Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-3.4012.146.2021.2.MAT
z 14 maja 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 lutego 2021 r. (data wpływu 8 marca 2021 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 kwietnia 2021 r. (data wpływu 26 kwietnia 2021 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 19 kwietnia 2021 r. (doręczone dnia 19 kwietnia 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skutków podatkowych sprzedaży Nieruchomości – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 8 marca 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skutków podatkowych sprzedaży Nieruchomości. Złożony wniosek uzupełniony został na wezwanie tutejszego organu z dnia 19 kwietnia 2021 r. (doręczone dnia 19 kwietnia 2021 r.) pismem z dnia 26 kwietnia 2021 r. (data wpływu 26 kwietnia 2021 r.).


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


W zasobie nieruchomości Powiatu (…) jest ewidencjonowana nieruchomość zabudowana budynkiem byłego internatu, położona w (…), gmina (…).


Dnia 25 lutego 2004 r., Rada Powiatu (…) podjęła uchwałę w sprawie likwidacji internatu szkoły. Przez kolejne lata Zarząd Powiatu (…) podejmował starania w sprawie zagospodarowania obiektu. Część budynku była oddana w najem do dnia 31 grudnia 2019 r. Obecnie całość stanowi pustostan.


Budynek został wybudowany w latach 70-tych ubiegłego wieku. Budynek nie był ulepszany ani modernizowany. Decyzją Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej w (…) nr (…)z dnia 24 lutego 1969 r., Państwowe Gospodarstwo Rolne (…) przekazało Wydziałowi (…) w użytkowanie działkę o pow. 5,37 ha z przeznaczeniem pod budowę Technikum (…). Dodatkowo decyzją Nr (…) z dnia 10 lipca 1973 r. PPRN w (…) przekazało w użytkowanie na czas nieokreślony Technikum (…) nieruchomość rolną o pow. 1,73 ha.


W związku z reformą administracyjną kraju na podstawie art. 60 ust. 1 i ust. 3 ustawy z dnia 13 października 1998 roku - przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 133 poz. 872 ze zm.) - decyzją Wojewody (…) nr (…) z dnia 13 września 2000 r. zostało stwierdzone nabycie przez Powiat (…) z mocy prawa nieodpłatnie z dniem 1 stycznia 1999 r. własności mienia Skarbu Państwa będącego we władaniu Zespołu Szkół Rolniczych w (…).


Dla w/w nieruchomości w Sądzie Rejonowym w (…), Zamiejscowym Wydziale Ksiąg Wieczystych z/s w (…) prowadzona jest KW nr (…).


Na wniosek Zarządu Powiatu (…) - decyzją nr (…) z dnia 22 października 2008 r. Wójt Gminy (…) zatwierdził podział działki nr 1 o pow. 6,64 ha m.in. na działkę nr 1/1 o pow. 0,4557 ha, na której posadowiony jest budynek internatu i działkę nr 1/2 o pow. 0,0286 ha wydzieloną jako grunt niezbędny do korzystania z istniejących lokali mieszkalnych.


Uchwałą Nr (…) z dnia 28 kwietnia 2009 r. Rada Powiatu (…) przeznaczyła do sprzedaży w trybie przetargu nieruchomość zabudowaną budynkiem byłego internatu oznaczoną nr działki 1/1 o pow. 0,4557 ha.


W dniu 3 sierpnia 2009 r. Dyrektor Izby Skarbowej w (…) wydał interpretację indywidualną w przedmiotowej sprawie w której ocenił, że sprzedaż przedmiotowego budynku wraz z gruntem w świetle ustawy o podatku od towarów i usług będzie transakcją zwolnioną od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a.


Nieruchomość nie została sprzedana, a w chwili obecnej Zarząd Powiatu planuje podjąć ponowne próby sprzedaży przedmiotowej nieruchomości.


W uzupełnieniu wniosku, Wnioskodawca wskazał, że Powiat (…) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.


Zgodnie z zarządzeniem kierownika Wydziału (…) z dnia 16 lipca 1973 r. z dniem 1 września 1973 r. otwarte zostało 3-letnie Technikum Rolnicze. Według informacji uzyskanej z Zespołu Szkół w (…), budynek internatu został wybudowany i przekazany szkole w tym samym czasie. Wnioskodawca nie posiada dokumentu potwierdzającego przekazanie internatu szkole.

Przez okres od 31 lipca 2002 r. do 31 grudnia 2019 r. część budynku byłego internatu o powierzchni od 279 m2 do 463 m2 (powierzchnia przedmiotu najmu z biegiem lat ulegała zmianie) była przedmiotem najmu. Najem był czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Ponadto Wnioskodawca wyjaśnił, że powierzchnia całkowita budynku byłego internatu wynosi 2768,17 m2 nie licząc powierzchni komunikacji, kotłowni i powierzchni piwnic, czyli zdecydowana większość powierzchni budynku była wykorzystywana wyłącznie do czynności zwolnionych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy sprzedaż przez Powiat (…) byłego budynku internatu wraz z gruntem będzie opodatkowana podatkiem VAT ?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Stosownie do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 ze zm.) zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  • dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  • pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Ponadto zwalnia się od podatku VAT dostawę budynków, budowli lub ich części nie objętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

  • w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  • dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie a w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.


Pierwsze zasiedlenie to oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części po ich wybudowaniu lub ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.


Omawiany obiekt był oddany w trwały zarząd ZSP w (…), a więc w niniejszym przypadku nie wystąpiło użytkowanie podlegające opodatkowaniu VAT (tylko część obiektu była oddana w najem). Dopiero po wielu latach eksploatacji obiektów dla własnych celów statutowych (oświatowych) - obiekt ten zostanie sprzedany, a więc nastąpi jego pierwsze zasiedlenie, które podlega opodatkowaniu.


Przy pierwotnym obrocie obiektami budowlanymi (tj. do pierwszego zasiedlenia, przed pierwszym zasiedleniem lub w okresie dwóch lat od pierwszego zasiedlenia) Powiat jako podatnik VAT musi ten obrót opodatkować. Ma to jednak miejsce tylko wówczas, jeśli odliczono podatek VAT przy budowie obiektu lub jego przebudowie, rozbudowie, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji. Przy braku takich odliczeń - tak jak jest w niniejszym przypadku nawet pierwsze zasiedlenie będzie dla Powiatu czynnością zwolnioną z VAT.


Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż budynku byłego internatu wraz z gruntem powinna być zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 ze zm.)


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Na gruncie ustawy za towary uznaje się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy).


Z powyższych przepisów wynika, że nieruchomość zarówno gruntowa niezabudowana jak i zabudowana, spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jej sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.


Należy podkreślić, że nie każda czynność stanowiąca dostawę, w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.


W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Działalność gospodarcza, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Natomiast stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.


Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.


Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 str. 1 ze zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.


Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.


W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.


Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.


Mając na uwadze powyższe podkreślić należy, że wyłączeniem od opodatkowania nie są objęte czynności realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego, wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych.


Wobec powyższego w analizowanej sprawie, stwierdzić należy, że z uwagi na fakt, że sprzedaż ww. nieruchomości będzie niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (nie publicznoprawną), zatem dla planowanej czynności Wnioskodawca będzie występował w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.


W konsekwencji przedmiotowa sprzedaż będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu jako odpłatna dostawa towarów w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, a Wnioskodawca w tej sytuacji nie będzie korzystał z wyłączenia z opodatkowania na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy, lecz wystąpi jako podatnik zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy.


Zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.


Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dla dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.


W art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy nieruchomości zabudowanych spełniających określone w tych przepisach warunki.


Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.


Zatem, dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.


Przez pierwsze zasiedlenie, zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy, rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu, lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.


Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków lub budowli, jeżeli w stosunku do nich powstało pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.


Należy również zauważyć, że w myśl art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.


Zgodnie z art. 43 ust. 11 ustawy, oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.


Tak więc ustawodawca daje podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – możliwość zrezygnowania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych.


W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.


W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.


Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.


Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


W tym miejscu należy wskazać, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle, rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.


Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do konkluzji, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. obiektów. Stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter świadczonych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.


Z opisu sprawy wynika, że w zasobie nieruchomości Powiatu (…) jest ewidencjonowana nieruchomość zabudowana budynkiem byłego internatu.


Dnia 25 lutego 2004 r., Rada Powiatu podjęła uchwałę w sprawie likwidacji internatu szkoły. Przez kolejne lata Zarząd Powiatu podejmował starania w sprawie zagospodarowania obiektu. Część budynku była oddana w najem do dnia 31 grudnia 2019 r. Obecnie całość stanowi pustostan.


Budynek został wybudowany w latach 70-tych ubiegłego wieku. Budynek nie był ulepszany ani modernizowany. Decyzją Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej w Warszawie z dnia 24 lutego 1969 r., Państwowe Gospodarstwo Rolne (…) przekazało Wydziałowi Rolnictwa i Leśnictwa, … w użytkowanie działkę z przeznaczeniem pod budowę Technikum …. Dodatkowo decyzją z dnia 10 lipca 1973 r. PPRN w (…) przekazało w użytkowanie na czas nieokreślony Technikum Rolniczemu w (…) nieruchomość rolną o pow. 1,73 ha.


W związku z reformą administracyjną kraju - decyzją Wojewody (…) z dnia 13 września 2000 r. zostało stwierdzone nabycie przez Wnioskodawcę z mocy prawa nieodpłatnie z dniem 1 stycznia 1999 r. własności mienia Skarbu Państwa będącego we władaniu Zespołu Szkół (…).


Na wniosek Zarządu Powiatu - decyzją z dnia 22 października 2008 r. Wójt Gminy (…) zatwierdził podział działki nr 1 na działkę nr 1/1, na której posadowiony jest budynek internatu i działkę nr 1/2 wydzieloną jako grunt niezbędny do korzystania z istniejących lokali mieszkalnych.


Uchwałą z dnia 28 kwietnia 2009 r. Rada Powiatu przeznaczyła do sprzedaży w trybie przetargu nieruchomość zabudowaną budynkiem byłego internatu oznaczoną nr działki 1/1.


Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.


Zgodnie z zarządzeniem kierownika Wydziału Rolnictwa i Leśnictwa z dniem 1 września 1973 r. otwarte zostało 3-letnie Technikum …. Według informacji uzyskanej z Zespołu (…), budynek internatu został wybudowany i przekazany szkole w tym samym czasie.


Przez okres od 31 lipca 2002 r. do 31 grudnia 2019 r. część budynku byłego internatu o powierzchni od 279 m2 do 463 m2 była przedmiotem najmu. Najem był czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Ponadto Wnioskodawca wyjaśnia, że powierzchnia całkowita budynku byłego internatu wynosi 2768,17 m2 nie licząc powierzchni komunikacji, kotłowni i powierzchni piwnic, czyli zdecydowana większość powierzchni budynku była wykorzystywana wyłącznie do czynności zwolnionych.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii zwolnienia z opodatkowania sprzedaży Nieruchomości zabudowanej.


W przedmiotowej sprawie, sprzedaż Nieruchomości będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Z opisu sprawy wynika bowiem, że w stosunku do budynku byłego internatu miało miejsce pierwsze zasiedlenie w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy, a okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a planowaną dostawą z pewnością nie będzie krótszy niż 2 lata. Ponadto, jak wynika z wniosku, nie ponoszono wydatków na ulepszenie przedmiotowego budynku. W konsekwencji, do dostawy budynku byłego internatu posadowionego na działce nr 1/1 znajdzie zastosowanie zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.


Mając na uwadze treść art. 29a ust. 8 ustawy, również dostawa gruntu o nr 1/1, będzie korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a oraz art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy staje się bezzasadne.

Podsumowując, sprzedaż budynku byłego internatu będzie korzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Ze zwolnienia korzystać będzie również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy, że dostawa budynku byłego internatu wraz z gruntem powinna być zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a należało uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj