynikającego z udziału w spółce komandytowej, co przed nadaniem tej spółce statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych.


Jednocześnie ustawodawca nie ograniczył możliwości skorzystania przez podatnika z prawa do odliczenia od dochodu na podstawie tego przepisu do określonych źródeł przychodu. Jego intencją wyraźnie było umożliwienie stosowania odliczeń od dochodu wynikającego z udziału w zysku spółki komandytowej, na co wskazuje objęcie zakresem podmiotowym art. 13 ust. 4 Ustawy Zmieniającej wspólników spółki komandytowej którzy po dacie, od której dochody spółki komandytowej podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, będą osiągać przychody z udziału w zyskach osób prawnych. Należy zatem uznać, że art. 13 ust. 4 Ustawy Zmieniającej stanowi przepis szczególny w stosunku do przepisu art. 26 ust. 1 u.p.d.o.f., w zakresie, w jakim pozwala on na odliczenie kwot składek określonych w u.s.u.s. zapłaconych w roku podatkowym bezpośrednio na własne ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe oraz wypadkowe podatnika oraz osób z nim współpracujących, od dochodu wspólnika spółki komandytowej stanowiącego podstawę opodatkowania z tytułu udziału w zyskach osób prawnych.


Przyjęcie odmiennego stanowiska poprzez odmówienie wspólnikom spółki komandytowej prawa do odliczenia od dochodu z tytułu udziału w zysku takiej spółki kwoty składek określonych w u.s.u.s. stałoby w sprzeczności z celem art. 13 ust. 4 Ustawy Zmieniającej oraz skutkowało faktycznym brakiem możliwości zastosowania tego przepisu. Wykładnia taka skutkowałaby zatem przyjęciem, że art. 13 ust. 4 Ustawy Zmieniającej zawiera tzw. „pustą normę”. Taki rezultat wykładni nie mógłby zostać zaakceptowany.


Mając na uwadze powyższe należy uznać, że ponieważ od dochodu Wnioskodawcy stanowiącego podstawę opodatkowania odliczane są i będą do 30 kwietnia 2021 r. kwoty składek na własne ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe oraz wypadkowe, to Wnioskodawca będzie korzystał z tego uprawnienia również po tym dniu, w odniesieniu do wypłaty na rzecz Wnioskodawcy kwot pieniężnych z tytułu udziału Wnioskodawcy w zysku Spółki za dany rok obrotowy (w odniesieniu do zysku Spółki osiągniętego po dniu 30 kwietnia 2021 r).


Zgodnie z art. 41 ust. 4e u.p.d.o.f. spółki, o których mowa w art. 5a pkt 28 lit. c) u.p.d.o.f. (w tym spółki komandytowe) obowiązane są jako płatnicy pobierać zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.f., z uwzględnieniem zasad określonych w art. 30a ust. 6a-6e u.p.d.o.f. Mając na uwadze, że od dochodu tego może zostać odliczona kwota składek na własne ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe oraz wypadkowe Wnioskodawcy, pobierając zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu udziału Wnioskodawcy w zyskach Spółki, będzie ona uprawniona do dokonania tego odliczenia.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Z dniem 1 stycznia 2021 r. w wyniku nowelizacji przepisów wprowadzonej ustawą z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 2123; dalej: „ustawa nowelizująca”) w systemie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych i podatkiem dochodowym od osób prawnych zmienił się status podatkowy spółek komandytowych.


Na gruncie przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2020 r.:


  • spółki komandytowe mieściły się w pojęciu „spółki niebędącej osobą prawną” z art. 5a pkt 26 ustawy;
  • skutki podatkowe zdarzeń gospodarczych związanych z działalnością spółek były przypisywane jej wspólnikom jako skutki podatkowe posiadania udziału w spółce niebędącej osobą prawną, stosownie do zasad określonych w art. 8 ust. 1-2 ustawy;
  • przychody wspólników tych spółek z udziału w zyskach spółek komandytowych były zaliczane do źródła działalność gospodarcza (art. 10 ust. 1 pkt 3 w zw. z art. 5b ust. 2 ustawy);
  • wspólnicy mieli – co do zasady – prawo odliczania od dochodu będącego podstawą opodatkowania składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (art. 26 ust. 1 pkt 2 ustawy).


Na gruncie przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2021 r. spółki komandytowe przestały być transparentne podatkowo. Uzyskały status spółki, o której mowa w art. 5a pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w lit. c tego przepisu dodano spółkę komandytową mającą siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej). W konsekwencji, wypłaty zysków z tego rodzaju spółek stanowią przychody ze źródła kapitały pieniężne jako przychody z udziału w zyskach osób prawnych (art. 10 ust. 1 pkt 7 w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy).


Przychody te podlegają opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Podatek ten jest pobierany przez spółkę komandytową jako płatnika (art. 41 ust. 4 i ust. 4e ustawy).


Zryczałtowany podatek dochodowy od przychodów (dochodów) komplementariusza z tytułu udziału w zyskach spółki komandytowej (jako spółki, o której mowa w art. 5a pkt 28 lit. c ustawy):


  • pobiera się bez pomniejszania przychodów o koszty ich uzyskania (art. 30a ust. 6 ustawy);
  • pomniejsza się o kwotę odpowiadającą iloczynowi procentowego udziału komplementariusza w zysku tej spółki i podatku należnego od dochodu tej spółki, obliczonego zgodnie z art. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za rok podatkowy, z którego przychód z tytułu udziału w zysku został uzyskany (art. 30a ust. 6-6a ustawy).


Ustawodawca nie wprowadził natomiast możliwości odliczania od zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy składek określonych w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych. Jest to związane z pasywnym charakterem przychodów z udziału w zyskach osób prawnych.


Z uwagi na istotny charakter zmian wprowadzonych w systemie opodatkowania spółek komandytowych i ich wspólników ustawodawca przewidział przepisy o charakterze przejściowym. I tak:


  • spółki komandytowe mogły podjąć decyzję, że chcą stać się „spółkami” nie od 1 stycznia, ale od 1 maja 2021 r. (art. 12 ust. 2 ustawy nowelizującej);
  • ustawa nowelizująca wprowadziła szczególne regulacje dotyczące rozliczeń wspólników tych spółek.


I tak, zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy nowelizującej, do dochodów wspólników spółki komandytowej uzyskanych z udziału w zyskach takiej spółki, osiągniętych przez taką spółkę przed dniem, w którym taka spółka stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, stosuje się przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w brzmieniu obowiązującym przed dniem, w którym taka spółka stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.


Oznacza to, że jeśli spółka komandytowa osiągnęła zyski przed dniem, w którym stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, to przysporzenia wspólników tej spółki z udziału w tych zyskach są rozliczane podatkowo na zasadach, jakie obowiązywały przed 1 stycznia 2021 r.


A contrario, przysporzenia wspólników spółki komandytowej z udziału w zyskach, które ta spółka osiągnęła od dnia, kiedy stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, podlegają opodatkowaniu na zasadach określonych przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2021 r., z uwzględnieniem przepisów przejściowych.


Przepisy przejściowe nie zawierają regulacji, które pozwalałyby wspólnikom spółek komandytowych na odliczanie od dochodu z udziału w zyskach tych spółek osiągniętych w okresie, kiedy spółki były już podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych, składek określonych w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych.


W szczególności, przepisem takim nie jest art. 13 ust. 4 ustawy nowelizującej. Zgodnie z tym przepisem:


Podatnicy będący wspólnikami spółki komandytowej lub spółki jawnej, którzy przed dniem, w którym spółka taka stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, dokonywali na podstawie przepisów ustawy zmienianej w art. 1 lub art. 2 odliczeń od podstawy opodatkowania, zachowują prawo do tych odliczeń na zasadach przewidzianych w tych przepisach, w brzmieniu obowiązującym w dniu poprzedzającym dzień, w którym spółka komandytowa lub spółka jawna stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.


Przepis ten dotyczy kontynuacji odliczeń, które podatnicy rozpoczęli przed zmianą statusu podatkowego spółek komandytowych, ale nie zrealizowali całości przysługującego im uprawnienia. Celem przepisu jest realizacja zasady zachowania praw nabytych (zachowania powstałego już konkretnego prawa do odliczeń).


W przypadku zapłaty składek określonych w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych, każda zapłata składki jest odrębnym zdarzeniem, które jest rozpatrywane w kontekście powstania prawa do odliczenia. W odniesieniu do składek które Wnioskodawca będzie płacić w okresie, kiedy spółka komandytowa będzie już podatnikiem podatku dochodowego, nie można mówić o problemie realizowania praw, które Wnioskodawca nabył w czasie, kiedy spółka była transparentna podatkowo.


Celem art. 13 ust. 4 ustawy nowelizującej nie jest zachowanie prawa do uwzględniania przez część wspólników spółek komandytowych (tych spośród nich, którzy stali się wspólnikami zanim spółki uzyskały status podatników) uprawnienia do rozliczania płaconych składek na ubezpieczenia społeczne z dochodami z udziału w zyskach spółek komandytowych – w okresie kiedy spółki te będą już miały status podatników podatku dochodowego od osób prawnych. Gdyby ustawodawca chciał stworzyć taki wyjątek od zasad:


  • opodatkowania przychodów (dochodów) z kapitałów pieniężnych;
  • odliczania składek na ubezpieczenia społeczne od przychodów z określonych rodzajów źródeł przychodów,

wprowadziłby taką bezpośrednią regulację do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych albo do ustawy nowelizującej.


Podsumowując, wbrew stanowisku Wnioskodawcy, składki na ubezpieczenie społeczne zapłacone przez komplementariusza spółki komandytowej w okresie, gdy spółka będzie już podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, nie będą mogły być odliczane od przychodów (dochodów) tego komplementariusza opodatkowanych jako przychody z kapitałów pieniężnych.


Zapłacone składki mogą zostać odliczone – według zasadach określonych w art. 26 ust. 1 pkt 2 ustawy – od dochodów opodatkowanych zgodnie z art. 27 albo 30c ustawy, albo określonych przychodów, o których mowa w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na tę interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj